You are currently viewing אירועי דיומא – 30.5.2024 – גמר גביע בכדורגל ורבע גמר פלייאוף בכדורסל

אירועי דיומא – 30.5.2024 – גמר גביע בכדורגל ורבע גמר פלייאוף בכדורסל

גמר גביע המדינה בכדורגל / עמיחי קטן

20:30 הפועל באר-שבע – מכבי פתח-תקווה:

גמר גביע המדינה בכדורגל יפגיש את הקבוצה שסיימה במקום השלישי בליגה מבירת הנגב עם המדורגת 8 בטבלה מאם המושבות, שתי קבוצות שנפגשו בגמר הגביע רק לפני 4 שנים. הפועל באר-שבע הבטיחו את הכרטיס לאירופה בכל מקרה עם המקום השני, אך עם שינוי השיטה במפעלים האירופיים הזוכה בגביע תשחק במוקדמות הליגה האירופית, בזמן שאם תפסיד תשחק באר-שבע במוקדמות הליגה האזורית (קונפרנס ליג בלעז, או קורנפלקס ליג אצל מי שמכנה את גביע הטוטו "גביע השוקו"). הפועל חיפה היא זו שתקווה לניצחון של באר-שבע כדי לזכות בכרטיס הרביעי והאחרון לאירופה, יחד עם האלופה מכבי תל-אביב, שתשחק במוקדמות ליגת האלופות, וסגניתה מכבי חיפה שתשחק במוקדמות הליגה האזורית.

הפועל באר-שבע קיבלו הגרלה קשה כבר בסיבוב ח', הראשון בו משתתפות קבוצות ליגת העל, והשיגו ניצחון 1- 0 דחוק על בית"ר ירושלים. בשמינית הגמר הם זכו להגרלה נוחה יותר על הנייר, נגד עירוני טבריה מהליגה הלאומית, ושוב ניצחו 1- 0, וכך גם ברבע הגמר נגד הפועל פתח-תקווה, שוב ניצחון 1- 0 לקבוצה של אליניב ברדה. בחצי הגמר נגד מכבי נתניה הם ספגו שער מוקדם בדקה ה-15, מה שאילץ אותם לחתור משחק התקפי יותר והם הובילו 2- 1 לפני שהגיע שער שוויון של מקסים פלקושצ'נקו מהנקודה הלבנה בדקה ה-89. שני דברים זכורים היו בהארכה של המשחק הזה – הראשון היה חלוקת תמרים ובננות לשחקנים, מכיוון שחיפשו מאכל שנותן אנרגיה וכשר לפסח, והשני זה שער הניצחון של באר-שבע בדקה ה-122, כדור קרן אליו עלה השוער בהחלטה מפתיעה, אך כזו שהוכיחה את עצמה כשהכדור עלה לכיוונו והורחק עד לדיינר קיניונס שכבש בבעיטה מרחוק את שער הניצחון.

מכבי פתח-תקווה פתחו את סיבוב ח' עם הגרלה נוחה יותר נגד מכבי יבנה מהליגה השלישית, והם ניצחו 3- 1. בשמינית הגמר הם פגשו את הפועל חיפה, והביסו אותם 3- 0, וברבע הגמר הם היו חלק מדרמת ענק. ערן זהבי העלה את מכבי תל-אביב ליתרון 2- 1 בדקה ה-96, אך אנדראס קארו הספיק להשוות בדקה ה-98 ולכפות הארכה, בה ניב יהושע בדקה ה-103 ולירן חזן בדקה ה-121 סידרו לפתח-תקווה ניצחון 4- 2 על האלופה שבדרך. היכולת ההתקפית המרשימה במשחקי הגביע של חניכיו של רן קוז'וך המשיכה גם בחצי הגמר נגד הפועל נוף הגליל, שם הם ניצחו 3- 0 בדרך למעמד הגמר. כלומר, קבוצה אחת כבשה 6 שערים ב-4 המשחקים בדרך לכאן, ואילו האחרת כבשה 13 שערים, יותר מכפול מיריבתה הערב.

באופן כללי, שיטת חלוקה לפלייאוף עליון ותחתון נהוגה בארץ מאז שלהי שנות ה-80 לסירוגין, אך השיטה הנוכחית של 14 קבוצות וחלוקה לפלייאוף עליון של 6 הראשונות ופלייאוף תחתון של 8 האחרונות נהוגה זה תריסר עונות. בסך הכל, משחקי גמר גביע בין קבוצת פלייאוף עליון לקבוצת פלייאוף תחתון התקיימו 7 פעמים, והמאזן הוא 5- 2 דווקא לטובת הקבוצה מהפלייאוף התחתון, וגם אם מסתכלים על תריסר השנים האחרונות המאזן הוא 3- 1 לטובת הפלייאוף התחתון. אולי נתון שמחזק את התיאוריה לפיה יש הבדל בין קבוצות ליגה לקבוצות גביע, אך למעשה רק פעמיים פגשה האלופה בקבוצת פלייאוף תחתון בגמר הגביע, ובשני המקרים, ב-1988 ו-1989, היא נכשלה בהשגת הדאבל, כאשר מכבי ת"א מנעה זאת מיריבתה העירונית הפועל במקרה הראשון ובית"ר ירושלים מנעה זאת ממכבי חיפה במקרה השני.

אם נבחן רק את 4 המקרים תחת השיטה הנוכחית של הליגה, אז נתחיל בגמר הגביע של 2013, אז ניצחה היורדת הפועל רמת גן 4- 2 בפנדלים אחרי שוויון 1 את עירוני קריית שמונה, המדורגת חמישית והאלופה היוצאת, וכך קבוצת הליגה הלאומית התמודדה בסיבוב השלישי של מוקדמות הליגה האירופית, והיא התמודדה שם בכבוד והפסידה 1- 0 מפנדל בגומלין נגד אסטוריל מפורטוגל. המקרה השנה היה ב-2017, גם כן בפנדלים, אז בני יהודה ניצחה את סגנית האלופה מכבי תל-אביב 4- 3 בדו-קרב לאחר תיקו מאופס, ובליגה האירופית גברה בני יהודה על טורצ'ין הסלובקית בסיבוב המוקדמות השני לפני שנכנעה לזניט בסיבוב הבא, וגם שם השיגה מחזיקת הגביע הישראלית ניצחון 1- 0 מכובד בגומלין אחרי הפסד 2- 0 במשחק הראשון.

שוב אנחנו קופצים קדימה 4 שנים, והפעם יש דרבי תל-אביבי במשחק הגמר, ובו סגנית האלופה מכבי ת"א ניצחה 2- 1 לאחר הארכה, כאשר המאורע הדרמטי התרחש בדקה ה-115 של המשחק. שי אייזן מהפועל גלש עם רגל גבוהה לעברו של דור פרץ ופגע בו, והכדור עבר לרגלי הפועל שהחלו התקפה שהסתיימה בשער של אותו אייזן, אך השער נפסל בשל אותה עבירה ואייזן אף הורחק בכרטיס אדום ישיר. מכבי ת"א העפילו בעונה הבאה עד לשלב הפלייאוף שאחרי שלב הבתים של הליגה האזורית החדשה, שם הודחו בידי פ.ס.וו. איינדהובן ושחקנה ערן זהבי, שמאז שב לתל-אביב ואף זכה בתואר שחקן העונה של הליגה לפני כמה ימים. בשנה שעברה, הייתה זו בית"ר ירושלים מהפלייאוף התחתון שגברה על מכבי נתניה מהפלייאוף העליון, אך בית"ר הודחה כבר בסיבוב המוקדמות השני של הליגה האזורית, הראשון בו היא השתתפה.

רבע גמר הפלייאוף בליגת ווינר / עמיחי קטן

19:00 עירוני קריית אתא – מכבי עירוני רמת גן (1- 0 לקריית אתא בסדרה):

משחק צמוד ודרמטי מאוד בזיסמן שברמת גן הסתיים בניצחון 95- 94 של הקבוצה האורחת, שתארח את המשחק הערב. אמין סטיבנס כיכב עם 26 נקודות, 6 ריבאונדים ושיא קריירה של 8 אסיסטים, ג'יימס בייטמון חזר מפציעה ומתקופה ארוכה של כושר פחות טוב עם 22 נקודות ב-5/7 לשלוש ואקיה פרואיט הפתיע עם 19 נקודות ו-8 ריבאונדים, ושלושתם סיימו עם מדד משותף של 94 מתוך 118 קבוצתי. בצד השני, ג'יי פי טוקוטו היה המצטיין עם 17 נקודות ו-6 ריבאונדים ואסיסטים, אבל האחרים התקשו. יהיה מעניין לראות האם נראה היום תרומה של שחקנים שפחות בלטו במשחק הראשון, כמו גיא פלטין ואייזאה מיוסיוס אצל קריית אתא או מייקל דבו ומתיאנג אצל רמת גן, ובכלל, הסדרה הכי צמודה על הנייר לדעתי קיבלה טוויסט מעניין במשחק הראשון.

21:05 הפועל חיפה – הפועל תל-אביב (1- 0 לתל-אביב בסדרה):

הפעם האחרונה שהפועל חיפה אירחה משחק פלייאוף הייתה הפעם האחרונה שמשחק פלייאוף הגיע להארכה עד שלשום, כשבני הרצליה ניצחו בחיפה והשלימו סוויפ ואחר כך גם עברו את מכבי ת"א והודחו רק בגמר נגד חולון. הפעם, החיפאים נראו רחוקים מזה במשחק הראשון, ויש שם גם בעיות כלכליות שמשפיעות על הכושר של הקבוצה, אבל לפלייאוף הם הגיעו בכושר די טוב, ועם הקהל הביתי הם יכולים לעשות יותר. בצד של המנצחת ממשחק 1, הפועל ת"א זו הקבוצה שמורידה את היריבות לאחוזים הכי נמוכים מחוץ לקשת העונה, וראינו את זה גם במשחק הראשון בו חיפה היו עם 30.4% לשלוש לעומת 45.8% מהשדה, ויהיה מעניין לראות אם מול הקהל הביתי הקלעים של הקבוצה שהובילה את הליגה באחוזים מחוץ לקשת יצליחו קצת יותר.

Subscribe
Notify of
14 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דוקטור רזי הופמן
30/05/2024 8:20:27

תודה עמיחי

download
אהרון שדה
30/05/2024 8:36:44

תודה עמיחי את הגמרים העיקריים לא הזכירהצ המערכת אמנם
ב 2001 זה היה די טריוויאלי בשיטה מוזרה בה הליגה שוחקה 3 סיבובים של 33 מח ואז סיבוב פליאוף 1-6 ו 7-12
של 5 מחזורים נוספים
בשיטה ההיא מכבי תל אביב מהבית העליון שדורגה רביעית הביסה 0-3 את מכבי פ"ת מהבית התחתון
אבל לפני כן היו 2 משחקים לפאנתאון של גביע המדינה

1 גמר 1988 הפועל תל אביב האלופה שניהלה דו קרב מרתק עם נתניה של שלום תקווה
והדיחה אותה בחצי גמר הגביע
מולה הגיעה מכבי תל אביב בעונה מסויטת
שהסתיימה בפליאוף התחתון וזכורה בעיקר בגלל ה 10-0 שחטפה הקבוצה ממכבי חיפה במסגגת הבית התחתון אבל מכבי התאוששה מספר שבועות אח"כ והעפילה לגמר הגביע
הפועל הובילה כצפוי משער של מיקי בן שיטרית
אך מיקי כהן השווה ובני טבק הכריע לטובת מכבי .
אבל זה כלום לעומת הגמר בעונה הבאה
2 גמר 1989 בעיני תמיד טוב להזכיר אותו שכן היה הגמר הגדול בהיסטוריה בעיני עם השער הגדול ביותר שנכבש בישראל לטעמי

מכבי חיפה הגיע כאלופה בעונתו הראשונה של המטולטל ראובן עטר
בית"ר ירושלים דשדשה הייתה רחוקה שנות אור מהזוהר של 87 בבלומפילד שם לקחה אליפות היסטורית .
למרות שעברו רק שנתיים זה היה נראה כנצח
אלי אוחנה עזב לאירופה (מכלן) ובארץ חזרו למגרש ימק"א חסר הדשא ערב הקמת טדי
חיפה .
במהלך העונה הודיע אורי מלמליאן הסמל הבית"רי כי יעזוב את הקבוצה בסיום העונה ואותו דבר עשה המגן הכובש אבי כהן

אם כן הייתה הפייבוריטית המוחלטת למשחק ששודר בטלוויזיה החל מהמחצית השנייה
חיפה הגיע לגמר לאחר שעברה את בית'ר נתניה בית שאן הפועל ב"ש ושמשון תל אביב
בית"ר ירושלים מצידה עברה את
בית"ר רמלה הפועל תל אביב צפרירים ובית"ר תל אביב
כאשר המשחק הזכור מכל היה הגומלין מול הפועל תל אביב בית"ר מחקה פיגור 2-0 מהמפגש הראשון עם 2 שערים דק אחרונות של הוד ושער נהדר של פלד
ופירקה את האדומים בהארכה ….האדומים ירדו ליגה בסיום העונה .

נחזור לגמר
הוא החל ממש כצפוי כאשר בדק 14 עטר העלה את חיפה ל 0-1 שהייתה גם תוצאת המחצית
בפתיחת המחצית השנייה שיתוף פעולה בין העוזבים הביא לשער של אורי מלמילאן מבישול של אבי כהן 1-1 דק 48
דק 73 שיתוף פעולה נוסף הפעם מלמילאן מבשל לכהן 1-2 ירושלמי מפתיע ביותר
בעידן ההוא לא היו שלטים של תוספת זמן
וזכורה התמונה של אברהם לוי מתחנן לשיינר הקוון שיגיד לעובדיה צבי שישרוק לסיום
אבל טרם שריקה לקח עופר מזרחי כדור מקו החצי עבר 5 שחקנים ושחרר פצצה לחיבור מחוץ לרחבה שער בלתי נתפס 2-2
הארכה
דק 92 אבי כהן מעלה את בית"ר ליתרון
דק 100 עטר מחכה אותו בצד השני בצמד
ופנדלים
ציון מרילי מחיפה אקס הפועל ירושלים כובש
אבי כהן משווה
יוסי קרמר כובש
משה בן הרוש משווה
זאהי ארמלי החלוץ המחונן של חיפה מחטיא
חנן אזולאי הקפטן הירושלמי כובש
ראובן עטר משווה
יעקב שוורץ מחזיר את היתרון לצהובים .
ודווקא קלינגר הווינר בועט לקורה ירושלים מחזיקת הגביע
אגב גינצבורג עמד בשער בית"ר חטף את כל הפנדלים אבל בגמר ניצח
בצד השני אנטמן עצר את כל הפנדלים בליגה ולא לקח אחד בגמר
בבית"ר שיחקו בנוסף
גן קדוש שמואלי אודי אשש שוויג ז"ל ינאי ורוקמן

וכן קשר בשם עפר מזרחי ….

קשטן המנוח על הקווים

בחיפה הקפטן היה אהרוני הבלם דוד לוי
שיחקו גם אבוקרט וירון גבעול
גימברג ואיתי מרדכי עלו מהספסל
אימן אמציה לבקוביץ

אמנון
אמנון
30/05/2024 12:01:32

הערב מתקיימת באוסלו תחרות אתלטיקה בסדרת ליגת היהלום. הנה קישור לתכנית התחרות:
https://oslo.diamondleague.com/en/programme-results/programme-2023/#baseFrame#__athSchedule#ScheduleInit#Oslo_2024_CURRENTEVENT_JSON
שידור ישיר החל מהשעה 21:00 בערוץ ספורט 1.

דוקטור רזי הופמן
30/05/2024 13:40:22
Reply to  אמנון

תודה
רק מוסיף שגם בטניס אליפות צרפת הפתוחה עם השלב השני בתחרות.
ב 15:30 נולה נגד באנה הספרדי

דוקטור רזי הופמן
30/05/2024 17:00:59

נולה מוביל2:1

דוקטור רזי הופמן
30/05/2024 17:44:26

נולה ניצח במערכה ראשונה.

דוקטור רזי הופמן
30/05/2024 18:24:18

ניצח גם בשניה ואוטוטו כנראה ינצח גם בשלישית. הוא פשוט טוב מדיי

דוקטור רזי הופמן
30/05/2024 18:44:55

זהו, משחקון אחרון
תמ"א

פאקו
30/05/2024 16:22:24

תודה עמיחי.
ננצל את הפוסט לעדכן שהשנה סוף סוף נזכה לייצוג של רוכב כביש באלימפיאדה אצל הגברים. היום נבחר רשמית אלוף ישראל, איתמר איינהורן, לייצג אותנו במשימה.

אהרון שדה
30/05/2024 16:52:47
Reply to  פאקו

תודה פאקו
איך בחרו דווקא בו ?
אם הבנתי נכון היה עוד מישהו שקבע קריטריון
אני צודק ?
ואם כן בידי מי הסמכות להכריע ?

פאקו
30/05/2024 20:06:00

אין פה כל כך עניין של קריטריונים. מירוצי אופניים משתנים בין מירוץ למירוץ לפי האופי, ולפיכך בוחרים את המתחרים לפי ההתאמה למסלול. מי שבוחר זה איזה גוף מטעם איגוד האופניים. דווקא במקרה הזה ההתאמה פחות ברורה, כי מדובר במסלול גבעי די קשה, ואיתמר הוא מאיץ שצפוי להתקשות מאד במסלול. הבעייה היא שלצערנו יש קצת ירידה במספר הרוכבים הישראלים ברמה הזו בשנה האחרונה, אחרי הפרישה של גיא ניב והעובדה ש-IPT לא החתימה את עומר גולדשטיין. יוצא שנשארו ברמה הגבוהה גיא שגיב שהוא מעבר לשיא, עודד קוגוט שהוא גם מאיץ וגם צעיר, ונדב רייסברג, שמבחינת תכונות אולי הכי מתאים למסלול, אבל הוא גם מאד צעיר. אז הבחירה באיינהורן שהוא גם מאד מנוסה וגם אלוף ישראל די מתבקשת.

אהרון שדה
31/05/2024 11:55:19

תודה רבה

עמיחי קטן
30/05/2024 21:03:30

רמת גן נגד קריית אתא בסדרה הדרמטית של השנה