על מהויותיו של הספורט – עיקרון הענישה על כישלון (חלק שלישי בסדרה) / מולי

על מהויותיו של הספורט – עיקרון הענישה על כישלון  (חלק שלישי בסדרה) / מולי

הרחבה נוספת של "עיקרון המידתיות" , בו עסקתי בחלקה השני של סדרת המאמרים, ניתן לראות ב"עיקרון הענישה על כישלון".

בביאתלון למשל, על המתחרים להחליק מספר פעמים על שלג במסלול הררי ולירות למטרה בכל סיבוב. כל אימת שהיורה מחטיא את המטרה, הוא מקבל "עונש" של גלישה נוספת במסלול העונשין שהוא הרחבה של המסלול עצמו.

בהתעמלות ובקפיצה למים יוצאים מניקוד מושלם ומורידים ממנו חלקי נקודה על טעויות בהשוואה לאידיאל. (כאן גם נכנס לעניין עיקרון המידתיות שדברתי עליו בחלק השני כאשר ככל שהטעות יותר מהותית, כך יורידו עליה יותר ניקוד).

בסומו, אם תיגע בכפות ידיך בקרקע, אפילו שלא כתוצאה ממעשי יריבך, אלא בשל החלקה שלך – תיענש בהפסד.

בשחמט, עולה מיד לזיכרון עיקרון ה"נגעת נסעת", ובתחרות עם שעון, הרי אם הסתיים זמנך וזמנו של יריבך לא הסתיים – הפסדת את המשחק.

בקפיצות למיניהן, גם אם המרחק שתקפוץ יהיה אדיר ויהווה בבירור שיא עולמי, הרי אם תתחיל את הקפיצה מעבר לקו – היא תיפסל.

מתחרה בג'ודו יקבל נקודה רעה, לרוב יוקו, על מגוון עבירות כגון הכנסת אצבעות לשרוולו של המתחרה, יציאה (סתמית) מחוץ לאזור הקרב בלי פעולת ג'ודו של המתחרה או יריבו, דחיפת היריב מחוץ לאזור הקרב ועוד…

אך עיקרון הענישה על כישלון אינו נפוץ רק בענפי ספורט אישיים: בכדורגל יש כרטיס אדום על עבירה חמורה ופירוש הדבר שהקבוצה תישאר עם שחקן פחות. גם שני כרטיסים צהובים שפירושם כרטיס אדום מביאים לאותה תוצאה. אם השוער יזוז קדימה מחוץ לשערו ויעצור את בעיטת העונשין מאחד עשר מטרים, על השופט לקבוע בעיטה חוזרת.

בכדוריד כל עבירה נותנת את הכדור ליריב, אך עבירות בתוך הרחבה גורמות לזריקה חופשית משבעה מטרים (המקבילה של פנדל).

גם חוק שלושים השניות בכדורסל יכול ללמד אותנו שיעור מאלף גם על "עיקרון הענישה על כישלון". במצב כיום יש  לכאורה לכל קבוצה יש פרק זמן של שלושים שניות בו עליה לבצע ניסיון זריקה שחייב או להיכנס לסל או לפחות לפגוע בחישוק שכן אחרת היא תאבד את הכדור לטובת יריבתה. במידה והיריבה מבצעת עבירה, גם כזו שאינה מחייבת שתי זריקות עונשין, שעון שלושים השניות יתאפס ויעמדו לרשותה שלושים שניות נוספות, ואולם אם הקבוצה היריבה ביצעה שמירה מעולה והצליחה להסיט את הכדור החוצה, הרי שעון שלושים השניות לא יתאפס-מחדש מאחר וזה לא הוגן להעניש קבוצה על ביצוע הגנה מעולה.

אך הנקודה המעניינת ביותר  ב"עיקרון הענישה על כישלון" היא שלעתים הספורטאי לא נענש על מה שעשה, או על ביצוע כושל. לעתים קורה שהספורטאי נענש על מה שלא עשה!  הדוגמה הברורה ביותר היא בג'ודו, בו ניתן עונש על פסיביות, ובאופן עקרוני זה מה שיכול לגרום לספורטאי לסיים את הקרב בהפסד.

************************

תוספת של מנחם לס:

בכל ספורט ישנו עונש על כשלון או עבירה. הבעייה בכמה ענפי ספורט היא לא העונש עצמו, אלא גודלו, והשפעתו על התוצאה הסופית.

אני לא מכיר עונש גדול יותר בספורט בעיטה חופשית מ-11 מטרים. אני לא יודע מה הוא ממוצע השערים בליגות העליונות בעולם, אך נראה לי ש-2-2.5 שערים לקבוצה הוא ממוצע הגיוני. לפיכך פנדל "שווה" לכמעט חצי התוצרת של הקבוצה. מצד שני, ללא מחקר – סתם מתוך תחושה וקצת ידע – לפחות 80% מהשריקות לפנדל על עבירות, לא היו נגמרות בשער ללא העבירה. קחו נגיעת יד ברחבה. אם לא היתה נגיעת יד האם היה שער? אולי ב-1 מ-10 מקרים.

אבל העונש המחפיר ביותר הוא קביעת מנצחת במונדיאל על פי הטלת מטבע. אני לא זוכר בדיוק מתי זה קורה, אבל ישראל הפסידה פעם לבולגריה במונדיאל או באולימפיאדה בהטלת מטבע! עונש לא קטן בהרבה הוא הפסד משחק בפנדלים.

אני יכול לכתוב תיזה שלמה על הנושא, אבל אתן לגולשים הזדמנות להוסיף משלהם!

 

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 21 תגובות

  1. מנחם לגבי הטלת מטבע אז הפנדלים בא להחליף את זה ורק במצב ששתיים מתחרות על עליה והם זהות בכל הפרמטרים תתבצע הטלת מטבע כמו כן אני מסכים עם רועי אל תשכח מה שעשו לבולט באליפות העולם

  2. פסקה מתוך החלק התשיעי שלי שעוסק במזל :

    הטלת מטבע הכריעה במכסיקו 1968 שנבחרת ישראל לא תעלה לשלב הבא, ובעקבות כך שונה החוק וכעת ישנה סדרת בעיטות עונשין המביאות להכרעה, אך מתברר שהקבוצה הבועטת ראשונה זוכה באופן משמעותי בבעיטות העונשין יותר מהקבוצה הבועטת שנייה, ומה שקובע איזו קבוצה תבעט ראשונה הוא… המזל.

  3. מולי, אין הבדל עקרוני בין "עונש" לבין העקרון של מסגרת חוקים למשחק. כאשר הכדור יוצא החוצה בכדורגל הוא עובר לקבוצה השניה, האם זה "עונש" או חלק טריויאלי מחוקי המשחק ?
    אגב, בכדורסל כבר מזמן עברו לשחק 24 שניות לכל התקפה :=)

    1. עגל, תודה על התיקון, זה רק מראה בן כמה אני… אם כי מנחם, תקן אותי אם אני טועה באמירה שבמכללות יש עדיין שעון שלושים שניות?

      ולמהותו של העניין, לעתים, אכן, כישלון של צד ספורטיבי אחד, הוא רווח של הצד המתחרה.

  4. אם איני טועה ישראל הפסידה עליה לחצי גמר המשחקים האולימפיים במונטריאול 76
    שייע פיגנבויים שהיה הקפטן נשבע שראה את הקפטן הבולגרי צוהל והוא לא ראה מעולם מה הוטל במטבע

  5. שוב תודה על דבריך, לגבי הפרק הזה, יש כאן עירוב של שני סוגי 'כישלונות:'
    האחד הוא ביצוע לקוי של המקצוע (העברה גרועה של מקל בשליחים, צעדים בכדורסל, נגיעת יד בכדורגל …).
    השני הוא פגיעה לא הגונה ביריב – זה פחות כשלון בביצוע אלא שייך לפרק נוסף שאולי תרצה לכתוב והוא פן נוסף של הפרק הראשון (ואולי השני) שכתבת – הגינות או כמו שקראו לזה פעם ספורטיביות.

  6. יהודה, הבה ואשאל אותך, האם בכדורגל או בכדורסל, כשאתה עושה עבירה לא מכוונת, האם זה ביצוע כושל של המקצוע או פגיעה לא הגונה ביריב?

    ולצערי ניתן לשאול את אותה שאלה לגבי עבירה מכוונת…

    1. אנחנו יורדים כאן לדקויות, אבל אפשר ואולי צריך להכנס אליהן:
      א. לגבי עבירות לא מכוונות – הן פוגעות בהגינות המשחק למרות שלא מדובר בדבר מה 'לא ספורטיבי' מצד הספורטאי הפוגע.
      האם יש כאן כשלון בביצוע המקצועי? זה תלוי במקרה, אבל נראה לי שקירוב נכון יהיה לומר שכאשר אין רשלנות אז אין סיבה לקשור את העבירה לחוסר מקצועיות בביצוע, ישנם מצבים שונים בספורט בהם נעשתה עבירה על היריב ואין כל אשמה של המבצע וגם אין כל דופי בביצוע המקצועי שלו.
      ב. לגבי עבירות מכוונות – הן לא עניין של כשלון מקצועי אלא ויתור עליו משיקולים 'לא ספורטיביים'. כך כשמרדונה הבקיע גול בעזרת ידו לא היה מדובר בחוסר יכולת מקצועית,

      1. מעולה
        ואל תיתן לטרולי מקלדת קטנוניים כמוני לעצור אותך.

        בל נשכח שאני מתלונן באופן קבוע שאני לא מבין כלום בפאונדים ואינצ'ים ופוט ופיט וכל שאר הממבו ג'מבו ומתחנן תדיר לתרגום לשיטה המטרית.
        אז אל תיקח אותי ברצינות.
        אני לא לוקח אותי ברצינות.

  7. יש אלמנט חשוב שלא דובר עליו, ספורט נועד כדי לבדר צופים. לכן עונש 24 שניות בכדורסל או הגבלת זמן בשח נועדו כדי למנוע ענישת שעמום של האוהדים, כנ"ל סיום משחק בפנדלים והגבלת זמן המשחק באופן כללי.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט