יומן אליפות גרמניה (10) – יש אליפות!/מתן גילור

10494552_10152534150194140_600743699356111966_n

פייר, צריך להיות אמיתי – כשהתחלתי את יומן האליפות הזה, חשבתי שהוא יסתיים במקום השלישי או גג השני. קטן אמונה הייתי. לא חשבתי שגרמניה הצעירה בשלה לזכות בגביע העולמי על אדמת אמריקה. לא כשהטורניר משוחק בביתה של נבחרת הכדורגל הגדולה ביותר. לא כשכוכב העל של שכנתה בשיא הקריירה.

אבל זה קרה ויואכים לב יכול לצעוק לאמא שהוא הביא גביע. ג-ב-י-ע!!!

*

משחק הגמר התחיל באופן צפוי. גרמניה החזיקה בכדור, ארגנטינה ניסתה להאט את הקצב ולהעביר את הכדור קדימה בכדורים ארוכים, כאשר היא מרוויחה אותו בנקודות מפתח. במשך דקות לא מעטות, קראמר ניצב על המגרש בשל הפגיעה שספג בלסת והדבר אפשר לארגנטינה לתרגם את החילוצים במרכז להתקפות מסוכנות. החילוף של קראמר בשורלה הוליד 2 מגמות: השליטה במרכז השדה התאזנה וארגנטינה החלה להחזיק בכדור וגרמניה החלה לשחק הרבה יותר מהר ולייצר התקפות מסוכנות בעצמה.

במהלך 90 הדקות המשחק היה די שקול, כשארגנטינה מסוכנת יותר. כפי ששיערתי בפריוויו למשחק, ההארכה היתה במעמד צד אחד. שחקני ארגנטינה נפלו מהרגליים וגרמניה היתה עדיפה בהרבה (למרות שגם ארגנטינה הצליחה להגיע למצב מסוכן). הדבר נבע הן מיום מנוחה עודף, הן מכך שגרמניה גרמה את הסיפור בחצי הגמר במחצית הראשונה וארגנטינה נדרשה לפנדלים והן בשל כושר גופני עודף.

בתמונה בראשית הטור ניתן לראות ששחקני גרמניה רצו בממוצע יותר מקילומטר וחצי מאשר שחקני ארגנטינה, פר שחקן, ויותר מ-12 ק"מ בסך הכל.

המצטיינים במשחק הם שניים: באסטיאן שויינשטייגר וג'רום בואגנג.

שוייני שלט התקפית והגנתית במרכז המגרש. שיחק מצוין גם בהנעת כדור איטית וגם במשחק המעבר. בשלב כלשהו היה נדמה שהארגנטינאים קלטו וזאת וניסו- באמצעים יפים יותר ופחות – להוציא אותו מהמשחק, אך ללא הועיל. היה נדמה שהוא אומר לשאר השחקנים: "אני מפה יוצא לבית חולים או עם הגביע."

בואטנג נוטה לשדרג את משחקו שנותנים לו שחקן מטרה. זה לא שהוא שומר אישית את כוכב היריבה – ממש לא. אבל כשהוא חדור מוטיבציה לגבי שחקן מסוים, הוא יוריד את יכולתו הממוצעת של היריב. שני שחקני ההתקפה שנחשבים להכי טובים בעולם לא ליקקו דבש כשפגשו בו.

*

שחקני הטורניר: מנואל נויר ותומאס מולר.

בעוד שלגבי הראשון קיים קונצנזוס רחב לעניין היותו אחד מהשוערים הטובים בעולם, אם לא הטוב שבהם, השני מעט פחות מוערך. כל מי שחושב שמולר מוערך יתר על המידה, ראוי שיסתכל על הקילומטרז' שלו ואז וחווה דעה.

אין הדבר אומר בהכרח שהשנים הנזכרים לעיל היו השחקנים האיכותיים ביותר, אך הם היו מאד איכותיים לאורך כל הטורניר. הדבר נובע, בין היתר, מכך ששחקנים אחרים לא שיחקו בעמדה הטבעית משך כל הטורניר (להאם ובואטנג) או החסירו משחקים בעקבות פציעות (שויינשטייגר והומלס).

וזה גם המקום לתת מילה לטובה למי שלדעתי הוא מאמן הטורניר – יוגי לב. זו לא רק ההכנה המצוינת של הנבחרת והחילופים המוצלחים, אלא רוטציה חכמה שהוכיחה את עצמה. שוייני לא הגיע בכשירות מלאה? נשלב אותו לאט. קלוזה מבוגר? נשמור אותו לשלבים המכריעים. הומלס חזר ממחלה? נוציא אותו במחצית נגד ברזיל. בלי חילופי פאניקה ובלי תלונות לשופטים. הכל בצורה מחושבת, מקצועית ותרבותית.

השחקן "השישי": אנדרה שורלה.

כל פעם שנכנס כמחליף הביא לשינוי לטובה במשחק. בשתי הארכות, כבש ובישל את השערים הראשונים.

התקפה: יותר מ-2.5 שערים למשחק מספרים את כל הסיפור.

הגנה: קצב ספיגה של קצת יותר מחצי שער למשחק הוא לא רע, אבל כשלוקחים בחשבון ששניים מהשערים (שניהם בשלבי הנוק-אאוט) היו חסרי משמעות לחלוטין, רואים שגרמניה בעצם ספגה רק 2 שערים בעלי משמעות, במשחק בודד, בשלב הבתים. גם הנוכחות של נויר עושה את שלה, כשבמשחק אתמול, בנוסף ללחץ, גם המחשבה על נויר בשער גרמה לארגנטינאים לא להצליח לייצר ולו בעיטה אחת מסוכנת לעבר המסגרת.

*

מה צופן לה העתיד?

ראשית יש לקחת בחשבון שכמו שהזכיה הזו יכולה להוותר מקפצה לשנים הבאות, כששחקנים יבואו עם פחות לחץ ובלי הקוף על הגב היא גם יכולה להשביא את השחקנים, כפי שקרה לחלק משחקני ספרד אחרי 3 זכיות. רעב בספורט הוא דבר ויטאלי להצלחה.

לפני עשור או שניים, השיא של שחקן כדורגל היה סביב גילאי 28-32. אז הגיע למקסימום המצרף הכולל את היכולות הפיזיות, המנטליות, הניסיון, הבגרות וכיו"ב. בשל הגידול הניכר בקצב המשחקים ובמספרם, בעיקר בצמרת העולמית, השיא היום נע סביב גילאים 26-30, כאשר אצל שוערים זה משהו כמו 28-33. לא לחינם נבחרת שנחשבת לא הכי מוכשרת כמו ארגנטינה הגיעה כל-כך רחוק בגביע העולם. כמובן שגם להגרלה יש חלק, אבל גם לגילאי השחקנים שנעים ברובם באזור 27-28.

בואו נבחן את גילאי חלק משחקני גרמניה בטורניר גביע העולם הבא:

מנואל נויר (32), רון רוברט צילר (29), מארק אנדרה טר שטגן (26), מאטס הומלס (29), ג'רום בואטנג (29), בנדיקט הובדס (30), מרסל שמלצר (30), אילקאיי גונדוגאן (27), טוני קרוס (28), סמי חדירה (31), תומאס מולר (28), מרקו רויס (29), אנדרה שורלה (27), מריו גצה (26), לארס בנדר (29), סוון בנדר (29), קווין גרוסקרויץ (29), אריק דורם (26), קווין וולנד (26) ועוד כמה שבטח שכחתי.

לבסיס הזה ניתן להוסיף מספר צעירים שכבר היום מסומנים, כגון: יוליאן דראקסלר (24), מתיאס גינטר (24), לאון גורצקה (23) ועוד מצבור לא נגמר של שחקנים בגילאים אלה וצעירים יותר.

וכמובן שגם ניסיון ומנהיגות חשובים, אז בל נשכח את: באסטיאן שויינשטייגר (33), פיליפ להאם (34), מריו גומז (33), פר מרטסאקר (33) ולוקאס פודולסקי (33).

מבלי לעשות סקירה דומה על שחקני הנבחרות האחרות, אפשר לומר כבר עכשיו שגרמניה תהיה בין שלוש המועמדות הבכירות לטורנירי אליפות אירופה וגביע העולם הבאים, אם לא הבכירה שבהן.

כמובן שתמיד יש לאן להשתפר, אך העתיד נראה ורד או שחור-אדום-זהב.

הדבר היחיד שיכול להיות בעוכריו של הכדורגל הגרמני הוא חוסר תחרויות בליגה. הואיל ומבנה הבעלות מכתיב מראש תקרת זכוכית למרבית הקבוצות, הליגה הגרמנית צריכה למצוא דרך להגביל את באיירן מינכן מבלי להכשילה באירופה. לא בטוח שדרך כזו בכלל קיימת…

*

בשנת 1841 כתב אוגוסט היינריך הופמן פון פאלרסלבן שיר שביטא את את שאיפתו לקונפדרציה גרמנית שתאחד את כל 16 המדינות בארצה. בכדי לשקף את רצונו לעליונותה של הפדרציה על המדינות המרכיבות אותה ורצונו שאזרחיה יראו אותה כיישות הראשונה בעולם אליה הם משתייכים, המשפט הראשון בשיר הינו "גרמניה, גרמניה מעל הכל, מעל כל דבר בעולם."

מעט לאחר הקמתה של רפובליקת ויימאר התקבל השיר כהמנון הלאומי של גרמניה.

עלייתה של גרמניה הנאצית (יש"ו) עוררה בשומעים קונוטציות מיליטריסטיות, בניגוד לכוונת המשורר.

לאורך כל הטורניר גרמניה היתה מעל כולם. היו רגעים בהם לא הבריקה, היו רגעים בהם לא שיחקה את הכדורגל המושלם, היו רגעים בהם שעממה, אבל לכל אורך הטורניר היא היתה מעל הכל, מעל כל דבר בעולם.

אז אחרי שעברו כמה עשורים, אפשר כבר לשחרר את השיר הזה מעוול ההיסטורי שנעשה לו ולהגיד שלא – אין לו שום קשר לגרמניה הנאצית.

וכן – סוף-כל-סוף, אחרי 24 שנים –

Deutschland, Deutschland über alles, Über alles in der Welt

***

כנסו לעמוד הפייסבוק "הבלוג של מתן גילור", לחצו על like וקבלו עדכון על כל פרסום חדש. אפשר גם בטוויטר https://twitter.com/matangilorblog.

Subscribe
Notify of
15 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
יניב
יניב
14 ביולי 2014 16:40

שכחת את קלוזה שיהיה בסה,כ בן 40 ובכל מקרה הוא משחק רק בנבחרת 🙂
מה שנכון נכון לגרמניה הכי הגיע הטורניר הזה כבר כמה טורנירים הם מגרדים את הזכייה עם כדורגל יפה והתקפי והשנה הם עשו את זה,כל הכבוד.
עדיין קצת צורם השיר הזה אבל זה רק אני

פה איתמר
פה איתמר
14 ביולי 2014 16:43

ההערה בקשר לכוונת המשורר שמקבלת משמעות שונה על ידי אנשים אחרים בזמנים אחרים נכונה מאוד ורלוונטית גם לגבינו.

אהרון שדה
אהרון שדה
14 ביולי 2014 16:45

מתן תודה .
שמחה של אחד היא ביאוס אצל השני ככה זה בספורט.
בטורניר הזה הייתה אחת שרציתי שתזכה במיוחד והיא הגיעה לגמר מול הנבחרת אותה הכי לא רציתי .
לצערי ההפסד היה צפוי גם אם בדיעבד התוצאה יכולה הייתה להיות לגמרי אחרת.
לצערי אכן העתיד הגרמני נראה מזהיר והיא לבטח תהיה מעומדת בכירה מה עוד שהטורניר הבא ייערך קרוב לבית.
היא לא מעומדת יחידה (אין דבר כזה) אך בהחלט בכירה כולל כמובן בצרפת 2016.
מצטיין המשחק בעיני שווישטנגר ואחריו שארלה שהטריד ללא הרף את ההגנה הארגנטינאית.
מצטיין הטורניר : בכל הכבוד בעיני נואייר הוא השוער המחליף של נבאס .
יחד עם זאת מולר בהחלט יכול לקרוא תיגר על תואר מצטיין הטורניר אך בסופו של יום הוא אצלי לפחות בפודיום במקום השלישי .
לפניו רודריגז ובראש הפודיום ללא תחרות רובן.
(רובן בגילו נותן לי תקווה שאולי בכל זאת מסי חביבי ינפק טורניר ראוי עד הסוף במונדיאל הבא).

מאמן הטורניר בעיני הוא ואן חאל שאחריו פינטו מקוסטה ריקה.

משחק הטורניר 1-7 כמובן.
האכזבה ברזיל ובעיקר סקולארי .
התקווה והציפיה הולנד מעניין האם היא מסוגלת לנפק טורניר גדול בצרפת שייתכן ויהיה האחרון של רובן ,שניידר וואן פרסי.
הם יחד עם התגליות הצעירות נותנים תקווה לנבחרת שתהיה כנראה הנבחרת שלי ביורו (בהנחה שנבחרת ישראל …לא תשתתף בטורניר ).

יוסל'ה שוחמכר
יוסל'ה שוחמכר
14 ביולי 2014 17:40

זה היה מונדיאל היסטורי מכמה וכמה בחינות.
למרות שלברזיל יש גביע אחד יותר, לדעתי אפשר לטעון כעת שהישגיה של הנבחרת הגרמנית הם הטובים ביותר.

מתן גילור
14 ביולי 2014 17:43

הן ביחד על המדרגה העליונה.

מתן גילור
14 ביולי 2014 17:42

אהרון ידידי, זו האכזריות בספורט. כדי שפלוני יהיה מבסוט, אלמוני חייב להיות מבואס.
כמובן שאף פעם אין מועמדת יחידה. גם צרפת בביתה תהיה פקטור רציני ביותר וספרד עוד 4 שנים עם אלקנטרה ואיסקו בקישור.
המצטיינים שכתבתי הם המצטיינים של גרמניה, למרות שאני חושב שלנויר הגיעו כפפות הזהב וגם אתה תסכים שזו בחירה סבירה ביותר, לעומת הבחירה במסי, שלא היה השחקן הטוב ביותר בטורניר.
אין קשר לרובן, מסי שומר על עצמו ויהיה בטופ העולמי גם עוד 4 שנים, אלא אם ההורמונים שקיבל ושבגינם חזו לו פציעות אן יגרמו לו כאלה.

Berch
Berch
14 ביולי 2014 18:21

זה לא הכי מדוייק… וזה כם מה שמבעס בכדורגל.
משחק יכול להגמר בתיקו 🙁
ואפילו בתיקו 0 !!!

אהרון שדה
אהרון שדה
14 ביולי 2014 18:25

אין ספק שנוייר בחירה סבירה לא פחות וכנראה שיותר ממסי (ככפפות הזהב).
הלוואי ואתה צודק לגבי מסי …בכלל אותי אישית יהיה מאד מעניין לראות אותו בשלב הזה בקריירה אחרי מה שאמור להיות הטורניר שלו.
בהחלט מסקרן אותי לראות איך הוא יראה והאם יישאר בברצלונה ומה יהיה מעמדו .
קראתי אצל מישהו שאמר שהוא מעריך שמסי יהיה הצ'אבי החדש לפחות בברצלונה ..לענ"ד זה בהחלט הגיוני בעיקר לאור החלוץ החדש שהביאו לברצלונה.
השאלה האם מסי על תקן קשר מרכזי יוכל לעשות את ההבדל במונדיאל הבא באירופה.
כמובן שעוד מוקדם מדי אך זו שאלה מסקרנת.

Mbk
Mbk
14 ביולי 2014 18:17

שיהיה במזל
קשה מאוד לפרגן לגרמניה
היו רחוקים טעות שיפוט אחת מלאבד את הגביע
בשורה התחתונה לא היסטוריה ולא היסטריה , להוציא ה 7 -1 על ברזיל הובקעו 1.8 שערים בממוצע בשלב הנוק האאוט

כפי שציינתי אתמול בסיקור שלי הגמר האמיתי האחרון היה ההוא של 86 אז הובקעו 5 שערים . מאז ב 7 גמרים הובקעו 10 שערים בלבד כולל 4 הארכות ( משחק ושליש ) ממוצע של שער וקצת ל 90 דקות

הכדורגל חייב לעבור שינוי מהותי על מנת להמשיך ולהיות פפולארי כבעבר

מנחם לס
מנחם לס
14 ביולי 2014 19:17

שוב, כפי שכתבתי אתמול, איני מבין את ההערה ש"ארגנטינה היתה מסוכנת יותר".
אולי זה נראה ככה כי בתוך שליטה גרמנית כמעט מחלטת, ארגנטינה ימאה ל-4-5 מתפרצות שנראו אולי מסוכנות, אבל מלבד אחת לאט הגיעו לנקודת סיכון.
גרמניה היתה ללא ספק הקבוצה הטובה ביותר בבראזיל, מכל הבחינות, כולל משחק הגמר.
ולמה לתת את כדור הזהב למסי? דבר הזוי מאד בעיני.

האווי לאסוף
האווי לאסוף
14 ביולי 2014 20:07

אני לא בטוח כמה השגים יש לנבחרת הנוכחית בקנה, בהתחשב בעובדה שגם ביורויים האחרונים ובמונדיאל הקודם היא הגיעה גבוה מאוד.
אפילו אני, לחלוטין לא מבין גדול, הצבתי את המאנשאפט (לכל הנבחרות האחרות יש שמות מגניבים כמו לה רוחה או האלבסיטה, רק הגרמנים נשמעים כמו חבר'ה על משאית במצעד הגאווה…)כמועדפת עלי הפעם, פשוט כי היא כבר 10 שנים משחקת כדורגל התקפי ומענג.

רועי ויינברג
Admin
14 ביולי 2014 22:48

ב-8 השנים האחרונות, לא היה טורניר שגרמניה לא הגיעה לטופ 3 במסגרתו (אליפות יבשתית ומונדיאל). אין עוד אחת שמחזיקה ברצף הזה.

ת'אנדר
ת'אנדר
15 ביולי 2014 0:10

פוסט מצוין.

ת'אנדר
ת'אנדר
15 ביולי 2014 0:15
Reply to  ת'אנדר

ולא יעזור לך.

"גרמניה מעל הכל"..

איכס.. אני רץ להקיא.

אלפרד
אלפרד
15 ביולי 2014 7:49

הנה מלות ההמנון הגרמני, לאחר המלחמה הותר לשיר רק את הבית השלישי בגלל הקונוטציות הלאומנות של הבתים הראשון והשני:

גרמניה, גרמניה, מעל הכל,
מעל כל דבר בעולם,
כל עוד באחווה תמיד נדבוק
יחדיו להגנתה.
מהמאס ועד לממל,
מהאטש ועד לבלט,
גרמניה, גרמניה מעל הכל,
מעל כל דבר בעולם!

נשות גרמניה, נאמנות גרמנית,
יין גרמני, שירה גרמנית,
ישמרו ברחבי עולם
על צלילם הנושן והנעים ,
למעשים אציליים יעוררונו
כל ימי חיינו.
נשות גרמניה, נאמנות גרמנית,
יין גרמני, שירה גרמנית!

אחדות, צדק וחירות
למולדת הגרמנית!
אליהם נשאף כולנו
באחווה בלב ובמעש!
אחדות צדק וחירות
הם הערובה לאושר;
פרחי, בזוהרו של זה האושר,
פרחי, מולדת גרמנייה.

יתר על כן, בתקופת גרמניה הנאצית, הושר רק הבית הראשון שהתאים אידאולוגית לרוח המפלגה, ומיד לאחריו שרו הגרמנים את שיר הורסט וסל, אשר אסור היום בחוק להשמעה, כלומר, דמיינו את הדברים החל מהבית השני אם כן:

הדגל מתנופף, השורות סגורות היטב,
האס.אה. צועד בצעד שקט ובטוח
ועמיתינו ירויי החזית האדומה והראקציה
צועדים בין שורותינו ברוחם.

הרחובות פנויים לגדודים החומים,
הרחובות פנויים לחייל הסער.
אל צלב הקרס נושאים כבר מיליונים עיניים בתקווה
יום החירות והלחם מפציע.

בפעם האחרונה תישמע התרועה
למען המאבק עומדים כולנו בהיכון.
בקרוב יתנופפו דגלי-היטלר מעל כל רחוב
השעבוד יימשך רק עוד זמן קצר.

הדגל מתנופף, השורות צפופות,
האס. אה. צועד בצעד שקט ובטוח
ועמיתינו ירויי החזית האדומה והראקציה
צועדים בין שורותינו ברוחם.