הישראלים ששיחקו ביורוליג בקבוצות שאינן ישראליות – בלוג חי למשחק החוץ של מכבי נגד אלבה ברלין / עמיחי קטן

אתר היורוליג

21:00 אלבה ברלין (5- 21) – מכבי תל-אביב (13- 13):

הערב, 3 שבועות לאחר משחק היורוליג הקודם, תתארח מכבי בברלין אצל אלבה במטרה להמשיך את המומנטום החיובי בליגה ולקטוע בעזרתו את הרצף השלילי מהיורוליג. המשחק הערב גם יהיה משחק החזרה של תמיר בלאט לאולמה של קבוצתו בשנתיים הקודמות למשחק נגד קבוצתו לשעבר או לעתיד, ולכן הפעם נעסוק במקרים בהם שחקן ישראלי התמודד בגביע אירופה לאלופות או ביורוליג נגד מכבי ת"א, כאשר מדובר בשחקנים הבאים – בארי לייבוביץ', עודד קטש, יותם הלפרין, רביב לימונד, ליאור אליהו, גל מקל, יובל זוסמן, תמיר בלאט, ים מדר ונועם יעקב.

בארי לייבוביץ':

אחד מכוכביה הגדולים ביותר של הפועל תל-אביב בכל הזמנים שיחק עונה אחת באלופת הולנד לוויס הארלם, ודווקא בה הוגרלה קבוצתו לשחק נגד מכבי בשמינית הגמר. אולם, הסיפור היה מורכב עוד יותר כשמדובר היה בעונת 1974. אליפות אירופה של 1973, בה ישראל סיימה במקום ה-7, הסתיימה ב-6/10/1973 וצמד המשחקים של מכבי נגד ההולנדים היה הראשון של קבוצה ישראלית מאז פרוץ מלחמת יום הכיפורים. לייבוביץ' עצמו אמר ש"כישראלי, לא התאים לי לשחק באותם ימים בארץ נגד ישראלים. זה היה קשה, והראש שלי בכלל לא היה בכדורסל." והוכיח את זה עם 2 נקודות במשחק הראשון ו-8 בגומלין. ההולנדים ניצחו 85- 84 בהולנד וברודי הבטיח שאין צורך לחשוש כי מכבי תנצח את הגומלין ב-20 הפרש, ואכן ביד-אליהו ניצחה מכבי 90- 71 והעפילה לשלב הבא.

עודד קטש:

המשחק היחיד של קטש באירופה נגד מכבי הוא משחק מפורסם, גם בגלל המעמד בשלב הגמר וגם בגלל היכולת הטובה של קטש עצמו שקלע 17 נקודות, כולל שלשה אחת קריטית שהעלתה את פנאתנייקוס ל-63- 57 והביאה את מאיר איינשטיין ז"ל לשאול בשידור "למה קטש? דווקא הוא עושה את זה", ובסיום היוונים ניצחו 73- 67. מכבי התאוששו ל-3 זכיות ב-5 השנים האחרונות, אבל עבור קטש זה היה המשחק האחרון במפעל הבכיר כשחקן, וגם כמאמן הוא הגיע שוב לרבע הגמר רק בעונה שעברה.

רביב לימונד:

הישראלי הבא שפגש את מכבי ביורוליג עשה זאת כבר במשחק הפתיחה של העונה, כשהרכז של נהריה ב-2007 עבר משם ישירות ללה-מאן הצרפתית שכבר במשחק הפתיחה של עונת 2008 הגיעה ליד-אליהו, במשחק שגם היה הראשון של קטש כמאמן מכבי ביורוליג. במשחק הזה לימונד קלע 4 בלבד ומכבי ניצחו 74- 71 עם 2 חטיפות מכריעות של יותם הלפרין, אבל במשחק בצרפת לימונד הרשים עם 21 נקודות וניקולאס באטום קלע 24 ללא החטאה (10 מהשדה, 3 לשלוש ו-1 מהקו), אך גם זה לא ממנע ממכבי לנצח 99- 91.

דיוויד בלו:

בלו שיחק במכבי 7 עונות, 5 מהן בשנים זוגיות, ובאמצע בין הקדנציה השנייה והשלישית שלו בצהוב-כחול הוא בילה את עונת 2009 בלה-מאן, אותה לימונד עזב אחרי עונה אחת. בלו הפציץ 23 נקודות ביד-אליהו לעומת 9 נקודות ב-3/12 מהשדה במשחק בצרפת, אך גם הפעם מכבי ניצחו פעמיים. במשחק הביתי זה הלך קשה במיוחד עם 82- 80 אחרי הארכה, כולל סל ניצחון של קרלוס ארויו ושלשה של מרכוס בראון שכפתה הארכה, ואילו בצרפת מכבי ניצחו 87- 73 בלי בעיה מיוחדת.

יותם הלפרין:

אולימפיאקוס של אותן שנים ניסתה לחקות את מכבי בניסיון לחקות גם את הקבוצה המצליחה של תחילת המאה. זה התחיל עם פיני גרשון בקיץ 2006, מינוי שלא כל כך הצליח להם, והמשיך עם ניקולה וויצ'יץ' ויותם הלפרין שעברו ליוון בקיץ 2008. וויצ'יץ' זכה למשחק הוקרה בין הקבוצות במשחקי ההכנה, אבל הן נפגשו גם בשלב הראשון של עונת 2009. היוונים ניצחו 84- 65 ביוון ומכבי ניצחו 96- 83 בארץ, אבל הלפרין היה טוב יותר דווקא ביד-אליהו עם 14 נקודות ב-100% מהשדה לעומת 2 נקודות בפיראוס.

ליאור אליהו:

מכבי נאלצו לוותר בקיץ 2009 על שני הישראלים הבכירים שלהם באותה עונה – עומרי כספי שהפך לישראלי הראשון ב-NBA ואליהו שעבר לויטוריה, לקבוצה שאז קראו לה קאחה לבוראל. בדומה להלפרין, גם אליהו פגש את מכבי בשלב הראשון, אבל במקרה הזה אליהו קלע 12 במשחק בספרד בו הבאסקים ניצחו 86- 81 וקלע עוד 11 בתל-אביב, כשהפעם האורחים במדיהם הוא שיחק ניצחו 91- 82. אחרי עונה אחת בספרד ואליפות עם קאחה לבוראל חזר אליהו למכבי, והפעם קלע את שלשת היורוליג הראשונה בקריירה שלו במשחק נגדם בשלב המוקדם.

יובל זוסמן ותמיר בלאט:

שני הישראלים ששיחקו ביחד שנתיים באלבה ברלין מגיעים ביחד כמובן. בלאט קלע 6 ו-8 נקודות בשני המשחקים בברלין, ולא קלע בכלל נגד מכבי ביד-אליהו, כאשר ב-2023 הוא גם לא שיחק בגלל פציעה, ואילו זוסמן היה טוב נגד האקסית שלו עם 8, 10, 7 ו-8 נקודות ב-4 המשחקים, כולל שלשה אחת קריטית במשחק הראשון ברשימה הזאת. את האחד בברלין ב-2022 ניצחו הגרמנים 91- 86, ואילו בגומלין מכבי ניצחו 87- 78, ובעונה שעברה הקבוצה הישראלית השיגה ניצחון כפול, פעמיים ב-13 הפרש, עם 83- 70 בברלין ואחר כך 87- 74 ביד-אליהו.

ים מדר:

מדר משחק בשנתיים האחרונות ביורוליג, כאשר בעונה שעברה במדי פרטיזן הוא קלע 8 נקודות כשהסרבים ניצחו 96- 88, אך פתח בחמישייה, סופסל על ידי ז'ליקו אוברדוביץ' אחרי 3 דקות ולא חזר במשחק השני, בו מכבי ניצחו בבית 90- 81. העונה משחק מדר בפנרבחצ'ה וקלע 7 נקודות ללא סל שדה כשמכבי ניצחו 78- 73 במשחק הביתי של מכבי בבלגרד, אך בגומלין אותו הטורקים אירחו בפוניבז' בליטא קלע מדר 10 נקודות עם 5 אסיסטים במשחק בו פנר הביסו 109- 74.

נועם יעקב:

הצעיר שבחבורה משחק העונה בוילרבאן, לאחר שעלה מהנוער שלהם, ואחרי שהושאל להפועל ירושלים בעונה שעברה. קשה לומר שהוא זכה להזדמנות משמעותית ביורוליג עד כה, ובמשחק הקודם נגד מכבי הוא שיחק קצת יותר מדקה ולא קלע, במשחק שבו אלופת ישראל ניצחה 94- 91 בצרפת. עם זאת, יעקב קיבל שיא קריירה של 23 דקות במשחק היורוליג האחרון וענה בשיא קריירה של 11 נקודות, כך שיש מקום לאופטימיות במקרה שלו.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 12 תגובות

  1. איי, אני זוכר בכאב את הסלים של קטש נגדנו, ואת הראיון אמוציונלי (ברמות של איש קרח כמו קטש, כן?) אחרי המשחק. אני התנחמתי בכך שלפחות היה וינר אחד עם שורשים צהובים באותו הערב.
    ודרך אגב, צריך להיות מאוד אופטימי בשביל לקוות שרצף מהליגה הישראלית יכול להימשך ביורוליג. כלומר, מכבי יכולה לנצח, אבל אין קשר בין הדברים.
    תודה רבה עמיחי, תמיד כיף לקרוא

  2. נעים להיזכר. כאשר גבת-יגור ניצחה את הפ תא בגמר גביע המדינה, הפוליטיקאי (שכחתי מי) ברך את הקבוצה שאין בה אף זר, בארי לייבוביץ', בהפ תא, התעצבן והשליך את מדליית הכסף שלו לקהל.

    עודד קטש אמר: "כל שלשה שלי היתה כמו חץ בלב…"

    ליאור אליהו זכה באליפות ספרד כשחקן חמישייה.

  3. קאחה זה 'בנק' בספרדית. שימי ריגר אמר שכשהילד רוצה משהו יקר מדי, ואומרים לו: לא, הוא שואל למה? ואז אומרים לו "קאחה".

  4. ההגנה של אלבה יותר גרועה מהרכב של חמישה ג'ורדן פול, ועדיין, מכבי הורידו את המשחק הזה בצורה מרשימה והפרש הסלים ייראה הרבה יותר טוב (שזה לא משנה כל כך)

כתיבת תגובה

סגירת תפריט