יומן מונדיאל (8)-חלק שני/אהרון שדה

בס"ד

יומן מונדיאל-8

חלק שני .

 

4. ארגנטינה – גרמניה " הגמר הקלאסי "

בסעיף ארוך זה החלטתי לסקור באריכות את כל הקלאסיקות הגדולות בכדורגל הנבחרות …עד שנגיע למסקנה שלמעלה.

הקדמה : שלא כמו כדורגל הקבוצות כדורגל הנבחרות הוא כדורגל שבו קשה לייצר מסורת של יריבות, בטח לא בין שני נבחרות שמשחקות בשני יבשות שונות כך שלכאורה במקרה הטוב הם יכולות להתמודד פעם אחת ב 4 שנים. בכל זאת בדקתי נתונים של מפגשי נוקאאוט החל משנת 1986. בדקתי זאת דווקא משנת 86 מכיוון שמאז ועד היום החל הפורמט של שמינית הגמר כנוקאאוט (לפני כן היה משוחק בפורמט בתים) . מצאתי שלא היה מפגש ששוחק כ"כ הרבה כמו ארגנטינה – גרמניה.

למעשה מאז 86 ועד היום שוחקו 8 מונדיאלים (כולל הנוכחי ), אבל רק חמישה מפגשים שוחקו 3 פעמים ומעלה, והחלטתי לעשות קצת סדר ביריבויות הגדולות בין הנבחרות.

פרק ראשון המפגשים שלא שוחקו יותר משני משחקי נוקאאוט מאז 86 ועד היום:

הנה הבולטים שבהם

בין המשחקים שלא שוחקו כלל בשלבי הנוקאאוט במונדיאל:

א. ארגנטינה –ספרד : תחשבו איזה מפגיש פוטנציאלי יכול להיות בין כוכבי ארגנטינה ששיחקו בליגה הספרדית לאורך השנים מול ספרד .

ב. ברזיל –ספרד : כנ"ל ואף יותר מכך ו…הפעם עם סיפור קוסטה וסיפור אלופת עולם מול המארחת זה חתיכת סיפור שלא קרה (נפגשו בקונפדרציה אשתקד ובבתים במונדיאל 86 אז ברזיל ניצחה 0-1 ).

היו מפגשים מרתקים ששוחקו רק פעם אחת בשלבי הנוקאאוט מאז 86:

אינייסטה הספרדי נאבק בהגנה איטלקית במהלך גמר יורו 2012. הנבחרות נפגשו רק פעם אחת במונדיאל, ב-1994.

א. ברזיל –ארגנטינה :מעבר למאבקים בדרום אמריקה …הרי שבמונדיאל נפגשו למשחק אחד על כל הקופה בשמינית גמר 1990 ארגנטינה של דייגו ניצחה נבחרת ברזילאית עדיפה. כמה שברזיל חיכתה לגמר…היא תמשיך לחכות.

ב. ספרד –איטליה : ברמת הליגות זהו חתיכת קרב שכלל כ"כ הרבה גמרים משותפים על הגביע האירופאי (יובנטוס –ריאל ,ברצלונה –סמפדוריה ,ברצלונה –מילאן ).או משחקים מרתקים אחרים (אינטר –ברצלונה 2010 ), גם במסגרת היורו הם התמודדו לא פעם כגון ברבע גמר 2008 ובגמר יורו 2012 בהם ניצחה ספרד. אך ברמת המונדיאל הם נפגשו פעם אחת בלבד מאז תחילת פורמט שמינית הגמר; היה זה ברבע גמר 1994 אז ניצחה איטליה 1-2.

ג. הולנד –גרמניה : כולם שמעו על גמר 74 אך מאז שני הנבחרות נפגשו במשחק נוקאאוט בודד בשמינית גמר 90 משחק שזכור בגלל תקרית היריקה המפורסמת בין פלר לרייקארד . הגרמנים ניצחו 1-2 בדרך לזכייתם האחרונה בגביע העולמי, נכון לכתיבת שורות אלה. ביורו הם נפגשו בחצי גמר 88 (הולנד 1-2 ) .ובבתים בטורנירי 92 ,04 ו-2012 .

ד. איטליה –גרמניה : הקלאסיקה הגדולה של העבר כמעט ולא משוחקת במונדיאל . אמנם בשנת 2006 האיטלקים ניצחו 2-0 על אדמת גרמניה משערים בדקות ה 119 ו- 120 (גרוסו ודל פיירו ). בחצי הגמר בדרך לזכייה בגביע, אך זה היה המפגש הראשון ביניהן זה 24 מאז גמר מונדיאל 1982 אז ניצחה איטליה 1-3. 12 שנה קודם לכן הם נפגשו לעוד קלאסיקה בחצי גמר 1970 איטליה ניצחה במשחק אגדי 3-4 בהארכה.

הם נפגשו מעת לעת גם ביורו כגון בבתים בשנת 88 (1-1 ). ובשנת 1996 (0-0 ), אך המפגש המשמעותי ביותר התקיים בחצי גמר היורו האחרו, כאשר איטליה ניצחה 1-2 (בולוטאלי צמד). בקיצור באיטליה לא שמעו על המשפט הקלאסי של גארי לינקר .(כדורגל משחקים 90 דקות וגרמניה תמיד מנצחת).

ה. גרמניה –ספרד.זו יריבות שנבנתה בשנים האחרונות בעקבות ניצחון ספרד בגמר יורו 08 (0-1 טורס). במונדיאל הם נפגשו בבתים במונדיאל 1994 (1-1 ), אך משחק הנוקאאוט הראשון ביניהן שוחק בחצי גמר הטורניר הקודם ספרד ניצחה 0-1 בדרך לזכייה בגביע (פויול ).

גם המפגש ספרד- הולנד שוחק במשחק נוקאאוט בודד בגמר הקודם (0-1 ספרד אנייסטה ). בטורניר הנוכחי ההולנדים ניצחו כזכור בבתים 1

מפגשים ששוחקו 2 פעמים

א. ברזיל –גרמניה : דיברנו על כך שהמדהים שהם נפגשו לראשונה לפני 12 שנה .

אז ברזיל ניצחה 0-2 גרמניה החזירה בענק כאן 1-7 ואין בכלל ספק שמכאן ואילך כל מפגש בין הנבחרות יהיה סיפור, בטח במידה וגרמניה תזכה בגביע הרביעי ותסגור את הפער ההיסטורי למרחק של גביע בודד מול ברזיל. מדובר בשני הנבחרות המצליחות ביותר בהיסטוריה של המונדיאל ע"פ נתונים שונים (איטליה אמנם מקדימה, לפחות עד יום ראשון את גרמניה במספר הזכיות ).

תמונה מאחד המפגשים הנדירים בין צרפת לגרמניה, ב-1982

ב. גרמניה –צרפת : אחד הקלאסיקות הגדולות ביותר הם במשחקים הללו נזכיר שכבר ב 82 הם נפגשו בחצי הגמר המדהים ההוא כשגרמניה מחקה בהארכה 3-1 לשוויון וניצחון בדו קרב מהנקודה. מאז 86 נפגשו בחצי הגמר ב 86 וברבע גמר המונדיאל הנוכחי בשניהם ניצחו הגרמנים 0-2 ו 0-1 בהתאמה.

 

ג.. ארגנטינה –אנגליה : מאז מלחמת פוקלנד על איי פוקלנד בשנת 1982 בעימות חזיתי בין צבא בריטניה לארגנטינה עבר דם רע בין המדינות …על הדרך החלה מסורת יריבות כדורגל יוצאת מן הכלל …רק שכאמור עוברים שנים רבות בין מפגש למפגש, המפגש הראשון והמפורסם ביותר היה ברבע גמר מונדיאל 1986 ארגנטינה ניצחה 1-2 בדרך לגביע והמשחק זכור בעיקר בגלל שני הגולים המפורסמים בהיסטוריה של דייגו מראדונה (להלן דייגו) כל גול מסיבה אחרת … כעבור 12 שנה הם נפגשו למשחק לא פחות מדהים מפגש אדיר שעשה לעולם היכרות עם מייקל אואן הנהדר המשחק הסתיים ב 2-2 והארגנטינאים עלו בדו קרב פנדלים (אח"כ הודחו על ידי הולנד). מאז נפגשו בשלב הבתים בשנת 2002 וסיימו ב 1-1 (האנגלים השיגו מיני נקמה כאשר בסופו של דבר הם העפילו לשמינית הגמר וארגנטינה הודחה).

ד. . ארגנטינה –הולנד :

עוד גמר היסטורי מ 1978 זכה להיות משוחק מאז מעת לעת במונדיאל. הנבחרות נפגשו ברבע גמר 1998 וההולנדים נקמו וניצחו 1-2 משער ניצחון של בארקמפ בדקה ה90 , ונפגשו כזכור רק אתמול במשחק המדכא שהוכרע בדו קרב מהנקודה הלבנה, מה שמזכיר לי כי הם כבר נפגשו גם במונדיאל 2006 בבית "המוות " שני הנבחרות המשיכו הלאה וסיימו ביניהם בתיקו 0-0 .

ראוי לציין כי גם בין ארגנטינה לבלגיה התקיימו שני מפגשים- הראשון בחצי גמר 86 ארגנטינה ניצחה 0-2 (דייגו מארדונה כבש צמד) והשני בשבת האחרונה ברבע הגמר המונדיאל הנוכחי שוב ארגנטינה ניצחה כזכור, 1-0.

דירוג חמשת המפגשים הגדולים (מפגשים ששוחקו לפחות 3 פעמים ומעלה בשלב הנוקאאוט):

מקום חמישי ברזיל –צ'ילה :

גוסטבו, סאנצ'ז
לואיז גוסטבו מנסה לעצור את אלכסיס סאנצ'ז במהלך שמינית הגמר של המונדיאל הנוכחי.

מדהים שדווקא נבחרת לא מהדרג הראשון בעולם מסוגה של צ'ילה זוכה להיכלל כאן, זה קרה בזכות העובדה שבכל פעם שצ'ילה עולה למונדיאל היא פוגשת משום מה בברזיל בשמינית הגמר, למעשה מאז 1962 צ'ילה הגיעה 4 פעמים למשחק נוקאאוט …תמיד היריבה הייתה ברזיל ותמיד זה נגמר אותו דבר.

ב-1962 ברזיל ניצחה 2-4 בחצי הגמר בדרך להגנה על התואר בטורניר שנערך בצ'ילה. ולצ'ילה לקח 36 שנה עד שהיא הגיעה למשחק נוקאאוט בצרפת 98 , צ'ילה הגיעה למפגש מול ברזיל לאחר 3 תוצאות תיקו בבתים (אוסטריה ,קמרון ואיטליה), וברזיל אלופת העולם המכהנת (דאז) לא התקשתה בדרך ל 1-4 (הגיעה עד לגמר הטורניר).

הפעם, צ'ילה חיכתה 12 שנה "בלבד" עד למפגש "החוזר " מול ברזיל, אבל שוב ברזיל טיילה 0-3. במונדיאל הנוכחי צ'ילה התקדמה עוד קצת כשנתנה פייט נפלא לברזיל המארחת הגיעה איתה לנקודה הלבנה אך נוצחה 2-3 בפנדלים …פלא שבצ'ילה חגגו את המפלה הברזילאית?

מקום רביעי : צרפת –ברזיל.

עד 86 נפגשו פעם אחת בלבד בחצי גמר 58, דאז ברזיל של פלה ניצחה 2-5 בדרך לגמר ראשון (ב 50 לא היה גמר) וזכייה ראשונה.

ב 86 נפגשו ברבע הגמר זיקו עלה מהספסל ותוך דקתיים סחט פנדל .הבעיה הייתה שהוא גם ניגש לבעוט והחמיץ …בדו קרב מהנקודה הלבנה הוא דווקא כבש אך ד"ר סוקרטס הגדול שבעט פנדל פספס…בסופו של יום צרפת ניצחה 3-4 מהנקודה לאחר 1-1 ב 120 דקות.

ב-1998. נפגשו בגמר, לא היה כוחות וצרפת של זידאן (צמד) ניצחה בקלילות 0-3 בדרך לזכייה היסטורית בגביע. כעבור 8 שנים ברבע גמר 2006 ברזיל של הכוכבים הגדולים תכננה נקמה אך צרפת של זידאן והנרי שכבש (והיה שותף אף הוא לגביע ב98 ) ניצחה 0-1 בדרך לעוד גמר, בו הפסידה לאיטליה.

הייליטס מגמר המונדיאל בין הנבחרות, ב-1998.

מקום שלישי: ברזיל–הולנד

הברזילאים חוגגים הניצחון הגדול על הולנד ברבע גמר 1994.

בדרבי האהובות הישראליות היו מפגשים מרתקים מאד , עד 1994 הם נפגשו פעם אחת בלבד בשלב הבתים השני של 1974. אמנם אז לא דובר במשחק נוקאאוט אך עקב המצב בטבלה היה ידוע שהמנצחת תעפיל לגמר, והולנד של קרויף ניצחה 0-2, הדיחה את ברזיל האלופה היוצאת, בדרכה לגמר ראשון בהיסטוריה שלה.

הקלאסיקה הבאה התרחשה ברבע גמר 1994. ברזיל של רומאריו ובבטו עלתה ל 0-2. רומאריו כבש בדקה ה 53 בבטו הוסיף את השני כעבור 10 דקות ואז כשהיה נראה שברזיל בדרך לחצי הגמר, בא בארגקמפ הגדול וצימק ארון וינטר אף השווה בדקה ה 76, לפני שבראנקו הברזילאי, בעל בעיטות הפצצה כבש שער מבעיטת עונשין מ 30 מטר שהעלה את ברזיל לחצי הגמר בדרך לזכייה בגביע.

כעבור 4 שנים בחצי גמר 1998. הם נפגשו בשנית למשחק פשוט נפלא. רונלדו הברזילאי כבש כבר בדקה הראשונה של המחצית השנייה והולנד תקפה ללא הצלחה ..עד שבא פטריק קלובירט בדקה ה 87 והשווה ל 1-1, בהארכה התפתח משחק פתוח והתקפי עם שליטה של הולנד …אך ללא שערים נוספים בפנדלים טפראל הפך לגיבור כשהדף את הבעיטות של דה בור וקוקו וברזיל העפילה לגמר שני ברציפות. הנקמה הושגה במונדיאל הקודם במסגרת רבע הגמר- בדקה העשירית היה נדמה שההיסטוריה חוזרת כאשר רוביניו העלה את הצהובים ליתרון. אך סניידר כבש פעמיים בדקות 54 ו 63 וביצע את המהפך ..הולנד התקדמה עד לגמר ו…נוצחה. במוצ"ש הם ייפגשו למשחק מיותר על המקום השלישי .

מקום שני : צרפת –איטליה .

גם זה קרה ביריבות בין צרפת ואיטליה.

היריבות ביניהם מתחילה בשנת 38 אז איטליה ניצחה ברבע הגמר 1-3 בדרך לזכייה שנייה ברציפות בגביע. כעבור 40 שנה נפגשו בשלב הבתים ושוב איטליה ניצחה 1-2, בשנת 1986 הם נפגשו במסגרת שמינית הגמר .איטליה הגיעה למפגש הזה כאלופת העולם, וצרפת הגיעה למפגש כאלופת אירופה. צרפת ניצחה 0-2. בדרך לחצי גמר שני ברציפות.

כעבור תריסר שנים שוב נפגשו הפעם ברבע הגמר בצרפת, כאשר צרפת הביתית הטוענת לכתר מול איטליה סגנית אלופת העולם …התנהל משחק עצבני מאד בו הורחק זידאן …בפנדלים צרפת ניצחה 3-4 (דשאן ,טראזגה ,הנרי ובלאן כבשו מהנקודה), וצרפת המשיכה כידוע לזכייה היסטורית.

עוד לפני מפגש המונדיאל השלישי צרפת הצליחה לנצח את איטליה בגמר יורו דרמטי בשנת 2000 בשיעור 1-2. צרפת השוותה בדקה האחרונה וניצחה בשער זהב, אך איטליה שמרה את הנקמה לסוף בגמר 2006, זידאן העלה בפנדל את הצרפתים ל 0-1 מטארצי השווה ל 1-1,  וזידאן הורחק בדקה ה-110 לאחר שנגח בחזהו של מטארצי, אבל בפנדלים איטליה ניצחה 3-5 מהנקודה (פירלו ,מטארצי ,דה רוסי ,דל פיירו וגרוסו כבשו ).

(המפגש הרשמי האחרון נערך בשלב הבתים ביורו 2008 איטליה ניצחה 2-0)

מקום ראשון: ארגנטינה –גרמניה .

הגרמנים חוגגים בגמר 1990

מאז 1986 הם נפגשו ב 4 מפגשי נוקאאוט ביום ראשון יערך המפגש החמישי, וזה כמובן נתון מדהים ויוצא דופן . המעניין הוא שעד 1986 הנבחרות לא נפגשו יותר מדי ואף פעם לא בשלב הנוקאאוט , הם נפגשו בשלב הבתים בשנת 1958 גרמניה ניצחה 1-3 .(ארגנטינה הודחה וגרמניה המשיכה עד לחצי הגמר), והמפגש הבא התקיים בשלב הבתים בשנת 66 והסתיים בתיקו 0-0 (שני הנבחרות העפילו מהבית לרבע הגמר .גרמניה הראשונה המשיכה עד לגמר וארגנטינה נעצרה ברבע).

בשנת 1974 פגשה ארגנטינה בגרמניה המזרחית וסיימה עמה ב 1-1 (בבתים), אך המפגש הגדול הראשון התרחש בגמר 1986, ארגנטינה של דייגו עלתה ל 0-2 עד לשולי המחצית השנייה שם פלר ורומינגה הנפלא השוו תוך מספר דקות (משני קרנות).אך דייגו ארמנדו מראדונה מצא במסירה על חצי מגרש את ולדנו שהכריע את ההתמודדות המרתקת 2-3,  הנקמה הוגשה לאחר 4 שנים כשבפעם הראשונה בהיסטוריה שוחק גמר בין שני נבחרות בפעם השנייה (ועוד ברצף) הגרמנים ניצחו 0-1 מפנדל שלא היה ולא נברא …לותר מתיאוס וויתר על הפנדל אך ברמה לא חשש וכבש מול שוער הפנדלים המדהים של ארגנטינה (גויאקוציה ).

לאחר שקט של 16 שנה הם נפגשו ברבע גמר 2006 המונדיאל הביתי של גרמניה ארגנטינה הוליכה 0-1 אך מי אם לא קלוזה השווה בדקה ה 80 המשחק הגיע להארכה לא הובקעו שערים ובפנדלים הייתה זו גרמניה שעמדה בלחץ וניצחה ,השחזור נערך ברבע גמר המונדיאל הקודם ושוב הייתה זו גרמניה הפעם היא כבר רמסה את ארגנטינה המסכנה 0-4 (קלוזה צמד ומולר עוד אחד), כל הדרך למקום השלישי.

האם ארגנטינה תחזיר ?

תשובות ביום ראשון בסביבות חצות –חצות וחצי.

רועי ויינברג

אחד מעורכי הופס. אוהב את מיאמי וגבוהים שמוסרים מעל 4 אסיסטים במשחק.

לפוסט הזה יש 6 תגובות

  1. חורחה בורצאגה עשה את ה 3:2 לארגנטינה לא ולדאנו
    הולנד מול ברזיל לרוב זה מפגש קלאסי ומעניין מאוד
    ה3:2 ב 94 הוא אחד ממשחקי רבע הגמר הטובים בכל הזמנים

    1. נכון .הייתה עוד טעות זידאן אם איני טועה הורחק כבר מול פארגוואי בשמינית גמר 98 ולא מול איטליה ברבע הגמר.
      אתם צריכים לקחת בחשבון שאת רוב הדברים אני זוכר בראש ואיני טורח לאמת נתונים …אבל יש לי זיכרון טוב מאד ככה ש90-95 אחוז ממה שאני אומר זה נכון .

  2. אחלה כתבה.
    יש לציין כי גם אנגליה וגרמניה ניפגשו פעמיים בנוק אאוט מאז 86' (ב90' בחצי וב-2010 בשמינית) ובכלל מדובר ביריבות אדירה בין שתי נבחרות שונאות.
    גם מול פורטוגל אנגליה פיתחה מסורת של יריבויות ושיחקה מולה עד כה 5 פעמים בגביע העולם ו-3 פעמים בטורנירים גדולים מאז שנת 2000.

    1. תודה יאיר פסספסתי את אנגליה -גרמניה זה בהחלט נכון בייחוד כשגרמניה גם ניצחה את אנגליה בחצי גמר יורו 96 והם גם שובצו יחד לבית משותף בשנת 2000 (שניהם הודחו ).
      מול פורטוגל אכן היה את משחק הפנדלים ברבע גמר 2006 וכן משחק הבתים ב 1986 (פורטוגל ניצחה אני זוכר זאת …לבסוף דווקא היא הודחה).
      במסגרת היורו הם התמודדו בשנת 2000 בבתים פורטוגל ניצחה ואנגליה הודחה . אח"כ נפגשו במפגש המדהים בשנת 2004 ברבע הגמר כשסקולארי שהיה עוד בשיאו החליף את פיגו ודווקא אז השווה ע"י קוסטה שכבש שער מדהים נגמר 2-2 פורטוגל ניצחה בפנדלים (אלא מה). והעפילה עד לגמר.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט