כל מה שטוב (ורוב מה שרע) בג'ואל אמביד / רועי ויינברג

המשחק של ג'ואל אמביד הלילה ב-123:133 של פילדלפיה על סן אנטוניו היה מדהים, לא פחות. 70 נקודות מול כל יריבה זה הישג קשה שבודדים עשו בהיסטוריה, יותר נקודות מג'ורדן או מלברון בשיא הקריירה שלהם ודומיננטיות חזקה מאוד.

יש מצב שהמשחק הזה יתן לו MVP שני. זה בסדר, הוא נותן עונה ראויה (למרות שמגיע לשיי גילג'ס אלכסנדר קצת יותר בעיניי). השיפור שלו במיד-ריינג' וכמוסר מורגשים, כשהלילה הוא סיים עם 9 מ-17 משם וזה משמעותי. הוא הפך לשחקן טוב יותר אצל ניק נרס, גם בהגנה, ועשה עבודה טובה מאוד.

עכשיו, כמו שכבר שיערתם, מגיע האבל. אמביד קלע 70 נקודות על הספרס, פילי ברחה בדקות בהן הם היו בלי וומבי (שסיים ב-+/- של 0), וחלק גדול מההישג היה על זאק קולינס ובלייק ווסלי. אמביד קלע 70 על האחרונה במערב. לפי נתוני הליגה הוא סיים עם 9 מ-14 על קולינס, 10 מ-17 על סוצ'ן ו-10 מ-15 על וומבי, שחקן הגנה אזורית אדיר ששוקל 32 קילו פחות מה-MVP המכהן.

לכן, בעצם, אני חושב שצריך לקחת את המשחק הזה בפרופורציות. ב-13.11.22 אמביד נתן את אחד המשחקים הגדולים בתולדות העונה הסדירה. 60 נקודות ב-19 מ-28 מהשדה, 11 ריבאונדים, 8 אסיסטים, 7 חסימות ומול יוטה שהייתה אז ב-5:10 ולא ב-34:8 אחוז ההצלחה של יוטה באותה נקודת זמן היה גבוה פי 3.4 משל הספרס עכשיו. זה גם היה המשחק הגדול בקריירה של אמביד, וגם משחק שלא אומר כלום. היו לו אז 20 מ-24 זריקות עונשין, הלילה 21 מ-23. זה אחלה, כן, אבל אמביד לא צריך להגיע למצב של 20 זריקות עונשין במשחק בעונה הסדירה.

אני חושב, כבר כמה שנים, שהוא מתאמץ יותר מדי בעונה הסדירה. הוא לא צריך להיות יוקיץ' שזורק 12 זריקות מול קבוצות רעות, אבל אמביד זרק מעל 15 פעמים מהקו 10 פעמים העונה (31.25% מהמשחקים), יוקיץ' אחת (2.3%). הפיזיות הזאת בסוף מתנקמת בו.

עכשיו אתם יכולים לבוא ולהגיד שבלי 70 הנקודות שלו הם כנראה היו מפסידים לספרס. זה נכון. הסיקסרס לא קבוצה מספיק טובה ודורשת המון מאמביד, שמתמודד עם העומס הכי גדול עליו אי פעם. נתחיל ממספרים ונעבור למגמה.

הוא מסיים 39% מההתקפות של הסיקסרס – נתון שאליו הגיעו רק ווסטברוק בעונת האמ.וי.פי והארדן ב-2019, קובי ויאניס היו קרובים בשנים שנגמרו באיבוד 1:3 ובפציעה בתחילת הפלייאוף בהתאמה – ובמקביל שומר על 21.6 זריקות למשחק, מקום שני בליגה.

בזמן שאמביד משחק, בממוצע, יש 127 זריקות לשתי הקבוצות. הוא שומר אישית או זורק בעצמו כשליש מהן, וזה עומס חסר תקדים לשחקן NBA. גם בעונה ההיא של יאניס היה את ברוק לופז שלקח ממנו המון בהגנה, וגם היא נגמרה בפציעה מאוד מוקדמת שלו.

זה מושפע מהסגל של הסיקסרס שדורש מאמביד להיות פול אמביד במשך 48 דקות ו-82 משחקים בעונה, ממאמן כמו ניק נרס שדורש המון מהשחקנים שלו בעונה הסדירה וגם מאמביד. זה שהוא יודע לחפור בפוסט זה מגניב, אבל עדיף להם שהוא יזרוק יותר מיד-ריינג' (שנכנס) ויחסוך אנרגיה.

בנובמבר אמביד סיים 36% מההתקפות של פילדלפיה, בדצמבר זה עלה ל-41.6% ובינואר טיפס ל-43.4%. בינתיים טירייס מקסי נשאר יחסית עקבי, אבל האחוזים שלו יורדים מחודש לחודש. אחרי 57.8% טרו שוטינג בנובמבר הוא על 55.1% בינואר, כשב-10 המשחקים הראשונים שלו היו לו 49.3% מהשדה ו-42.3% מהשלוש לעומת 42% מהשדה ו-36.6% משלוש בעשרת האחרונים.

הסיקסרס נהיים פחות מקסי ויותר אמביד, כשמחודש לחודש העומס לא יורד גם בהגנה. לזכותו ייאמר שיש ירידה מסוימת בכמות הפוסטאפים, הנשק המסוכן והמעייף ביותר של אמביד כאחד, אבל חשוב לזכור שהיה לו רצף בו הוא פספס 7 מ-9 משחקים העונה.

זה יכול לעלות בהפסדים – למרות שהקבוצה כבר עכשיו במקום השלישי ואופתע אם תזוז ממנו עד אפריל, עם יתרון של 2.5 משחקים על מקום ארבע ומרחק של חצי משחק מהבאקס – אבל ככה הוא יהיה בריא בפלייאוף. אמביד טוען שהוא נפצע בפלייאופים של 2023, 2022, 2021, 2020, 2019 ו-2018, כמעט תמיד בדיעבד או אחרי ההפסד הראשון, אבל העומס עליו עצום.

העונה הוא רק גדל. אמ.וי.פי מכהן לא צריך לחשוב על 70 נקודות בינואר, אלא על אפריל ומאי (אם יעבור בו את השבוע הראשון). המשחק הזה, שהביא את הגישה שלו לשיא מסוים, הוא בדיוק ההפך.

גרסה ערוכה וארוכה של טקסט שעלה במקור בנ.ב.א אול אראונד

רועי ויינברג

אחד מעורכי הופס. אוהב את מיאמי וגבוהים שמוסרים מעל 4 אסיסטים במשחק.

לפוסט הזה יש 26 תגובות

  1. פוסט מעולה ומדויק. בפילי לא צריכים לפחד לשחק יותר עם ריד או במבה במקום אמביד גם אם זה יעלה בכמה הפסדים. תודה רועי

  2. פוסט נהדר. תודה.
    עד שאמביד לא יוכיח שהוא טוב בפלייאוף כמו בעונה הסדירה (אפילו 90% -80% מזה), תמיד ייקחו אותו בעירבון מוגבל כשחקן גדול באמת, גם יביא עוד הצגות מטורפות כאלה כמו היום ועוד mvp שיכול להגיע.

  3. עד שיש כוכב אחד שעוד לוקח את העונה הסדירה ברצינות, גם אותו אתם רוצים לתקן? ואחרי מי נעקוב במשך העונה, ג'ורדן פול?!? כרגיל, כל המסקנות שלך נכונות. יהיה מעניין לראות אותו מגיע לפלייאוף אחרי עונה קלה יחסית, עם כוח לריצה העיקרית.
    תודה רבה רועי

  4. אמביד הוא קלע בחסד! אחד מהטובים בתחום, נגיד אחד מהשלישייה הפותחת.
    הבעייה הגדולה שלי אתו זו הבכיינות והניסיון לסחוט עבירות. גם ככה הוא כל כך טוב, אז למה לחלל את המשחק שכולנו אוהבים?

  5. אמביד יהיה ה-MVP, ובצדק, כי הוא ה-MVP המושלם לליגה המסואבת הזאת.
    הרמאי המושלם ומלך שריקות האוויר לליגת ה"קונטקט" והעדפת הכוכבים והקבוצות, ומשביתת ההגנה.
    שחקן שמטרתו הראשונה היא סחיטת עבירת אוויר בכל מחיר, אם זה דרך התנגשות, הרמת ידיו אל ידי המגן הנייח, צעקה, נפילה.
    ואז זיוף ניסיון זריקה מביך.
    שחקן שחי על הקו ועל הרתעת המגינים שלא יתקרבו אליו, פן יבולע להם (יחטפו שריקה מיידית).
    ערכתי את העבירות לזריקות שלו מהמשחק.
    חסרה רק הפלייגנט שעשו עליו בחסימה – עבירה ברורה אבל לא פלייגנט בשום מצב, בטח אם כוכב היה עושה זאת – ועבירה מכוונת של ואסל בסוף.
    בסירטון, גם הכדור שיוצא לחוץ זה איכשהו עבירה לזכותו. (שרקו לוומבי)
    בגג שקיבל מקולינס, מודה שראיתי מגע של סוהאן ביד רגע לפני, אבל העבירה בכלל נשרקה למקדרמוט…
    זה הסירטון:
    https://www.youtube.com/watch?v=SWA-KN5e1M8

    1. אני מבין שאתה אוהב לבכות יותר משאתה מעוניין להכיר באופן מינימלי כלשהו את החוקים של הליגה אבל למה אתה צריך לכפות את נהרות הדמעות האלה על התעבורה באינטרנט?

      1. עזוב, אי אפשר לנשום לידו. בטח שלא לנסות להגן, לשים גג או לחטוף.
        שנת הסטאז' עם הארדן תרמה לו רבות. הוא נהיה אומן השקר של להרגיש יד, ומייד להרים את הידיים שלו לכיוון, מה שבליגה המפגרת הזאת גורר שריקה.
        מעבר לנפילות וההתחזויות.
        בעצם, הוא הפך למפלצת שריקות של יאניס + הארדן, ההתנגשויות והדריסות של יאניס עם הגוף הגדול והחזק ביחד עם מעשי הנוכלות והשטיקים של הארדן.
        "בלתי עציר".

  6. לא ברור לי איך פילי תגיע לפליאוף בלי הנקודות של אמביד. דבר אחד ברור ניק נרס הוא מה שהרופא המליץ אך כנראה זה לא יספיק במסגרת ההרכב הנוכחי. בלי קשר 23 זה אחלה מספר בכדורסל אבל על הקו זה לא נעים לצפייה.

  7. הכי אהבתי איך kat ניסה לחקות אותו ופשוט חיסל למיני נצחון קליל מול שארלוט.
    אין מילים אחרות להגדיר את החרקירי שהיה שם ברבע האחרון.

  8. מאד מסכים שהעומס העצום על אמביד יהיה בעוכריו ובעוכרי הקבוצה ככל שהעונה תתקדם. שם שלא הוזכר כאן שחייב לבוא יותר לידי ביטוי – טוביאס האריס.

  9. מה זה מתאמץ יותר מידי בעונה הסדירה? קונספציית הלואד?
    שחקן כדורסל אמור להתאמץ בכל משחק שהוא משחק ולתת את המיטב,שלו. על זה משלמים לו כסף ובאים צופים למשחקים.
    ככל ששחקן משחק מותר ומתאמץ יותר הוא טוב,יותר בכושר יותר וחד יותר.
    לואד זה מושג של אנשים מתועבים שגילו איך להרוויח בלי להתאמץ שהביאו פופ אבי אבות הטומעה המשיך בקאווי וממשיך בכל הזבלים היום כמו באטלר וכו שנחים משחק כן משחק לא. פיכסה עליהם

  10. תודה רועי.
    טור מצוין.
    גם אני מסכים שהוא לוקח ברצינות רבה את העונה הרגילה, מי יודע, אולי זה יביא לו MVP שוב.
    אבל את הכסף סופרים בפלייאוף ולכן צריך שגם שאר הקבוצה תתעלה, לא רק אמביד ומקסי.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט