"WE BELIEVE WE CAN WIN" / מנחם לס

"WE BELIEVE WE CAN WIN" – הזמר החדש של ארה"ב בכדורגל

 

באולימפיאדה – כולל כדורסל – זה "US-A!", "US-A".

בכדורגל ישנו המנון חדש שניגנב מהמוטו של מכללת הצי באנאפוליס "WE BELIEVE WE CAN WIN".

מי צרח זאת בקול הכי רם? הנשיא ברק אובמה באובל-אופיס בבית הלבן עם 200 אורחים שחזו במשחק ארה"ב נגד בליגיה בטלוויזיית ענק.

באצטדיון הפוטבול בדאלאס היו עשרות אלפי צופים. בסנטרל פארק בניו יורק איזה 100,000 שחזו בטלוויזיות ענק ברחבי הפארק. בקנזס סיטי התרכזו אלפים במולים וקניונים, ופארקים למיניהם.

אני יכולתי לשבת בבית וליהנות מהמשחק בציפייה בטיווי של "70, מיזוג אוויר, והזקנה מביאה לי תות שדה עם קצפת, ואז עושה לי מסאז' בכפות הרגליים השזופות שלי. במקום? הייתי באיצטדיון ריגס פילד באוניברסיטת פורמן בגרינוויל – 15 דקות מהבית – עם איזה 5,000 איש (אם לא חופשת הקיץ היו שם בוודאי איזה 20,000) בחום של 35 מעלות, וכולנו ראינו את שחקנה לשעבר של 'פורמן', קלינט דמפסי בדקה ה-114 בועט לשוויון, אבל השוער הבלגי טייבאוט קורטויז עוצר את הבעיטה מ-POINT BLANK ומונע שוויון.

 

למרות ההפסד הצורב, היה זה משחק בו ארה"ב סוף סוף הגיעה. היא הגיעה לכדורגל העולמי כשותפה לכל דבר. מהיום והלאה, לא תהיה יותר כל הפתעה כשארה"ב תנצח בכדורגל. כמובן שהיא תפסיד כמו כולם, אבל מעתה והלאה היא תופיע כשווה בין שווים.

הצרה של הכדורגל האמריקאי היא שהוא צועד שני צעדים קדימה, ואז עוד חודש וחצי מתחילים מחנות האימון של הפוטבול והכדורגל צועד צעד אחורה. אתמול במשחק ההפסד 2-1 לבלגיה המצויינת שהזכירה לי המון את הולנד של 1970 עם הטוטאל סוקר שלה, ארה"ב צעדה 3 צעדים קדימה. אז אפילו שהיא תחזור אחורה צעד אחד, היא שוב התקדמה, ובהרבה.

מה קרה פתאום? אלף, לארה"ב ישנה קבוצת כדורגל טובה מאד. אתמול בהארכה היו שלושה אמריקאים בני 19 על הדשא, ואחד מהם – ג'וליאן גרין – כבש שער ממסירה של השחקן הטוב ביותר על המגרש מייקל בראדלי בוולי יפהפה בדקה ה-107. הוא גם מסר את המסירה לקלינט דמפסי שכמעט הישוותה, והוא היה זה שמסר כדור נפלא  לג'רמיין ג'ונס באקסטרה טיים עם דקה לסיום במצב 0-0, וג'רמיין ג'ונס עשה 'פליק' לכריס וונדולוסקי שלפני שער ריק משני מטר יכול היה לנצח את המשחק ליאנקים, אבל כדורו עף איך שהוא  כמה סנטימטרים מעל הקורה.

 

האם הגיע לאמריקאים לנצח?

בוודאי שלא.

הבלגים היו טובים יותר בשני שליש המשחק, אבל בשליש 'של האמריקאים' הם היו מסוכנים ביותר והחמיצו 2-3 שערים בטוחים. האמריקאים הראו רגעים של תחכום כדורגלני של ממש, מהירות, רוח לחימה, וחוסר ויתור שהוא כל כך האופי האמריקאי.

למה האמריקאים פתאום נידלקו על המשחק הזה? אלף, כי 90% מהם שיחקו אותו כילדים ונוער. אין היום עיירה – ותהיה הכי מושתנת – ללא YOUTH SOCCER LEAGUE לבנים ולבנות. כשאני התחלתי ב-1973 עם מחנות כדורגל (כולל 'מיני קמפ' לילדים בני 4-6) הסתכלו עלי כמטורף. היום המחנות שלי ("NOGA SOCCER CAMPS")  שמכרתי למאמני האנגלים הצעירים בשנת 1998 הם עדיין שם דבר, והגדולים ביותר ביבשת. לכו ל- http://www.nogasoccer.com/ ותראו את האימפריה שבניתי. למה "נוגה"? היתה לי פעם חברה חיפאית שקראו לה "נוגה", ופעם חשבתי שאולי אצליח לייצר כדור חדש ו-NOGA נשמע לי שם עשר לכדור.

את הכדור לא יצרתי, אבל הייתי אחד הראשונים לפתח כאן מחנות כדורגל, ואני מרגיש שישנה אפילו לי תרומה קטנה בפיתוח האדיר של הכדורגל כאן.

ישנה עוד סיבה בנוסף לעשרות המיליונים ששיחקו כדורגל: העם האמריקאי הוא עם פטריוטי ביותר, ובד"כ אין לו על מה להיכנס לטרוף מלבד האולימפיאדות. שני הספורטים המובילים כאן – פוטבול ובייסבול – הם ספורטים ענקים אבל מקומיים. ארה"ב לא משחקת FOOTBALL נגד גרמניה. היא משחקת SOCCER נגד גרמניה. ישנה לעם הפטריוטי הזה הזדמנות להשתגע בהוקי קרח, אבל זהו ספורט זמני, והוא מטורף רק בקנדה.

כדורסל? אתם ואני יודעים שה-NBA יותר גדולה מכל כדורסל בינלאומי. אפילו אליפות העולם בכדורסל ניכנסת בעמוד 4 או 5 של העתונאים, והאמריקאי הממוצע לא יודע שהיא קיימת בכלל. גם העובדה שארה"ב היא עליונה כל כך על השאר מוציאה את העוקץ.

 

 

 

 

 

 

 

אז האמריקאיעם פתאום גילו את הכדורגל כספורט שמאפשר להם להראות את טרופם והפטריוטיות שלהם.

"ההפסד היה קורע לב", אמר טים האוארד השוער, במשחקו הטוב ביותר בקריירה. "כל המדינה היתה מאחורינו וראינו זאת. בעבר לא היינו טובים מספיק כדי לנצח. היום אנחנו טובים מספיק, אבל לא ניצחנו. מצד שני כולנו מרגישים שקרה משהו חשוב מאד ל-SOCCER בארה"ב: כולנו מרגישים שהגענו!"

 

פעם המשחק היה "זר" לאמריקאים. NO MORE!

מנחם לס

הזקו והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 18 תגובות

  1. הלוואי באמת שהאמריקאים ידלקו על הכדורגל ויתנו לפיפ"א בעיטה רצינית בתחת.
    אבל ממדינה שחולה על בייסבול לא בטוח למה אפשר לצפות.

  2. אתמול ראיתי מדינה חולה על כדורגל, לא רק על בייסבול. ובינינו – בייסבול הוא הספורט מס' 1 בעולם, ופעם באתר הישן כתבתי פוסט שלם על למה, ולמה הוא כל כך משגע את היאנקים.

  3. ביננו בלי רוח הלחימה של האמריקאים שאופיינית בערך לכל ענף ספורט שהם מתחרים בו(אולי פרט לריצת 4X100נשים?), זה היה נגמר ב-4-0 קליל לבלגיה.

    הבלגים שיחקו נהדר, לדעתי המשחק הטוב ביותר בטורניר שלהם.

    בסופו של דבר הכישרון והכושר של השחקנים שלהם עשו את ההבדל בהארכה ורק משחק ענק פשוט ענק של טים האוורד מנע תבוסה עוד יותר גדולה.

    פלאיני, דה ברויין, האזארד, לוקוק, מיראלס, מרטינס, קמפאני, ורטונחן כל אלה נתנו משחק מצוין אתמול.

  4. אגב ארה"ב צריכים להיות ממש מרוצים מעצמם.

    זה שאנשים פה הפכו אותם לפייבוריטים לפני המשחק לא אומר שהם באמת היו כאלה.

    בלגיה היא אחת מהנבחרות העולות בכדורגל העולמי.
    יש להם אשכרה דור שחקנים נדיר בכל עמדה במגרש, פרט למגנים טבעיים.

    וכולם בטווח הגיל הנכון(19-25).

    כששחקנים כמו עדנאן יאנוזיי(מי שראה מנצ'סטר יונייטד העונה מבין על מי אני מדבר) ואוריגי הם הכשרונות הבאים לפרוץ.

    אפילו בעמדת השוער יש להם שני שוערים אדירים, סיימון מינולה של ליברפול וקורטואה שהוא בוודאי אחד מ-3 השוערים הטובים בעולם היום.

  5. הבעיה בארה"ב היא בדיוק הנקודות שנגעת בהם,נכון עכשיו הטירוף בשיאו וכולם כדורגל,הבעיה כמו שאמרת תיכך יתחיל הפוטבול,בייסבול ומכיוון שהליגה האמריקאית בכדורגל היא לא משהו,האמריקאים יאבדו עניין מהר מאוד.בפוטבול,בייסבול וכדורסל הם מבחינתם הליגות הטובות ביותר נמצאות שם באמריקה ועובדה שאלופות שם נקראות אלופות העולם.כדורגל אין מה לעשות הקבוצות הטובות בעולם באות מהליגות באירופה.
    חוץ מזה מסכים עם קיי אך חייב לציין שלמרות היתרון הברור של הבלגים האמריקאים היו קרובים קרובים לשיויון ואפילו לניצחון

    1. זה לא מדויק החלק הראשון של מה שכתבת.

      הליגה האמיריקאית מגבירה את הציפיות והעניין מדי שנה.

      רק בשנים הקרובות קמות עוד ועוד קבוצות.
      בקיץ הזה בכלל הליגה הולכת להתחדש בקולקציה חדשה של שמות שאמורות להקפיץ את הערך ורייטינג עוד יותר.

      מספיק להסתכל על המגרשים ולראות כמה שהם מפוצצים בכל משחק(ובהמון ערים המגרשים נמצאים במרחק של חצי שעה-שעה מהעיר עצמה) כדי להבין עד כמה הכדורגל שם נכנס לעניינים.

      אני חושב שגם להצלחת הנבחרת הנשית של אמריקה יש זכות גדולה בחדירה של הענף לתודעה שלהם.

      נכון שזה לא מתקרב לפוטבול, בייסבול וNBA אבל זה לגמרי לא איזה ענף זר או מוזר. האמריקאים מתקדמים בצעדי ענק ולדעתי שווה להם לאמץ עוד ועוד שיטות אימון מאירופה.

      הבנתי שקלינסמן מנסה להחדיר דברים שיזמו בבלגיה לפני כמעט עשור עם שחקנים קטנים שסומנו ולהעביר את כל מערכות האקדמיה לשחק באותה שיטה ומערך של הנבחרת.
      והינה היום רואים את התוצאות.

      חסר להם כרגע שחקנים אמריקאים ברמה הגבוהה האירופית כדי שיקפיצו אותם צעד אחד קדימה אבל המערכת בנויה ומתופעלת בצורה מצוינת.

  6. זכיתי להיות באולימפיאדה במשחק של אנדיוני מול האחים בראיין. והיינו שם אולי 50 אוהדים ישראלים "מול" 400 אמריקאים לפחות, ומהר מאוד האוהדים הלו הושתקו על ידינו. האווירה היתה כאילו באיצטדיון קנדה במשחק בדיוויס. בכדורגל האוהדים האלו לא משתווים לאהדה הפסיכית שקיימת באירופה. ואם אתם צריכים הוכחה, פשוט תחפשו ביוטיוב סרטונים של האוהדים של פרטיזן או בורוסיה דורטמונד נגיד

    1. כי האחים בריאן הם בגמר כך פעם, והאנדיוני זה פעם בדור. לכן לאמריקאים זה כלום, ןלישראלים כמוך זו היתה חגיגה

  7. הווארד אתמול נתן משחק ענק!! בלעדיו התוצאה הייתה באזור ה6-0 לבלגיה.

    הוא עשה את שיא כל הזמנים במונדיאל עם 18 הצלות!!! 18!!!!!!!

    שיא ענק!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ראיתי אתמול את המשחק והייתה תחושה שלא משנה מה בלגיה עושים הם לא יצליחו לעבור את החומה הזאת

    שיא מונדיאל בכל הזמנים! 18 הצלות!!!

  8. בזכות מנחם יש כדורגל באמריקה?
    רק שתדעו, לפני 50 שנה מנחם הסתכל על הירח ובזכות, 5 שנים אחרי, האמריקאים הגיעו לשם. החללית אפולו נקראה על שם הכלב האהוב של השכנים שלו בבת גלים….

  9. איזה חוצפן אתה? מנחם כתב שבזכותו יש כדורגל באמריקה? הוא כתב שהוא שמח שמחנות הקיץ לכדורגל שלו הוסיפו גם משהו לגדילה של הכדורגל בארה"ב (ואגב, גם אליפות שהוא לקח כמאמן של אוניברסיטת אדלפי בשנות ה-70). אני מתפלא שהוא לא מוחק אותך.

  10. לא חוצפן ולא אבטיח.

    נהנה מאוד לקרוא את מנחם, עד הקטעים שהוא מתחיל להתפער על עצמו. לאחרונה זה קורה בכל טור.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט