ברוכים הבאים לבידורסל / יו"ר איגוד רפה ההבנה העולמי

זוכרים שפעם שחקנים היו מתארים שחקנים גדולים היו אומרים שיש להם סקילס, אתלטיות, קליעה, רעב, חכמה וכו'? דוגמא על לארי בירד

על קובי

מתי שמעתם פעם שחקני עבר מדברים על כוכב ומתארים כחלק מתכונות להוציא שריקות?

אבל היום? קחו למשל את לוקה כנראה השחקן הכי טוב בעולם, מה מגינים אומרים עליו דבר ראשון לפני הכל? fouling-wise קורא לו מיקאל ברידגס לפני הכל, זה הדבר הראשון בו הוא מתאר את לוקה, כלומר אנחנו יכולים לנחש מה הוא חושב לפי ההגדרה במסגרת הכללים שניתן להביע דעה, הנה פט בברלי מתאר הכי טוב:

היום שמגינים מתארים כוכבים הם אומרים שהוא טוב בלהוציא עבירות (הכוונה לקבל שריקות אוויר מהשופטים) כחלק מהתכונות ויכולות הכדורסל של הכוכב.

הדבר די מובן למה בליגה שמקדשת התנגשות במגינים ושולחת את המתקיף לקו זה חלק חשוב ביותר כמו ג'אמפשוט או שלשה. תשכחו ממה שלמדתם בכדורסל אי פעם. מאז ג'יימס הארדן הליגה החליטה להפוך לבידורסל באופן רשמי. הארדן היה כוכב הבידורסל הראשון, שחקן ההתקפה הטוב אי פעם ששיחק מול מגינים מורתעים שלא יכלו להתקרב אליו וקפיצה שלו עליהם אם הצליח ישר נקודות מהקו. זה כלל זריקות ראש, זריקות זקן, זריקות ידיים, נעילת ידיים וצעקה ונפילות וכו'. עם השנים הליגה החליטה ללמד את האוהדים שככה משחקים ושירבבה מושגים חדשים לשטיפת מוח ההמונים שעליהם כיום חוזרים השדרים ביתר שאת ובאופן נמרץ ביותר.

כדי להכין את הקהל לבידורסל כמה עונות לפני החליטו על המושג "Gathering" שבעצם אומר מותר לכם לעשות 4-5 צעדים ואנחנו נחליט מתי אספתם את הכדור כדי לאפשר לכוכבים מלא מהלכים ומלא מלא סלים, מלא דאנקים וכו', זה הגדרה כוללת מופשטת שמכילה כל מה שלא חוקי בכדורסל אמיתי.

דוגמא קלאסית היא הטבעה בסגנון הזה שרוב שחקני הליגה עושים צעדים לפני ההטבעה (מתחילים צעד וחצי ואז נוחתים על 2 הרגליים ועולים להטבעה)

ככה אגב עושים את זה נכון בלי צעדים

המושג הראשון בבידורסל הוגדר "Create contact" תחת מושג זה על המתקיף רק להתנגש במגן ויקבל שריקה מיידית לטובתו, אם יוסיף גם זריקת ראש וצעקה יגדיל את סיכוייו מהותית.

ג'ורדן פול ניסה את מזלו לעשות מעשה לברון ויאניס שהולכים קבוע לקו במהלך "השור הנוגח"וגילה שהוא לא עומד בתקן

כתוצאה מכך נוצר גם המושג "too agressive" משמעו אין ללחוץ כוכבים, התקרבת שילמת. יתנגשו בך וילכו לקו ואם ישכחו להתנגש השופט ידאג לזה שתקבל שריקה. בולטים בתחום בוקר, טריי יאנג ולוקה.

כך היא נראית

https://www.nba.com/stats/events?CFID=&CFPARAMS=&GameEventID=626&GameID=0022300236&Season=2023-24&flag=1&title=Moody%20P.FOUL%20(P5.T3)%20(K.Cutler)

זה מה שיקרה

אח"כ נוצר המושג "Safe zone" אזור בטוח שיש למתקיף שלשחקן ההגנה אסור להיכנס אליו כדי שהמתקיף הכוכב יוכל להוציא את הזריקה בחופשיות, אם תפריע לו תקבל קפיצה על הראש צעקה וזריקת רגליים קדימה. הכוכבים שהכי נהנים מזה דווין בוקר ודמיאן לילארד, נופלים ישר אחרי הגאמפ/זריקה לרצפה או זורקים ראש עם צעקה או שילוב שלהם.

אם המגן שרד את 2 "חגורות הבטחון" (מושג חדש שעלול להיכנס לבידורסל בשנים הקרובות)האלו אז הוא מגיע לחלק הקשה מכל. מושג שנקרא "Illegal defensive postion". זה מושג בו השופט קובע אם בא לו לשרוק או לא. לפני שנים רבות זה נקרא "לעמוד יציב" אבל היום הכוונה היא אם אתה עומד בדרך להפריע למתקיף עליך לזוז הצידה על מנת שיקלע בעגה מקצועית "to give a clear path".

דני שלנו במיקום לא חוקי מול אחד מכוכבי הליגה

https://www.nba.com/stats/events?CFID=&CFPARAMS=&GameEventID=70&GameID=0022300049&Season=2023-24&flag=1&title=Avdija%20S.FOUL%20(P1.T2)%20(B.Adair)

הנה דוגמא למיקום חוקי המבוצע באופן נאות ע"י אלפרן שנגון:

אז מה עושה מגן שמרגיש חסר סיכוי, לא נותר לו אלא לזרוק ראש

https://www.nba.com/stats/events?CFID=&CFPARAMS=&GameEventID=511&GameID=0022300225&Season=2023-24&flag=1&title=Shamet%20P.FOUL%20(P3.T1)%20(T.Maddox).

ברוכים הבאים לבידורסל, הליגה הטובה בעולם.

לפוסט הזה יש 35 תגובות

  1. כשיש דברים כאלה, כמו לדוגמא ההצלחה של שירי שלמה ארצי, שלא מסתדרים לי לוגית אני מבין שכנראה יש בעולם מספיק אנשים שאוהבים את זה.
    מוזר לי, אך נכון.
    אני בטוח שהליגה עושה סקרי דעת קהל ומה שאוהבים באמריקה כנראה לא מתאים לטעם האישי שלך.
    עם הגיל גם יש נטיה נוסטלגית להתרפק על דרכי העבר. טבעי גם כן. אני מוצא עצמי מספר סיפורים בהנאה וצחוק על שירותי הצבאי תוך כדי שאני זוכר שכשהייתי שם נשבעתי לעצמי שבחיים אני לא אתייחס למה שהלך שם ככיף. כי היה ממש חרא. ממש.
    והנה, הנוסטלגיה עובדת גם עלי
    🤷🏻‍♂️
    בכל מקרה אחלה טור, פירטת והדגמת יפה

  2. אני לא מחובר ריגשית אז זה כבר לא מפריע לי.

    אם או שורש הבעייה זה שהילדים החדשים מקפיצים עם יד לא מעל הכדור.
    אז פתאום שהם אוספים את הכדור יש להם כמה צעדים, בייחוד עם רגלי נגדית לייד המקפיצה. ואז שהם שמים יד שנייה על הכדור זה פתאום הופך לחלק מהזריקה.
    השופטים לא קובעים אם זה זריקה אמיתית או מזוייפת ומחוייבים לשרוק.
    ככה שמבחינת התקנון הכל חוקי וזה לא הולך להשתנות. ככה כולם מקפיצים היום. יד לצד הכדור.
    אני קיבלתי שהאן בי איי זה לא כדורסל קלאסי, וזה לא מפריע לי יותר. אבולוציה למטומטמים.

    טור טוב. כל הדוגמאות מצויינות.

  3. שימון, כל הכבוד על כתבה מושקעת ומעניינת, שמעתי שפעם היית כותב כתבות רציניות באתר ולא רק מגיב בסגנון הקבוע (העתק הדבק), הכתבה הזו היא הוכחה לכך…לעצם הטענות: שינויים בחוקים ובסגנון מתרחשים בכל ענפי הספורט כל הזמן…בכדורגל היה פעם מקובל לכסח בלי הכרה , בכדורעף שינו את כל הדרך שבה צוברים נקודות ומותר היום לבעוט בכדור (פעם זה היה יהרג ובל יעבור) …אני בטוח שיש עוד עשרות דוגמאות מענפים שונים לשינויים שהתבצעו במהלך השנים (מקווה שעוד מגיבים יעזרו בזה)…זה כמו אבולוציה, כדי לשרוד צריך להסתגל, וכל ענף עומד בתחרות עזה עם ענפים אחרים על אותם פלחי שוק….אז בעיניך השינויים בחוקים לא מוצאים חן, זכותך המלאה לחשהוב כך, מצד שני הליגה בשיא של כל הזמנים מבחינה כלכלית ועניין…אז כנראה שאתה במיעוט…כולנו רואים את אותם משחקים ורובנו נהנים מהם הנאה גדולה…זה שאתה מתבאס לראות ששינו חלק מהחוקים הבנו כבר מזמן…לא צריך להזכיר לנו את זה 7 פעמים בשבוע

    1. יש דברים בגו אבל… מופע זריקות הראש הקליר פאת וכ' הם דברים שלא קשורים לשינוי החוקים. שיפוט חד כיווני לטובת הכוכבים גם לא כלול בסט החוקים אבל הוא מתבצע הלכה למעשה. שמעון כתב טוב זו לא עוד חפירה מיני רבות שלו ואתה ענית לו גם כן טוב. אבל… הדברים שמעבר הם אלה שבעיתיים.הליגה אפילו מצאה לנכון להילחם בזה ולא שורקים יותר לטובת מתקיף שנכנס במגן בכונה. זה רק אומר שיש בעיה והאמת היא?: יש בעיה. בפירוש. השיפוט בליגה לצערי הרב הוא לא ברמה של הליגה והוא חייב לעבור רוויזיה רצינית. מותר להעביר ביקורת. העיסוק האובססיבי בזה אולי מוגזם אבל הוא נכון.

    2. גם התמיכה בחמאס,בשיאה של כל הזמנים בארהב. מה באת להגיד פה?
      ההמון שצופה נראה לך מתעניין במשחק או מבין כדורסל או אכפת לו? אם תביא לו כדורסל שכל סל 7 נק וצריכים לפנות את הדרך כמו בהארלם גלובטרוטרס הם יצפו בזה בשקיקה. מה לזה ולכדורסל?
      צריך להזכיר את זה כל הזמן כדי לפתוח לאנשים עיניים. גם אותך נמיר בסוף😂

      1. כל עוד תנסה להמיר אנשים בכתבות מושקעות כמו זו אז אהלן וסהלן…בינתיים אתה רק ממיר אנשים מחלק התגובות של כל הכתבות הנהדרות שמתפרסמות בהופס…אני כנראה אחד המוהיקנים האחרונים שעוד נכנס ומגיב …אולי גם בזה תצליח בסוף

  4. חחחחח אני אהבתי.
    לא הכרתי חצי מהקקי הזה מאז שהפסקתי לצרוך את הWWE.
    מה שהכי משעשע אותי. אתה הורס את האשליות של כל אלו שעדיין מאמינים בקריסמס.
    גדול.
    אות ה-ללל בדרך אלייך

  5. מצוין, ועצוב.
    אין ספק שאתה חוקר הבידורסל המוביל בתחום.
    מצרף עוד זווית, הסרטון האחרון של AOH על ההבדל בין "קשיחות" ו"פיזיות" למה שקורה היום.
    שיטת השור הנוגח שהומצאה בידי לברון ושוכללה ע"י יאניס.
    זה לא קשיחות ופיזיות אם אתה היחיד שמותר לו להיות פיזי ולהתנגש במגן, כשמהצד השני אסור לו להחזיר בפיזיות ומותר לו רק לספוג, במקרה הטוב כשעוד יצא בלי עבירה.
    https://www.youtube.com/watch?v=rPe0lrqSHDU

  6. לא מבין איך ניקולה יוקיץ' לא בדיון. תוך כדי קריאת הטור הזה היו שתי שריקות מצחיקות שקיבל. אפס מגע. חוזר – בלי מגע, אפילו לא גבולי. סבוניס היה בהלם. חמש נקודות ריקות.

    השופטים מקבלים הוראה ברורה שאם כוכב מתקשה, זו עבירה. החוק ברור. מה שלא ברור זה מתי שחקן נכנס לרשימה ומוגדר "כוכב". לפחות שיגלו את הקריטריונים כדי שנדע.

    1. זה נכתב אתמול ועלה בסביבות 8 בערב. היה עדיף שיעלה היום ב 7 בבוקר.
      לגבי יוקיץ? השחקן האהוב עליי באין BA?
      אתה צודק! לא ב 100% אלא מליון אחוז. זה (ההצגה+זריקת ראש) אחד משני הפגמים במשחק של הגאון ביחד עם הכמעט חוסר הגנה שלו או נקרא לזה הגנה שני שליש אזורית.

      1. יוקיץ' נפלא. גאון שמשחק עם הראש. הבין מהר שכל מה שצריך זה להיראות כאילו עשו עליו עבירה כדי לקבל.
        זה מעצבן שיש שחקנים שלא מקבלים את היחס הזה. אם כבר במשחק של סקרמנטו, שיי ג.א. יכול למות על המגרש ולא יקבל שריקה "סתם" שלא מגיעה לו. אותו דבר ד. פוקס או סבוניס. הם עוד לא ברשימה. יוקיץ' רק צריך להרים ראש או ליפול וזהו.
        ועוד דבר – אפשר להיכנס ולצאת מהרשימה של מקבלי השריקות. הארדן היה מייסד הרשימה, היום הוא לא יקבל אף שריקה גם אם ידקרו אותו.

    2. יוקיץ גם שם אבל הוא בדרג השני בשריקות האוויר.

      דרג 1 זה בוקר לדעתי כיום השחקן שהכי נהנה מהפרוטקשן ההארדן של היום פשוט אסור לעמוד לידו, לוקה טריי גה דמיאן כל הביג 3 של הקליפרס יאניס לברון אמביד דיוויס.

      בדרג זה 2 זה יוקיץ טייטום דוראנט (מאז שעבר לסאנס עד אז היה מל"ו הצדיקים יחד עם אבו קיירי)

  7. תודה שימון, פוסט חשוב מאד.
    אנחנו כבר יודעים שכל החוקים החדשים ותיעדוף הכוכבים זו מחלה של הליגה.
    הכוכבים האלה יקחו את האולימפיאדה אבל לא יקבלו את ההנחות שיש להם בבית.
    זה ר-ק-ו-בבבבבבבבבבבבבבבבבבבב וזה מסריח אבל אנחנו אוהבים את האין BA

    1. כן, זו לא עבירה – זה נו קול.
      שים לב לשניה 0:45 בסרטון – יאנג חודר והשופט שורק לאנד וואן בזמן הזריקה כשקולינס לא נוגע ביאנג. אם העבירה היתה לפני בתנועה, אז לא ברור למה שרק דווקא השופט שנמצא במיקום הכי גרוע מבחינת קו ראיה ולמה הוא לא שרק בזמן המגע אלא רק בזמן הזריקה – ששוב, לא נגע בו אף אחד בזמן הזה.
      .
      ויש יותר מדי כאלה, שריקות מעצבנות כאלה של אפס מגע או שהמתקיף נכנס במגן האומלל.
      מיותר ומעצבן וחייב להיפסק.

  8. תודה שמעון. אתה בהחלט מסוגל לכתוב כשאתה רוצה.
    יש שריקות מיותרות לטובת הכוכבים. תמיד זה היה ככה וכנראה שגם תמיד יהיה.
    לי זה פחות מפריע; מה שהכי מפריע לי זה אינסוף העצירות במשחק, ובדיקות ועוד הילוכים חוזרים. המשחק לא זז וזה מטריף (אני מקלל על שעות השינה שהלכו לטימיון)

      1. נכון, אבל מה עם המתח?
        צריך משמעת גבוהה לקום בבוקר ולצפות בלי לדעת את התוצאה.
        אבל כן, לרוב זה מה שאני עושה

  9. מסכים , הרבה שריקות הזויות ,קשיחות היא מילה גסה יש כוכבים שפשוט מתנהגים כמו ילדים קטנים בקטסל שרק מחכים שהשופט יחלץ אותם ממהלך גרוע שלהם עם שריקה כמו פול גורג ולילארד.
    הבעיה הכי גדולה שלי זה הסגנון , כולם הולכים אחרי הטרנד, זורקים שלשות בלי הבחנה , פיקאנדרול בסיסי הפך לאיזה מהלך כדורסל מתוחכם כאשר השחקנים לרוב מרווחים את המגרש ופשוט מוסרים למישהו פנוי, געגועי לכדורסל קשוח של לפני עשור עם סנטרים נגרים אבל הרבה קשיחות , הקבוצות שמגיעות לפלייאוף גם ידעו לקלוע שלשות טוב מאחרות אבל ידעו לשחק על החוזקות של השחקנים שלהם אם זה להאט את הקצב לחפש גבוה בפוסטאפ או חצי מרחק . לא הכריחו את כולם לרווח ולקלוע שלשות כי זה יעיל והכי חשוב הם עשו הגנה , מה שאנו מקבלים רק בשלבים המאוחרים בפלייאוף.

  10. כל זה רק גורם לי להעריך את מייקל ג'ורדן יותר. חטף פיצוצים מהבאד-בויס של דטרויט בלי להתבכיין וניצח אותם באופן הוגן. היום אם היה כוכב בסדר גודל שלו בליגה, היה מסיים כל משחק עם 60 נקודות כולל 25 מהקו.

  11. כתבה טובה מאוד.הרעיון להוסיף סרטונים קצרים להדגמת הכתוב הוא מבריק.
    אולי זו לא היתה כוונת הכותב,אבל פה מוסבר ומובן ,למה קבוצת כוכבים אמריקאיים לא הצליחה לנצח טורניר עלוב באליפות העולם האחרונה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט