מיתת נשיקה/אהרון שדה

מחר יום רביעי בטוסקנה (מחוז במרכז איטליה ) בעיר קטנה בשם סיינה ייערך אירוע יוצא דופן:
קבוצת מונטפסקי סיינה תשחק את משחקה האחרון לפני שתתפרק ותופיע במקרה הטוב בליגה הרביעית באיטליה, מונטפסקי מתפרקת עקב קשיים כלכליים  עד כאן סיפור עצוב ודי שגרתי, אלא שהמדהים הוא שאם סיינה מנצחת את המשחק שלה היא ….זוכה באליפות איטליה ועוד בפעם השמינית ברציפות !

סיינה הגיעה כאנדרדוג מוחלט לסדרת הגמר מול ארמני מילאנו המוכרת לנו היטב מרבע גמר היורוליג. מילאנו סיימה ראשונה את הליגה הרגילה הרבה לפני סיינה השנייה (5-25 לעומת 10-20 ), לאף אחד לא היה ספק כי מילאנו הפייבוריטית המוחלטת ואכן מילאנו המצוינת ניצחה בקלילות את שני המשחקים הראשונים בסדרה.

במשחק הראשון מילאנו ניצחה 61-74, ובמשחק השני מילאנו ניצחה  65-79, ואז עברה הסדרה לסיינה .(תוך כדי דיווחים חוזרים ונשנים על סופה הצפוי של הקבוצה מטוסקנה ).

סיינה התעלתה וניצחה את המשחק השלישי 68-85, וגם את הרביעי 68-75 , במצב של 2-2 הגיעו הקבוצות למילאנו למשחק שהיה אמור להיות עוד ניצחון שגרתי של ארמני בדרך לאליפות ראשונה משנת 1996, אלא שסיינה חשבה אחרת וניצחה 72-68 גנבה את יתרון הביתיות ועשויה לסגור עניין אצלה בבית במשחקה הביתי האחרון בהיסטוריה (לפחות בזמן הקרוב) ובמידה ותנצח יהיה זה משחקה האחרון בכלל בהיסטוריה. (כנראה).

אם סיינה תנצח תהיה זו כאמור האליפות השמינית ברציפות והתשיעית בכלל.

לקבוצה יש גם מסורת אירופאית מפוארת כולל זכיה בגביע ספורטה (יוראקאפ של היום ) בשנת 2002, (אגב בחצי הגמר דאז הדיחה הקבוצה את הפועל ירושלים). בנוסף, לקבוצה יש גם ארבעה הופעות במעמד הפיינל פור (בכולם נוצחה בחצי הגמר כולל מול מכבי ב 2008 וכן מול בנטון ב 2003 ,מול בולוניה בשנת 2004 ומול פאו בשנת 2011 ), ו-5 זכיות בגביע האיטלקי .

חשוב לציין שלקבוצה יש רישיון A שמבטיח לה להופיע ביורוליג ….אלמלא הייתה מתפרקת.

לי כחובב כדורסל יש הרבה זיכרונות מקבוצה זו כולל מהמפגשים שלה מול הפועל ובעיקר מול מכבי , אני זוכר את מאזן ה 0-10 של מכבי מולה (לאחר מכן סיינה השכילה לנצח ), אני זוכר אותה מופיעה בפיינל פור 2004 בתל אביב (ו"למזלה " מפסידה לבולוניה בנקודה בהארכה ונמלטת מתבוסה כואבת מול מכבי). אני כמובן זוכר את הניצחון של מכבי עליה בחצי גמר פיינל פור 2008, וכן את השלשה של שאראס בעונת 2004-2005 בשנייה האחרונה שהבטיחה למכבי ניצחון ביתי חשוב (במחזור הראשון בטופ 16 ). מכבי ניצחה על חודה של נקודה ושאראס קלע לאחר שהחטיא לאורך כל הערב.

אך במיוחד אני זוכר את האופי של הקבוצה הנפלאה הזו שבא לידי ביטוי יוצא דופן אשתקד.

להלן הסיפור :

כשאומרים רוח מועדון לא מתכוונים לשחקנים אלא למשהו שהוא מעבר לכך. וכך סיינה אשתקד איבדה כמה מכוכביה והידרדרה בטבלה ונפלה למקום החמישי.

סיינה אחזה במאזן בינוני של 12-18 ונאלצה לקבל בסדרת רבע הגמר את מילאנו החזקה, ראוי לציין כי אשתקד כל הפליאוף באיטליה שוחק בהטוב מ-7, בדומה לאנ.בי.איי.

מילאנו הביסה את סיינה במשחק הראשון 79-103 וניצחה גם את השני 79-81, סיינה האלופה נקלעה לפיגור 2-0 אך
ידעה לנצח בביתה 73-92 ו 69-75 ולהשוות ל 2-2. מילאנו ניצחה את המשחק החמישי בביתה 67-82, וסיינה השוותה לאחר ניצחון ביתי קשה של 66-72, ובמשחק המכריע במילאנו היא ידעה לגנוב את ניצחון החוץ היחידי בסדרה 90-80 ולנצח את הסדרה 4-3.

בחצי הגמר חיכתה לה וארזה שסיימה כאלופת הליגה הרגילה את העונה הסדירה (7-23 ). הפעם סיינה גנבה כבר את המשחק הראשון כשניצחה בחוץ 80-72, ו-וארזה השוותה ל 1-1 לאחר ניצחון 62-64. הסדרה עברה לסיינה שניצחה פעמיים 59-72 ו 77-78 בכדי לעלות ל 3-1 מבטיח, אלא שכאן וארזה חזרה כשניצחה בבית 67-71 .
סיינה באה לסגור סיפור בבית,אך היא נוצחה 82-80. וכך במצב של 3-3 הלכה הסדרה לוארזה למשחק מכריע …גם מזה סיינה לא התרגשה וניצחה 82-69 והעפילה לגמר.

בגמר חיכתה לה רומא עם יתרון ביתיות. סיינה ביטלה יתרון זה כבר במשחק הראשון כשניצחה 85-76. רומא השוותה ל-1-1 בניצחון 62-67, וסיינה הגיעה הביתה וניצחה פעמיים 81-89 ו 71-81, וסיימה את העבודה ברומא כשהביסה את הקבוצה המקומית 79-63 וסגרה את הסדרה בניצחון 4-1.

בקיצור הקבוצה הוכיחה שיש לה לפחות שבע נשמות.

וגם העונה למרות שאיבדו כמה מהכוכבים הגדולים ועוד…למילאנו יריבתה בגמר (האקט ומוס ).

היא רחוקה פסע מזכייה סנסציונית באליפות נוספת.

ספק אם הייתה קבוצה שזוכה באליפות שמינית ברצף שניתן לכנות את האליפות סנסציונית !

כולי תקווה כי סיינה תשלים את המלאכה ונקווה שבעקבות הסיומת המדהימה הזו יהיה מישהו שיוכל להעמיד את הקבוצה המקסימה הזו על הרגליים.

רועי ויינברג

אחד מעורכי הופס. אוהב את מיאמי וגבוהים שמוסרים מעל 4 אסיסטים במשחק.

לפוסט הזה יש 24 תגובות

  1. לאחר שהמאמר עלה ראיתי שמכבי חיפה החליטה לפרוש מהיורוקאפ.
    כל השנה דיברתם נגד הכרטיס האוטומטי למכבי והנה מה קורה.
    פשוט עלבון לאנטילגנציה
    אשמח לתגובות במיוחד ממתן ויאיר

    1. אהרון, קודם כל תור משובח. נהניתי לקרוא.
      אני אגיד לך מה מעצבן אותי בתור אוהד הפועל (תל אביב).
      זה לא משנה, חיפה(אני מתייחס לשנה שעברה) לוקחים את האליפות והיו מחליטים לפרוש אז כראוי סגינתה מכבי, צריכה לעלות ליורוליג אבל העיקרון הזה שהאלופה הולכת למפעל הבכיר ביותר, הקבוצה שבמקום השני הולכת למפעל השני בחשיבותו וכך הלאה נפגם.

    2. איפה ראית את זה כתוב ??

      חיפה זאת באמת בכיינות לשמה.

      אבל ירושלים מתנהלת לאחרונה יופי, ממש כמו מועדון מכובד.

    1. חום בתור אחד שיש לו ולקבוצה שלו בעיה קשה עם השיריון של מכבי ביורוליג הייתי באמת שמח להבהרות על מה אתם מלינים?
      עד כמה שאני מבין וזוכר(יכול להיות שאני טועה),שהוקם היורוליג אחרי העונה המפוצלת ,ראשי היורוליג לקבוצות שהם רצו נתנו שיריון ובהם מכבי וזה לא קשור בכלל לבין היא אלופה או לא.עד כמה שאני יודע זה ממש לא בא על חשבון הכרטיס שמגיע לאלופת ישראל.
      מכבי לצורך העניין יכולה לעזוב את הליגה ולשחק רק באדיריאטית ועדיין יהיה לה את השיריון מכורח החוזה שהיא חתמה עם היורוליג.
      עכשיו מה בעצם אתם אומרים שמכבי תוותר על הכרטיס האוטומטי שמגיע לה ובמקומו ייתנו אותו למי שזוכה באליפות? זה העניין שלכם???

      1. אני לא סובל את מכבי, אבל כל קבוצה אחרת לא הייתה מייצגת את ישראל בכבוד כמו מכבי, ואני מדבר כקבוצה, לא השחקנים שם. לחיפה יש אולם ויש גב כלכלי חזק, אי השיתוף שלהם, במיוחד לאור הסכמת היורוליג שמנהל היורוקאפ להקדים המשחק הראשון בטורניר כדי שיוכלו לעשות משחקי ראווה בנבא, תמוה ורק פוגע בישראל. צריך להעביר את הכרטיס של חיפה לאילת, שסיימה במקום הרביעי בליגה.

    2. חום אי אפשר מצד אחד להלין על השליטה של מכבבי וההרס שהיא גורמת לליגלה, ובאותה נשימה לוותר על הופעה באירופה !
      זה עלבון לאינטליגנציה ובכיינות לשמה. רוצים לצמצם פערים בבקשה להתמודד ברמות הגבוהות ולזכות בכרטיס ליורוליג בזכות ולא בחסד. לפעמים נראה שיש כאלה שהופכים את הבכיינות לאמנות לשמה, ובפעם הבאה שיפסיקו להלין על השריון האוטומטי כי עד כה אף קבוצה למעט ירושלים עונה אחת וגליל עליון ב94 לא לקחה את הצ'אנס שקיבלה לשחק ביורוליג.

  2. אהרון ראוי להזכיר אם כבר רוח מועדון בהקשר של סיינה את הקאמבק שהם עשו ביורוליג מול אולימפיאקוס כשהובסו בהפרש עצום במשחק הראשון ואח" כ ואיש לא נתן להם סיכוי והם ניצחו את הסדרה 1:3 עם ניצחון חוץ גדול במשחק השני. ( שנה אח"כ אולימפיאקוס ביצעה מהפך הפוך, אבל את זה לא מזכירים בהלוויה :))

  3. תיראה ניב הסיפור הוא כזה[ואני לא ממש לא מתיימר לייצג שום "צעד" אני אומר את דעתי"]
    נתחיל מהסוף. כולנו מבינים שהיורליג זה מפעל מושחת בראשות פיבא שהוא אירגון מושחת שמצעיד את הכדורסל האירופאי לאחור כבר שנים.[ הירוליג רחוק מיליון שנות אור מלהיות ליגת האלופות של הכדורסל]
    העיניין הוא שהירוליג זה עדיין לא לגמרי מיפעל פרטי לחלוטין, הרבה מהקבוצות מגיעות לשם על בסיס דירוג בליגה, או מאבדות שריון על בסיס מיקום נמוך בליגה. מכבי קיבלה את השריון שם בזמנו באישור המנהלת (תמורת הפיינל פור)
    הליגה הישראלית מרוקנת מתוכן אם מכבי משוריינת ביורוליג. אנחנו נמשיך לחיות במציאות של "לגנוב" להם את האליפות כל עוד התקציב שלהם גבוה פי 15 משלנו. מכבי של הירוליג הולכת יד ביד עם מכבי של הליגה הישראלית,למכבי יהיה קשה מאוד מואד בלי אחת מהן.כל עוד מכבי תל אביב תמשיך להיות קבוע בירוליג וכל השאר יסתפקו בפרורים[כן,היורקאפ] אין פה טעם להמשיך.
    המינהלת יכולה להבהיר למכבי שאו שהיא מבטלת את השיריון או שהיא מושעית מהליגה.אם הפרישה של חיפה זה צעד ריאשון של החלטה של ההנהלות של הפועל תל אביב-הפועל ירושלים-מכבי חיפה-נס ציונה -וחולון לגבי אי הישתתפות בליגה עד שהשיריון לא מבוטל,אני בעד.
    בעיני הדבר הכי טוב לכדורסל הישראלי זה שיהיו 3 (מוכן להתפשר על 4) זרים בקבוצה, תקרת שכר ירידת השיריון ליורוליג וסדרות.

    1. אני לא בטוח בכלל שאתה צודק שהשיריון של מכבי קיבל את אישור המנהלת צריך לבדוק את הנושא הזה. אם זה ככה אז יש משהו בטענות שלכם

    2. זה שטויות במיץ, השיריון של מכבי הגיע חמש שנים לפני הפיינל פור הישראלי.
      בגלל שהיא אחת הקבוצות הגדולות ובעיקר המסודרות באירופה.

  4. בתקנון המינהלת כתוב בברור המנהלת היא זו שאחראית לקבוע מי הקבוצות הישראליות שישתתפו במפעלים של יול"ב. זאת אומרת שמבחינה חוקית יול"ב הסמיכה את ההשפעה של המנהלת, ובזמנו ההסדר הזה (פיינל פור תמורת שריון) מלכתחילה נבע מהסכמה של המנהלת.

    1. חום אתה מספר סיפורי אלף לילה ולילה.
      אגדות בע"מ.
      לא היה ולא נברא אין כל סמכות למנהלת להביא ולשריין קבוצה ליורוליג נקודה.
      הסמכות הבלעדית היא של היורוליג .
      היורוליג משריינת קבוצות על בסיס חוזה אישי.
      נכון יש מקצת קבוצות שמקבלות רישיון B הווה אומר רשיון זמני על סמך הישגים בליגה אבל זה המיעוט.
      הרוב המוחלט שכולל את צסק"א ,קובנה ,קאחה ,מאלגה ,ריאל ,ברצלונה ,סיינה , אפס ,פנרבחצה ,פאו ואולימפיקוס .
      הקבוצות הללו מגיעות אוטומטית ליורוליג ולא משנה עניין הדירוג.
      תראה למשל את אפס שהודחה השנה ברבע הגמר ושום התאחדות בטורקיה לא תמנע ממנה את הכרטיס.
      נכון יש איזה שהוא מינימום בשריון אם מלאגה לא תסיים בטופ 10 בספרד אז היא תאבד את הכרטיס …אך אם בילבאו תגיע לפיינל פור למשל היא לא תקבל הכרטיס.

      בשורה התחתונה הליגה הישראלית לא תקבל כל כרטיס ליורוליג …אולי אולי בקונסטלציה מסוימת היא תקבל כרטיס למוקדמות כי זה רמתה של הליגה.

      עקרונית אני מסכים איתך בכל מילה לגבי היורוליג .
      אך אין קשר לליגה הישראלית והאשמה היא רק ביורוליג.
      ואם קבוצות באירופה היו מתארגנות ומקימות מפעל חליפי אולי הקריטריונים המעוותים היו משתנים.
      אגב דווקא מכבי מכל קבוצות הארץ הייתה זו שהחרימה את היורוליג כשליגה זו הייתה בחיתוליה …רעננה והפועל ירושלים ניצלו זאת וקיבלו במתנה הופעה במפעל …לאחר שהחרם של מכבי נכשל (יחד עם פאו ,אפס וצסק"א ) היא נאלצה להצטרף עם כל היתר ליורוליג .

      למנהלת לכל היותר יש סמכות לשלוח את הנציגה הבכירה ליורוקאפ ו…גם זה בערבון מוגבל ….כי אם למשל חיפה הייתה מסרבת ליורקאפ וירושלים הייתה מסיימת שמינית היא עדיין הייתה מקבלת את הכרטיס ע"ח הקבוצה במקום השני או השלישי …ולראייה זה קרה לא פעם עם ירושלים כנגד רצונה ולמורת רוחה של המינהלת .

  5. מילאנו ניצחה לצערי 74-72.
    לפחות סיינה הרוויחה עוד משחק 😊
    אם היא תנצח במילאנו זה יהיה חתיכת סיפור

כתיבת תגובה

סגירת תפריט