המשחק החשוב ביותר בתולדות הכדורגל בארה"ב (ונהיה כאן בכל ה-3) / מנחם לס

 

חייבים לגור כאן כדי להבין את השפעת המונדיאול הזה על ארה"ב. המונדיאול בבראזיל כבש את האמריקאים הרבה יותר מהמונדיאול שהם בעצמם הריצו ב-1994. הוא בראש כותרות העתונים, בראש חדשות הספורט, ואנשים שמעולם לא שמעו על כדורגל פתאום מתעניינים בו.

שעות השידורים הן מצויינות: 12 בצהריים, 3, ו-6 בערב. השדרים הם תערובת של אמריקאים מצויינים, טובי השדרים והאנליסטים הבריטיים, ושחקני עבר גדולים מגרמניה, הולנד, ואפריקה – דוברי אנגלית. חגיגת שידור מעולה שאין טובה ממנה. כשהניו יורק טיימס מדפיס בעמוד השער כותרת ענק

World Cup Setting Ratings Records for ESPN and Univision

(UNIVISION זאת תחנת הטיווי המשדרת ספורט בספרדית)

זה מחמם את הלב.

הנה רשימת 12 האנליסטים של ESPN שכל שידור שלהם הוא חגיגה לאוזניים ולעיניים:

ESPN’s 12-member analyst team for Brazil 2014 represents a highly diverse, global roster of international football experts. Collectively, the commentators represent nine different countries including Steve McManamanStewart Robson (England); Alexi LalasTaylor TwellmanKasey Keller (USA); Michael Ballack (Germany); Efan Ekoku (Nigeria); Roberto Martinez (Spain); Alejandro Moreno (Venezuela); Gilberto Silva (Brazil); Santiago Solari(Argentina); and Ruud van Nistelrooy (Netherlands).

הכוכב ביניהם – להפתעתי – הוא אלכסי לאלאס, השחקן האמריקאי לשעבר, שנתגלה לי כבר מזמן ככוכב שידורי והפעם הוא מתעלה על עצמו.

תענוג של ממש.

היו משחקים גדולים יותר בעבר עבור ארה"ב: נצצחון על אנגליה ב-1950. הנצחון על טרינידד ב-1989 שהחזיר את ארה"ב למונדיאול אחרי 40 שנה. הנצחון ב-2002 על קבוצת הכוכבים של פורטוגל שהעלה את ארה"ב לשלב הבא ב-2002.

אבל המשחק הזה חשוב יותר כי העניין כאן הגיע סוף סוף לרמה אירופאית. הפסד לפורטוגל הערב יסבך את ארה"ב ביותר כי עליהם יהיה לנצח את גרמניה כדי לעלות לשלב הבא, מבצע כמעט בלתי אפשרי.

המשחק היום חשוב יותר כי הוא מפתח להמשך התפתחות המשחק כאן למייג'ור ספורט. בערים כמו סיאטל ופורטלנד הוא הפך כבר מזמן למייג'ור, שלא נופל מהפוטבול והבייסבול בסיאטל והכדורסל בפורטלנד. התפתחות המשחק בין הנשים וכל שכבות הנוער הוא ברמה העולמית הגבוהה ביותר, והדבר היחיד שנשאר הוא צעד נוסף קדימה בכדורגל הבוגרים כדי שנדע שממש הגענו.

 

בגלל ה-2-2 של גאנה נגד גרמניה, נצחון על פורטוגל יעשה מהאמריקאים הקבוצה הראשונה מהבית לעלות לשלב הבא, וכשאתה באותו בית עם גרמניה, גאנה, ופורטוגל זהו הישג עצום. אדיר ממש. אם אמנם זה יקרה תהיה זאת הפעם השלישית מארבע מונדיאולים רצופים שהאמריקאים יעשו זאת – הישג מדהים.

לך תדע. אם האמריקאים מנצחים הערב נצחון שהוא לא FLUKE אלא נצחון אמיתי שמגיע להם, אולי ההודעה של מאמנם יורגן קלינסמן ש-"אנחנו לא מסוגלים לנצח את הגביע העולמי" תצטרך להשתנות, כי הכל יכול לקרות.

האמריקאים מסוגלים לנצח פה ושם את ספרד ואיטליה במשחקי פדרציה. אבל נצחונות כאלה עדיין נחשבים כ-UPSETS. אם האמריקאים מנצחים הערב את פורטוגל, שום נצחון שלהם בעתיד לא ייחשב יותר כ-"הפתעה". הוא יראה שהיאנקים הגיעו לרמה העולמית בכדורגל.

לדעתי חסר להם עוד טיפה להגיע לטופ, אבל לך תדע מה רוח הלחימה האמריקאית וחוסר הפחד המחלט של 11 צעיריה מסוגלים להשיג. זה יהיה קשה מאד ללא ג'וזי אלטידור, הסטרייקר השחור הענק שלהם שהיה תלמיד ב-REMEDIAL PROGRAM של FAU בבוקה רטון, פלורידה, כשלימדתי בתכנית שמטרתה לקדם תיכוניסטים לקראת לימודי מכללה (שהוא החליט לוותר עליהם למען כדורגל מקצועני בגרמניה והולנמד). לדעתי הוא אחד הסטרייקרים המסוכנים בעולם וכעובש שערים אוטנטי ביותר, המטרה המרכזית של כל ההתקפה האמריקאית. בלעדיו קלינסמן יצטרך לשנות את כל המערך וכל השיטה, ואיש כמובן לא יודע מה בתכניתו.

הנצחון הערב – אם יבוא – יביא פרותיו עוד 10 ו-15 שנים. בהווה האתלטים האמריקאים הטובים ביותר עדיין מעדיפים פוטבול, בייסבול, וכדורסל על כדורגל. כולם ללא יוצא מין הכלל כמעט שיחקו כדורגל מגיל 4 ו-5 בכל אלפי הליגות לצוציקים בכל עיירה הכי מושתנת בארה"ב. YOUTH SOCCER הוא דבר אוטומטי לכל ילד. אבל בגיל 10 הילדים האתלטים המעולים ביותר עוזבים את המשחק ועוברים למשחקים "היותר רצינייים". לדעתי נצחון הערב יכול לשנות הכל, ויהיו הרבה-הרבה כשרונות אתלטיים שיחליטו עם הוריהם בגיל עשר "TO STAY WITH SOCCER". אז, ורק אז, הכדורגל ממש יגיע לארה"ב.

הערב צפוי שיא ציפייה שירסק את השיא שנישבר נגד גאנה. למעשה מדברים כאן ברייטינג שיעלה על משחק הגמר של מיאמי נגד סאן אנטוניו. 

לא יאומן, הא?

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 82 תגובות

  1. מרגש, אני מחכה כבר שנים שהכדורגל יכבוש את ארה"ב אני חושב שזה יעשה רק טוב לכדורגל העולמי ויעזור מאוד לפתח אותו, ולו בגלל שסטנדרט הניהול הכושל של פיפ"א ואופ"א יזכה לאלטרנטיבה ראויה בדמות הסדר והארגון האמריקאים, או שפיפ"א ואופ"א יתיישרו או שהאמריקאים יצרו להם NBA כפול מליון על הראש.

  2. וואו, לא היה לי מושג שזה המצב. נשמע שיעשה טוב לכולם אם האמריקאים יעשו את הצעד קדימה. אם הם יחליטו, אין סיבה שהם לא ישלטו בעולם הכדורגל כמו שהם שולטים בכל ספורט אחר.

  3. שולטים בכל ספורט אחר? טניס, אופניים, פורמולה 1, רוגבי, קריקט, כדוריד, כדורמים, ריצות ספרינט, ריצות ארוכות, קפיצה לרוחק, קפיצה לגובה, משקולות, אגרוף, כידון/פטיש/כדור ברזל/דיסקוס ועוד עשרות ענפים. בעצם…הם שולטים במספר די מצומצם של ענפים. חלקם זוכים לפופולריות מועטה במרבית אימפריות הספורט האחרות. בעיקר שחייה וכדורסל שגם מעניינים אחרים ובייסבול ופוטבול שפחות מעניינים ועוד כמה שבטוח שכחתי, אהה אולי גם גולף (אבל אני ממש לא בקיא). כן, בממוצע הם אימפריית הספורט הגדולה ביותר, אבל ממש לא שולטים במספר ענפים רב כל-כך.
    ד"א, גם אם ארה"ב מפסידים היום, תאורטית, תיקו מול גרמניה יכול להספיק להם להעפיל לשמינית.
    אם הם עושים תיקו היום, תיקו יעלה אותם ואת גרמניה במחזור האחרון. זה בטח יהיה משחק שגם נבחרת הופס תוכל לעמוד באינטנסיביות שלו.

  4. מתן, זוהי התשובה ההזוייה ביותר שלך אי פעם.
    אתה רוצה שאפרט את השליטה האמריקאית בענפי ספורט ספציפיים כפי שאתה קובע "קפיצה לרוחק"? אתה רוצה שאפרט את ענפי השחייה (גברים ונשים), הא"ק (גברים ונשים), אולימפיאדת החורף (גברים ונשים) אליפויות הגולף, כדורסל גברים ונשים ועוד ועוד?
    זה לא "ארה"ב נגד העולם" זה "ארה"ב נגד המדינה השנייה אחריה". אז יאללה, איזו מדינה שנייה אתה בוחר לעימות נגד ארה"ב? סין? ספרד?

    1. בוא נשחק את המשחק, ספרד:

      טניס, מרוצי מכוניות, כדורגל, אופניים, .., רובם ענפי הספורט הפופלארים בעולם, הספרדים הרבה יותר טובים מהאמריקאים בכולם.., בכדורסל הם מקום שני

  5. אני רוצה משחק לפנתיאון 4-3 לארצות הברית.

    רונאלדו נותן שלש שער. כולל שער מטורף במספרת בדקה 70 ושער נגיחה ענק בדקה החמישית שבו הוא קופץ גבוה יותר מפול גריפין בדרך לסל 🙂

  6. מתן מכניס קריקט ורוגבי. אני מכניס פוטבול, בייסבול (שהוא הפופולרי ביותר ביותר ויותר ארצות בעולם), סופטבול, נאס"קר…(שהם 'קצת' יותר פופולריים בעולם)

  7. מנחם, תוריד הילוך וקרא את התוגבה שלי לאט. כתבתי שיש ענפים שארה"ב שולטת בהם, אבל הקביעה ש: "אם הם יחליטו, אין סיבה שהם לא ישלטו בעולם הכדורגל כמו שהם שולטים בכל ספורט אחר." לא מתיישרת עם המציאות. זה שהם מרוקחים מהמקום השני עדיין אל נותן להם שליטה. אם הם שניים לג'מייקה בריצות קצרות, אז הם לא שולטים. ואם הם מקום 3 או 4 באופניים אז הם לא שולטים. לא בכלל לא משנה שהם בטופ במגוון אדיר של ענפי ספורט כי הם לא שולטים בהם. נסה רגע לצאת מהמגננה ולהתייחס עניינית למה שכתבתי. בכמה ענפי ספורט ארה"ב שולטים? 5? או 6? פחות מ-10 בטוח. כן, אפילו אם הממוצע שלהם הוא הכי גבוה ואפילו אם מקום 2 לא מגרד את אותו הממוצע.

    אני באמת לא מבין מה לא נכון במה שכתבתי ומה הופך את התגובה שלי להזויה. שליטה במגוון ענפים זה לא תחרות מול סין או ספרד, אלא תחרות מול ספרד באופניים, מול סין בהתעמלות וקפיצות למים ומול רוסיה בהתעמלות אמנותית. זו ב-ד-י-ו-ק ההגדרה של שליטה. להיות יותר טוב מכל השאר באותו ענף.

    קריקט אחד הענפים הכי פופולריים בעולם. רק בהודו יש לו כ-1G מעריצים. זה הרבה יותר מפוטבול ובייסבול ביחד.

    1. אבל כל העולם חוזה בסופרבול ובוורלד סרייס, ולקבוצת פוטבול אחת יש יותר כסף מלליגת הקריקט כולה בהודו.

    2. במילים אחרות, ארה"ב שולטת ברוב הענפים בהם יש כסף, ובהם כדאי לשלוט מבחינה כפספית, חוץ מכדורגל. אגב, ארה"ב היא מס' 1 בכדורגל נשים!…

  8. סליחה. הוא רשןם (מרטינז)
    תענוג להקשיב למייקל בלאק ולרוד ואן ניסטלרוי. ממש חגיגת כדורגל גם על השדה וגם בשידור ובאנליזות.

  9. ססליחה. הוא רשןם (מרטינז)
    תענוג להקשיב למייקל בלאק ולרוד ואן ניסטלרוי. ממש חגיגת כדורגל גם על השדה וגם בשידור ובאנליזות.

    1. זו כבר הגדרה סובייקטיבית. לא שווה לשלוט בטניס? בריצות? בפורמולה 1? באיגרוף? למה לא שווה לשלוט בהם? יש לך טיעון מעבר לזה שאלו ענפים שאתה אוהב?
      וזה שתרשום נקודה בסוף לא מחזק את הטיעון ולו במעט – סימן קריאה 🙂

  10. מנחם, מז"א ברוב הענפים? כמה ענפים היא שולטת? בפורמולה 1 יש יותר כסף מאשר בפוטבול. האם היא שולטת בפורמולה 1?
    ד"א, לגבי כדורגל נשים אני חושב שגם הליגה הגרמנית וגם הנבחרת הגרמנית הן המובילות בעולם, למרות שברמת הנבחרות קשה להכריע בין גרמניה, ארה"ב וברזיל (בעיקר בגלל מרתה הנהדרת).
    ומי זה כל העולם? נניח שכל ארה"ב וכל אירופה. זה עדין פחות אנשים מהודו. תוסיף לזה מדינות כמו פקיסטן, נפאל, דרום אפריקה, בנגלדש וכל מי ששם באזור ואתה מגיע לכרבע מאוכלוסיית העולם. נכון, יש בזה (בינתיים) פחות כסף, אבל זה יותר פופולרי. וכל מקרה, להשתלט על הכדורגל שהוא הפופולרי בעולם בפער אדיר מהמקום השני זה מאד מורכב. בוא נתחיל מזה שיותר מ-5% בארה"ב בכלל יתעניינו בכדורגל מחוץ לגביע העולם.

    ד"א, אותי מה שמרשים בארה"ב זה לא הספורט המקצועני, אלא ספורט המכללות שמפתח בסיס פרמידה רחב ביותר כמעט ללא השקעה של כספי ציבור. בתרבות ספורט אני מוכן לקבל שליטה אמריקאית.

  11. לשם שינוי אני מסכים עם מתן בייחוד בקטע של הזחיחות האמריקאית שאם הם רק ירצו הם יהיו אלופי העולם זה ממש לא ככה ובטח לא בכדורגל. זה נכון שארצות הברית מעצמת ספורט אבל להיות מעצמה בכדורגל זה גם עניין של מסורת. הקיצר האמריקאים עוד רחוקים מלהתקרב לנבחרות הטובות באמת. רבע גמר יהיה מבחינתם הישג פנטסטי

  12. בכדורגל האמריקאים אף פעם לא יהיו בין הטובות ביותר. פשוט התחרות על הספורטאים הטובים ביותר היא לא לטובת הכדורגל. מספיק שיהיו נבחרת אוטנטית, שהיום הם עדיין לא. אפילו הערב פורטוגל תשלוט במשחק לחלוטין, ואה"ב תנצח רק אם תנצל כמה אפשרויות שיהיו לה!

    1. ד"ר , מומי שמע שהאן סולו שוערת נבחרת ארצות הברית ודוגמנית עירום על הכיפאק הלכה מכות עם חצי מהמשפחה שלה ?
      יש אמת בפירסום ? או שגם בארצות הברית התקשורת שמלאנית ?
      מומי רואה עכשיו הסוביטים נגד הבלגים ,עדיף סוביטיות

  13. מנחם, אני חייב להגיב לך על ה-"כל העולם צופה בסופרבול ובוורלד סיריס". המיתוס הזה חייב להישבר. בערך 2 מיליון אנשים מחוץ לארה"ב וקנדה צופים בסופרבול. ואיך לעזעזל כל העולם צופה בוורלד סיריס כשבארה"ב אפילו לא 20 מיליון אנשים צפו במשחק מספר 6 של שנה שעברה?! הרייטינג של הוורלד סיריס נמצא במגמת ירידה כבר 30 שנה.

    1. בכל מרכז אמריקה, יפאן, דרום קוריאה, יותר ויותר בסין, ועכשיו גם בהודו, צופים בבייסבול.
      מאיפה אתה יודע כמה סינים והודים צופים בסופרבול? זה משודר שם חי בערוצים הראשיים. מי סיפר לך ש-2 מיליון צופים מחוץ לארה"ב?

  14. אם ארה"ב לא מנצחת היום את פורטוגל הפצועה והעצבנית אז היא לא תעלה.
    מהסיבה הפשוטה שגרמניה באה מאוד עצבנית ומרוכזת למשחק האחרון בבית- מול יונייטד סטייטס אוף אמריקה.

    לאמריקאים יש התלהבות, יש סדר במשחק אבל אין הרבה כשרון, הם משחקים איטי מאוד, חסר להם שחקנים עם טכניקה סבירה.

    לכן הם צריכים לשחק חכם מול פורטוגל.
    לבנות על כדורים אורכים, לנצל קצת יותר את בריידלי באמצע ואת דמפסי ואלטידיור(אחרי עונה זוועתית בפריימרליג) בחוד.

  15. אגב, אני קורא סטיב מקמאנמנמנמנמנממנן בשידור של ESPN, אין לי מושג איך היאנקים סובלים את המבטא הסקאוזרי המעצבן שלו.

    מבטא בלתי נסבל.

  16. נחמד שהאמריקאים גם נכנסו לטירוף המונדיאל.

    אבל לגבי מה שכתב מנחם:

    א. פורטוגל היא ממש לא נבחרת דרג א' באירופה, ונגד ארה"C תחסר מספר שחקני הרכב, כך שגם ניצחון של ארה"ב לא יהיה הפתעה מרעישה ובטח שלא ישנה את ההערכה הריאלית של קלינסמן לגבי סיכויי הזכיה שלהם בטורניר.
    זה עיצבן את האמריקאים פשוט כי הם מכירים שבטורניר נוק-אאוט הכל פתוח ויש הפתעות מטורפות. אבל בכדורגל הפערים בין הגדולות לכל השאר הם ב- 99% בלתי ניתנים לגישור. לכן מועדון הזוכות כל-כך קטן, ספרד רק הצטרפה ולהולנד עוד אין. בטח שלא לפורטוגל…

    ב. כדורגל לדעתי לעולם לא באמת יתפוס בארה"ב כספורט מוביל, פשוט בגלל שליגת האלופות זה הטופ של הענף בצורה מובהקת. אמריקאי לא יקום באמצע הלילה לראות משחקי צ'מפיונס…
    מאותה סיבה, בין היתר, כדורסל באופן היסטורי פחות תפס במדינות החזקות של אירופה (אנגליה, גרמניה, צרפת).

  17. ארה"ב היא האנדרדוג הברורה, ופורטוגל היא חייה פצועה. נראה מה יהיה. ול-700: הפציעה של אלטידור שווה ל-10 פציעות פורטוגליות.

    1. כן פציעה של טלידיור הטנק שווה לפציעה של השחקן הטוב בעולם- כ. רונאלדו וחיסרון של קונטראו.

      עוד תירוצים יש? אני פשוט בדודה לכתיבה.

  18. מנחם בשבילך שיר על נאני(תזמר אותו על המנגינה של HEY JUDE)

    Hey Nani-Nani ohhh!
    Hey Nani-Nani ohhh!
    Ho Nani-Nani!
    Ho Nani-Nani! Hey Nani-nani!
    Hey Nani-nani!
    Oh Nani!
    Oh Nani!

    1. אני לא יודע מי יותר דביל, אני או K-700. הוא עם המסרים והשירים הדביליים שלו כמו ילד בן 9, או אני שמבזבז כסף על אחזקת האתר שנותן הזדמנות למפגרים כמוהו לכתוב כאן.

        1. BIG LIKE מנחם.

          ראית את השער של ג'מיין ג'ונס??? הוא נתן פעם עונה יפה מאוד בבלקבורן(אם אני לא טועה היה מושאל מקבוצה גרמנית).

          הכי מרשים זה ג'ונסון המגן הימני שלכם.

  19. לנאני יש ימים כאלה שהוא פתאום נראה כמו אחד מהקיצוניים הטובים בעולם, הכל הולך לו ואף מגן לא יכול לשמור אותו.

    הבעיה שזה קורה במקרה הטוב ,4-5 פעמים בעונה.

    1. לנאני היה גול ואי אפשר לקחת את זה ממנו (גם אם הגול היה בעיקר טעות מגן).
      חוץ מזה יש לו משחק די חלש. מאבד המון כדורים, מנסה דברים שהוא לא יודע ולמרות שהוא לא מגן, עדיין הגול נכבש מולו ורשום עליו…

      1. מחצית ראשונה הוא היה טוב מאוד והיה קרוב מאוד לסיים עם צמד.

        סמוך עליי שאני יודע טוב מאוד איך נראה נאני במשחקים שהוא גרוע/לא מועיל/הולך עם הראש בקיר.

  20. רונאלדו אחרי העונה, והזכיה השניה בליגת האלופות מתוך 3 גמרים מתקדם להיות אחד הגדולים ביותר במפעל הזה. יהיה חבל אם לא יצליח לעלות שלב במונדיאל הזה.

    1. קלינסמן הגאון אשם בגול האחרון, הוא סימן לשחקנים להשאר למעלה וללחוץ ולכן ההגנה היתה מפורקת במתפרצת הפורטוגלית, לתת שטח לרונאלדו בדקה האחרונה? מטומטם הגרמני ה"גאון" החלטה אחת קטנה ששינתה מניצחון לתיקו

  21. האמריקאים נאיבים, פשוט ככה.

    5 דק' תוספת זמן וכל כך הרבה איבודי כדור במרכז המגרש.
    זו נאיביות, בעיקר של שחקן כמו בראדלי שהוא אמור להיות המנוע של הנבחרת.

    האוהדים האהבלים של ארה"ב נראו ממש שמחים ומשועשעים מהשער הזה של וארלה.

    בשבילם זה קרנבל.

  22. קלינסמן הגאון אשם בגול האחרון, הוא סימן לשחקנים להשאר למעלה וללחוץ ולכן ההגנה היתה מפורקת במתפרצת הפורטוגלית, לתת שטח לרונאלדו בדקה האחרונה? מטומטם הגרמני ה"גאון" החלטה אחת קטנה ששינתה מניצחון לתיקו

  23. תכלס היחס שערים של ארהב הרבה יותר טוב מפורטוגל.. גם אם הם מפסידים צריך להיות סך הכול 4 שערים הבדל בסך הכול, זה המון

  24. מנחם מתוק אתה בוכה???

    אני כבר פוחד על הלב שלך, גם הקבוצה שלך חטפה 4-1 רק לפני שבוע ועכשיו ארה"ב תודח ככה אחרי שהייתה טובה מאוד בבתים(שלא תטעה גרמניה תפרק אתכם).

כתיבת תגובה

סגירת תפריט