שבת בבסיס: זה לא נגמר, זה רק הסוף / יוני לב ארי

נפתח בהבהרה: שלא ישתמע אחרת, אני סופר נהנה להכין את הטורים האלה. ויש כמה שממש מוציאים ממני את המיטב, ומשלימים את החסך שיש לי בכתיבה. הבעיה? אחרי למעלה מארבע שנים, סופ"ש אחרי סופ"ש, המיעוט בתגובות עושה את שלו, העייפות מצטברת, ואולי, פשוט, עדיף להשאיר את זה ככה, בלי התחייבות. פעם כן, פעם לא. אז הנה, שבת בבסיס מסכמת את עונת 2023 הסדירה.

אז מתוך 30 קבוצות ארבע הבטיחו את מקומן בשלב הדיוויז'ן כבר לפני כשבוע (הדודג'רס, הברייבס, האוריולס והאסטרוז), ושמונה נוספות נאבקו בימים האחרונים על ארבעה כרטיסים נוספים. כל ארבע הסדרות הסתיימו ב-0:2, כשהטווינס ממינסוטה הדיחו את הבלו ג'ייז מטורונטו, הריינג'רס מטקסס הביסו את הרייז מטמפה ביי, הדיבאקס מאריזונה קרקסו את הברוורס ממילווקי, והפיליס מפילדלפיה שלחו הביתה את המארלינס ממיאמי.

(מקור: ioinewz.com)

חבורת הזבל

לא חסרות מאכזבות העונה, אך נראה שיש ארבע שבולטות מעל לכל היתר: שתי היפות של ניו יורק, זו מסיינט לואיס וההיא של סן דייגו. נתחיל בסוף. הפאדרס, כוכבי הפגרות של השנים האחרונות, בנו הרכב שעל הנייר לא חייב לשחק בכלל בכדי לזכות באליפות. הבעיה? ירד העונה לא מעט גשם, והנייר נרטב… גם סוללה שכללה את מאני מ'צאדו, קסנדר בוגארטס, פרננדו טטיס ג'וניור וחואן סוטו בהתקפה, ובלייק סנל, יו דארוויש וג'ו מאסגרוב בפיצ'ינג, לא הספיקה כדי להביא את סן דייגו אפילו קרובים לאוקטובר. יפרקו שם את החבילה?

אצל הקארדינלס זה מתחיל קודם כל בפיצ'ינג. מקום 29 בליגה בסטרייק אאוטס, מקום 24 ב-ERA, הרשו הכי הרבה היטס חוץ מקולורדו, אלה כל הנתונים ההפוכים ממה שסיינט לואיס רגילה לייצר. נמשיך עם הפרידה מיאדייר מולינה, שכנראה היתה קשה יותר מנטלית מאשר פיזית, והנה קיבלנו את העונה הגרועה ביותר של סיינט לואיס מאז 1995. אז, אגב, ג'ו טורה עוד אימן אותם, ובסגל כיכבו אוזי סמית', טוד זיל ודייויד בל.

משהו לא עובד בגן חיות של סן דייגו (צילום: clutchpoints.com)

המטס? הם חשבו, לתומם, שככל שהשחקנים שלהם מנוסים יותר – כך האליפות תגיע מהר יותר. יצירת רוטיישן שמבוסס על ג'אסטין ורלאנדר ומקס שרזר, שביחד חולקים 78 שנות ניסיון חיים, היתה צעד מוגזם. תוסיפו לזה קלוזר שגומר את העונה עוד לפני שהחלה, ותקבלו מתכון לעונה בינונית. 274. היה ממוצע החבטות הגבוה ביותר מבין כל שחקני המטס, שייך לברנדון נימו. זה לא ממש מספיק.

והיאנקיז? מעבר לגאריט קול אף אחד ברוטיישן לא תפקד (לואיס סוורינו, נסטור קורטז או קרלוס רודון, כשחזר), ומעבר לארון ג'אג', שגם הוא ראה חצי עונה מהצד, לא היה אפילו שחקן אחד בליינאפ שיצר איום על היריבה. כל זה הביא אותם לעונה הגרועה ביותר מאז 1992, ואולי, סוף סוף, לשינוי בתפיסת הארגון, מי יודע.

ואיזה מסכנים האוהדים (צילום: sportsbettingdime.com)

ביצות הפתעה

נכון, הרבה ראו בבולטימור עתיד מתוק. אבל כל כך קרוב, וכל כך מתוק? האוריולס מחזיקים במקום השלישי בליגה בקטגוריית הדאבלס, עם 309. חוץ מזה? הם לא נמצאים בשום קטגוריה התקפית בטופ 7, כשגם בפיצ'ינג הם ממש בסדר בהכל. ועדיין, 61:101, הכי טוב באמריקן ליג, 62.3 אחוזי הצלחה, הכי הרבה מאז, שימו לב, 1979…

ומדוע כולם ציפו שזה ייקח עוד קצת זמן? בין העונות 2018 ל-2021, כולל, האוריולס ייצרו מאזן של 368:178, מה שמביא ל-32.6 אחוזי כישלון. בעונה שעברה, בעיקר בחצי השני, ומאז שאדלי ראצ'מן עלה, המספרים עלו ל-79:83, ופתאום – הקבוצה הטובה ביותר באמריקן ליג?

מה הסיכוי שנראה תמונות דומות בעוד חודש? (צילום: swagteeshirt.com)

ביצת ההפתעה השניה מגיעה מכיוון סינסינטי, המועדון השני בליגה עם הייצוג הישראלי. לאחר שדין קריימר הלך לככב במדי האוריולס מהפסקה שלמעלה, חתם בפגרה הקודמת אלון ליישמן, צבר יליד גזר, כעוזר של הפיצ'ינג קואוץ' במדי הרדס. וראה זה פלא, מעונה של 100:62 ומקום אחרון, סינסי סיימה עם 80:82 ומקום שלישי. אבל זה לא רק בזכות אלון (:

ספנסר סטיר, שחקן הבסיס הראשון בן ה-25, בעונתו השניה במייג'ורס, הוביל את הקבוצה כשהוא יורה 23 הום ראנס ומגיע ל-OPS של 820.. טי.ג'יי פריידל, בעונתו השלישית בליגה של הגדולים, מוביל את סינסינטי ב-WAR עם 3.9, כשהוא מוסיף אלמנט של מהירות עם 27 בסיסים גנובים, וכמובן אלי דה לה קרוז, שעלה כמו סופה ומאז קצת נרגע. אנדרו אבוט הוא התגלית בצד השני של המאונד, עם חצי עונה ראשונה של סיי יאנג, והמשך קצת יותר קשוח, אבל בהחלט – יש בלב אוהיו הרבה תקווה לבייסבול איכותי בשנים הקרובות.

אלי דה לה קרוז. הרדס פה כדי להישאר (צילום: cincinnati.com)

היה מנוע?

זו תופעה שאפשר לראות רק בבייסבול – שחקנים, שאחרי עונה מצוינת רושמים עונת נפילה. יש גם בענפים אחרים תופעות דומות, אבל לא בכאלה פערים. הבולטים בחבורה היו שניים – סנדי אלקנטרה ממיאמי ואלכ מנואה מטורונטו.

נתחיל בראשון, שהגיע אחרי זכיה ב-סיי יאנג, עם 207 סטרייק אאוטס ו-ERA של 2.28. אך אולי העובדה שהוא זרק מספר שיא קריירה של 229 אינינגים, היתה בעוכריו העונה. ה-ERA נסק ל-4.14, הקייז צנחו ל-151, כשהוא מרשה כפול הום ראנס לתשעה אינינגים (מ-0.6 ל-1.1). התופעה הזו בלטה בעיקר בתחילת העונה, כש-ככל שהתקדמנו אלקנטרה הזכיר יותר ויותר את סנדי הישן. באפריל ה-ERA עמד על 4.05, ומאז, לפי הסדר: 4.85, 4.59, 3.31, 3.48 ובספטמבר כבר 2.25.

"האוטובוס למיינורס מחכה בחוץ" (צילום: tvasports.ca)

השני? ב-2021 סיים שמיני ב-רוקי העונה, והמשיך עם ERA של 2.24 בעונה שעברה, 16 ניצחונות ומקום שלישי ב-סיי יאנג. בגיל 24 היה די ברור שמדובר באייס בהתהוות. ואז הגיעה 2023… ה-ERA טס ל-5.87, כשהוא מרשה 1.5 הום ראנס לתשעה אינינגים (0.7 בעונה שלפני כן) ומוליך 6.1 שחקנים בתשעה אינינגים (לעומת 2.3 ב-2022). מנואה נשלח למיינורס, חזר, שוב ירד, ובגדול – נותר עם סימן שאלה גדול סביבו, במקרה הטוב. אך מה שיפה – גם המארלינס וגם הבלו ג'ייז מצאו דרך לעלות לפלייאוף אף על פי כן.

שוהיי, חבר מכוכב אחר

אם הוא רק לא היה נפצע, איזו עונה היינו מקבלים משוהיי אוטאני? הסופר סטאר של הליגה היה המלאך היחיד באיינג'לס, כשהוא עושה לעצמו הרגל, ובערך פעם בשבוע מייצר כותרת חדשה סטייל: "אוטאני שוב שובר שיאים". התקפית? הוא סיים עם 44 הום ראנס, ממוצע חבטות 304. ו-OPS של 1.066, כשהוא מפספס את כל החודש האחרון, וכנראה את ההום ראן ה-50.

באיזה כובע נראה אותו בעונה הבאה? אוטאני (צילום: New York Post)

מהצד השני של הפלייט? ERA של 3.14, עם 167 סטרייק אאוטס (11.4 לתשעה אינינגים), כשהסטארט האחרון שלו היה ב-23 באוגוסט. בעונה הבאה, עדיין לא ברור היכן, אבל נהנה ממנו רק כחובט, ואת היכולת הפנומנלית משני צידי הצלחת נקווה לפגוש שוב ב-2025.

לא יודע אם הם יפים, בטח שהם אמיצים

בחלק משנות ה-80 נהוג היה לכנות את הליגה הלאומית בכדורגל בישראל (אז הליגה הבכירה) "מכבי נתניה פלוס 15", על שום רמתה הגבוהה מעל לשאר קבוצות הליגה (היו ימים). אצלנו בפירוש היו שלבים במהלך העונה שקיבלנו אטלנטה פלוס 29. מאזן של 58:104, הטוב בליגה, הפרש ריצות פלוס 231, הכי טוב בליגה, ואלו רק דוגמאות.

לא ברור אם השמיים הם הגבול של אקוניה, מה שבטוח – הוא כבר נוגע בהם (צילום: wallpaperlist.github.io)

הברייבס חבטו העונה לממוצע 276., השיגו 947 ריצות, 1,543 היטס, 307 הום ראנס, 916 RBI, עם OPS של 845., כל המספרים האלה – מקום ראשון בכל המייג'ורס. היה להם שחקן עם 73 בסיסים גנובים ו-41 הום ראנס (רונאלד אקוניה ג'וניור), עוד אחד עם 40 הום ראנס (מרסל אוזונה) ואחד נוסף עם, שימו לב, 54 כאלה (מאט אולסן). לברייבס יש ארבעה שחקנים עם 100 RBI או יותר, וחמישה שחקנים בליינאפ עם ממוצע חבטות 280. ומעלה (אקוניה עם 337.). ביאנקיז, לצורך ההשוואה, לא היה אפילו אחד כזה…

פספסת, אה או, אה או

המארינרס בנו העונה בסיאטל אחלה קבוצה שבעולם. כבר בשנה שעברה אפשר היה לראות ניצוצות, כשהם עלו לפלייאוף, הדיחו את טורונטו מהוויילד קארד ועשו את המוות ליוסטון בסדרת ההדיוויז'ן. את העונה הזו הם פתחו כשהאייס של הקבוצה, רובי ריי, נפצע אחרי משחק אחד וגומר את העונה. אך מאחוריו, מעבר לאייס השני – לואיס קאסטיו, הציבו בסיאטל שלישייה מצוינת, עם ג'ורג' קירבי בן ה-25, לוגן גילברט (26) ובראיין וו (23), שהשיגו ביחדERA  של 3.66, עם 469 אינינגים, 454 קייז ו-32 ניצחונות.

ג'יי-רוד וסיאטל היו קרובים (צילום: sports.mynorthwest.com)

ובהתקפה? חוליו רודריגז כבר הפך לכוכב לגיטימי, אפילו שרק לא מזמן הוא חגג 22… עונה שניה במייג'ורס, 32 הום ראנס, ו-OPS של 818., בהחלט מרשים. ת'אוסקר הרננדס הגיע לחזק את הכח, והוסיף 26 דינגרס, וביחד עם אווגיניו סוארז וקאל ראליי, קיבלנו חלק עליון די מרשים בליינאפ מצפון מערב המדינה. לאורך לא מעט שלבים הרגיש כאילו סיאטל היא הקבוצה הטובה ביותר בדיוויז'ן, אך בסוף חוסר הניסיון של הפיצ'ינג הותיר את המארינרס מחוץ לפלייאוף, מרחק משחק בודד מטורונטו.

התגעגענו אז באנו

הנשיונל ליג סנטרל סידרה לנו שני שחקנים שמתמודדים ראש בראש על תואר "הקאמבק של העונה". נתחיל בזה שכנראה יפסיד. על כריסטיאן ייליץ' היו לא מעט שכבר ויתרו. אחרי 2018 ו-2019 מטורפות, עם 80 הום ראנס ביחד, ממוצע חבטות כולל של 327. ו-OPS של 1.046. בשלוש העונות הבאות? ממוצע חבטות 234., עם 35 הום ראנס ו-OPS של 745., אותה אדרת, חתיכת שינוי בגברת…

היה צריך להתאמץ כדי להיזכר. ייליץ' (צילום: pinterest.com)

ואז הגיעה 2023. ייליץ' החליט שהגיע הזמן להתעורר, העיף 19 הום ראנס (מה שהעיף בשתי העונות בקודמות ביחד), חבט 278. עם OPS של 818., ונראה הרבה יותר דומה לכוכב שמילווקי הימרה עליו לפני עונת 2018. עכשיו, כשיחגוג 32 עוד לפני תחילת העונה הבאה, יהיה מאוד מעניין לראות אם הוא ישמור על המגמה.

הסיפור של קודי בלינג'ר מרשים פי כמה. הוא החל כ-רוקי העונה ב-2017, וייצר ללוס אנג'לס דודג'רס שלוש עונות עם 11 הום ראנס (ממוצע של 40 לעונה של 162 משחקים), ממוצע חבטות 278. ו-OPS של 928.. ואז הגיעה הקורונה, ומאז? שלוש עונות עם 203., ירידה ל-41 הום ראנס בסך הכל (22.5 לעונה של 162) ו-OPS של 648., שחקן בינוני במקרה הטוב.

זהירות, קודי מגיע (צילום: reddit.com)

הכחולים מ-LA ויתרו עליו, והקאבס החליטו לתת לו 19 מיליון דולר, בתקווה לקבל משהו שדומה לבלינג'ר ההוא. וראו זה פלא: 26 הום ראנס (ממוצע של 33 ל-162), ממוצע חבטות 307. ו-OPS של 881., כנראה השחקן עם הקפיצה הגדולה ביותר מ-2022 ל-2023. עכשיו הוא שוב שחקן חופשי, יהיה מעניין…

אל איי לא

שימו לב לרשימת הסטארטרים של הלוס אנג'לס דודג'רס, שלא הגיעו לקו הגמר של העונה הזו. נתחיל בסיפור העצוב מכולם, חוליו אוריאס, אולי המניה הכי בטוחה ברוטיישן, זרק את הכדור האחרון שלו ב-1 בספטמבר, הסתבך בפרשייה שכנראה נדע עליה יותר בהמשך מאשר היום – ונעלם מהעין.

מיי יהיה איתך, דאסטין? (צילום: True Blue L.A.)

דאסטין מיי, שהחל את העונה חזק ובריא, סיים אותה ב-17 במאי עם פציעה מסיימת עונה, ולא בפעם הראשונה בקריירה של הסטארטר בן ה26. נעבור לנח סינדרגארד, שמשום מה החליטו בדודג'רס להמר עליו, אך ויתרו בתחילת יוני, אחרי שהצליח לייצר ERA של 7.16, ולהפסיד ארבעה סטארטס, שלושה מהם בעשרה ימים.

זוכרים את מייקל גרוב, שהראה ניצוצות בעונת הרוקי שלו? הוא אמנם הגיע לקו הסיום, אבל לא לפני שפספס את כל חודש מאי ובין ה-30 ביולי ל-23 בספטמבר רשם הופעה אחת. כל זה, אגב, הביא אותו ל-ERA של 6.13, לא משהו לכתוב עליו הביתה. ויש כמובן את טוני גונסולין, שמקשט את רשימת ה-60 ימי פציעה מה-18 באוגוסט, וכמובן לא יראה מגרש העונה. וכל זה כדי לארח חברה לווקר ביולר, שלא זרק העונה, והתקווה שיחזור בספטמבר נעלמה לה אחרי ניסיון אחד במיינורס. קלייטון קרשואו בן ה-35 נותר פחות או יותר לבדו בקרב. אם היה לו לצידו באוקטובר את מיי, ביולר, אוריאס וגונסולין, אפשר היה לקפל הכל ולעבור ישירות לפגרה.

יוני לב ארי

die hard yankee fan, חי ונושם סביב הפאסט בול

לפוסט הזה יש 5 תגובות

  1. איזה כיף לקרוא אותך, יוני. כן יירבו. והנה הפלייאוף לפנינו. הכתיבה שלך כה מעולה שאפילו אם אתה לא במשחק הבייסבול, הקריאה עצמה היא מלאכת מחשבת.

  2. תודה יונתן, מה שאני אוהב בטורים האלה שלך זה שכשאתה ״בפנים״ כל היום רק בייסבול, לא ממש שמים לב מה הסיפורים הבאמת גדולים וחשובים, ומה סיפורים יפים, אבל לא באמת (כל מני ״וואו, פיט אלונזו חבט 0.28 הומראן למשחק שזה הכי הרבה לשחקן ימני ששיחק 5 שנים בליגה מעל גיל 26 מאז רוברט ״מקרון 1״ סמיתי ב1975״).
    לדעתי צריך להפריד בין אלקנטרה למנואה, אלקנטרה סבל מירידה ביכולת, וככל הנראה שיחק עם פציעה חלק מהעונה, מנואה זרק העונה כאילו הוא איזה ילד מהמיינורס שמעלים בגלל פציעות וחובטי היריב חגגו עליו מכל כיוון. הראשון זה סיפור שקורה (ועוד יקרה הרבה, בטח שהזורקים בימינו דופקים לעצמם את הקריירה במרדף אחרי המהירות), השני זה אירוע מוזר בהרבה מובנים ואני מניח שעוד נשמע עליו.
    גם יליץ׳ ובלינג׳ר סיפור קצת שונה, ולו רק בגלל החזרה לפורמה של בלינג׳ר והעובדה שהוא נזרק בבושת פנים מהדודג׳רס. משהו מאוד טוב קרה לקודי בקאבס, ואם לילד הזה יש טיפת שכל, הוא סוגר שמה עוד עונה ומוביל אותם בתקווה לפלייאוף ואז יושב בבית כשהדוור מביא לו צ׳ק פתוח אחרי צ׳ק פתוח מכל מועדוני הצמרת. כרגע הוא עדיין הימור, היה גדול, היה נפילה, עכשיו הוא שוב נתן עונה נהדרת, will the real Bellinger please stand up?
    וזה בהחלט מחבר אותנו לאוף-סיזן, והשחקן השווה 500 מליון דולר אוהטאני שפתאום טרף את הקלפים ועכשיו ההימור לא רק יקר, רמת הסיכון-סיכוי חטפה שטוזה רצינית. נראה אילו בעלי בית יחליטו להשתגע, לא חסרים כאלה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט