יומן האבטיח (6)/מתן גילור

  1. כידוע, קוואי לאונרד נבחר ל-MVP של סדרת גמר ה-NBA. נראה לי (למרות שאני לא משוכנע) שהאופי שלו הוא כזה שהשתן לא יעלה לו לראש. אני חושב שהוא שחקן נפלא בתוך מכונה משומנת כמו הדורבנות, אבל (עדיין?) לא אחד שיכול לסחוב קבוצה על הגב שלו. בטח שלא בשלב הזה של הקריירה. לפיכך, עדיף עבורו לא לחפש את המקום ש"ייתן לו קבוצה", אלא להישאר אצל פופ.

    קוואי לאונרד, סן אנטוניו ספרס
    עוד יש לו זמן להבשיל – לאונרד
  2. היו שדיברו על חסך ברמת הצוות המסייע במיאמי היט. לעניות דעתי, האיכות של הצוות המסייע סבירה – לאור רמת הכוכבים והשכר שיש לשלם להם – ואף יותר מכך. הבעיה אינה באיכות של הצוות המסייע, אלא בחוסר האיזון שלו. כשלברון ג'יימס היה יותר צעיר, להוביל כדור לא מנע ממנו לשחק 40 דקות באינטנסיביות גבוהה. כשדווין וויד היה יותר צעיר, התנועה הבלתי פוסקת שמשבשת את מסירות היריב בהגנה לא גבתה ממנו מחיר בהתקפה. שיטת הסמול-בול אינה רעה או לא נכונה. היא פשוט מתאימה לשחקנים בעלי תכונות מסוימות ובמצב פיזי מסוים. פעם שחלק ניכר משחקני הקבוצה אינו עומד בקריטריונים, יש לצאת מהקופסא ולהתאים את שיטת המשחק לשחקנים הקיימים. תחת ההנחה שמיאמי מצליחה להשאיר את הבסיס הנוכחי, היא חייבת לעבור לביג-בול ולאפשר לכוכבים להפחית מהעומס. לשיטתי, זה כולל, קודם כל, את 2 המהלכים הבאים:

א.      הבאת רכז שהוא מנהל משחק פר-אקסלנס. אין שום בעיה שיהיה פחות מוכשר ממריו צ'אלמרס ביכולת ליצר נקודות, אבל הוא צריך לאפשר לג'יימס להגיע להתקפה בלי הכדור ביד לדעת שניתן לסמוך על הבחור בעמדה מספר 1 שלא יעשה שטויות. אם אותו שחקן גם יוכל לשמור על טובי הרכזים, דוגמת פול, ווסטברוק וראסל, אשרהו. אז ג'יימס בכלל יוכל להתפנות ולשמור על שחקנים בממדים שלו שדורשים ממנו הרבה פחות תזזיות בהגנה.

ב.      סנטר אמיתי. ביג מן שיוכל לשמור על שחקנים גדולים בצבע ולא ייתן לרוי היבריט לחשוב שפתאום שפכו לו קופסת שימורים של תרד לתוך הפה. אחד כזה שלא יאפשר לגבוה של הקבוצה היריבה להרגיש בנוח בכל פעם שמתחשק לו לעזור בחדירה או לצאת חזק בחסימות. נכון, היה ניסיון כזה בעונה החולפת עם גרג אודן, אבל זה היה יותר הימור ברולטה מאשר מהלך מושכל.

כמובן שיש עוד דברים שהקבוצה צריכה לעשות. עוד מקומות לרענן, לשנות את השיטה וכיו"ב. ברם, אלא הם הדחופים ביותר. למותר לציין שאין בידי את כל הפתרונות. לעת עתה, לא חשבתי על הטריידים הספציפיים לשם כך, אבל לשם הצוות המקצועי של מיאמי צריך לחתור. ולא, היא בהחלט לא צריכה להביא את כרמלו אנתוני.

לדעתי, הנ"ל יכולים להספיק לה לאחד משני המקומות הראשונים במזרח בהילוך שני. פלייאוף בהילוך שלישי-רביעי יספיקו שוב לגמר NBA. אני חושב של"שושלת" הזו יש עוד 2-3 גמרים בקנה ואולי עוד אליפות או שתיים. לאחר מכן, הם יצטרכו לפרק ולבנות מחדש סביב ג'יימס ועוד כוכב עולה, בהנחה שהראשון ישאיר את הכישרון שלו בסאוט'-ביץ'. ימים יגידו…

  1. אתרי הספורט הגדולים דיווחו על סיום העסקתו של מאמן סגנית אלופת המדינה בכדורסל, דני פרנקו. מהפרסומים עולה כי סלע המחלוקת בין הצדדים הוא בבניית הקבוצה. בעוד שפרנקו, ככל מאמן ישראלי אחר, רואה עצמו כראש הצוות המקצועי או לכל הפחות גורם שצריך לקחת חלק משמעותי בבניית הקבוצה, מבחינת ג'ף רוזן, הבעלים, המודל האמריקאי הוא טריוויאלי, כלומר יש גורמים שתפקידם לבנות את סגל השחקנים (במכבי חיפה אין ג'נרל מנג'ר, ולכן ג'ף רוזן רואה, כנראה, את עצמו בתור האחראי הראשי על בניית הסגל) והמאמן לא צריך להיות חלק מצוות זה ובטח לא לעמוד בראשו או אפילו לאשר את שחקני הרכש. גם בכדורגל ניתן לראות שהשיטה בישראל – אפילו במקומות בהם יש מנג'ר – שונה מהשיטה במועדונים הגדולים באירופה בכלל ובפריימרליג בפרט. בישראל המנג'ר אמון על בניית הסגל (בשיתוף עם המאמן) והמאמן אחראי משלב זה ואילך. לא כך בטופ האירופאי. אם ניקח את סר אלכס פרגוסון כדוגמא, הוא גם הרכיב את הסגל וגם ניהל את המשחקים, אך את מרבית האימונים העבירו – כשמם כן הם – המאמנים. הן בכדורגל והן בכדורסל אנו רואים שאין שיטה אחת נכונה ומנצחת ויתכנו לא מעט התנגשויות על רקע גבולות הגזרה בין המנהל המקצועי לבין המאמן. מה שכן כדאי שיקרה, ולא ממש קורה, הוא שקיפות ותאום ציפיות. כאשר בעלי תפקידים ממונים לקבוצה חושב שידעו בדיוק מהן הסמכויות שלהם ומה מצופה מהם. אבל לא רק הם, אלא כדאי שהדבר ייוודע גם לקהל. מעבר לכך שאני תומך נלהב בשקיפות, אני חושב שהדבר ייתר תחושות של מורת רוח בקרב קהל האוהדים. אם ניקח את המקרה האחרון כמקרה בוחן, הרשתות החברתיות והטוקבקים מלאי פליאה על סיום העסקתו של פרנקו לאחר עונה מוצלחת, בקני מידה של מכבי חיפה. אם מראש רוזן היה מודיע בריש גלי מהם גבולות הגזרה, אזי שהיה לו הרבה יותר פשוט להסביר שפרנקו לא ידע לשמור על אותם גבולות גזרה שכל אוהד מכיר. פעם שזה לא נעשה, האוהדים יוכלו לטעון שמטרת כל המהלך היא להראות לפרנקו את הדרך החוצה.

    בעלים וג'נרל מנג'ר – רוזן

לפוסט הזה יש 27 תגובות

  1. מתן ההצעה שלך אומרת שינוי די רדיקלי למיאמי. בעצם להתחיל להיראות קצת כמו קבוצה רגילה. היא נשמעת מאוד הגיונית ואני מקווה שיצליחו ליישם אותה.
    שאלה – ולדי דיבר על קנת פאריד "המאנימל", האם אתה חושב שהוא יוכל להתאים למיאמי, בהיותו ריבאונדר מעולה ושחקן אנרגטי ?
    אולי במקום בוש 🙂

  2. מתן, איך זה היה בעונה שעברה? מי בנה את הקבוצה? בין אם חבר הנהלה/רוזן בעצמו ובין אם פרנקו – היית מצפה שגם אם לא עשו שם תאום ציפיות זה יתנהל באופן דומה לשנה שעברה, לא?

  3. לג'ף רוזן יש הרבה מניות בחזרה של חיפה לצמרת הכדורסל. הוא לא התייאש גם כשהיו שנים קשות בהתחלה, והמשיך בהתמדה, אבל אין ספק שיש בחיפה בעיה. המאמן האחרון שהשלים יותר משנה בתפקיד אצל רוזן היה אבי אשכנזי וזה היה לפני 6 עונות. מאז מסיבות שונות חלקן מקצועיות כמו עונות נפל וחלקן אחרות אף מאמן לא הצליח לסיים שם יותר מעונה. אני מסכים איתך מתן שככל הנראה יש בחיפה בעיה של חלוקת סמכויות ברורה בין הבעלים לצוות המקצועי וזה יוצר חיכוכים רבים. גם העונה הביאו לפרנקו מעל הראש את הנייג אחרי הפציעה של אופייבו וזה גרם לחיכוך בין המאמן לבעלים. חבל שרוזן לא מוצליח לשמר את מה שמצליח ובכל שנה הקבוצה צריכה לחפש מאמן חדש. ההישגים של פרנקו העונה הם מופלאים במיוחד כשמדובר בעונה שאחרי אליפות, עם מכת פציעות קשה שפגעה בקבהוצה בחלקים רבים של העונה. בכל מקרה אני קיוויתי בקיץ הקודם שפרנקו יחתום בירושלים ולא גרינברג, וסדרת הפלייאוף הראתה שהטעות הזו עלתה לי-ם ביוקר. אולי עכשיו יתקנו אותה…

  4. תודה על התגובות.

    יואב – הוא 2.03 מ'. הוא יכול להיות 4 מחליף (קצת נמוך ל-4). כרגע בוש הוא הסנטר וצריך מישהו יעשה את זה ויאפשר לו לשחק 4. אם אתה מדבר על מצב שבוש יהיה 4 והוא יהיה מחליף שלו מהספסל, זו הצעה טובה מאד, אבל היא הרבה פחות דחופה ממחליף לבוש בעמדת הסנטר בחמישייה ולא כשחקן ספסל.

    נתי – מודה שאני לא זוכר. כמו שאני מכיר את מכבי חיפה, רוב הסגל היה די סגור כשפרנקו התחיל לעבוד ואז היו פחות חיכוכים. ובכל מקרה בהחלט ייתכן שפרנקו חושב שאחרי עונה כזו מגיע לו יותר קרדיט.

    אלעד – ואולי רבע גמר יול"ב ומרחק פוזשן-שניים ממקום ראשון אמרו אחרת. באמת שאני לא יודע. ד"א, אני הייתי משאיר את גרינברג כ-GM ונותן לפרנקו/שמיר/חסין/חרוש (הבן)/אלפסי/קטש/וכו' לאמן תחתיו.

    1. ג'ף רוזן מבין כדורסל, אבל יש הבדל בין איש מקצוע לבין אדם שרק מבין. אני עדיין לא יודע אם GM זה תפקיד שמתאים בארץ יש דוגמאות חיוביות כגון עופר ברקוביץ' בנס ציונה וניקולה במכבי, ודוגמאות הפוכות כרלף קליין ז"ל, צביקה שרף במכבי או מוטי דניאל בירושלים שזה לא צלח. בכל מקרה אם הולכים על מהלך כזה צריך להיעשות באופן כזה שלכל אחד הגזרה שלו, ואין מצב בו אחד דורך לשני על המשבצת ואז יש חיכוכים ובעייה בחלוקת סמכויות. בכל מקרה תפקיד כזה מתאים לקבוצה שבונה תכנית לטווח רחוק ולא חיות מהיום למחר, ובזה בא לידי ביטוי תפקיד כזה באופן אופטימלי, אחרת זה נראה לי כמו מתכון למלחמות

  5. מסכים אתך שכרמלו לא צריך להגיע למיאמי. גם יש עומס על העמדה וגם כישוריו הקבוצתיים הם… איך נגיד… לא בטופ של הכישורים שלו.

    דני פרנקו הוא יקיר אצטדיון הפחים (ז"ל בקרוב) ולפיכך לא יתכן שיש איזשהו פגם בהתנהלותו !!!
    למרות זאת צריך לציין שאת ימיו הגדולים הוא עשה בקבוצות עונה אחת אחרי שהן לקחו אליפות.
    מסקנה – אם מכבי לקחו אליפות השנה אז פרנקו צריך לאמן אותם בשנה הבאה. הוא אפילו יוכל להביא אותם לאולימפיאדה…

  6. מתן אותי הכי מאכזבת ההחלטה של אותו רוזן לצמצם תקציב ולוותר על אירופה שהם לפי דעתי הסיבות העיקריות ללכתו של פרנקו + הצעות מירושלים וקבוצות אחרות .
    חבל שאין המשכיות בכדורסל שלנו. הכי מרגיז שבוכים על שריון של מכבי ביורוליג וכשניתנת לקבוצה לשחק באירופה היא מוותרת עליה.
    לבסוף עם כל הביקורת כלפי רוזן אני מסכים עם אלעד שיש לו הרבה מניות בעליית קרנה של חיפה בשנים האחרונות ובכל זאת הוא משקיע כסף ולא מעט כן ירבו שכמותו .

  7. ניב, מתי מכבי חיפה ויתרה על השתתפות באירופה? האם היא לא מתכוונת להשתתף ביורוקאפ בעונה הקרובה? יש לך לינק, כי לא ראיתי את זה ואשמח לקרוא על זה. גם באתר הרשמי לא ראיתי שכתוב על זה משהו.

    1. פרנקו, שהוביל את המועדון החיפאי לשלב הבתים השני ביורוקאפ אחרי שרשם ניצחונות מרשימים על סיינה, נימבורק ובנביט, עשוי להצטרף להפועל ת״א, הפועל ירושלים או הפועל אילת. עוד נודע כי בעלי הקבוצה ג׳ף רוזן יחתוך את התקציב ועשוי לוותר על השתתפות במפעלים האירופים.
      לקוח מhttp://one.co.il/Article/13-14/2,620,0,0/235122.html

      1. למכבי חיפה לא ניתנה האפשרות להשתתף במוקדמות היורוליג. הדבר היחיד עליו היא ויתרה הוא להיות ברשימת ההמתנה. בדיעבד, אם היו נשארים בהמתנה, היו מאבדים הן את מוקדמות היורוליג והן את המסע לארה"ב. הדירוג של ישראל לא אפשר השתתפות במוקדמות היורוליג ללא ויתור של נציגות ממדינות אחרות, למעט…המשוריינת…

  8. לא שאני מבין גדול, וגם אין לי מידע פנימי על ההתנהלות בחיפה, אבל כשאני מחבר את קצוות המידע שיש, נראה לי שרוזן קרוב יותר לצורת הניהול הישראלית מאשר לאמריקאית.
    כוונתי היא שלרוב, באמריקה בעל הקבוצה קונה אותה ומביא אנשים שיעשו דברים בסגנון שלו. בארץ, הוא פשוט עושה את זה בעצמו, כי הרי מי מבין יותר ממנו. זה מתחבר לי לנושא עברות המס משנה שעברה (שמשום מה שכחו מהם בצורה מופלאה), להצנחת שחקנים על הקבוצה באמצע העונה בניגוד לדעת המאמן, וכהנה וכהנה.
    זה נכון שבעל המאה הוא בעל הדעה, אבל אף אחד לא מבטיח שזו תהיה דעה אינטיליגנטית….
    ומתן, בחלק מהידיעות שקראתי על סיום עבודתו של פרנקו דובר על כך שחלק מהסיבות לעזיבה הן הקטנת התקציב וויתור על אירופה בשנה הבאה (הנה לינק http://www.haaretz.co.il/sport/basketball/1.2350935)

    1. מתוך הכתבה: "הנהלת חיפה קיבלה החלטה לקצץ בתקציבה לעונה הבאה, מה שיגרור, מלבד עזיבת פרנקו, גם את עזיבת דונטה סמית', בריאן רנדל ומורן רוט וככל הנראה ויתור על ההשתתפות ביורוקאפ."
      להבנתי מהכתוב, הויתור על השתתפות באירופה הינו ספקולציה של הכותב בלבד.

      1. לא טענתי לרגע שזה ודאי או רשמי, אבל לאור העובדה שזה כבר קרה בשנים האחרונות (ומי שמכיר אותי מספיק יודע שאין טעם לנסות לצפות ממני לזכור משהו), זה נשמע לי כמו אפשרות הגיונית.

    1. למה לא ? עזוב שנייה את שנאתך התאומית למכבי.
      פרנקו כבר נתן עונה גדולה ולקח גביע ולא היסס להיות עוזר באותה קבוצה.
      ניחא אם הייתה לו הצעה מירושלים …אבל אם לא ובהנחה שהוא נקבל ניסיון ,השתלמות ומשכורת טובה באחת הקבוצות הטובות ביבשת מה רע ?
      לדעתי שנה שתיים באירופה במערכת שכזו רק תעשה אותו מאמן טוב יותר.
      אגב בירושלים העדיפו את שמיר עליו כנראה מדוע ?
      לפחות לפי הדיווחים שאני שומע הסיבה הייתה בניסיונו האירופאי של שמיר שכללה גם תפקיד עוזר במכבי תחת גרשון וכן בצסק"א תחת מסינה.
      אמנם נכון שפרנקו לא יזכה להשתלם אצל גדול מאמני אירופה כיום (בלאט). אבל …גם ניקולה וויציץ ושמעון מזרחי הם בעלי ידע ענק שיכולים ללמד את פרנקו דבר או שניים.

  9. א אם זה ירושלים או עוזר מאמן במכבי אני לא חושב שלשנינו יש ספק שירושלים
    ב אם זה לאמן במועדון כמו הפועל תל אביב,להיות בעל הבית של המועדון,לזכות לעבוד עם אנשים כמו ההנהלה של הפועל,לקבל יד חופשית לחלוטין בבניית המועדון, להציב אלטרנטיבה ראויה וגדולה למכבי,לשחק באירופה,מאשר להיות עוזר מאמן במכבי..אני הייתי הולך על הפועל.אבל אולי אני תמים..
    יש לי סימפטיה גדולה לפרנקו,ואני לא רוצה להזכיר לך את קמפיין פיני דרוקר או קטש שרף למינהם.. מכבי מועדון עם לחץ אסטרונומי וגם בלאט המהולל כבר היה שנייה מללכת הביתה.. מקווה מאוד שלא יחתום שם.על פי ספורט 5 כבר שוחח עם גודס.יש לי גם תחושה שמכבי עושים את לא פחות כדי להרוס לנו ולירושלים..

    מעניין מה יהיה עם בר טימור,בתור אחד שיצא לו ליראות אותנו משחק שנתיים ברצף..אני לא חושב שהוא ברמה של מכבי או של הפועל ירושלים,מעניין לאן זה ילך..

    1. מקצועית נטו בלי אהדות אני חושב שפרנקו אם הוא לא מקבל הצעה מירושלים צריך ללכת להיות עוזר במכבי לשנה -שנתיים כי זה יקדם אותו כמאמן ( לא חייב להיות במכבי אך בסדר גודל שלה …אך במכבי זה יותר נח לישראלי מן הסתם ).
      אשר לבר טימור להבנתי יש לו חוזה עתק בברלין לעוד שנתיים .
      הוא צריך לבחור כנראה בין כסף לקריירה .
      מקצועית לדעתי הכי כדאי לו לחזור להפועל קבוצתו הקודמת .
      לדעתי זה טוב לשני הצדדים ( אפילו שרביב בקבוצה).

  10. דרך אגב,הרבה כבוד לניבחרת העתודה שפירקה את בריטניה 47-75
    הבריטים קלעו רק שלוש נקודות כל הרבע השלישי! גולן גוט סיים עם 16,איגור קולשוב ואיתי שגב 11 כ"א, עידן זלמנסון ותומר גינת 8 כ"א, אדם אריאל 7

כתיבת תגובה

סגירת תפריט