יוצאים מההלם – הספורט שייך (לכל) האוהדים / תומר שנאן

מספר הבהרות: עם כמה שאנסה להיות אובייקטיבי בכתבה הזו, בסופו של יום אני כותב ומתבטא מפוזיציה של אוהד. ועם זאת, בכתבה הזו אנסה להנגיש לכם בצורה מקיפה ככל הניתן את האירועים שהובילו לפיצוץ חצי גמר גביע ווינר, משחק שאם היה מתקיים כסדרו ספק אם האוהד הישראלי הממוצע היה שומע עליו או מתעניין בו בכלל, משחק הכנה לכל דבר ועניין, שדווקא הוא עלול להצית כאן מחאה בסדר גודל שלא נראה זמן רב בנוף הספורטיבי הישראלי. אנסה להסביר ככל הניתן איך אני רואה את השיקולים של כל אחד מהצדדים באירוע, מהפועל תל אביב, דרך מכבי תל אביב, המשטרה, משרד התרבות והספורט והמנהלת. גילוי נאות אחרון, עבדכם הנאמן בכלל אוהד את מכבי חיפה.

נתחיל מ(כמעט) הסוף: ביום חמישי האחרון קבוצת הפועל תל אביב בכדורסל הודיעה שהיא לא עולה לדרבי מול מכבי תל אביב לאחר שהמשטרה הודיעה במפתיע שמגיל 18 הכניסה מותנית בהרצת מספר זהות במסוף, הכניסה לאולם החלה באיחור ניכר על אף שהמשטרה ביקשה מהאוהדים להקדים את הגעתם, והציתה את הרשת.

מאותו הרגע, רעש אחד עצום. סיקור נרחב של כלל אתרי וערוצי הספורט, איומים מצד המנהלת, הסברים מצד המשטרה, עידוד מצד אוהדי מכבי תל אביב שהיו באולם, קריאות תמיכה בקבוצה מקיר אל קיר בקרב ארגוני האוהדים בישראל, פרסומים של שחקנים ישראליים מהארץ ומחו"ל ופרסומים של שר התרבות והספורט מיקי זוהר שגינה את החלטת הפועל תל אביב. בלאגן אחד שלם, רעידת אדמה.

הקרקע בעבעה מתחת לפני השטח לא מעט זמן לפני שהאירוע המכונן (אולי) קרה, אז בואו נעשה קצת סדר.

למרות שהאירועים התחילו הרבה לפני העונה שעברה גמר פלייאוף 2023 היה מעין נקודת רתיחה בדרבי התל אביבי בכדורסל, שמאז ומעולם היה מתוח. זה התחיל מעיכוב בהעברת הכרטיסים מצד מכבי תל אביב להפועל תל אביב למשחק מס' 1 בגמר בתחילת יוני, לאחר שבאמצע מאי אוהדי הפועל תל אביב הדליקו אבוקות ששרפו רשת שנפרסה מסביב ליציע הקבוצה, ואף זרקו את חלקן לעבר יציע אוהדי מכבי ת"א. המשיך בבדיקה קפדנית של כל אדם שמקושר לקבוצה לקראת אותו משחק, מאחרון האוהדים, דרך העברת שחקנים במגנומטרים ועד עיכוב של יו"ר המועדון רמי כהן לאחר שהגיע ללא תג מנהלת (לפי תקנון המנהלת יו"ר הקבוצה, המאמן הראשי ועוזריו לא נדרשים לענוד תג בעת כניסה לאולם).

"התגובה" לא איחרה לבוא, על אף הבידוק הקפדני עשרות אבוקות הודלקו ביציעי הפועל תל אביב. ובמשחק העוקב ראש מערך האבטחה של הפועל תל אביב הגיע לבדוק את שחקני היריבה העירונית עם גלאי ידני נייד, ועל אף התערבות מצד המשטרה לטובתו שמעון מזרחי נאלץ להיכנס כאחרון האוהדים עם כרטיס משום שהגיע ללא תג של המנהלת. במשחק עצמו, למקרה שתהיתם, חזינו באחת מתצוגות האבוקות הקיצוניות ביותר שהיו בכדורסל הישראלי.

תגרה בין השחקנים, זריקת חפצים מהיציעים, פגיעה בארוסתו של ג'ון דיברתולומאו וברופא של הפועל ת"א, תבוסה עצומה שהצהובים נחלו בחוץ וסיום הסדרה באליפות צהובה, לא לפני שנזרקו לעבר ספסל האדומים מצתים והכרוז של הצהובים בכבודו ובעצמו כרז באולם "כל הפועל על הז**".

במקביל, בכדורגל הרוחות גם הן לא היו רגועות בלשון המעטה. עקב עונש סגירת שערים 4-5, בהם יושב בדרך קבע האולטראס של הפועל ת"א, הייתה צפויה ישיבה צמודה של ארגוני האולטראס של שני הצדדים של העיר, כמעט יציע ליד יציע. הנהלת הפועל ת"א ביקשה לדחות את העונש למשחק פחות נפיץ, המשטרה הצטרפה והמליצה גם היא להשאיר את היציעים פתוחים בכדי למנוע עימותים, אך ההחלטה נותרה על כנה בסופו של יום, ונראה היה שישנו חשש אמיתי וכן שאנחנו לפני נקודת רתיחה בין שני הקהלים. התוצאה? לפניכם.

(התמונה נלקחה מהטוויטר)
בקבוקי תבערה, צילום: דוברות המשטרה
אמל"ח שנתפס במחסנים של אוהדי הפועל תל אביב, צילום: דוברות המשטרה

70 אוהדים נעצרו בטענה להחזקת אמל"ח, כולם שוחררו בתוך פחות מ-24 שעות. תלונות מצד נשים, ילדים וגם גברים שספגו מכות מצד שוטרים שנכחו באירוע ובעיקר כאוס לפני שריקת הפתיחה בדרבי בו על אף תצוגה ספורטיבית אדירה של הקבוצה הצהובה שהביסה את היריבה העירונית בתוצאה 5:0 העיסוק היה באירועים שקרו לפניו.

עוד השבוע אירע "מופע" נוסף באצטדיון "סמי עופר", כאשר לאחר שארגוני האוהדים של מכבי חיפה לא הגיעו למשחק מול בני סכנין עקב עונש סגירת יציעים נורו מחוץ לאצטדיון פצצות תאורה אשר נחתו בכר הדשא ובסביבת האצטדיון, במזל לא נגרם נזק לגוף ולרכוש.

ואז אנחנו מגיעים לאירועי חמישי. אחרי מאורעות הדרבי בשלישי האווירה הייתה מתוחה יותר מאי פעם, הפועל נגד מכבי, הנהלה נגד הנהלה, אוהדים נגד אוהדים, משטרה נגד אוהדים. בבוקר אותו היום המשטרה בחנה אפשרות לסגירת שני יציעים באולם, של הגושים המעודדים של הפועל ומכבי תל אביב, אך מאחר והכרטיסים כבר נמכרו לאותם יציעים מנהלת הליגה שללה את האפשרות הזו. לאור הבידוק הקפדני הצפוי ביקשו מהקהל להגיע כבר בשעה 18:00, כשלוש שעות לפני שריקת הפתיחה. בפועל היה עיכוב והשערים נפתחו רק סמוך לשעה שבע בערב. וכאשר השערים כבר נפתחו, הייתה דרישה שכל אדם מעל גיל 18 יציג תעודת זהות או יריץ במסוף מספר תעודת זהות, כאשר ע"פ מספר עדויות נאסרה הכניסה לאנשים מתחת לגיל 18.

*************************************************************************************************************

מוקדם יותר הקיץ יצא משרד התרבות והספורט בקמפיין נגד אלימות במגרשים, אחד התשדירים היותר אגרסיביים שזכורים לי ממשרד ממשלתי כלשהו ב-22 שנות חיי.

לי כאוהד, הקמפיין הזה היה כמו אגרוף בבטן. לא בגלל שהתוכן של הסרטון נכון, אני במגרשים מגיל 10 ואני יכול להבטיח לכם שהוא לא. אלא כי אם ככה משרד התרבות והספורט רואה אותנו, אם ככה מנהלת הליגה בכל ענף רואה אותנו, אם ככה המשטרה, המאבטחים וכלל אזרחי ישראל רואים אותנו, המצב עגום.

ישנה עבריינות בספורט, בדיוק כפי שישנה עבריינות בכל מקום. אבל מה שקורה כרגע, היחס לכל אוהד באשר הוא כאחרון העבריינים, פשוט לא יכול להימשך. הדלקת אבוקות באולמות סגורים, השלכתם לעבר יציעים או לעבר המגרש זריקת חפצים ועוד אלו אכן אירועים חמורים שאסור להקל בהם ראש. אבל גם פרשים ליד ילדים בני שמונה, מכות עם אלות לאוהדים שלא אוחזים באף נשק בידיהם וקמפיין מתוזמר נגד ציבור שלם הם דברים לא לגיטימיים, שאין להם מקום במדינת חוק.

מצד אחד מיקי זוהר טוען שהוא רוצה למנוע את האסון הבא, ומנגד כאשר המשטרה ממליצה להושיב את הגוש המעודד של הפועל תל אביב מרוחק מהגוש המעודד של מכבי תל אביב בכדורגל בכדי למנוע פרובוקציה ומתח ההמלצה הזו נופלת על אזניים ערלות. הוא טוען שארגוני האולטראס גרמו לשריפת רכבים כאשר על פי הודעת דוברות של שירותי הכבאות לא נגרם נזק לרכוש. כאשר הפועל תל אביב מביעה סולידריות עם הקהל שלה הוא טוען שהיא נכנעה למיעוט האלים כשהוא מתעלם מיותר מ-90% (ואני עדין בהערכותיי) מהקהל של הקבוצה שבסה"כ בא לתמוך ולעודד. המשטרה טוענת שהיא החרימה אמל"ח של אוהדי הפועל תל אביב כשצבעי האבוקות הם כחול-צהוב והאנשים שנתפסו עם האמל"ח שוחררו בתום הדרבי בשלישי. מפקד מרחב ירקון טוען שהייתה לו התרעה על רצון לפגוע באוטובוס של מכבי תל אביב כששחקני הקבוצה הגיעו בכלל ברכביהם הפרטיים. במקרה הטוב מדובר בטעות, במקרה הרע מדובר ברצון להצדיק את אירועי הדרבי עם סילוף האמת ובמקרה המאוד גרוע? אפשרות שלא נבדקה אמינות המידע המודיעיני אם בכלל היה כזה. כאשר גם אחרי שפוצץ המשחק, כביכול הקרקע הפוריה ביותר להתפרעות אוהדים ותגרה בינם לבין המשטרה, במיוחד אוהדים שלפי המשטרה הגיעו במטרה לפוצץ את המשחק לא נרשם אף אירוע שלילי.

באשר לגושים המעודדים, ארגוני האולטראס וכיו"ב. פצצות תאורה שנורות מחוץ לאצטדיון ונוחתות בחנייה, על אף שלא נגרם נזק לאף רכב, על אף המחאה, זה לא דבר לגיטימי. אבוקות שנזרקות מיציע אל יציע ויכולות לפגוע באוהדים אחרים, ללא קשר לצבע החולצה או הצעיף שהם לובשים זה לא דבר לגיטימי, אבוקות על הפרקט או על המגרש זה לא דבר לגיטימי. וגם עוינות בין קהלים שחוצה את גבול ההקנטות הספורטיביות וגולשת לאלימות פיזית, בין אם באגרופים, אלות או כל נשק קר או חם זו עבריינות לשמה. את התופעות הללו צריכים להוקיע.

ובאשר למנהלות הליגות, המועדונים, היו"רים וכו' – גלו אחריות. בסופו של יום זהו המוצר שלכם, האוהדים הם אלו שמכניסים לכם כסף בין אם זה בכרטיסים, מרצ', זכויות שידור ועוד. זה האינטרס שלכם, של כולכם, לדאוג ולטפח את המוצר הזה. ללא גוש מעודד וללא ציוד עידוד הספורט יהיה מוצר משמעותית פחות אטרקטיבי, במיוחד כשאיכות הספורט בארץ היא לא מהבולטות ביבשת.

בסיפור הזה אין חפים מפשע, אין נקיי כפיים. היחס לאוהדים כעבריינים לא יכול להימשך מחד, ומאידך לא הגיוני שאוהדים ירגישו לא בטוחים בתוך האולם. לא הגיוני שיש שר תרבות וספורט שמתייחס לאוהדים כמין פולש שצריך להדביר, אבל גם לא הגיוני שיש שמחה לאיד בין קהלים כאשר קהל כזה או אחר סובל מאלימות ואפלייה בין אם זה מצד המשטרה, בית הדין או מנהלת הליגה.

כולנו יחד צריכים לפעול לאווירה נעימה יותר במגרשים, לכלל האוהדים. ספורט זה רגש, רגש עוצמתי ואינטנסיבי. זה אסקפיזם עבור לא מעט מאיתנו, בטח מאלו שקוראים את הטור הזה. זה מאבק של כולנו בחוסר הפרופורציות באכיפה מצד אחד, בפעילויות שאכן מסכנות את שלום הציבור (ולא, בעיניי להחזיק אבוקה בשטח פתוח כל עוד שהיא אכן מוחזקת ולא מושלכת זו לא פעולה שמסכנת את שלום הציבור) מהצד השני, ומהניסיון לצבוע את כלל אוהדי הספורט בישראל כעבריינים פוטנציאליים.

בקיץ האחרון הוקם גוף שנקרא "יוצאים מההלם", אוהדים למען אוהדים שפועלים לטובת זכויות אוהדי ואוהדות הכדורגל בישראל (מקווה מאוד שאותה יוזמה עכשיו תתרחב לכלל ענפי הספורט). במיזם חברים אוהדים ואוהדות מכל הקבוצות, ללא קשר ליריבות, מתוך הבנה שהספורט הוא של כולנו, ללא קשר לצבע החולצה שאנחנו אוהדים. מיזמים כאלו קרו כבר בצרפת, גרמניה, אוסטריה ועוד מגוון מדינות והובילו לשינוי ממשי בדרך בה רואים אוהדי כדורגל באותם מקומות. כולי תקווה שגם כאן המיזם ינשא פרי, כלל הגופים ישבו סביב שולחן אחד וימצאו פתרון שלא צובע חלק שם בציבור הישראלי כעבריינים, אך גם לא מתיר להם לסכן אחרים מאידך.

בגרמניה

חג שמח, ושנדע ימים טובים יותר.

לפוסט הזה יש 62 תגובות

  1. תודה תומר
    נושא חשוב מאד לאוהדי ספורט בישראל.
    מקווה שיתפתח דיון חיובי לגופו של עניין ולא לגופו של אדם.
    קשה שלא לבוא פה מפוזיציה של אוהד כי אנחנו פה סובייקטיביים.
    אני חושב שמכבי יכולה אולי לעשות ג'סטה ולהציע שיהיה משחק חוזר בתנאי שאותם אנשים שבגינם כל הבלגן יתייצבו בזמן המשחק במשטרה כפי שנקבע מראש. אני יודע שזה לא יתקבל אבל חושב שזה פיתרון ספורטיבי.
    לגופו של עניין ואחרי שקראתי "תגובות המשטרה" (אין לי לינק אני נזון משמועות!) ובהנחה שמה שנאמר נכון אז אביא את הגרסה בלי קישור ותעשו/לא תעשו עם זה מה שאתם רוצים. המשטרה היתה צריכה למנוע מאותה קבוצת חוליגנים מוכרת להיכנס לדרבי כדי לשמור על הסדר והבטיחות של האוהדים (נמחק). בשביל למנוע מהם להגיע למשחק הם נדרשו להתייצב בתחנות המשטרה בזמן המשחק. המשטרה הוציאה הודעה בבוקר המשחק שיהיו בדיקות ת"ז מגיל 18 ומעלה.
    שוב אני לא יודע אם זה נכון או לא, רק מביא מה ששמעתי (אולי זה פייק?)
    אולי יש מישהו מקושר שיכול להביא אסמכתאות שוללות או מאשרות?
    בואו לא ניגרר לפסים אישיים.
    היום ספורט גדול עם 5 משחקי כדורגל. ת"א מול פ"ת, באיירן מיינץ, גם יונייטד, גם ריאל וגם מילאן. כל טוב ביום אחד.
    תכינו בירות ופיצוחים
    אתאפומה, אם אתה קורא, איזה יום טוב השבוע לבת גלים?

    1. המשטרה לא הוציאה הודעה כזו בבוקר. יותר מזה, בהודעה הרשמית מנהלת הליגה הודיעה שלא תואם איתה שיבדקו תעודות זהות בכניסה.
      בכל מקרה, התחושה של הרבה מאוד אוהדים היא שהמשטרה לא באה להגן עליהם אלא בא להגן מפניהם. במידה ואכן יש חוליגניים יש צורך בטיפול ספציפי בהם עם נסיון למזער פגיעה ככל האפשר בשאר האוהדים. פרשים ומסופים בכניסה זו לגמרי לא התשובה.
      ברור שקשה לא להגיע מפוזיציה של אוהד, אבל עשיתי כל שביכולתי להיות כמה שיותר אובייקטיבי

  2. קטע חשוב מאוד. הלוואי והיה מתפרסם גם באתרים גדולים יותר, כי הוא חשוב לקריאה.

    אני באופן אישי מרים ידיים. אין לי כוחות יותר. לא משנה לאן אני פונה או במה אני מתעסק כאן בחברה הישראלית, אני נתקל באלימות חשוכה.
    אני הולך לסופרמרקט? מישהוא שם צועק. אני הולך לפאב, מישהוא שם צועק. אני הולך לבנק? מישהוא שם צועק. כאילו שמחפשים לריב איתך, על כל דבר הכי קטן…גם אם אני אומר למישהוא סליחה או תודה, הם ממש נותנים לך מבט של "בוא מכות…עוד שנייה אני…" וזה רק מסלים כל הזמן כי אנשים מכורים למסכים שלהם, שרק משלהבים את הדעות והרגשות שלהם עוד יותר…

    ה"חדשות" הם כמו סם שמכניס לאנשים רעל בתוך הראש ואנשים פשוט לא קולטים את זה.
    התחלתי ללכת לים רק בשעות הבוקר המוקדמות עם כל הפנסיונרים כדי להמנע מהתיירים והצעירים בשעות הצפופות…

    זה כל כך עצוב. כולם על קוצים, אבדה הסובלנות. החזה של כל אדם נפוח ואף אחד לא זז מילימטר. אפילו ילדים בני 8 יכולים לקלל אותך ברחוב היום.
    הלב מתאכזב והופך לאבן. התקווה אובדת והאמונה שמשהו הולך להשתנות גם היא מתבדית…

    אתה ציינת בגאון בתחילת המאמר שאתה לא אובייקטיבי וזה מכובד.
    אני חושב שהרבה "אוהדים" בספורט הישראלי הם נבלות. מקומם לא במגרש. הם צריכים למצוא מקום אחר להוציא את הטינופת שיש להם במוח ובנפש והספורט הפך בן ערובה לאנשים דוחים, מופרעים, מסוכנים וכן…עבריינים…כי שם במסגרת הזו לכאילו מותר להם "להביע את עצמם".

    אני מעדיף שאנשים כאלו לא יהיו חלק מהספורט באופן גורף. אם המשטרה רוצה לבדוק תעודות זהות, שיבדקו. למי שאין מה להסתיר אין עם זה שום בעיה. תגיד לי אתה רציני שאני רואה שם בתמונה 2 אקדחים? אלה רובי אוויר או אקדחים אמיתיים? מה קורה פה בכלל אלוהים ישמור? זה משחק כדורסל. מי מביא אקדח למשחק כדורסל או לא חולה נפש פושע או מחבל? בטח שלא "אוהד".

    אני סבור שאני בצד של המשטרה. יש להרחיק פושעים ועבריינים ממגרשי הספורט ולמנוע מהם להמשיך ולהרוס לנו את השאריות האחרונות של התרבות שעוד יש לנו כאן. כי הם המיעוט ואם מועדון הפועל ת"א חסה מאחורי המופרעים האלה ולכן הם לא עלו למגרש, הם בחרו בצד הלא נכון של המתרס ולבעצם מסרו את הקהל והמועדון שלהם לאלימות. מסר והחלטה שגויה ביותר של המועדון. הם יכולים להסתדר טוב מאוד ביציעים, בלי הזבלים האלה שמגיעים למגרש מכל הסיבות הכי פחות ספורטיביות שאפשר לדמיין.

    תודה על המאמר ואני מקווה שהוא יופץ איכשהוא. חשוב לקריאה.

    1. חוץ מזה, חייב להוסיף שכמו שהאתר של ארגון "יוצאים מההלם" כתוב…הוא לא הולך לעזור לכלום.
      כי האלימות לא מתחילה עם המשטרה, היא מתחילה אצל האוהד.
      המלל של האתר נקרא כמו גיוס לתנועה ומתמקד יותר במלחמה מול המשטרה מאשר במסר של "תגידו לא לאלימות".
      השינוי הראשון מתחיל אצל האזרח הפרטי וההחלטות האישיות שלו. איך הוא מתבטא, למה הוא נגרר, מה הוא שר ואיך הוא בכלל "אוהד".

      האתר הזה נותן תחושה של תנועה אנטי-משטרתית מאשר תנועה שמנסה למגר אלימות ממגרשים.
      רוצים שיהיה פחות אלימות במגרשים? תפסיקו ללבות אותה. תפסיקו להאכיל אותה. תפסיקו לחסות עלייה, לתרץ אותה…

      זה הכל קשקוש. אם אוהדים לא היו אלימים, המשטרה הייתה באה לראות משחק, לעזור קצת וללכת הביתה.
      האצבע הראשונית צריכה להיות מופנית אל האזרח, האוהד והאדם הפרטי. זה שכבר הקימו תנועה שמשילה מהאזרח הקטן את האחריות על המעשים שלו, זה עוד יותר חמור.

      "יוצאים מההלם" אעלק. כתוב : מטרת המיזם : למנוע ולהוציא שוטרים מהיציעים.
      פחחחחח, למי שיש בעיה עם שוטרים…יש לו בעיות עם עצמו קודם כל.
      נשמע כמו גיוס המוני של כל אוהדי הספורט הקיצוניים ביותר בארץ.

      "אנחנו קודם כל חייבים להוציא את השוטרים מהיציעים. הם מגבילים לנו את הזכויות והחופש".
      זיון שכל. תפסיקו עם האלימות והכל יסתדר. בלבולי מוח.

      1. תודה על התגובות דן!
        בנוגע לתמונה עם האקדחים. כמו שכתבתי בגוף הטור, אני קצת מפקפק באמינות הדבר. המשטרה טוענת שהיא תפסה את האמל"ח הזה (אין שום דרך אחרת לקרוא למה שרואים בתמונה) במחסן של ארגון האולטראס של הפועל תל אביב, כאשר בפועל האבוקות הן בצהוב-כחול לפני דרבי תל אביבי. בנוגע להוצאת השוטרים מהיציעים, מסכים איתך שחייב להיות פיקוח כלשהו. אבל כרגע היחס לכל אוהד באשר הוא זהה ליחס לעבריין פוטנציאלי. מעולם לא הורשעתי בדבר, אין לי רישום פלילי כזה או אחר ומעולם לא הייתי מעורב בחקירה מצד המתלונן או מהצד השני. ועדיין אני לא הייתי שש למסור את מספר תעודת הזהות שלי לבדיקה במסוף בגלל המסר שזה משדר.
        חייב לומר שבאופן אישי קללות לא מפריעות לי במשחקים, גם כשזה כלפיי מצד קהל יריב. לא חושב שזה ה-דבר שצריך למגר במדינה הזו או בענפי הספורט כרגע.
        חושב שהכללות, מכל סוג שהן לא נכונות כאן. לקרוא לרוב האוהדים בארץ נבלות, לרוב השוטרים בארץ מושחתים/פושעים וכו' לא מקדם אותנו בשום דבר. כי אם רוב הקהל היה מורכב מ"נבלות" אני מאמין שרוב היציעים היו ריקים. החברה הישראלית, גם אם יש בה רעות וחולות ממש אחלה בעיניי. אנחנו נוטים לשפוט את עצמנו לרעה ביותר מדי תחומים ובטוחים שאנחנו הגרועים ביותר בכל דבר. יכול להבטיח לך שזה ממש לא המקרה.
        באנגליה השוטרים התייחסו לאוהדים כפושעים, העיתונות התייחסה אליהם כחוליגנים וזה נגמר באסון הילסבורו. בצרפת אוהד נורה בעין בגלל טעות בזיהוי וזה היווה טריגר לקמפיין משותף של כלל הקהלים, מליל, פריז, ראן וכו' למענו. בחגיגות האליפות של מנצ'סטר סיטי אלפים "פרצו" למגרש וחגגו עם קבוצתם, בגרמניה ובשוויץ יש פירוטכניקה ביציעים ללא פגיעה באף אוהד. מדינות רבות ומפותחות מאיתנו מצאו את דרך האמצע, יש לאוהדים דרך להתבטא תוך ידיעה שחריגה מהכללים תיענה בעונש קשה. עצם זה שהאוהדים מוכנים לשבת יחד ולהתאגד מראה שאנחנו יותר קרובים לשם מאשר יוון לצורך העניין שם יש איסור על קהלי חוץ ובכל משחק אירופי יש צורך באבטחה משטרתית כבדה סביב קהל האורחת.
        יש עשבים שוטים, יש אנשים שחושבים שהם מעל האוהדים ומעל המשחק. הם מעטים, אותם צריך להוקיע ובהם צריך לטפל. אין מקום לנשק בספורט בין אם זו אלה, סכין או כל דבר שביניהם. אין מקום לזריקת חפצים או אבוקות על קהלים יריבים/קבוצות. אין גם מקום לראות בכל האוהדים פושעים או כאלו בפוטנציה. והיוזמה צריכה לבוא מצד כולם.

        1. הגישה שלך, שהיא הגישה השלטת בקרב האוהדים ה-'נורמטיביים', היא הגורם מספר 1 להתגברות האלימות במגרשים. אם אין לכם בעיה עם קללות ופירוטכניקה חובבנית ופלילית אז באמת כולכם פושעים בפוטנציה.

        2. תודה על המשוב תומר!

          קודם כל אפנה אותך לסרטון קצר מספרד, שבו רואים אוהד אחד בודד של אתלטיקו מדריד בים של אוהדי סוסיאדד.
          ככה זה אמור להראות : https://www.reddit.com/r/soccer/comments/16wwp72/among_the_jubilant_sociedad_supporters_one_bilbao/

          בכנות? אני חושב שהחלטתך שלא למסור תעודת זהות "בגלל המסר שזה משדר" הוא אכן צידוד לאלימות.
          עכשיו, מעמדתך, זה גם לא בהכרח פייר להגיד זאת… כי כמו אוהדים רבים, לבעצם נכלאת בין אהדת הקבוצה שלך והאוהדים "האמיתיים" שלהם, לבין המעשה הישר, הנכון, המצפוני והשקיף. ה"אוהדים האמיתיים" האלה לבעצם שובים אותך, את המועדון ואת ההערצה אליו במעין מנטאליות גטאות ועדר. אשר נשלט ע"י פחד ואיום. אם היית נותן ת"ז ואומר שאין עם זאת בעיה, אז לבעצם "חברייך האוהדים" היו הפוכים לאוייבך. שהיא נקודת המפתח. השבי של הספורט בידי קומץ קטן של אנשים מופרעים, שחוסים בספורט על מנת להביע ולבטא אלימות. באופן קרמאתי ואפילו בלתי בוגר, האויבים הכי גדולים שלך הם "חברייך האוהדים". לא המשטרה, לא הממשלה ולא האכיפה…

          ברור, שגם אני הייתי סותם את הפה אם הייתי בין אלו, כי קרוב לוודאי שהיו הופכים אותך לשק חבטות של כאפות ויריקות אם היית פוצע פה ומפציר בהם לנהוג אחרת…מה שגורם לנו להסיק…שהאלימות, היא זו ששולטת באהדת הספורט.

          האם זו מציאות שאתה רוצה? לא? האם יש לך דרך לשנות זאת? לא ממש…אבל אולי לבסוף, הספורט הוא המפסיד הכי גדול.
          כי אוהדים נורמליים ונורמטיבים פשוט יפסיקו לשלם וללכת לראות ספורט. זהו למעשה "טרור חברתי" שמתרחש בין כולתיי הספורט.

          מקווה עבורך שהאוהדים של מועדונך וכל מועדון יבינו, שבפשוט…אין מקום לאלימות בספורט.
          זה מעשה קל. הכי פשוט. הפתרון הכי ישיר וקל לכל הסוגייה והבעיה הזו…
          אבל אז שם אנחנו חוזרים למפעל נפשם והנפשתם של יחידים ופרטים…שאולי, הם חולים, אולי מסכנים, אומללים ואולי פשוט אנשים חרא.
          חוק נגד אנשים חרא, עדיין אין…אבל צריך להתרחש שינוי ולמגר כל אדם אלים ממגרשי הספורט. נקודה.

          לסיום, כתבתי שחלק מן האוהדים הם "נבלות" ושלל כינויים אחרים. לכן כתבתי "חלק".
          כי מה שקורה פה במציאות…הוא שהאנשים הנורמליים נשארים בבית…ועל הספורט, משתלטים "טרוריסטים חברתיים".
          מנטאליות גטאות מובהקת.

          המעשה האמיץ ביותר שאתה יכול לקחת עכשיו, הוא לנסות ולהסביר ל"חברייך האוהדים" שאלימות זה אסור.
          זה לא מקובל. זה לא רצוי ושזה בשורשו, מה שהורס את הספורט. כי הרי זוהי הבעיה. בלי פלסופים ובלי האשמות…
          בלי אלימות, לא הייתה קיימת בעיה.

          שוב תודה ואני מקווה שהמאמר שלך הופץ…כי באמת חשוב לקריאה.

  3. אין לי משהו חכם להגיד אבל מהצד נראה לי שאת האוהד הממוצע כל הדברים האלה עוד יותר מרחיקים מהמגרשים ומהכדורסל הישראלי בכלל (שנשמע לי בירידה גם ככה), וזה בכלל לא מעניין מי אשם למה וכמה, ואילו בשביל האוהדים הותיקים שכבר בתוך זה נחמד לראות שהם בדעה אחת פחות או יותר וצבע החולצה לא משנה

  4. הי
    תודה על הפוסט החשןב.
    בעיניי האירוע די פשוט. בחסות הממשלןת האחרונות שמרוכזות בעצמן וברצונות של קבוצות קצה, התפתחה פה תופעה של חוסר משילות. הספורט זה רק נדבך נוסף. לא המשטרה המורעבת אשמה, השר שקיבל את התיק לפני חצי שנה, האוהדים אן ההנהלות.
    לצערי זה גם לא ייפתר. מאותה סיבה. ממשלות שלא שמות עלינו קצוץ.

    1. למה הממשלה מגיעה למגרש ומקללת? הממשלה שרה על אלימות? הממשלה אומרת לשחקן כזה או אחר שאמא שלו ****?
      הבעיה מתחילה אצל האזרח הקטן. ה"אוהד"…אבל מי כמו אנשים קטנים, שלעולם לא יקחו אחריות על המעשים שלהם ויתחבאו מאחורי פילים.
      "זה לא אני זרקתי אבוקה…זה התסכול החברתי שלי, תבינו אותי…שאני מקלל שאמא של בן סלמן היא בת **** זה בגלל שאני מתוסכל, בגלל הממשלה, המצב המדיני, אתם חייבים להבין אותי, אני פה במגרש כדי לשחרר תסכולים…זה המקום היחיד שעוד יש לי…"

      יאללה, הלכתי למשחקים בכל העולם וגם הייתי ביציעים מסוכנים בדרום אמריקה ובחיים לא קיללתי אמא של אף אחד.
      לא זרקתי כלום, לא הגנבתי שום דבר פנימה…באתי לראות משחק ולעודד את הקבוצה שלי שתנצח…
      תסכולים? אלימות? לך תלמד ג'ודו, טקוואנדו, אגרוף…תצטרף לחוג פסיכו-דרמה…

      רק תעוף מהמגרש. כי אתה זה שהורס את הספורט בישראל, לא הממשלה ולא המשטרה ולא בלבולי מוח.
      הכל מתחיל ונגמר אצל האזרח. ה"אוהד".

      1. לא נשמה. הבעיה לא מתחילה באזרח הקטן. אני האזרח הקטן ואני לא אלים. מדברייך גם אתה לא וגם תןמר לא וגם שניכם האזרחים הקטנים. בכל חברה ובכל מדינה יש עבריינים וחוליגניל והשאלה היא איך מטפלים בהם.
        המדינה הרעיבה את המשטרנ ולכן אין מספיק שןטרים שיבצעו מראש חקירות ואיסוף מודיעין כדי לאתר ולאסוף ראיןת מול החוליגנים. אז במקום הם עושים מעצרי מנע של 24 שעות במקרכ הטוב או נוקטים בשיטות דרקוניות מול כלל האוהדים במקרה הרע. כנל השופטים, אין מספיק ענישה בין היתר בשל דלות הראיות (מכיר כמה מקרים כאלה), ובגלל מיעוט שופטים. הממשלה צריכה לחוקק עונשי מינימום, לאפשר חילוט נכסים ומתן קנסות, לרשת במצלמןת את האצטדיונים.
        אמחנו רואים במה המיקןד במקום זה.
        ומצטער, אבל מי שלא מזהה חוט מקשר בין חוסר המשילות בתחום זה ליתר התחומים (משפחות פשע ערביות, החרדים בקורונה, המיעוט המתנחלי באיוש, הפרוטקשן ועוד) מפספס בגדול

    2. אין ספק שגם בממשלות יש בעיה.
      אבל, לדעתי, הבעיה העיקרית היא ברשות השופטת.
      אם אוהד שזורק אבוקה או מסכן חיים לא מקבל עונש משמעותי (לפחות כמו של אדם שזרק נעל על שופטת, דהיינו, שלוש שנים בכלא), זה מעודד עבריינות. כי אנשים יודעים שהם לא ייענשו כיאות.
      מה הממשלה יכולה לעשות כשאבירי 'זכויות האדם' מגינים על עבריינים ומרחמים עליהם ובזה מעודדים את העבריינות על חשבון האזרח הנורמטיבי?

      1. +1865
        כל מילה
        זו לא המשטרה אלא השיפוט שלא נותן עונשים מרתיעים וגם חלק מהקבוצות שאין להן סנקציות אמיתיות נגד המופרעים.

      2. סורי.. לא יודע מי הם אבירי זכויות האדם (ולמה זה הרצון לשמור על זכויות אדם הפך למשהו פסול), אבל מרבית העבירות סמגרש לא נגמרות בפגיעה בפועל באדם אחר או אפילו ברכוש.
        קל לכולם לקשקש שצריך להכניס לכלא את הילדים/נערים/צעירים האלה, אבל כשמסתכלים להם בעיניים זה בדרך כלל פחות נחמד, להכניס מישהו לכלא בפעם ה1 זה אירוע משנה חיים.
        מקריאה בגוגל דווקא נותנים במקרים בהם יש הןגחות ברורות (תיעוד לרוב) עונשיל הולמים (קנסות, הרחקות לשנים ממשחקי הקבוצה ועבודות שירות).
        שוב, מי שאמור להסתער על הנושא זה הממשלה/כנסת. זה אירוע משולב שמצריך את משרדי הרווחה, בטפ, ספורט ומשפטים ולא איזו סיסמא של בוא נזרוק את כולם לכלא

  5. בגדול, אני מסכים עם מה שכתבת וחושב שהמשטרה, כרגיל בישראל, נטפלת לחלשים ואפילו לא מנסה להתמודד עם עבריינות כבדה. וכנ"ל בספורט, חכמה על חלשים ומרבה בענישה קולקטיבית שאין לה מקום.

    אבל לצד זה, הכי קל להאשים את המשטרה, אבל הטיפול האמיתי צריך להיות במניעה. טיפול שהקבוצות צריכות לעשות, באי מכירת כרטיסים למי שמפר סדר, בשימוש באמצעים דיגיטליים ותביעות אישיות ובעיקר בהרבה הרבה חינוך לסובלנות ומדיניות אפס סובלנות לאלימות לסוגיה. כשזה לא קורה אז מגיעה המשטרה שכאמור באמת עלובה בארץ הזו.
    ולגבי הסרטון, לדעתי הוא בול במקום. גם אם זה כואב לאוהד הנורמטיבי. כאחד שהפסיק ללכת למשחקי כדורגל אחרי שחווה אלימות (מצד האוהדים של הקבוצה שלו…) אני ממש מזדהה עם החוויה של הילד בסרטון.

    בכל מקרה תודה על הפוסט, נושא חשוב

  6. תודה על הפוסט.
    מזדהה בעיקר עם הדעה של דן.
    מצד שני, קשה להאשים אנשים נורמטיביים ששותקים ולא מעירים לחוליגנים שיושבים לידם ויכולים בקלות להפוך אלימים גם כלפיהם.
    זה קצת מזכיר את האלימות בחברה הערבית. בוודאי שהאוהדים האלימים הם האשמים, אבל אי אפשר לבוא בטענות לאוהדים תמימים שלא עוצרים אותם. אם אני אוהד שבא עם הילדים הקטנים שלי ולידי איזה בהמה מקלל, דוחף, וזורק אבוקות – אני אחשוב יותר מפעמיים לפני שאני מעיר לו (עכשיו תחליפו את המילה "אוהדים" ב"ערבים" ותבינו מה קורה במגזר).

    1. ועם כל זה – מעדיף שלא יהיה פה ספורט למשך שנה ולא שייהרג מישהו ביציע. בשבועות האחרונים זה כבר נהיה ממש סכנת נפשות. אתם רוצים שייקרה מה שקרה בארגנטינה? אם הרשויות יודעות על התארגנות לאלימות מסוכנת, אין לי בעיה שייבדקו כל בן אדם בקפדנות, ייקח כמה שייקח. ואם זה אומר יציעים פחות צבעוניים, so be it.
      אני גם לא מתחבר לכל טענות הכותב – בהחלט ייתכן שהיה מידע מודיעיני מוצק על רצון לפגוע באוטובוס שחקנים. אתה חושב שלטרוריסטים האלה יש מידע מדויק לגבי אם שחקן מגיע באוטו פרטי או אוטובוס?!?
      הרצון לפגוע קיים, וזה אפילו חמור יותר כי אם מגיעים ב-12 רכבים שונים ולא באוטובוס, אז מגבירים את סיכוי הפגיעה פי 12 (וזה עוד בלי לקחת בחשבון שאוטובוס גם גבוה ומרוחק, וגם יכול גם להכיל מאבטחים).

      1. הטענה למידע על פגיעה באוטובוס הקבוצה הגיעה יום אחרי האירוע. אחרי שכבר היה ברור לכולם שמכבי ת"א לא הגיעה באוטובוס אלא ברכבים פרטיים. ואם אותם אוהדים אכן באו במטרה לפוצץ את האירוע – האירוע כבר פוצץ, לכולם חם, מזיע ומחניק אחרי שעות של המתנה והבנה שמשחק כבר לא יהיה כאן. יותר קל להתסיס את האירוע מלזרוק מנטוס לתוך בקבוק קולה ובכל זאת לא קרה שום אירוע חריג. ההפך, האוהדים ישבו מחוץ לאולם, שרו שירים, הפכו את זה למחאה הטובה ביותר שיכולה להיות. האוהדים רחוקים מלהיות טלית שכולה תכלת, אבל היחס שהם מקבלים פשוט לא הגיוני.

    2. איך בדיוק תעיר לחוליגנים שמחפשים להוציא אגרסיות ואין להם בעליה להוציא אותן עליך?
      הטיפול צריך להיות של הקבוצות. להקיא את מעוררי המהומות האלה החוצה באחריותם.
      לא רואים טיפול כזה מטעם אגודת הספורט הפועל תל אביב, גם לא מצד אגודת הספורט ביתר וגם לא מכבי חיפה.
      במכבי ת"א לא הכל שושנים אבל מניח שגולדהאר נותן הוראות לטפל בבעייתיים. הוא בין היתר העיף את שני בועלי הקטינות ממכבי אז אני מאמין בו ובדרכו. בכדורסל מכבי תל אביב החוליגנים הם כבשים לעומת אלה של הפועל.

  7. ישראל היא מדינה בפירוק , מובלת על ידי פוליטיקאים משני הצדדים שרוצים עוד ועוד שנאה והרס כדי לקדם את עצמם באופן אישי , גם בארה"ב ישנם צדדים ששונאים מאד אחד את השני אבל המרחק ביניהם גדול מאד ואין התערבבות בחיי היום יום.
    לבן אדם פשוט בניו יורק או קליפורניה לא ממש מעניין מה עושה מישהו באלבמה או טקסס ולהיפך
    במקביל בישראל יש בעיה פנימית של ערבים ישראלים שרוצים יד קשה נגד פשע אבל אם המשטרה תתחיל להסתער על בתים ולעשות עוצר וחיפושים מייד הם והפוליטיקאים שלהם יתלוננו שזה גזענות וכל החרא הזה
    בצד השני שר המשטרה הוא טרוריסט מורשע שבמדינה מתוקנת לא היה יכול להיות שמש בחנוכייה

  8. מילסון לזהבי לתורג'מן, נגיחה והכדור ברשתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתת גוווווווללללללללללללללללללללללללללללל
    תענוג אחרי בית ההלוויות במנצסטר.

  9. ישראל כבר לא מדינת חוק אז זה מאוד נאיבי לצפות לזה.
    המשטרה תמיד הייתה אירגון הפשע מס' 1 בארץ, מלאה בעבריינים במדים ערס כי ימלוך, מגבניקים סדיסטיים שנהנים לדפוק מכות לאזרחים, כוח אדם תת-רמה ותרבות שקר מוחלטת.
    השנה היא ירדה למקום השני. את הבכורה תפסה הממשלה.
    המשטרה הרקובה תחת שבתאי המגבניק חסר השכל הפכה לשטיח וזרוע מבצעת של אחד מהחיילים המרכזיים באירגון הפשע החדש, שתפס את הבכורה.
    היא מצפצפת על החוקים, פוגעת באזרחים ועושה מה שבא לה בהתאם ל"מדיניות" של הטרוריסט שונא הערבים והשמאלנים.
    המגבניקים תמיד הרביצו לאוהדים, אח"כ עשו השתלמות על מפגינים שמאלנים וגם הפרשים עברו סטאז' בדריסת אדם.
    הסיפור כאן זה ממש מיקרוקוסמוס קטן של מה שקורה במדינה, תוציאו את האף מהשטות הזו ותראו את התמונה הכללית.
    אובדן חוק.
    משטרה פוליטית ואלימה.
    ניסיון השתלטות של הזרם המתנחלי המשיחי על המדינה כולה, תוך ניצול המושחת המסית בראש, אשר יעשה הכל כדי להימלט מהכלא.
    חסל סדר חוק ומשפט חילוני – הם רוצים דיני תורה כאן, אפרטהייד לערבים, כוח בלתי מוגבל, העברת כספים אך ורק לחיזוק מגזריהם ולהישאר לעד בשילטון.

      1. הממשלה אשמה. לצערנו מרבית הדתיים תומכים בה.. אין מה לעשות, ספורט בכלל זה לא בסדר העדיפויות של הממשלה (כמו חינוך, השקעה בפריפריה ובריאות).

  10. אולריך שוער בינוני ובאיירן צריכה לתת את מדי השוער השני לפרץ.
    שני הגולים היום לטובת מיינץ באשמה העיקרית של אולריך

  11. תודה תומר. הצלחת לכתוב על נושא טעון ולהביע עמדה בצורה שקולה והוגנת.
    לדעתי, בלי להוריד אחריות מכל מי שאמור לפתור את הבעיה ולא עושה את זה, הבעיה של האלימות בספורט נוצרה על ידי ארגוני אוהדים שתופסים את עצמם בתור "אוהדים אמיתיים" ומתנהלים בהתאם. אף אחד לא נקי מהצורך לעשות חשבון נפש ולחשוב איך הוא יכול להשתפר, במקום להאשים אחרים כמו שכל הצדדים המעורבים עושים, אבל זה כנראה נכון לרוב מוחלט של הבעיות בעולם.

    1. בדיוק. הבעיה טמונה באותם "אוהדים" שלכאורה "מכתיבים" את "האהדה" ומחשיבים את עצמם לעליונים על אוהדים אחרים.
      מה שגורם למעין מערך של חיקוי והערצה, כי בתור אוהד פשוט…אתה כן רוצה להרגיש שאתה אוהד את הקבוצה עם כל ליבך ורבים נסחפים אחרייהם…אבל ה"אולטארס" האלו או האחרים הם ממש לא הדוגמא או הדרך הנכונה. אפשר לאהוד מכל הלב והנשמה מבלי לקלל, להפר חוקים, להכפיש, להתסיס או לחרחר, לתפוס עמדות פוליטיות ולשייך את אותם הדעות לקבוצת ספורט ולבטח לא להגיע לידי אלימות.

      תהיו בטוחים שאם אותם אנשים יורחקו מהמגרשים, הם ימצאו מעון, במה או ערוץ אחר להביע את זעמם…כי זה טמון רק בהם, לא בספורט, לא בממשלה ולא במשטרה. השינוי מתחיל עם האחד.

      1. סבבה. אז עד שהאוהדים האלה יתעשתו, מה תכנית הפעולה?
        תכלס אם חושבים על זה, הבעיה בפשיעה היא בפושעים. אני ממליץ שנמתין עד שהם יתעשתו לבד ויבינו שהפשע לא משתלם

  12. אני מסכים לחלוטין עם דן רוזנבלום. האסקלציה פה של המשטרה, היא בגלל שהאוהדים ירדו לגמרי מהפסים. אולי המשטרה לא מטפלת בנושא כמו שצריך, אבל האשמה היא בעיקר על האוהדים.

    הבעיה העיקרית היא, שלהתנהג באלימות, זה כיף. יש הרבה מאוד מהאוהדים, שבאים ליציע במינימום על מנת לקלל, ורבים אף רוצים יותר "אקשן". כאילו מהרגע שאתה ביציע, הכל מותר. ואותו קהל "נורמטיבי", שאני נמצא בתוכו, מגיב בקריאות שמחה כאשר יש אלימות. אמנם הם לא יוזמים אלימות, אבל הם לא "יפי נפש", אז קצת אלימות מה קרה זה לא קונצרט.

    כבר יצא לי לשמוע את אוהדי הפועל חולון שרים בארנה בירושלים "איזה כיף בנס ציונה".
    לא הבנתי על מה מדובר, ושאלתי חבר – הוא סיפר לי, כי אוהדים של הפועל ירושלים, הלכו למשחק חוץ בנס ציונה, ושם נתקלו במארב של אוהדי חולון שהכו אותם. באיזה עולם זה נראה למישהו נורמלי ?

    אוהדי הפועל ת"א, בחצי הגמר מול ירושלים בארנה, בעקבות איזה שריקה או מה, החלו לזרוק את מקלות הדגלים לקהל שיושב מתחתיהם. ראיתי אמא אחת מבריחה את ילדיה מהיציע מגשם של מקלות, מה קורה פה ?

    יצא לי גם כמובן להרגיע אוהדי ירושלים שהחלו לאיים על אוהדים של קבוצה אחרת ( זה כולה כדורסל השתגעתם?), אני לא שר לעולם את שירי השטנה המגעילים שהאוהדים מסביבי שרים, החזיז במלחה התפוצץ לי מול הפרצוף, אשכרה יש לי פוסט טראומה מלהיות ביציע.

    הילד שלי החל להתעניין בכדורגל, נדהמתי מכך שלזרוק אבוקות למגרש הפך להיות סטנדרט.

    טלו קורה מבין עיניכם, רוב האוהדים ביציע הם אלימים, אמנם רובם רק תומכים תמיכה שקטה, כזאת של "מה קרה, כולה קללות, כולה זרקו משהו על שופט, איזה קטעים"

    1. אתה לחלוטין צודק. מה הקשר אלימות לספורט? מי אלה הצעירים האלה בכלל? צריכה להיות אכיפה נחרצת יותר.
      אני בחיים לא הגעתי למשחק כדורגל או כדורסל במחשבה שאני הולך לריב עם מישהוא. באתי לראות ספורט.
      גם אם הקבוצה שלי הפסידה עם כרטיס אדום ופנדל בשנייה האחרונה זה לא אומר שאני יוצא לרחוב ומתחיל להשתגע כמו ניאנדרטל.
      יש בת"א "חדריי זעם" כמו בטוקיו. אתה משלם בכניסה, בוחר נשק ויש לך שם טלוויזיות, ספות וזכוכיות לשבור כאהבת רצונך.
      לכו לשם, תהנו עד שתתעייפו.

      אפילו במועדון קטנטן כמו של הפועל אילת כדורסל יש "אולטראס". מי צריך את החרא הזה?
      זה מביך, כי ה"אולטראס" של אילת הם אשכרה 10 ילדים מתחת לגיל 15, כמה חברה' מוגבלים שכלית ופיזית (מבלי להקניט או להעליב, אלא באמת שכאלו) ואחד בוגר יותר שהוא "המנהיג". הם מביאים שני תופים ענקיים למשחק ועם הפוזה של לשבת על הגדר כאילו "נותנים את הטון" לכל השאר. הם לא מפסיקים להלום בטוף המחורבן הזה כל המשחק. אנשים סובלים מזה אבל מה…"הם האוהדים האמיתיים". אני לא סובל את הטוף המחורבן הזה. הוא כל כך מעצבן. זה פשוט מפריע. אני בא למשחק וכאילו קודחים לי קונגו במוח שעה וחצי.
      בסוף המשחק השחקנים פונים אלייהם במחיאות כפיים. כאילו מה?! מי הם בכלל?! זה כל כך מעוות שזה עצוב.

      במשחק מול הפועל ת"א שנה שעברה, הם דרשו ליווי משטרתי בדרך ומחוץ לאולם. חבורה של ילדים. ילדים! עשרה ילדים מתחבאים מאחורי שוטרים, מקללים, מאיימים, עושים פוסטים בפייסבוק! או אה איזה רוח!

      למה אתה שואל? כי הם באים למשחק עבור עצמם. הם באים למשחק עבור ההתבוננות בעצמם, בזהותם, ב"כח" שלהם והאדרת הערך הפרטי שלהם. זה לא ספורט בשביליהם, זה כלי להעצמת הפרט ופריקת אנרגיה אלימה. הספורט לכאילו מכסה על האלימות. ה"אהדה" הפכה לאלימות "מוגנת".
      זה חייב להשתנות.

      ואתה יודע מה הכי אומלל בכל הסיפור הזה? שמי שחווה אלימות אמיתית בחיים שלו, לא יחפש אותו יותר לעולם.
      אלה סתם ילדים, צעירים ולוזרים שלא חוו את האלימות על בשרם. לא פעם אחת או חצי פעם. מי שיודע מה זה אלימות, מתרחק ממנה כמו מאש.
      שאתה פעם אחת מקבל מכות בחיים, ששוברים לך יד, רגל או מאשפזים אותך…אתה לא תתקרב לזה יותר לעולם.
      אם יום אחד תאבד עשתונות ותרביץ למישהוא אחר, חלילה תכניס אותו לבית חולים (קרה לי בגיל 14) אתה תבין שאתה יכול להרוג מישהוא אפילו עם דחיפה קטנה. אתה יכול לתת למישהוא מכה קטנה בראש והוא פשוט יכול ליפול ולמות. זה לא מצחיק. זה לא כיף. הגיע הזמן להתבגר.

      הייתי במשחק של וואסקו-דה גאמה במאראקאנה בריו-דה ז'ניירו והיה כרטיס צהוב. כל הקהל זרק פחיות בירה.
      שורה אחת מולי, אחד קיבל פחית בירה בראש והראש שלו נפתח כמו אבטיח. הוא נפל לרצפה כמו עשר אגורות. פינו אותו באלונקה וה"אוהדים" של הקבוצה שלו לא שמו עליו זין. לא באו לעזור, לא הביאו מגבת, לא כלום. המשיכו לשיר כמו משוגעים. ממש "אוהדים אמיתיים".
      אני לא הולך לשבת לעולם עם ה"אולטראס" של אף קבוצה, לעולם יותר. לא בשביל זה באתי.

      הם עומדים ביציע, עושים ואומרים מה שהם רוצים בחסות הספורט ואז חוזרים הביתה כאילו : "מה עשיתי? כולה אהדתי…".
      זה חייב להשתנות.

  13. זה קצת משעשע
    מצד אחד כל הזמן כותבים למה האוהדים בארה"ב לא יותר במשחק , למה הם לא במתח ומורטים שערות, מקללים את השופטים והשחקנים .
    מה יש להם לנשק אחד את השני במסכים ולצחוק עם הילד כשיש 3 שניות על השעון.
    ואז אתם מתלוננים על אלימות אוהדים בארץ , כשלוקחים את הספורט כלא יותר מבידור , אלא בתור מלחמה על החיים ועל המוות זה מוביל בסופו של דבר לאוהדים משוגעים ואלימות

      1. בתיאוריה אתה צודק , אבל האמת היא שאוהדים לא מסוגלים לעשות את זה
        כך אוהד נורמטיבי שיושב לבד או עם שניים שלושה אנשים במשחק , יעשו גוד טיים , הכל יעבור בשלווה
        כך אותו אוהד שיעמוד בתוך עדר של אנשים שצועקים מוות לקבוצה השניה או משהו כזה והוא יצעק ביחד איתם
        כמובן שלא כולם ככה אבל הרוב כן , זה לא נעים לאמר את זה בפנים אבל זה המצב
        כדי להגיע למקום טוב באמצע כמו שאתה רוצה צריך עשרות שנים של חינוך,חוקים קשים וענישה לא פרופציונאלית

        1. או לנהל שיח כמו שקרה בגרמניה ואנגליה, כמו שקרה בשוויץ ואוסטריה, כמו שקרה במקומות רבים וטובים. זה לא חייב להיות או קהל אמריקאי או קהל מהבלקן. יש אמצע, חובה לחתור אליו

    1. כמו להשוות בין אופניים עם גלגל אחד לרולס רויס. אפשר באולם בנ.ב.א לגמור 2 בקבוקי וויסקי אם אתה יודע איך להתנהג.

      במשחק של המטס בסיטי פילד אני תפסתי ראש כאילו הייתי במסיבת אסיד, כמה נהניתי, וואוו!
      אבל לא קיללתי אף אחד…וגם ברכבת חזרה הביתה לא עשיתי פיפי, לא הקאתי…הכל טוב.
      קוראים לזה "תרבות". אבל לך תלמד פה מישהוא משהו, ישר יקראו לך "0מאלן" או משהו.

      אני הצבעתי ביבי 4 פעמים, אבל וואלה פולני עם משקפיים ונמשים. אתה לא מבין כמה חרא אני אוכל מהבוחרים שלו.
      "יא אשכנזי" אשכרה עדיין קוראים לי ככה ב-2023. איזה פיגור שכלי. כאילו לא התקדמנו יום אחד מ-48.
      הם מעיפים בי מבט אחד וחושבים שאני יושב בסלון עם דגליי מ.ר.צ. הכל דפוק, מההתחלה, עד הסוף.

      חחחחח, תחשוב מה היה קורה פה בארץ אם הם היו מגישים רק בירה מכבי. אפילו שנדי. רק שנדי. %3.2 אלכוהול.
      אלוהים אדירים, אנשים היו נרצחים.
      חחחח, פאקינג הל…ה"אוהדים" של אותה הקבוצה היו מתחילים לתקוף אחד את השני. בדוק.

      1. כשגרתי בטורונטו, היה לי שכן אוהד של הבלו ג'ייז. בן אדם בן 40, עם עבודה ו2 ילדים, רואה 162 משחקים בעונה, כל עונה, אם הוא לא יכול לראות הוא מקליט ורואה בדיליי, הוא הולך לראות משחקים בפלורידה של הפרי סיזן, יותר "אולטראס" ממנו אין. אבל הוא לא מדליק אבוקות ויורק על שחקנים אז הוא לא אוהד אמיתי.

  14. בקשה מכלל הקוראים והמגיבים.
    מדובר בנושא רגיש וכאוב לכולנו, אני מרגיש את זה מהתגובה של כל אחד ואחת מכם.
    ועדיין, מבקש להתנסח בצורה מכובדת ככל הניתן בתגובות. התלהמות והתנגחות היא מה שהובילה אותנו למצב הזה היום. ולא רק בספורט.
    כמו שאמרתי בכתבה, הספורט הוא לגמרי של כולנו. וזה אינטרס של כולנו לשמר אותו. הוא לא משומר כאשר אבוקות נזרקות מהיציע לדשא, גם לא כאשר שוטר מסתובב באזור היציעים עם M16 עם מחסנית בהכנס כמו שקרה היום.
    רוצה לנצל את הבמה ולהודות לעמיחי ולשאר העורכים שנתנו בי אמון ונתנו לי לכתוב על נושא נפיץ שכזה, ותודה לכל מי שקרא והגיב.
    מסיים בצורה בה סיימתי את הטור, מקווה שנדע ימים טובים יותר.

  15. למען הסר ספק – העבריינים שהרביצו לאוהד פתח תקווה היום עם מוטות ברזל צריכים להישפט על נסיון לרצח. לא פחות. אין לזה מקום אצלנו וזו יריקה בפנים של כל אוהד באשר הוא, לא משנה עם איזה סמל הוא על החולצה

  16. עם כל הכבוד לאהדה למשחק של האוהדים, ולתשוקה.
    לא הבנתי מהכתבה מה הבעיה בלבדוק תעודות זהות בכניסה.
    ובאופן כללי,מה הבעייה בהחלטות משטרתיות שנלקחות קרוב למועד האירוע. אי אפשר להודיע על הכל מראש, ולבקש ת.ז. או רשיון נהיגה זה ממש נורמטיבי וסביר.
    תחשבו על האסון בהילסבורו, לדוגמא ואיך אם הייתה שם פעולה נכונה הוא היה נמנע. החלטה שהייתה גורמת לביקורת כי כשלא קרה אסון אז לך תוכיח שהיה יכול להיגרם אסון ללא הפעולה הזו.
    הבעיה מתחיל מהאוהדים. לא מכולם, ולא מרובם.
    הבעיה ממשיכה כשהרוב מחליט להזדהות עם המיעוט המופרע.
    במקרה הזה ספציפית הבעיה נהיית עם רוב האוהדים.
    לצערי מערכת האכיפה לא מספיק טובה בלהרחיק את המופרעים מהמגרשים ולכן הדברים חוזרים על עצמם.
    מקווה שמיקי זוהר יעשה באמת משהו בנידון.

  17. תודה תומר בהחלט הבאת פה נק' מעניינות וזוויות חשובות, את עמדתי הסובייקטיבית מאוד כחבר עמותה מיום הקמתה ואוהד הפועל בכדורסל כבר הבעתי בפוסט שהתייחס למשחק שלא היה..

  18. אם אין לכם בעיה לתת ת.ז. כל פעם שקונים איזו שטות בעלי אקספרס ואלוהים יודע למי המידע הזה מגיע, מה הבעיה לתת את זה לשלטונות המדינה שלך?!? (שאגב, הם אלו שהנפיקו לך את התעודה)

    1. כתבתי את זה חמישים פעם כבר אין בעיה עם זה כל עוד מיידעים מראש שאנשים יגיעו אתה.. היו במגרש נערים מתחת ל-16 שאין להם תעודת זהות בכלל עוד..המשטרה ידעה ליידע יופי בההערכות שלה , הפועל ת"א הוציאה הודעות בהתאם לאוהדים שלה כולל בקשות להגיע מוקדם כדי להמנע ממהומה בכניסות כמו לפני הדרבי כדורגל יומיים קודם.. איכשהו באורך פלא על תעודת זהות אף אחד לא אמר כלום..

        1. אני לא יודע כי לא הייתי במשחק..התכוונתי ללכת ואחרי הדרבי כדורגל ושהבנתי לאיזה כיוון המשטרה רוצה לקחת את האירוע פשוט וותרתי. הייתי לעומת זה בהמון משחקים בדרייב אין בתור מנוי קבוע בשנים האחרונות כולל במשחקי דרבי ומשחקים אחרים כביכול טעונים ומעולם לא הייתה בקשה כזו.

  19. גרתי בישראל כבוגר בין גיל 24-29 בפלורנטין.
    והייתי הולך לבלומפילד מידי פעם. הפעם האחרונה היתה שיישבו אבא והבן הקטן, חמש הייתי אומר, והאבא לא הפסיק לקלל כל המשחק, לא חזר על קללה פעמיים. והילד מסתכל בהערצה על אבא. מסתכל לומד. מסתכל לומד.
    לא חזרתי למגרשים, והפסקתי לראות ספורט ישראלי. לנצח.
    יש בישראל המון בעיות. עבריינות סובלנות לעבריינות היא בין הגדולות. אני מודע שגם אני. ישראלי באוסטרליה. לעולם לא ילשין, יתחמק מהמשטרה, וייפתור סכסוך חנייה בפנייה הבינלאומית…" הא…." דברים שנראים לכולנו נורמלים, אבל, הם לא.

    פעם להיות ארס היה קללה, היום זו הנורמה.

    אני מתחבר למה שדן רוזנבלום רשם. אורח לרגע רואה הכל. הבעייה לדעתי זה הצבא כור היתוך שמלמד אותך איך השיטה הישראלית עובדת ולמה הארס הוא בראש הפירמידה הישראלית.

    תודה תומר על הפוסט

    1. מסכים איתך, ספורט ישראלי זה לא מוצר שכדאי לצרוך. מזכים לגבי "כור ההיתוך" ואפילו הייתי מחדד ואומר שהבעיה עם הצבא ויותר ספציפית הכיבוש.

  20. אין שום בעיה בלהריץ מספרי תעודת זהות במסוף.
    אבטחה צריכה להיעשות על פי רמת מסוכנות.
    הפועל תל אביב נגגרה אחרי אוהדיה האלימים.

    הספורט בישראל איבד את זה לגמרי בראשות האוהדים שרובם ככולם אלימים (חלקם פשוט בתמיכה שקטה)
    אני רואה ספורט מגיל 6. פיזית כשאני יכול. את הילדים שלי אני לא לוקח לא לכדורסל ולא לכדורגל. כי זה מגעיל וזה יהרוס לי את החינוך.

    תומר – זה המבחן האמיתי. האם כשיהיו לך ילדים תיקח אותם למגרשים. התשובה כרגע היא שכל מי ששפוי לא יעשה את זה.

  21. רק שתראו כמה הנושא הזה של אלימות בספורט חשוב ולא לתת לפוסט הזה לגווע.
    גם אוהדי מכבי תל אביב רחוקים מלהיות צדיקים. אני רק מקווה שהאנשים של גולדהר יעשו את העבודה ויסלקו את אותם פנאטיקס של הקבוצה שהיו אחראים לתקיפה הזו, בהנחה שיתפשו, מהמגרשים.
    https://www.one.co.il/Article/446393.html

  22. והנה איך זה עבד במונדיאל האחרון.
    אתה מקבל כרטיס שמי.
    מפלס 2. יציע 3. שורה 4. כסא 15.
    בכניסה אתה מקבל מהאוטומט תצלום ראש /פנים
    במהלך המשחק תהיה מצלמה על היציע.

    התפרעות, יבואו שוטרים. הוצאת מהפה אמרה גזענית יבואו שוטרים. זרקת משהו אבל לא נתפסת. תקבל קנס הבייתה.

    הטכנולוגיה כבר שם

  23. אין ספק יש פתרונות, איכשהו בישראל בסוף בוחרים בפרשים שמסתובבים בחוץ בין אוהדים וכמעט רומסים אנשים או סתם בעודף אלימות של השוטרים..

  24. האוהדים אשמים. ה"אולטראס" שהחליטו שהם קובעים מי אוהד ומילא ואיך …
    הפסקתי ללכת למשחקים אחרי הפיאסקו של "אוהדי" מכבי תל אביב שקיללו את דגו כי העיז להחליף את אבי נמני. הם היו אלימים כלפי אוהדי מכבי שסרבו לקלל שחקן של הקבוצה שלהם.
    אבל אז מסבירים לך שהם "מוסיפים צבע" ליציע …
    אף אחד לא רוצה לריב איתם (בעלי קבוצות מפחדים כי אין להם כלים או הגנה מפניהם, הקבוצות גם תלויות בהם להכנסות)
    למשטרה יש מליון משימות אחרות, ולך תריב עם אוהד שמאחוריו מאות תומכים ביציע, רק כדי ששופט ישחרר אחרי 5 דקות.
    שר הספורט : הוא בכלל לא מתעניין בנושא. הוא כמו כל הממשלה – אחראי אבל לא אשם. וגם אם כן, הוא יקים ועדה חדשה כי את הקודמת הקים מישהו אחר… וככה ההמלצות של הוועדה לא יטופלו.
    המנהלת : הם לא ממש מבינים מה התפקיד שלהם. בטח לא מבצעים אותו כראוי, לא ראיתי שעשו משהו בעניין.

  25. האמת לי באופן אישי נמאס מההגנה על האוהדים. האוהדים פשוט אלימים ונמאס מזה. אפשר להאשים את המשטרה בהפצת מידע לא מדוייק אבל המשטרה היא לא זאת שגורמת לאלימות ומי שאומר את זה כנראה לא היה במשחק בחייו ולא ראה את כמות האלימות שיש. אני כבר שנים לא פוקד משחקי כדורגל בגלל זה. לי אין בעייה שיבדקו לי ת.ז אם זה מה שיגרום לשיפור המצב.

    בשנה האחרונה אני גר בקנדה וגם יצא לי לבקר ובלא מעט מגרשים בארה"ב קודם לכן. איזה הבדל. אנשים באים להנות ולא להרוס.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט