יומן האבטיח (5)/מתן גילור

 

  1. יוסי בניון חתם במכבי חיפה. בהנחה שלא מתכוונים לשלם לשחקן ספסל 500,000$ לשנה, ככל הנראה בונים עליו כשחקן הרכב. מהעבר של אלכסנדר סטנוייביץ' ניתן ללמוד שמכבי חיפה הולכת לשחק במערך של 4-2-3-1. משמע, שהשלישייה מאחורי החלוץ, תהיה, כנראה, חן עזרא, יוסי בניון ורובן ראיוס, כאשר ההימור שלי הוא שהאחרון יוצב במרכז, אך לא אפול מכסאי גם אם יהיה זה בניון. בכל מקרה, מדובר על שלישייה מאד מוכשרת, אבל רכה. רוצה לומר שהעזרה שלה למשחק ההגנה אינה מספקת. המשמעות היא שסטנוייביץ' צריך להביא 2 קשרים אחוריים גרזנים. לא 50/50, לא 70/30 ולא רבע ל-7. רוצחים שישאירו עיי חורבות במרכז המגרש. שחקנים שיתנו כדור לגול, יעשו דריבל או יכנסו לרחבה מהצד השני יש. עכשיו מה שחסר זה מישהו שימנע את המצב שקיים בקבוצה מאז עזב בירם כיאל לסלטיק והוא שכמעט כל התקפה מגיעה לבלמים. בנוסף, אמנם עזרא מהיר אבל ראיוס ובניון ממש לא. בניון כמעט לא מאבד מהירות עם הכדור, ולכן קיימת אשליה שהוא מהיר. אך אין זה נכון כלל ועיקר. זה לא שהוא איטי – תשאלו את רן בן שמעון – אבל הוא גם לא מהיר, בטח בגילו. הוסף לזה את דקל קינן האיטי שמסתמן שיהיה שחקן הרכב לצד בלם זר, אחרי שהמו"מ עם שיר צדק וטל בן חיים העלה חרס, ואולי גם טאלב טוואטחה שחזרה להגנה היא רק המלצה בלתי מחייבת עבורו, והמסקנה היא שאחד הקשרים האחוריים חייב להיות מהיר. לא מהיר יחסית לקשר אחורי, אלא ממש מהיר. כזה שאף שחקן בליגה לא ייקח אותו בספרינט עם כדור. הואיל ולא עולה לי שם של ישראלי העונה לתפקיד, כנראה שהזר יצטרך להיות המהיר ולצידו מתאבד ישראלי כלשהו (מישהו אמר קובי מויאל?)
  2. מעניין לעניין ובאותו עניין. השמועות, שטרם ראיתי שאושרו על-ידי גורם רשמי במכבי חיפה, מדברות על כך שאחרי שנתיים על כר הדשא (או הספסל. או היציע…) בניון אמור לכהן כמנג'ר. כבר כתבתי בעבר איך אני רואה את תפקיד המנהל המקצועי במכבי חיפה ואת הכשרתו, ולכן לא אחזור על כך. החסרונות במינוי בניון ברורים: חוסר ניסיון, משחק כיום עם השחקים שאמור להחליט לגביהם מחר ואפילו מתאתן אצל מאמן שאולי יחליט על המשך כהונתו. אך היתרון הגדול הוא השם שלו. כן, כן, לא היכולות, שאיש עדיין אינו יכול לעמוד על טיבן, אלא השם. כשהחברים של בניון לליברפול יתמנו למנג'רים בליגה האנגלית וירצו להשאיל שחקן לשנה שיצבור דקות, מכבי חיפה, שתשחק באותה העת באירופה, יכולה להיות אופציה טובה. לפתע, כל סוכן שחקנים שפעם שיחק בווסטהאם יחשוב גם על ישראל בשביל הבוסני הכשרוני שצריך לצבור דקות. ואפילו שחקנים שרק עלו לקבוצה הבוגרת כשיוסי שיחק בק.פ.ר. מה רע להם לבוא להרוויח עוד כמה ג'ובות בישראל בהעברה חופשית, לקראת סיום הקריירה? כמו שהשם ג'ורדי קרויף משחק לטובת מכבי ת"א, כך השם יוסי בניון יכול לשחק לטובת מכבי חיפה.
  3. עשרות אוהדי מכבי חיפה נפגשו עם יניב קטן ואיימו שאם הוא יפרוש הם לא יחדשו את המנוי. עכשיו אני שם בצד (ומבקש שגם אתם תנהגו כך) את עניין התועלת או הנזק שיגרמו אם יניב קטן לא יפרוש וימשיך במכבי. זה בכלל לא האישו פה. מה שלא מובן לי הוא איך אותם אוהדים מתנים את המנוי בשיוכו של שחקן זה או אחר לסגל. האם אתם קודם כל אוהדים את הקבוצה או את השחקן? מי יותר חשוב? ובכלל, ידוע שיניב קטן אינו בקו הבריאות. אם הוא כל-כך חשוב לכם, האם לא כדאי לחסוך ממנו כאבים ונזקים בריאותיים שישבשו את איכות החיים שלו בעתיד?
  4. את הצורה הלקאסית של משחק בין גבוהים היה ניתן לראות אצל מכבי ת"א של פיני גרשון. ניקולה וויצ'יץ' היה עולה להיי-פוסט, מוציא איתו את הסנטר ומסיו באסטון היה מנצל את הזריזות והאתלטיות "להתגנב" מאחורי הגבוה השני או יותר טוב לנצל מיס-מאץ' כשהביג-מן של היריבה שומר באזור העונשין. ספולסטרה הפך את השיטה אינסיידאאוט. הגבוהים שלו הם פאוור פורווד נמוך ביום טוב, אך זריזים, דינאמים וקולעים מבחוץ. לפיכך, במיאמי השיטה עובדת הפוך. אחד הגבוהים מקבל את הכדור בלאו-פוסט, כך שהוא יודע שלפחות גבוה אחד נשאר בפנים איתו, הגבוה השני של היריבה נשאר בפנים כי צריך לחסום את אפשרות החדירה של לברון ג'יימס וכך נוצר מצב שעל הגבוה השני של מאימי, שנמצא עכשיו על קשת השלוש, שומר, אם בכלל, שחקן נמוך בהרבה. לתחושתי, יחסית לקבוצות אחרות ב-NBA, הגבוהים של מיאמי מוציאים אחד לשני המון כדורים לקליעות מבחוץ. כל זה כמובן רלוונטי רק לאחרונה, עקב תחייתו של רשארד לואיס.
  5. יש ספורטאים שאני מכיר בגדולתם, אם כי פחות מתחבר אליהם. ליאונל מסי, קובי בראיינט, מו פארה וכן גם רפאל נדאל. ובכל זאת, אני משתדל להתעלות מעל הרגש הרגעי, כשזה קשור אליהם. לכן, אני מקווה שנאדל יזכה בטורניר סוף השנה. פשוט מגיע לספורטאי ההיסטורי הזה את התואר הכל-כך יוקרתי וחשוב שעדיין חסר לו.

***

כנסו לעמוד הפייסבוק "הבלוג של מתן גילור", לחצו על like וקבלו עדכון על כל פרסום חדש. אפשר גם בטוויטר https://twitter.com/matangilorblog.

 

לפוסט הזה יש 19 תגובות

  1. לגבי בניון הנקודה השנייה שלך מאוד נכונה,השם שלו בהחלט יכול לעזור למכבי חיפה,בכלל לגבי בניון אז אני שומע אוהדים (יותר נכון קורא טוקבוקים לא מכיר הרבה אוהדי חיפה משום מה)שזה טעות,ואני פשוט לא מבין אותם,בניון הוא לטעמי השחקן הישראלי הגדול ביותר שהיה לנו וגם בגילו הוא יכול לתרום ובטח בליגה שלנו,מה עוד שלטעמי הסיכוי שיהיה פה מקרה ברקוביץ או רביבו הוא נמוך מאוד,בניון לא פרימדונה כמו שניהם וברגע שהוא החליט לחזור לארץ הוא לא יראה בזה פחיתות כבוד ויתן את כולו,מה עודג שעניין המנגר אחרי השנתיים יתרום לכך גם.
    לגבי קטן זה באמת לא ברור כי תקן אותי עם אני טועה אבל קטן אמנם סמל בחיפה אבל אף פעם לא הגיע לרמות(מבחינת סמל/אהדה)כמו נימני אוחנה או אפילו ברקוביץ או עטר אז זה באמת מוזר(אולי זה היה מתוכנן מהצד של קטן)

  2. נימני או אוחנה ברור שלא. אני חושב שהוא נחשב ליותר סמל מברקוביץ'/עטר ששיחקו ביריבות הכי גדולות של הקבוצה וגם שיקחו במכבי פחות שנים וכן זכו בפחות תארים והצלחות באירופה.

  3. תודה מתן, אחלה טור.

    האם מכבי חיפה הגיעה לכזה מצב שבשביל שהיא שוב תהיה רלבנטית היא צריכה להחתים את בניון על חוזה כ"כ מופרך?

    בניון הוא כמו רכב יד שלישית עם הרבה יותר מדי טיפולים במוסך אבל בגלל ששטפו אותו היטב אנשים נוטים לחשוב שהוא חדש.
    השחקן הזה גמור, הוא לא מסוגל לשחק יותר מ10 משחקים בעונה ואני מאוד אתפלא אם הוא ייתן יותר. הוא שיחק 53 משחקים מאז 2010 ובחלק גדול מהם לא עלה בהרכב הפותח אז נכון שזו הליגה הישראלית אבל בואו נגיד שאם לבניון היה שוק במקומות אחרים הוא לא היה מגיע לפה.

    לגבי יניב קטן, אני מלא הערכה לאוהדים שהולכים איתו באש ובמים. מדהים כמה אהדה יכולה להיות עיוורת.

  4. יאיר, גם אני חושב שהסכום מוגזם. כנראה שהוא מגלם בתוכו סוג של "מענק" חתימה על קריירה של זחקן+מנג'ר. בנוסף, יש פה רצון לתת תנופת מינויים לסמי עופר, כי יותר קל לשכנע מנוי לחדש מאשר למישהו חדש לעשות מנוי. כנראה שמוכנים להשקיע הרבה בצעד השיווקי הזה. וכמובן שיש פה עניין של ריצוי הקהל.
    כפי שכתבתי בעבר, אני לא הייתי משלם לו את הסכומים האלה, אבל זה לא הכסף שלי…

  5. יאיר,ממש לא מסכים איתך,אתה שוכח באיזה קבוצות הוא שיחק בשנים האלה,צ'לסי (שהוא היה בורג משמעותי בקמפיין שלהם בליגה אירופאית),ארסנל ולפחות לפי הפרסומים הייתה לו הצעה רצינית מהליגה האמריקאית ואתה תראה שהוא יתרום ועוד הרבה לחיפה,בוא נגיד שאני הייתי מת שהוא יגיע לביתר.
    מתן,יכול להיות שאתה צודק לגבי קטן,מה שעוד לא כל כך מסתדר לי זה שאם תיקח את ה11 של כל הזמנים של חיפה ותתנה את זה בלפחות 3 שנים שהם שיחקו במועדון הוא לא יהיה בהרכב הפותח ואני לא סגור על הספסל.נקודה לגבי ברקוביץ ועטר זה נכון מה שכתבת אבל עדיין הזיהוי שלהם הוא עם מכבי חיפה

    1. יניב אמרת את זה הכי טוב "בורג בקמפיין בליגה האירופאית"( 6 הופעות היו לו שם). הקבוצות האנגליות לא משקיעות בליגה האירופאית כלום וזה מעניין אותם כקליפת השום. ככה זה שיש להן יותר מדי כסף. לא לקחו את בניון ברצינות לא בצ'לסי ולא בארסנל, הם עשו טעות שהחתימו אותו ואז נתקעו עם זה. אני עוקב באדיקות אחרי הליגה האנגלית ובא נגיד בעדינות שלא מחזיקים ממנו שם.
      לפי הפירסומים אברם גרנט היה צריך לאמן את נבחרת ברזיל במונדיאל היום. אם היו לא הצעות כ"כ טובות הוא לא היה פה.
      ולגבי בית"ר, נראה לי שמצב הקבוצה אתה היית חותם גם על חיים רביבו בכושר הנוכחי שלו.

      1. יאיר לא מתאים לך להיות ישראלי טיפוסי,אז נכון ואני מסכים שמועדון כמו צ'לסי נותן חשיבות משנית לליגה האירופאית אבל עדיין לזלזל בכך שבניון שיחק ברוב הקמפיין והצליח יחד עם צ'לסי לזכות בגביע זה לא משהו של מה בכך.בארסנל בניון אמנם לא היה שחקן הרכב אבל בהחלט היה שחקן חשוב בסגל ואני מסכים עם מתן בהחלט העריכו אותו באנגליה.

        1. השאלה היא לא האם אני ישראלי טיפוסי אלא באמת מה הוא שווה בשלב הזה של הקריירה.
          ראיתי אותו בצ'לסי משחק בליגה האירופאית אבל מרגע שהקבוצה הגיעה לשלבים המכריעים הוא לא ראה דשא (לא שיחק דקה בגמר או בחצי), סה"כ בשלוש שנים בצ'לסי הוא שיחק 24 משחקים ונתן גול אחד. בארסנל הדעות חלוקות. כפי שמתן הדגים, יש כאלה שחושבים שהוא היה חיוני, אני ממה שראיתי את ארסנל באותה עונה (ובתור אחד שמחבב את הקבוצה הזו מאוד ראיתי אותה הרבה) לא ממש התרשמתי, יש כאלה שכן.
          בתכל'ס הוא שיחק מעט מאוד בשנים האחרונות ותרם מעט מאוד כששיחק מבחינת התפוקה הסטטיסטית.
          אני בטוח שמבחינת היכולת הוא יכול להיות מצוין בליגה הישראלית ולהיות רמה אחת מעל כולם. אבל, אני ממש לא בטוח כמה משחקים הוא יכול לשחק ואני ממש אתפלא אם זה יהיה יותר מ-10.
          אין מה לעשות כמה שהוא כשרון גדול ככה הוא שברירי.

  6. מסכים שהוא לא יהיה. אז מה? אהרון אמר שלא זכה בשום אליפות כן יהיה. זה אומר שהוא יותר טוב מקטן, אבל בטח לא הופך אותו ליותר גדול במונחי מכבי או ליותר סמל. קטן היה השחקן הכי מכרזי בשנים הכי פוריות של המועדון. אפילו אם הוא פחות איכותי מהרבה אחרים, אי אפשר להתעלם מהנתון הזה.

  7. תודה מתן
    לדעתי (ונראה לי גם לדעת הרוב) החתמת בניון נובעת מלחץ ושיקולים כלכליים(מכירת מנויים) ולא כצעד מקצועי שאמור להיטיב אם הקבוצה.
    אני מבין את שחר בשיקול זה אבל מאידך אני חרד ליכולת על המגרש בשנה הבאה עם קטן ובניון שאם כל הכבוד ויש כבוד לא יתרמו רבות ולא יביאו לידי ביטוי את כישרונם ואז נשאלת השאלה אז מי כן?
    אני חושש מאוד בקשר לעונה הבאה.
    מאחל בהצלחה .

  8. כרגע המאמן לא רוצה את קטן. אז גם אם הוא יישאר בקבוצה (ואני מאמין שיפרוש) אני לא חושב שהוא יקבל יותר מדי דקות. יהיה עוד שחקן בסגל הרחב שאולי יראה ספסל מדי פעם.

  9. ממכבי חיפה קמה ונופלת ב 5 המשחקים הראשונים
    אם היא מפסידה פעמיים נוצר ואקום , סיר לחץ והקבוצה שוקעת בבינוניות. יש לחיפה סף שבירה נמוך בשנים האחרונות

    מלבד העניין הכספי הצד המקצועי היתרון הגדול של יוסי שהוא דמות חיובית בחדר ההלבשה אחד שיכול להוסיף שקט תעשייתי לקבוצה.

    הליגיונריים הבכירים כשלו כשלון חרוץ כשחזרו ארצה אני מתכוון לרביבו וברקוביץ . מאיגרא רמה לבירה עמיקתא במילים אחרות מאולד טראפורד לווסירמיל

  10. מידן, בעונת 2012/13 מכבי חיפה צמצמה את הפער מהמוליכה מ-13 ל-5 נק'. לא חושב שיש סף שבירה נמוך בצורה חריגה, אלא פשוט קבוצה לא מספיק טובה ובעיקר לא מאוזנת.

    היום גם ליגיונרים שחזרתם היתה הצלחה גדולה (פחות גדולים כמובן). הדוגמא הכי טובה היא אליניב ברדה (אני בכוונה לא כותב את זהבי, כי לא באמת היתה לו קריירה אירופאית).

    1. ליגה בלגית לא ניתנת להשוואה לאנגלית ולספרדית גם לא לטורקית.
      אוחנה חזר לארץ היה בשיאו יחסית והוא בין הבודדים שניתן לומר שהצליח.
      לאחר קרירה של 10 שנים ברמות הגבהות של אירופה קשה לחזור לאיטדיונים כמו הי"ד באשדוד וסרמיל או קרית שמונה

      הנקודה שלי שחיפה פותחת עונה בצורה חלשה היא לא מסוגלת לקחת אליפות. יש לחץ במערכת וקושי מנטלי לסגור פערים.
      חיפה קמה ונופלת על 5 המשחקים הראשונים

  11. בעניין בניון אני כמובן מסכים אך עדיין הייתי נותן קרדיט מסוים ליוסי שהוא יהיה מסוגל.סוף כל סוף הוא עבר פציעה לא קלה בגיל מתקדם ונאלץ לעבור קבוצות רבות ברמות הגבוהות ביותר (ארסנל ות'לסי כשביניהם עבר בהשאלה לווסטהאם ).
    אשתקד לא מצא קבוצה חצי שנה ואז עבר לק.פ.ר אמנם ליגה שנייה אך קשוחה ,אגרסיבית ואינטנסיבית .בנוסף יוסי הגיעה אליה כשהקבוצה נקלעה לעיצומו של משבר גדול.

    ככה שהכנה נכונה בליגה האיטית שלנו (בלי אירופה על הראש) עשויה לאפשר לו להציג את הכדורגל שהציג בעבר (לפחות ב 80 אחוז).
    אם זה לא ילך הוא תמיד יוכל להיות ה "שלום תקוה " של מכבי חיפה.

  12. כאוהד מכבי חיפה – אני לא מבין איך קטן הפך לסמל. כלומר, אני כן, אבל זה לא מוצדק. לדעתי הכל טמון בכך שבתקופה שבה נכנס גאיידמק לבית"ר, מס' רב של שחקנים התפתו לכסף ועזבו את מכבי חיפה – עידן טל, זנדברג, בנאדו, חרזי וכו'.
    קטן בדיוק חזר אז מהסיבוב הלא מוצלח בווסטהאם, ובחר לחזור למכבי חיפה ולא להגיע לבית"ר. על כך הפך ליקיר האוהדים.

    מצד שני, אני מכיר לא מעט אוהדים שלא סובלים אותו כשחקן (ואני ביניהם). אולי נאיים בהחזרת המנוי אם הוא לא פורש…

    לגבי בניון – בתרחיש האידיאלי מבחינתי הוא יהיה שלום תקווה 2.0 של הפועל ת"א – שעלה בכל פעם כמחליף למקסימום 30 דק' ועשה קסמים.
    לצערי, אני לא חושב שאופיו מאפשר לו לקחת על עצמו תפקיד משני.
    ושלא תטעו, אני מאוד מעריך ואף אוהב את בניון, גם כשחקן וגם כאדם (לפחות איך שאני חווה אותו תקשורתית).

כתיבת תגובה

סגירת תפריט