קדימון לקראת אליפות העולם באתלטיקה קלה / אסף צרפתי

קדימון לקראת אליפות העולם באתלטיקה קלה / אסף צרפתי

בשבת הבאה עלינו לטובה תיפתח בבודפשט בירת הונגריה אליפות העולם באתלטיקה קלה.

בודפשט המהממת

האליפות ה-19 במספר נערכת שנה אחת בלבד לאחר האליפות הקודמת שנערכה ביוג'ין אורגון וזאת כיוון שהאולימפיאדה בטוקיו נדחתה עקב מגפה כלשהי מה שהוביל לדחיית האליפות של 2021 בשנה אחת לקיץ שעבר.

בקיצור כל העסק הסתדר ככה שקיבלנו בשלושת הקיצים האחרונים אולימפיאדה, אליפות עולם, אליפות עולם ושנה הבאה אולימפיאדה נוספת ואם אתם חשים בלבול או עומס מסוים חשבו לרגע על האתלטים שמכינים עצמם כל חייהם למעמדים אלו.

והאתלטים הם ללא ספק הסיבה לשמה התכנסנו, העלית של העלית של האתלטיקה העולמית תתחרה במהלך תשעה ימים בשלל מקצועות שדה ומסלול (וגם מרתון והליכה כמקצועות כביש) וכל מה שנותר לנו הוא לנסות לתפוס כרטיס טיסה ברגע האחרון לבודפשט הקרובה, הזולה והמפנקת או לפנות זמן כדי לשבת מול המרקע ולחוות את אחד מאירועי השיא של הספורט העולמי שמסיים שנת אתלטיקה נהדרת.

האליפות תימשך כאמור כתשעה ימים, מרביתם בשני סשנים של בוקר וערב כאשר מרבית מקצי המוקדמות ייערכו בשעות הבוקר והצהריים ובסשן הערב ייערכו הגמרים השונים. את התכנייה המלאה על פי תאריכים ניתן למצוא כאן  (שעון בודפשט מפגר בשעה אחת משעון בת גלים).

בסקירה זו אתמקד בשמות הגדולים והמוכרים ביותר שמגיעים לאליפות ובמקצועות החביבים עליי ביותר,

מוזמנים להרחיב בתגובות כראות עיניכם.

מקצועות השדה

הדיפת כדור ברזל – גברים  – ריאן קראוזר הוא אלוף עולם, אלוף אולימפי, שיאן העולם וצפוי לזכות בזהב במקבץ זריקות מרשים. עשרים ושלושה מטרים עבורו היא תוצאה הגיונית ושכיחה, יום בינוני ומטה שלו בגמר יפתח את הדלת עבור ג'ו קובאקס האמריקני הנוסף ואולי הניו זילנדי טום וולש יפתיע.

דיסקוס נשים –  סנדרה פרקוביץ' הקרואטית וואלרי אולמן מארה"ב הן הפייבורטיות המוחלטות, שתי אלופות עולם שמספקות את הסחורה על בסיס קבוע, לא צופה אפשרות אחרת לזהב אלא אם כן פנג הסינית תתפוס יום בלתי ייאמן.

הטלת כידון גברים –  מקצוע בו יש גאווה לאומית אדירה למדינה שבשנים האחרונות מתחילה להעמיד אתלטים ברמה בינלאומית טובה – הודו. נירג' צ'ופרה הוא אלוף אולימפי ועולם שכבר הטיל את הכידון למעלה מ90 מטרים מספר פעמים בקריירה הענפה שלו, כשמדובר באתלטיקה ולאומיות בסדר גדול כזה, היו בטוחים שלפחות כמה עשרות מיליוני הודים יצפו בו מנסה להשיג אליפות עולם נוספת. קל לא יהיה לו,  העונה צ'ופרה לא בכושר הנפלא שלו מטוקיו והתחרות במקצוע עזה. וולדצ'ק הצ'כי מדורג ראשון ומחזיק בסיכוי הגבוה ביותר למדליה, גם וובר הגרמני והילנדר הפיני יראו עצמם פייבוריטים.

קפיצה במוט גברים – שם אחד ויחיד מתנוסס בגאון מעל כל השאר – קופץ המוט הטוב בהיסטוריה שהוא אגדה חיה כבר עכשיו – השבדי ארמנד דופלנטיס. העילוי הנדיר הזה מחזיק בשיא העולם (6.22) והוא למעשה הקופץ היחיד כרגע שמסוגל לעבור שישה מטרים על בסיס קבוע. הוא אמנם הפסיד בתחרות ליגת היהלום האחרונה, אך זה היה הפסדו היחיד במשהו כמו השנתיים האחרונות. כל תוצאה מלבד זהב של דופלנטיס תהיה הפתעה מרעישה. למי שלא מכיר מומלץ בחום לראות את הבחור קופץ, טכניקה נהדרת וקפיצות אסתטיות להפליא. האמריקנים נילסן וקנדריקס והפיליפיני הנהדר אובינה צפויים להתחרות על הכסף והברונזה.

דולפנטיס – הגדול מכולם

קפיצה לגובה – גברים – מי שראה את התחרות בטוקיו לא יישכח את הסיומת המופלאה והמרגשת שהביאה לחלוקה של הזהב לשני אתלטים נהדרים. מוטאז בראשים הקטרי וג'יאנמרקו טמברי מאיטליה. שני קופצים נפלאים שהם גם חברים טובים מאוד, שמספקים שואו אדיר לקהל בכל הזדמנות. סיכוי סביר שהזהב יגיע מהם אם כי הרמה גבוהה מאוד וייתכנו הפתעות מכיוון ג'אבון האריסון האמריקאי המוכשר (שגם מתחרה ברוחק) וגם הדרום קוריאני וו יכול להתברג כמדליסט. תחרות מומלצת מאוד לצפייה.

גמר בלתי נשכח – בארשים וטמברי

קפיצה משולשת נשים – יולימאר רוחאס מוונצואלה היא אלופת העולם, אלופה אולימפית ושיאנית העולם ונמצאת ברמה משל עצמה בשנים האחרונות. הדומיננטיות שלה מוחלטת ועצומה וברוב התחרויות היא מעמידה לא רק את קפיצת הזהב אלא גם את הקפיצות הבאות בתור באיכותן. חמישה עשר מטרים ומעלה היא תעבור בוודאות ותוסיף תואר נוסף לרזומה העשיר שלה. רומנצו'ק האוקראינית וריקטס מג'מייקה ינסו להפריע לרוחאס אבל לא סביר שתצלחנה.

קפיצה לגובה נשים – תחרות פתוחה למדי, האוקראיניות חזקות מאוד במקצוע (מאחוצ'יק, גרשצ'נקו, לבשצ'נקו) אך הן יקבלו פייט מהאוסטרלית שאוהבת לנהל יומן תוך כדי התחרות ניקולה אוליסלאגרס (לשעבר מקדרמוט) וחביבתי וושתי קנינגהאם (בתו של שחקן הפוטבול של האיגלס לשעבר רנדל קאנינגהם).

מקצועות המסלול

 100 מטר גברים – ללא ספק ענף שחווה חילופי דורות.  אחרי השליטה האדירה של בולט בעשור הקודם והזכייה האולימפית המפתיעה של חביב קהילת הקירחים ג'ייקובס בטוקיו התחרות השנה נראית פתוחה מתמיד.

פרדיננד אומניאלה הוא השם החם, בעיקר כיוון שהוא מגיע מקניה שידועה באצנים למרחקים ארוכים. מלבדו השמות המוכרים הם פרד קרלי ונואה ליילס האמריקנים, סימבינה הדרום אפריקני והבלייקים יוהאן ואקים מג'מייקה. קשה לנבא את המנצח, הכול יכול לקרות (כולל פסילות) וכדאי לעקוב גם אחרי המוקדמות.

100 מטר נשים – כמו תמיד, המקצוע שופע באצניות איכותיות מאוד וגם כאן התחרות תהיה צמודה מאוד. שריקה ג'קסון, טא לו, פרייז'ר פרייס ודינה אשר-סמית' הן רק חלק מהשמות שיאבקו על הכבוד להיחשב האישה המהירה בעולם.

1500 מטרים גברים – אם יש מי מכם שעוד לא מכיר את השם יאקוב אינגרבריצן אז זה הזמן, כנראה השם החם ביותר באתלטיקה העולמית בשנים האחרונות. רק בן 23 הנורבגי הצנום והמקועקע בדרכו לחקוק את שמו בספרי היסטוריה של האתלטיקה. אלוף אירופה הבלתי מעורער, שיאן העולם למרחק זה באולם סגור, זוכה זהב אולימפי ואלוף עולם פעמיים ברציפות במקצה זה וגם בריצה ל 5000 מטרים. בחור נפלא, כשרוני, חזק מאוד מנטלית ובעל סיומת קטלנית שרק הולך ומשתפר. יהיה מרתק לראות איך הריצה תתפתח, כיוון שבניגוד לליגת היהלום אין מכתיבי קצב באליפות העולם וזה אמור לעבוד לטובת ריצה טקטית ואולי אולי הפתעה מרעישה אם מי ממתחריו של הנורבגי יצליחו לנצח אותו – מקצוע מומלץ וחובת צפייה.

כשרון עולה – אינגרבריצן

5000 מטר גברים – בד"כ מהריצות המרתקות ואחד הענפים האהובים עליי ביותר. כרגיל הקרב המסורתי בין האתיופים ארגאוי ובקלה לבין הקנייתים קרופ וקיפרויר כשבתווך מוחמד קאטיר הספרדי יכול בהחלט להתמודד איתם וכמובן אינגרבריצן (אם יחליט להתמודד גם במרחק זה) יהפוך את המירוץ למרתק ובלתי צפוי.

1500 ו 5000 מטר נשים – שם אחד בולט מעל כולם, הקנייתית המופלאה פיית' קיפייגון שנמצאת בכושר פנטסטי ופייבוריטית בשני המקצים. שימו לב להישגים רק מהחודשים האחרונים – שיא עולם ב1500 מטרים, שיא עולם בריצת מייל ושיא עולם ב5000 מטרים. היא מדהימה, חזקה וכל כך כשרונית. אולי היא תקבל פייט ב5000 מצ'בט הקנייתית או היילו מאתיופה, בכל מקרה מומלץ לעקוב אחרי האצנית הכבירה הזו.

קיפייגון – ענקית

400 מטר משוכות גברים – קארסטן וורהולם, הנורבגי שיאן העולם, חוזר לכושר לאחר פציעה וצפוי לקחת את הזהב אם כי לא סביר שיתקרב לשיאו העולמי מטוקיו (45.94).

קרב עשרה – חביב המדור ויקטור לינדון מגרנדה ינסה להתברג בזוכי המדליות כאשר הפייבורטים הנצחיים הם קווין מאייר הצרפתי ודמיאן וורנר מקנדה, עליהם ינסה לאיים גם הכוח העולה פירס לה פאש מקנדה.

קרב שבעה – ת'יאם הבלגית זכתה בכל דבר שזז בשנים האחרונות וצפוייה לשחזר הצלחתה גם פה, לאנה הול (ארה"ב) ואנוק ויטר  (הולנד) יהיה מה להגיד בעניין כאשר אחת מאתלטיות החביבות ביותר קתרינה ג'ונסון תומפסון הבריטית עדיין מתאוששת מפציעה ורחוקה משיאה אך בהחלט נחשבת מועמדת למדליה.

זהו אם כך הקדימון החלקי, מוזמנים לשתף ולהוסיף בתגובות. זה מתחיל בשבת בבוקר ושידורים ישירים בספורט כלשהו של צ'ארלטון וביורוספורט (מומלץ לשלם 7 יורו לחודש וליהנות מסיקור מלא לפי דרישה בערוץ המצוין והמקצועי הזה).

לסיום ארצה לאחל למנחם לס היקר, בעל האתר ואיש הספורט הבלתי נגמר, יומהולדת 86 שמח ומאושר. מנחם אתה מאפשר ומעודד את הכתיבה באתר ומעורר השראה בי ואני בטוח שגם ברבים אחרים. המון בריאות לך, לגייל ולכל המשפחה ועוד הרבה שנים של פוריות. תודה על הכל.

Subscribe
Notify of
30 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Eladkatz
Eladkatz
18/08/2023 14:08:26

תודה רבה על הקדימון.
בהחלט עשית חשק לצפייה בתחרות.

Zago
Zago
18/08/2023 14:10:33

כתבה מעולה. אסף צרפתי הוא הכתב האהוב עלי, הייתי מצרף אותו מיידית לצוות השידור לאולימפידיה, אסף, אורי לוי ומשה גרטל יכולים לייצר שלישית שידור אימתנית שאין שני לה.

Tzafriros
18/08/2023 14:21:59

תודה אסף. סקירה ברמה בינלאומית שלא הייתה מביישת את אי אס פי אן. אני מאמין שאכנס לסקירה שלך לפני כל תחרות שאצפה בה. כמובן ש 100 ו 200 מטר אלו הדברים הכי מרגשים. בייחוד שאין פייבוריט ברור

מנחם לס
18/08/2023 16:01:30

אני חושש שהאמריקאים יפשלו בגדול.פשוט אין א"ק בארה"ב מלבד קצת במכללות

אלכס דוקורסקי
18/08/2023 18:47:00
Reply to  מנחם לס

מנחם, לדעתי תהיה לארה"ב הופעה טובה.

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
20/08/2023 14:14:39
Reply to  מנחם לס

אתה טועה, חארה"ב ישנם די הרבה מועמדים לזכייה אומנם בחלקם ישנם מועמדים אחרים ברמה דומה, אך זו תהיה אכזבה גדולה עם ארה"ב תזכה בפחות מ-10 זהב ו-20 מדליות סה"כ. היא צפויה להציל יותר מאשר באליפות העולם בשחייה שבה לאמריקנים הייתה תחרות חלשה בסטנדרטים שלהם עם 7 זהב, 20 כסף ו-11 ארד במשחים בבריכת השחייה (ושתי כסף ו-4 ארד בענפים אחרים) לעומת 13 ,7, 5 לאוסטרליה כשבאליפות העולם בשנה שעברה לארה"ב היו 17, 12, 16 (וכן זהב בכדורמים נשים ועוד שני כסף וארד) ולאוסטרליה 6, 9 ו-4. לסין היו נתונים דומים בשני אליפויות העולם כשמירב מדליות הזהב שלהם מקפיצות למים עם לפחות 12 מ-13 האפשריות ועוד כמה מדליות כסף וארד.

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
20/08/2023 14:23:30

*הכוונה לקפיצות למים ממקפצה שמגבהים של שלושה ועשרה מטרים אך בקפיצה מגובה ממשטח שהיא מגובה של 27 מטרים בגברים ועשרים בנשים, הסינים חלשים. ענף זה היה חלק מאליפות העולם ב-2013 אך לא היה בשנה שעברה. בתחילת דרכו של הענף בנשים האמריקניות שלטו בין השניים אך מאז האירופאיות שולטות כמו האירופאים בגברים.

מנחם לס
18/08/2023 16:01:47

שבת הבאה או צחר?

אהרון שדה
18/08/2023 16:56:17

קדימון נהדר אסף תודה רבה
מזל טוב מנחם
אגב מה לגבי הישראלים
במיוחד במרתון
ובבחור הצעיר אלוף העולם לנוער ?

אלכס דוקורסקי
18/08/2023 18:48:18

אהרון, שבת שלום. ארבעה אתלטים ישראלים יקחו חלק בתחרות.
בלסינג אפריפה ישתתף ב-200 מטר, מארו טפרי ואיימרו עלמיה ירוצו מרתון ולונה סלפטר תרוץ גם מרתון.

אהרון שדה
18/08/2023 17:30:22

בלסינג אפירפה

אלכס דוקורסקי
18/08/2023 18:46:30

אסף, תודה רבה. סקירה מעולה וחושב כמוך כי תהיה אליפות מעניינת כרגיל.

דוקטור רזי הופמן
19/08/2023 0:50:07

+1966

jefffoster10
18/08/2023 19:40:14

אסף תודה רבה על סקירה מצוינת שאכן עושה חשק לצפות.
סיפאן חסן לא מתמודדת ב-5000? או ב-10000? יכולה לתת פייט לקיפייגון

אלכס דוקורסקי
18/08/2023 20:16:44
Reply to  jefffoster10

תתמודד ב-10,000 (מחר ב-20:55) ובחצי המרחק. צפוי לה, אם כך, לוח זמנים קשה במיוחד. לעניות דעתי, לא תוכל לגבור על קפייגון ב-1500 ו-5000, לאור הכושר שבה האחרונה נמצאת. הקנייתית עדיפה גם במקרה של ריצה טקטית, כלומר כזאת שתתחיל בקצב איטי, יחסית, ותתגבר משמעותית לקראת תומה.

asaf
18/08/2023 20:14:59

אסף תודה על סקירה רחבה. מעניין בגזרה המקומית לראות את בליסינג אפריפה במגרש של הגדולים וכמובן את לונה במרתון. מעניין לראות אם היא תהיה בתמונת המדליות.

אלכס דוקורסקי
18/08/2023 20:27:23
Reply to  asaf

לונה זכתה בארד באליפות העולם לפני שנה, ביוג'ין, ותוכל להתמודד גם הפעם על הפודיום. השנה היתה בכושר טוב וסיימה שלישית במרתון בוסטון היוקרתי. התנאים בבודפשט (תזנק בשבת, בעוד שבוע, בשבע בבוקר, שעון מקומי, שמונה, שעון ישראל) יהיו קשים, כלומר ישררו חום ולחות. ספק אם נראה שם תוצאות מהירות מאוד. לונה אתלטית מנוסה ותעשה את המיטב.

שיאו העונתי של בלסינג עומד על 20.42. כדי להעפיל לחצי הגמר הוא יצטרך, כפי הנראה, לרוץ מהר יותר. אפריפה סבל מפציעה בתחילת העונה, שפגעה בהתקדמותו השנה. בנוסף, הוא התגייס לצבא, מה שגם גרם לשינויים באורחות חייו. למרות הכל, הצליח להופיע היטב באליפות אירופה עד גיל 23, לפני כחודש, ולזכות שם בזהב. נאחל לו הרבה הצלחה ואל נשכח שמדובר בבחור בן 19.5, שהכול עוד לפניו.

asaf
19/08/2023 6:47:53

אלכס מסכים לגמרי לגבי אפריפה על כל מילה.
לונה אתלטית על בעיניי בכל מקרה, לא משנה איפה תסיים.

אלכס דוקורסקי
19/08/2023 10:15:18
Reply to  asaf

כמובן

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
20/08/2023 14:24:44

בתנאים דומים בטוקיו לונה כשלה.

onetwo3
18/08/2023 22:45:15

נח ליילס.

דוקטור רזי הופמן
19/08/2023 0:52:58
Reply to  onetwo3

לא ברור אם קראת את תגובתי לשאלות ששאלתני.
https://hoops.co.il/?p=296568

אלכס דוקורסקי
19/08/2023 1:49:26

רזי, מעניין מאוד. נושא מאוד חשוב. למרבה הצער, נראה שהמגמה הזאת רק תלך ותתחזק.

asaf
19/08/2023 6:52:20

רזי ממש מעניין. איכשהו גם עכשיו כל סיפור משבר האקלים לא מספיק בעיניי מטריד את העולם. שלא לדבר על שלל תאוריות קונספירציה ותרבות הכחשתו שהתפתחו והתעצמו מאז הקורונה עוד יותר.

דוקטור רזי הופמן
19/08/2023 7:50:49
Reply to  asaf

אסף ואלכס, ההתחממות הגלובלית היא תופעה טבעית בעולם. זה היה לפני בריאת האדם, לפני כ 5000 שנה, סתם סתם.
וברצינות, התופעה של שינוי אקלים בכדור הארץ מוכרת ונחקרה רבות. דווקא תקופות הקרח הם תופעה חדשה בזמן הקיום של הכוכב שלנו. האם זה פוטר אותנו מאיזושהי אחריות? לדעתי לא אבל צריך להבין שהתרומה שלנו למצב קטנה (אבל בוא נגיד שלא לגמרי זניחה). האם אפשר לשנות? לדעתי לא אבל אולי אפשר להקטין מעט את הקצב בדרכים שונות, בין היתר הקטנת אפקט החממה שנגרם בין היתר על ידי זיהום האוויר בחומרים שונים ובין היתר מפליטה של דלקים פוסיליים ושריפות טבעיות ולא טבעיות. צריך להבין שהגורם העיקרי נמצא ממש מעלינו בשמים. במילה אחת שמש!!!
התהליכים שקורים שם הם מה שבאמת אחראי ל"התחממות הגלובלית".
וניסיון אישי כביולוג ימי בהתהוות שקשור בתופעה? בשנת 2000 היה קיץ מיוחד שפשוט העלים שני מינים של צמחי ים (אצה נפוצה וגם עשב ים) מחופי ישראל. הטמפרטורות של הים עלו בקיץ ואפילו גירדו את ה33 מעלות (לפי טבלאות אקסל שקיבלתי ממפ"י). לא מצאתי שום סיבה אחרת להעלמות של האצה ול"החלטה" של עשב הים לרדת לעומק ולוותר על המים הרדודים. כגולש חורף זכור לי דווקא חורף 2005 (כן אחרי הקיץ של 2000 עם התוצאה הקיצונית) שהיה "קר" במיוחד והטמפרטורות ירדו גם לכיוון ה 14 בסוף פברואר עד שכולם ברחו מהמים בבת גלים ואני היתי היחידי שנשאר לגלוש כשכולם מסתכלים מהחוף על המשוגע. 🙂
מאז הטמפרטורות בחורף רק עולות ולא יורדות מתחת ל 17 לפי מייטב ידיעתי.
אני מזכיר את התופעות של התחממות הים והעלמות/שינויי גרדיינט של מינים במאמרים שלי ובפרקים שפרסמתי בספרים מדעיים.
עכשיו יש גם מחקר כלל ים תיכוני שאני משתתף בו ובודק את השפעת החמצת הים על בית הגידול של אצות גירניות. בודקים בין היתר ריכוזי מגנזיום ו CO3. אנחנו הנקודה הכי מזרחית בים התיכון שבה נמצא הגן התת מימי הזה.

אלכס דוקורסקי
19/08/2023 10:52:07

תודה רבה על התשובה המפורטת והמעניינת. משתדל בעצמי להקטין את צריכת הדלק, אך לצערי לא מצליח מדי.

asaf
19/08/2023 21:57:33

תודה רזי על התשובה המפורטת. בכלל הימים והאוקיאנוסים אלו מערכות אקולוגיות מרתקות. אני לא איש מקצוע אבל סתם מתוך המעט שיצא לי קצת מתוך עניין אישי לקרוא וקצת סדרות של נשיונאל ג'אוגרפיק.

ירון, החלום
ירון, החלום
21/08/2023 3:42:00

בס"ד
תודה רבה.
ומזל טוב מנחם.