להתעלות על הנרטיב: המסע של לוקה דונצ'יץ' לעבר ההתבגרות / יריב קרן

ילד פלא. כולנו מכירים כאלה נכון? פרנקי מיוניז הוא הראשון שלי עולה בראש, אבל לא חסרות דוגמאות גם מעולם הספורט. בן שהר היה כזה, שון דניאל היה כזה ועוד רבים וטובים שאף הגיעו להרבה פחות הישגים מהשלושה שכבר כתבנו עליהם. לוקה דונצ'יץ' הגיע ל-NBA לא רק כילד פלא, אלא כאלוף אירופה הטרי, שדרס את היבשת הישנה במדי ריאל מדריד עוד לפני סיום שנת הלימודים והוא אולי ילד הפלא הגדול ביותר שהיה בליגה מאז אחד, לברון. רגע של גילוי נאות: לוקה הוא הכובע הגדול ביותר שאכלתי בחיי. אני הייתי במשחק ההוא, אז ביד אליהו הישן שהפחיד את הסלובני לרמה שהוא שיחק את מה שהיה אחד המשחקים הגרועים שלו באותה עונה, ואני הגדול והחכם אמר בפומבי: "זה? בחיים לא יצליח שם". אז אמרתי, ואין שמח ממני להודות בטעות.

בוא נתחיל מהסוף. הקיץ שעובר על מר דונצ'יץ' הצעיר נראה לא רע בכלל, תרתי משמע. אחרי שהתלהב קצת יותר מדי מהג'אנק פוד האמריקאי מאז שהגיע לליגה, הקיץ לוקה עבד קשה כמו שניתן לראות בתמונות, השיל כמה קילוגרמים עודפים, נראה נהדר עד כה במדי הנבחרת הסלובנית ובסך הכל, נהנה מהזמן הפנוי שקיבל בחסות הבעיטה בתחת מהפלייאוף. ולא נשכח לאחל מזל טוב על הצעת הנישואים, לא צריך צ'ק לחתונה כזו נכון?

כוכב אירופאי ענק, שהשיל הרבה מהמשקל שלו, נמצא בשיאו מבחינת יכולות המשחק. נשמע מוכר לא? רק בסרבית במקום בסלובנית. ה-NBA יוצר דמויות, וכרגע מי שנחשב לדמות השולטת הוא ללא ספק יוקיץ', הג'וקר, שהולך ולוחץ יד לשחקני הקבוצה היריבה ברגע שזכה באליפות על הראש שלהם, אוי, כמה קסם. לוקה לעומת זאת, קיבל העונה את תדמית הבכיין, האגואיסט, זה שעושה מספרים מדהימים ומוביל את הקבוצה שלו לכלום ושום דבר כי אין לו עזרה ועוד כל מיני שטויות, או בקיצור – ג'יימס הארדן.

מכיוון ואת יוקיץ' אי אפשר בהגדרה היה להפוך לנבל ובטח לא את יאניס, האירופאי שנאלץ לתפוס את המשבצת היה כוכב ריאל מדריד בדימוס, שלאט ובזהירות נהפך על ידי הליגה, התקשורת וקיובן אם לא יזהר, לנבל. בצד המקצועי? אף אחד לא יכול להתלונן עליו. הוא גיים צ'יינג'ר מהגדולים שיש בליגה, נכון שההגנה לא מבריקה בלשון המעטה אבל העונה עד שהלכה לפח הוא ללא ספק ניסה והצליח להשתפר כל פעם קצת, לאור קריאותיו של מאמנו ג'ייסון קיד כי הוא חייב להשתתף בגנה.

קצת סטטיסטיקות למתקשים בסדר?

מה שלוקה עשה ב-66 המשחקים ששיחק (והושבת מוקדם כדי שהמבאס לא יאכלו אותה בדראפט) זה נתונים הזויים. אליהם אפשר להוסיף את הטריפל דאבל מהאגדות עם 60 נק' 21 ריב' ו-10 אס'. וכל זה? כשלאורך חלק לא קטן מהדרך אנחנו שומעים על מחוזות זרים שמתחילים לחפש אותו, שמועות על דרישות לטרייד במידה ולא תגיע עזרה ועוד שאר ירקות שנהנים לעשות מהם מטעמים אנשים כמו סטיבן איי וסקיפ ביילס. העונה של המאבס הסתיימה ב-9.4 עם תבוסה ב-21 נקודות לספרס, יום אחרי ששיקגו זרקו אותם באופן רשמי מתמונת הפלייאוף, והילד הבכיין מסלובניה הלך לחשוב על מה שהוא עשה לא נכון הקיץ ועל כמה כולם רשעים, או שככה לפחות, ה-NBA רצה שהסיפור יקרה.

כאמור, לוקה עבד קשה מאוד הקיץ, ואולי אפילו יצליח להמשיך את מגמת השיפור באחוזים ההזויים גם ככה שלו מרוב הטווחים במהלך העונה, אך עוד לפני זה יש לו הזדמנות לזכות במדליה באליפות העולם הקרובה שהולכת להיות כמעט וללא כוכבים ברמה הכי גבוהה (יוקיץ' בחוץ, יאניס ככל הנראה בחוץ והאמריקאים מגיעים ללא A-LIST ברוסטר כלל), ואם יצליח? יכול להיות שיחזור לעונה הקרובה על זרי הדפנה כפי שהגיע לאחר הזכייה ביורו כילד.

לוקה דונצ'יץ' במדי נבחרת סלובניה

עם עזרה או בלי עזרה, קיירי מתפקד או בלי – לוקה צריך ואמור להגיע לעונה הזו כדי להפוך אותה לעונת MVP עם הישגים, לא רק עם מספרים ריקים מתוכן שגם ככה מקרבים אותו לזכייה כל שנה. המערב קשוח זה נכון, ולא נראה שהמאבס מתכננים להביא עוד עזרה או משהו בסגנון, אבל הסלובני יהיה חייב לקחת את הצעד הבא מבחינת יכולת המנהיגות, לשפר עוד את ההגנה שלו ולהראות שהוא לא רק ילד פלא או נבל, שהוא בא להשתלט על הליגה הזו והוא יעשה זאת מהדלת הקדמית, ולא כמו חבריו האירופאים שמי יודע אם היו מגיעים להישגים אליהם הגיעו עם סף הלחץ שהיה על לוקה כשדרך על פרקט ה-NBA לראשונה.

גם אם הוא לא יהיה הפנים של הליגה, גם אם הוא יסיים עם טבעת אחת כמו האליל נוביצקי שמרחף מעליו בכל יום על הפרקט בדאלאס, הנרטיב אותו הליגה מנסה להפיל על הסלובני לא מתאים לרוחו ככל הנראה, כי אם היה? כנראה היה ממשיך עם ה-KFC הקיץ במקום עם ה-TRX כפי שעשה, ואיזה כיף לנו שהוא חוזר, וחוזר עצבני.

לפוסט הזה יש 5 תגובות

  1. תודה על הפוסט. נהניתי.
    מה שעליו לעשות עתה זה קצת להירגע. כולם יודעים כמה טוב הוא. עתה הוא חייב לתת למשחק להגיע אליו. כמובן שהוא זקוק לעזרה, ויום אחד בעתיד הקרוב גם מסע עמוק אל תוך אליפות ה-NBA יהיה מנת חלקו. השגיאה הגדולה ביותאר היא לנסות להכריח דברים לפני שהם מגיעים אליו.

  2. תודה על הפוסט.
    הבעיה היא עדיין בלוקה ולא בקבוצה או בעזרה.
    לוקה רחוק מלהרשים במשחק בלי הכדור, בהגנה ובהתקפה.
    להביא עוד כוכב שיעשה איתו תורות במשחק ISO זו לא הדרך לבנות קבוצה.

  3. אחלה טור
    כל מי שמשחק בליגה הוא שחקן עם פוטנציאל
    לוקה צריך ללמוד להיות מנהיג שמשפר את אלו שלידו כי הוא בעצמו כבר סבבה לגמרי
    🤣

  4. אחלה פוסט מעניין
    שתי נקודות עולות לי
    מה שחסר כרגע ללוקה, להפסיק עם הצניחות לפרקט והבכי,לשפר את אלה שאיתו ולהנהיג בצורה חיובית.
    קיובן הטיפש הרס את הבנייה של הקבוצה, עם חלוקת חוזים. הזויים במשך שנים.
    והבאת שחקנים לא מתאימים,קיירי זה מכונת ירייה בלי הגנה ובלי טיפת נאמנות, שדורש מנהיג חזק.
    ממש ממש מה שדאלאס ולוקה לא צריכים,
    במצב הקיים, אם קיובן לא יפתור את הפלונטר, קיירי יהרוס את מה שנשאר, ולוקה ידרוש טרייד.

  5. תודה, יפה מאוד.
    הדוגמה הראשונה שעולה לי לראש לילד פלא היא ריקי רוביו, שהיה מקצוען בגיל נורא צעיר והפך להיות שחקן סולידי אבל לא ממש כוכב, וסובל מלא מעט קשיים נפשיים – בדיוק אתמול הודיע שלוקח הפסקה ממשחק.
    כשאתה דמות מוכרת מגיל מאוד צעיר, זה מאוד מבלבל. הבנאדם לא יודע מי הוא, הדמות הציבורית שלו הופכת להיות הוא

כתיבת תגובה

סגירת תפריט