מכבי בגביע אירופה: המשחקים הגדולים של המאה ה-20 – חלק א' – 100-81 / עמיחי קטן

צילום: יעקב סער – לע"ם (מתוך אוסף התצלומים הלאומי)

בפגרת אמצע העונה של 2020 פרסמתי יחד עם שי בוקר סדרת כתבות של 100 המשחקים הגדולים. מטרתה הייתה לבחור ולדרג את המשחקים הגדולים ביותר של מכבי באירופה מאז תחילת עונת 2000. מכיוון שדירוג שיכלול רק 10/20 משחקים לא יתייחס לכמה משחקים ראויים ביותר, הוחלט ללכת על פרויקט רחב יותר, ובמסגרת הכתבות האלה דורגו לא פחות מ-100 משחקים של מכבי ת"א באירופה, החל משנת 2000.

בתגובה לאחת מהכתבות בסדרה ההיא, הוצע לי בתגובות לנסות לעשות פרויקט דומה על תקופות קודמות, ובסופו של דבר, החלטתי לנסות סדרה נוספת של 100 המשחקים הגדולים של מכבי באירופה, הפעם החל מעונת הבכורה של מכבי באירופה ב-1958 וכלה ב-1999, רגע לפני שנכנסים לשנות הפרויקט שכבר היה לפני כשלוש שנים. הדירוג הזה מחולק לשישה חלקים, כאשר כל אחד מ-4 הראשונים יעסוק ב-20 משחקים והטופ 20 יחולק ל-2 כתבות נפרדות.

נציין שהשיטה שהייתה נהוגה עד 1996 כללה סיבוב מוקדמות אחד או יותר ובעקבותיו שלב בתים או 2 שאחריו המשיכו לשלבי ההכרעה (לפעמים מרבע הגמר, לפעמים מהחצי ולפעמים ישר מהגמר). מ-1997, גביע אירופה לאלופות נפתח בשני שלבי בתים שמשתקללים יחד בדירוג, ואחר כך שלבי ההכרעה, החל משמינית הגמר, וכאן המקום להזכיר גם את גביע אירופה למחזיקות גביע, שכלל רק שלבי הכרעה בשיטת בית-חוץ בהופעות של מכבי שם, ואת גביע קוראץ', אשר עבד בפורמט דומה לזה של גביע אירופה לאלופות בהופעה היחידה של מכבי שם.

במקרה שלנו, כל עוד לא הוזכר אחרת מדובר בגביע אירופה לאלופות, ואנו נשתמש בהגדרה של "בית חצי הגמר" בתקופה שלפני 1977, "בית הגמר" מ-1977 עד 1991, השנים בהן ההעפלה מהבתים הייתה ישירות לגמר או לפיינל-פור, לעומת הביטוי "שלב בתים" מ-1992 עד 1996, אז שלב הבתים הוביל לרבע הגמר, כשבין 1997 ל-1999 אנחנו נעבור ל"שלב בתים ראשון" ו"שלב בתים שני".

כל 100 המשחקים שנבחרו הם כאלו שמכבי ניצחה בהם, ולכן לא יוזכר אף הפסד צהוב, למרות שיש כמה שבהחלט היו משחקים גדולים בתולדות המכבים שהסתיימו בהפסד (ובראשם אולי משחק 1 נגד טים סיסטם בולוניה ב-1998). השתדלתי להתמקד בדירוג בכל התחומים הרלוונטיים, כלומר גם ברמת הכדורסל, הישגים סטטיסטיים כאלה ואחרים, משחקים חשובים במיוחד, משחקים צמודים במיוחד וכו'.

אלא אם צוין אחרת, כל התמונות והסרטונים הם באדיבות מכבי ותאגיד השידור "כאן".

100:
עונה: 1993
שלב: שלב בתים – מחזור 14.
יריבה: לימוז'.
מיקום: בית.
תוצאה: 70- 69.
סיפור המשחק: בהמשך העונה הזאת תתברר כ"עונת הדובדבנים" של גליל עליון, אבל גם בגביע אירופה ספגה מכבי 8 הפסדים רצופים, "הישג" אותו היא השוותה רק בעונת 2022. המחזור האחרון של העונה כבר היה חסר חשיבות, אבל בכל זאת השיגו הצהובים ניצחון יוקרתי על האלופה שבדרך לימוז', כשמוטי דניאל ונדב הנפלד הובילו את מכבי לניצחון דרמטי, אך חסר משמעות.

99:
עונה: 1992.
שלב: שלב בתים – מחזור 4.
יריבה: קאלב טאלין.
מיקום: בית.
תוצאה: 129- 118.
סיפור המשחק: גביע אירופה עבר באותה עונה לפורמט של שני בתים של 8 קבוצות כל אחת, ואחר כך רבע גמר, אחרי השלבים המוקדמים, ולראשונה גם קבוצות שאינן אלופות יכלו להשתתף, כמו מכבי ראשל"צ, סגנית האלופה. עבור התל-אביבים, הייתה זו בדיעבד העונה שהחלה את השנים הרעות, אבל בשלב הזה עוד מדובר היה בקבוצה התקפית מוכשרת ביותר, שבמשחק הזה רשמה את הסקור הגבוה ביותר בתולדותיה (247 נקודות משותפות), כולל 4 קלעי 20 נקודות ומעלה בראשות ה-26 של מייק מיטשל ו-6/7 לשלוש במשחק.

98:
עונה: 1964.
שלב: סיבוב 2 – משחק 1.
יריבה: ספרטק ברנו.
מיקום: בית.
תוצאה: 60- 58.
סיפור המשחק: משחק ראשון אי פעם ביד-אליהו, והוא אפילו הסתיים בניצחון מפתיע על אלופת צ'כוסלובקיה. הגומלין בברנו אמנם נגמר בתבוסה צורבת 96- 51, אבל המשחק הראשון באצטדיון הכדורסל החדש, שאז עוד היה בחוץ, הסתיים בניצחון ביתי ראשון מיני רבים של מכבי, כשמי שהוביל את הקבוצה במשחק הזה היה תני כהן-מינץ עם 15 נקודות.

97:
עונה: 1970.
שלב: גביע המחזיקות – סיבוב 2 – משחק 1.
יריבה: פידס נאפולי.
מיקום: בית.
תוצאה: 89- 82.
סיפור המשחק: הפעם האחרונה שמכבי השתתפה במפעל הזה, והפעם כבר בסיבוב הראשון קיבלו הצהובים יריבה שהם לא יכלו לגבור עליה בגלל תבוסה בגומלין, אך גם הפעם הניצחון במשחק הביתי ראוי לציון. מי שראוי במיוחד לאזכור מהמשחק הזה הוא הרכז חיים שטרקמן, שקלע 34 נקודות במשחק, ועל פי עדותו, כמה מהסלים שלו היו מטווח של שלשה, שעוד לא הייתה אז בשימוש.

96:
עונה: 1985.
שלב: סיבוב 1 – משחק 1.
יריבה: סטיאווה בוקרשט.
מיקום: חוץ.
תוצאה: 114- 103.
סיפור המשחק: קוסטל צ'רנט הוא בוודאי שם אלמוני עבור הקוראים כאן, אך השחקן הרומני מחזיק בהישג יוצא דופן כשהוא השחקן שקלע הכי הרבה נקודות במשחק נגד מכבי עם 63. ההישג המרשים של צ'רנט סייע לתוצאה להיות צמודה יחסית, בעונה היחידה שבה מכבי קלעו יותר מ-100 נקודות בממוצע למשחק באירופה, בעיקר בגלל השלבים המוקדמים, כולל שלב מוקדמות שיוזכר בהמשך סדרת הכתבות הזאת.

95:
עונה: 1999.
שלב: שלב בתים ראשון – מחזור 5.
יריבה: הכוכב האדום בלגרד.
מיקום: חוץ.
תוצאה: 70- 67.
סיפור המשחק: מכבי פתחו את העונה עם 3 הפסדים רצופים, אך אז הגיע חיזוק היישר מהניקס, כלומר עודד קטש שחזר למכבי בשל שביתת השחקנים, והוא הוביל את ההתאוששות של מכבי, כולל המשחק הזה, שהיה ניצחון החוץ היחיד של מכבי בכל עונת היורוליג הזאת. ויקטור אלכסנדר קלע 21 נקודות, כמו גם קטש, ושניהם הובילו את מכבי לניצחון, כשדורון שפר שלח מסירה ארוכה להנפלד בדרך לסל המכריע של אלכסנדר.

94:
עונה: 1989.
שלב: בית הגמר – מחזור 4.
יריבה: סקאבוליני פזארו.
מיקום: בית.
תוצאה: 92- 88.
סיפור המשחק: אחת מהעונות המרשימות ביותר של מכבי, שבכל 14 המשחקים של בית הגמר הפסידו רק פעמיים לברצלונה. לבן מרסר, בעונת הבכורה שלו בצהוב, רשם חסימה מכריעה כ-15 שניות לסיום, ובכלל, מכבי אמנם לא קלעו בדקות האחרונות, אך גם ספגו נקודה אחת בלבד ב-2 וחצי הדקות האחרונות, וכך שמרו על היתרון שהיה להם קודם לכן.

93:
עונה: 1969.
שלב: בית חצי הגמר – מחזור 2.
יריבה: סטנדרד ליאז'.
מיקום: בית.
תוצאה: 82- 77.
סיפור המשחק: הזכרנו כבר את חיים שטרקמן, ככל הנראה הרכז הסקורר הראשון של מכבי, ובמשחק הזה הוא קלע 35 נקודות שהספיקו לניצחון, אבל לא בהפרש המספיק. אמנם מדובר כאן בשלב הבתים שבו 2 הראשונות עלו לחצי הגמר, אבל אז השיטה גם בשלב בתים הייתה של משחק כפול, שבו התוצאה המצטברת הייתה המכריעה, כך שהניצחון ב-5 לא מנע מהמפגש בין אלופת ישראל לאלופת בלגיה להירשם כניצחון בלגי.

92:
עונה: 1995.
שלב: שלב בתים – מחזור 5.
יריבה: ריאל מדריד.
מיקום: בית.
תוצאה: 93- 85.
סיפור המשחק: בסדרת כתבות שבה ז'ליקו אוברדוביץ' יופיע יותר כשחקן, גם אם כנראה לא יוזכר בגלל תפקידו המשני כשחקן, זו ההופעה היחידה שלו כמאמן, יחד עם סאבוניס כשחקן המוביל שלו. סאבוניס וג'ו ארלאוקאס קלעו אמנם 28 ו-25 בהתאמה, אך היה זה מוטי דניאל עם 26 נקודות, כולל 4/5 לשלוש, שהוביל מומנטום של מכבי במחצית השנייה וניצחון ביתי לצהובים.

91:
עונה: 1983.
שלב: בית הגמר – מחזור 7.
יריבה: צסק"א מוסקבה.
מיקום: ניטרלי – בריסל.
תוצאה: 84- 80
סיפור המשחק: בשנים בהן לא היו יחסים דיפלומטיים בין ישראל לברה"מ, היו עורכים שני משחקים רצופים בהפרש של יומיים בין מכבי לצסק"א במגרש ניטרלי. את הראשון ניצחו הרוסים, אך בשני ארל וויליאמס ואולסי פרי שלטו בצבע עם 38 נקודות ו-32 ריבאונדים במשותף ומיקי ברקוביץ' היה זה שקלע את הסל שפתח פער בלתי מחיק בשניות הסיום.

90:
עונה: 1988.
שלב: בית הגמר – מחזור 3.
יריבה: אריס סלוניקי.
מיקום: בית.
תוצאה: 95- 91.
סיפור המשחק: ניקוס גאליס הוביל אז את היוונים לצמרת האירופית, וגם במשחק הזה הוא קלע 44 נקודות, אבל למכבי היה יתרון משמעותי בצבע בדמותו של קווין מגי, שקלע 36 נקודות, כולל מהלך של סל ועבירה שהפך יתרון שברירי של נקודה ליתרון 4 בשניות הסיום. מעניין שעל אף שמדובר היה במחזור השלישי, זה היה המשחק הראשון של מכבי בשלב זה בו ההפרש בסיום עמד על יותר מנקודה והראשון בו הקבוצות לא הגיעו ל-100 (ניצחון על ברצלונה שיוזכר בהמשך והפסד בהארכה לדן בוס).

89:
עונה: 1992.
שלב: שלב בתים – מחזור 2.
יריבה: ספליט.
מיקום: חוץ – לה קורוניה.
תוצאה: 87- 85.
סיפור המשחק: הקבוצות היגוסלביות אירחו בספרד בגלל מלחמת האזרחים שם, וזה לא מנע מפרטיזן להניף את הגביע באותה עונה, אך כן פגע ביכולת של האלופה המכהנת 3 פעמים ברציפות ספליט, שהודחה ברבע הגמר. קודם לכן, היא רשמה הפסד שלישי ברציפות נגד מכבי, שבא אחרי רצף של 3 ניצחונות שלהם על מכבי. הפעם, מכבי הובילו באופן משמעותי לפני שהיגוסלבים צמצמו ל-3, אך מייק מיטשל קלע 2 מהקו וגם שלשה עם הבאזר לא שינתה את התוצאה הסופית.

88:
עונה: 1994.
שלב: גביע קוראץ' – שלב בתים – מחזור 5.
יריבה: רג'יו קלאבריה.
מיקום: בית.
תוצאה: 75- 71.
סיפור המשחק: העונה היחידה של מכבי בגביע קוראץ' הביאה גם לאירועים חריגים אחרים, כמו העובדה שהמשחקים שודרו על ידי רפי גינת בערוץ 2. על המשבצת של הכוכב הזר התלבש וונדל אלכסיס שהוביל את מכבי עם 19.1 נקודות למשחק באירופה, ושיא עונתי של 28 במשחק הזה. ריצת 9- 0 איטלקית צמצמה ל-3, אך הם החטיאו שלשות בזמן שמכבי החטיאו עונשין, עד שלבסוף ג'מצ'י היה זה שסחט את העבירה, והוא קלע פעמיים וקבע את תוצאת הסיום.

87:
עונה: 1976.
שלב: בית חצי הגמר – מחזור 8.
יריבה: פדרל לוגאנו.
מיקום: בית.
תוצאה: 96- 94.
סיפור המשחק: בוודאי לא תופתעו לשמוע שבשיא הנקודות למשחק בודד ביד-אליהו מחזיק דראז'ן פטרוביץ', אבל הוא עשה את זה בכלל נגד הפועל בגביע קוראץ' (59 נקודות), אז נעבור כעת למי שמחזיק בשיא נגד מכבי ביד-אליהו, שהוא מנואל ראגה המקסיקני, הלא אמריקאי הראשון אי פעם שנבחר בדראפט ה-NBA, שקלע 49 נקודות במשחק. אחרי הפסד בנקודה בשוויץ, מכבי היו זקוקים לניצחון בהפרש גבוה יותר כדי להשתוות לקאנטו במקום השני בבית, בדרך לצמד משחקים מכריע על מקום בחצי הגמר, ולמרות ההצגה של ראגה, 27 נקודות של ג'ים בוטרייט ו-24 של טל ברודי הובילו את מכבי לניצחון בדיוק בהפרש הדרוש.

86:
עונה: 1981
שלב: בית הגמר – מחזור 8.
יריבה: סינודינה בולוניה.
מיקום: בית.
תוצאה: 92- 88.
סיפור המשחק: בשידור הראשון בצבע של מכבי בגביע אירופה, מכבי איבדו יתרון ומצאו את עצמם בפיגור 86- 84 אחרי סל של ג'ים מקמילן, 2 דקות לסיום, אך ארל וויליאמס ולו סילבר, שקלעו 24 ו-28 בהתאמה, הובילו ריצת 8- 0 צהובה, וקליעות עונשין של בולוניה רק קבעו את תוצאת הסיום. בדיעבד, התברר שהמשחק הזה היה הכנה לגמר ביניהן בשטרסבורג, חמישה שבועות מאוחר יותר.

85:
עונה: 1977.
שלב: בית הגמר – מחזור 6
יריבה: זברויווקה ברנו.
מיקום: ניטרלי – וילוורד.
תוצאה: 91- 76.
סיפור המשחק: הזכרנו את המשחקים הניטרליים נגד אלופת ברה"מ, אז אפשר להכניס גם את אלופת צ'כוסלובקיה למשוואה, כאשר בפעם הראשונה שהנושא הזה עלה הוחלט שבמקום המשחק ביד-אליהו יירשם ניצחון טכני למכבי ובמקום משחק החוץ יהיה משחק במגרש ניטרלי. יומיים לפני וירטון, הייתה זו וילוורד שאירחה את ברנו ומכבי, כשאלופת ישראל מגיעה עם מאזן 3- 2 לא מספיק טוב, אבל יומיים אחר כך כבר תהיה במאזן 5- 2 ובדרך לגמר.

84:
עונה: 1998.
שלב: שלב בתים שני – מחזור 3.
יריבה: ספליט.
מיקום: חוץ.
תוצאה: 75- 73.
סיפור המשחק: 3 הראשונות בבית המוקדם סיימו במאזן כמעט מושלם את 6 משחקיהן נגד היריבות של שלב הבתים השני, וזה כולל את מכבי שגברו פעמיים על ספליט, טורק טלקום ופורטו (רק אולימפיאקוס הפסידו לספליט פעם אחת). המשחק הזה היה הצמוד ביותר ברצף הזה, ובו ראשרד גריפית' הצטיין במכבי עם 22 נקודות ו-13 ריבאונדים, בזמן שניקולה וויצ'יץ' בן ה-19 קלע 6 נקודות בהופעה הראשונה שלו נגד מכבי.

83:
עונה: 1996.
שלב: סיבוב 2 – גומלין.
יריבה: סיביו.
מיקום: בית.
תוצאה: 122- 65.
סיפור המשחק: את העונה הזאת פתח אחד הקווים האחוריים העמוקים ביותר בתולדות מכבי – עודד קטש, דורון ג'מצ'י, מוטי דניאל – לפחות עד שהחלו הפציעות, ובשלב המוקדם הזה הם חגגו עם הניצחון הכי גדול של מכבי בגביע אירופה ביד-אליהו, כלומר השוואת השיא שהמקרה הקודם שלו יוזכר מיד. דניאל ובראד ליף קלעו 20 כל אחד במשחק שבו ג'מצ'י קיבל הכי הרבה דקות עם 24.

82:
עונה: 1985.
שלב: סיבוב 2 – גומלין.
יריבה: סאן-אייר אוסטנד.
מיקום: בית.
תוצאה: 132- 75.
סיפור המשחק: גם כאן מכבי ניצחו בהפרש שיא בגביע אירופה בהיכל של 57 נקודות, אך הפעם זה קרה אחרי הפסד 90- 80 במשחק הראשון בבלגיה. מיקי ברקוביץ' קלע 35 וקווין מגי ולי ג'ונסון קלעו 29 ו-27 בהתאמה, ושלושתם לבד קלעו יותר מאשר אוסטנד – 91 מול 75 – כששוב נזכיר שמדובר בעונה היחידה שבה מכבי העמידו ממוצע של יותר מ-100 נקודות, בעיקר בגלל השיטה שכללה יותר שלבים מוקדמים.

81:
עונה: 1999.
שלב: שלב בתים שני – מחזור 4.
יריבה: טאו ויטוריה.
מיקום: בית.
תוצאה: 104- 64.
סיפור המשחק: "משחק הבושידו" כמו שהוא מכונה בגלל שפיני גרשון דיבר לפני המשחק על האגרסיביות בה שחקני מכבי צריכים לשחק. המשחק עצמו היה מהמרשימים של מכבי בשנים האלו, כשקטש קלע 23 עם 7/9 לשלוש, וגם נתן בוקס לפנים של שחקן יריב, דורון שפר קלע 20 עם 12 אסיסטים וגם ויקטור אלכנסדר קלע 20. הטבעה של שארפ חתמה נוקאאוט באופן רשמי.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 12 תגובות

  1. מכבי הזו היתה הקבוצה של המדינה למעט אוהדי הפועל תל אביב שיותר מששנאו את מכבי, שנאו את החיבור והתואר הזה. מי שראה את השמחה והפטריוטיות יכול לספר מה היה שם. אני כילד גרתי סמוך לככר רבין, אז כיכר מלכי ישראל, וזוכר הייטב את החגיגות מ 77 ובעיקר מ 81.
    היה אז עם יותר אופטימי. אף אחד לא דיבר על רפורמה במערכת המשפט ואהרון ברק היה עילוי משפטי עם רעיונות מהפכניים אבל עדיין רחוק מהכח הפוליטי שקיבל מאוחר יותר כשהגשים את הרעיונות האלה.

  2. תודה עמיחי.
    בהקשר של פזארו, אני דווקא זוכר את משחק החוץ של אותה שנה, שהיה מותח ואדיר.
    מקווה שהוא נכנס לפרויקט…

  3. תודה רבה עמיחי אני זוכר בעיקר את המקום ה 100 ו 90
    המקום ה 100 היה הניצחון הכי גדול של מכבי בעונה הכי גרועה בתולדותיה
    מאזן 9-3 באירופה וניצחון מרשים על אלופת היבשת ….אגב באותה עונה שכונה מכבי ניצחה כאן את פאוק 81-85 קינג קלע 0 נק אבל זה היה משחקו הטוב ביותר במכבי עם סדרת אס יפה
    פאוק הזו הגיעה אף היא לפיינל פור וסיימה 3.
    צמד הזרים של מכבי החליף את ווארגס ושכחתי את שם השני
    שהם הגיעו הם נקראו קינג דיוויד (אנקרהאם )
    איפה הם ואיפה הכינוי .

    90 במקום ה 90 המשחק מול אריס
    נציין עוד כמה שמות ב 91-92 מכבי החטיאה שלשה אבל מגי לקח על ווילצר הקנדי ר' התקפה גדול שניצח את המשחק
    באותם השנים התפתחה יריבות גדולה בין הקבוצות שהגיעה לשיאה ב 89 בפיינל פור שם מכבי מחקה פיגור 9 לניצחון גדול הרבה תודות לסימס המנוח בעזרת דניאל ב,91 הם התמודדו על הכרטיס האחרון לפיינל פור הימים ימי מלחמת המפרץ
    אריס סירבה להגיע ארצה לבסוף ברצלונה הרסה לה את התירוץ כשהגיעה שבוע קודם לכן
    מכבי ששיחקה בחוץ כמעט את כל משחקיה בסיבוב הראשון סיימה בניצחונות ביתיים על ברסה ואותה אריס והעפילה לפיינל פור שם קיבלה בראש מברסה….
    היריבות די נסתיימה אז בשנת 91 כאשר אריס התקשתה לשחזר את ימי העבר….

כתיבת תגובה

סגירת תפריט