תנו לילד לשחק / הגולש יריב קרן

תנו לילד לשחק / הגולש יריב קרן

יריב קרן הינו איש תקשורת וגולש וותיק באתר

ילד ישראלי חולם להגיע לשייטת 13. הוא עושה הכל כדי להגיע לשם – מתאמן כמו משוגע, בונה את עצמו פיזית ומנטלית לקראת האתגר הגדול שצפוי לו. המשפחה, ההורים, החברים, והחברים לאימון – כולם מצפים ממנו להצליח ולעשות את הדברים בצורה הטובה ביותר. בעיקר הוא מצפה מעצמו לדבר אחד – לא להיכשל.

עכשיו קחו את המשפט הראשון ותחליפו אותו ב"ילד צרפתי חולם להגיע ל-NBA", ותראו שזה מסתדר בול, רק תכפילו את סף הלחץ ב-200 מיליון, תוסיפו מימדים של מיליוני דולרים, אבק כוכבים, תקשורת שיושבת לו על הווריד, וקיבלתם ויקטור וומבאניאמה אחד, סך הכל בן 7128 ימים, עם כתפיים לא מאוד רחבות, שעליהן יושב כל העולם.

מה קיבלנו מוויקטור הצעיר בשני המשחקים ששיחק בליגת הקיץ? פטיש וסדן, שביניהם הוא נמצא. המשחק הראשון לא היה מבריק בלשון המעטה – הצרפתי זרק המון, החטיא המון, קטף ריבאונדים במספר סביר והראה שיהיה מאוד קשה לקלוע מולו מתחת לסל, וזה בכלל לא משנה באיזה גודל אתה. במשחק השני, לעומת זאת, קיבלנו "פריים ג'ורדן"  – 27 נקודות, 12 ריבאונדים ו-3 חסימות. משחק מדהים נכון? אז זהו, שלא.

הדו קוטביות המפוארת שבה הילד בן בסך הכל 19 הזה מסוקר, עשויה להיות הרסנית עבורו להמשך הקריירה, וההחלטה של הספרס לספסל אותו לשארית ליגת הקיץ היא פשוט נהדרת. כשהוא סביר מינוס? הוא באסט והולך להיכשל בצורה חמורה. כשהוא מעולה? תשמור על הטבעות שלך אדם סילבר, הוא בא לקחת את כולן! הבחור הזה שעל גבו מונח כרגע פרנצ'ייז שלם, ככל הנראה מתמודד עם יותר מדי לחץ עוד לפני שצחצח שיניים בבוקר, ומישהו חייב לעשות לזה סטופ. רק העונה ראינו את ג'ה מוראנט, שכבר סומן כיורש של הליגה, קורס מנטלית תחת הלחץ, ובין אם יחזור כמו שצריך או לא, בין אם ייקח שמונה אליפויות עד שייתלה את נעליו, לא ישכחו לו את זה לעולם, וזו הבעיה.

הנטייה של חובבי הספורט, תקשורת הספורט, ותעשיית הספורט האמריקאית להמליך מלכים, ולהפיל אותם באותה מהירות, היא לא פחות ממסוכנת ואין איך להשיב את הנעשה. הרי אם בעוד שש שנים וומבי לא יהיה סופרסטאר הוא יהיה כישלון, אם ייפצע ויחזור בסגנון דריק רוז, אז הוא פשוט ייהפך לסיפור של "מה היה אילו". למעשה, רק אם יצליח בצורה מטאורית ויוצאת דופן להתמודד עם הלחץ הבלתי סביר שמופעל עליו, ויהפוך ליורש של לברון ג'יימס, כפרוספקט שהצליח לעמוד בציפיות, רק אז אולי ייתנו לו שקט, (אבל אם תשאלו את לברון כנראה שהוא יגיד שפשוט אין שקט).

אין לטקסט הזה פואנטה, אולי חוץ ממילה אחת: פרופורציה. תסתכלו רגע על הכוכבים של השנים האחרונות, יאניס, יוקיץ' ואפילו לוקה, נכנסו עם הרבה פחות לחץ לליגה מהצרפתי, וכולם הגיעו לגבהים היסטוריים, (אולי לוקה עוד לא אבל אין לי ספק שזה יגיע), בניגוד לג'ה אותו אני מזכיר שוב, וזאיון, ואייטון, וג'יימס וייזמן, ופשוט לא חסרות דוגמאות. אני מתעלם רגע מהעובדה שכל מי שהזכרתי ככישלון הוא אמריקאי, כי אפשר להכניס גם אם דארקו מיליצי'ץ', מגדל תפוחי האדמה, לרשימה הזו, ובסך הכל אומר – תנו לילד לשחק. הכי גרוע שיכול לקרות? הוא לא ייהפך לאל הכדורסל שכולם רוצים שיהיה. הכי טוב? לא רוצה לשים לו תקרה, קטונתי. פשוט תנו לילד לשחק.

לפוסט הזה יש 19 תגובות

  1. תודה על הכתבה.
    ויקטור עם כשרונות נדירים.בינתיים יש לו חסרון גדול הוא רזה מידי ולא פיזי.בסה"כ זה לא נורא צריך לפתח אותו פיזית גם על חשבון דקות משחק או משחקים שלמים.
    מפתה מאוד לזרוק אותו ישר לקלחת.אבל חייבים לנטרל בשלב זה סיכוי לפציעות.הנסיון מוכיח פציעה גוררת פציעה.
    לא אהבתי בשעתו את מה שעשו מאמוני בייטס. ורואים את התוצאות.היום בייטס עדיין יכול להיות שחקן טוב הוא בדיוק יושב על עמדה 3 שחסרה מאוד בקליבלנד.

    1. זה מזכיר לי בזמנו את התמונה של סטיבן אדאמס בהשוואה לכמה שנים אחרי שנכנס לליגה…יש גבול לכמה גדול פיזית אתה יכול להיות בגיל ככ צעיר… במיוחד כשמדובר בסנטרים..

  2. תודה רבה.זה מה שנקרא קל להגיד קשה לעשות.ההייפ סביב ויקטור מטורף אמת מאז לברון לא היה כזה הייפ על שחקן ואין מה לעשות זה ילווה אותו לאורך כל הקריירה.למזלו הוא נפל בסן אנטוניו שאני מאמין שפופ יידע לנווט אותו בצורה טובה ומאוזנת גם לפחות לפי מה שכותבים לויקטור יש מעטפת מדהימה שדואגת לו ומכוונת אותו כבר מגיל מאוד צעיר ככה שאני מאמין שמנטלית הוא בטוח לג'ה.
    אבל בסוף כן כל משחק שהוא ישחק ישר יגידו באסט,גואט או לא משנה מה.

  3. קודם כל פוסט מצויין. שנית, כמה הערות:
    א. אם יש ארגון אחד שאולי מסוגל לתת לויקטור את המעטפת שתאפשר לו שקט מקצועי זה הספרס. נקווה שזה גם מה שיקרה.
    ב. שלא ישחק. אין שום לחץ או לוז או מטרות קריטיות העונה. המטרה היחידה שלו זה להתחזק.
    הספרס יתחילו את המסע המחודש שלהם לטבעת רק אחרי 2 בחירות דראפט ראשונות ב24 וגם אז ייקח להם זמן להבשיל. החיפזון הוא מהשטן והחילזון הוא מהשפן. לספרס לא משנה אם העונה הבאה תיגמר ב30 נצחונות, 35 או 25. פליאוף לא נראה ב24

  4. לדעתי הלא מלומדת הבעיה היא הרבה יותר רחבה מסתם כדורסל
    אנחנו חיים היום בעולם שכל אחד יש לו דעה וכל אחד מבין בכל דבר ומותר להגיד הכל יש רשתות חברתיות וסושיאל ככה יש חשיפה להכל
    כל דבר היום הוא סוף העולם וחיים ומוות ואנשים פשוט לא מצליחים להתמודד עם שום דבר בחיים כי הכל נראה כל-כך טוב ויפה וברגע של התפכחות שרואים את העולם באמת אנחנו נשברים.
    ומבי בסוף מתמודד מול כל העולם והתקשורת כי כל דבר שהוא יעשה ינותח מאלף זוויות
    אם הוא יבין שכל הרעש זה שטויות ושכל מה שיפריע לו רק יהרוס לו(לדוגמא החברים של ג'ה שחושבים שזה פסדר להסריט אותו עם אקדח לכל העולם) הוא ככל הנראה יצליח
    ולצערי אין פרופורציה וזה רק יגדל עם הזמן…

    1. כתבת יפה
      דווקא נראה שמנטלית הוא קיבל ייעוץ יפה כי המילים שלו נשמעות טוב, לפחות כלפי חוץ,יחסית לשחקן ככ צעיר..

      1. תכלס גם אני התרשמתי ממנו בקטע הזה
        נראה שהוא הקיף את עצמו באנשים הנכונים
        כמו שבזמנו לברון עשה וזה הצליח לו בגדול
        אני מאוד מקווה שהוא לא יהיה באסט ובאמת ימצה את רוב הפוטנציאל שלו

  5. ויקטור הוא שחקן מאד טוב לממדיו .
    היו כבר כאלו לפניו רלף סמפסון לדוגמא , הסיפור לא הסתיים טוב .
    למעשה לא היו הרבה שחקנים בממדים האלו שהצליחו אלו שכן
    היו לו אלסינדור מי זה… וווילט צמברלין .
    וכן פורזינגיס מגלה הצלחה חלקית
    עד עתה .
    לדעתי הספרס מבינים שצריך לתת לו זמן ולהבנתי הם צודקים .
    בקשר לילד הישראלי והשייטת :
    אפשר לשכוח מזה המצב היום
    לחלוטין משנה את התמונה .
    המוטיבציה היום בקושי קיימת .

    1. לטובתו הסיפורים מדברים שכבר מגיל צעיר הבינו מה יש להם ביד ועבדו איתו בדיוק על נקודות שיעזרו לו להימנע מפציעות למרות הגודל שלו.נקווה שזה יחד עם התקדמות הרפואה הספורטיבית גורלו יהיה שונה מגורל כל הנפילים.
      לגבי שחקן טוב לממדיו-יש לו סקילס מטורפים לממדיו.בחיאת ראבאק הבן אדם עושה קרוסאוברים ועולה לזריקה=זה פשוט לא נתפס. איך אמרו אם אתה יוצר שחקן בNBA2K זה השחקן שאתה יוצר ללא צל של ספק

  6. אחלה כתיבה.
    הלחץ בשייטת קצת יותר גדול… טעות קטנה וחברים שלך נהרגים. (ע"ע אנצאריה, דליפת מידע הובילה למארב ו12 הרוגים)
    אבל בגדול מסכים איתך, יוצרים לו ציפיות לא הגיוניות. יהיה לו ממש קשה להצליח תחת זכוכית המגדלת, כי כרגע גם אם יהיה אולסטאר ללא אליפויות הוא לא יצדיק את כל התקוות. מקווה שהמזל שלו להגיע לארגון בריא כמו הספרס יעזור לו.

  7. תודה על הפוסט.
    בכדורסל, כמו בחיים, לא הכל שחור או לבן. על כל צעד שלא תעשה – תמיד יהיה למישהו מה להגיד.
    אם יש סיכוי לשחקן במימדים כאלה – זה לוומבי.
    היום המודעות לבריאות השחקנים בשיאה, הכוח הוא אצל השחקנים ובנוסף הוא גם בספרס. עדיין זה לא אומר שהוא יהיה באסט, אבל מנטלית וארגונית יש לספרס סיכוי להפוך אותו לחתיכת סופרסטאר.

  8. לרגע קראתי בכותרת שאתה חולם להגיע לשייטת. ואז אני רואה שאתה איש תקשורת ותיק
    🙂
    לקח לי כמה שניות להבין…
    .
    תודה רבה
    קשה לי למצוא את ההבדלים בין הלחץ על כוכבי העל, לבין אלה שהם לא מקום ראשון בדראפט וכו. במיוחד האמריקאים..
    בסוף יש לחץ עצום על ככ הרבה מהם שנראה שההבדלים בשורה התחתונה הם לא עצומים
    מזכיר את האמריקאים כי נראלי האירופאים דוגמא פחות טובה
    גם כי בדרכ נוטים לזלזל בהם מאוד, וגם כי חלק מאלה שהזכרת בכלל נבחרו מקום 432 בדראפט
    וגם לוקה, שהוא כנראה האירופאי עם הלחץ הכי גדול על כתפיו מהתקשורת האמריקאית מאז לא יודע מי, הגיע אחרי קמפיין אדיר באירופה והובלת הקבוצה שלו לזכייה ביורוליג…
    ככה שהוא כבר חווה לא מעט.
    נראלי קצת יותר קל להגיע לNBA כשעשרות אלפי אוהדים בטירוף שורקים לך בוז (במקרה הטוב) בכל רחבי אירופה.. גם אנחנו חלק מהם
    .
    הדרך הכי טובה לויקטור להוריד מעצמו לחץ זה לעבור לדבר צרפתית עם התקשורת ולזנוח את האנגלית הרהוטה

  9. לא מבין את ההיגיון.
    אם לפרד ואן פליט משלמים מקסימום או קרוב, ואף אחד לא מצפה ממנו שיהיה הכי טוב, גם וומבי יכול.
    עוד 3 שנים, הוא יכול לעמוד על ממוצע של 20 ו 10, לשחק הגנה סבירה, ועדיין יקבל מקס. כולם יתרגלו שזה מה שמקבלים ממנו, ואף אחד לא יבוא אליו בטענות.
    20 משחקים בינוניים לתוך העונה, וחצי מהאוהדים מאבדים עניין. עוד כמה כאלה, ויעברו ללהיט הבא.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט