כדורסל ותנ"ך – גדעון ובליץ' /שחר צ'קוטאי

הסיפור שלנו מתחיל בספר שופטים. לאורך כל הדרך ספר שופטים הוא עלילה שחוזרת על עצמה כמו גלגל, עם ישראל חוטא, העמים האחרים באים לצור עליהם, העם צועק לעזרה ומיד ד' מעלה מושיע שיעזור. כל האירועים הללו חוזרים פעם אחר פעם.

איך זה קשור לכדורסל – עוד רגע.

שופטים פרק ו, מדיין עולה לשלטון והמקרא משווה אותם לארבה – "ויחנו עליהם, וישחיתו את יבול הארץ…. ולא ישאירו מחיה בישראל…. ובאו כדי ארבה לרוב… ויבואו בארץ לשחתה".

הארבה מוכר לנו גם ממכות מצרים, וכל חקלאי יודע שארבה זה מכה אנושה לחקלאות. כמו שהם באים הם הולכים ועל הדרך אוכלים את הכל. בהמשך מסופר לנו על גדעון שחובט חיטים במהירות רבה כדי למנוע מהמדיינים לחטוף לו את זה. בני ישראל מכינים לעצמם מערות, מצודות ומנהרות בהרים כדי שיצליחו לחיות.

בעצם מה שמדיין עשו לישראל זה בליץ'/מלכודת:

המטרה של המלכודת היא ליצור לחץ על מוביל הכדור כדי שיאבד אותו. תוקפים בהתקפה ותוקפים בהגנה.
יש לזה כמה סגנונות: בליץ באזורית – השומרים למעלה עולים ולוחצים על מוביל הכדור כאשר השומרים בכנפיים לוחצים על שחקני הכנף כמו בתמונה 1. זה צריך לקרות מהר כדי שלא יהיה זמן למוביל הכדור לחשוב. 1 ו-2 לבן עולים במהירות ל-1 כאשר 3 ו-4 לבן מגיעים למנוע כדור משחקני הכנף. 5 מתופקד על מניעת מסירות גבוהות או קשתיות לגבוהים.

סגנון נוסף זה בליץ אחרי חסימה – זה מזכיר את ההדג', אבל בהדג' ברגע שהשומר הראשי חוזר, השחקן שיצא חוזר לשלו (כמובן שצריך גם חיפוי, אבל זה נושא אחר). במקום שיהיה חילוף בין השחקנים, או שיטת הדרופ, שני השחקנים מאגפים את מוביל הכדור ולוחצים אותו כאשר השחקנים שנותרו מאחור מגיעים לחפות אליהם ולעזור בוייק-סיד.
ראיתי את זה לא מעט מקרוב בכדורסל הנשים אצל הקבוצה של זיו ארז בראשון לציון. בכל פעם ששחקנית יריבה נכנסת למלכודת הזאת הוא היה צועק "צאי" ופשוט לחץ מטורף על הכדור. האוזן שלי גם הייתה יוצאת מהמקום.

וכעת נלך לגמר האחרון שהיה לנו לא מזמן וננסה להדגים מקרוב:
יוקיץ בא לחסום -ובאותה שנייה באם יוצא לתקוף את מארי שנסוג אחור, גייב וינסנט מגיע לעזור וחוטף את הכדור. בליץ מושלם.

למה ההשוואה הזאת – כי זה בעצם מה שקרה לישראל, לא נתנו להם מרחב פעולה, בכל הזדמנות שהייתה מדיין לחצו אותם. בניגוד למלכים אחרים שהחזיקו מעמד יותר שנים הסיבה שמדיין היו "רק" שבע שנים זה בגלל הלחץ שהם שמו על ישראל.

איך פותרים את הבעיה?

התשובה הפשוטה – פותחים אפשרויות מסירה, דבר שלא קל אבל אפשרי. כלומר, במקום שכל יתר השחקנים ילכו רחוק וישאירו את מהלך הפיק&רול לבד, שחקן עומד קרוב כדי להיות מוכן לקבל כדור במקרה של בליץ. כפי שרואים בתמונה הבאה:
שחקן 2 עולה למעלה כדי לתת ל-1 אפשרות למסירה. ומכאן אפשר לשחק הלאה (מסירה מהירה של 2 ל-5 לתוך הצבע או התחלת מהלך מחדש.

ואם עסקנו בשני סגנונות משחק אז גם באזורית יש את אפשרות השבירה על ידי כך שאחרי המסירה הראשונה אחד הגבוהים עולה לאזור העונשין ואז הוא יכול לקבל כדור ולנהל משם משחק, או שהגבוה השני מקבל מסירה קשתית וגבוהה. ההגנה צריכה במקרה הזה להחליט מה תהיה נקודת השבירה שלה, האם הגבוה בעונשין או שמהמרים על מסירה קשתית גבוהה שלרוב לא תמצא את השחקן.

התשובה התנ"כית לבעיית הבליץ' של מדיין – בהפתעה! "ויחץ את שלוש מאות האיש, שלה ראשים. ויתן שופרות ביד כולם וכדים ריקים ולפידים בתוך הכדים…. ויתקעו בשופרות ונפוץ הכדים".

אלמנט חשוב שאנחנו מכירים ממלחמות הוא אפקט ההפתעה. גדעון מפתיע את האויב ואין להם איך להיחלץ מזה. גם בששת הימים הצבא הישראלי עשה הפתעה ויצא לבסיסי האויב והשמיד את המטוסים. בעצם גדעון לא נותן אפשרות לצבא מדיין להבין מי נגד מי ובעצם משאיר אותו להרוג אחד את השני.

נגמר עוד פרק של כדורסל ותנ"ך. אם יש לכם רעיונות נוספים למקרי כדורסל מהתנ"ך, תכתבו בתגובות!

לפוסט הזה יש 29 תגובות

  1. תודה רבה.
    רעיון למקרי תנ"ך וכדורסל – בריאת העולם והקליפרס קונטנדרים.
    בשני המקרים מדובר באגדות לא מציאותיות, ועדיין יש אנשים שמאמינים בזה.

    1. בפרק הבא דורה המטייל מלמדת איך עושים מסע שורשים ברחבה. שנאמר "וצעדו את הארץ לאורכה ולרוחבה".

      וגם דרעי פותח הופס הרחבת הכותל. אבל לגברים בלבד. השופט – בן אחותו, מליון שקל למשחק.

      ולסיום הניקס בטקטיקה משחקי הכתר רוצחים את הקבוצה היריבה האוהדים והשופטים בחתונה אדומה.

    2. זה שאתה ושכמותך אומרים שבריאת העולם אגדה לא מציאותית לא עושה זאת כך.
      פרופ' יעקב בקנשטיין ז"ל שהיה מגדולי הפיזיקאים בעולם האמין ההשקפה הדתית שלא הפריעה לו להיותו מדען. פרופ' אהרן צ'חנובר שאינו דתי גם מאמין בבריאת העולם.
      וכן מדענים שגדלו על השקפה כמו שלך, לאחר שהכירו גם את ההשקפה הדתית חזרו בתשובה וראו בהשקפה הדתית את האמת ולא בהשקפה החילונית שגדלו בה, כמו למשל הפרופסורים ירמיהו ברנובר, נתן אביעזר, ג'ראלד שרודר, זאב גרין, ישראל אומן, ועוד.
      http://haemethayehudit.blogspot.com/2015/02/blog-post_11.html?m=0

      1. בדיוק מה שכתבתי- "ויש עוד אנשים שמאמינים בזה".
        וכמו עם הקליפרס, גם בריאת העולם לא באמת התקיימה, בטח לא על פי הסיפור המקראי.
        מצידי תאמין בזה ותאמין בנחש מדבר ותאמין בשמש שעוצרים אותה באמצע היום ותאמין בשיח שעולה בו אש והוא לא מתכלה ותאמין בזה שהקליפרס קונטנדרים – מבחינתי אלו הכל אגדות.

        1. העובדה היא שמדענים שגדלו על השקפתך, לאחר שהכירו גם את השקפת הדת היהודית חזרו בתשובה והעדיפו אותה על ההשקפה החילונית שגדלו עליה.
          מציאות העולם מוכיחה על קיומו של בורא עולם וכשם שהבית מודיע על הבנאי, הבגד על האורג והדלת מודיע על הנגר כך העולם מודיע על הקב"ה שהוא בראו
          https://mobile.arachim.org/?CategoryID=105

        2. לומר שהעולם נוצר מאליו והחיים נוצרו מהדומם אלו סיפורי אגדות. לומר שהעולם נברא בידי כוח עליון תבוני בלתי מוגבל הוא הדבר ההגיוני.

          1. צ״ל ״לומר שהעולם נברא בידי כוח עליון תבוני בלתי מוגבל שנוצר מאליו זה הדבר ההגיוני שאיננו סיפור אגדה…״
            .
            הרי כל מה שיש לך זה סיפורי אגדה.
            המציאות והמדע רק מקטינים את המפלצת הדמיונית שלך עם כל יום שעובר עד שיום אחד תיעלם.
            .
            מתי בפעם האחרונה היתה איזו תעלומה בעולם שמישהו חקר לעומק והגיע למסקנה שהתיאוריה המדעית הנוכחית שגויה והתשובה האמיתית היא החבר הדמיוני שלך והציג לזה ראיות ?
            .
            חבורת ליצנים.

            1. זה שאתה ושכמותך אומרים חבר דמיוני לא עושה זאת כך!!!
              ולמי קראת חבורת ליצנים? לפרופסורים ירמיהו ברנובר, נתן אביעזר, ג'ראלד שרודר, זאב גרין, ישראל אומן, יעקב בקנשטיין, אהרן צ'חנובר?! ועוד.
              אתה וחבריך לדעה הזו חבורת ליצנים!!!
              https://www.haemet.net/articles/god.htm
              http://www.haemet.net/articles/creation/evolution/evolution.htm

          2. ואותו "כוח עליון תבוני בלתי מוגבל", איך הוא הגיע לעולם? ממתי הוא קיים? האם הוא יתקיים לתמיד? ואיך בכלל יוצרים שמש וירח, דשא, עצי פרי?

            1. אבל אני עוצר פה. אין לי כוח לויכוחים חסרי סרק מול אדם כמוך שאיחל מוות והתאבדות לאלפי אנשים וילדים צעירים שבמקרה אוהדים את הפועל תל אביב. מעניין מה היצור התבוני עם הכוח הבלתי מוגבל חושב על האמירה הזו שלך.

  2. מקורי ומעניין.
    תיקון קטן, גדעון חבט חיטים בגת (לאו דווקא מהר) שמשמש לדריכה על ענבים, כדי להטעות את המדיינים שלא יחטפו לו את החיטה.
    כלומר הטעייה והפתעה הן הפתרונות בתנך להתמודדות עם הבליץ.
    מתאים גם בפתרונות הכדורסל 😀

  3. רעיון יפה צ'יקו, אם כי לפי איך שהגדרת את מדיין ( "ויחנו עליהם, וישחיתו את יבול הארץ…. ולא ישאירו מחיה בישראל…. ובאו כדי ארבה לרוב… ויבואו בארץ לשחתה".) הייתי אומר שזה יותר מזכיר את שיטת מכבי תל אביב לשלוט בליגה המקומית בשנים עברו…ופחות את הבליץ .
    רעיונות נוספים לתנ"ך הכדורסל :
    פילגש בגבעה – כל המאמנים שלמדו מפופוביץ ומפוזרים כיום ברחבי הליגה.
    קריעת ים סוף – איך לפנות את הרחבה לחודרים קטנים וזריזים באמצעות בלוק אגרסיבי ( סטיב אדאמס לג'ה).
    משל יותם – איך ולמה הגולשים בהופס המליכו עליהם את האטד/האשך

כתיבת תגובה

סגירת תפריט