רגשות מעורבים / אסף גפן

בתור אוהד הפועל ת"א כדורסל, חבר עמותה מיום הקמתה ומנוי באופן קבוע בדרייב אין בשנים האחרונות שמשתדל על אף המרחק מת"א להגיע לכמה שיותר משחקים שאני יכול הייתי אמור להתעסק מקצועית עם הדרבי הכי גדול שהיה פה אי-פעם מהצד האדום של העיר. הייתי אמור לחגוג בלב שלם ניצחון ענק ולפנטז על סיכוי הכי גדול שהייתה לקבוצה האהובה שלי בשלושים השנים האחרונות מאז שאני אוהד אותה לזכות באליפות (ותודה לקבוצה המופלאה ההיא של הגליל העליון שיצרה לי את שברון הלב הספורטיבי הראשון כאוהד) .

הייתי אמור לקום היום בבוקר עם תחושת גאווה על כך שהפועל ת"א כדורסל זו קבוצת האוהדים המקצוענית הראשונה בישראל שמגיעה כל כך קרוב לתואר ואת השלמת אחד הקאמבקים הגדולים בתולדות הספורט הישראלי מקבוצה שהלכה למעשה מתה וקמה לתחייה ממרתפי הנשייה ע"י חבורת אוהדים שלקחו אחריות על גורלם ויצרו פה באמת דבר ייחודי ,שונה ושנעשה מתוך אהבה טהורה.

במקום זאת קמתי עם המון רגשות מעורבים , תחושת בלבול ולא מעט דאגה שנבעו לא חלילה משום דבר מקצועי מבחינת כדורסל שקשור לסדרה הזו אלא בעיקר לקהל של הקבוצה ולכל מה שסובב סביבו מזה תקופה ובעיקר הגיע לשיאו בשני משחקי הדרבי בסדרת הגמר עד כה.

חשוב לי להדגיש כבר מעכשיו שאני הולך לכתוב כאן רק על הקהל של הפועל ת"א מהפוזיציה שלי כאוהד ובכוונה לא אתייחס לצד השני המעורב בסדרת הגמר שאי אפשר לחשוד בי באהדת יתר אליו או לעומדים בראשו שאינם "צדיקים" גדולים. זה נובע עיקר מתוך התפיסה שחינכו אותי עליה מבית והיא קודם כל כך לקיחת אחריות והסתכלות על איך אתה יכול לנהוג אחרת.

אוהדי הפועל ת"א ברובם המוחלט מתוך אחד שבאמת נמצא בחיקם לא מעט לאורך השנים האחרונות ביציעים הם באמת אוהדים טובים, קהל תומך ואכפתי שהולך לכל מקום ובכל מצב אחרי הקבוצה שלו בין אם בעונות מוצלחות ובין אם בכאלה שפחות טובות. כאשר האוהדים הללו מתעסקים בעידוד נטו ולא בפירוטכניקה וקריאות שואה שזה מה שקורה ב-90% מהמשחקים זה הקהל הכי טוב בעיניי (הלא אוביקטיביות) בכדורסל הישראלי .

אז איפה נכנסות הדאגות, החששות והרגשות המעורבים שלי כלפי אותם אוהדים מופלאים? בדיוק ב-10% של המשחקים המוגדרים "נפיצים" שזה בעיקר דרבים ולעתים חולון וי-ם. שני משחקי הדרבי האחרונים היו אפילו חרגים בעוצמות ביחס למשחקי דרבי רבים אחרים שחוויתי בשל המעמד וגם בשל שני הצדדים המעורבים.

באותם 10% של משחקים אנחנו כאותו קהל אדום המופלא מייצר לעצמנו נזקים תדמיתיים שקשה לתקן לאורך זמן, שלא לדבר על נזקים מקצועיים ונזקים כספיים כבדים , האמוציות והמתיחות שמובילות להתנהגויות אלימות שבאמת אין להם מקום במשחק כדורסל .

אף אחד לא ישכנע אותי שיש הצדקה לאבוקות, בטח ובטח לא באולם סגור! אף אחד לא ישכנע אותי שיש הצדקה כלשהי לזריקת חפצים למגרש! בעיקר אף אחד לא יצליח לשכנע אותי שהתנהגות גרועה ובעייתית ככל שתהיה כלפי הקהל שלנו מצדיקה את הפורקן הזה על סוגיו השונים.

יש ביטוי שאומר : " אל תהיה צודק אלא תהיה חכם" (או משהו בסגנון הזה). מרגיש לי שכרגע אנחנו כקהל אוהדים שברובו איננו אלים צריכים להנחיל ולפעול למען הדבר הזה כרגע אל מול אוהדים מעולים אחרים שלעתים שוכחים את זה ומאבדים את הכיוון לחלוטין מבחינתי. בסופו של יום אני לא רוצה להגיע למצב דומה למשל למה שקרה לקהל בית"ר י-ם שפתאום מצא את עצמו שבוי של "לה פמיליה" למשל.

אני לא יכול לדבר בשם כלל אוהדי הפועל ת"א בכדורסל ולא מתיימר לעשות זאת אבל בשם עצמי יכול להגיד שאני כחבר עמותה מיום הקמתה וכאוהד שמגיע להמון משחקים רוצה להמשיך להגיע ולהנות מהעידוד החיובי שבאמת יש ב-90% מהזמן לאורך עונת הכדורסל המופלאה הזו של הקבוצה.

אני כאבא לבת 10.5 שכבר נדבקה בחיידק האהדה להפועל ת"א "באשמתי" המלאה רוצה שיהיה באפשרותי לבוא אתה לכל משחק ולא כמו המצב היום שיש משחקים שבמודע אני בוחר בשל התופעות שתיארתי לא להביא אותה כיום. אני רוצה להמשיך להנות מהקבוצה שלי שאני באמת גאה בה וברוב המוחלט של אוהדיה .

ודווקא לאמירה אחת של רמי כהן יו"ר הפועל ת"א מאוד התחברתי: "אנחנו חייבים להתחיל לתעל את הרגשות שלנו למקומות הטובים של העידוד ולא לסחוב את כל העניין הזה של 54 שנה ויום הדין וכל הביטויים ששמעתי השבוע כי בסוף אין להם מקום. אנחנו רוצים להמשיך לגדול ולהתפתח כמועדון ואנחנו עושים את זה יפה בשנתיים האחרונות. גם הקהל צריך ללמוד לעשות את זה"

אז קדימה זה הזמן שלנו כקהל של הפועל להתקדם קדימה , למרות שכולנו סוחבים משקעי עבר (וגם הווה) חלקם מאוד מוצדקים וחלקם כבר הגיע זמנם לעבור מהעולם להראות לכולם שאנחנו יודעים לעודד גם כמו שצריך בלי אבוקות , בלי חפצים, בלי קריאות שואה והתאבדות, פשוט עידוד נקי כמו שהקהל הזה יודע עם שלטים מקוריים ויצירתיים, בלונים , כדורי ים וכל דבר אחר שלא מסכן אף אחד או אחת שמגיעים למשחקים.

אין טוב ממשחק 3 בסדרה מחר שהולך להכריע את האליפות להתחיל בזה! יאללה הפועל!

לפוסט הזה יש 26 תגובות

  1. תודה רבה אסף
    זה בלתי נמנע שהקהל הרע של הפועל יגרום לקהל האיכותי לעוף משם
    זה התחיל בדיוק ככה בטדי
    לה פמליה השתלטו על המזרחי שנהיה מגעיל
    ואז האוהדים הנורמלים עברו למערבי ומשם הבייתה
    תרבות הספורט בישראל חייבת לעבור זעזעוע עמוק ולצערי זה יקרה רק לאחר אסון
    כל ערוצי הברברת כאן זה בושה וחרפה
    כתבים מפוזיציה, ליצני חצר, אוהדים על ספידים

    1. מאוד מקווה שזה לא יקרה מידן . אין ספק שצריך עכשיו לעשות שינוי בתרבות הספורט פה. בעיקר לשנות דיסקט שבסוף זה לא מלחמה ולא חיים ומוות.

    2. אוהדי בית"ר התנהגו באלימות בכל מגרש חוץ הרבה לפני לה פמיליה והרבה יותר מאוהדי קבוצות אחרות. וכן אתמול כתבתי שזה מצחיק שאוהדים רבים מי יותר גרוע אבל במקרה הזה זה לא סותר כי עם אף קהל אחר לא הרגשתי מאוים ככה בכל משחק בית ובכלל

      1. תודה אור. לי אישית קשה עם הריב הזה וגם כתבתי את זה בפוסט , קודם כל קח אחריות תמיד על המעשים שלך בלי קשר לצד השני.

    3. אין תקשורת בישראל, לא רק בכדורגל.
      אני לא רואה טמבלוויזיה כבר כמעט 20 שנה וממעט לקרוא עיתונים כי כולם שקרנים ומנסים להנדס את התודעה.

  2. יפה כתבת אבל לצערי זה די חסר תכלית. כל עוד עבריינים במסווה של "אוהדים" נמצאים ביציע ומגיעים למשחק עם כיסוי על הפנים וללא חולצות תהיה אווירת טרור כזו או אחרת שתדיר אוהדים נורמטיביים עם ילדים מהמגרשים. אם אני לא יכול להגיע ללא חשש למשחק ספורט אני פשוט לא אגיע, מדוע לי לקחת את הצ'אנס הזה, כולה ספורט… נותנים במה ל"יריבות" כאילו מדובר בעניין של חיים ומוות. כאשר השנאה מובילה והשלט 100% אנטי מכבי או משהו בסגנון מונף בכל משחק יש בעיה ולצערי אני לא רואה אותה נפתרת כל כך מהר. התופעה הזו קיימת לא רק בהפועל , אבל האירועים האחרונים רק מלבים אותה ומעלים אותה לכותרות, במקום שתהיה יריבות ספורטיבית היא הופכת למשהו מוטרף של שנאה יוקדת בסגנון מלחמתי. בתור אחד שצפה בהמון משחקים העונה והיה הולך למשחקים רבים בשנים האחרונות, אפילו לא טרחתי לצפות במשחק אמש שהחל שעה לאחר השעה היעודה בגלל "אוהדים" שרוצים להוכיח משהו, סלחו לי זה פשוט לא ספורט. אין לי בעיה עם יריבות ספורטיבית יוקדת , עם עידוד , פה ושם קללות, אני לא מחפש מקום סטרילי או אולם תיאטרון . אבל כשזה מגיע לאלימות, אבוקות רבות באולם סגור, יריקות, זריקת חפצים, שירי שואה וכדומה אין לי מה לעשות שם.

  3. קודם כל תהיה גאה.זה באמת מבאס אבל צריך להפריד בין שני הדברים. לא יודע מה אפשר לעשות עם אסופה כזו בקהל. מבחינתי הפיתרון הוא באמת לא ללכת למשחקים נפיצים.

  4. תודה עידו. זה באמת שאלה בקהל של הפועל כבר תקופה ארוכה. ושלא יובן אני מאוד גאה ברוב הקהל ובהופעה האדירה של הקבוצה.

  5. תודה רבה אסף. הכדורסל בארץ צריך עוד אנשים כמוך. אני אוהד הפועל ירושלים ואני מעדיף שמכבי ינצחו את הסדרה בגלל "האוהדים" האלה שהורסים משחקים (במשחק בירושלים בחצי הגמר נזרקו מוטות וגליליי נייר טואלט מהיציע של הפועל תל אביב ליציע שלנו). אני מקווה שהפועל תל אביב כמועדון תוקיע את האנשים האלה שרק פוגעים בקבוצה ובכדורסל בארץ.

  6. תודה אסף, מצטרף לקריאתך. אני זוכר שמתישהו ביסודי נסעתי באוטובוס עם טייפ קטן ומצ'וקצק לאוסישקין לראיין ביום צהריים אחד את צביק'ה שרף, עמי נאווי ושמעון אמסלם, כשת'רקדיל מלהטט שם באימון.
    האווירה אז הייתה מחשמלת אבל לא ירדה לפסים אישיים קיצוניים כמו היום.
    הגיע הזמן להתעשת.

  7. תודה על התגובה. מסכים אתך לגמרי. האווירה מאוד הקצינה בשנים האחרונות, האמת שמאוד בדומה בכלל לשיח הכללי במדינה. יאללה איזה רגע של נוסטלגיה עם השמות שהעלת..שהתחלתי לשחק בקטסל בכיתה ג או ד המספר שבחרתי היה 8 בגלל אמסלם אהוב ליבי.

  8. בתור אוהד חולוניה מסכים אתך.
    אוהב ללכת עם הילדים.
    אבל אין מה לומר. זה עבד. מכבי עלו למשחק במצב מנטאלי ירוד לחלוטין
    🤔
    העיקר שניצחתם, ואנחנו עדיין אלופים רשמית, לעוד כמה ימים
    🎊

  9. אני יודע שאני מחוץ לכל הבאורעות הללו, וןאני יודע שאני מתחיל לדבר כאמריקאי יהודי, אבל אביע בכל זאת את דעתי: לי קשה להאמין שיהודים ישראלים מסוגלים להתנהג ככה נגד יהודים ישראלים. אני לא מבין את המשטרה: הבריונים הללו הם פחדנים. מספיק שיהיו באולם 12 שוטרים וייבצעו מאסר מיידי של 2-4 בריונים שיחטפו עונשי מאסר של 12 חודשים, והכל ישתנה מיד. בזמני אוהדי הפועל ת"א 'הבריונים' באו בעיקר מדרום ת"א. רוב האוהדים האמיתיים היו קיבוצניקים ומושבניקים, ומת"א רבתי והסביבה. למה לא לצלם את המתפרעים מעל גבול המותר ולאסור עליהם כניסה לאולם? אני מתפלא שלשחקנים אמריקאים ואירופאים לא מפריע לשחק באווירה פושעת ממש כזאת?וכיצד מצליחים להכניס לאולם את כל החפצים שזורקים? הייתי אוסר להכניס לאולם כל חפץ מלבד ארנק. 90% מהקהל יבינו שזה ייעשה רק זמנית.

    1. מנחם תודה. צריך להחמיר אכיפה וענישה. אסור להחזיר שוטרים ליציעים , בישראל זה מתכון לאסון. אפשר בהחלט לתפוס בקלות את מי שמשליך חפצים ואבוקות ולטפל גם אחרי. כל האולמות מרושתים, יש דבר אחד בעיניי שצריך לעצור, אוהדים שבאים במכוון רעולי פנים בדיוק מהסיבות הללו לא לאפשר להם כניסה לאירועי הספורט ואפשר בחקיקה לתקף את זה גם.

    2. בס"ד
      מנחם היקר.
      רואים שאתה לא חי כאן כבר הרבה זמן.
      שוטרים יש, ולפעמים גם הם אלימים בצורה לא ראויה.
      איזה 12 חודשי מאסר, אולי 12 שעות מעצר פה.
      מחר בבוקר הם משתחררים.

  10. במקום לדבר, צריך לקום ולעשות משהו.
    לצערי זה לא 10% שאתה אומר. זה הרבה יותר. והבעייה הגדולה שיודעים מי האנשים ולא מסלקים אותם או לפחות שמים אותם על תנאי במשחקי הדרבי. אותם אלה ששרים שירי שואה ומוות וזורקים חפצים ומביאים אבוקות או מחזיקים אותם לא יכולים לעבור מתחת לרדאר של ההנהלה. וכשזו לא עושה באמת דבר לפתור את הבעייה, האשמה היא על הנהלת הפועל. חד וחלק!

  11. תודה רזי. מסכים אתך שלמרות המורכבות בקבוצה שהבסיס שלה הוא עמותת אוהדים והיא לא עסק כלכלי נטו מבחינת פעולה מול הקהל ההנהלה צריכה לפעול יותר ואנחנו רוב האוהדים השפויים צריכים לתת לזה גיבוי. ולמרות הפתיחה שלך אדגיש שוב אני מסתובב המון בתוך הקהל של הפועל בכדורסל ורובו לגמרי מתנהג כראוי ולכן עוד יותר חשוב התאגדות מול מי שלא.

  12. טוב אז למען ההגינות לא ראיתי את המשחק אפילו לא תקציר
    אבל שמעתי את מה שקרה
    ומה שקרה זה שחקן פצוע
    ארוסתו של שחקן שמפונה לבית חולים
    רופא פצוע (מהקבוצה הביתית)
    ועוד שחקן שכמעט התעלף (מהקבוצה הביתית )
    ומשחק שנדחה ב 45 דק
    קשיש בן מעל 80 שמעוכב משנאה יוקדת ללא שום חשש ענייני .

    אני חושב שזה בדיוק משחק שאיבד מערכו הספורטיבי
    אין ערך ספורטיבי במשחק שכזה

    ולכן קשה להתייחס מקצועית למשחק שכזה

    2 קשה לי עם הצביעות התקשורתית
    שאוהדי בית"ר קפצו לכר הדשא אחרי המתנה ארוכה מאד בטיפשות ההתאחדות
    כל התקשורת הזדעקה דיברו אפילו על שלילת הזכייה בגביע
    והדיינים הרחיקו מאירופה (עונש שמסתבר אפילו לא היה בסמכותם )
    וכל זאת בגלל שאוהדי בית"ר חסרי הסבלנות פרצו לדשא
    פריצה שאמנם לא עומדת בכללים אבל עם שלל נסיבות מקילות
    1 לא הקבוצה הייתה אחראית לסאגה אלא ההתאחדות
    2 ההתאחדות התעכבה יתר על המידה בטקס
    3 הקהל לא פגע באף אחד לא הרביץ לאף אחד לא ירק על אף אחד הוא שמח באופן ספונטני ושוב נגד הכללים
    וגם ביזה את הנשיא שנאלץ לברוח

    השחיטה התקשורתית על בית"ר הייתה חבל על הזמן וגם העונש חסר פרופורציה וכאמור לא חוקי.

    אבל נעזוב את בית"ר זה לא מעניין אותי אלא ברמת ההשוואה

    אם כל זה נעשה מול בית"ר
    איפה אותו יחס להפועל סל ?
    של התקשורת לפחות ?
    אלא שהם ברובם אוהדי הפועל ונותנים לגיטימציה לדברים הללו
    זה לא קורה רק בספורט אבל זו דוגמה מובהקת

    אגב זה לא התחיל כאן
    אלא הרבה קודם לכן
    כאשר מכבי סירבה ובצדק מוחלט להעביר כרטיסים לאוהדי הפועל במשחק 1
    הסירוב נעשה לאחר הנזקים מסכני החיים שעשו אוהדי הפועל בדרבי האחרון בליגה.
    ובמקום שזה יהיה הנושא והשיח
    השיח היה כמה מכבי בכינים והאם היא צריכה לקבל הפסד טכני
    לצערי גם במנהלת גם בהתאחדות מפחדים מביריוני הפועל תל אביב וככה אנו נראים.
    נקווה שמישהו יתפכח או יותר מדויק יתפוס מולם אומץ לפני שניקלע לאסון .

  13. תודה אהרון .אני בכוונה התייחסתי רק להפועל כאוהד וחבר עמותה מתוך דאגה לקבוצה שלי ולתהליכים מדאיגים שקורים אצלנו כי באמת שמכבי במובן הזה לא מעניינת אותי.

  14. בס"ד
    תודה רבה.
    פוסט אמיתי מהלב.
    מזדהה מאד, גם בתור אוהד חולון.
    לצערי הרב, כחברה נהפכו הרבה יותר אלימים וזה מתבטא גם בספורט.
    צריך שינוי עמוק במדיה ובחינוך.

  15. יפה כתבת אסף.
    אני חושב שרוב רובם של האוהדים נפלאים, ויש גרעין בעייתי שעם קצת רצון אפשר להרגיע.
    הדרייב אין אולם נהדר ומאוד ביתי, ואם הבנתי נכון בעונה הבאה יכנס עוד כסף, כך שבסך הכל העתיד ורוד אדמדם מדיום רייר – לא ממש וגאן פריינדלי.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט