לוקה דונצ'יץ' הוא שחקן של אחד בדור. האם הוא יכול להיות השחקן הטוב בהיסטוריה? / הגולש יעקב אבוחצירא

לוקה דונצ'יץ' הוא שחקן של אחד בדור. האם הוא יכול להיות השחקן הטוב בהיסטוריה? / הגולש יעקב אבוחצירא

אני חושב שכולנו מבינים שלוקה דונציץ הוא שחקן מיוחד, ושהרבה זמן לא היה שחקן בגילו עם כזאת יכולת. אנחנו רואים אותו משחק, וכל פעם נדהמים מחדש. מה שלוקה מצליח לעשות עם כדור כדורסל זה לא נורמלי. 

כפי שכולנו יודעים עוד לפני שנכנס לNBA, לוקה נחשב לכוכב – דונצ'יץ' נבחר לחמישיית היורובאסקט בעודו מוביל את סלובניה לזכיה בטורניר ב-2017, וכן ל-MVP של היורוליג ושל הליגה הספרדית בעודו מוביל את ריאל לזכיה בשני התארים הללו, ועם זאת, למרות הישגים אלה, ולמרות היכולת הפנומנלית שהפגין על הפרקט, לוקה נבחר רק במקום שלישי בדראפט. מדוע לוקה לא נבחר במקום ראשון בדראפט? לטעמי יש לכך מספר תשובות אפשריות, ובהן:

א. הסקאוטים והמנהלים ב-NBA לא היו בטוחים שלוקה יצליח לבלוט בליגה כפי שבלט ביורוליג.

ב. בעיות משקל.

ג. את עיקר תשומת הלב בכלל, וסביב הבחירה הראשונה בפרט, משך דיאנדרה אייטון שגדל בארצות הברית ושיחק בה, ולכן גם מקבלי ההחלטות בפיניקס העדיפו לבחור בו, מאשר להסתכן בלבחור את לוקה.

מה ההבדל בין לוקה לבין שחקנים צעירים אחרים? – כוכבים רבים לא החלו את דרכם בליגה ככוכבים, אלא היוו שחקנים צעירים, ואולי גם מבטיחים, והתקדמו מעונה לעונה, עד שהגיעו לרמה הנדרשת. הסיפור של לוקה שונה – בכל מקום שבו שיחק לוקה נחשב לכוכב כמעט מתחילת דרכו – הן ביורוליג, הן בנבחרת והן ב-NBA.

הישגים ב-NBA, נכון לעכשיו – לוקה נבחר לרוקי העונה, והפך לכוכב על בעונתו השנייה בליגה. בחמש עונותיו בליגה נבחר לוקה לאולסטאר ב-4 עונות, נבחר לחמישיית העונה ב-4 עונות (רצוף), והגיע לפלייאוף ב-3 עונות. לדעתי, לא היה שחקן ברמה כזאת, בגיל צעיר כל כך, מאז לברון ג'יימס. יתרה מזו – לא מייקל ולא לברון נבחרו לחמישיית העונה ב-4/5 העונות הראשונות שלהם בליגה, אלא רק ב-3/5 מהן. בנוסף, ב-2023 סיים לוקה במקום השני בליגה בממוצע נק' למשחק. גמר מערב ,.

עונת הקפיצה – כבר בעונתו השנייה השנייה לוקה הציג 28.8 נק', 8.8 אס' ו -9.4 ריב'. במשחק הבכורה בפלייאוף, מול הקליפרס העדיפים, לוקה קלע 42 נקודות, שיא נק' לשחקן במשחק בכורה בפלייאוף, ועשה זאת באחוזים מדהימים. דאלאס השוותה ל2-2 בסדרה כשלוקה מציג 43 נק', 17 ריב', 13 אס', וסל ניצחון מדהים על הבאזר. ואני לא חושב שהיה שחקן אי פעם כל כך טוב בעונתו השנייה ב-NBA, (להוציא את עידן צ'מברליין, אז כל הכדורסל היה שונה). בסופו של דבר דאלאס הפסידה 4-2 אבל מה שלוקה עשה בפלייאוף ההוא – 31 נק', 8.7 אס', ו9.8 ריב' בממוצע למשחק הוא בלתי נתפס.

עונת הכישלון – ב- 2023, לאחר 3 עונות רצופות בפלייאוף, לא העפילה דאלאס לפלייאוף. יש שייחסו זאת לטרייד עבור קיירי, ושהיה כרוך בוויתור על שחקני הגנה טובים, ועם זאת דונצ'יץ' הציג 32.4 נקודות, 8.6 ריבאונדים, ו-8 אסיסטים.

מה אפשר לומר על לוקה עד כה? – לטעמי, לוקה הוא כוכב על, שחקן שלא מוותר, סקורר ענק, בעל יכולת מסירה טובה וראיית משחק טובה, ריבאונדר משובח לגודלו ולעמדתו, שחקן שמתעלה במאני טיים, שואף להיות הטוב ביותר, מלא ביטחון ובעל אופי חזק.

האם לוקה דונצ'יץ' יכול להיות השחקן הטוב בהיסטוריה? – לדעתי, השחקן הטוב בהיסטוריה, נכון להיום, הוא לברון ג'יימס, אבל לדעתי דונצ'יץ' יכול לסיים את הקריירה יותר כטוב מלברון. אמנם לוקה רק בן 24, ויש לו עוד המון מה להוכיח, בעוד שלברון כבר 20 עונות בטופ, ואמנם יהיה קשה ללוקה לשבור את שיא הנק' של לברון, אבל אני כן חושב שלוקה יוכל לקחת יותר מארבע אליפויות, וגם אם לא ישחק 20 עונות (גם ג'ורדן לא שיחק 20 עונות), לטעמי זה לא הפרמטר הקובע.

לפוסט הזה יש 26 תגובות

  1. תודה יעקב
    .
    תרשה לי להוסיף פסקה:
    .
    סימנים רעים בלוקה: הוא בכיין לשופטים. הוא לא שומר טוב. הוא לא מתאמץ בהגנה. הוא סוליסט ולא משתף את חבריו לקבוצה מספיק והופך אותם לטובים יותר (ראה יוקיץ). הוא מאמץ תרבות של כוכב ולא תרבות של ווינר כמו שהיה לו בצעירותו (אפשר לאמר הוא הפך מאירופאי לאמריקאי). אלה סימנים בעיתיים.
    .
    ואם יורשה לי לקשור את הפסקה הזו למאמר שלך, אגיד שההסתברות שלוקה ימשיך עוד 15 שנה כמו לברון בטופ של הטופ, היא כנראה לא גבוהה, במיוחד כשעניין הפציעות משחק תפקיד, ולברון כבר אחרי ה-20 שנה חסין כמו אש.

  2. התשובה היא בקצרה – לא, ובארוך יותר:
    לוקה הוא אחד השחקנים שאני אישית הכי אוהב בליגה של היום. לא יעזור כלום, הבחור פנומן ויש לו flare במשחק שפשוט אין לאף שחקן אחר. זה שהוא זז כל כך לאט ועדיין מפרק את ההגנות מולו זאת אומנות. אפילו יש לי גופיה שלו! יחד עם זאת, אי אפשר להגיד שיש לו מנטליות של שחקן שעושה הכל כדי לנצח. ללוקה יש נטיה די להתבטל בקיץ. הוא לא ממש שומר על תזונה וכושר, אלא נכנס לכושר "תוך כדי העונה". הוא לא מתאמץ כדי לשמור טוב (למרות שאם היה קצת יותר קל רגליים, יש לו סייז בשביל לשמור לפחות ברמה סבירה), והוא מכריח המון (בעיקר שלשות קשות). הכישרון נשפך לו מכל חור בגוף (להסתכל על היילייטס שלו מעונת הרוקי זה הזוי, לא להאמין שילד בן 19-20 משחק ככה מול הטובים בעולם). עם זאת, הוא לא עושה הרבה בשביל לסתום את החורים שכן יש לו במשחק (בעיקר הגנה, ובחירת זריקות). לפני שמדברים על 4 אליפויות צריך להתחיל בראשונה, וכדי לקחת אליפות צריך קודם כל בגרות מנטלית ואת זה עדיין אין לו, וזה לא נראה שהוא מפתח את זה יותר מדי. הוא אמנם טופ 5 בליגה, אבל מבין החמישייה הזאת (לצדו אני שם את יוקיץ', יאניס, סטף ודוראנט) הוא הכי פחות מנוסה והכי פחות בשל מנטלית להתמודד ברמות הגבוהות.
    זה לא עוזר לו שהוא בדאלאס, שגם לא עושה יותר מדי כדי לבנות סביבו קבוצה להתחרות. ההחלטה להביא את קיירי הייתה מטומטמת, והם יהיה מטומטמים גם אם יאריכו לו חוזה. אני בטוח שהם אוכלים את הלב על ההחלטה לוותר על בראנסון, אחרי שהם רואים איזה כוכב הוא יצא בניקס העונה. קיובן הוא די ליצן כשזה מגיע ללנהל את הקבוצה שלו, זה בטוח. עוד מוקדם לדבר על 4 אליפויות, המערב הוא הקונפרנס התחרותי יותר מבין השתיים והתחרות גבוהה. כל עוד דאלאס לא תעשה איזשהם מהלכים משמעותיים בשביל לבנות שם קבוצה טובה, אליפות זה בגדר תיאוריה בלבד. גם ככה יכול להיות שימאס לו משם והוא יבקש טרייד, תרחיש שהוא מאוד לא מופרך.

  3. והדעה שלי היא שהוא ball hoger שאין דברים כאלה. יש לו המון המון כשרון והמון יכולת טכנית. אבל כרגע הוא יותר מזכיר את קיירי או את סטפון מרבורי מהבחינה הזאת – כלומר, סוליסט מוכשר שאין דברים כאלה. מאשר את ג׳ורדן (שנתן לפיפן להוליך כדור, בדרך כלל), לברון (אולי מכווץ ההגנות הטוב בכל הזמנים) או את סטף (שנע בין חסימות כל היום ועוד קצת בלילה) שמשחקים בשביל הקבוצה והנצחונות.

  4. שיעשה הגנה .
    ג'ורדן וגם לברון של עד 2016 היו שחקני הגנה מהטובים בליגה.
    אגב,גם יוקיץ' מפעים לא פחות (ואפילו יותר) מלוקה.

  5. יעקב, איזה הספק מכובד, כל הכבוד….האמת חשבתי שאולי אתה פסבדון של אחד הכותבים הותיקים (הימרתי על מאנו) שנועד להכניס קצת עניין בימים הארוכים שבין משחק למשחק בסדרת הגמר…אז, קצת הרסת לי את התיאוריה בפרסום היום ערב משחק רביעי אש…אתה מעלה כל מיני שאלות ותהיות שמובילות לדיון יחסית ער כי לכל אחד יש דיעה על הדברים הבסיסיים הללו (מה כבר אפשר לענות לאסי שישתווה לרמת הניתוח שלו או ליהלי עם העומק שלו) ….מה שמפריע לי וגם הגביר לי את החשד שמדובר בסוג של תעלול ליצירת טראפיק בעונה השחונה היא העובדה שאתה לא עונה לתגובות ונעלם ונאלם לגמרי אחרי פרסום הפוסט…לא הגיוני…אם אתה באמת מתלבט ומתחבט בשאלות הרות עולם האם לוקה יהיה הכי טוב בכל הזמנים ולמה וומבניאמה נבחר גבוה כל כך והאם היחס ללילארד לא הוגן אז למה אתה לא עונה לכל האנשים שטורחים ומגיבים למה שכתבת? בקיצור עד שלא אראה אותך עונה למגיבים אני עדיין מחזיק בדיעה שמאנו עושה לנו פה איזה תעלול

        1. זהות וסגנון זה דבר שיכול לתעתע – פעם ראיתי סרט וחבר שלי הגיע, הציץ במסך, וראה סצינה רנדומלית שלא הספיקה לו על מנת לזהות את השחקן הראשי אבל כן כדי לזהות את הסגנון ולקבוע "הוא משחק אותה קלינט, השחקן הזה". ובכן, "השחקן הזה", ש"שיחק אותה קלינט", היה לא אחר מקלינט איסטווד.
          :-)))))
          סיפור אמיתי

          1. אני פעם שאלתי מישהו אם יש לו אח שקוראים לו יוני כי הוא מאוד מזכיר לי אותו אז הוא אמר לי שהוא זה יוני

  6. תודה יעקב.
    אם דונצ'יץ' ימצא את הדרך לחבור ליוקיץ' אז יש סבירות גבוהה שייכנס לעשירייה ההיסטורית.
    אם לא – ובכן, יהיה לו קשה להתברג ב40-50.

    1. זה סתם סטייה של אוהדים, זה יפה למשחק אחד ליותר מזה זה יהיה חלום של היריבה, אין מספיק כדורים בשביל שניהם, ושניהם משחקים off the ball זה לא יהיה טוב, וגם אם ידעו לשחק ככה מה לגבי שאר הקבוצה יעמדו כמו עציצים ויתחלקו ב20% usage

  7. הבעיה של לוקה זאת האישיות הבכיינית והעובדה שהשתן עלה לו לראש מהר מידי בגלל הצלחה גדולה בגיל צעיר מאוד.
    אם הוא לא יעשה שינוי רציני הוא לא יגיע לטבעת….תוסיף לזה שהוא משחק באירגון כושל שלא מתקרב אפילו לבנות לו קבוצה תחרותית.
    מה , הוא לא מבין שנוביצקי שיחק שם 20 שנה ויש לו רק טבעת אחת….האירגון לא בנה לו קבוצות טובות.
    הוא חייב לעוף מהקבוצה הזאת ואני ממליץ לו על הלייקרס בעידן פוסט לברון.

  8. עצם זה שאתה חושב שלברון גדול מג'ורדן כבר מוכיח שהגיל הצעיר שלך עומד בעוכריך. כי עם כל הכבוד לקטעי וידאו מהעבר, מי שלא ראה דברים בלייב לא יבין לעולם (מנחם הוכחה לכך שכן מבין מה שאף אחד כאן לעולם לא).
    לגבי לוקה, בוא נתחיל קודם עם אליפות אחת או אפילו שתיים בהן הוא השחקן המרכזי לפני שנקשור לו כתרים או מסקנות, אישית לא חושב שהוא שם, מצד שני, דברים מוזרים מאלה כבר קרו.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט