מה השתנה ביחס לאירופאים ב-NBA, והאם זה קשור לדונצ'יץ'/ הגולש יעקב אבוחצירא

מה השתנה ביחס לאירופאים ב-NBA, והאם זה קשור לדונצ'יץ'/ הגולש יעקב אבוחצירא

יעקב אבוחצירא, בן 16 וחצי, אוהב מאד כדורסל, במיוחד NBA, וחולם להיות עתונאי. 

ויקטור וומבניאמה אמור להיבחר ראשון בדראפט הקרוב על ידי סן אנטוניו, ואני מנסה להבין מה השתנה ביחס לשחקנים אירופאים ולא-אמריקאים בשנים האחרונות.

מספר השערות:

א. בליגה לא פספסו את העבודה שב-5 השנים האחרונות זכו בתואר ה-MVP של העונה הסדירה, שחקנים שאינם אמריקאים – יוקיץ' הסרבי (2), יאניס היווני (2) ואמביד הקמרוני.

ב. בשנים האחרונות עלתה החשיפה ליורולוג בקרב אנשי ה-NBA

ג. ארצות הברית הפסידה באליפות העולם לספרד, ובאולימפיאדה ניצחו ב5 הפרש את צרפת בתוצאה 87-82. הם מבינים שהנבחרות הארופיות יותר חזקות בשנים האחרונות.

השערת דונצ'יץ'

ההשערה המרכזית שלי קשורה ללוקה דונצ'יץ'.

לוקה שיחק בריאל מדריד לפני המעבר לליגה הטובה בעולם וזכה איתה ב3 אליפויות, 2 גביעי מלך. למעשה בעונתו האחרונה בריאל מדריד לפני המעבר הגדול, לוקה זכה ביורוליג, באליפות ספרד, בתואר MVP של הליגה הספרדית, היורוליג, והפיינל-פור..וכל זה שהוא עדיין לא בן 20. נוסף לכך, לוקה זכה באליפות אירופה (יורובאסקט), ונבחר לחמישיית הטורניר.

אבל למרות ההישגים הללו, ב-NBA לא חשבו שהוא הולך להיות כוכב על, בחרו בו במקום השלישי בדראפט, והטרידו אותו מאטלנטה לדאלאס.

להערכתי, עד היום בפיניקס ובסקרמנטו מתחרטים שלא בחרו בלוקה, ויכול להיות שזה גורם לעליה במעמד השחקן הארופאי.

המקרה של וומבניאמה

מצד שני, אישית אני עדיין לא מבין מדוע יש כל כך הרבה רעש סביב ויקטור וומבניאמה:

ויקטור שיחק בעונה שעברה בוילרבאן, אבל לטעמי לא שיחק ברמה של דונצ'יץ' – הממוצעים שלו ביורוליג היו 6.5 נק', 3.8 ריב', ו-1.9 חס'. כלומר ויקטור לא היה השחקן המוביל בקבוצתו, בניגוד לדונצ'יץ' שהפגין בעונתו האחרונה ביורוליג ממוצעים של 16 נק', 4.3 אס' ו4.8 ריב'.

נוסף לכך, בסופו של דבר ויקטור החליט לעזוב את היורוליג ואת ווילרבאן, מכיוון שהוא רצה קבוצה שתשחק בשבילו ושהוא יהיה המוביל, ובווילרבאן זה לא קרה. כמובן שלויקטור יש כישרון אבל להגיד שהוא הדבר הבא? אני בספק.

צריך גם לזכור את הפערים העצומים בין ה-NBA לבין הליגה הצרפתית בכלל ובפן הפיזי בפרט. ויקטור יצטך להיות הרבה יותר פיזי, בוודאי אם ישחק כסנטר.

אני חושב שסן אנטוניו תבחר בו מכיוון שהם ראו מה קרה עם דונצ'יץ', אבל הם צריכים לשים לב גם לשאלות ולספקות לגבי היכולת שלו – האם ויקטור בשל לליגה הטובה בעולם? ומה ניתן ללמוד מהרקורד, הלא מאד מרשים שלו, באירופה?

לטעמי אם ויקטור יבחר ראשון רק בגלל מה שקרה עם דונצ'יץ', אז אני חושב שזו תהיה טעות, בגלל ההבדלים ברקורד שלהם באירופה, ולמרות שיש לויקטור הרבה פוטנציאל (גובה, מהירות, שלשות), ולמרות שיאמן אותו, ככל הנראה, גרג פופוביץ', מגדולי המאמנים בליגה, אני לא יודע אם ויקטור וומבניאמה יהיה כל כך טוב בליגה הטובה בעולם.

לפוסט הזה יש 46 תגובות

  1. ויקטור טעות? את מי אתה ממליץ שיבחרו את ברנדון מילר?
    לוקה שחקן טוב אבל רמה של שחקנים שמשחקים לידו יורדת או צונחת.
    פערים יש גם כלפי המכללות וגם לגבי הגי ליג.
    קל לדבר על טעויות. הדראפט כל שנה הוא הימור גדול, בפרט לאילו שבוחרים ראשונים.
    אם יש טעות מה החלופה?

  2. יעקב היקר, ההתעניינות של הnba בשחקנים אירופאים ( או יותר נכון לא אמריקאים ) התחילה לפני שנים רבות מספור בתקופה שאולי אפילו הוריך עוד היו זאטוטים…מציע לך לנסות לקרוא קצת על מיקי ברקוביץ, דראזאן פטרוביץ, סאבוניס האבא…ואז תתקדם לשנות ה90…ותמשיך לאט לאט במעלה השנים עד שתגיע לפרוספקט המופלא שבנה פופוביץ בסאן אנטוניו שכלל איזה שני צרפתים, ארגנטינאי אחד, בחור זניח מאיי הבתולה ובטח עוד כמה לא אמריקאים שכבר שכחתי….כדאי גם להבין איך גרמני אחד הוביל את דאלאס,לאליפות ממש לבדו הרבה לפני לוקה ואיך סיני אחד גרם לnba להרויח מיליארדים למרות ששיחק איזה 5 עונות בקושי….בסוף בסוף אחרי הרבה חומר קריאה שכדאי לך להשלים תגיע ללוקה והיום לוומבניאמה…קצת אחרי יאניס, ג'וקיץ ואמביד שכולם לא אמריקאים ששולטים בליגה…כן כן האמריקאים כבר הבינו מזמן (בעיקר בגלל כשלונות הנבחרות שלהם וההצלחה של הזרים בליגה) שיש הרבה כשרון בכל העולם ומאז כולם מחפשים אותו

        1. התוכן נכון אבל ההגשה באה ממקום מתנשא. אפשר להוסיף מידע ולהרחיב בלי לייצר אנטגוניזם, בפרט שמדובר בכותב שעושה את צעדיו הראשונים.

  3. ברוך הבא, תמשיך לכתוב כי אתה עושה עבודה טובה.
    לגבי "גילוי" האירופאים, דברים דומים נרשמו כבר אחרי שדון נלסון הביא את מרצ'לוניס בשנות ה80, וסקאוטים אמריקאים מתרוצצים ביבשת הישנה (ובמקומות אחרים) כבר המון שנים. לפני יוקיץ ויאניס היו גם הקבוצות של פופ, ההצלחה עם נוביצקי ועוד. לפני 7 שנים נבחרו 15 שחקנים זרים בסיבוב הראשון, ואפילו בדראפט האגדי של 2003 נבחרו 12 שחקנים זרים, רובם המוחלט אגב, עגלות על. רוצה לומר, אין פה מגמה חדשה.

      1. או ברניאני, קנטר, הזוניה, וישמור השם – ציקיטאשווילי…
        זו רשימה מאד ארוכה שיש בה גם הצלחות:
        גאסול, פורזינגיס, רוביו, גלינארי, וולנצ'יונאס.

    1. חח הוא נגר אבל בWWE ילמדו אותו לקלוע ויהיו לו שריקות אוויר עם הגודל שלו ואף אחד לא שומר אז מלא הטבעות. אל תתן לליגה הצרפתית להטעות אותך, שם שומרים ולא נותנים כבוד באירופה ל"כוכבים".
      לגבי עד שיוביל קבוצה לצמרת לגמרי יקח כמה שנים היי גם סקוט לא איזה צלף כן?

  4. תודה יעקב, מעניין מאוד.
    אני מרגיש שהכדורסל האירופי הרבה יותר מאוזן ואמיתי יחסית לנבא שמבוסס יותר על שואו וסופרסטארים ולכן יותר מתגמל ומהנה לצפייה.
    הנבא שאחרי מהפכת קרי הפך למשחק ראן אנד גאן עם שלשות אקראיות שנורות מהמותן בקצב מסחרר ופוזשנים שמתבזבזים על הירובול חסר תוחלת.
    בכנות, אני מתחיל לאבד עניין בנבא בגלל הסיבה הזאת. מבחינה פיזית יש לנבא עליונות אבל בהיבט של המשחק זה גובל בהזניה של מה שהמשחק אמור להיות.
    אני מעדיף לצפות במשחק אירופי עם סקור נמוך, הגנות חזקות, מבוסס תרגילים על פני המשחק החזק, המהיר והדי מטומטם שיש בליגה כרגע. מעניין גם ששתי הקבוצות שהגיעו לגמר משחקות כדורסל חכם, כנראה הכי חכם בליגה.
    בתודה ושבת שלום!

    1. כשניסיתי לראות כדורסל אירופי לפני זמן מה פשוט לא הצלחתי להבין על מה מדברים. דווקא הווריורס הם הקבוצה שסותרת לחלוטין את מה שאתה אומר עם כדורסל שבו כל תרגיל מבוסס על חסימות מרובות וחיתוכים וברמת תחכום הרבה יותר גבוהה מאירופה. ולגבי ההגנות זה יותר תוצר של חוסר בכישרון מאשר בהגנות חזקות. אני באמת שואל על מה אתה מדבר בנאדם, אולי אני מפספס משהו..

      1. הווריירס זו אנומליה נפלאה, מכונת כדורסל שבשיאה דרסה את הליגה. אבל זאת קבוצה שמבוססת על כוכב על נטול אגו שמאפשר למשחק הזורם היפהפה הזה להתרחש.
        אבל הקבוצה הזאת כבר לא קיימת, ומשחקת משחק שלא מגיע לקרסוליה בשיאה. והטון הכללי בליגה הוא סגנון המשחק שתיארתי.

  5. תודה יעקב.
    אני חושב שזה כבר תהליך יותר ארוך מדונצ'יץ' וסקאוטים של הNBA כבר מסתובבים שנים בכל העולם ויודעים להעריך (ולפעמים מפספסים… אבל זה נכון גם למכללות).
    הרמה באירופה קפצה בטירוף מתחילת הניינטיז, אחרי שהדרים טים פשוט רמסה את כל הנבחרות מולה. ויקטור אולי יהיה השיא הנוכחי של הקפיצה הזו (אלא אם הוא באסט).
    לוקה לטעמי הוא לא הזר הטוב ביותר בליגה כיום. 3 הגבוהים שחולקים ביניהם את 5 הMVP האחרונים עדיין צעד לפניו.

  6. 2.20 בין 19 שמוביל כדור וקולע שלשות – האפסייד שלו שווה כל סיכון.
    והוא לא רזה כמו צ'ט הומלגרן.

    זה לא קשור לאירופאי או לא.
    ויאניס ממש לא מראה של המשחק האירופאי, אלא מזכיר את לברון.

  7. תודה יעקב ובהצלחה בהמשך
    בשנות ה 80 היחס לכדורסל מחוץ לארה״ב היה מזלזל
    עילויי כדורסל כסבוניס ופטרוביץ נבחרו בשולי הדרפאט, פטרו בקושי קיבל הזדמנות בפורטלנד למרות שהוביל את ציבונה ל 2 זכיות רצופות ביורליג (אז גביע אירופה לאלופות)
    האמן לי שדראזן היה פנומן
    כיום הסקאוטינג בליגה עובד בכל הליגות בעולם
    מצד אחד ״דגו״ את דירק נוביצקי בבחירה ה 9 מהליגה השניה בגרמניה ומצד שני … יוקיץ על אף היותו שחקן מוצלח התפספס לבחירה ה 41 בלבד (מחדל כל הזמנים בדראפט)
    לגביי ויקטור W
    הוא מזכיר לי קצת את ראלף סמפסון שהיה 2.24 של כשרון עצום, רק שהיום יש צוות רפואי שלם שעובד איתו ומוודא שהוא יגיע מוכן ובריא
    קשה לדעת אם שחקן יהיה באסט או לא, בעיקר כשאתה בוחר בילד בן 18-20
    אתה בוחר פוטנציאל על סמך נתונים פיזיים
    המומחים לא טועים
    בדרך כלל. באסטים בבחירה 1 היו הימורים כושלים (קוואמי בראון, אנתוני בנט) פציעות (אודן)
    ברניאני וג׳ו סמית היו שחקנים בינונים ומעלה
    הסיפור של מרקל פולץ הזוי …
    מאז 1990 הבחירה 1 הייתה לפחות אול סטאר
    ימים יגידו, אני בתחושה שוויקטור W יגיע רחוק

  8. כל אחרופה משחקת כדורסל. היא גדולה פי 5 בתושבים מארה"ב. היא מלאה שחורים. ברור שיצוצו שם כוכבים כמו ג'וקיץ', יאניס, וויקטור. אבל לדעתי השלושה (עוד נראה בקשר לויקטור) הם סטייה לגובה מהנורמליות.

  9. לא יודע אם ראיתם את הפאנל אחרי משחק אחד , שם שאקיל ובארקלי וגנט היך ראיינו את ג'וקיץ'
    שווה לראות איך שאק מכבד אותו ומפרגן לו ומעריך אותו.
    הוא השווה אותו לסבוניס וריק סמיתס….הוא ביקש ממנו פעמיים שיפגיש אותו עם שני האחים שלו..הוא רוצה לדבר איתם 🙁

    1. תשמע, מעניין שאתה מעלה את זה. ראיתי את הפאנל וקיבלתי הרגשה אחרת. נכון ששאק פירגן, מאוד, אבל היה נראה מה זה מופתע מהיכולת של יוקיץ', כאילו מדובר בכישרון חדש בליגה ולא ה-MVP פעמיים!
      שאק אמר לו בתחילת הריאיון שזו רק פעם שניה שהוא רואה אותו משחק לייב. איך פרשן בכיר מרשה לעצמו לא לראות את יוקיץ' עד היום?
      לי זה גרם להרגיש שההערכה הגדולה מגיעה גם ממקום של זלזול כללי שעדיין קיים השחקנים האירופאים.
      אשמח לשמוע מה אחרים חושבים

      1. שאק מפרגן לו כבר שנים והוא התכוון שפעם שנייה שהוא רואה אותו באולם(אולי הוא לא הולך הרבה למשחקים או שקולורדו רחוקה לו מדי) ובארקלי בתחילת העונה וגם לפני הפלייאוף בחר בדנבר שיקחו את האליפות. יש המון זלזול בתקשורת כלפיו אבל דווקא זה לא מגיע מהחברה האלה.
        דונציץ מקבל יחס מהשניה שנכנס לליגה וליאניס גם כן לא חסר,לדעתי זה יותר בכיוון שדנבר ויוקיץ היו נחשבים די אפרוריים ולא ככ מעניינים אבל עכשיו זה מתחיל קצת להשתנות.

  10. טעות לחשוב שומביניאמה נבחר בגלל לוקה דונציץ'.
    הדבר האחרון שמעניין את האמריקאים או בסן אנטוניו זה אם השחקן הזה זכה ביורוליג או כמה גדולה ריאל מדריד
    לועמת וילרבאן,

    הגובה,אופי,מוטת הידיים וביחד סל הכישרון מה שהופכת אותו לפרוספקט החם בדראפט.

  11. מה שכן אין ספק שדונציץ' הוא שחקן שזירז או הכניס לגיטמציה חזקה יותר לבחור אירופאי בטופ 10,

    זה גם תמיד ביחס לכישרון שמגיע מהמכללות באותה השנה.
    היו לפניו עוד שחקנים רבים וטובים שהגיעו מליגות נמוכות כמו נוביצקי או בחירה יותר מודרנית כמו פורזינגיס.

  12. האמריקאים מתנשאים על האירופאים גם ברמת מאמנים (מסינה / בלאט)
    ולא דונציץ אחד, טוב ככל שיהיה ישנה את זה. היו כבר בחירות גבוהות של אירופאים.
    סן אנטוניו ואפילו טורונטו כבר בנו קבוצה שמבוססות על לא אמריקאים.
    ויקטור יבחר על סמך "האפשרויות", לא על סמך מה שהוא עשה באירופה. (כי "אי אפשר ללמד גובה" וגם לא קוארדינציה)

  13. בחינה של הההשפעה של דונצ'יץ' על היחס בליגה לאירופים ביא רעיון טוב ומעניין, שאני לא יודע איך מודדים. יש מקרים בודדים של שחקן שהשפיע על הקבוצה ישר מהדראפט.
    לגבי וומבי, בוחרים לפי האפסייד שלו, ולעומת שחקנים אחרים. זה לא נכון להשוות אותו לדונצ'יץ', כי הוא לא מתמודד מולו.
    אם הוא יהיה מספיק טוב בשביל להצדיק את ההייפ עליו, קשה לדעת, אבל ככישרון בשראפו הנוכחי, הוא מספר אחד, יחד עם הנדרסון.

  14. וומבניאמה נבחר גבוה כי יש לו אפסייד לא נורמלי. יש לו יכולות חריגות מאוד ביחס לגובה שלו. פעם הסקיל סט של דוראנט היה נחשב חריג ביחס לגובה שלו, היום הליגה מפוצצת בשחקנים 6-9, 6-10 שיודעים להוריד כדור לרצפה, לקלוע מ3 ולנווט התקפה (דוראנט אפילו גבוה יותר בקצת מ6-10).
    וומבי גבוה מקוין דוראנט במשהו כמו 10 סנטימטר. את הג'אמפר שלו אי אפשר באמת לחסום או אפילו לתת לו קונטסט, מקסימום קצת להציק. היכולות של וומבי בפריים כזה הוא משהו די חסר תקדים, והתקרה שלו היא חד משמעית שחקן ברמה של דוראנט. למזלו הוא יבחר למועדון מעולה, שמתאים לו בול, והוא בדיוק מסוג השחקנים שסן אנטוניו אוהבת.
    העובדה שדונצ'יץ' נבחר שלישי בדראפט היא מחדל חסר תקדים של פיניקס ובעיקר של סקרמנטו. האמריקאים זלזלו בו כי הם ראו גארד קצת צ'אבי, לא אתלטי וחשבו שהמשחק שלו לא יתורגם לרמת נבא, למרות כל ההישגים הלא נתפסים שלו בגיל צעיר. המכללות זה תכלס ליגת נוער. השחקנים שם לא התפתחו עד הסוף פיזית ובטח שלא מנטלית, ובאופן כללי המסלול שעובר ילד שגדל להיות כדורסלן מקצועי בארה"ב שם הרבה פחות דגש על יסודות המשחק, הבנת המשחק ופיתוח היכולת לשחק בקבוצה מאשר המסלול המקביל של אותו ילד באירופה. הדגש הוא רק על אתלטיות ויכולות אישיות בעיקר. לוקה היה השחקן הבכיר באירופה בגיל 18, כששיחק עם ומול שחקנים ברמת נבא. להשוות בינו לבין שאר המחזור שלו בדראפט זו בדיחה, הוא הגיע כמה רמות מעליהם כבר. יחד עם זאת, זה לא שהוא "פתח את הדלת" לאירופאיים בליגה. גם ביחס לשחקנים האירופאיים, לוקה הוא כשרון של פעם בדור מבחינת יכולת משחק וסקיל.

  15. כתבת יפה
    אני מסכים עם רוח הדברים, גם אני לא יודע אם הציפלון הצרפתי יגדל ולא יהיה שביר.
    מזכיר לי את הולמגרן….
    🤷🏻‍♂️

  16. מצוין יעקב. זה יופי של טור ראשון וכל הכבוד לך על האומץ.
    גם אני סקפטי לגבי וומבניאמה. כלומר, בהשוואה למה שדונצ'יץ' עשה בגילו, כי אין בכלל מה להשוות.
    כמו שציינו למעלה, האמריקאים אוהבים את הבהלה לזהב, הסיכוי לזכות ביהלום מסנוור את העיניים, ג'קפוט.
    כמו שאמרו, האמריקאים מגייסים ארופאים כבר שנים רבות, והם אכן בתהליך איטי וארוך בו הם הולכים ונהיים פתוחים לרעיון של כוכב ארופאי.
    מקווה שהוא לא שביר כמו הולמגרן (זה עדיין לא סופי שהוא כזה) או סם בואי.
    הלוואי שיהיה עמיד כמו קווין דוראנט ואז כולנו נהנה עוד שנים רבות.

    1. הוא העלה קצת מסת שריר, וגם בלי קשר אם רואים קצת וידאו שלו – הוא יודע להתנהל נכון עם הגובה. נוחת נכון אחרי קפיצות, רץ טוב. זה משהו שעל הולמגרן אי אפשר להגיד.
      בסוף זה גנים, הוא לא יוכל להעלות מעבר לרף מסוים בשריר מבלי לפגוע ביכולות אחרות שלו. הוא נכנס לארגון שיודע מה הוא עושה. הייתי דואג עבורו אם יוסטון או שארלוט היו זוכות בלוטרי, אבל עם פופ – אפשר להיות בצ'יל כי הוא יהיה בסדר גמור.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט