יומן אבטיח (3)/מתן גילור

 

  1. בליגת האלופות זכתה הקבוצה הכי עשירה באירופה. בליגה האנגלית זכתה הקבוצה הכי עשירה באנגליה. גם בליגה הגרמנית, איטלקית, צרפתית, בלגית, הולנדית, סקוטית, שוויצרית, יוונית ו…ו…ו…ישראלית! אז כמובן שכסף לבדו לא מביא תארים, אבל לייחס את האליפות של מכבי ת"א רק לאיזשהם סטנדרטים מקצועיים חדשים זה לעג לאינטליגנציה. כשמכבי חיפה היתה הקבוצה העשירה בארץ היא זכתה במרבית האליפויות. כך גם לגבי בית"ר ירושלים ועכשיו מכבי ת"א. אז נכון, לא כל שנה הקבוצה העשירה ביותר זוכה (ע"ע ליגת ספרדית), אבל זה היוצא מהכלל שמעיד על הכלל, והכלל הוא שכסף מביא תארים יותר מכל דבר אחר. יאמר פלוני: "אבל למכבי ת"א היה את התקציב הגדול ביותר עוד לפני שזכתה באליפויות." נכון, לכסף לוקח זמן להשפיע. גם לצ'לסי ולמנצ'סטר סיטי לקח שנה של כסף גדול כדי לשדד את המערכות ולהביא אליפות, ולכן אין סתירה בין הדברים. מי שחושב שזה שלמכבי ת"א יש גורם מקצועי מעל המאמן הוא הגורם המרכזי לאליפויות שלהם משלה את עצמו. לראיה, מכבי ת"א לא עשתה אף דבר שקבוצה ישראלית אחרת לא עשתה קודם לכן. לא בשיעורי ההצלחה, לא בהפרש ממקום שני, לא בהפרש השערים ולא בקמפיין האירופאי. כן, כסף מביא גם ניהול טוב שחשוב מאד להצלחות, אבל הרכיב המהותי הוא הכסף. כשזה נגמר, הפירמידה מתמוטטת. בנוסף, הערך המוסף של קרויף, מעבר לניהול שוטף, אמור להיות בזרים. לא נראה שאחוזי ההצלחה של מכבי ת"א בתחום זה, לא כל שכן ביחס ליכולות הפיננסיות, גבוהים.

    אחוזי הצלחה נמוכים בזרים – קרויף
  2. אומרים שבליגת העל שלנו שחקן ציר קלאסי הוא יותר חסרון מאשר יתרון, כיוון שהוא יוצר מיס-מאצ' הגנתי מול הפורוורדים של היריבות. ההיעדרויות של שחורציאניטיס ופרחוסקי מוכיחות בדיוק את ההיפך. יתרון הגובה ו/או הכוח הוא בלתי עציר בליגה שלנו. בליגת הפיק נ' רול על נגזרותיו, היכולת לשלב משחק פנימה-החוצה ואיום מתמיד בחפירות, מקנה יתרון עצום. אז נכון, יש בור הגנתי, אבל הדרך לסתום אותו היא לתת לשחקני הציר לשחק עד 20 דקות במשחק במקטעים של 5-7 דקות בכל פעם, כך שהם יכולים להיות אינטנסיביים מאד בהגנה ולא לחשוש מעייפות. הערך המוסף שלהם בדקות אלה עולה עשרות מונים על יום קליעה שייתכן והגבוה של היריבה יתפוס. גם הקבוצה שהיתה הכי מזוהה עם סגנון של שמקשה על שחקני ציר, הפועל חולון של מיקי דורסמן, החזיקה שחקן ציר מאסיבי, שמאפשר אלטרנטיבה.

    מוסיף אפשרויות בהתקפה – פרחוסקי
  3. ואם כבר בפציעה של פרחוסקי עסקינן, מי שנכנס במקומו לחמישייה הוא לא דאנקן אלא גרין. בעקבות החוק הרוסי, הדבר "פינה" מקום של זר בקו האחורי וברייסי רייט משחק הרבה יותר דקות. הדבר גורם לכך שבמקום לתפקד כקלעי שעסוק בלהוציא לפועל, הוא עסוק בעיקר בלנהל את ההתקפות. אז אפילו אם נראה שהמדדים שלו עולים, היעילות שלו נפגעת וגם זו של קיצ'ן והלפרין. גם כי הוא מוביל כדור פחות טוב מהם, גם כי הם מסיימים פחות טוב ממנו ובעיקר כי פתאום רואים הרבה יותר מהלכים של אופן על חשבון משחק קבוצתי. עכשיו, בואו נניח לרגע שגרינברג חי בשלום עם זה שרייט מתחיל את ההתקפות ולא מתמקד רק בלסיים אותן. במקרה כזה הוא צריך להשתמש בדוקטרינה ששימשה את מכבי ת"א של פיני גרשון. אמנם יאסיקביצ'יוס היה הרכז וניהל את ההתקפות, אבל כדי לשמור על הריכוז והאנרגיה שלו, מי שהובילו את הכדור עד למחצית המגרש של היריב וגם שברו את הלחץ במקרה הצורך היו בורשטיין ופארקר. גם בהפועל ירושלים עדיף שקיצ'ן, הלפרין ואפילו דופרי יובילו את הכדור, יתמודדו עם ההצקות של מורן רוט ויתנו לרייט את הכדור רק בחצי של מכבי חיפה.

    פחות להוביל ויותר לסיים – רייט
  4. מה דעתכם על טרייד שיעביר רונדו למיאמי? רבות דובר על טרייד שיעביר אותו לאוקלהומה, אבל אני לא רואה אותם מוותרים על ווסטברוק. נייח צ'למרס וביזלי בתמורה לרונדו. ברור שלמיאמי טרייד כזה הוא טוב, אבל לא בטוח שלבוסטון הוא רע. זה יוסיף שני שחקני התקפה טובים בעמדתם להתקפה החורקת וחסרת הכישרון של הסלטיקס. השאלה היא איך יגיב לזה הוד רוממתו. חלק לא מבוטל מהמורשת של לברון ג'יימס מסתמכת על היותו אול אראונד פלייר. כשדנים על גדולתו, מציגים לא פעם את מספר הפעמים בו הוביל את הקבוצה בשלושת הקטגוריות המרכזיות של הסטטיסטיקה. ייתכן מאד שרונדו ייקח ממנו את "מלכות המסירות" בהיט. אז מצד אחד ניתן לומר שהיה גם חשש לעניין זה עם הכדורים החוזרים של אודן, אבל היה די ברור שהאחרון לא יוכל לשחק מספר דקות מהותי שבאמת יהפוך אותו למשאבה. אז אולי הפציעות של רונדו דווקא יגבירו את הסיכוי למעבר שלו להיט… בכל מקרה, אני חושב שטרייד כזה יכול להשאיר את מאימי רלוונטיים לעוד עונה וכן להכניס את בוסטון לפלייאוף (לא אתגר מטורף במזרח).

    טרייד למיאמי? רונדו
  5. שמתם לב להגרלה של נאדל ברולאן גרוס? שמינית-אלמגרו, רבע-פרר, חצי-ואורינקה, גמר-נולה. ארבעתם כבר ניצחו אותו השנה. 3 מתוכם על חימר והרביעי במשחק של 5 מערכות, למרות שאם מאחדים את 2 הקריטריונים לעיל זה כבר נהיה מסובך יותר. צריך רק לקחת בחשבון שנולה פצוע ושפדרר יודע להוציא לו את המיץ (אמורים להיפגש בחצי השני).

    ישיג את המייג'ור האחרון על חשבון נאדל? דג'וקוביץ'
  6. נראה כי השנה ההשפעה של היצרן בפורמולה 1 גדלה לאין ערוך. פתאום רוזברג והמילטון מפרקים כל מה שזז ולא פעם ניתן למצוא אחריהם, בעמדות הזינוק 3 ו-4 את ריקארדו ופטל ומיד אחריהם את אלונסו. עם כל השינויים וההגבלות, קטן מקומו של הספורטאי (הנהג) וגדל מקומם של המהנדסים. אולי ביום מן הימים ינהגו במכוניות רובוטים…
    המהנדסים בדרך לאליפות – מרצדס

    ***
    כנסו לעמוד הפייסבוק "הבלוג של מתן גילור", לחצו על like וקבלו עדכון על כל פרסום חדש. אפשר גם בטוויטר https://twitter.com/matangilorblog.

Subscribe
Notify of
18 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
ניב
ניב
26/05/2014 12:10:22

אחלה טור, מסכים אתך ברוב ורציתי להגיב מכיוון שהבנתי שזה חשוב למרות שאין לי משהו חכם להגיד.

יניב
יניב
26/05/2014 12:44:51

גם אני מסכים עם הרוב למעט לא בטוח שריאל הקבוצה העשירה באירופה,סיטי ופאריס נראה לי כבר לא סופרות אותה אבל מעבר לזה הנקודה לגבי הכסף היא מדויקת לחלוטין.
לגבי הטרייד של רונדו לא נראה לי שהתכוונת ברצינות,מעבר לכך שאני לא בטוח שלמיאמי זה טוב כי חוץ מהנקודה הנכונה שכתבת על מלך האסיסטים שלברון יקבל ג'ננה.רונדו הוא שחקן שרוב הזמן בהתקפה הכדור נמצא אצלו ואילו לברון…הוא גם כזה,ובגלל הסיבה הזאת יש מחשבה שרונדו מתאים לאוקלהומה כי אם דוראנט לא חייב את הכדור אצלו כל ההתקפה הוא רק צריך להשתחרר לזריקה.לבוסטון אתה רציני צ'למרס וביזלי מעבר לכך שהם יכלו לקבל את ביזלי מבלי לוותר על דבר(וגם בעונה הבאה הם יוכלו להחתים אותו חינם),כמעט בכל סיטואציה הם יוכלו לקבל הרבה יותר על רונדו.
לגבי הפורמולה מסכים איתך לחלוטין ובגלל זה קשה לי אם הספורט הזה וביחוד שכל פעם מחליטים על הנהג הכי טוב? הרי ההשפעה של הנהג לדעתי היא הכי קטנה מכל ענפי ספורט.יש לך את המכונית הטובה ביותר סביר להניח שתנצח

מולי
מולי
26/05/2014 13:19:55

מרצדס ניצחו בכל המירוצים השנה
ואם איני טועה, גם זכו במקום השני בכל המירוצים חוץ מהראשון.

לבקן
לבקן
26/05/2014 13:22:16

בוסטון לא יכולה לקבל משהו יותר טוב מצ'למרס (את ביזלי ברשותך אני בכלל לא סופר)

Rondi
Rondi
26/05/2014 14:16:57

זה יהיה מצחיק אם אחרי שברח בגללו מבוסטון למיאמי ריי אלן יצטרך לקבל את רונדו במדי ההיט…
אין שום סיכוי שזה יקרה

מנחם לס
26/05/2014 15:50:51

תודה על טור הכל-בו.
תמיד יתקבל ברצון.
1. כסף תמיד דיבר ותמיד ידבר. בעניין ק'בוצות ספורט, אולי הוא מדבר באירופה אבל לא בארה"ב כי בארה"ב – ב-NBA, NFL, NHL, ן-MLB אין יכולת להיות בעל קבוצה או בעלי קבוצה אם אתה לא ביליונר. "שוק קטן" נגד "שוק גדול" זה כבר ספור אחר.

2. שחקן ציר קלאסי הוא תמיד יתרון עצום, אפילו ב-NBA!

3. הטרייד של רונדו למיאמי הזוי לדעתי לחלוטין. מלבד לברון, למיאמי אין אף שחקן לתת לבוסטון שיעניין אותם. אם תחשוב על זה, מלבד דוויין ובוש המבוגרים, למיאמי אין שחקנים טובים במיוחד. הם טובים אולי למיאמי, אבל לא לאף אחד אחר!

מתן גילור
26/05/2014 16:04:08

תודה על התגובות.
ניב – זה בהחלט נחמד לקבל תגובות.
רונדי – אני חושב שריילי יוותר על אלן אם יהיה בכך צורך בשביל רונדו. לא שאני חשוב שטרייד כזה באמת יקרה, אבל בטח שלא ההתחשבות באלן זה הדבר שיכשיל אותו.
מל – כמו שכתבתי, חושב שצ'למרס בהחלט מתאים לבוסטון. גם דאגלאס לא רע להם. ובכלל, תחשוב על תרחיש שאודן יהיה מסוגל לשחק כדורסל. לא יהיה קו קדמי כ"כ מאסיבי כמוהו וכמו סלינג'ר. זה יהיה מפחיד.

omer
omer
26/05/2014 16:24:47

טור נהדר
נהניתי לקרוא, בעיקר את הנקודות שעסקו בכדורסל הישראלי

ido moria
26/05/2014 16:34:43

תודה מתן, בגלל שאני לא רואה פנטזי ספורט אני אגיב רק על החלק של נאדאל.

השנה הוא הולך לאכול חיימר בדרך לגביע. הרגש אומר שזה יהיה נאדאל (וסארינה) אחרי הכל.. הכל הולך לו קשה השנה… אז זה יהיה בדרך הקשה, זה לא משנה לו.

אין לי שום דבר מעניין להגיד על טניס בזמן האחרון אז יהיה נחמד אם תמשיך לסקר את הטורניר…

מתן גילור
26/05/2014 17:23:08
Reply to  ido moria

הבעיה היא שזה או בשעות העבודה או בשעות הערות של הילדים. עכשיו, אני כבר מכין את אשתי שבתקופת המונדיאל אני עציץ החל משעה 19:00. לפיכך, לא מאמין שאראה יותר מדי משחקים מלאים (אולי בסופ"ש) עד הרבע לפחות.
עזוב את הרגש, ראית שהסוכנויות נותנות את היחס הכי גרוע לנולה? ולא סתם, אלא לנולה לא ב-100% כשירות?

אלעד אייל
אלעד אייל
26/05/2014 17:39:37

מזל שטירוף המונדיאל הוא רק כל 4 שנים, אחרת הילדים שלנו היו ג'ונגל 🙂

אלעד אייל
אלעד אייל
26/05/2014 17:26:27

מתן העלית כמה נקודות מעניינות.
1. לגבי ענין הכסף כסף הוא אמצעי שצריך לדעת להשתמש בו נכון, ולראיה פרוייקט הגלקטיקוס של ריאל, או צסק"א או ברצלונה בכדורסל ואפילו ריאל שכבר שנים נמצאות בצמרת המשקיעות, וזה לא הניב להן יותר מדי תארים. דווקא אולימפיאקוס שהקטינה ומכבי

אלעד אייל
אלעד אייל
26/05/2014 17:37:27

נקטעה לי ההודעה אולימפיאקוס דווקא כשהקטינה תקציב זכתה פעמיים ביורוליג, וגם מכבי היא דוגמא לכך שלכידות וחיבור בין כל המרכיבים הוא דבר שאי אפשר לקנות בכסף. ברצלונה בכדורגל גם היא דוגמא לכך כשהשקיע בשחקנים תוצרת בית ולא נגררה לקרב מול ריאל על קניות שחקנים רק כי הם בשוק הצליחה הרבה יותר. בסופו של דבר כסף הוא לא חזות הכל,וחשוב לא פחות להשקיע אותו נכון ולא להשתגע.
2. לגבי סנטר אתה צודק עקרונית בתנאי שיודעים לחלק נכון את הדקות שלו ולקחת בחשבון את החסרונות. בלאט במכבי הביא זאת לדרגת אומנות כשלמעשה שיחק עם שני סגנונות שונים כשטיוס וסופו על המגרש.
3. הפועל ירושלים היא סיפור מעניין לכשעצמו. גרינברג לא קורא הופס לצערי אחרת היה שועה לבקשתי לשתף צעירים כדי לתת להם ביטחון ולחזק את הספסל בישראלים שיכולים לעלות ולתרום. כרגע הוא נתקע עם סגל של 6-7 שחקנים בכירים, וזו בעיה לא פשוטה מול קבוצה עמוקה כמו מכבי חיפה. אני מקווה שהפועל עדיין תצליח לנצח בסדרה למרות שהיא כרגע עם הגב לקיר.
4. רעיון מעניין נראה אם יבשיל לידי מימוש. לדעתי מיאמי תהיה המרווחיה העיקרית ממהלת כזה. רונדו הוא שחקן שמשדרג כל מי שסביבו, וזה יכול להפוך את מיאמי למכונה קטלנית.
5. אני אוהב מאד את נדאל, ומקווה שמלך החימר ישמור על השליטה המדהימה שלו בטורניר.

א.ב
א.ב
26/05/2014 22:09:54

בנוסף למה שנאמר, רונדו למיאמי גרוע כי משחקים רק עם כדור אחד. לברון ווויד הם שניים מהיוצרים הטובים ביותר עם כדור ביד ואף אחד מהם לא קלע גדול. קצת בזבוז. אני עד עכשיו משוכנע שאם וויד היה מסוגל לסחוב עונה של 35 דקות למשחק גם הוא ולברון ביחד היה בזבוז, תארו לכם שאחד מהם היה עובר לאורלנדו בטרייד על הווארד למשל…

שמביבו
26/05/2014 23:02:09

המזרח לא יסריח שנה הבאה

אלעד אייל
אלעד אייל
26/05/2014 23:09:11

ווארינקה הודח. משימה אחת פחות לנאדל.

אהרון שדה
אהרון שדה
26/05/2014 23:58:50

מתן תודה רבה נהניתי לקרוא .
1. לצערנו זה נכון הכסף על פי רוב מנצח.
למזלנו זה לא תמיד ככה ודווקא השנה קיבלנו רגעי עונג ממכבי ת"א יורוליג ובעיקר מאתלטיקו מדריד הקסומה בכדורגל שהייתה רחוקה דקתיים מדאבל מדהים …

2. זה נכון ובתנאי שיש לך את מה שדיברנו בסעיף 1. וזה כמובן כסף.
כשאתה מנהל תקציבים של מכבי ת"א /הפועל י"ם אתה יכול להביא גם גבוה מסיבי שישחק פחות מ 20 דקות וגם לגבות אותו ב איזה 4 אתלטי ….אבל ביתר הליגה יש אפשרות לאו או .
במציאות שכזו רוב הקבוצות מעדיפות ובצדק איזה 4 אתלטי וקפיצי שישחק 30+ דקות מאשר איזה גבוה מסיבי שישחק 20 דקות מינוס.

3. אני חושב שבדיעבד זה עשוי דווקא קצת להועיל מכיוון שגרינברג שחק את הישראלים שלו ובמיוחד את הלפרין …עכשיו במקום שהלפרין ואליהו ישחקו כ 70 דקות למשחק הם משחקים "רק " 60 ומבחינה זו זה יתרון כי הלפרין שיחק עד כה לאורך כל הזמן גם כשהיה גרוע…עכשיו יש אלטרנטיבה ולו זמנית להרכבים בלעדיו…כמובן שאלעד אייל הקדים אותי בתגובה ולמעשה הוא מאשש את מה שכתבתי וטענתי במשחק העונה על כך שגרינברג לא משתף מספיק את הצעירים ברשות אראל …כפי שאלעד כתב מדובר בשחקן צעיר יוצא מן הכלל שלא הייתה סיבה לייבש אותו כ"כ הרבה.
למרות הכל ולמרות שהערכתי שחיפה תיקח את הסדרה נראה לי שהמשחק הבא יהיה צמוד ויוכרע ממש בסוף

4. הטרייד של רונאדו : נראה לי שקצת המעטת בערכו הוא שווה הרבה יותר מאשר שני אלו ממיאמי …אשר לבוסטון אולי מקצועית היא קצת תשתפר …אבל היא יכולה להשיג עליו הרבה יותר.
מיאמי מצדה תחטוף זאת …וגם ללברון לא תהיה בעיה לדעתי.

5. עד שקראתי והרהרתי בדבר וורוניקה עף…הוא לדעתי היה היריב האמיתי עד לגמר …פדרר גם בשיאו לא הטריד יותר מדי את נאדל השבדי נראה לי כבר פרש וככה זה נראה כמו עוד גמר דיוקוביץ נאדל והפעם לשם שינוי לא בטוח שנאדל הפייבוריט (למרות שאני הייתי מהמר עליו ).

6. כל כך נכון ….הייתי מציע שכמו שיש אולסטאר בכדורסל לתת מירוץ ספיישל פעם בשנה בו כולם ינהגו באותו דגם ספציפי שיקבע בהגרלה או שיקבע שנה מראש….אז נוכל לדעת באמת מי הנהג הטוב באמת …

המשגיח
המשגיח
27/05/2014 10:10:33

אחלה יומן