שיעור באימון ממאמן העונה/ שחר צ'קוטאי

בשבוע שעבר בפעם הראשונה בהיסטוריה נבחר מאמן העונה פה אחד, לכבוד הזה זכה מאמן סקרמנטו קינגס מייק בראון. איך הפך בראון קבוצה חלשה עם שני כוכבים גבוליים לקבוצה מפלצתית שסיימה במקום השלישי במערב?

  1. אחד הדברים הראשונים שמלמדים בקורסי מאמנים ומדריכים זה יצירת "חוזה", אמנה, בה המאמן והשחקנים יוצרים תיאום ציפיות לקראת העונה.

ביום הראשון של מחנה האימונים, המאמן מייק בראון הגיע לחדר ההלבשה של סקרמנטו קינגס עם נייר שעליו כתוב החוזה שהוא יוצר עם הקבוצה, תוך הדגשת המילה 'קבוצה' בכל סעיף: אני מתחיייב לא להיות אנוכי, בגלל שאנחנו חזקים יותר יחד. אני מתחייב באופן מלא לעשות מה שהכי טוב לקבוצה. אני מברך את האתגר בחיוביות כדי לזכות באמון הקבוצה, בכל מהלך ובכל יום".

הראשון לחתום היה המאמן, ואחר מכן רק מי שרצה לחתום. החוזה נתלה (ועדיין תלוי) מחוץ לחדר ההלבשה כדי שכל פעם שהם נכנסים הם יעברו ליד החוזה ויראו על מה הם חתמו.

2.       "הוא דורש מאיתנו גדולה, מצוינות. הוא דוחף אותנו לקצה ומאמין שאנחנו יכולים להיות הרבה יותר טובים, זה לא רק במשחקים אלא גם באימונים" אמרו דואמנטס סאבוניס ודיארון פוקס, שני האולסטארים של הקבוצה. בעונות שעברו שני הכוכבים של סקרמנטו קיבלו ביקורות בגלל החולשות המקצועיות שלהם, אבל המאמן לא רצה לראות את הרע, אלא התמקד בטוב. אצל פוקס הוא ראה את הבלאגן שהוא יוצר דרך המהירות כמשהו חיובי והחליט להעלות את קצב המשחק של המלכים למהירות של פוקס. 40% מהמהלכים של הקבוצה מסתיימים ב-9 שניות הראשונות של המהלך.

בראון מעדיף לראות את היכולת של סבוניס למסור מאשר להתרכז בהגנה החלשה שלו, ובכך הוא הפך את הגבוה לרכז שני של הקבוצה. דאמונטס מקבל כדור באזור השלשה ומשם מחלק מסירות פנימה לחתיכות המהירות של פוקס או מוסר לצלפים של הקינגס – הורטר מונק הריסון וגם מארי.

3. חיזוק חיובי – "כשהייתי עוזר המאמן של סטיב קר (גולדן סטייט, ש"צ) ראיתי את סטיב מדבר לשחקנים, אבל זה לא רק מה הוא אמר אלא איך הוא אמר את זה" העיד בראון בראיון לספורט אילוסטרייד.

במשחק מול פיניקס בעונה הסדירה אחד משחקניו, טרנס דיוויס, עשה טעות בהגנה  והסאנס ניצלו את זה וקלעו סל קל. בראון לקח פסק זמן, חלק מהמאמנים היו צועקים ואולי גם מספסלים את השחקן, אך לא בראון. הוא לא צעק אלא עמד עם השחקן על הפרקט והסביר מה הוא צריך לעשות במהלך כדי לסחוט עבירת תוקף. שתי דק' לאחר מכן, באותה סיטואציה בדיוק, השחקן ביצע את מה שנאמר לו רגע לפני וסחט עבירת תוקף. ברקע הספסל של הקינגס ובראשם המאמן קופצים בשמחה. "כאשר אנחנו לא עושים משהו כמו שצריך, הוא נכנס למגרש ומראה לנו איך לעשות זאת בדיוק. הוא רודף אחרינו במהלך האימונים כדי לדמות שחקן יריב" סיפר פוקס.

מייק בראון אימן כמה מהשחקנים הטובים בהיסטוריה – לברון בקאבס, קובי, נאש והארוורד בלייקרס וכעוזר מאמן את קרי, קליי, דוראנט וגרין. כל אלו עזרו לו להבין מה המטרה האמיתית "אני לא מסתפק בעלייה לפלייאוף" אומר מאמן העונה, "זאת רק אבן דרך במסע לאליפות".

מה שמייק בראון עשה בעונה החולפת זה מעבר לאימון ולטקטיקת משחק, זה אמונה בשחקנים ופיתוח שלהם לשנים הבאות, לקראת המטרה שהוא מציב. בראון הוא הרבה יותר מרק מאמן, הוא מנהיג אמיתי.

לפוסט הזה יש 13 תגובות

  1. מצוין שחר
    גם פיל ג'קסון סיפר שביום הראשון של כל מחנה אימונים הוא השתמש בטקס שאותו המציא מאמן הפוטבול האגדי, וינס לומברדי. זה היה משהו בסגנון "אלוהים הסמיך אותי להיות המאמן שלכם וללמד אתכם את סודות המשחק הזה. כל מי שמסכים להיות מאומן על ידי, שיחצה את הקו (השחקנים עמדו על הבייסליין)". הזן מאסטר אמר שאף שחקן לא נשאר מאחור. אבל מה שבראון עשה זה רמה מעל, להזכיר להם את העקרונות הקבוצתיים בכל פעם שהם נכנסים לחדר ההלבשה זה מתכון נפלא למודעות קבוצתית גבוהה ונאמנות לחברים שלך למשחק.

  2. תודה שחר. אכן עונה נהדרת של בראון וקינגס נראים נהדר, אבל חייבים להזכיר שהוא קצת נהנה מהחולשה היחסית של המערב השנה בעונה הסדירה אז המיקום הגבוה קצת מטעה

  3. תודה שחר על הפוסט, ועל שהצלחת לתרום גם לנו מכתיבתך הפורה. זה המקום לברך אותך על הג'וב החדש ב'ישראל היום'. הסיפוק הגדול ביותר שלי מכל תרומתי לאתר הוא כשצעירים כמוך (והיו שלושה לפניך!) זוכים להמשיך בכתיבה ותרומה לגופי מדיה מסחריים במשרות מלאות. זה תמיד היה הסיפוק הגדול ביותר שלי לראות צעירים שתרמתי מעט להתפתחותם מגיעים לעמדות במדיה המסחרית. אני מאחל לך הצלחה, ואנא תמשיך לתרום גם לנו כשזמנך מאפשר לך זאת.

  4. בס"ד
    תודה רבה.. יפה ומרתק.
    הוא צא רק רשם את החוזה, הוא האמין בו ויישם אותו.
    גם בראון בעצמו עבר מהפך לא קטן.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט