וייבים של 2016 / יהלי אולמר

זה קרה היום בבוקר. קמתי ב-6:30 וזמן קצר לאחר כך, הצצתי בטלפון בפעם הראשונה (מני רבות) להיום ואפליקציית ה-NBA נפתחה לה, כמובן מאליו, על מנת לבדוק את תוצאות הלילה. הדבר הראשון שקלטתי היה טריוואלי: פילדלפיה ניצחה את ברוקלין בדו ספרתי. מובן לחלוטין. מה שקרה אחר כך שמור לרגשות אחרים.

מבט חטוף במעלה המסך מגלה לי שהקינגס מובילים על הווריורס ב-12 הפרש, היכנשהו במהלך הרבע השלישי. התגובה הראשונית שלי לזה הייתה שללוחמים יש הרבה זמן לקחת את המשחק הזה ולחזור לצ'ייס סנטר עם הספליט, כלומר שוויון 1 בסדרה. אני בדרך כלל לא רואה טלוויזיה בבוקר, כך שהמשך ההתארגנות שלי לאוניברסיטה לווה בבדיקות מזדמנות של ההפרש בגולדן וואן סנטר. הוא מצידו הצטמצם לשלושה פוזשנים, כמה דקות לאחר מכן רק לשניים וקצת אחרי כן אפילו לאחד ובכל בדיקה כזאת מתעוררת בי התחושה של "עוד שנייה הווריורס גונבים את המשחק הזה ועושים את שלהם בדרך לניצחון צפוי בסדרה הכי נוחה שיכלו לקבל".

ההפרש כבר ירד לגבולות הסביר, עם 99-95 סגול כשנשארו 4 וחצי דקות להתמודדות ועבדכם הנאמן יצא לאוניברסיטה. אני מסיים את הנסיעה ומתיישב להרצאה הראשונה, בודק את תוצאת הסיום ומגלה: סקרמנטו 114, גולדן סטייט 106. המלכים שמרו על הבית ונוסעים לסן פרנסיסקו עם המון מומנטום ואמונה בעצמם.

לא צפיתי במשחק, כך שאני לא מתיימר ללהג על מה שקרה או לא קרה שם, שגרם לווריורס לרדת לפיגור כפול בסדרה, אך השתלשלות האירועים המרכזיים לא השאירו מקום לספק במחשבות שהתגברו והדהדו אצלי ככל שהיום הזה עובר:

זאת יכולה להיות הסדרה האחרונה של השושלת הגדולה של דורנו, הלוחמים מהמפרץ.

נחזור להתחלה: התחלתי לעקוב ולהתעניין בכדורסל אי שם ב-2015, השנה שאותה שושלת פרצה לחיינו. גולדן סטייט הייתה הקבוצה הבתולית שכולם אהבו לאהוב, עם שלושת המוסקטרים שעלו לגדולה: סטף, קליי ודריימונד. השנים עברו, האליפויות נערמו, נחשים הצטרפו ועזבו ובכל שנה הצוות המסייע השתנה מעט סביב הלפיד האנושי, הטוסטר וזה שאוהב לבעוט באשכים (וגם איגודאלה שהיה שם ב-99% מהזמן). מה הם לא עברו ביחד? הם היו הגיבורים, הנבלים, האהובים, השנואים, המתקאמבקים, הפצועים, המפתיעים והמאכזבים. אבל היום, לראשונה מזה זמן רב, התחושה היא שהקבוצה האלמותית הזאת נמצאת במשבר, שלא לומר על סף פירוק. יש לכך מספר סיבות:

הברגים של מיסטר גרין:

אם דריימונד גרין הזדהה כדוקטור דריימונד במהלך הקריירה שלו, אז בסדרה הנוכחית הוא לגמרי מיסטר גרין. אני לא מדבר על רמת המשחק שלו, אלא על רמת האגרסיות. דריי פתח את הסדרה עם ישיבה (כן) על סאבוניס במהלך סגירה לריבאונד הגנה בסוף המשחק הראשון והיום הוסיף חטא על פשע שדרך על חזהו של הסנטר המתגייר, מעשה שהביא לו את ההרחקה מהמשחק. את המעשה הקודם שלו שעלה לקבוצה בסדרת פלייאוף אין צורך להזכיר.

הנתון הלא מקרי, והשיא שעוד יכול להישבר:

רבות דובר על הפסדי החוץ של הווריורס ונכון לעכשיו, המגמה הזאת כאן כדי להישאר. 32-11 שלילי, זהו המאזן שלהם בחוץ עד לנקודת הזמן הזאת בעונה, שני משחקים לתוך הסיבוב הראשון. בפעם הראשונה מאז ההתפרצות של השושלת ב-2015, הקבוצה הזאת נמצאת בפיגור 2-0 בסדרה לראשונה מאז. שמעתם נכון, קרי, ת'ומפסון וגרין לא פיגרו 2-0 בשמונה השנים האחרונות. אבל, זה שמשהו לא קרה לא אומר שהוא לא יכול לקרות. הזמן שלהם מתחיל להיגמר. בהנחה (הסבירה אך לא בטוחה כלל) שהצ'ייס סנטר יספיק לנצח את משחקים 3 ו-4 (מכירים עוד קבוצה בצהוב-כחול עם אולם ביתי מאגי שמכריע משחקים?), לגולדן סטייט נשארו עוד 2 הזדמנויות בלבד לשמור על הקבוצה הזאת בחיים. אמנם ידענו את זה בתחילת הסדרה, אך ככל שהם לא יצליחו לנצח בחוץ, זמנם יאזול.

אפרופו לנצח בחוץ בפלייאוף, השלישייה הגדולה עושה את זה כל כך הרבה זמן שזה כבר זורם להם בורידים. 27 סדרות פלייאוף עברו ובכולן הצליחו הווריורס לנצח בטריטוריית אויב. בין אם במשחק 6 באוקלהומה סיטי ב-2016 (כש"גיים 6 קליי" נולד) במשחק 2 ב-2019 (שלשת ניצחון מהממת של איגודאלה), במשחק 4 בבוסטון אשתקד (עם המשחק הגדול בקריירת הגמרים של שף קרי) או שני משחקים לאחר מכן, שם חתמו את מסע האליפות הרביעית שלהם. במקרה שסקרמנטו תצא עם ידה על העליונה בסדרה הזו (בלי קשר אם תנוצח בבית או שלא), זה בהחלט יראה כמו סוף עידן.

המחסור בגובה:

נקודה יותר מקצועית, כי בסופו של דבר זה כדורסל. אחד הדברים שקרו במשחק הרביעי בגמר 2016 (שלא קשורים לענייני ביצים) הוא הפציעה של אנדרו בוגוט, שהשאירה את גולדן סטייט ללא גבוה מסורתי בכיר (גרין אף פעם לא היה כזה). באותו משחק, אנדרסון ורז'או וג'יימס מייקל מקאדו יצאו מהבוידעם והספיקו בסופו של דבר לקחת את הניצחון ולעלות ל3-1 בסדרה. ההמשך היה ברור לכולם, הגנת הצבע של גולדן סטייט קרסה ולברון את קיירי רקדו כל הדרך אל הסל במשחקים האחרונים שהכריעו את גורל הטבעת החשובה ביותר בעידן המודרני.

מאז קוון לוני התפתח ונשאר, בעיקר בשנים האחרונות, כעוגן בצבע ובריבאונד של גולדן סטייט, שומר גדול הוא לא היה אך תמיד עשה את שלו על הלוחות. הנקודה הראשונה חשובה יותר כרגע: סקרמנטו קולעים 68.8% באיזור המוגבל בסדרה ואף על פי שהם מגיעים לשם באותה תדירות בדיוק כמו הלוחמים (שקולעים משם טוב יותר, לא מפתיע בהתחשב בהגנה של סאבוניס על הטבעת), זה נתון שלא יכול להימשך במשחקים הבאים. צפו לטריק מהשרוול (כלומר, אלתור נואש) של סטיב קר.

אבל (!):

יש בי אמונה בקרי וחברים. החזרה הביתה לא יכלה להגיע בזמן טוב יותר עבורם. הרול פליירס ישחקו קצת יותר טוב, גם סטף וקליי, אולי השלשות פתאום יכנסו ואפילו נוכל להיזכר בערגה בימים שמבול הטריצות שלהם היה מכניס את כל ה-NBA להלם, שוק ותדהמה. אולי דריימונד יתאפס על עצמו לבסוף, א-לה דניס רודמן בגמר האחרון של השושלת הגדולה ביותר של הדור שעבר. לא משנה מה יקרה בהמשך הסדרה, זה יהיה מרתק. רק שלא יגמר.

נקנח עם בן טיילור, הג'ורדן ספרבר של ה-NBA, שיתן לנו מבט מקצועי יותר על המשחק הראשון.

יהלי אולמר

אנשי כדורסל שהשפיעו עליי: פיל ג'קסון, מאנו ג'ינובילי, טים דאנקן, מייקל ג'ורדן, קובי בראיינט, סטפן קרי, ג'ייסון וויליאמס, ויקטור אולדיפו, אלן יוסטון, ניקולה יוקיץ', קיירי אירווינג, ברנדין פודז'מסקי.

לפוסט הזה יש 23 תגובות

  1. תודה יהלי,
    זה יהיה בריא לקבוצה אם השלישיה הגדולה קצת תתפרק. בעיקר אם דריימונד ייקבל הזדמנות להיות הבאד-גאיי במקום אחר.
    למרות שכל אלופ כן צריכה את הבחור הרע שלה, וסטף קרי ותומפסון לא ממלאים את התפקיד.
    הם צריכים פליימקר עם קצת פחות נטיה לאבד את זה כמו שיש לגרין (ובגדול גם ג'ורדן פול לא מתאים לתפקיד אבל הוא לא מאבד את זה כמו שהוא סתם מאבד את הכדור), הם צריכים גם ביגמנן מתאים ו-וינגים ארוכים. לא חושב שצריך סנטר כוכב, הם אף פעם לא הצטיינו אצלנו.

    1. לגרין כדאי לאפסן את האגו בארון ולא לעזוב גם אם יציעו לו מינימום. אם יעזוב תוך שנתיים-שלוש יפלט מהליגה או מקסימום יחמם ספסלים

      1. איכשהו עם הקינטורים כלפיו ובדיחות הטריפל סינגל – לא נראה לי שככה הוא נתפס על ידי רוב היריבים שלו וצוותי האימון.

        1. פחות עניין של קנטור (לפחות מבחינתי), הוא פשוט מתאים לסיטואציות מאוד ספציפיות. תוסיף לזה את הירידה ביכולת, את ההרחקות, האגו והשטויות מסביב ותקבל שחקן פחות אטרקטיבי שמתאים כמעט רק לקונטנדרית עם מקום בקו הקדמי

  2. מצוין ומאוד מדויק
    תודה על התשובה לגבי פיגור 2-0. באמת נתון מטורף!.
    .
    פחות אוהב שמזלזלים בלוני.. לטעמי הוא מהסנטרים הטובים בליגה ששומרים בפיק אנד רול מול מיס מאצים קשים במיוחד ולא רע מול סנטרים אחרים
    העבודה שלו למשל על לוקה שנה שעברה הייתה אות ומופת..בטח אחרי שמה שעשה לאייטון סיבוב לפני
    בסוף בסוף כמו שכתבת הוא המגן טבעת היחידי בטווח הנראה לעין ככה שזה לא באמת אמור ליפול עליו
    .
    גרין לטעמי כבר שנה שעברה לא היה חלק מהשלישייה. פול שיחק אותה בענק וחיפה על תומפסון שלא היה שם מספיק לטעמי שנה שעברה
    אמנם גרין נשאר עם אותה כמות רעש, וממשיך לגנוב את ההצגה, אבל התרומה שלו לאליפות האחרונה היא הרבה יותר נמוכה וירד הרבה מאוד בהירככיה כשפול וויגינס היו הרבה יותר משמעותיים.
    .
    זה יהיה מדהים אם השושלת הזאת הולכת להיגמר (גם שנה שעברה היו דיבורים בכיוון ואז היו טיטוא אחרי טיטוא בדרך לנצחון ענק על קבוצת ההגנה הטובה בליגה שעשתה שמות בדוראנט ושאר החברים)
    אבל זה יהיה עוד יותר מדהים אם מי שעושה את זה זה בראון שהיה שם עד לפני דקה
    ומוביל קבוצה כנראה היחידה שאפשר להגיד שהיא דומה לגולדן סטייט

    1. הסלטיקס היו במצב בריאותי פחות טוב מהלוחמים. במצב בריאותי שווה רוב הסיכויים שהסלטיקס היו מנצחים ולא שומטים יתרון 1:2 עם ניצחון חוץ. לכל היותר היה משחק שביעי שבו היו מתמודדים על הניצחון עד הסוף.
      כך שהניצחון שהחוחמים בגמר האחרון כפי שהתפתח לא אומר דבר אלא שהם ניצלו היטב את היתרון שנוצר בגלל הפציעות וכמובן שאין לבוא עליהם בטענות על כך כל עוד זה ספורטיבי כפי שהיה.

  3. תודה יהלי. בוגוט נפצע במשחק 5 של הגמר ההוא, ובלעדיו ובלי גרין באותו משחק הפכה מחצית ראשונה צמודה למשחק שהופך את המומנטום של הסדרה. במקרה שלנו, גולדן סטייט לא עושים הגנה מספיק טובה כדי להשתחרר מהתלות בקליעה מבחוץ שלא עובדת בסדרה הזאת בינתיים.

    1. כתבת יפה יהלי !
      בסוף המשחק תהיתי ביני לבין עצמי האם הלוחמים עדיין מאמינים בעצמם .
      ניכר היה לראות בשני המשחקים את ההבדלים ברמת האנרגיות .

  4. תודה יהלי.

    הניצחון של הקינגס מהווה עוד הדגמה למה חשוב לשמור בסגל שחקנים ותיקים שגם אם הם לא משחקים עדיין יכולים לתרום מהידע והניסיון שלהם, במיוחד עבור קבוצה צעירה כמו הקינגס. לי אישית אין ספק שמהלך נעילת הרגל שסבוניס עשה על גרין כדי להתגרות בו ולגרום להרחקה שלו היה מהלך מתוכנן מראש. אני מוכן גם להמר שמי שלימד את סבוניס את המהלך ועבד איתו על זה באימונים היה מתיו דלבדובה. אולי זאת הסיבה שהוא בסגל

  5. תודה נהנתי לקרוא.
    נמשחק הבא זה או בלואו אאוט ללוחמים או הפסד שלישי. אין באמצע.אובייקטיבית אני נותן לתרחיש הראשון 20%. סובייקטיבית… יאללה שיהיה 60% לתרחיש הראשון.
    אובייקטיבית… אני נותן סיכוי של 80% שהשושלת הנפלאה הזו סיימה את תפקידה ההיסטורי. סובייקטיבית מנקודת מבט של אוהד (עליתי על העגלה באיזה שהוא שלב בדומה לך :). יאללה עדין מאמין בסטף. אבל זה סתם מנטרות של אוהדים. קשה לי לראות משהו טוב קורה השנה אלא אם כן…

  6. תודה יהלי.
    אולי לא צפית במספיק משחקי קינגס העונה אבל לומר שזו הסדרה הכי טובה שהלוחמים יכלו לקבל זאת טעות היסטורית. הקינגס הם הקבוצה הכי טובה במערב, לפחות בכושר הנוכחי. לי נראה שהם המאצ' אפ הכי קשה לג"ס.
    מאזן החוץ הגרוע של ג"ס דווקא לא רלוונטי לדעתי, זה נכון שהם בפיגור 0-2, אז על מה אני מדבר? אבל דווקא בשני המשחקים האלה ג"ס היו מצוינים, זה רק מדגיש שהקינגס קבוצה יותר טובה מהם.
    בסדרה הזאת הכל עוד יכול להשתנות (אני הימרתי על קינגס ב-7) והניסיון בצד של ג"ס באופן ברור. אסיים בקינטור קטן מצידו של אוהד יוסטון, שיתכבד סטף וישחק כמו שלברון שיחק בלי לאב וקיירי ויבנה עוד נדבך במורשת שלו (למען הסר ספק, עד כה הוא השחקן הטוב ביותר בפלייאוף בעיני).

  7. בס"ד
    תודה יהלי נהדר.
    גם שנה שעברה הספידו את הלוחמים, אז לפי דעתי, מוקדם מדי להספיד אותם.
    ההרגשה שבאמת חסר להם עוד ג'בטה, וזה הזמן של לוני להוכיח את עצמו בגדול,
    ואני בהחלט מאמין בו.

  8. תודה יהלי, בניגוד למה שרבים מהמגיבים חושבים פה אני סבור שדריימונד הוא שחקן אדיר שאין לו תחליף בווריורס…אני אישית מתפעל בכל משחק שאני צופה בהם מהיכולות המיוחדות שלו בהגנה ובהתקפה, התיאום שלו עם קליי וסטפ ברמה כל כך גבוהה וזה מאפשר להם רבות מהזריקות באחוזים גבוהים שלהם…ההודעה על כך שהוא מורחק מהמשחק השלישי בסדרה היא מכה קשה אבל בגלל שיש לכולן זמן לערך לזה אני מהמר על כל שזה יביא את הלוחמים למוכנות וריכוז על …הם עדיין לא מוכנים לרדת מהבמה הגדולה…ולמרות שהימרתי נגדם בבראקט דווקא עכשיו אני מוכן לקחת הימור שהם ינצחו את הסדרה…ובכל מקרה השושלת הזו לא תתפרק יש לה עוד כמה שנים טובות לסחוב יחד ולאיים על תארים

כתיבת תגובה

סגירת תפריט