מישהו חכם כתב היום: ספורט בארה"ב הוא בידור, באירופה תרבות, ובדרום אמריקה דת / מנחם לס

תנו לי לומר מילה בקשר לכותרת:

בארה"ב ספורט הוא ס-פ-ו-ר-ט. לא בידור, לא תרבות, ולא דת. בארה"ב – ורק בארה"ב – יו.אס.אופן בטניס הוא מכור לחלוטין מהיום הראשון ועד האחרון. למשחקי כדורגל נשים של ארה"ב נגד קבוצה כמו יפאן הם ממלאים איצטדיון של 60,000.

אליפויות המכללות בא"ק ושחייה מכורות לחלוטין ואתה קונה כרטיסים בשוק השחור. לפיינל פור – ואלה ילדים בני 18,19, ו-20 המשחקים כחובבנים אתה יכול לחלום על השגת כרטיס.

לקבוצת הכדורגל "UNITED" של אטלנטה האיצטדיון מלא ב-70,000 צופים במשחק ליגה רגיל. למשחקי LITTLE LEAGUE בבייסבול באים 1,000 צופים.

משחקי כדורסל תיכונים לבנים באינדיאנה וצפון קרולינה מכורים עד אפס מקום. באיובה משחקני בנות תיכונים מפוצצים ולמשחק גמר העונה שוכרים אולם המכיל 15,000 עד 18,000 מושבים.

אני רואה אליפויות טניס באוסטרליה ובצרפת עם אולמות חצי ריקים עד חצאי הגמר. במשחקים המוקדמים המגרשים כמעט ריקים מאדם.

זה כי האמריקאים הם אומת הספורט מספר אחת בעולם. לא בידור, לא דת, ולא תרבות. אלא ס-פ-ו-ר-ט!

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!
Subscribe
Notify of
40 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Ogigi
Ogigi
17/04/2023 9:19:25
Reply to  מנחם לס

מסכים עם כל מילה !

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
17/04/2023 12:46:21
Reply to  Ogigi

אז אתה תקן את עצמך! כי בכתבה אמרת שבארה"ב הספורט הוא ספורט ולא בידור ולא תרבות ולא דת ועכשיו את כותב שהספורט בארה"ב הוא גם זה וגם זה וגם זה אך בעיקר ספורט.

האווי לאסוף
האווי לאסוף
16/04/2023 18:11:19

יש משהו בכך שארהב היא מדינה שמקדישה המון לעיסוק בספורט, כמעט אובססיה. אפשר לראות את זה גם בתרבות החוגים לילדים, בקולג'ים ומה לא. במפתיע, הם גם אומה שסובלת מהשמנה בצורה קיצונית. קצת דומה לכך שהם פוריטנים ודתיים בטירוף, ולצד זה מתחזקים את תעשיית הפורנו הגדולה בעולם. מלאי הפתעות כרימון

יהלי אולמר
16/04/2023 18:36:12

זה חלק מהאבסורד שנקרא המדינה הטובה בעולם. איך אפשר לאחוז במקל משתי קצותיו ככה?

Avri
Avri
16/04/2023 20:40:03

חבריקים, ארצות הברית היא אמנם מדינה אחת עם נשיא אחד, אבל הגיוון התרבותי הוא אדיר. בין קליפורניה, הבייבל בלט, אייוה, והחוף הצפון מזרחי יש מרחקים פיזיים ותרבותיים אדירים. השוואה יותר טובה היא לאיחוד האירופאי.
אגב, מה אתם רוצים מארה"ב? מה בין החרדים, פעילי הליכוד, ההייטקיסטים, הקיבוצניקים וערביי ישראל? כי זה הגיוני בעיניכם?

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
17/04/2023 12:53:29
Reply to  Avri

אך הם מושכים את הדמוקרטיה עד לקצה חגם דעות נאו-נאציות הם דעות שמושמעות שם וכאן לא.

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
17/04/2023 12:49:06

ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות!!!
הם מושכים את הדמוקרטיה עד לקצה וגם דעות נאו-נאציות מושמעות שם.

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
17/04/2023 12:51:57

גם באיכות הסביבה גורמים אמריקניים הם מהמובילים גם בדאגה לאיכות הסביבה ופעילות נגד זיהום הסביבה וגם בפגיעה באיכות הסביבה.

יהלי אולמר
16/04/2023 18:37:27

מצוין מנחם.
משהו בספורט האמריקאי מסקרן ומרתק כמו שהוא מסיח ומסית את דעתנו מהחיים האמיתיים. אסקפיזם במיטבו וזה למה אנחנו כאן, עוקבים אחרי הדבר הנפלא הזה.

השומר
השומר
16/04/2023 19:15:56

גם ב NBA הכל מכור לפי חלק מהמגיבים..

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי
Reply to  השומר

לא הכל מכור פשוט יש יד נעלמת

שדות פופ לנצח
16/04/2023 19:57:39

אתה כמובן צודק שימון, בכל דבר בעולם יש יד נעלמה שמפעילה אותו, מה שגורם לי לתהות מי היד הנעלמה שמפעילה אותך? בטוח שיש איזה גורם עלום שמשתלם לו מאיזושהיא סיבה שתוציא את כל תיאוריות הקשר שלך לאור…אולי תיתן לנו טיפ ?

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי

אצלי אני הבוס אבל אם ישלמו לי כמו בWWE אגיד שזו הליגה הקשה והתחרותית בעולם שהכשרון היום ככ עצום שלא ניתן בכלל לשמור, רק להסתכל על הכשרון גורם לך לזוז הצידה

שדות פופ לנצח
16/04/2023 20:51:20

אז אם אני חושב הפוך ממך זה אומר שמישהו משלם לי? קצת מזכיר את הטענות של ביביסטים מסוימים על ההפגנות נגד ההפיכה השיפוטית

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי

אתה יכול לחשוב מה שבא לך ואני יכול לחשוב מה שבא לי זה כל היופי

רפיקי
16/04/2023 19:36:04

מנחם להיקרא "מישהו חכם" בפיך זה משהו שאני אכניס לקורות חיים.

מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)
Reply to  רפיקי

☝️לגמרי

שדות פופ לנצח
16/04/2023 19:54:10

מנחם, אולי אפשר להגיד שבארה"ב הספורט הוא שילוב של הכל : גם תרבות, גם דת וגם בידור …ובגלל זה כל אחד רואה בו משהו אחר…אני באופן אישי מת על היחס לספורט בארה"ב זה שכל המשפחה יכולה ללכת ביחד לארוע ולהנות ממנו ולא כמו בישראל להחשף לביוב של אוהדים מקללים (לרוב…), הדבר הכי מגעיל שקיים בספורט הישראלי ואני לא מבין איך כולם מתעלמים ממנו זה מטר הזבל שנזרק בכל משחק כדורגל על שחקנים שהולכים להרים קרן…בכל משחק, מהדקה הראשונה, בלי קשר לתוצאה…

האווי לאסוף
האווי לאסוף
16/04/2023 20:17:20

מסכים איתך. בין 'קהל קונצרטים סטרילי', שמאפשר לך ללכת עם המשפחה ואפילו להינות, לבין 'אוהדים' שהם בעיקר תירוץ לאלימות ואגרסיות, אני מעדיף את הראשון בכל יום

MBK
MBK
16/04/2023 20:29:56

הסיבה שאין אלימות בין מחנות אוהדים בארה״ב היא בגלל שאין אוהדים לקבוצה היריבה
היו ויהיו מיקרי אלימות בארה״ב
לא זכור לי שהמאליק אין דה פאלאס היה בטדי
גם הבוקס של רודי גובר לא היה בפיוניר ארינה
יש מקרים שהקהל בארה״ב מפגין גילוי גזענות כלפי שחקנים שחורים (יוטה לדוגמא) ואלימות ברשתות החברתיות (שמעת על הבת של דרוזן?)
מספיק עם הנסיון להציג את הקהל האמרקיאי כמתורבת

האווי לאסוף
האווי לאסוף
16/04/2023 20:36:32
Reply to  MBK

אני ממש לא מציג אותו כמתורבת (חליק, יש יותר מקרי רצח בארהב מאשר גרגרי חול בסיני), פשוט לא בתור פנאט. בשני המקרים שנתת עיקר האלימות הייתה מצד השחקנים. הדוגמה שנתת למטה, ביתר, היא בערך הדוגמה הכי טובה לטענותיי. ביתר נחטפה על ידי קהל אלים וגזעני, שלא נותן לשחקנים ערבים לשחק בקבוצה

האווי לאסוף
האווי לאסוף
16/04/2023 20:37:43

אם הקהל הזה היה פועל במדינה אחרת, וקורא ככה נגד יהודים, חיל האוויר שלנו כבר מזמן היה משטח את טדי

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי

חחח במשחקים של סכנין שרים שירי עם 🙂
חיל האוויר שלנו משטח דיונות מהפקודות של ההנהלה 🙂

Avri
Avri
16/04/2023 20:43:52
Reply to  MBK

מידן על מה אתה מדבר. ברור שיש דוגמאות, אבל איך אפשר בכלל להשוות בין חוויית האצטדיונים בארה"ב לישראל. בוא תנסה לשבת עם חולצה של הפועל ביציע המזרחי בטדי ונראה אם תזכה לחזור ולספר איך היה.

MBK
MBK
16/04/2023 21:20:56
Reply to  Avri

המפתח מס 1 הוא בענישה
כלא, השעייה לכל החיים
מתי אוהד ישראלי ישב בכלא?
בארצות הברית אם תתפרע במשחק תקבל עונש כבד וגם עצמות שבורות בחסות החוק

שדות פופ לנצח
16/04/2023 20:57:13
Reply to  MBK

בישראל חלק גדול מהאלימות ומהביוב של האוהדים נשפך אל שחקני הקבוצה היריבה, לשופטים, לשחקני הקבוצה שלך, למאמן….וכל כך מעט עידוד אמיתי לקבוצה שלך…הטיעון שלך שזה בגלל שיש קהל אוהדים יריב שיוצר חיכוך חלש ביותר

MBK
MBK
16/04/2023 20:16:16

מנחם
יש ערים בארה״ב שהספורט שם מעל הכל
שיקגו, ניו יורק, בוסטון ופילדלפיה לדוגמא
לאחרונה יש ביקוש עצום בלאס וואגס
מצד שני … מה שקרה בסן פרנסיסקו זה מדהים
קבוצה שהייתה עם קהל חם ורותח הפכה לאוסף של אסייתים בעלי ממון, כנ״ל גם באל איי
זה חבורה של עשירים שלא בהכרח מחוברים לספורט
אני לעולם לא אשכח איך בגיים 7 של 2016 הקהל בשורות הראשונות עשה סלפי וחייך בדקות האחרונות, אם אני הייתי אוהד של גודלן סטייט לא היה לא אוויר מרוב התרגשות
זה אולי תרבותי אבל זה שיט
לראות את כל רשימת הסלבס בשורות הראשונות זה מחליא אותי
כנ״ל גם באולד טרפורד שהפך ממקדש כדורגל למקדש של תיירים, לא מכירים את השירים ולא מספקים את העידוד הנדרש
על הקהל של הסיטי אין מה להרחיב
באנפילד זה קצת טוב יותר
אני קצת נוסטלגי ומאמין בקונספט של – ״לחם שעשועים״
אין לי את ערוצי הספורט של צ’רלטון, לא בגלל שאני לא יכול להרשות לעצמי אלא בגלל שאני חושב שכולם צריכים לנהוג ככה, חרם מוחלט
אם לשלם 15 דולר על נקניקיה 12 דולר על כוס שתייה, 120 דולר על הגופייה של השחקן האהוב עלייך שמחר יעבור בטרייד לקבוצה אחרת אז משהו בתרבות הזו לא לטעמי
כל תרבות הפיי-פר-וויו עושה לי רע
על אחת וכמה לצפות בכל סלבריטאיי אל איי במשחקי הלייקרס
תחשוב על אבא בסקרמנטו שרוצה לקחת את הבן שלו למשחק ולא יכול להוציא 2600 דולר על זוג כרטיסים, תחשוב על הקהל באוקלנד כשהקבוצה עברה מעבר לכביש, תחשוב על סיאטל? זוכר? מה תרבותי בזה? תרבות הדולר…
אני לא רואה מצב שבית״ר ירושלים עוברת לבאר שבע בגלל שנוכל באר שבעי כמו אלי חוגג רכש אותה

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי
Reply to  MBK

אמת אבל הדולר הוא המלך גם אני לא מוכן לשים שום ערוץ ספורט כי גם ככה אין כלום, לשלם על שידורים חוזרים של שיט וגודו? 🙂

Berch
16/04/2023 21:15:18
Reply to  MBK

אתה צודק
אבל תרבות הספורט קשורה לטלויזיה ולאינטרנט ולמרצ'נדייז.
הספורט עובר תהליך היסטורי.
אני מאמין שתוך 200 שנה גג יגיע איזון בין התפקיד של הספורט כמרכיב קהילתי לבין רווחת העוסקים וההתייחסות הכללית.
מעניין
יש דברים מסריחים במצב בנקודת הזמן הנוכחית.
נראה לאן זה יילך
ובנימה אישית יותר
שיהיה לנו אחלה פלייאוף
גו פילי
😎🏆

ארז
17/04/2023 15:34:33
Reply to  MBK

בית״ר שיחקו את משחקי הבית שלהם בתקופה מסויימת בשנות השמונים בבלומפילד.
בגדול אם היה אפשר, אני די בטוח שכמה וכמה מועדונים היו עוברים לתל אביב, פשוט בניגוד לליגות האמריקניות שאר התאחדויות הספורט בעולם לא מאפשרות את זה, פרט למקרים מסויימים, שלא לומר כל מני איחודי קבוצות למיניהן ע״ע הפועל גליל עליון שהיא היום שני מועדונים שמורכבים מאיזה 10 קבוצות שאוחדו ופורקו.

Berch
16/04/2023 21:09:57

ספורט זה בריא
לגוף ולנפש
עלו על משהו האמריקאים האלה
🤔
🤣

Alex Rabino
17/04/2023 9:35:05

מחירי הכניסה הגבוהים הופכים את הכניסה לאירועי ספורט בארה"ב לנחלתם של עשירים בלבד. תרבות הספורט מתחילה כבר בגילאים הצעירים. כבר נכתב מעלה על משחקי "ליטל לג" בבייסבול המושכים קהל רב. גם משחקים בבתי ספר תיכוניים מושכים קהל רב וזוכים לסיקור נרחב במדיה. לכן אין פלא שנערים ונערות בני 18-19 מגיעים לקולג' או לליגות המקצועניות כבר עם ניסיון רב בהופעות בפני קהל רב תובעני שמבין בספורט. תרבות הספורט מתבטאת גם בדרך שבה מעודד הקהל את קבוצתו. כיוון שיש ילדים רבים בקהל, כמעט ולא תשמע קללות או ביטויים ממשפחת "השופט בן ז….". גם תופעות כפי שקרו אמש במשחק בין סכנין לביתר ירושלים במושבה לא היו קורות במדינה עם תרבות ספורט.

golan
golan
17/04/2023 10:15:04

לאמריקאים יש תרבות. זה מחלחל גם לספורט…
אצלנו אין תרבות. רואים את זה גם בספורט, בתור לסופר ובכבישים.
פעם אחרונה שהלכתי לאיצדיון כדורגל בישראל, כמעט קיבלתי מכות מ"אוהדי" הקבוצה שלי… כי לא הסכמתי לקלל שחקן של הקבוצה "שלנו".

ארז
17/04/2023 15:25:17

מילה במילה דוק. אנשים פה מסתכלים על הNFL, על הNBA. זה לא אמריקה, זה החלון ראווה של הספורט. לכו לערי הקולג׳ים איפה שאצטדיונים של 100 אלף איש סולד אאוט, לכו לראות בייסבול בדייטון אוהיו או אלבקרקי ניו מקסיקו יחד עם כ7000-8000 איש במשחק, לכו לראות כדורסל ברופ סטדיום בקנטקי יחד עם 23,000 איש, שלא לדבר על הליגות העצמאיות, התיכונים, ליגות הילדים, הקולג׳ים. אין מגרש כדורסל ריק בערים, אין מגרש סופטבול נטוש בפרברים, ואיפה שיש פארק, תראו אותם משחקים טאג פוטבול, וכל הילדים בחוג סוקר. שמה תמצאו אותם. הנאשיונל ליגס הם השפיץ היקר והמבריק של הפירמידה, אבל הבסיס שלה הוא רחב מאוד מקוסט טו קוסט, לאורך ורוחב כל 50 הסטייטס.

ארז
17/04/2023 18:32:48

נראה לי שכולם פה נתפסים לזה שאמריקנים לא יודעים לעודד כאילו שזה מה שבאמת משנה. קודם כל, שימו מאחורי הקבוצה 20, 30, 40, 50 אלף פלוס (שלא להגיד 80, 90 אלף ומעלה) אוהדים, והרעש שהם עושים אוכל את רוב יציעי הכדורגל באירופה במשחקים רגילים. יש כמובן אצטדיונים שאתה נכנס ושעתיים שירה של אוהדים גם במשחק גביע מול איזה דרום ברנטלי יונייטד מליגה ג׳, אבל מעט מאד. וכאמור, לשבת בAT&T בארלינגטון או בBeaver בפנ-סטייט, זה חוויה שעומדת בקנה אחד מול רוב האצטדיונים הגדולים והנחשבים באירופה.
ולא פחות חשוב, שאתה יכול לבוא ולשבת. עונה הקודמת חצי אמריקה היו הסיטריים כי האוהדים של באפלו בילס זרקו, תשבו רגע, כדורי שלג על האנדזון בזמן משחק. כדורי שלג. פה זרקו רימוני עשן ומה שמכונה ״אבוקות״ למגרשים. זה ההבדל.

Avner
Avner
17/04/2023 20:39:57

כמות האוהדים לא מעידה אם זה 'תרבות' , 'בידור' או 'דת', גם לקולנוע מגיעים אנשים..
בלי להגיד טוב או רע האוהדים באירופה נראים יותר 'שרופים' וגם אלימים (לא כולם, אולי במיוחד לא בקבוצות הגדולות).
מה שבטוח שלפחות הNFL, הNBA והרשתות שמסקרות אותם מאד מוכוונות רווחים ולכן מנסות לייצר את הבידור הטוב ביותר, גם אם על חשבון ערך ספורטיבי.
בעיני זה בה לידי ביטוי גם בשחקנים (הנורמה לקחת את החוזה הטוב ביותר שיכולים, לא נאמר כביקורת), ואולי גם האוהדים (לא תמיד הניצחון מה שחשוב, לפעמים בכלל מחפשים יציאה נחמדה בערב, לא נאמר כביקורת).
אני גם לא אתפלא אם הליגות מעלימות עין מתופעות לא ככ ספורטיביות אם זה יפגע ברווחים.