די לזיוני מוח על השיפוט / מנחם לס

בקשה לגולשים:

 

נא להפסיק לזיין את המוח עם השיפוט!

אפילו היום כתב מישהו (בוודאי שעייה או האשך – שני המתלוננים האובססיביים ביותר באתר בענייני שיפוט) שאם הת'אנדר ינצחו זה רק בגלל שהשופטים יתנו להם את המשחק.

עד כדי כך הגיע שפל המדרגה!

מדוע שהשופטים יהיו עבור OKC? מה איכפת להם מהת'אנדר? קבוצה קטנה בעיר שדה קטנה עם מאמן שאיש לא פוחד ממנו.

מצד שני ישנה הספארס הגדולה, מהעיר החמישית בגודלה בארה"ב, הקבוצה השנייה בפופולריות שלה בכל ה-NBA (אחרי הלייקרס), עם המאמן מהקולחוז עם שיני דרקולה שכולם – כולל הזיברות – פוחדים ממנו.

אז מה השטות הזאת של שיפוט עויין לטובת הת'אנדר?

שמעו מה שאני אומר לכם: השיפוט אובייקטיבי. יש על השופטים יותר מדי ביקורת, וכל נגיעה מצולמת לכל העולם. פקחי NBA עוברים בקפידה על כל שריקה, ועל השופטים להסביר כל צפצוף קונטרוברסיאלי.

אף שופט לא רוצה להפסיד ג'וב שמכניס לו כ-$250,000 לשנה, והאמינו לי שאם הוא לא טוב, הוא ניזרק.

על כל שופט ישנו DATABASE שלם  ועל כל אחד ישנה "תעודת ביקורת". זה הרבה יותר בדוק ומפוקח משיש לכם מושג. הליגה הזאת היא עסק של מאות מיליארדי דולארים (עשו חישוב מהו שווי הקבוצות), פלוס מיליארדי דולארים בחוזי טלוויזיה, ואיש מבעלי הקבוצות – והליגה עצמה – לא היה מוכן להסתכן. לאיש מבעלי הקבוצות לא כל כך איכפת מי מנצח. העיקר שההשקעה שלהם תהיה בטוחה. ברגע שיתגלה חור בשריון שהמים מחלחלים דרכו, כל העסק עלול להתמוטט.

זה קרה בעבר במרוצי סוסים וזה קרה באגרוף. שני הספורטים הללו קרסו.

מרוצי סוסים ואגרוף ירדו עד מרתף ההתעניינות עד שאנשי ההון שבאמת חשוב להם השתלטו על שני הספורטים, סילקו לאט-לאט את השפעות המאפיה והעולם התחתון, והיום עולם תחרות הסוסים הוא טהור למהדרין, וגם האגרוף – שאיבד כל כך מיקרתו – מתחיל לטפס לאט-לאט חזרה.

השופט היחיד שניתפס בהטיית משחקים (לא ל'מפסידה' ו'מנצחת', אלא להפרש נקודות – SPREAD) – הוא Tim Donaghy, והוא ישב כמה שנים בכלא, ויבלה את שארית 8 השנים ב-HALF-WAY HOUISE.

כל שופטי ה-NBA (ושאר השופטים בספורט) יודעים מה העונש המצפה להם אם יעיזו לחשוב אפילו על הטיית משחקים.

אז אנא שעייה. אנא אשך. אנא מנחם לס. בואו נעצור את עצמנו מעט בהאשמת השופטים כי  כמעט ללא יוצא מין הכלל (מלבד קרופורד שהוא לדעתי זקן מדי ועקשן מדי, אך בעל תכונות טובות אחרות) הם צודקים. הייתי אומר שב-9 מ-10 הפעמים הם צודקים, וכשהם שוגים, לאורך זמן הכל מתאזן.

הדבר היחידי הקיים – והוא גורם פסיכולוגי שקשה מאד להימנע ממנו או לבטלו כי הוא קיים ב-"לא מודע" – הוא הנטייה של כמעט כל השופטים להיות מושפעים מגורם 'הבית'. לפחות השופטים מתדיינים ומשוחחים על כך עד כמעט אין סוף בקורסים למאמנים. השופטים עצמם מודעים לגורם הביתי ועושים את הטוב ביותר שהם יכולים.

אם נפסיק לזיין את המוח משך 48 דקות על שיפוט, נהנה הרבה יותר מהמשחק.

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 33 תגובות

    1. זה לא נראה, זה כבר מזמן ברור מאליו. זה חלק מהחוקים הלא כתובים של הליגה. העניין הוא שזה הלך רחוק מדי.

  1. סוף סוף אני מסכים אתך במשהו מנחם, בעניין הזה אתה כל-כך צודק.
    אני לא מאמין שבליגות המקצועניות של הרמות הגבוהות ביותר קונים שופטים ויש שיפוט שהוא מגמתי כנגד קבוצה זו או אחרת ומשום כך אפשר לקבל החלטות שגויות ולא נכונות של שופטים ולהשלים עם זה שהם חלק מהמשחק.

      1. האמת שממש אני לא יכול לראות את זה קורה אבל עפים על זה בכל אתרי האוהדים של יוסטון. בעיקר בקטע של החיבור בין לאב למקהייל והקשרים שלו עם מינסוטה.
        הם יהיו חייבים להיפטר מלין ואסיק ושנה הבאה מפרסונס בשביל שזה יקרה אבל אם מישהו יכול לגרום לזה לקרות זה מורי.
        ככה גם אם לאב מגיע לשנה אחת בלבד ואז לראות איך זה מתחבר יכול להיות ניסוי מעניין

        1. .הארדן לאב והווארד שלושה כלים התקפיים מאוד מיוחדים. לכל אחד איכויות וייחוד משלו שלא ימהרו להשתלב. יהיה צורך ביד מכוונת עם שכל, ביטחון ויכולת השפעה, על הספסל ועל המגרש.
          ליוסטון כרגע אין לא את זה ולא את זה.

  2. השיפוט בליגה הפך בעייתי ביותר והוא גורם שלילי אדיר עליה.
    לא מדובר כאן על מכירת משחקים, שיחוד שופטים וכאלה.

    מדובר כאן על 2 בעיות מרכזיות:

    1. מגמת שריקות לפי צרכי הליגה.
    קפיטליזם (מרצ'נדייסינג חזירי) שיצא משליטה נוסח אמריקה.
    התחיל בעבר בתור העדפת כוכבים. הלך והקצין לרמה מגוחכת של אי שריקה לכוכבים או כאלה שהליגה חפצה ביקרם (למה שיעדיפו את הת'אנדר? כי צריך לדחוף את ה-MVP, יקיר הליגה החדש), לעומת שריקות אוטומטיות כל כל תנועה שלהם בצד ההתקפי, בלי קשר למציאות.
    המשיך להעדפת קבוצות (בהן הכוכבים שהליגה רוצה לדחוף, או הלייקרס למשל).

    2. הגזמה בטירוף על שריקות בכל מגע, מבטים, אמוציות… מסרסים את השחקנים, לא עקביים בכך (ראה ערך העדפת כוכבים), שמים את השופטים במרכז ופוגעים במשחק הכדורסל.
    בעיניי זה מקביל לקווים האחרים שהליגה נוקטת ומגזימה בהם – קוד הלבוש המחמיר מדי והמסרס (פגיעה בשחורים), וגם העליהום המטורף על סטרלינג.
    כל זה מתחבר אצלי למחיקת זהות, פגיעה בחופש הביטוי, פוריטניות ומשטרת מחשבות במסווה של ליברליות.

    השדרים והפרשנים נאלצים ליישר קו לפי המגמות מלמעלה (ראה משטרת המחשבות של הדוד סטרן וממשיכו).
    פשוט מגוחך לראות ריפליי לאחר שריקה שלא קשורה למציאות, כשהם מתאמצים לגמגם הסכמה לשריקה.

    בעיניי, לאחרונה זה יותר ויותר הופך למוגזם ובולט, ומתחיל לגרור התנגדות ותגובות נזעמות מצד שחקני עבר, פרשנים עם ביצים ואוהדים.
    אם המגמות האלה בשיפוט ימשיכו אני מעריך שהליגה תאבד צופים רבים בגלל פגיעה בספורטיביות, בנוסח מה שקרה בעבר עם פרשות הסמים.

  3. אתם לא יודעים איזה מרענן ומאיר עיניים זה היה בשבילי לראות את גמר היורוליג אחרי ששנים לא ראיתי משחק מעבר ל-NBA.

    פתאום שיפוט אחיד (מחמיר מאוד, שריקה על כל מגע אמנם, אבל אחיד!) שלא מעורר בי תחושות של העדפת צד / שחקנים והתרכזות בכדורסל נטו, כשהשופטים תופסים את מקומם כמלווים של המשחק ולא משפיעים עליו.

    היה פשוט תענוג להיזכר איך שיפוט אובייקטיבי בכדורסל צריך להיראות.

    1. רובי, למה שלא תצא לשחייה קלה בבריכה של צואה?

      (אגב, 90% מהעולם שןונא את ההיט; השנאה מחלחלת באין יודעין ובחוסר הכרה גם למוחות השופטים)

      1. והנה גם אתה מתלונן על שיפוט, תלונות על שיפוט הן מפלטו האחרון של אוהד למראה הפסד קבוצתו, או של עבריין במקרה של הרשעה (ע"ע אולמרט), כך היה בעבר וכך יהיה לעולמים.

  4. קודם כל הספרס לא השניים בפופולריות אחרי הלייקרס… בטח אפילו לא מקום עשירי… הם עדיין נחשבים ל"משעממים" בשביל הרבה אנשים…
    וזה לא קשור לעיר. אורלנדו עיר לא גדולה, כמו okc, ובכל זאת אנשים זוכרים את הצמד שאק-פני.

    הנקודה היא שאוהדים מרגישים שהשופטים בנבא מתערבים יותר ממה שצריך, הם ממש הפכו לחלק מהמשחק במקום להיות ברקע ולתת לשחק.

  5. גם אלף כתבות כאלה לא ישנו את המציאות.
    בכל מקרה, אני מבטיח לדבר על השופטים רק אחרי שאתה תדבר עליהם היום במשחק.
    אגב, סאן אנטוניו העיר השביעית באוכלוסייתה ומטרו (זה מה שמשנה) ה 25 בגודלו.

  6. מי שיחפש קונספירציות ימצא אותם בכל מקום. בין אם הם שם ובין אם הם לא שם יהיו לו חיים אומללים. אני מעדיף פשוט לראות משחק כדורסל ולהנות בשקט אלא אם כן קורה משהוא ממש חריג כמו המשחק 5 של אוקלהומה-קליפרס.

  7. אם באמת הייתי חושב שיש הטייה של משחקים או שיפוט לא הוגן במתכוון ברמה מכריעת משחקים הייתי מפסיק לראות כדורסל.. זה ממש מגוחך כל התלונות כאן בפורום על שיפוט עוד לפני שהתחיל המשחק או הסדרה.. השחקנים היום הרבה יותר מהירים ואתלטים ויכולת וזוויות הצילום השתפרו פי 10 אז ברור שנראה שיש יותר טעויות, הדבר היחיד שלא ממש השתנה זה השופטים שצריכים להכריע בעשירית שניה. בקיצור כל מי שהשיפוט כל כך מפריע לו צריך פשוט להפסיק לראות משחקים, אם לחלופין לראות משחקים אבללסתום את הפה

  8. מנחם אהבתי ומסכים. אני ממש לא מאמין לאיזשהי קונספירציה.
    אבל הנקודה העיקרית מבחינתי – כאוהד אני מחפש להנות. מלבד אירועים ספציפיים מאוד מסוימים, אני חושב שמי שמתמקד בשיפוט פשוט מפסיד. תמיד אפשר לבקר שופטים ושריקות, אבל כמו דשאמרת בטווח הארוך זה מתאזן.
    גם קליפרס אוקלהומה, מי שראה את המהלכים ובחן יכל לראות שניתן לשרוק וניתן שלא לשרוק או להחליט אחרת, אבל אלו מקרים גבוליים שיכולים לקרות בכל מקום ואין שום היגיון בשום קונספירציה. פשוט לא הגיוני.

    מסכים לגמרי מנחם, מאמר במקום, ובעיקר יכול להעלות קצת את השיח בבלוגים עוד רמה למעלה..

  9. אני לא יודע על מישהו שטוען שהשיפוט מכור., אם כי החיים לימדו אותי שהכל אפשרי. השריקות בנבא הולכות לפי שמות, כוכבים ופלופים.

  10. מסכים עם העקרון, אבל אישית אני מעדיף "דיון" קצת טיפשי על נושא דימיוני (קצת כמו שיחת סלון על אלוהים), ולא את הטון המתלהם של הפוסט הזה (קצת כמו שיחת סלון על אלוהים, כשיש דתי בחדר).

  11. ,קשה להנות מהמשחק כששופט הולך לראות חמש דקות הילוך חוזר, הקהל מתייבש עם פרסומות של ערוץ הספורט לבסוף השופט מקבל את ההחלטה הלא נכונה. או שלברון דופק פלופים ואף אחד לא חושב בכלל לקנוס אותו. אני לא מאמין בקונספירציה אבל יש מקרים שגורמים לך לתהות מה לעזאזל קורה שם. לדוג' סקרמנטו-לייקרס ב2002 ו אני מוכן להתערב איתכם שמנחם בתור שונא לייקרס יותר מכל דבר אחר (ואחרי כל הפוסטים שלו שנוטפים משנאה ללייקרס ולספרס הוא מתלונן שדדי כותב הודעה קטנה על הפציעה של איבקה) בכה על השיפוט באותה סדרה כמו ילדה קטנה.

  12. השופטים הם בני אדם. זה חלק מהספורט.
    הליגה זה ביזנס. לא קשור לספורט בכלל. לא היה אכפת להם להחליף את זה במפעל עופות בשביל עוד כמה לירות (או חברת תוכנה ענקית).

    הליגה משלמת לשופטים. הרבה.
    בעזרת כלי הבירוקרטיה (בדיקות, פיקוח, בירורים) הליגה יכולה להשפיע על השופטים. וזה חוקי במסגרת הקאפיטליזם.

    למה הדבר דומה ? לבקש מעיתונאים ב"ישראל היום" או אפילו בערוץ 2 להיות אובייקטיבים ונשכנים בכל הנושאים, גם כשמדובר בחברים של הבוס.

    זה לא קורה.
    וזה גם לא ישתנה ב NBA עם השופטים…. עד שהליגה תבין שזה פוגע בה…..

  13. ראשית אזכיר שאני אוהד היט.
    כעת לנושא עצמו: אכן קשה להאמין שהשופטים "מוכרים" משחקים. אך לפעמים ניתנת התחושה שהם חוששים יותר משריקה נגד "טובת" הליגה, משריקה שמתיישרת עם האינטרס.
    זו לא שיטה שהיא חד משמעית, והיא גם לא ניתנת להוכחה. וזו בדיוק מידת התופעה – להשפיע ככל הניתן מבלי שזו תהיה השפעה ברורה.
    שוב, זה לא ניתן להוכחה. אך הצופה הנייטרלי חש בכך לאורך תקופת זמן מספקת.
    עם כל זאת, אסכים שעל הרוב צופה ממורמר (שונא קבוצה מסויימת וכדו') נוטה ליחס לתופעה המדוברת יותר משהיא באמת.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט