You are currently viewing פריוויו לחצי גמר גביע המדינה / צוות הופס כדורסל אירופי

פריוויו לחצי גמר גביע המדינה / צוות הופס כדורסל אירופי

אתר איגוד הכדורסל

השבוע של אמצע פברואר הפך בשנים האחרונות לשבוע של משחקי הגביע בכל המדינות שיש להן נציגות ביורוליג, והעונה הנוכחית לא שונה מבחינת הגביע המקומי שלנו. שני משחקי חצי גמר הערב, משחק גמר בחמישי, ואנחנו מקווים למשחקים מעניינים ככל האפשר. איתנו בצוות היום, דרור פישר, אהרון שדה, יהלי אולמר, זיו פנמה, שחר צ'קוטאי ועמיחי קטן.

היכל פיס ארנה בירושלים הוא זה שמארח את המשחקים השנה אחרי סאגה כלכלית ומקצועית שבה שקלו להעביר את המשחקים לחולון, והוא גם זה שאירח את מסיבת העיתונאים אתמול בבוקר שבה ייצג אותנו עמיחי, והוא יצרף את הרשמים שלו מהמסיבה לפני שנעבור לפריוויו עצמו. תודה לאיגוד הכדורסל על האקרדיטציה למשחקים, וגם למסיבת העיתונאים כמובן.

רשמים ממסיבת העיתונאים / עמיחי קטן

אז אתמול בשעה 11 בבוקר התקיימה מסיבת העיתונאים לקראת משחקי חצי הגמר, וכבר ב-10:30 מצאתי את עצמי מסתובב ליד הפרקט, שם נערכה המסיבה עצמה, ובחדר הטרקלין של הארנה כמה דקות אחר כך, שם קיבלנו כיבוד קל והזדמן לי לשוחח עם כמה מהנוכחים. מסיבת העיתונאים התקיימה על הפרקט, כפי שאפשר לראות מהתמונה הראשית של הכתבה הזאת, ואחרי דברי פתיחה של סמנכ"ל השיווק של מגדל, הספונסרים של האירוע, ועמירם הלוי, יו"ר איגוד הכדורסל, פנו אל הנציגים של הקבוצות – המאמן של כל אחת מהן ואחד מהשחקנים.

כל אחד מהמעורבים פתח במשפט או שניים, ואחר כך אנחנו קיבלנו הזדמנות לשאול אותם בנוסף. אחרי השאלה הראשונה שהופנתה לאלכסנדר דז'יקיץ', מאמן הפועל ירושלים, היו כמה שאלות רצופות שהופנו לעודד קטש, מאמן מכבי ת"א, כולל שאלה לגבי הכשירות של לורנזו בראון שנרשם בסגל למשחק רק אחרי אימון הצהריים של מכבי. כמה שאלות אחרות, שהופנו לנציגים של קבוצות שונות, עסקו בשאלה איך יתרון הביתיות של הפועל ירושלים ישפיע על המשחקים.

אני בחרתי לפנות לאלעד חסין, מאמנה של נס ציונה, ושאלתי אותו איך הוא מתכונן למשחק נגד מכבי כשהוא לא יודע מי הזרים שיירשמו בסגל של מכבי. חסין ענה שזה נכון שהוא לא יודע בדיוק מי הזרים שיירשמו, אבל למאמן של מכבי, אותו הוא מעריך מאוד, יש שיטת משחק איתה הוא רץ כבר לא מעט שנים, ולכן הם יכולים להתכונן לשיטה גם אם את הסגל המלא של היריבה הם יקבלו רק 24 שעות לפני המשחק. חסין הוסיף גם את הקלישאה המפורסמת ש"אנחנו מסתכלים בעיקר על עצמנו".

בשלב מסוים הזכיר שרון דרוקר, מאמן הפועל חיפה, שהקבוצה שלו היא היחידה מבין אלו שמשתתפות בחצי הגמר עם 4 זרים בלבד, ואילו דז'יקיץ' של ירושלים אמר שבמשחק נוקאאוט הסגל הקצר של חיפה יכול דווקא לעבוד לטובתם. אחרי המסיבה ניגש אלי דרוקר ואמר לי שהשאלה שהפניתי לחסין, בנוגע לחוסר הידיעה מי הזרים של היריבה שישותפו במשחק, רלוונטית גם אליו מכיוון שהפועל ירושלים צריכה לבחור 5 מבין 7 הזרים שלה, ושוב חזר על זה שהוא היחיד שמגיע עם 4 זרים בלבד.

בשלב הזה, התקיימו הצילומים המסורתיים עם הגביע, ואחר כך התחילו לארגן את האולם חזרה, בזמן שהנציגים של הפועל ירושלים סגרו פרטים על האימון של נס ציונה שתוכנן להתקיים בארנה היום בבוקר. אני ניצלתי את ההזדמנות כדי לראות את הגביע מקרוב, ואחר כך גם לצלם סלפי שלי בסמוך לגביע.

צילום – עמיחי קטן

18:00 עירוני נס ציונה – מכבי תל-אביב:

עירוני נס ציונה:

סגל: טיילר ביי, שאק ביוקאנן, תומר לוינסון, גולן גוט, עמית אהרוני, רז אדם, די ג'יי קופר, עידן אברהם, רוני הארל, להב אקרמן, יובל חנקין, ג'רום מיינסי.

מאמן: אלעד חסין. הופעה ראשונה שלו בשלב הזה כמאמן ראשי, אם כי הוא זכה בגביע ב-2006 כעוזר המאמן של פיני גרשון במכבי ת"א והפסיד בגמר של 2009 כעוזר מאמן במכבי חיפה, אז בריאן טולברט של חולון קלע שלשת ניצחון שהכריעה את הגמר.

הדרך לכאן: פתיחה טובה של העונה מבחינת נס ציונה העניקה להם מקום בין 4 הראשונות בסוף הסיבוב הראשון, וברבע גמר הגביע הם קיבלו את הפועל באר שבע. משחק צמוד שם הסתיים בניצחון 83- 79 של נס ציונה, שהעפילו לחצי גמר שלישי בתולדותיהם.

הסיפור הגדול של נס ציונה העונה הוא הרכז די ג'יי קופר. הרכז, שהגיע להרצליה באמצע העונה שעברה, שבר את שיא הליגה לאסיסטים למשחק בודד כבר במשחק הבכורה של העונה, כשחילק 19 אסיסטים בהפסד למכבי ת"א. במחזור השני הוא כבר חילק 20 אסיסטים, שזה השיא כרגע, ועם ממוצע של 15.6 אסיסטים למשחק, רק משחק אחד עם פחות מ-10 אסיסטים (8 באותו משחק) ו-249 בסך הכל העונה, הוא כבר עכשיו שבר את שיא האסיסטים לעונה.

ליד קופר, הזרים הבולטים הם טיילר ביי, שאק ביוקנן וג'רום מיינסי, שמנצלים את מסירותיו של קופר כדי לקלוע בכמות גבוהה, והזר החמישי בסגל הוא רוני הארל, ששיחק בהפועל גלבוע/גליל בעונה שעברה. בסך הכל, הקבוצה קולעת 90.4 נקודות למשחק (מקום 3 בליגה), בעיקר בגלל שמדובר בקבוצה שמשחקת הכי מהר בליגה. מיינסי, שחזר העונה לקדנציה שנייה בקבוצה, הוא השריד היחיד מהזכייה ביורופקאפ ב-2021, התואר היחיד אי פעם של המועדון.

בצד השלילי מבחינתם, נס ציונה פתחו מעולה את העונה והוליכו את טבלת הליגה לרגע קצר עם מאזן 7- 2, אך מאז הם ניצחו רק משחק אחד, וכעת הם עם מאזן 8-8 וקרובים יותר למאבק על עצם המקום בפלייאוף מאשר לצמרת הגבוהה בה הם היו בפתיחת העונה. הפוטנציאל שם, אבל הם הרבו להפסיד משחקים צמודים לאחרונה, וההגנות התחילו קצת ללמוד אותם.

מכבי תל-אביב:

סגל: לורנזו בראון, וויד בולדווין, ג'ארל מרטין, רפי מנקו, רומן סורקין, גיא פניני, ג'ון דיברתולומיאו, ג'ייק כהן, תומר אגמון, ג'וש ניבו, יפתח זיו, בונזי קולסון.

מאמן: עודד קטש. עונה ראשונה בקדנציה הנוכחית במכבי, ועם 3 חודשים בקדנציה הקודמת לפני 15 שנים. זכה בגביע פעמיים כשחקן מכבי (1998-9, כולל קליעות עונשין מנצחות בגמר המיתולוגי של 1999) ועוד פעמיים כמאמן הפועל ירושלים (2019-20, כולל ניצחון חוץ על מכבי ברבע הגמר של 2020).

הדרך לכאן: ניצחון קליל 105- 89 על מחזיקת הגביע בני הרצליה, שגם הדיחה אותם בחצי גמר הפלייאוף בעונה שעברה ללא יתרון ביתיות. לורנזו בראון ורפי מנקו הובילו אותם עם 17 נקודות כל אחד.

קשה מאוד להגדיר עדיין מי זאת מכבי תל אביב. אנחנו יודעים שזאת קבוצה שקל לה להתקיף, אבל קשה לה לשמור. אנחנו יודעים שזאת קבוצה של רכזים וגארדים שכל אחד מהם יכול ביום נתון להתפוצץ, אבל מצד שני קשה להם להפעיל את הגבוהים שלצידם. אנחנו יודעים שלמכבי ת"א יש פוטנציאל גדול בעמדות הפנים, אבל הם תלויים באופן בלעדי בכדורים שיספקו להם, אם בכלל. אנחנו גם יודעים שזאת קבוצה שתשחק לראשונה העונה בארנה בירושלים ויהיו באולם יותר אנשים שירצו שהיא תודח מאשר שהיא תעלה שלב.

מכבי תל אביב היא חידה. מצד אחד היא מקום ראשון בליגה במאזן 3-13 ומחזיקה בשני הפסדים ביתיים בלבד ביורוליג, אבל מצד שני זאת גם כמות ההפסדים שלה בזירה המקומית בהרבה פחות משחקים. השחקנים המובילים שלה משתנים מפציעה לפציעה, אבל בשבוע הגמר אנחנו נראה מזה שלושה שבועות את השילוב של בולדווין, בראון וקולסון ביחד. מסתבר שהשלושה יכולים לעשות צרות לכל קבוצה באירופה, אבל לא בטוח שגם לנצח, במיוחד אם מדובר במשחק חוץ.

בגזרת הפצועים, לורנזו כנראה בדיוק חוזר ולא נמצא בכושר משחק, בעוד אוסטין הולינס (שלא נרשם לאף משחק רשמי בליגה) ואלכס פוית'רס פצועים ולא ישחקו. בגזרת הנעדרים, שלושה נוספים מהזרים הרשומים בסגל של מכבי העונה לא ישותפו במשחק הזה, כשהמדובר הוא בג'יילן אדאמס, דארון היליארד וסולימאן בריימו.

מאזן עבר בין הקבוצות בגביע: 2- 0 למכבי ת"א. שני המפגשים היו בשנתיים עוקבות, בחצי הגמר של 2016 ורבע הגמר של 2017. ב-2016, מחצית שנייה טובה של הצהובים הספיקה להם לניצחון 81- 66, ואילו ב-2017 היה משחק צמוד יותר, ונס ציונה חזרו מפיגור דו-ספרתי במחצית כדי להוביל ב-7 ברבע האחרון, אבל קאמבק צהוב וקליעות עונשין הביאו להם ניצחון 75- 73.

מפתחות מרכזיים:

שלשות – מכבי מובילים את הליגה בקליעות מחוץ לקשת (11.6) ובאחוזים (39.2%) ורק גלבוע זורקים יותר שלשות מה-29.6 של מכבי, ואילו נס ציונה מדורגים 5 בכמות הזריקות (26.3), אבל במקום האחרון באחוזים מחוץ לקשת (31.8%). למעשה, לנציגת היורוליג יש 7 שחקנים עם 40% או יותר לשלוש – היליארד, כהן, אדאמס, פניני, בולדווין, זיו ודיברתולומאו – לעומת עמית אהרוני (1/2 עונתי) וטיילר ביי שהם היחידים אצל נס ציונה עם 40% ומעלה.

ריבאונד – מכבי מובילים את הליגה בריבאונד ומדורגים 2 בריבאונד התקפה, בזמן שהם מאפשרים ליריבות הכי מעט כדורים חוזרים, גם בהתקפה וגם בכלל, ואילו נס ציונה מאפשרים ליריבות הכי הרבה ריבאונדים, גם בהתקפה וגם בכלל, אבל ייאמר לזכותם שהם גם מלקטים לא מעט כדורים חוזרים בעצמם. אחרי שהצגנו את הפער באחוזים מחוץ לקשת, כדאי יהיה לנס ציונה לשים לב לנושא הריבאונד, כאשר יתרון שלהם בתחום הזה יכול לסייע להם לנצח גם אם הקליעה של מכבי תהיה עדיפה, כמו שהכוכב האדום עשו בחמישי האחרון.

הימורים:

דרורמכבי ב-12.

אהרוןמכבי ב-14.

יהלימכבי אחרי קרב צמוד.

זיו – 97- 83 למכבי.

שחר – נס ציונה ב-3.

עמיחי – אני אלך על הפתעה. נס ציונה אחרי קרב צמוד ובהפרש נמוך יותר ממספר האסיסטים של קופר.

20:45 הפועל חיפה – הפועל ירושלים:

הפועל חיפה:

סגל: קאדים אלן, אנתוני היקי, ג'סטין טילמן, דבונטה אפסון (פצוע), גור לביא, טום נאור, עמית שמחון, ספנסר וייס, וויל ריימן, אופק אביטל, זיריוס וויליאמס, שון ג'ונס, מוריאל לוטאטי.

מאמן: שרון דרוקר. העפיל לגמר הגביע ב-2004 כמאמן הפועל ירושלים, והפסיד למכבי ת"א בדרבי בין אלופת היורוליג לאלופת גביע יול"ב בגמר, זכה בגביע ב-2010 כעוזר המאמן של פיני גרשון במכבי ת"א, הפסיד עם ירושלים בחצי גמר הגביע ב-2013 למכבי חיפה, והפסיד שוב בחצי הגמר ב-2016, הפעם עם מכבי ראשל"צ לאשדוד אחרי 2 הארכות, ופוטר חודשיים אחר כך רק כדי לראות את אריק שיבק מחליף אותו ומביא אליפות כתומה.

הדרך לכאן: הפועל חיפה פתחו את העונה עם רצף יוצא דופן של 7 ניצחונות חוץ ו-11 מ-14, כולל אחד ברבע גמר הגביע על האלופה הפועל חולון, 80- 78 אחרי קרב צמוד מאוד. הם גם עברו את המוקדמות ואת השלב הראשון ביורופקאפ, ואפילו פתחו את השלב השני עם 2 ניצחונות, אבל בהמשך הדברים פחות הסתדרו להם ו-4 הפסדים רצופים גרמו להדחתם מאירופה, בזמן שגם בליגה הם במאזן של 6 ניצחונות ו-9 הפסדים.

הקבוצה של שרון דרוקר היא היחידה מבין ה-4 שהעפילו לשלב הזה שמחזיקה ב-4 זרים בלבד, ומהם זיריוס וויליאמס שהצטרף לפני כמה שבועות וג'סטין טילמן שירשום הופעת בכורה בקבוצה. זה לא מנע מהם לרשום עונה יפה מאוד באירופה, על אף שהיא מסתיימת מבחינתם ב-4 הפסדים רצופים, אבל בליגה הדברים בינתיים נראים קצת פחות טוב מבחינתם מאשר בשנתיים הקודמות.

למעשה, מבט על הנתונים המתקדמים יראה שההתקפה היחידה שרושמת מספרים פחות טובים מזו של הפועל חיפה היא זו של נועלת הטבלה מאילת, ואילו גם בהגנה הם מדורגים בסך הכל במקום ה-8. מצד שני, הם הצליחו לנצח כמה משחקים צמודים והפסידו בהפרשים גבוהים, ובהנחה שסיום הקמפיין האירופי יצמצם את העומס שלהם, הם נמצאים בסך הכל בעמדה לא רעה לייצר רצף חיובי ולהשתלט שוב על מקום בין 6 הראשונות.

הפועל ירושלים:

סגל: קאדין קרינגטון, ליוואי רנדולף, טי ג'יי קליין, ספידי סמית', מארקס מאיירס, איתי שגב, ברנדון בראון, יותם שמול, סים-סנדר ונה, נועם דוברת (פצוע), רועי אבנרי, אפק אמסלם, עוז בלייזר, נועם יעקב, זאק הנקינס, גלעד לוי, אור קורנליוס.

מאמן: אלכסנדר דז'יקיץ'. עונה ראשונה שלו בכדורסל הישראלי.

הדרך לכאן: הפועל ירושלים פתחו את העונה עם 3 הפסדים מ-4 המשחקים הראשונים בכל המסגרות, אבל יצאו מאז ל-8 ניצחונות רצופים והשתלטו זמנית על הפסגה, גם בליגה וגם באירופה. 3 הפסדי ליגה רצופים הורידו אותם למקום החמישי בסיום הסיבוב הראשון, מה שהביא להם מפגש חוץ נגד הפועל תל-אביב, אבל דווקא שם הם התעלו לניצחון 86- 67 שסידר להם מקום בחצי הגמר באולם הביתי שלהם.

אולי הנתון החשוב ביותר כשמדברים על הפועל ירושלים העונה, מלבד ההגנה שלהם שהיא הטובה ביותר בליגה, זה היכולת שלהם להתמודד במשחקים צמודים. למעשה, הקבוצה היחידה שפתחה את העונה עם מאמן זר (אילת הביאו את מאוריציו בוסקאליה לא מזמן) עומדת על מאזן של 4- 1 במשחקים שנגמרו בהפרש של 3 נקודות ומטה, לא כולל 2 משחקי הארכה, מהם אחד הסתיים בניצחון שלהם.

התקפית, ירושלים בינוניים מאוד (מקום 9 בליגה ברייטינג התקפי), אבל הקצב האיטי וההגנה הטובה (רייטינג הגנתי של 103 – הטוב בליגה והכי טוב של ירושלים מאז 2020)

מאזן עבר בין הקבוצות בגביע: 3- 1 להפועל חיפה. ב-1956 בוטלה הליגה בגלל מבצע קדש, ובמקומה הוכנס הגביע לראשונה, ובסיבוב הראשון שלו הפועל חיפה זכתה לניצחון טכני על הפועל ירושלים. כבר בפעם הבאה שהמפעל התקיים ב-1958 הקבוצות שיחקו ביניהן בפועל, כאשר חיפה ניצחו 50- 47 בשמינית הגמר של 1958. המפגש הבא היה ב-1979, גם כן בשמינית הגמר, וגם הוא הסתיים בניצחון חיפאי, הפעם 100- 78. המפגש האחרון עד כה היה בחצי הגמר של 1999, ובו ירושלים רשמו ניצחון 84- 69, שהיה הראשון שלהם נגד הפועל חיפה בגביע. אז, חיכה להם בגמר עודד קטש שכיכב בשורות מכבי ת"א והשיג עבור הצהובים את הניצחון 68- 67.

מפתחות מרכזיים:

קצב משחק – הפועל ירושלים של דז'יקיץ' משחקת לאט. למעשה, מדובר בקבוצה שמשחקת הכי לאט בליגה שלנו מאז מכבי ראשל"צ של 2012. מנגד, גם הפועל חיפה משחקת לאט יחסית (מקום 10), אבל נגד ההגנה הטובה בליגה הם ירצו לנצל כל הזדמנות שהם יוכלו כדי לרוץ ולייצר מומנטום. הירושלמים מצידם ירגישו בנוח בקצב משחק איטי מול הקהל הביתי שלהם, וכמו שהזכרנו מקודם, הם גם מרגישים די בנוח במשחקים צמודים העונה.

קרב העונשין – חיפה מדורגת אחרונה בכמות זריקות העונשין בממוצע למשחק ומדורגת 7 באחוזים, ואילו ירושלים מדורגת 7 בכמות זריקות העונשין ו-11 באחוזים מהקו. למשל, במשחק של חיפה נגד מכבי ת"א שנגמר בניצחון צהוב אחרי 2 הארכות, וניתן לראות פער משמעותי לטובת מכבי בעונשין (27/31 לעומת 14/20), ואילו הדוגמה של ירושלים היא בהפסד בהארכה לנס ציונה, שבו היה פער משמעותי לטובת נס ציונה בעונשין (21/27 לעומת 8/15).

הימורים:

דרורירושלים ב-15.

אהרוןירושלים ב-3.

יהליירושלים ולא במשחק צמוד.

זיו – 82-80 להפועל ירושלים אחרי הארכה.

שחר – ירושלים ב-17.

עמיחי – הפועל חיפה יכולים לעשות את זה צמוד, אבל אני הולך עם ירושלים ב-7.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 20 תגובות

  1. צדקתי בזהות המנצחות כמו רוב המהמרים וטעיתי ב2 נק' בכל משחק. זה מעיד יותר על העובדה שהכל צפוי ברמה הזאת, כמו שמכבי ינצחו ב15 בגמר (כלומר ב17 או ב13..)

כתיבת תגובה