מעורב הופס ליום ד' / מנחם לס

1.שנת 2022: הכסף הגדול וספורט

אף פעם לא הייתה שנה כזאת כמו שהייתה שנת 2022 מבחינת כסף וספורט. הפוסט הזה מבוסס על מאמר של ג'ון וורטהיים שהופיע השבוע בספורטס אילוסטרייטד (https://www.si.com/more-sports/2022/12/26/the-year-of-the-buck-daily-cover) וכן תוספות והסברים שליץ

שנת 2022 – עם כספי ההימורים, STREAMING MONEY, חוזי TV חדשים, פרסומות, זכויות, ליגות חדשות, חוזים מנופחים, והגביע העולמי – עשו משמת 2022 שנה שלא הייתה כמותה מבחינת $$$. וכמובן שכשמיליארדים עפים כאילו היו לא יותר ממיליונים, ה-ABUSE – התעללות ושבירת חוקים, ועובדות שכלפי חוץ נראות לא יותר מהגזמות – כמו סרובו של רולנדו לשחק עבור קבוצת כדורגל בערב הסעודית עבור 100 מיליון לעונה – שוברות את כל החוקים כפי שהכרנו אותם עד היום.

למשל? אתם יודעים כמה קבוצות כדורסל של מכבי ת"א ניתן להקים ב-100 מיליון לעונה, מה שהסעודים הציעו לשחקן א-ח-ד כמו רונלדו? לזה אני מתכוון. כספים שמטמטמים חושים. שהופכים אותך לקורא מספרים מבלי להיכנס רגשית למהותם.

זאת הייתה שנת 2022 בספורט.

דוגמא לטרוף בספורט?

אתם יודעים מי היה הספורטאי שהרוויח העונה יותר מכל אחד אחר? רובכם לא תכירו אפילו את שמו. אני מכיר את שמו ואפילו מכיר את הבית בו הוא גדל בגרינוויל, דרום קרולינה, כמה בלוקים ספורים מהעיר בה התגוררתי עם אשתי גייל משך 10 שנים: שמו דסטין ג'ונסון. הוא שיחק העונה בשני טורנירי גולף, אחד בבוסטון והשני באדינבורו, סקוטלנד. הוא הרוויח העונה 221 מיליון דולארים. 36 מיליון בשני טורנירים (שלא היו מוכרים ע"י ה-PGA – הפרופשיונל גולף אסוסיאיישיון האמריקאי), 60 מיליון ע"י כל מיני חסויות שהסעודים הרעיפו עליו, ו-125 מיליון על שהסכים להתחבר ל-LIV. זה יותר כסף משהוא הרוויח בכל 15 שנותיו ב-PGA, ויותר כסף מאשר איזה שהוא גולפאי הרוויח בכל ימי חייו, כולל ארנולד פלמר וג'ק ניקלאוס – הגדולים מכולם.

דסטין ג'ונסון. מרוויח בחור אחד של גולף כפי ששליש מהעולם מרוויח בחיים שלמים של עבודה

-'הייתה לך שנת גולף טובה?', הוא נשאל.

-"בינונית".

(אני מניח שהוא שיחק בערך 144 חורים כל השנה. הרוויח 221 מיליון עליהם. 1.53 מיליון על כל חור. שליש מהאנושות – אם לא חצי – לא מרוויח 1.53 מיליון דולארים משך כל שנות חייהם. דסטין ג'ונסון הרוויח זאת בכל חור גולף ששיחק השנה).

אז מה, שאל קהלת, היש או אין צדק בעולם?

(דרך אגב – כך מדווחים – טייגר וודס סרב לעבור לגולף הסעודי עבור 700 מיליון השנה)


הספורט המקצועני העולמי ממשיך להיות מחוסן מפני WORLD CONFLICT OR RECESSION:

מה שהסעודים עשו לגולף השנה יכול להיות המוטו של מה שקרה בספורט באופן כללי. בעלי קבוצות הם כבר מזמן לא בעלי סוכנות מכוניות שברולט באיזו עיר באלבאמה. היום כל בעלי הקבוצות הם מיליארדרים גדולים, או מגה-חברות כי ספורט הוא כבר מזמן לא איזה תחביב מהצד אלא ECONOPIC SECTOR. עברו הימים שמחירי הכרטיסים היוו פקטור בערך הקבוצות, או בחשבונות הפלוסים והמינוסים של הבעלים. ערך הקבוצות כבר מזמן לא תלוי במחירי החנייה או הבירה במגרש. ערך הקבוצות היום תלוי ר-ק בתנודות של עולם הכלכלה. ערך הקבוצות מזמן כבר לא נערך במיליונים אלא במיליארדים. SPORT ENTERPRISE הוא כבר מזמן לא איזה SMALL CORNER OF THE CULTURE היכן שהאוהד יכול לאבד את עצמו לכמה שעות בוויקאנד, אלא FULL PLEDGE ECONOMIC SECTOR שהצופה הפך למין שעיר לעזאזל בלתי חשוב. הוא במקרה נמצא שם באיצטדיון. הספורט המקצועני היום תלוי יותר ב-GLOBAL RECESSION, PANDEMIC OR CONFLICT בתקופות רעות או בפריחה בתקופות טובות, אבל איכשהו הספורט המקצועני ממשיך לחגוג בטוב או ברע: PROFESSIONAL SPORTS SEEM TO BE IMMUNE TO WORLD CONFLICT OR RECESSION. זה אחד הסודות הבלתי מובנים של הספורט.

The pit of money is, officially, bottomless, endless

הדוגמא הטובה ביותר למשפט הצבוע באדום היה הגביע העולמי בכדורגל בקטאר. ההערכה היא שקטאר השקיעה בגביע העולמי הזה סכום מטמטם חושים של 220 מיליארד דולארים..

מיליארדים ולא מיליונים היא השפה החדשה בספורט:

Billions and millions are, to many, the new passer ratings or WHIP of sports coverage and sports fandom. We reflexively cite the figures, but they are often abstractions, easy to gloss over without full consideration. But let’s pause and unpack that $220,000,000,000 figure from Qatar. Two hundred twenty billion dollars? That’s more than double the combined spending that went into the previous eight World Cups. Two hundred twenty billion dollars? For that price, the Qataris could have purchased every NFL team … with, potentially, enough funds left over to purchase every NBA team, as well.

מה שקטאר השקיעה בגביע העולמי היה מספיק לקנות את כל הקבוצות ב-NBA והיה נשאר עודף גדול.

לפני עשר שנים קבוצת משקיעים קנתה את פילדלפיה סיקסרס ב-290 מיליון דולארים. היא היום שווה בערך פי 15 ממחירה אז.

ובמדיה? קראו את השורה הבאה:

The next NBA media rights deal is expected to triple the current deal, and land in the $75 billion range.

אפילו בכדורגל – SOCCER – האמריקאי מתחילים לדבר במיליארדים:

. This was the year Apple got into the sports game, agreeing to pay Major League Soccer $2.5 billion over 10 years to carry all regular season and Leagues Cup (MLS vs. Liga MX competition).

מה כל הנ"ל אומר?

כשהחוזה הבא ייחתם עם ה-TV, ובגלל החוזה של איגוד השחקנים הקובע ש-50% מההכנסות הולכות לשחקנים, ייתכן מאד שבחוזהו הבא יאניס אנטטוקונמפו ישתכר 100 מיליון לעונה. זה יותר מה-95 מיליון שמייקל ג'ורדן הרוויח בכל הקריירה שלו.

אני יכול להמשיך עוד ועוד אבל ברצוני להתרכז גם בדברים אחרים. הכנסתי את הלינק למאמר למי שמעוניין לקוראו במלואו. אני מקווה שגם תרגום שליש מהמאמר נתן לכם להבין את הרעיון.

לפני שאני מסיים עוד עובדה שמעלה חיוך:

A top football broadcaster like Troy Aikman can earn $1 million per game, more than he did 30 years ago when he was being pursued by 300-pound opponents seeking to drive him to the turf

טרוי אייקמן, הקוורטרבק הנודע של הברונקוס משתכר העונה מיליון דולארים להיות אנליזט של משחק פוטבול אחד. זה הרבה יותר מאשר הוא השתכר כשהתפלש בעפר, וחטף טאקלים במינוס 15 מעלות שלג וקרח, כשחקן,

2. רצף נצחונות הנטס (9 נכון לאתמול) הולך וירלית בגלל העובדה הבאה…

ישנו מכנה משותף לרצף הנצחונות העכשווי של הנטס (9) ולרצף האחרון שהיה להם של לפחות 9 נצחונות רצופים (למעשה רצף של 14) ב-2005, והמכנה המשותף הוא המאמן ג'ק וון!

3. אוי, מסכן דילון ברוקס. קליי תומפסון קולע סל על פרצופו ועוד TAUNTING (מ-ת-ג-ר-ה ) HIM!

ברוקס:

קליי תומפסון:

4. שחקני ממפיס גריזליז התרכזו במשחק סלטיקס – באקס במקום על 'סקאוטינג רפורט' על גולדן

לפני המשחק נגד גולדן ביום הקריסטמס, שחקני ממפיס היו אמורים להתסתכל על 'סקאוטינג רפורט' של הווריורס, בעיקר ללא סטף קרי ווויגינס. במקום זה הם הסתכלו על משחק הסלטיקס נגד הבאקס כשהם מגחכים, ומלאים בבדיחות. למה לא? הרי הם עתה גדולים שנמצאים בראש טבלת ה-NBA.

השאלה שלי? היכן היה מאמנם?

לא פלא שהם אכלו אותה נגד גולדן.

(ואם אתם שואלים מאיפה אני – או כל אחד אחר – יודע זאת, אז הנה מאחד שהיה שם: https://www.cbssports.com/nba/news/short-handed-warriors-remind-up-and-coming-grizzlies-why-theyre-champions-in-emotional-christmas-day-win/

5. מרכוס סמארט עומד לעזוב…

מרכוס סמארט החליט לעבוד קצת על אוהדי הסלטיקס. הוא שלח טוויט "אני עומד לעזוב" ולא הסביר מה. אז מאות פרצו בשאלות בהלה. הוא שלח טוויטר נוסף: "אני עומד לעזוב את…", ואחרי שאוהדיו לא יכלו לסבול יותר הוא שלח את הטוויטר האחרון:

6. כמה מילים על שלושה המשחקים שהתרכזתי בהם

א)ראסל ווסטברוק היה ברמות השחקן הטוב ביותר של הלייקרס בנצחון על אורלנדו. הוא קלע מדוייק, מסר מדוייק (13 אסיסטים) וקטף יותר מכל אחד אחר בקבוצה (13) – והכל ב-26 הדקות ששיחק. גם ה-NET שלו היה הגבוה בקבוצה (18+)

ב) אהבתי את העובדה שאחרי השלשה של אמביד שעשתה 111-114, המאמן ווס אנסלד השאיר את דני אבדיה על הפארקט ביודעו שהסיקסרס עושים מיד פאול בתקווה שתהיינה שתי החמצות, ובצורה שאמביד קבר אותן הלילה הכל יכול היה לקרות. מיד פאול על דני. הוא קבר את השתיים בקור רוח של וותיק והויזרדס ניצחו 111-116.

ג) פיניקס סאנס – ללא דווין בוקר – עושה זאת עם רוטציה של 8 שחקנים ששמונה מהם בדאבל פיגר, והמשחק שוטף ביותר. דוויין וושינגטון הצעיר מאוהיו סטייט היה השחקן הטוב על המגרש, ולא איכפת לי אם ג'ה מוראנט יקלע אפילו 40 (עתה 5 דקות לסיום יש לו כבר 34, אבל במשחק פרוע ונקודותיו לא באות בשטף משחק). הסאנס החזירו את הגריזליז למאורתם. אגב, לראשונה ראיתי את ג'וק לנדייל, הסנטר הבלונדיני של הסאנס, ונהניתי ממנו מאד. יש לו מבטא אוסטראלי. לך תדע.

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!
Subscribe
Notify of
43 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
ד"ר פופרס
ד"ר פופרס
28/12/2022 3:28:56

תודה על מעורב חזק ומלא מיץ רימונים מנחם.
סמארט קצת גויאבה אבל מתוק

דוקטור רזי הופמן
28/12/2022 7:43:06

+1966 על הכל

גיא רוזן
28/12/2022 5:29:48

בוקר טוב, מנחם.
אכן זמנים מטורפים בספורט.
.
טרוי אייקמן היה הקווטארבטק של דאלאס המפחידה עם אמט סמית (3 אליפויות, היו אז, לקבוצה שכונתה "הקבוצה של אמריקה")

סוסמעץ
סוסמעץ
28/12/2022 5:58:51

תודה רבה דוק
==
תנו להמונים לחם ושעשועים
==
סמארט לא כזה חכם 🙂

דוקטור רזי הופמן
28/12/2022 7:44:02
Reply to  סוסמעץ

לא חכם גדול אבל מוסר מעולה בדרך כלל.

Avri
Avri
28/12/2022 13:38:49

את התליון של סמארט קלטת? חמסה חמסה חמסה.

מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)

מאני מייקס דה וורלד גו ראונד… ובעת הזו עוד יותר מאי פעם. נראה מה יהיה.
.
משהו לא ברור עובר על ממפיס, טבעי שיהיו ירידות במהלך השנה, בעיקר בקבוצה צעירה, אבל הם צריכים להתאפס על עצמם בקרוב.
.
תודה רבה מנחם, אחלה מעורב.

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי

ממפיס קבוצה חלשה תפנימו השחקנים שם לא מספיק טובים הם גירסת ההוקס אחרי הגעה לגמר המזרח.

אדמס ברוקס אלדמה קונצר זה זבל. אין להם הגנת גארדים בכלל. גה הוא קונוס בהגנה ברמה מחרידה על בלתי נסבלת. נרדם כל הזמן

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי

ככל שהכסף יגדל השחיתות והרמאויות יגדלו. יארגנו באבלים לכוכבים למכור מותג לאנשים.
מי לעזאזל רואה גולף איך אפשר לצפות בשעמום הזה?

IDO
IDO
28/12/2022 14:07:40

אנשים עם יותר כסף ממך…
הם גם זקנים יותר, מוכנים להוציא לא ארבע מאות דולר על סניקרס אלא ארבעת אלפים דולר על כמה מקלות מתחת ועוד עשרת אלפים דולר לסופש ליד מגרש גולף.
כשתעבור את גיל שישים ולא תוכל לעשות שום ספורט, גולף יהיה שם בשבילך

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי
Reply to  IDO

לשחק זה סבבה לצפות זה עולם אחר. לא מבין איך צופים בדבר המשעמם הזה ובייסבול

אור
אור
28/12/2022 16:21:36

לא הכל מבינים בחיים

Berch
28/12/2022 7:36:14

אחלה מעורב מנחם
ועל זה נאמר…. כל אחד הוא זונה. השאלה היא רק בכמה כסף מדובר.
חבל, בספורט פעם היו יותר ערכים.
בגלל זה יש יותר כבוד לשחקנים שנשארים באותה קבוצה כל הקריירה.
בגלל זה אני אוהב את ליילארד יותר מאת לברון.
את סטף קרי יותר מאת דוראנט וקיירי
וכן הלאה
אולי אני אולד סקול אבל ככה אני עובד
😍

Jonathan
28/12/2022 7:44:28

מנחם – תודה רבה על המעורב

Dipsy
Dipsy
28/12/2022 7:47:23

הקטע עם הכסף זה משהו לא ברור.. הרי מה בנאדם כבר יעשה עם 220 מיליון דולר? זה סכומים לא הגיוניים וזה בהכרח בא על חשבון האוהדים

דוקטור רזי הופמן
28/12/2022 7:49:04
Reply to  Dipsy

זה יותר עניין של כח. מי שיש לו יותר כסף, יותר חזק וזה עניין של זכרי אלפא בטבע.

דוקטור רזי הופמן
28/12/2022 7:47:50

תודה מנחם מעורבב טוב עם טחינה עסלי
מטורפים המחירים האלה. עוד מעט יצטרכו לדבר בבוסטון עם בראון על הארכה של 5 שנים והמספרים רצים על 250 עד 290 מליון….
גם גראנט וויליאמס חושב, וכנראה בצדק, שהוא שווה יותר ממה שהציעו. שווה לבעלים לשלם מיסים ולהמשיך להחזיק את השחקנים האלה בקבוצה. לא אפול מהכיסא עם החוזה 5 שנים הבא של טייטום יהיה בסביבות 350 מליון.

IDO
IDO
28/12/2022 14:09:58

יוכלו לעשות שכבה שנייה ושלישית בקעקועים.

ירון, החלום
ירון, החלום
29/12/2022 0:42:12
Reply to  IDO

הרגת אותי, וגם רמה גורמטים חדשים לאוסף.

האווי לאסוף
האווי לאסוף
28/12/2022 8:03:27

תודה רבה על מעורב מעולה ומזל טוב לסמארט

עמיחי קטן
28/12/2022 8:18:50

תודה מנחם.
מדברים לא מעט על הקליעה מבחוץ של אבדיה שלא השתפרה מספיק בתקופה שלו בליגה, אם בכלל, אבל בכל הנוגע לעונשין הוא רשם שיפור משמעותי – 64.4% בעונה הראשונה, 75.7% בעונה שעברה ועכשיו בסביבות ה-80%.
לצורך ההשוואה, כרגע הוא מדורג 172 בליגה בתחום, בעונה שעברה הוא דורג 292 וכרוקי הוא דורג 430.

אשך טמיר המקורי
28/12/2022 9:06:06

תודה רבה דוק.
קליי איבד הרבה קרדיט על אופיו מאז שחזר.
הפעם, הוא לא באמת קלע על ברוקס (היה חופשי לגמרי), והליכת הקוף ליד שחקן שנפל זה מיותר לגמרי.
דריימונד הוא כבר שיקוץ על מלא.

דוקטור רזי הופמן
28/12/2022 9:44:01

בג"ס תמיד היו שקצונים בהתנהגות ובמשחק המסוכן כלפי היריבות.
לדעתי יחסית הרבה פציעות, למשל הפציעה של קוואי (שקץ בעצמו), אבל לא בדקתי ולא השוויתי.

עגל
28/12/2022 12:39:40

+1
הם תמיד היו שחצנים מגעילים. קליי היה הכי סביר שם ועכשיו גם הוא התחיל עם התנהגויות מיותרות.
אפשר לחשוב שהוא קלע על ברוקס אחרי איזה מהלך גדול.

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי
Reply to  עגל

האמת שזה מגיע לממפיס.תפסו יותר מידי תחת. גה בכלל בפוזה כאילו הוא 8 טבעות הקונוס הזה שיתחיל לזוז בהגנה. כל התקפה בורחים לו שחקנים בחיתוך בגללו הקבוצה מפסידה הרבה משחקים. הוא עסוק בפוזות ושואו. חוגג כל סל כמו גול. אז קצת להכות בהם

עגל
28/12/2022 15:12:46

נכון אבל לא קשור

אשך טמיר המקורי
28/12/2022 9:07:06

ממפיס בצניחה חופשית אגב

אשך טמיר המקורי
28/12/2022 9:07:32

לנדייל אוסטרלי, סנטר סקורר מצוין עם יד רכה לשלוש.

Avri
Avri
28/12/2022 13:44:13

זה לא ההוא שאמרת פעם שהיית לוקח אותו לפני דיאנדרה אייטון?

אשך טמיר המקורי
28/12/2022 13:57:12
Reply to  Avri

גם הוא, כן.
כמובן בהתחשב גם בגובה החוזים (עלות – תועלת).

אלכס דוקורסקי
28/12/2022 11:04:39

מנחם, נהניתי לקרוא. תודה רבה.

Alex Rabino
28/12/2022 11:11:12

כמה הערות על הקטע הפיננסי בפוסט של מנחם.
חוזי העתק של ה NBA הקשורים לזכויות שידור ומרצ'נדייז לא מנחמים אותי. הכרטיס הכי זול למשחק NBA במרומי היציע עולה הרבה מעל 100 $ מה שהופך את הצפייה באולם לפריוולגיה לעשירים בלבד.
עד עכשיו קברניטי אל נסאר הסעודית הכחישו את כל הסכומים שפורסמו בקשר להצטרפותו של רונלדו לקבוצה.
שכרו של הקווטרבק טרוי אייקמן בדאלאס היה הרבה מעל מיליון דולר. לפי מקורות שונים באינטרנט, במהלך קריירת ה NFL שלו שכרו היה 18 מיליון דולר.

עגל
28/12/2022 12:40:47
Reply to  Alex Rabino

נכון, אבל מנחם עשה חישוב לשכר *פר משחק*.
לפי זה הוא מקבל עכשיו הרבה יותר (לא בדקתי בעצמי)

עגל
28/12/2022 12:41:39

תודה מנחם.
הסכומים שרצים בספורט העולמי הם ממש מטורפים.
מי בכלל שמע על הגולפאי ההוא שמשחק שהסעודים קנו?

Avri
Avri
28/12/2022 13:43:24
Reply to  עגל

זה הכל ביחס ישיר לשווי המוצר שהם מוכרים. לגבי הגולפאי, כנראה שזה מה ששווה לסעודים לשלם בשביל המסע יחסי ציבור / ספורט-וושינג שהם עושים, והגולפאי הזה מוכר להם. לדעתי הם ישארו בסוף עם הזין ביד, בדיוק כמו הקטארים שקיוו למכונת יחסי ציבור וסיימו כאחת האמות הכי שנואות בעולם.

IDO
IDO
28/12/2022 14:12:26
Reply to  Avri

כל הפוליטיקאים משחקים גולף בעצמם.
לא למדתם כלום משלטון טראמפ????

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי
Reply to  IDO

לשחק סבבה זה כיף אבל לצפות בזה??

IDO
IDO
28/12/2022 14:15:39

תודה מנחם.
פעם היה פחות כסף בסירקולציה, אז מליון היה סכום מפוצץ. כל עשר, חמש עשרה שנה, כמות הכסף בעולם מכפילה את עצמה.
אז מאה מליון של שנת 92 יהיו שווים היום שמונה מאות מליון.

thog בוזז הדרכים
thog בוזז הדרכים
28/12/2022 22:12:16
Reply to  IDO

זה לא נכון וזה לא עובד ככה. מאה מיליון של 92 שקול לקצת יותר ממאתיים מיליון של היום.

ירון, החלום
ירון, החלום
29/12/2022 0:45:25

בס"ד
תודה מנחם על מעורב נהדר.
כל עוד יש מי שישלם כל כך הרבה, אז יש גם מי שיקח.
אם בזכויות שידור, חסויות או מכירי הכרטיסים.

martin
martin
29/12/2022 1:21:23

לפי הפרסומים רונאלדו עומד לחתום על חוזה בערב הסעודית, של 200 מיליון דולר לשנה, לתקופה של 7 שנים, מתוכם שנתיים וחצי כשחקן…