סיכום שמינית גמר מונדיאל 2022 / עמיחי קטן

שלב שמינית הגמר של המונדיאל הסתיים שלשום, ומחר יתחיל שלב רבע הגמר, כך שכעת זו הזדמנות טובה לסכם את שלב הנוקאאוט הראשון של גביע העולם. כמו בשלב הבתים, נתחיל עם כמה סטטיסטיקות כלליות ושל השחקנים המובילים, ומשם נעבור לנקודה על כל משחק ולבחירות של הרכב מצטיינים של השמינית ובחירת השערים היפים.

סטטיסטיקות:

כמות שערים: בשמינית הגמר – 28 – 3.5 למשחק.
במונדיאל כולו – 148 – 2.64.

כמות משחקי 0-0: בשמינית הגמר – 1 – 12.5%.
במונדיאל כולו – 7 – 12.5%

כמות משחקים של 5 שערים ומעלה: בשמינית הגמר – 2 – 25%.
במונדיאל כולו – 11 – 19.6%.

רשימת משחקים עם 5 שערים ומעלה: בשמינית הגמר – 4- 1 ברזיל-דרום קוריאה, 6- 1 פורטוגל-שוויץ.
בשלב הבתים – 6- 2 אנגליה-איראן, 4- 1 צרפת-אוסטרליה, 7- 0 ספרד-קוסטה ריקה, 4- 2 גרמניה-קוסטה ריקה, 4- 1 קרואטיה-קנדה, 3-3 קמרון-סרביה, 3- 2 שוויץ-סרביה, 3- 2 פורטוגל-גאנה, 3- 2 גאנה-דרום קוריאה.

מלך השערים: בשמינית הגמר – גונזאלו ראמוס (פורטוגל) – 3. קיליאן אמבפה (צרפת) – 2.
במונדיאל כולו – קיליאן אמבפה (צרפת) – 5. אנר ולנסיה (אקוודור), מרכוס ראשפורד (אנגליה), קודי גאקפו (הולנד), אלבארו מוראטה (ספרד), אוליבייה ז'ירו (צרפת), ליונל מסי (ארגנטינה), רישארליסון (ברזיל), בוקאיו סאקה (אנגליה), גונזאלו ראמוס (פורטוגל) – 3 כל אחד.

מלך הבישולים: בשמינית הגמר – דנזל דאמפריס (הולנד), פיל פודן (אנגליה), ז'ואאו פליקס (פורטוגל) – 2 כל אחד.
במונדיאל כולו – הארי קיין (אנגליה), ברונו פרננדש (פורטוגל) – 3 כל אחד. איוון פרישיץ' (קרואטיה), ג'ורדי אלבה (ספרד), רפאל גריירו (פורטוגל), דייבי קלאסן (הולנד), אנדריה זיבקוביץ' (סרביה), תיאו הרננדז (צרפת), דושאן טאדיץ' (סרביה), קיליאן אמבפה (צרפת), עוסמן דמבלה (צרפת), כריסטיאן פוליסיק (ארה"ב), דנזל דאמפריס (הולנד), פיל פודן (אנגליה), ויניסיוס (ברזיל), ז'ואאו פליקס (פורטוגל) – 2 כל אחד.

שוערים ששמרו על שער נקי: בשמינית הגמר – ג'ורדן פיקפורד (אנגליה), יאסין בונו (מרוקו), אונאי סימון (ספרד).

במונדיאל כולו – ג'ורדן פיקפורד (אנגליה) – 3. אנדראס נופרט (הולנד), מאט טרנר (ארה"ב), אמיליאנו מרטינס (ארגנטינה), וויצ'ך שצ'סני (פולין), מת'יו ראיין (אוסטרליה), איימן דאהמן (טוניסיה), דומיניק ליבאקוביץ' (קרואטיה), טיבו קורטואה (בלגיה), אליסון (ברזיל), סרחיו רוצ'ט (אורוגוואי), אונאי סימון (ספרד), יאסין בונו (מרוקו) – 2 כל אחד.

נקודה על כל משחק:

באופן טבעי, אני אתייחס בעיקר לנבחרות שניצחו, מה שגם יכול להביא נקודות רלוונטיות למשחקי רבע הגמר ביומיים הקרובים.

הולנד – ארה"ב: הולנד בחרו לשחק במערך 3-4-1-2, כלומר מערך של 3 בלמים, קישור מעובה ו-2 חלוצים, כשהמגנים מקבלים את כל האגף וצריכים להיות פעילים במשחק ההתקפה. שני המגנים, דנזל דאמפריס ודיילי בלינד, היו שני המצטיינים במשחק, כשדאמפריס כבש ובישל פעמיים, אחת מהן לבלינד שבישל לו בחזרה, בזמן שממפיס דפאי כבש את השער הראשון. התקפית זה עבד להם, אבל ההגנה הייתה יחסית דלילה וחשופה, והאמריקאים הגיעו ללא מעט הזדמנויות שהם לא הצליחו לנצל, נקודה למחשבה לקראת משחק נגד מסי וחבריו…

ארגנטינה – אוסטרליה: זה היה אולי המשחק הטוב ביותר של מסי בטורניר, כשאחרי 35 דקות לא יעילות הוא היה זה שפרץ את הסכר בבעיטה מרחוק. משם היו 40 דקות נהדרות של ארגנטינה שכבשו פעם אחת והגיעו לעוד הרבה מצבים, אבל שער מקרי של אוסטרליה בבעיטה מרחוק הלחיץ אותם וגרם למשחק להיפתח, ולא היה חסר הרבה כדי שיפול שער נוסף, לא משנה לאיזה כיוון. חוליאן אלברז כבש משחק שני ברציפות, ובינתיים לאוטרו מרטינז לא מוכיח שמגיע לו גם להיכנס כמחליף עם כל ההחמצות שלו.

צרפת – פולין: הצרפתים עברו את המשחק הזה בהילוך שני, כשעד לדקה ה-74 התוצאה הייתה עדיין יתרון 1- 0 שברירי, אבל אמבפה כבש צמד נהדר, ויחד עם הבישול הראשון אפשר לומר שהוא סוחב את הצרפתים קדימה בינתיים. מקור לדאגה זו ההגנה שמוצאת את הדרך לספוג שער אחד בכל אחד מהמשחקים, ונגד יריבה כמו אנגליה שספגה רק במשחק הבכורה, זה סימן מעט מדאיג.

אנגליה – סנגל: 20 דקות של בליץ מבית מדרשו של ג'וד בלינגהאם הצעיר הספיקו לאנגלים להפוך משחק 0-0 שקול ל-3- 0 קל שבו כל שנותר הוא לשמור על התוצאה. הארי קיין כבש שער בכורה בטורניר, אחרי 3 בישולים בשלב הבתים, ואילו פיל פודן הצטיין עם שני בישולים ובוקאיו סאקה כבש גם הוא, כמו גם ג'ורדן הנדרסון שכבש שער חשוב עבור חוליית קישור שלא מרבה לעשות את זה. ההגנה תצטרך לעבוד קשה הרבה יותר נגד צרפת, כך שהחלק הקדמי יקבל פחות עזרה וזה עלול לפגוע ביעילות שלו.

קרואטיה – יפן: בסופו של דבר, קרואטיה היא היחידה שסיימה במקום השני בשלב הבתים והצליחה להעפיל לרבע הגמר. ליבאקוביץ' השוער רשם משחק טוב מאוד ודו-קרב פנדלים נהדר, פרישיץ' כבש שער שוויון בנגיחה נאה, אבל הקרואטים למעשה מסיימים בתיקו במשחק השלישי מתוך 4 במונדיאל הזה. קרואטיה רשמה היסטוריה כשהייתה לנבחרת הראשונה אי פעם לבצע 6 חילופים במשחק מונדיאל (מותר חילוף אחד נוסף בהארכה), אבל כדי לעשות היסטוריה ולעבור את ברזיל היא תצטרך הרבה מעבר לזה.

ברזיל – דרום קוריאה: עם או בלי קשר לתוצאות, נבחרת ברזיל משדרת אווירה של כיף מסביבה. החגיגות אחרי שערים אולי צורמות לעיניים שדורשות התייחסות רצינית, אבל הן משקפות את המהות של הכדורגל אצל ברזיל, וכך גם החגיגה על הדשא ב-36 הדקות הראשונות של שמינית הגמר. עם כל זה, ייתכן שהמהלך המשמעותי ביותר בשמינית הגמר היה החילוף שהכניס את ווברטון, השוער השלישי של הנבחרת, במקומו של אליסון בדקה ה-80, כך שכל 26 שחקני הסגל של ברזיל שותפו בשלב מסוים (אדרסון השוער השני השלים 90 דקות נגד קמרון). דברים כאלה יכולים לשפר מאוד את האווירה בנבחרת.

מרוקו – ספרד: כמו ב-3 משחקי שלב הבתים, מרוקו משחקים היטב בהגנה, השוער בולם את ההזדמנויות הטובות של היריבה שגם מחמיצה כמה מצבים, וברגעי ההכרעה המרוקאים משיגים את התוצאה הטובה להם. כך גם הפעם, כשמשחק שבו ספרד היו טובים בהרבה לפי כל מדד אובייקטיבי הסתיים בהכרעה בדו-קרב פנדלים לטובת אלה שזה היה התרחיש העדיף מבחינתם מראש, ואילו הספרדים לא ניצחו משחק נוקאאוט במונדיאל מאז הזכייה ב-2010. כדאי לשים לב לכך שמרוקו כבשו 4 שערים בבליץ של 40 דקות, ואלו היו 4 השערים היחידים שלהם ב-390 דקות על הדשא.

פורטוגל – שוויץ: בימים שלפני המשחק פורסמו סקרים שהראו שדעת הקהל מעדיפה את כריסטיאנו רונאלדו על הספסל, אבל ההתייחסות לזה לא הייתה רצינית עד שהתפרסם ההרכב הפותח של פורטוגל. גונזאלו ראמוס לא היה יכול לתת תשובה טובה יותר עם שלושער ראשון בשלב הנוקאאוט של המונדיאל מאז צ'כוסלובקיה של 1990, הוסיף לזה גם בישול, והכדורגל של פורטוגל שטף מאוד. רונאלדו נכנס בדקה ה-73 וראה עוד חבר כובש, הפעם רפאלו לאו שהעדיף לבעוט ולא להגביה אליו, ויהיה מעניין לראות איך זה ישפיע על רונאלדו ועל הנבחרת בהמשך. אני מאמין שההגנה של מרוקו תהיה קשה יותר לפיצוח, ורונאלדו דווקא יכול מאוד להועיל שם, בעדיפות כמחליף.

בחירות שמינית הגמר:

השערים הגדולים של שמינית הגמר:

5. קיליאן אמבפה עם שניים שהם אחד. שני כדורים שהוא מקבל כמעט מאותה נקודה שהולכים אחד לפינה הקרובה ואחד לפינה הרחוקה והופכים משחק של 1- 0 לניצחון בתוצאה נוחה עבור הצרפתים.

4. שער הבכורה של הארי קיין בטורניר נרשם בעיקר לזכותו של בלינגהאם שחילץ את הכדור, עבר שחקן ובמסירת עומק ביטל את ההגנה והשאיר את פודן וקיין ב-2 על 1. את זה קיין כבר לא החמיץ…

3. גונזאלו ראמוס קיבל את חולצת ההרכב במקום רונאלדו, וכבר בדקה ה-17 הוא שחרר פצצה מזווית קשה היישר אל הפינה הקרובה ואל הרשת. אז עוד לא ידענו שזה רק הראשון מתוך 3 שערים שהוא יכבוש, 4 שהוא יהיה מעורב בהם (גם בישול) ו-6 של פורטוגל בסך הכל במשחק.

2. חאג'י רייט ממתין ברחבה לכדור הרוחב של פוליסיק, ובנגיעה אחת שולח את הכדור גבוה מאוד עד שהוא נוחת בדיוק במקום הנכון כדי למצוא את עצמו ברשת ההולנדית.

1. רישארליסון שוב זוכה בבכורה כאן, והפעם עם כמה הקפצות על הראש שמאפשרות לו לשחרר את הכדור ולהתחיל את התנועה שבסיומה הוא מקבל מטיאגו סילבה כדור שצריך רק להניח ברשת. אפילו המאמן הצטרף לחגיגות…

הרכב שמינית הגמר:

מסיבות ברורות, נבחרו רק שחקנים מנבחרות שהעפילו לרבע הגמר, והפעם, בניגוד לשלב הבתים, בלי מגבלה כמותית על שחקנים מאותה נבחרת. זה כמובן לא אומר שלא יימצאו כמה מועמדים ראויים שלא נכנסו להרכב. כמו כן, בשל הנסיבות בחרתי הפעם מערך שמזכיר את המערך ההתקפי של ברזיל.

יאסין בונו (מרוקו), דנזל דאמפריס (הולנד), דיאן לוברן (קרואטיה), פפה (פורטוגל), רפאל גריירו (פורטוגל), ג'וד בלינגהאם (אנגליה), לוקאס פאקטה (ברזיל), ליונל מסי (ארגגנטינה), קיליאן אמבפה (צרפת), רישארליסון (ברזיל), גונזאלו ראמוס (פורטוגל).

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.
Subscribe
Notify of
7 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Alex Rabino
1 year ago

אכן מונדיאל מעניין מאוד. עם כל הכבוד להגנה האנגלית, אני לא חושב שהם יסתדרו עם המהירות של ההתקפה הצרפתית ועם כוכב על כאמבפה. ברזיל בדרך הבטוחה לגמר אבל אני בספק רב אם ארגנטינה תהיה שם. לספרד הגיע לעוף עם נבחרת כל כך אפורה וללא חלוץ אמיתי.

אהרון שדה
Editor
1 year ago

תודה רבה עמיחי
כמה תובנות שלי
7/8 אלופות הבתים העפילו הלאה לרבע הגמר
החריג היחידי קרואטיה ניצחה את יפן גם זה מהנקודה

בשורה התחתונה אחרי כל ההפתעות בטורניר אזי ל 8 הגדולות הגיעו 7 נבחרות שכבר היו בחצי הגמר לפחות והיו מעומדות מתחילת הטורניר להגיע רחוק
רק מרוקו הפתיעה
מד הכח שלי בתחילת הטורניר ביחס לעולות היה כזה
1 ברזיל
3 צרפת
4 פורטוגל
5 אנגליה
7 ארגנטינה
8 הולנד
11 קרואטיה
17 מרוקו
בקיצור 6/8 העפילו
קרואטיה לא הפתעה כזו גדולה

מד הכח החדש שלי
1 ברזיל
2 פורטוגל
3 אנגליה
4 צרפת
5 ארגנטינה
6 הולנד
7 קרואטיה
8 מרוקו
ננמק מהסוף להתחלה
8 מרוקו : עשו את שלהם שברו שיא חדש קשה להאמין שיצליחו להתמיד בטח כשאיבדו את סאיס שנפצע להבנתי
7 קרואטיה : ביום נתון יכולה לנצח כל קבוצה אבל בגיל המבוגר של מודריץ ועוד כמה קשה לעשות יום אחרי יום נתון
6 הולנד : הגנת ברזל אבל התקפה וקישור לא מרשימים ועדיין לא יהיה קל להוריד אותה
5 ארגנטינה : משתפרת ממשחק למשחק אבל מדובר בנבחרת מבוגרת שלא נחה מספיק
4 צרפת : הם באמת נבחרת אימתנית עם השחקן הגדול ביותר בטורניר הנוכחי אבל ההגנה שלהם בעייתית וגם הקישור האחורי לא מתואם לדעתי אנגליה עם ההגנה המאורגנת תדיח אותה
3 אנגליה : זה פשוט מדהים לראות את הכלים ההתקפיים שלה להזכיר ס'אנצ'ו הנהדר כלל לא בסגל בספסל רשפורד גריליש ולאחרונה גם סטרלינג ומאונט
ובהרכב פודן סאקה הנהדר וקיין בילינגהאם הצעיר המצטיין בטורניר

2 פורטוגל : קצת בעיה בקישור האחורי אבל חוץ מזה נבחרת נהדרת קוסטה החליף את פטריסיו בשער
קנסלו לא שיחק כלל בשמינית
כוחות ההתקפה מדהימים עם שחקנים כמו ברונו פרננדש ברנרדו סילבה פליקס ראמוס לאאו שזה מדהים שהוא עולה מהספסל ורונאלדו שעוד יכול לתמוך בשלבי ההכרעה

1 ברזיל : דעתי לא השתנתה גם בגלל שהיא הנבחרת המאוזנת בטורניר בכל עמדה אולי למעט המגנים יש להם בנקרים
כאלו שהיו במעמדים הגדולים

אהרון שדה
Editor
1 year ago

כל משחקי רבעי הגמר שוחקו כבר בעבר במסגרת גביע העולם
החצי גמר האפשרי היחידי מבין 8 אפשרויות חצי הגמר בין קבוצות שלא התמודדו אף פעם במסגרת גביע העולם
הוא בין צרפת למרוקו

מבין 16 אפשרויות הגמר
רק 4 משחקים לא שוחקו אף פעם במסגרת גביע העולם
1 ארגנטינה -מרוקו
2 פורטוגל -קרואטיה (שוחק ביורו כולל בשמינית גמר 16 )
3 צרפת -הולנד (שוחק ביורו כולל ברבע גמר יורו 96 )
4 ארגנטינה -פורטוגל (יהיה זה לא רק מסי /רונאלדו אלא מפגש בין נבחרות ראשון )

מנחם לס
Admin
1 year ago

מצויין עמיחי, ןתודה לאהרון

ירון, החלום
ירון, החלום
1 year ago

בס"ד
תודה רבה.

אהרון שדה
Editor
1 year ago

טוב מכיוון שאין דה יומא נספר כאן על כל מפגשי הרבע
ברזיל -קרואטיה
היסטוריה
נפגשו בבתים
1 ב 2006 בית מחזור 1 ברזיל מנצחת 0-1 ועולה ממקום ראשון קרואטיה מסיימת 3 ומודחת
2 ב 2014 משחק פתיחת גביע העולם שנערך בברזיל ברזיל מנצחת 1-3 ועולה ממקום 1 וקרואטיה מודחת ניימאר אגב כבש אז צמד לברזיל
אלבס טיאגו סילבה ופרד היו עם ניימאר גם אז בסגל הברזילאי בקרואטיה היו אז לוברן וידה ,ברוזוביץ,מודריץ ,קובאצביץ ופרישיץ

עוד כמה נתונים על המשחק
קרואטיה מגיעה עם ניצחון בודד לצד 3 תיקו (כולל מהנקודה מול יפן ) יחס שערים 2-5
ברזיל עם 3 ניצחונות והפסד ויחס שערים של 2-7
קרואטיה נבחרת מבוגרת מאד ושעברה עומס גדול מאד כולל הארכה מול יפן
5 שחקנים שלה שיחקו את כל 390 הדק (רק אמבראט ממרוקו שיחק אף הוא 390 דק)
והם השוער ליאבקוביץ לוברן יוראנבויץ גברידול וברזוביץ
גם פרשיץ 370 דק' מודריץ עם 365 דק' וקובאצביץ אף הוא עם 353 דק
בקיצור 8 שחקנים מעל 350 דק' חלקם וותיקים מאד כמו מודריץ בן 37 כבר
בעוד בברזיל ההיפך הגמור רוטציה רחבה
כאשר רק מרקיניוס ווינסיוס עברו את 300 הדק עם 306
כאשר ניימאר למשל שיחק רק 162 דק' ומגיע רענן למשחק
כל זאת +היתרון האיכותי מביאים אותי למסקנה שברזיל תנצח בסבירות גבוהה גם אם זה לא יהיה קל
תחזית שלי 0-2 ברזיל משערים מאוחרים יחסית