You are currently viewing NBA 2K23, הסקירה / יונתן

NBA 2K23, הסקירה / יונתן

סדרת משחקי הוידאו של חברת Take-Two Interactive Software הידועה גם כ-2K כבר מזמן חורגת אל מעבר למשחק שוידאו שמנסה לתאר את עולם הכדורסל המקצועני. המשחקים שיוצאים בגרסה מעודכנת מידי שנה יצרו סביבם קהילה נלהבת ושוקקת. החל נציגי החברה שהפכו למעין סלבריטאים, יוטיוברים ויוצרי תוכן שונים עם מאות אלפי עוקבים, אתרים העוסקים בסיקור כמעט סטטיסטי של המשחק ואפילו שחקני NBA שלוקחים ללב את הדירוגים שהם מקבלים. 

ואם חשבנו שמשחקי וידאו של כדורסל נועדו לספק לאדם הממוצע הזדמנות להטביע כמו שחקן NBA אתלטי – אז מסתבר שאפילו דיאנדרה אייטון מפסיד שעות שינה כדי לשחק במשחק של 2K, למרות שהוא… ובכן… שחקן NBA אתלטי. אולי אייטון משחק ב2K כדי לקלוע שלשות כמו גארד.

אז לרגל היציאה של המשחק לפני מספר שבועות – הגיע הזמן לדבר על המשחק. ועל עולם התוכן שנוצר סביבו.

רק שתי נקודות חשובות לפני שנמשיך:

  1. מאחר והופס לא כולל מדור גיימינג אז ייתכן שההסברים יהיו מופשטים לטעמים מסויימים או מורכבים לטעם אחר. אם יש כאן אנשים שמשחקים יותר מהכותב, שהוא פשוט מבוגר ועסוק מכדי לשחק במשחקי וידאו (ובכל זאת עושה את זה) הם מוזמנים להגיב. ולתת טיפים למשחק. הרבה טיפים.
  2. קשה מאוד לכתוב סקירה על משחק שבו שחקנים (שמשחקים משחקי וידאו) משחקים שחקנים (שמשחקים כדורסל). אז אנסה להיצמד לגיימרים לעומת שחקנים (וירטואליים).

הכירות זריזה עם 2K

מעבר לתוספות שספציפיות לכל שנה, משחקי הNBA של 2K  מתחלקים למספר מודים (מצבי משחק) שונים. הראשון, שנקרא Play Now מאפשר לבחור בזריזות קבוצה (כולל קבוצה קלאסית) או שחקנים – ולהתחיל לשחק. זה המקום למשחק רגוע, זריז ובלי התחייבויות… וגם לנסות לראות איך ייגמר 1 על 1 בין לברון לג'ורדן או בין יאניס לקארל מאלון (אני לוקח עם יאניס בכל פעם, שתדעו).

שני מודים נוספים עם עיקרון דומה אבל יותר מחויבות נקראים MyLeague ו-MyGM. שם אתם יכולים לשחק עם קבוצה בליגה ולנהל אותה מפתיחת העונה, עד אליפות ואז גם דראפט ועונה נוספת. 

אלה מצבי המשחק הכי מתבקשים למשחק כדורסל ממוחשב, אבל הם כבר מזמן לא מה שמייצר את המכורים למשחק, ממלא בהשראה יוצרי תוכן, או מעלה חיוך מלא אושר על פני רואי החשבון ובעלי המניות של 2K. 

שני המקומות שבהם יותר דברים קורים הם MyTeam – שבו גיימרים סוחרים בשחקנים כדי להרכיב קבוצה אולטימטיבית (שלעולם לא מוקמת) והסם הקשה האמיתי של המשחק: MyPlayer, שבו אתה יוצר לעצמך שחקן שמייצג אותך ומקדם אותו ומשפר אותו בתוך עולם וירטואלי מגוון. או יותר טוב מזה: משלם מכספך כדי לקנות לו שידרוגים ושיפורים.

ולתוך הסדרה הזו הצטרף 2K23.

וכמו כל דבר בצה"ל, הסקירה של המשחק תתחלק לשלושה חלקים.

הטוב

🏀 כמישהו שעוקב אחרי משחקי כדורסל אני תמיד מתרשם מאיך ש2K מעדכנת את המשחק לפי השינויים האמיתיים שקורים בליגה. עמדות כבר פחות חשובות, במשחק וידאו שמייצג את תקופתם של יוקיץ' ודוראנט גבוהים נהיים יותר ויותר מגוונים ומצד שני לשחקנים נמוכים הוכנסו אנימציות כדרור שעושות פשוט טוב לעיניים. למי שמחפש את הצד היפה הזה של ה-NBA – הוא בא בסיטונות.

🏀 התווספו אנימציות קליעה יפיפיות לעומת השנים הקודמות. לשחקנים יש תנועות "חתימה" משלהם ואפשר גם לצרף אותן לשחקנים שאתם יוצרים או מעדכנים. אין שינוי קריטי מהשנים הקודמות אבל התוספת של הטבעות ולייאפים בסגנון של ג'ה מוראנט וגם מחוות לעבר כמו חבילת ההטבעות של דוקטור ג'יי הן תוספת שכיף לצפות בה. ישנה גם חבילת לייאפים חדשה של מג'יק ג'ונסון שנראית כמו בדיחה על כמה שהדברים שנראו וירטואוזיים לפני 35 שנים נראים איטיים וגמלוניים בימינו. אולי האנימציה הזו לא צריכה להיות בחלק הטוב של סיקור המשחק.

🏀 דירוג השחקנים – יש כאן חתיכת עבודת מחקר מעמיקה שבה שחקן שמקבל 90 ביכולת בריבאונד אכן ייקח הרבה יותר ריבאונדים משחקן שקיבל 70. הרבה גורמים בתוך כל שחקן וירטואלי קובעים מה הסיכוי שכדור ייפול לגביו או שזריקה שלו תיכנס. גם כשהדירוגים נראים לפעמים לא מדויקים – חייבים להתפעל מהעבודה הסטטיסטית שנעשית כאן. 

🏀 מצב המשחק של MyPlayer מציע חוויה עשירה מתמיד. מגוון אפשרויות שונות לשחק עם שחקנים מכל העולם (טוב, לא באמת, אנחנו מקושרים לשרתים של אירופה), מגוון חוויות כדורסל ומעין עולם וירטואלי עשיר שבו השחקן פועל ומתרוצץ. 

🏀 שיפור נוסף לעומת השנים שעברו הוא הפחתת הכדאיות של חזירות עם הכדור כשמשחקים עם עוד גיימרים בקבוצה במצב מקוון. אם בשנים הקודמות ניתן היה לקחת שחקן מהיר ולכדרר איתו עד שתימצא פירצה לקליעה השנה התקעות כזו עם הכדור מפחיתה את הסיכוי לקלוע ופתאום משחק קבוצתי הפך לכדאי יותר

🏀 אני ממש נהנה מפסקול ההיפ הופ שמגיע עם המשחק. כל שנה.

🏀 למרות הקושי להתקדם בהתחלה (והנה ההרמה להנחתה לרע), אחרי סף מסוים מתחילים להרגיש בהצלחות והמשחק נהיה מספק יותר.

ובואו ננחת…

לא הכל מושלם במשחק הזה:

הרע

🏀 המחיר ש2K דורשים עבור התקדמות עם שחקן שבניתם ואתם רוצים לשחק איתו און ליין היא אסטרונומית. MyPlayer זה מכרה הזהב של המשחק וב2K החליטו לנצל אותו עד הסוף. שעות המשחק שצריך להשקיע כדי להתקדם וגם העלות של שימוש בכרטיס אשראי כדי לקצר תהליכים – פשוט הרקיעו שחקים. ההערכה היא שכדי לקחת שחקן MyPlayer שמתחיל בציון 60 ולהביא אותו לציון 99 – צריך להשקיע לפחות 100 דולר נוספים מעבר למה ששולם על המשחק. או לשחק הרבה מאוד. התייקרות המשחק עוררה מחאה בקרב השחקנים וב-2K הבינו שהם חייבים לשחרר תגובה. נציג החברה טען שהם מאוד העשירו את התכנים במשחק (וזה נכון) וזה עולה כסף. ובכל זאת, עדיין יש הרגשה שזה פשוט יקר מידי.

🏀 אבל אם ב2K מחפשים איפה לחסוך – בכל שנה ישנה אנימציה שמספרת את סיפורו של הMyPlayer. מעין סיפור מסגרת אלטרנטיבי. אנשים שהתרכזו בעלילה השנה טוענים שגם בה יש שיפור והיא הטובה ביותר מזה זמן רב. אבל בגדול, אין באמת מישהו שייבכה אם האנימציה המשמימה הזו תיעלם.  

🏀 המשחק השנה בא בסימן הערכה לג'ורדן. יש בו Jordan Challenge שבו אפשר לשחק ב"חיים שכאלה" של השחקן שנחשב לטוב בכל הזמנים. הרבה מהמשחק מתרחש על ספינה שנקראת הGOAT Boat ותמונות של ג'ורדן תלויות בה בכל מקום למקרה שלמישהו היה ספק. זה קצת עניין של טעם ואולי אני במיעוט, אבל קצת מביכה אותי ההאדרה הזו. אולי זה רק אני. 

🏀 שינוי מנגנון הקליעה. בכל שנה מנגנון הקליעה מעודכן כדי קצת להפוך את המשחק ליותר ריאליסטי ולבסס אותו יותר על יכולות השחקנים. השנה נדרש הרבה יותר דיוק בשחרור הזריקה והקצב שלה משתנה כשהשחקן הוירטואלי זורק תחת שמירה, כשמגן יוצא לכיוונו או כשהשחקן הזורק עייף. אבל בזמן שזה טוב לMyPlayer ומקדם יכולת, מכרה הזהב של 2K משפיע על שאר מצבי המשחק. מנגנון הקליעה החדש מקשה על מי שאוהב לנהל קבוצה שלמה ולזרוק בשימוש במגוון שחקנים. לך תתרגל לשחרור הזריקה המהיר יחסית של קיירי לעומת השחרור האיטי של דוראנט ולתגובה השונה שלהם לשומרים שסוגרים עליהם. ניתן לעשות התאמות למי שמשחק לבד, כמובן, להקל על הקליעה או לשחק עם ההגדרות הכלליות שלה – אבל חיפוש נקודת אופטימום כזו היא סתם עוד טרחה למי שבא לשחק קצת, ופחות עוזרת למי שרוצה לשחק מול שחקנים באינטרנט.

🏀 דירוג השחקנים – אז כן, יש בזה טוב. אבל מצד שני – אחרי כמה דקות של השתוללות על המגרש עם ג'ה מוראנט עולים המחליפים יחד עם הדירוגים הנמוכים שלהם ופתאום הכל נהיה איטי וצריך לחשוב הרבה מאוד כדי להתקרב לסל עם הכדור. אנחנו מדברים כאן על מחליפים שנראים סבירים במציאות ואפילו יכולים לתפוס משחק גדול אבל מיוצגים במשחק בתפארת הקונוסיות והנגרות שלהם. 

ויש גם צד מכוער.

כזה שחורג אל מחוץ לגבולות המשחק.

בין העלויות הגבוהות, התחרותיות של הגיימרים, הרצון ליצור התמכרות נוצר משחק שמרגיש ציני ברצון שלו לגרום לגיימרים להתמכר ולהוציא עוד כסף, לשלם על תוכנות האקריות שמאפשרות להם להתקדם במשחק ולפעול כמו קומבינטורים קלאסיים. אם ספורט יכול להוציא טוב מהאדם, או לפחות לעזור לו לשמור על כושר, למשחקי וידאו ספורטיביים אין שאיפות כאלו.

סביב המשחק נוצרה קהילה מגוונת אבל יש בה חלקים שמרגישים פשוט רעילים. בעיקר גיימרים כבדים שמגיעים עם גאוות יחידה ובוז כלפי כאלה שסתם באו להנות קצת. קשה גם להגיד ש2K טמנה את ידה בצלחת במובן הזה. במקום ליצור הפרדה שבה שחקנים ייתחרו בעיקר מול שחקנים ברמה שלהם, כולם נזרקים לאותה הקלחת, כנראה כי זה גורם למתחילים לשאוף להשתפר. אבל מן הסתם, זה בא עם מחיר.

זה גם מגיע עם דברים קטנים כמו שימוש בסלנג האינטרנטי לשחקנים לא רציניים, Casuals בתוך המשחק עצמו וגם זה שבסוף כל משחק מקוון המנצח יכול לתת ריקוד ניצחון שלועג למפסיד – וכן, אתם יכולים לקנות ריקודים לעגנים כדי ללעוג יותר חזק. לא בטוח ש2K תפסיד כל כך הרבה כסף מהנמכת רמות הטסטוסטרון לפני שיהפכו לרעילות.

2K מאוד פעילה בטוויטר ומנסה לקבל פידבק מהגיימרים, אבל על כל תלונה של גיימרים על הקושי במשחק יהיה מי שיעיר להם בתגובה בסגנון של: "You're probably not good enough" (או בתרגום חופשי לעברית: "יש לך חיים"). זו כנראה לא קהילת הגיימרים הכי נוראית שקיימת, ועדיין לא נראה שמישהו באמת עוסק בלקדם בה רוח ספורטיבית. 

אז האם כדאי לכם לשחק ב2K23? המשחק מציע יופי של מרחב וירטואלי וכבר זכה לסופרלטיבים כמשחק הספורט הטוב של כל הזמנים, או לפחות כגדול בכל הזמנים אם לא היה מנסה להמשיך להוציא הרבה כספים ממי שכבר שילמו עליו.

מצד שני, המשחק ממש לא מכוון לכאלה שרק רוצים להנות ממנו כדי "לתת לכמה תאי מוח לנוח בסוף יום ארוך". כדי להנות מ-2K23 כראוי צריך לעבור לגור בתוכו ולקבל על עצמכם את חוקי הקהילה המקומית וללמוד להכיל את התסכולים שהוא מייצר לשחקנים (במטרה שהם יוציאו יותר כסף, כמובן).

https://www.youtube.com/watch?v=RxLS5Tgo9YM

Subscribe
Notify of
15 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Pistons
Pistons
1 year ago

תודה על הסקירה. לא יצא לי לשחק במשחק הזה.
לא מזמן יצא לי לנסות את 2k19. עד אז מעולם לא יצא לי לשחק במשחק של 2k. יצא לי לשחק בעבר במשחקי ה-nba של EA sport.
אני שותף לתסכול שלך. קודם כל ההרגשה שהמשחק בעיקר מותאם לפלייסטשיין או אקסבוקס או מה ששולט היום. הרגשתי תסכול בהרצה של אנימציות בין הרבעים או פסקי זמן (רושמים לך ללחוץ על מספר מסוים ולא קורה כלום).
שנית אתה מנסה לרוץ עם שחקן וכל נגיעה קלה בו גורמת לו לשנות לחלוטין את סגנון הריצה למשהו מאוד איטי.
גם העליה לדאנקים היתה מאוד איטית.
בהגנה היה לי קשה מאוד לשמור שהחלפתי שחקנים וכשרציתי ששחקן יקפוץ לחסימה.
גם המנגנון של הזריקה היה מעצבן. אם שחקן שומר עליך המד זז בקצב מסוים אם הוא צמוד לחלוטין בקצב אחר וכו' ואתה לא יודע למה לצפות.
לסיכום נהניתי הרבה יותר מהמשחקים של ea sports שהיו לפני 20 שנה מאשר הניסיון המועט עם 2k. כן יש הבדל בגרפיקה כי בכל זאת עברו שנים, אבל ברמת המשחקיות נהניתי פחות.

מנחם לס
Admin
1 year ago

יונתן, זהו. שכנעת אותי. אני הולך לנסות. לעת זיקנה זה נראה כאחלה בילוי זמן. אני מקווה שזה לא מסובך מדי

אשך טמיר המקורי

סקירה מעולה!
לצערי אני מעולם לא התקדמתי מעבר ללייקרס נגד סלטיקס, 1989
comment image

ירון, החלום
ירון, החלום
1 year ago

בס"ד
תודה
יש לי את 22, ואין לי זמן לשחק בו….

Smiley
Editor
1 year ago

Rob Perez
@WorldWideWob
·
Follow
2k23 cover athlete just lost to a team with a 2k23 patch on their jerseys

עידו גילרי
Admin
1 year ago
Reply to  Smiley

חחח, גדול.

John
1 year ago

תודה על הסקירה! אני מאלה ששיחקו ב-2K ממש כשזה התחרה מול EA בתחילת שנות ה-2000. עד 2k18 שיחקתי באקס בוקס. מאז הספקתי לחטוף כמה מבטים ומשחקים עם 21 ו-22 במחשב גיימינג של הילדים. אני עדיין אוף ליין פלייר ועדין משחק עם מצלמת ברודקאסט. מבחינתי משחק שעושה 180 מעלות אחרי סל או שלא מצליחים להבין את העומק מהמסך מקשה עלי. עדיין יש בזה קצת כיף אבל איבדתי את המשיכה למשחק. יש שם דברים שלא תוקנו מאז 2k5. המסירות פשוט לא טבעיות כמעט אף פעם. הכדור הרבה פחות דבוק לשחקנים במציאות. שחקנים שעומדים מטר אחד מהשני לא מוסרים מעל הראש או מסירת חזה. יש האנד אופים מסוגים שונים. בנוסף, הפערים במהירות ובזריזות בין הגארד הכי מהר בליגה להכי איטי בליגה לא כל כך בולטים במציאות. נכון שג'ה יכול בצעד מהיר לעבור שחקן ללא צורך בכדרור או כרוסאובר, אך גם רוב הגארדים בליגה יכולים. שחקני הליגה הטובים הם בלתי עצירים באחד על אחד. אך בשם יצירת היררכיה בין השחקנים, הם יוצרים מצבים בהם המנוע של המשחק מאט שחקנים, גורם להם להתנגשויות מוזרות עם המגן, או גוזל מהם את הפרץ המהירות הראשוני כדי ששחקנים לא מספיק טובים לא ינצלו זאת. ב-NBA אין סיטואציה שאתה לא נאלץ בכלל להיעזר במגן נוסף בצבע או לצאת מעל הפיק אנד רול כשקלע טוב עובר. זו מזמן ליגה של pick your poison. אני מרגיש שהמשחק לא ממש הגיע לשם למרות שיש כמה שיפורים בעניין. הקצב של פוזשינים מהיר הרבה יותר מב"סימולציה". אבל הם כן השתפרו לעומת פעם. בקיצור זו אחלה פינה. יהיה אפילו נחמד אם תעלה משחקים שלך או חלקים מהמשחקים שלך לפוסט לראות איך אתה משחק וחושב כדורסל…

John
1 year ago
Reply to  Jonathan

בחלק הזה VC ו-2K תמיד היו ראשונים. השאלה תמיד היתה האם צריך עבור זה לשלם בחוסר שליטה על השחקן (מה שקראו canned animations). אני רוצה להגיד לך שאבא שלי ראה אותי ב-2K8 וחשב שזה משחק אמיתי. הכול עניין של דמיון…
עד היום המשחק שהכי נהניתי בו בשילוב שבין שליטה במשחק ויופי ויזאולי היה 2k11 באקסבוקס 360. זו הייתה קפיצה כול כך אדירה במשחק ש-EA פשוט קברו את המשחק המתחרה שלהם ולא חזרו מאז לקונסוליות.

אוהד ס"א
1 year ago

תודה על הסקירה. ובקשה לעזרה:
לפני כמה חודשים פרסמו פה על משחק NBA managers, מישהו זוכר ויודע היכן אפשר לרכוש?

פוטנציאל לא ממומש
פוטנציאל לא ממומש
1 year ago

תודה על הסקירה! מעביר מעולה את החוויה

בתור שחקן אדוק של 2k10-2k15 זוכר שנהניתי בעיקר מהחלק הניהולי – הייתי מערבב את כל הקבוצות בליגה, עושה דראפט מחדש, ומשקיע עשרות שעות בחיפוש טריידים שיחזקו את הקבוצה שלי.. הייתי משחק שכל רבע 2 דקות כדי להריץ משחקים ולטחון טריידים (:
הסיפוק בלאסוף 7 בחירות סיבוב ראשון + למצוא איזה רול פלייר נידח אבל עם זריקה שמתלבשת התגלה כהרבה יותר כיף מאשר המשחק עצמו (שהיה, ועודנו, כיף ביותר).
אם לא הייתי מתיימר להיות מבוגר אין לי ספק שהייתי עדיין בעניינים

Berch
1 year ago

אחלה טור
אחרי שאיבדתי. רבה מדי שעות ב DOOM המיתולוגי עם קסדת תלת מימד הבנתי שאני צריך להפסיק עם זה, אחרת אשאב פנימה.
מאז רק סוליטר, באבל שוטר ודומיהם.
אבל אהבתי לקרוא…..
תודה
🙏