סבב הטניס העולמי חוזר לישראל – לקראת טורניר ווטרגן תל-אביב / עמיחי קטן

סבב הטניס העולמי חוזר לישראל – לקראת טורניר ווטרגן תל-אביב / עמיחי קטן

בשבוע הקרוב יתקיים בארץ טורניר "ווטרגן תל-אביב" מסבב ה-ATP, הסבב הבכיר של טניס הגברים העולמי, כשכמה מהשמות המסקרנים בעולם צפויים להגיע לארץ ולהשתתף, ובראשם כמובן נובאק דג'וקוביץ', שחוזר ממסיבת הפרישה של פדרר בגביע לייבר בלונדון וישחק גם יחד עם יוני ארליך בזוגות, בטורניר הפרישה של הישראלי בן ה-45.

בכתבה זו נזכיר כמה מהשמות המובילים שצפויים להשתתף בטורניר, נדבר קצת על הטורניר עצמו, ונסיים בכמה הצצות קטנות מסיור שערכו מארגני הטורניר עבור התקשורת ביום חמישי האחרון, ובו זכיתי להשתתף. תודה למארגנים ולכל המעורבים שהעניקו לי את הזכות הזאת.

השחקנים:

הזכרנו את נובאק דג'וקוביץ', שהוא שם די מוכר לכולנו, ובמקרה שלו כדאי לציין שבעקבות סאגת ההתנגדות שלו לחיסונים הוא לא הורשה להשתתף בכמה מהטורנירים המובילים בעולם, וביניהם אליפות אוסטרליה וכל הטורנירים שהתקיימו בארה"ב, כך שהוא ירד למקום ה-7 בדירוג העולמי, הנמוך ביותר שלו מאז 2018, וזכה השנה רק ב-2 טורנירים – ווימבלדון ורומא.

מארין צ'יליץ', אלוף ארה"ב ב-2014, יהיה המדורג 2 בטורניר. מעבר לאותה זכייה ב-2014, העפיל צ'יליץ' לגמר בווימבלדון 2017 ואוסטרליה 2018, ובשני המקרים הפסיד לפדרר. מאז חווה הקרואטי צניחה ביכולת שלו, אך השנה הוא חזר לכושר והעפיל לראשונה בקריירה לחצי גמר הרולאן גארוס, מה שהפך אותו לשחקן הראשון מאז פדרר, נדאל, דג'וקוביץ' ומארי שמעפיל לחצי הגמר בכל 4 הסלאמים.

דייגו שוורצמן מגיע מיד אחרי צ'יליץ' בדירוג, והוא הגיע בין השאר על תקן היהודי הבכיר בסבב העולמי. שוורצמן הארגנטינאי הוא בעיקר שחקן שמצטיין על חימר, ומדי פעם גם על משטחים קשים, וגם העונה עיקר ההצלחות שלו הגיעו בעונת החימר. הוא כן רשם בעברו 2 העפלות לרבע הגמר באליפות ארה"ב, יחד עם חצי גמר ברולאן גארוס ועוד 2 רבעי גמר (בכולם הפסיד לנדאל).

אסלן קארצב הוא יהודי שעלה לארץ מרוסיה כילד בן 3 ושם החל להתאמן בטניס. בהמשך הוא ואביו חזרו לרוסיה מסיבות כלכליות, ושם הוא גם החל להתפתח כטניסאי. הפעם הראשונה שהוזכר קארצב בתקשורת הישראלית הייתה בטורניר הגראנד סלאם הראשון בו הוא השתתף בקריירה, אליפות אוסטרליה 2021, אז הוא רשם סנסציית ענק והעפיל עד לחצי הגמר, והוא היחיד שעשה זאת בעידן הפתוח בסלאם הראשון שלו. מאז הוא לא העפיל לרבע גמר של גראנד סלאם או מאסטרס 1000, אך רשם כמה הישגים, כמו זהב אולימפי בזוגות המעורבים וזכייה בכמה תארים.

דומיניק תים האוסטרי, אלוף ארה"ב ב-2020, שהוא הלשעבר השלישי בארה"ב שישתתף בטורניר הזה. מלבד הזכייה בארה"ב, תים העפיל פעמיים לגמר הרולאן גארוס, שם הוא גם ניצח פעמיים את דג'וקוביץ' והפסיד לנדאל 3 שנים ברציפות, פעם אחת בחצי הגמר ופעמיים בגמר, ועוד פעם אחת לגמר של אוסטרליה, שם הוא הדיח את נדאל ברבע הגמר והפסיד לדג'וקוביץ' בגמר, ונגד פדרר הוא עם מאזן 5- 2, אם כי הם מעולם לא נפגשו בגראנד סלאם.

ישי עוליאל בן ה-22 הוא הנציג הישראלי הבכיר בסבב העולמי כרגע, כשהוא נמצא על סף כניסה לטופ 300 העולמי. עוליאל הוא הישראלי היחיד שקיבל כרטיס חופשי לטורניר עצמו, בעוד שעידן לשם ודניאל צוקרמן, שייצגו את ישראל בגביע הדיוויס לפני כשבוע, יצטרכו להתמודד בשלב המוקדמות. עוליאל פרץ לתודעה עם 2 זכיות באורנג' בול, מטורניר הנוער החשובים בסבב, ועם העפלה לגמר אליפות אוסטרליה לנוער ב-2017, אך מאז ההתקדמות שלו איטית מהצפוי, ועכשיו הוא יקבל הזמנות להתחרות ברמה גבוהה יותר.

הטורניר:

סבב ה-ATP מתחלק לכמה דרגות של טורנירים – גראנד סלאם, מאסטרס 1000, 500 ו-250 – כשהטורניר הזה שייך לסבב ה-250, כלומר הדרגה הנמוכה של הסבב הבכיר. שמות הסבבים הם נגזרת של נקודות הדירוג שמקבל המנצח, כשהמפסיד בגמר זוכה ב-60% מהנקודות (150 במקרה שלנו), המפסידים בחצי הגמר זוכים ב-60% מהנקודות שזוכה המפסיד בגמר שהן גם 36% מהנקודות בהן זוכה המנצח (90 במקרה שלנו), ומרבע הגמר ומטה כמות הנקודות מתחלקת ב-2.

כך למשל, בטורניר גראנד סלאם המנצח זוכה ב-2000 נקודות, המפסיד בגמר זוכה ב-1200 נקודות, חצי גמר שווה 720 נקודות, רבע גמר שווה 360 נקודות, שמינית גמר שווה 180 נקודות, סיבוב שלישי שווה 90 נקודות וסיבוב שני שווה 45 נקודות. אותו עיקרון עובד גם בטורנירים ששווים פחות, כאשר ברובם כמות השלבים של הטורניר משתנה בהתאם. במקרה של טורניר 250, העפלה לרבע הגמר שווה 45 נקודות ולחצי הגמר 90 וכן הלאה.

בטורניר הספציפי הזה, יהיו 28 משתתפים בהגרלה הראשית טורניר היחידים, מהם 4 שיעפילו מהמוקדמות, כך ש-4 המדורגים הראשונים – נובאק דג'וקוביץ', מארין צ'יליץ', דייגו שוורצמן ומקסים קרסי – העפילו אוטומטית לסיבוב השני, שהוא למעשה שלב שמינית הגמר. כאמור, מי שיעפיל לרבע הגמר יקבל 45 נקודות דירוג וכן הלאה, אך גם שחקן שיעבור את הסיבוב הראשון ויפסיד בסיבוב השני יזכה בנקודות דירוג.

ההגרלה:

בטורניר היחידים, ישי עוליאל ישחק נגד פיטר גוז׳ווצ׳ק הגרמני והמנצח יפגוש בסיבוב השני את טאלון גריקספור ההולנדי או מעפיל מהמוקדמות. החלק הזה של ההגרלה מצטלב עם נובאק דג'וקוביץ' ברבע הגמר, כשהוא עוד יצטרך לעבור את המנצח מבין טיאגו מונטיירו הברזילאי ופאבלו אנדוחר הספרדי. מפגשים מסקרנים פוטנציאליים אחרים הם דרבי יהודי בין דייגו שוורצמן לאסלן קארצב ברבע הגמר, והאפשרות של דומיניק תים לשחק נגד מארין צ'יליץ' בסיבוב השני, אם האוסטרי יגבר על לאסלו דייר בסיבוב הראשון.

בטורניר הזוגות, ישי עוליאל ושותפו חמד מג'דוביץ' הסרבי ישחקו כבר בסיבוב הראשון נגד המדורגים 1 בטורניר, רוהאן בופאנה ההודי ומתאו מידלקופ ההולנדי. לעומתם, דניאל צוקרמן ועידן לשם ישחקו נגד צמד הצרפתים קונסטאנט לסטין ואלבנו אוליבטי שאינם מדורגים, וכך גם הישראלי הנוסף בטורניר הזוגות, יוני ארליך, ישחק נגד צמד ההולנדים סנדר בארט סטיבנס וסנדר ארנדס, יחד עם שותפו לטורניר נובאק דג'וקוביץ'.

מבט על הסיור לתקשורת:

כאמור, ביום חמישי האחרון השתתפתי בסיור לתקשורת שנערך במתחם אקספו בתל-אביב, הסמוך לאוניברסיטה, שם יתקיים הטורניר. כבר בשעה 10 בבוקר התייצבתי על מנת לאסוף את התג שחולק שם, אך לאחר מכן איחרתי במעט לסיור עצמו בשל מפגש עם חברים (אם אתם קוראים את זה – ואתם תעשו את זה כי אתם תקבלו ממני קישור לכתבה – היה שווה את זה…).

בכל מקרה, הטורניר מתקיים בתוך אולם ב-2 מגרשים סמוכים זה לזה, המכונה כמובן "המגרש המרכזי" ו"מגרש מספר 1". הסיור הזה התקיים עוד בשלב שלא היו קווים או רשת במגרש המרכזי. בשלב שאני הגעתי לסיור, התכנסו כולם ביציע של המגרש המרכזי שם דיבר המארגן בעיקר על ההנחיות לצלמים השונים שיהיו בטורניר.

לאחר מכן, התכנסנו בחדר של מסיבות העיתונאים, שם זכינו לכיבוד קל (שוב תודה) ושם התקיים דיון עקרוני יותר על סדרי הלו"ז של הטורניר ושל מסיבות העיתונאים, כולל השאלה שהוגדרה על ידי המארח שלנו כ"חשובה ביותר" – "מתי נובאק דג'וקוביץ' יעלה על המגרש?". כמו כן, עסקו בהחלטה של מארגני הטורניר לקיים את המשחקים כרגיל, אך ללא קהל, בשני ימי ראש השנה, כמו גם באמונה שלהם שיום המשחקים בשישי יסתיים לפני כניסת השבת.

לאחר שהסיור הסתיים, הלכו כתבי ערוץ הספורט לראיין את המארגנים לצורך כתבה ששודרה בטלוויזיה ביום חמישי, ואילו אני סיירתי בחדר העבודה שהוקצה לתקשורת, בסמוך לחדר של מסיבות העיתונאים, ואחר כך שוב באזור המגרשים, הפעם עם מבט על מגרש מספר 1 שכבר נראה היה מוכן עם רשת וקווים משורטטים, בניגוד למגרש המרכזי.

אני זכיתי לחוויה מעניינת ומהנה של סיור כזה, אנחנו זכינו בטורניר ATP שמתקיים בארץ לראשונה מאז 1996, ואני מקווה שנזכה גם לראות טניס איכותי בארץ בשבוע הקרוב.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.
Subscribe
Notify of
16 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
צ'יקו
25/09/2022 12:03:18

תודה עמיחי!
אני מרגיש שישראל הופכת לשם קבוע כמארחת בטורנירים. איזה כיף שאנחנו זוכים לארח טורניר ושחקן כמו דוגקוביץ'.

אלכס דוקורסקי
25/09/2022 12:59:35

עמיחי, תודה רבה ותיהנה מהצפיה במשחקים. ההחלטה על קיום המשחקים בראש השנה ללא קהל היא מעט תמוהה, אם להתבטא בעדינות.

אור
אור
25/09/2022 13:42:10

טמטום לשמו

IDO
IDO
26/09/2022 1:26:48
Reply to  אור

out of 6 days comp. they fucked up 3 of them

אור
אור
25/09/2022 13:42:59

תודה עמיחי, כיף לך

PhillySpecial
25/09/2022 13:53:17

מועדון החברות שלנו – מדינות ללא הפרדה בין דת ומדינה – ערב הסעודית, איראן, קונגו, וותיקן.
כיף שהשנה 2022 ואנחנו הולכים אחורנית.
בושה לטורניר ולמדינה

מנחם לס
25/09/2022 19:30:16

אני גאה בך עמיחי! איזה טמטום זה לשחק בראש השנה ללא קהל!

Dor
Dor
26/09/2022 0:17:11

אני מקווה שלא הבנתי נכון, אבל ייתכן שהטורניר מתחיל בחג והמשחקים בלי קהל? זה מטעמי דת? יכול להיות שאנחנו באמת ככ עמוק בבור בשחור הזה? מעניין איך מסבירים את זה לדג׳וקוביץ׳ ולשאר השחקנים (הגעתם למדינה שרק נראית מתקדמת, תכלס נחתתם באיראן…)

IDO
IDO
26/09/2022 0:51:52

מה קרא לך שם בלעתם רעל?
הטורנירים ברוסיה וסין מבוטלים פעם במליון שנה, אז יש לכם הזדמנות לארח ואתם דופקים את זה עם אירוח בלי קהל בגלל חג ציקמוק וכניסת שבת? תתקדמו…. ואזכור הדת של המשתתפים? יש לך את זה ביותר גזעני?

מומלץ לכולם ללכת לראות. טניס זה אחד הספורטים היותר מלהיבים מהצגרש, הפער בין דממה מוחלטת לעידוד במאה אחוז יכול לרגש כל אחד. מומלץ להשיג כרטיס מאחורי השחקן.

אבי טרכטמן
26/09/2022 6:21:25

למה שופובלוב, עוד סוג של ישראלי לשעבר, לא מגיע?

sroni741
sroni741
26/09/2022 6:42:41

התנהלות מביכה/עלובה לכל אורך הדרך. גם אם רציתי לקנות כרטיסים במחירים מופקעים לתחרות זו הייתה משימה בלתי אפשרית כמעט כשכל הכרטיסים במחירים ה"שפויים" נמכרו תוך דקות ספורות באתר הזוי . לאחר מכן כל הפארסה של ביטול הצפייה בימים הקדושים, דווקא כשיש חופש והכי נוח להגיע. ובכלל מכירת כרטיסים ואח"כ ביטולם ואז שוב השארה מרוב בלגאן כבר לא הבנתי מה הם עושים.. בקיצור במקום להפוך את התחרות לחוויה הפכו אותה לבדיחה. עד שכבר מגיע טניס לכאן הורסים את זה, כמה חבל. ואנחנו עוד צריכים להגיד תודה לאוליגרכים הצדיקים שהצליחו להביא את הטורניר הזה לארץ הקודש…

Yinon Yavor
26/09/2022 10:23:08

זה נשמע באמת הזוי. האם המארגנים של הטורניר דתיים אדוקים?
בהקשר של זה שמדובר בטורניר ראשון כאן, חשוב לזכור משפט חכם שפעם אמרו לי:
"אין הזדמנות שניה ליצור רושם ראשוני"

martin
martin
28/09/2022 0:42:18

מי שתורם מיליונים מכיסו כדי להביא את הטורניר הוא יהודי שומר תורה ומצוות, שמעדיף לוותר על חלק מההכנסות.

אי אפשר להזיז את התאריך מפני שהטורניר הוא חל ק מסבב שנתי קבוע, ורק בגלל ביטול של מדינה מארחת הצליחו למשוך אותו לישראל