רבע גמר היורוליג – תמונת מצב / אהרון שדה

לפני שנדבר על הסדירה של מכבי מול מילאנו נציץ לרגע ביתר הסדרות:

כפי שהיה צפוי ברצלונה ,ריאל וצסק"א שהם הקבוצות הטובות במפעל ללא ערער ועוד עם יתרון הביתיות נמצאות בדרך הבטוחה לפיינל פור. ברצלונה נמצאת באמצעו של טיול רגוע ונינוח. גם ריאל לא התקשתה יותר מדי עד כה . דווקא צסק"א כמעט ושמטה את המשחק הראשון ונזקקה להארכה אך במשחק השני הביסה את פנא ללא תנאי. היווניות הצליחו לדגדג במשחק אחד את יריבותיהם אך לא ניצלו זאת . כל שלושת המובילות צפויות להיפגש במילאנו והם יזמינו כרטיסים לשם השבוע מי מהר יותר (ברצלונה ) ומי פחות.

כמה משפטים על מילאנו -מכבי:

1. אובדן הביתיות

כפי שצפינו מראש הקבוצה היחידה שעם יתרון ביתיות שלא יכולה להזמין כרטיס לפיינל פור היא מילאנו (ולא בגלל שהפינל פור אצלה ). מילאנו בכל הכבוד נחותה מיתר הקבוצות שזכו ביתרון הביתיות הן מבחינת רמת הכדורסל והן מבחינה מנטלית וכל מה שמסביב (ניסיון ,מסורת). ובשורה התחתונה מכבי השיגה את מה שהיא קיוותה וזה להעביר את ההכרעה לנוקיה.

2. למה אני מוטרד?

לכאורה בתור אוהד אני צריך להיות מרוצה כפי שחזיתי מכבי יצאה בשלום בתוצאה המקווה ובאה לסגור עניין בנוקיה . ובכל זאת איני לגמרי מרוצה וניתן להגיד שאני מסתובב מוטרד מאד בימים אלו.

למה? בראש ובראשונה בכך שמבחינת כדורסל נטו היה כאן נוקאאוט של מילאנו . אי אפשר להתכחש לכך שבכדורסל נטו התוצאה היא 0-2 מילאנו. ומכבי ובלאט לא הצליחו למצוא מענה לאתגרים שהציבה בפניהם מילאנו וזה מתסכל מאד היות ולמכבי יש יתרונות מקצועיים שלא באו לידי ביטוי באיטליה.

3. חזקת החפות (סנגוריה על בלאט ומכבי)

בכל זאת אני רוצה לקוות שהסיבה המרכזית שמכבי נראתה כפי שהיא נראתה קשורה פחות או יותר לסיבות הללו. מכבי כבר לקחה את המשחק הראשון בחוץ…(גנבה את האפיקומן …אך בשורה התחתונה השיגה את המטרה). לכן למרות שמתחילה מכבי התכוונה להתמקד במשחק השני (שזה אומר לא לוותר על משחק 1 אך …לשים דגש על משחק 2 ). הרי שבפועל כל התכנונים השתנו בעקבות משחק 1. מילאנו יכולה הייתה לבחור להתפרק ..אך היא בחרה להילחם. ולכן במציאות שכזו שמילאנו משחקת על כבודה ועידוד אקסטרה של הקהל ההפסד היה צפוי.  דיוויד גם נצרך לקבל החלטה אסטרטגית האם ללכת על המשחק בכל הכוח ולנסות להחזיר את סופו או לא לקחת סיכונים מיותרים והוא בחר באפשרות השנייה . אני מניח שאם מכבי הייתה מגיע לאחר הפסד במשחק הראשון מכבי הייתה עושה הכל בכדי שסופו ישחק במשחק השני .

4. עד כמה הביתיות משמעותית?

בעיני שאלת השאלות ואין לי תשובה כרגע ולכן אני במתח אבקש לומר כמה מילים: בגדול אני אף פעם לא מאמין שיתרון ביתיות הוא יתרון אוטומטי . ראשית, לפעמים יש על הביתית לחץ גדול (ראו נס זאלג'ריס למרות הסוף הטוב …). שנית, ברמות הללו קודם כל צריך להציג יכולת ורמת כדורסל. כאן המקום לציין שמילאנו לא פראיירית וניצחה כבר בטורקיה את פנרבחצ'ה במשחק משמעותי מאד וכן באתונה את אולימפיקוס אלופת היורליג. ככה שמבחינה זו נוקיה לא אמורה להפחיד אותה יותר מדי.

אבל יש גם צד שני והוא שלתפיסתי המפגש הזו מוליד לנו המון הופכיות .הווה אומר הרבה מיתרונות מילאנו הם בדיוק החסרונות של מכבי והפוך. ולכן בהחלט ייתכן שמה שאמור לקרות בכזו סוג של יריבות היא …שכל קבוצה תנצל את הביתיות עד תום. ולכן לכאורה המסקנה המתבקשת היא שמילאנו הייתה אמורה לנצח סוג כזה של "מיץ מץ " בתוצאה 2-3. לפחות מבחינת אחוז השלשות של משחק מספר 2 קשה להאמין שמכבי תקלע ב 22 אחוז (5/22 ) וסביר מאד שמילאנו תקלע הרבה פחות טוב מ 46 אחוז (13/28 ).

מכיוון שהאחוז מכבי מטווח 2 הנקודות היה טוב במקצת ממילאנו גם באיטליה הרי שאם פרמטר השלשות בנוקיה יהיה כצפוי לטובת מכבי נראה שמכבי תנצח.

5. שורה תחתונה 

לתפיסתי יתרון ביתיות אמור לבוא לידי ביטוי במיוחד במשחק הראשון מבין ה 2. במשחק השני בכל זאת מתרגלים לאולם וכו'. אך המשחק השני יביא לידי ביטוי גם אופי הרבה אופי וגם רגליים טריות. לכן נראה לי שאם מכבי תנצח במוצאי החג היא תחגוג עוד חג ביום רביעי.

6. הפרדוקס שלי

הייתי יכול לכתוב פוסט שלם על איך זה להיות אוהד קבוצה שמשחקת והוא…לא יודע את התוצאה של המשחק הקריטי במשך יממה שלמה…זה מה שקורה לאוהד דתי ש…לא קם בזמן לביהכ"ס או לחליפין שבבית הכנסת בישוב אין חולי כדורסל (תתפלאו ישנם מקומות כאלה ). לכן רצתי לומר שאני מקווה שמכבי ינצחו השבוע פעמיים.כי אני כאוהד ועוד דתי, לא מעוניין להגיע פעם נוספת למילאנו ועוד לשחק בשבת……

הבעיה שאם מכבי תנצח פעמיים היא ….תגיע למילנו לשחק בשבת ( כנראה נגד צסק"א בפיינל פור ).

מנחם לס

בעל האתר ועורך ראשי

לפוסט הזה יש 9 תגובות

  1. האמת היא שגם אני יצאתי מוטרד אחרי המשחק השני במיוחד אחרי הציפיות מהניצחון ההרואי במשחק הראשון
    אבל בבוקר קמתי ונזכרתי שבסך הכל מכבי עשתה את שאלה היא גנבה את הביתיות והעבירה את ההכרעה לנוקיה
    כמו כן חשוב לזכור שמילאנו קלעו שלשות באחוזים לא הגיוניים ומכבי החטיאו הרבה ושיחקו בלי סופו כל אלו ישתנו בנוקיה כאשר סופו ישחק השלשות של מכבי יכנסו בעוד שהשלשות של מילאנו קצת פחות
    אני עדיין מאמין ביכולתה של מכבי לנצח את הסדרה ולעלות לפיינל פור

  2. לקלוע באחוזים כאלה מה-3 צריכים עזרה משמים, לא ביתיות. אני לא מאמין שמילנו יכולה לתת יום קליעות כזה פעם שנייה – בבית או ביד אליהו, ולכן למכבי יש סכוי של בערך 55% לנצח את שני הבאים.

  3. אני חוזר לוויכוח שלפני הסדרה שטענתי שהסיכוי הוא 65-35 למילאנו ואני עדיין חושב כך אלא אם מכבי תעשה מהפך של 180 מעלות אין לה סיכוי לקחת את 2 המשחקים אתם מתמקדים בשלשות אבל גם ללא השלשות מילאנו היו טובים בלפחות 2 דרגות ממכבי. ומישהו יכול לעזאזל להסביר לי מה קורה לדרווין סמית ברגעי ההכרעה כבר סדרה שניה שהוא פשוט נעלם וזה השחקן הכי טוב במכבי

    1. בעניין סמית למיטב זכרוני זו כבר פעם שלישית כולל הסדרה מול פנא , כמו״כ גם במשחקי ההכרעה בארץ הוא לא היה טוב . לדעתי כח העונה כמעט תלויה בברכיים של סופו והשלשות של בלו ופניני .

    2. זו בדיוק הבעיה של מכבי היא קבוצה של שחקנים משלימים סמית שנחשב כשחקן הכי טוב שלה הוא לא יותר משחקן משלים הוא לא יכול להוביל קבוצה בטח שלא מבחינה התקפית והוא נעלם בכל משחק חשוב
      למכבי אין שחקן אחד שאפשר להסתמך עליו בעוד שלכל שאר הקבוצות החזקות יש

  4. אהרון אני שותף לדאגה שלך. מילאנו מבחינת כדורסל שולטת בסדרה עד כה באופן ברור. הקצב הוא שלה, היא מגיעה למצבים עפ"י תכנית המשחק שלה, ולמכבי אין תשובות לגארדים האיטלקים מבחינת רמת אגרסיביות.
    גם שחקני הפנים שלהם מצליחים להשתוות פחות או יותר, ובכך מבטלים את היתרון המכבי.
    אני מקווה שבנוקיה מכבי תקלע טוב יותר מבחוץ, ובעידוד הקהל תשחק אגרסיבי בהרבה. בנוסף אני מעריך שהקליעה מבחוץ של האיטלקים תרד באחוזים. בכל מקרה קל לא יהיה אבל אני מקווה שהמגמה תתהפך בבית ומכבי תשחק טוב יותר ותגמור ענין

  5. אגב ריאל – אלימפיאקוס אני לא שותף לדעה שהסדרה סגורה. אולימפיאקוס בבית היק קבוצה שקשה מאד לנצח. בנוסף יש להם את הווינר הכי גדול באירופה וזו קבוצה אגרסיבית מאד. בהחלט לא אתפלא אם הסדרה הזו תחזור למדריד למשחק חמישי ושם הכל יכול לקרות

  6. תודה על המאמר אהרון .
    מביא ציטוט מMBK
    " מכבי תל אביב קבוצה שנבנתה בצורה מוזרה 3 גארדים ללא קליעה אימתנית ( אוחיון , רייס ,היקמן ) 5 שחקנים שעמדתם הטיבעית היא SF ( בלו , סמית',פניני,לנדסברג ואינגלס ) ו 3 גבוהים ללא יכולת לקלוע 3 מטר מהסל ( ג'יימס , סופו , טיוס ) הפציעה של שון ג'יימס היתה הזדמנות להחתים שחקן שעשוי לשנות את התמהיל הזה ".
    כל הסגל של מכבי נבנה בצורה הזויה כבר שנים.
    הרכב מכבי השנה, זו הסיבה האמיתי לדאגה נראה כי לא הייתה מחשבה תחילה מאחורי ההחלטות שנלקחו לגביו.
    יש לציין שלמרות זאת בלאט מצליח לעשות קבוצה לא רעה מסך החלקים שיש לו אבל לא בטוח שזה יספיק השנה.
    יותר מדי חסרונות. אייך לא הביאו 4 PF, סטרץ פור או משהו בסגנון לא מבין את זה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט