נס מילאנו / אלעד אייל

סדרות ההצלבה שהחלו בשנת 1992 כבר סיפקו לא מעט סיפורים מרתקים שנכנסו להיסטוריה של הכדורסל האירופאי בכלל ושל מכבי ת"א בפרט, אבל אם יש סדרה שמזכירה לי במיוחד את המשחק הראשון אמש, זו הסדרה המופלאה מול פאף בולוניה אי שם בעונת 1999-00.

הסדרה הזו הגדירה במידה רבה את מכבי ת"א שבה שיחקו אז בין היתר שפר מקדונלד והאפמן. מכבי סיימה אז את שלב הבתים השני במאזן מושלם של 0:6 שזיכה אותה במקום הראשון בבית, וביתרון הביתיות בשלב ההצלבה. לרוע המזל, הקבוצה שעמדה מנגד הייתה אחת הקבוצות הגדולות באירופה באותן שנים עם כוכבים אירופיים אדירים. מספיק להציץ בשמות כדי להיוכח כמה חזקה הייתה אז בולוניה: קרלטון מאיירס, מרקו יאריץ', קרנישובאס, פוצ'קה, באזילה, ווראנקוביץ' – הענק הקרואטי שהעניק גביע ראשון דרמטי לפנאתינייקוס שלוש שנים קודם לכן, בחסימה לא חוקית מול ברצלונה. בקיצור זו הייתה קבוצה שאיש לא רצה לפגוש בה, עם או בלי ביתיות.

הסיפור של הסדרה ההיא היה הפסד ביתי דרמטי למכבי. מחצית ראשונה רעה מאד של מכבי מול תצוגת צליפות של בולוניה ופיגור 15 במחצית, הכניסה את מכבי לבור עמוק מול הקהל הביתי. מכבי חזרה בהדרגה למשחק עם הגנה חזקה, אבל בולוניה הצליחה לשמור על היתרון וניצחה בשלוש נקודות כדי להעביר את ההכרעה הביתה. מכבי עד אז לא ניצחה מעולם באולם בבולוניה, ואיש לא האמין שמכבי יכולה לעשות את הבלתי יאמן מול קבוצה כל כך חזקה ומנוסה וכולם כבר ביכו את אבדן העלייה לפיינל פור. במכבי הורידו פרופיל ועבדו קשה כדי לעשות את הבלתי יאומן. בבולוניה לעומת זאת הייתה זחיחות מסוימת, והם הגיעו למשחק פחות דרוכים, כשהם מאמינים שהכרטיס כבר בכיסם. מכבי במחצית ראשונה מצוינת הצליחה לקלוע 45 נקודות מול 36 בלבד של הבולונזים. במחצית השנייה הספגטים כבר הבינו שמכבי לא באה לטייל, והחלו לצמק את ההפרש בהדרגה. הקהל החל להתעורר שם, והמשחק הפך צמוד מאד, כשהשיא היה החטאת צעד וחצי איטלקי, שהיה מחזיר להם את היתרון. מכבי הצליחה לשמור על הראש ולעשות את הפעולות הנכונות, ויצאה עם ניצחון חוץ ענק 73:80 מאחד האולמות המפחידים באירופה. בשלב הזה כבר היה ברור שמכבי לא תפסיד שוב בבית, ואכן אחרי מחצית ראשונה צמודה, נגמר לפוצ'קה האטרייה ולחבריו הכוח, ומכבי דרסה אותם 64:79 ועלתה לפיינל פור ראשון אחרי עשור.

נייט האפמן קולע עונשין (19 מ-19) ומנצח למכבי את המשחק בבולוניה ואת סדרת רבע הגמר שנת 2000

המסקנות שלי מאותה סדרה היו:

1. יתרון ביתיות הוא על הנייר בלבד, והוא כשלעצמו אינו מבטיח דבר.

2. תמיכה של הקהל והמגרש הביתי עלולה מהר מאד להפוך לחרב פיפיות ולגרום לפיק ברכיים.

3. מועדון גדול נמדד ביכולת שלו להתמודד עם רגעי משבר וניצחון בסדרה יכול לקום וליפול על היכולת המנטלית של שחקנים ומאמן.

אחת לאחת אותן מסקנות ממשחק אמש מכבי ת"א הפסידה בנוק אאוט בכ"ח 25:41 ומסרה פחות אסיסטים 13:20, וצריך לומר את האמת – במשך 38 דקות המשחק היה בשליטה ברורה של האיטלקים. הם היו ראשונים לכדורים החשובים, הביאו יותר אנרגיה והלהבות, והניעו את הכדור למקומות הנוחים להם. מה שקרה בשתי הדקות האחרונות הוא במידה רבה קשור לניסיון, וליכולת של מכבי גם אם לא תכננה זאת להעביר ליריבה את הלחץ. פתאום כל הפעולות שנראו כל כך פשוטות, הפכו מסורבלות, הידיים רעדו, המהפך של תוקף שבטוח בניצחונו הפך פתאום לקרב על החיים. לבאנקי לא הייתה תכנית ב' לאיך עוצרים את הסחף, והגל הפך לצונאמי שריסק את הקבוצה שלו. מספיק היה להביט במבטים המפוחדים על הספסל הביתי כדי להבין מה המהפך של מכבי גרם להם שם. מבחינה מקצועית הניצחון הגיע בזכות בחירת זריקות טובה יותר, ויכולת אישית של שני שחקנים מושמצים רייס והיקמן, ויכולת הגנתית מופלאה של טיוס, שנעל את הרחבה והעיף כדורים.

המשך הסדרה תלוי רבות ביכולת המנטלית של מילאנו לקום מהמכה שספגה, והתפקיד של מכבי במשחק הקרוב הוא למנוע מהם להחזיר את האמונה. לנצח פעמיים בבית בסדרה זה לא עניין פשוט, וכדי שהלחץ לא יעבור לצד הצהוב כדאי לסגור עניין כבר מחר.

מנחם לס

בעל האתר ועורך ראשי

לפוסט הזה יש 16 תגובות

  1. מכבי נ תנה סיומת הירואית, לא פחות מזה.
    הניסיון דיבר…. כשהמאמן דייוד בלאט שהיה בכל כך הרבה אירועים כאלה מביא את הנסיון ומסביר לשחקנים שלמרות הבור יש עדיין סיכוי, לא פלא שהשחקנים מאמינים לו ובסוף מנצחים קבוצה עדיפה ויקרה יותר.
    ללדוקטור לס, לא מסכים אתך שבלאט לא מאמן טוב. מאמן טוב הוא אחד שיודע לגרום לשחקניו להוציא מעצמם יותר מ 100 אחוז ואת זה בלאט יודע לעשות למרות הביקורת על קשיחותו והפדנטיות שלו. עם שחקנים זולים ופחות טובים הוא מצליח לחולל ניסים. הבעייה היא שאחרי שהשחקנים מוציאים מעצמם את הרגעים המיוחדים בהם חזינו, הם מקבלים הצעות כפולות ומכופלות על מנת שיעזבו את מכבי. הכסף מדבר!

  2. תודה על הפוסט.
    נהניתי מהמשחק לא פחות ממשחק פלייאוף משל NBA!
    בסופו של דבר היה זה סיום מטורף של רייס שעשה את הנצחון והציל לבלאט את התחת. הוא נראה בדיוק כמו ביינום בצורת המשחק, במהירות, בחדירה, בהכל.
    הוא החזיר את מכבי כמעט בעצמו ברבע הרביעי מדפציט של 12 אחרי שבשלושת רבעי המשחק הוא היה איום ומתחת לכל בקורת.
    לכן קשה לי מאד להוציא מסקנות על המשחק, זאת היתה בעיקר התעלות נטו של רייס יותר מכל דבר אחר.

    1. מנחם שיטת הסדרות באירופה שונה מהאן בי איי בכך שלא תמיד הקבוצות נפגשות קודם לכן והמשחק הראשון הוא לפעמים גישושים והסתגלות לאולם ולקהל. במקרים רבים בשנים האחרונות קבוצות שניצחו בחוץ אחד משני המשחקים הראשונים גם עלו בסופו של דבר. לא הגיוני בעיני שהפסד היה רשום על שמו של בלאט, אבל הניצחון רשום על רייס. את בלאט צריך לשפוט בסיום הסדרה. שתי הקבוצות שוות מקצועית פחות או יותר, מבחינה מנטלית מכבי הגיעה מוכנה יותר וזה היה ההבדל בסוף. רייס והיקמן הם אלה שהביאו זאת לידי ביטוי אבל מי שחתום על כך הוא בלאט

  3. ד"ר רזי כל מילה בסלע. בלאט בין שלושת המאמנים הטובים ביבשת, ואם יעזוב יותיר חור גדול בעמדת הקואץ'.
    למרות שאתמול דייויד עצמו הודה בראיון שהוא כבר החשב על המשחק השני. הסתכלתי עליו במהלך המשחק והוא באמת היה רגוע מאד אתמול. השקט והנסיון שלו הקרינו על הקבוצה כולה.
    אגב הסרטון המצורף מעורר געגועים גדולים לישראלים של פעם – שפר, הנפלד, בורשטיין, קטש שכבר היה אז בפאו. חבל שהיום כבר אין ישראלים מובילים ברמה הזו

  4. תודה על הפוסט
    מילאנו קבוצה מטומטמת היו להם 2 פאולים לתת
    ביצעו פאול בלתי ספורטיבי ובנוסף פאול וסל על רייס
    אינטלגצית משחק נמוכה
    אגב הייתה סדרה הין סיינה לאולמפיאקוס המשחק הראשון נגמר 89:41 והסדרה נגמרה 1:3 לסיינה
    לא למהר לשמוח

    1. מטומטמת או חסרת ניסיון. לדעתי הפסד כמו אתמול קשה מנטלית הרבה יותר מהתבוסה ההיא שסיינה קיבלה. המשחק ההוא היה בחוץ ושם כלום לא הלך לסיינה כל המשחק ובשלב יחסית מוקדם הם הבינו שהמשחק גמור.
      פה מילאנו שלטה באופן די ברור, ומשום מקום הגיע הקאמבק הזה, וזה יכול לרסק מנטלית. למרות הכל אני מסכים שכלום לא גמור, אבל הרבה תלוי ביכולת של מילאנו לקום מהקרשים. הדגש שלי בטור הזה הוא על הניסיון של מכבי כמועדון, מה שנהוג לכנות רוח המועדון. בנוסף אני חושב שהלחץ של הפיינל פור הביתי מוסיף משקולת גדולה על האיטלקים במיוחד אחרי כל כך הרבה שנים שהם לא היו בסביבה. בכל מקרה גם הפסד מחר יחזיר את מכבי במצב שבו היא רצתה להיות – לסגור ענין בבית, ואני מקווה שמכבי תצליח לעשות זאת.

  5. אני מת על בלאט אבל אתמול היה ניצחון של מומנטום בלתי אפשרי. מכבי ניצחו משחק שאני לא זוכר מתי קבוצה פחות טובה משמעותית לאורך כל המשחק מנצחת. דה זה וו מטורף ללייקרס פורטלנד.

  6. בסדרה המפורסמת מול בקולוניה נוצר המיתוס על ההנהלה של מכבי ששכרו מטוס והגיעו לבולוניה לפני בקולוניה עצמה כמו כן באותו משחק הפמן היה עם 19 מ19 מהעונשין נתון לא נתפס בטח לסנטר ודבר שלישי חיכיתי כל הלילה בשביל כרטיסים למשחק השלישי היה מטורף

  7. האפמן נתן משחק עצום באותו ערב 29 נקודות ופשוט התעלל בהם, אבל מכבי כולה נתנה משחק מצוין. אני חושב שהסדרה ההיא עיצבה במידה רבה את כל המילניום של מכבי כקבוצה שתמיד מאמינה ביכולתה לנצח, למרות שגם למכבי היו נפילות מנטליות ומקצועיות גדולות בתקופה הזו כמו בסדרה מול פרטיזן שכולם הגיעו אליה זחוחים ומדושנים.

    אסי מה דעתך כמאמן על הקאמבק המדהים הזה ? מעניין לשמוע ממישהו שעומד על הקווים איך אתה רואה זאת בעיניים מקצועיות.

  8. אני חושב שבלאט כיום הוא מספר 2 באירופה שני רק לאוברדוביץ .יחד עם זאת אתמול הניצחון רשום קודם כל על שמו של שמעון מזרחי וכל מה שהוא ייצר במותג הנקרא ״רוח המועדון ״. בכל זאת זה ששני עונות בתקופת בלאט מכבי בסגל שחקנים מוגבל מאד עושה משהו כמעט בלתי אפשרי ( אשתקד עצם העלייה להצלבה). היא גם לזכות בלאט שדורש משחקניו להשאיר הכל במגרש .יצא לי לשוחח היום עם אלעד ואמרתי לו של תפיסתי יש בהתייחסות למילאנו שני נקודות .1. בצד המקצועי : ובצד זה מדובר בסדרת כדורסל מרתקת כי יתרונות של כל קבוצה הם החיסרונות של יריבתה .מבחינה זו מילאנו ניצחה אתמול ולתחושתי כל יום הוא יום חדש לחלוטין

  9. איזה סדרה זו הייתה.
    מכבי הייתה אז קבוצה מופלאה.
    ראיתי את המשחק בכיכר, על מסכי ענק. היו איזה מיליון אנשים והפנינג אמיתי.

  10. ראיתי את סוף המשחק בנייד תוך כדי שאני הולך לי ברחוב השלשלת בואכה הכותל המערבי. פשוט תענוג של חול המועד.

    1. אני מנסה לדמיין אותך צביקה הולך עם זוגות עיניים של סקרנים מאחורי הגב. תגיד גם ברחוב מתלהבים בשאגות שמעירות את השכנים ?

  11. בניגוד לאתרים אחרים משמח לקרוא תגובות ענייניות ומנומקות של אוהדי ירושלים בכל הנוגע למה שקורה עם מכבי תל אביב.
    כולנו אוהבי כדורסל, גם אם לבנו נתון לקבוצות שונות.
    האהבה חשובה יותר.
    גם אני בתור אוהד חולון שמח בכל משחק שירושלים מנצחת באירופה
    או כל קבוצה אחרת שבמקרה מגיעה למפעלים בחו"ל
    יישר כח, וכן ירבו

  12. אני מסכים איתך berch חלק מהכיף באתר הזה הוא שאוהדים יודעים לשים את היריבות הספורטיבית בצד ולזכור שזה רק ספורט.

    אגב הסטטיסטיקה לחלוטין לטובת מכבי. ע היום רק 3 קבוצות שהפסידו בבית משחק ראשון בהצלבה חזרו לניצחון בסדרה כולה ואלו שמות:
    מכבי ת"א – פאף בולוניה 1999-00
    צסק"א – אולימפיאקוס 2007-8 צסקא זכתה אח"כ בגביע בניצחון על מכבי
    וברצלונה – טאו ויטוריה עונת 2008-9 זו ברצלונה ששנה אח"כ זכתה ביורוליג. בכל מקרה אלו היו קבוצות גדולות אולי למעט מכבי שרק בדיעבד התברר שהיא קבוצה אדירה. בכל אופן אם מכבי תאפשר למילאנו לצאת מהמצב הזה היא תהיה אחת הפראייריות הגדולות בהיסטוריה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט