"להיות כדורסלן דתי זה לא בשמיים" -ראיון עם נווה מינץ /שחר צ'קוטאי

*פורסם בעיתון "שביעי" תחת שמי.

רגע אחרי הזכייה, נווה מינץ. קרדיט – רום שקד ולילך וייס

לפני שבועיים, בשעת צהריים מהבילה ושקטה של יום שישי, שככו אדי החגיגות מזכייתה של הפועל חולון באליפות המדינה בכדורסל. כבר אז הגיע תורה של אלופה חדשה להניף צלחת:
קבוצת הנוער של הפועל גלבוע/מעיינות, שניצחה את הפועל ת"א 99: 95 בתום דרמה גדולה.
אחד המצטיינים במגרש היה נוה מינץ, בן 18 מנחושה, חובש כיפה, שסיים עם דאבל-דאבל של 12 נקודות ו-11 ריבאונדים; עבורו זו הייתה גמ זכייה בדאבל, אחרי שכבר הניף את גביע המדינה לנערים מוקדם יותר העונה.

"במהלך הפלייאוף לא ראיתי את הבית במשך כמעט שבעה שבועות", מספר מינץ בראיון. "ההורים שלי הגיעו לגמר יחד עם חברי הטוב נריה פאר, אבל היו חייבים למהר הביתה כדי להגיע בזמן לשבת, ולא היו יכולים להישאר לחגיגות. אוהדי הפועל ת"א הדליקו אבוקות שגרמו להפסקת חשמל במהלך המשחק, והזמנים התארכו. נסעתי עם הקבוצה בחזרה לגלבוע ושם עשיתי את השבת. הגענו ממש על הקשקש, רק חצי שעה לפני הדלקת הנרות ירדתי מהאוטובוס בדירה".

אז גם אתה לא ממש הספקת לחגוג.
"דווקא כן. מנהל הקבוצה הציע שנחגוג ביום ראשון, כדי שגם אני אוכל להשתתף, השחקנים הסכימו וזה מה שעשינו".

קרדיט צילום – רום שקד, לילך וייס

מינץ, 2.04 מ', התחבר לכדורסל בגיל מאוחר, רק כשהגיע לכיתה ט'. "תמיד אמרו לי 'חבל שאתה לא משחק' בגלל שהייתי גבוה, ובגיל 15 התחלתי לשחק עם חבר והתאהבתי בזה. חבר של אבא קישר אותנו לקבוצה בגלבוע/מעיינות, הלכתי לאימון אחד – ובערב התקשרו והודיעו לי שהתקבלתי.
"למדתי בבית ספר חילוני בעין חרוד. עברתי לשם כדי לשלב לימודים וכדורסל, וזה היה שונה ממה שהכרתי. במשך שלוש שנים, מכיתה ז', למדתי בישיבת נחשון. התחלתי את היום בתפילת שחרית ב-6:40 וסיימתי אותו ב-16:30.פתאום למדתי מ-8:00 עד 14:00. יש תנ"ך, אבל אין גמרא ומחשבת ישראל, ולומדים עם בנות בכיתה, מה שלא הייתי רגיל לפני. לאחר תקופה מאתגרת האנשים הנהדרים שיש פה עזרו להשתלב בצורה מלאה.

"כשהגעתי לאקדמיה לכדורסל בכיתה י', למדתי והתאמנתי עם החבר'ה שלי, אבל שיחקתי עם השנתון שמתחתיי בגלל הגיל שלי (יליד דצמבר, מהקטנים בשנתון, ש"צ). באותה עונה שכבה י' זכתה בדאבל, וכאב לי שלא הייתי חלק מזה. כשכבר הצטרפתי, הקורונה הגיעה והעונה נעצרה. לכן, הזכייה עכשיו הייתה סוג של סגירת מעגל עבורי".

את משחק השיא שלו רשם מינץ נגד מכבי טדי ת"א, כשקלע 21 נקודות וקטף שמונה ריבאונדים מול שחקן דתי אחר, בניה שרייבר. "זה נחמד ששני דתיים משחקים אחד מול השני בליגה הבכירה בנוער, אבל בזמן אמת זה לא עניין או העסיק אותי. רק רציתי לנצח".


הלימודים במסגרת דתית לא חסרים לך?
"בגלל הלימודים במקום לא דתי, הרגשתי צורך לכפר על זה בכך שאני עושה לא מעט שבתות בישיבה הקדם צבאית בברוכין. יש לי שם חברים שמארחים אותי באהבה רבה, והאווירה ממש מיוחדת".

נווה צפוי להתגייס השנה לצה"ל על תקן ספורטאי מצטיין, כדי שיהיה יכול להמשיך ולפתח את הקריירה שלו
ככדורסלן. "אני מקווה להגיע בעתיד לליגת העל ואפילו יותר, בעזרת השם".

ילד דתי יכול לגדול ולהפוך לכדורסלן מקצועני?
"ילדי ישראל, אל תפחדו ללכת עם החלום שלכם, זה אפשרי! להיות דתי ולשחק כדורסל ברמות הכי גבוהות זה לא בשמיים".

קבוצת האליפות של גלבוע מעיינות, נווה למטה באמצע

לפוסט הזה יש 89 תגובות

  1. תודה שחר. עין חרוד בי"ס נהדר ולא מפתיע שקיבלו את נווה ככ יפה. דווקא קצת מפתיע אותי הסאבטקסט שעולה מהראיון עם נווה ומהשאלות שלך על זה שבכלל לא מובן מאליו שישנו שחקן דתי…למה לא בעצם, הרי אין שום הבדל שיש לו השפעה על הכדורסל עצמו.

      1. כשאתה לוקח את כל הדתיים כמכלול אז אני מניח שאתה צודק למרות שקראתי באיזה מקום שכיום אחוז העוסקים בספורט אצל החרדים עלה. כשאתה מפלח חלקים מסוימים, נניח הכיפות הסרוגות אז האחוז בוודאי עולה משמעותית ותכלס אין סיבה שבכלל יהיה הבדל

    1. להיות ספורטאי דתי זה לא מובן מאליו, ראשית כי יש אימונים ומשחקים בשבתות, גם נווה סיפר לי שהיה לו משחק חצי גמר שהוא נאלץ להישאר לבד בדירה והגיע בהליכה ממרחק גדול למגרש כדי לשחק בשבת.
      שנית, כי המסגרות הדתיות לא תומכות בספורט, הלימודים הם עד שעה מאוחרת ודי נדיר לקבל אישור חריג.
      .
      אגב (וכאן אני מכניס את המרמור שלי), כמה אנשי תקשורת ספורט דתיים יש? מעט מאוד ביחס לאוכלוסייה, וזה לא כי הדתיים לא טובים, פשוט המשמרות בשבת, ואין אפשרות לעבוד 5 ימים בשבוע.

      1. צודק מאוד צ'יקו בנק' שהעלת .. דווקא בתקשורת יש שינוי איטי במגמה ויש גם אפשרות למשל להקליט מראש ולשלב בתוך השידורים למרות שברור שהשפעה של השבת עדיין קיימת.

        1. אני חושב שזה תלוי סביבת מגורים גם. גדלתי כילד ונער באזור הגלבוע וזוכר כבר לפני 25 שנים בגילאי ילדים ונערים שבקיבוצים הדתיים מסביב בהחלט עודדו ספורט וכדורסל במיוחד, במעלה גלבוע,
          שדה אליהו , לביא שזה יותר גליל תחתון אבל גם שיחקו מולנו..

  2. תודה שחר. וכמו שעמיחי כתב מעטים הכדורסלנים הדתיים בליגות הבכירות, גם נבירה בדפי ההיסטוריה לא תמצא רבים מדי . נדמה לי שהכי זכור בשנים האחרונות הוא ברק פלג שגדל בקיבוץ דתי ויש לו חתיכת סיפור יוצא דופן.

  3. עוד אציין שבסופו של דבר הצלחה של אדם בספורט תחרותי כגון כדורסל מוגבלת. בעיקר בגלל שבת ומעבר בין מסגרות. גם כמאמן או תפקיד דומה, אולי סקאוטר יצליו להיות. אבל שחקן דתי מוגבל להצלחה בארץ בלבד בליגה.

  4. למה צריך להתחשב בו/בדתיים?
    כבר כמה פעמים שאני נתקל בכתבות שילדה משחקת בקבוצה של ילדים ואז הם מגיעים למשחק מול קבוצה דתית והם לא מוכנים שהיא תשחק.
    אז האם זה בסדר שאחרות ינזקו בגלל שדתיים בכדורסל רוצים שיתחשבו בהם?

    1. לגבי הסיפוק האחרון שהיה – הקבוצה הדתית כן הסכימה לשחק מול הקבוצה שהייתה בה ילדה. העיתונות והפעילים החילוניים דאגו לכל היותר לציין את זה כבדרך אגב
      אני בטוח שהילדה עדיין חוותה עלבון, אבל – אם דתיים כן באים לקראת חילונים זה לא משהו שצריך להתעלם ממנו. אחרת יהיה פה רק קיטוב.

      1. לפי מה שקראתי הם לא בדיוק הסכימו וזהו
        "המאמן של אליצור אפרת הודיע שהוא אוסר על השתתפותה. הילדה פרצה בבכי, אמה הגיעה לאולם, והודיעה שאם הילדה לא משחקת, המשחק יפוצץ ולא יתקיים. לאחר דין ודברים בין הצדדים, הוחלט שהיא כן תשתתף בחלק האחרון של המשחק."
        .
        אח"כ בלחץ מסוים הוחלט שקבוצות לא יחויבו לשחק מול יריבות עם בנות בהודעה מראש

        1. כפי שכתבת, הם בסוף הסכימו.
          אני בצד החילוני כאן, אל תטעה. זה בכלל לא אמור להגיע לזה ואם בעקבות המקרה זה יישונה לכך שלא מסננים אנשים – הרווחנו.
          .
          אבל המצב כרגע הוא שמספרים את הסיפור של ילדה בת 11 ולא את הסיפור של ילדים בני 11 מהצד השני שנאלצו להתפשר על האמונות שלהם. אלו לא האמונות שלי, אני לא הולך להצדיק אותן או לאהוב אותן – אבל מי שם אותי לשפוט אם הרגשות של ילדים דתיים נפגעים יותר או פחות כשהם נאלצים להתפשר בסיטואציה הזו.
          הם התפשרו. צריך לפרגן להם על זה. דתיים שאני מכיר מתפשרים על עוד דברים. קל להתעלם מזה ולהתעסק דווקא במה שמעצבן, כי זה מה שהופך לויראלי. אני רק לא רואה לאן זה מביא אותנו.

          1. אם האמונה שלך מפריעה לך לשחק כדורסל אבל מונעת ממישהו אחר לשחק (ואנחנו מדברים כאן על ילדים למען השם) אז שלא ישחקו עם כל הצער שבדבר. כדאי באמת שיתעסקו באמת בדברים האלה כמה שיותר כי יש לא מעט תחומים אחרים שבהם המצב אותו דבר ולא הולך להשתנות בקרוב

      2. יונתן, אתה אולי מבולבל קצת. אם הדתיים לא היו משחקים, אז היא היתה משחקת. הם לא באו לקראת החילוניים כי החילוניים לא יצרו שום בעיה, אלא הם יצרו את הבעיה עם המגבלות שהם כופים על אחרים.
        שנית, אני ניסיתי למצוא את הכתוב ששודרו בחדשות. מצאתי לדוגמה כתבה מנובמבר 2011:
        https://www.mako.co.il/news-sport/basketball-2021_q4/Article-eb84c4a41975d71027.htm
        והיא לא שיחקה.
        אם זו בחירה בין הנערות הללו שלא עשו כל רע לדתיים שלא מתחשק להם לשחק מול נערות, אז אני בוחר בצד של הנערות. אם הם לא רוצים לשחק, שלא ישחקו.

        1. בסוף הדתיים שיחקו – והיא שיחקה.
          המגבלות שהם כופים על אחרים – הם כרגע בחוק שעומד לצידם. אני לא מסכים עם החוק, לא מצדיק את החינוך שלהם – אבל בסופו של דבר זה לא "דתיים מרושעים מול ילדה" אלה ילדים שקיבלו חינוך מסוים מול ילדים שקיבלו חינוך אחר. אם אתה לא מסוגל לראות את האנושיות בצד האחר בשם האידיאולוגיה שלך – אז אתה לא עושה את זה נכון.
          .
          זה היה לגבי המקרה הזה. לא מרגיש צורך להבהיר שוב את עמדותיי הדתיות/פוליטיות.

          1. הנה:
            זה הסוף של המקרה שדיברתי עליו.
            "ביציאה מחדר המאמנים ראה סלומון כי בהתאם להנחיה שלו, המאמן העלה את איילה למגרש וכי שחקני "אליצור" ממשיכים במשחק, ובכך הגיעה הדרמה לסיומה."
            מי שהיה שם אומר בפירוש שהדרמה הגיעה לסיומה.
            אין לי בעיה עם זה שהדרמה נמשכת בשינוי החוקים והלוואי וישונו. עם שאלות כמו "למה צריך להתחשב בו/בדתיים?" אני פחות מסתדר.

            https://www.m-y-net.co.il/%D7%9E%D7%98%D7%94-%D7%99%D7%94%D7%95%D7%93%D7%94/%D7%9E%D7%98%D7%94-%D7%99%D7%94%D7%95%D7%93%D7%94-%D7%9C%D7%90-%D7%A0%D7%90%D7%A4%D7%A9%D7%A8-%D7%90%D7%A4%D7%9C%D7%99%D7%94-%D7%9E%D7%92%D7%93%D7%A8%D7%99%D7%AA-%D7%91%D7%A7%D7%91%D7%95%D7%A6%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%A1%D7%A4%D7%95%D7%A8%D7%98/

            1. התגובה שלי מתייחסת לכתבה שאני הבאתי. בזמן שכתבתי את התגובה שלי אתה הספקת להגיב עוד פעם.

          2. "בשבוע שעבר היא נאלצה להישאר על הספסל, רק בגלל שהיא בת – ויצאה למאבק •"

            איך הם חונכו או לא חונכו לא מצדיק את זה. או שיקימו להם ליגה משלהם או שישחקו ביחד איתה או שישחקו בשכונה.

            1. אז מסתבר שיש דתיים שכן לומדים להתפשר וכאלה שלא.
              אלה שלא – גם להם יש רגשות ויש את העולם שבו הם גדלים. שיקימו להם ליגה משלהם או שכונה או מה שרוצים. אבל בהנחה שהם אלה שעושים ויתור – לא צריך להתעלם מזה או להקטין את זה. זה להשיג את מה שאנחנו רוצים ואז לדרוש עוד. זו לא דרך לגשר על פערים או לבקש שייתחשבו בך שוב בהמשך.

            2. אני עדיין לא מבין על איזה ויתור אתה מדבר?
              היא רוצה לשחק ואין לה בעיה לשחק.
              הם לא רוצים לשחק כי האמונה שלהם היא אחרת? שלא ישחקו. אף אחד לא מכריח אותם.

              אני בעד חופש דת. שכל אחד יעשה מה שטוב לא. אני לא בעד כפיה של צד אחד של ערכיו הדתיים על הצד השני.

            3. הם נרשמו לפעילות מסויימת שמובטח בה להם שהיא תהיה לפי העקרונות שלהם. להבנתי החוקה של הליגה גם לטובתם.
              הם ויתרו על שני הדברים. זה זלזול מוחלט להתעלם מזה.

            4. מה זה אומרת פעילות מסויימת שמובטח בה שהיא תהיה לפי העקרונות שלהם?
              הם נרשמו לאיגוד הכדורסל הדתי או לאיגוד הכדורסל?

            5. עכשיו אתה עושה את עצמך, נכון?

            6. לא, אני לא עושה את עצמי. נשמע כאילו אתה אומר שהם נרשמו לקייטנה של דתיים וצריך להתאים אותה לצרכים שלהם.
              מי החליט שהפעילות צריכה להתאים לעקרונות שלהם ולא לעקרונות של הילדה? (שבעצם אין לה שום עקרונות, היא מוכנה לשחק מול כולם ללא הבדל דת ומין).

            7. הם נרשמו לאיגודשאלה הכללים שלו.
              והם מוטים לטובת האמונות שלהם.
              רוצה לשנות את הכללים האלה? סבבה, אני איתך.
              אבל אתה בוחר להתעלם מזה שדתיים מחליטים לא להתעקש על כללים שנכתבו לטובתם ולהגדיר את זה כ"לא התחשבו". לא ברור לי הצורך להתעלם מהנתונים בשטח ואיך זה מקדם איזושהי אג'נדה.
              אני סיימתי.

      3. למיטב ידיעתי הקבוצה מאפרת לא הסכימה לשחק אם הילדה תשותף. לגבי הרמיזה שלך לא ממש צריך שמישהו יציף נושאים כאלה, זה קורה מדי יום

  5. איזה קשקשנים אלו הכותבים נגד הדתיים בנושא שילוב הילדה. הרי בספורט בוגרים ולמעשה בכל מסגרות הספורט שיש בעולם בערך, יש חלוקה בין גברים לנשים, בנים לבנות, שממש לא הגיעה מכיוון דתי, אלא באופן די טבעי משיקולים ענייניים. אז פה שבמקרה זה גם מתאים לשיקולים הדתיים של קבוצה של דתיים, אז נעשה דווקא ונשלב בת, במקום שמעשית זה רק קוריוז ולא באמת יכול להישאר לרמות הגבוהות יותר, ובואו נצייר את הדתיים כחשוכים ומדירים. הרשו לי להגיד על זה פחחחחח

    1. יש לזה סיבה מאוד טובה. מציע לך לבדוק למה בגילאים צעירים ילדות משחקות עם ילדים ולחזור אלינו אחרי שתדע את התשובה.

    2. אתה קשקשן, אף אחד בעולם (חוץ ממדינות מוסלמיות מסוימות) לא מונעים מילדה לשחק חס וחלילה עם ילדים ביחד, אתה יכול לדבר על מסגרות וחלוקה וקוריוז ודווקא ולא מכיוון דתי עד מחר אבל האמת הפשוטה היא שלפחות במקרה הזה זה בדיוק ההפך ואתה יודע את זה

      1. קשקשנים ממשיכים לקשקש. מחפשים איששוז מתחת לשולחן. בחינוך דתי הקבוצות לא מעורבות מעל גיל מסויים (כיתה ד) שזה תכלס גם הגיל שבכלל מתחילות ליגות בין בתי ספר. ומגיל לא הרבה יותר גדול, לא שאני יודע בדיוק אבל אני משער שמ כיתה ז ומעלה, אצל כולם משחקים נפרד. אז מה הקטע?

        1. חחח, תמשיך לקשקש ולקרוא ככה לאחרים
          אני אישית שיחקתי עם ונגד בנות במחנה קיץ של עיריית חיפה בכיתה ה' אם אני זוכר נכון ולאף אחד לא היה אכפת
          זה שישנה הפרדה מגיל מסוים (והיא לא "קשיחה" שאם ילדה עולה לשחק אז לוקחים את הכדור והולכים הביתה) לא משנה את העובדה שאף אחד לא מונע מילדות לשחק עם ילדים במיוחד בגילאים המדוברים אלא ממניעים דתיים ואתה יודע את זה מצוין
          אתה גם החלטת שזה קוריוז ו"דווקא" סתם מאינטרס, הרי כל העובדות מהמקרה ידועות וכתובות בכתבה
          אז כאמור תמשיך לקשקש ותקרא לי איך שאתה רוצה, בהצלחה

    3. צביקה, שב מאחורה באוטובוס בבקשה, וגם עשה טובה, תגיב רק בימי שלישי ולא יותר ממשפט או שניים. תבין, פשוט, ככה הדת שלי מכתיבה לגבי אנשים מסוגך. אני בטוח שתסכים שמדובר בבקשה להתחשב ותו לא, אז אל תעשה דווקא (כי למה לפגוע ברגשות?) ותעשה בדיוק מה שאני מצווה, בבקשה.

    4. עקרונית הסיבות ההיסטוריות והענייניות להפרדה היו שנשים החלו להיות יותר מדי טובות בספורט ואיימו על השיאים של הגברים (ב-1910-1920). זה הפחיד את הגברים יותר מדי, במיוחד את השמרנים אנטי-סופרג'יסטיים של התקופה והם דאגו להילחם עבור ההגבלה. באותה תקופה גם התפתחו רוב האגודות והתארגנויות הספורט שאנחנו מכירים, או אלו שהפכו אחר כך למה שאנחנו מכירים, והם קבעו את ההפרדות האלו בחוק.
      במשך שנים לא נלחמו על שינוי בתחום בין היתר בגלל שספורט נשים הושאר מאחור והיה צריך מקום שנשים יוכלו להתפתח בו (אם כי זה כבר פחות רלוונטי והופך למגבלה), כי מדובר בענף שמאוד משחק לצד השמרני (ראה למשל יחס ללהט"בים באופן כללי בספורט ביחס לחברה עצמה), ומכיוון שהיו דברים יותר חשובים להיאבק עליהם מאשר ספורט (למרות שכאמור, ספורט והסופרג'יסטיות היו קשורים מאוד אחד לשנייה).
      עקרונית כבר מזמן היינו צריכים לעבור להפרדות שונות מאשר אלו המגדריות הלא רלוונטיות לענף. כמו שבג'ודו למדו שלא כדאי לשים את זה ששוקל 100 קילו של שרירים מול משקלי הנוצה של ה-60 ק"ג, בטוח שעם טיפונת מחשבה אפשר לעשות את זה בעוד ענפים.

  6. בדקתי עכשיו באתר של איגוד הכדורסל הישראלי. גם בגיל ילדים יש ליגות ילדים וליגות ילדות. יש הפרדה. אז מי הקשקשן פה?

    1. אתה הקשקשן כי אתה מגיב על דברים שיש לך בהם אפס הבנה.
      הסיבה שיש ילדות שמשחקות בקבוצה של ילדים היא מכיוון שאין הרבה ילדות שמשחקות ולכן כדי שהן תוכלנה לשחק במקומות שאי אפשר להקים בהן קבוצת ילדות, מצרפים אותן לקבוצה של הילדים.

        1. האמת אי שזה קצת מפחיד. מחר יכולים לשנות את החוק הזה.
          אם נסתכל על החיים האמיתיים ולא על ספורט, נניח על תחבורה ציבורית בשבת. מפריע לדתיים שחילוני יסע בתחבורה ציבורית בשבת. זה קצת אבסורד שזה פחות או יותר החוק / סטטוס קוו.
          באותו אופן, עוד כמה שנים יכולים לצוץ חוקים אחרים. לפעמים חוקים הם פשוט לא טובים.

  7. ברור שהדתיים ביקשו זאת מטעמים דתיים שבאמת לא כולם אמורים מראש להתחשב בהם. אבל הנה תעשה חשבון. רוב מוחלט של ילדים דתיים בגילאים אלו פשוט לא ישחקו עם בנות כי זאת ההלכה. והם הרבה יותר במספרים מאשר אותם בנות בודדות שלמעשה נאלצות לשחק בקבוצת מעורבת כי אין מספיק בנות שמשחקות. מה צריך לעשות כחברה? אני לא חושב שרק תשובה אחת נכונה.

        1. מעניין מה היית אומר אם נוצרים מספרד למשל היו אומרים שעל פי הדת שלהם אסור להם לשחק עם יהודים.. האם גם היינו מנסים להתפשר איתם?

  8. יפה, שחר. מעניין מאוד.
    האמת שיותר מאשר שהוא הצליח כדתי, מעניין אותי שהוא הצליח למרות שנולד בדצמבר. יש איזושהי הטייה מוכחת מחקרית שרוב הספורטאים המצליחים הם המבוגרים יותר בשנתון שלהם. הם מתפתחים פיזית טיפה יותר מוקדם, המאמנים מתייחסים אליהם טיפה יותר – ופערים נוצרים.
    אז כל הכבוד לו על הניצחון הכפול.
    .
    מה זה עיתון שביעי?

  9. כתבה מעניינת.
    הדתיים כמסגרות באמת פחות מכוונים ילדים לספורט, בטח ספורט מקצועני.
    אם הילדה רשומה כחוק באיגוד, לא לעניין לא לתת לה לשחק בגלל רגשות דתיים, הרגשות שלהם לא קודמים לשלה. אם הייתה קבצות בנות זה היה סיפור אחר.

    1. הייתה לפני קצת יותר מעשור שחקנית דתייה במכללות – נעמה שפיר ששיחקה במכללת טולדו. הרבנים אליהם היא הלכה התירו לה לשחק בשבת, אבל לא להתאמן, ככה שהיא קיבלה פטור מהאימונים שהתקיימו בשבת.

      1. אין לי שום יכולת להסביר כמה זה מטופש בעיני שצריך לקבל ״הכשר״ בנושא הזה (ועוד בהמון נושאים אחרים) מרבנים…פשוט מביך

        1. אף אחד לא הכריח אותה, או אף ספורטאי.ת דתי.יה אחר.ת, לקבל "הכשר" מרבנים. אנשים עושים את זה מבחירתם החופשית, ובאותה מידה יש ספורטאים.ות דתיים.ות אחרים.ות שלא שואלים.ות רבנים.

  10. עד כמה שאני יודע, הכללים היום אומרים שיש לקבוצות אפשרות לבחור שלא לשחק נגד בנות.
    לכן:
    1. בעיני זה כלל מטופש שצריך להתבטל, לפחות עד גיל מסוים. לא צריך להיות שום הבדל בגילאים צעירים, ומי שלא רוצה לשחק נגד ילדות בנות 11 שלא ישחק בכלל.
    2. בהינתן שאלו הכללים הנוכחיים, הגיוני שקבוצות יפעלו לפי האינטרס שלהן. כאמור, החוק צריך להשתנות לדעתי, אבל אני יכול להבין את חוסר הרצון לקחת חלק במשחק כזה, בעיקר כי אני מכיר מקרוב דתיים שרואים בזה משהו בעייתי (החוק לא צריך להתחשב בהם, אבל החוק הקיים עושה את זה, אז הם לא האשמים).
    3. יש כאן ערבוב בין 2 נושאים חשובים לעתיד הספורט הישראלי – קידום הנשים וקידום הדתיים. ניסיון לקדם את הדתיים על חשבון הנשים יפגע בכולם, כשבאופן טבעי אחוז לא מבוטל של הדתיים בספורט הן דתיות, כלומר נשים.

    1. איני רוצה שום דבר על חשבון מישהו אחר רק שלפעמים דברים מתנגשים. בכל טווח חוץ מילדים עד גיל ממש לא גדול, מעשית ספורטאיות בנות משחקות ומתחרות בנפרד מספורטאים בנים. זאת המציאות העולמית משיקולים מאוד פרקטיים. דווקא מתוך כוונה לעודד ספורט נשי. זה שבמקרה ההפרדה הזאת עוזרת להשתתפות של כאלו שמבחינה דתית היא גם חשובה להם, זה רווח צדדי אולי, אבל משמעותי. כי יש לא מעט דתיים באוכלוסיה. אז בגדול יש פה ווין ווין. אז השאלה היא האם כדאי להפוך את זה ללוז ללוז בשביל לפתור את בעיית ההשתתפות המועטה של בנות בכדורסל (כמו בדוגמאות שהובאה כאן) בגילאים הללו. בעיה שיכולה אולי להיפטר בדרכים אחרות (כמו למשל חוגים/קבוצות שיחברו כמה בתי ספר כדי להגיע לכמות מתאימה).

      1. כששיחקתי כדורגל בבית הספר השחקן הכי טוב בשנתון שלנו הייתה נערה בשם פזית. אז לא הייתה קבוצה לבנות, אבל אני יכול רק להניח שגם אם הייתה, פזית הייתה רוצה לשחק עם הבנים כדי לשחקן מול שחקנים טובים יותר. לכן זה לא רק שאלה של האם יש עבור אותן נערות אפשרות להשתתף בקבוצה של בנות או לא..

            1. כתם על איגוד הכדורסל ועל המדינה

            2. עצוב מאוד.
              לצערי בכל מקום שדת נכנסת, יש גזענות ושנאת האחר.
              ההווה של המדינה הזאת נראה רע מאוד והעתיד עוד יותר גרוע.
              אני מקווה שיגיע היום שהמדינה הזאת תתפצל ל-2-3 מדינות. אחת לדתיים/חרדים, אחת לערבים ואחת לאלה שרוצים לחיות את חייהם בחופשיות ללא כל מיני כפיות על אורחות חייהם.

            3. פיסטונס היקר,
              אני ממש מקווה שאתה לא באמת מתכוון לזה, כי מאחורי כל כיפה יש אדם שרק רוצה לחיות את חייו בשקט, בדיוק כמוך. אין לנו האנשים הקטנים מה לעשות עם תחבורה ציבורית בשבת, זה לא על האזרח אלא על הממשלה.
              אני בטוח שאם ניפגש יום מן הימים, אנחנו נדבר על המשותף בינינו ועל כמה אנחנו אוהבים את האתר, כדורסל, את המשפחות שלנו ואת הארץ הזאת. בסוף בסוף, למרות הדעות החלוקות, אנחנו אחים.

            4. צ'יקו אני מעריך את התגובה שלך. לצערי הרב, אני מתכוון לכל מילה. כמעט בכל תחום הדת נכנסה ומפריעה לאנשים לחיות את חייהם. לצערי, הסיפור הזה גם נכנס לספורט שאני ואתה אוהבים.
              בנוגע לזה שזה על האזרח ולא על הממשלה – אני לא מסכים איתך. אם לא היו בוחרים במפלגות דתיות / חרדיות, זה לא היה קורה. מי שבוחר בהם זה בדרך כלל אנשים עם כיפה על הראש. אז זה קצת להיתמם.
              אין לי בעיה עם מי שלא רוצה לנסוע בתח"צ בשבת. אני לא רוצה שמישהו אחר יבוא ויחליט בשבילי.
              כנ"ל בתחומים אחרים וזה הופך את השהות במדינה ללא כל כך נעימה.
              נ.ב.
              מה הבעיה להתאמן בשבת? איזה איסור יש נגד זה?

  11. נכון להיום, להבנתי מתוך חוקי האיגוד, קבוצה שלא רוצה לשחק מול ילדות, לא אמורה להיות משובצת בליגה שיש בה ילדות.

  12. אגב גלעד לוי שמשחק באסטודיאנטס ב' גם דתי, שיחק השנה גם בנבחרת אם אני לא טועה.
    נחושה זה מאוד רחוק מהגלבוע מעניין איך הגיע דווקא לשם

  13. רביד האקדמיה של גלבוע בשנים האחרונות בנתה לעצמה שם של אחת המוצלחות בישראל ומושכת אליה נערים כמעט מכל רחבי המדינה עד כמה שזה נשמע מוזר..

    1. אני יודע, יש להם את את אחת האקדמיות ה טובות בארץ.
      פשוט מתואר שאחרי אימון אחד הם הציעו לו להצטרף לאקדמיה, מקרה די מיוחד כששנה לפני זה הוא רק התחיל לשחק כדורסל.

  14. חברים, לא לויכוח הזה כיוונתי כשהעלתי את הכתבה. לא הייתה לי שום כוונה לפגוע באף אחד/ת.
    .
    כהייתי ילד נבחנתי לקבוצת כדורסל והתקבלתי, אבל המשחקים והאימונים היו בשבת אז הלכתי למקום אחר. בכיתה ז' "פרשתי" מהכדורסל, גם בגלל הגידול וגם בגלל שהבנתי שאין לנער דתי סיכוי. כשהעלתי את הכתבה לאתר, זה היה מתוך רצון לקדם את הנוער הדתי באתר, דווקא כי לי לא היה את זה. אני יודע שיש לנו קוראים צעירים עם כיפה באתר ורציתי לחזק אותם שהם יכולים למרות המגבלה של הדת.
    מבחינתי הראיון איתו היה סוג של השלמה עבורי. זה לא נכון להעלות את הויכוח על נשים מול דת בספורט. שני הנושאים צריכים חיזוק וזאת המטרה. עשיתי גם כתבה עם שחקניות כדורסל, כי אני חושב שצריך לקדם את זה. להילחם ראש בראש זה רק פוגע יותר בכולם.

    1. אתה צודק אבל זה עלה בתגובות ואי אפשר להתעלם מזה, לדעתי זה דיון חשוב בנוסף לפוסט ולתגובות אליו שלא ממש נטחן פה באתר בעבר אז ככה יצא. לא ראיתי שזה יצא מכלל שליטה אלא נוהל באופן מכובד. הזכרת את הבת שלך, האם היית מוכן שינדו אותה מכל מיני פעילויות (במיוחד כשהיא עוד ילדה) בגלל שהיא בת ולא בן?
      .
      טוב, עזוב, לא כיוונת לזה אז אל תיגרר לשם. כדבריך ראוי לקדם את שתי המטרות כל עוד אחת לא נפגעת בגלל השנייה. אחלה פוסט וראיון, המשך כך

כתיבת תגובה

סגירת תפריט