UFC – לידתו של ספורט חדש / משה וזאנה

משה וזאנה, הפיזיוטרפיסט 'הקנדי' שלנו (בקרוב חוזר לישראל!) הוא גם חובב UFC, ספורט שהוא רוצה להכיר לישראלים שלא יודעים אולי הרבה עליו!

UFC – לידתו של ספורט חדש 

הקדמה: ה ufc ריתק אותי מאז שהתוודעתי אליו, מה גורם לשני אנשים , מעבר לכסף כמובן, להיכנס לזירה ולהכות אדם אחר או להסתכן בהכאה עד כדי סיכון חיים. במובנים מסוימים זו הצורה המזוככת ביותר של ספורט -2 אנשים , מינימום חוקים , החזק שורד. בעיני אחרים זה ברבריות שלא תתואר. בכל מקרה זו לא תופעה זניחה או שולית אלא ספורט מרכזי ומוביל כיום שמתחיל להאפיל בפופולאריות שלו אפילו על אגרוף. ההיסטוריה של אומנות הלחימה המשולבת (MMA ) התחילה עוד ביוון העתיקה ואם תשאלו אותי אז כנראה שעוד הרבה לפני זה , כנראה ברגע ששני גברים רבו על אישה.. לא הרחקתי עד יוון בסקירה שלי אלא השתדלתי להישאר ממוקד, ניסית לתאר את ההתקדמות של הספורט דרך סיפור אחד למרות שיש עוד עשרות סיפורים. ניסיתי לצמצם ככל האפשר בשמות שגם ככה לא יגידו דבר לרובנו ולהעביר את הסיפור עצמו. האם הצלחתי? את זה רק אתם תקבעו.. נצא לדרך –

" גרמתי לשמה של משפחתי להינשא בפי רבבות בחיבה והערצה, יצרתי ספורט מכובד בעבודה קשה, דם ויזע .." אמר ועצם את עיניו לנצח. לפני שנדם חשב על יותר מ 70 שנה של עבודה והישגים, הסיפור שלו מתחיל כמו הסלסה, הקרנבל והשעווה בברזיל .הליו גרייסי נפטר בשיבה טובה מאוד בשנת 2007 והמשיך לפתח ולעסוק בפרויקט החיים שלו עד ימים ספורים לפני מותו. מה שהתחיל כשאיפה צנועה לגרום להכרה באומנות הלחימה שעליה טרח ועמל עשרות שנים נגמר בהתפוצצות אדירה של ספורט חדש שסחפה ותסחוף את העולם בסערה. זה סיפור על לוחמים,  אנשי עסקים, פוליטיקאים, ספורטאים וכסף אבל יותר מכל זה סיפור על חלומות וחולמים.  חלומות שלקחו ספורט אזוטרי של בודדים והפכו אותו לתעשייה שמגלגלת מיליארדי דולרים.

הסיפור שלנו מתחיל בשנת 1920, השנה בה המיתוס של משפחת גרייסי התחיל להיבנות, הם היו ידועים בכל האזור כבני זונות קשוחים כפלדה ועקשנים כאוהד ניקס שמצפה לאליפות, האח הגדול, קרלוס למד ג'ודו והחליט להנחיל את השיטה לאחיו . כולם למדו למעט הליו גרייסי, האח הקטן במשפחת גיבורי העל. הליו היה ילד חולני וחלושס באופן כללי והרופא אסר עליו להשתתף באימונים . לאור העובדה שב 1920 הטלוויזיה הייתה לא משהו וגם האינטרנט לא בדיוק משל בכיפה , הליו ישב והסתכל, למד מצפיה וכל העת חשב איך ניתן לשפר את הטכניקה – בשנים האלה הוא הניח את היסודות לאומנות לחימה חדשה ועתירת תהילה שתהווה שם נרדף למשפחתו בעשורים שיבואו ולמעשה עד ימינו – ג'יו ג'יטסו ברזילאי או בשמו השני "גרייסי ג'יו ג'יטסו".

תחביב נחמד היה למשפחת גרייסי, סביב שנות העשרים קרלוס נהג לפרסם מודעות בכל רחבי סאן פאולו המזמינות כל אחד להילחם מולם, המודעות נוסחו בעידון אופייני וכללו את המשפט :" אם אתם מעוניינים ביד או בצלע שבורה , צרו קשר עם  קרלוס גרייסי.." המודעות משכו לוחמים מכל רחבי האזור ונודעו כ"אתגר הגרייסים"- בד"כ אחד מבני המשפחה הקטנים יותר היה נלחם במישהו גדול ואתלטי יותר וכך הם הפגינו את עליונות שיטת הלחימה שלהם.

בשנים שעברו הליו גרייסי פיתח את השיטה, המטרה שלו הייתה שלוחמים יחסית חלשים וקטנים , כמוהו , יוכלו לגבור על יריבים גדולים וחזקים יותר , הליו השפיל יריב אחר יריב – מתאגרפים, ג'ודוקות, קרטיסטים – כולם נפלו כעפר לרגליו. אחד ההפסדים הצורבים שלו היה לג'ודוקא האגדי מסהיקו קימורה ( בקרב שארך כשלוש שעות !) – לא לפני שהליו פרק את המרפק ושבר את שתי עצמות האמה, מה שעדיין לא גרם לו להיכנע- בן זונה קשוח כמו פלדה, כבר אמרנו. על שם קימורה אגב, נותר עד היום תרגיל מפורסם מאוד בג'יו גיטסו ברזילאי.

גם מההפסדים המעטים שהיו לו הוא פיתח תרגילים חדשים והטמיע אותם בשיטת הלחימה שלו, הליו הפך לאגדה חיה בקרבות ה Vale tudo – המונח הברזילאי ל"בלי חוקים" .לבחור היה בלי ספק הספק מרשים כי יחד עם פיתוח השיטה הוא גם היה אב לתשעה! ילדים משתי נשים שונות .הלפיד עבר מהליו גרייסי לבניו שהמשיכו לפתח ולקדם את השיטה .

נושא הלפיד הבא היה אחד מתשעת ילדיו של הליו – רוריון , לוחם ג'יו ג'יטסו עטור ניצחונות בפני עצמו. רוריון החליט לעבור לארץ השמש הנצחית שגם הוציאה מקרבה את הקבוצה שגורמת למנחם לאולקוס. כבן למשפחת גרייסי הוא החליט לפרסם גם שם את אתגר הגרייסים המפורסם, הפעם הוא עלה את ההימור 100.000 מרשרשים למי שינצח אותו ב VALE TUDO . הקרבות תפסו כמו אש בשדה קוצים והדרך מכאן לאירוע טלוויזיוני במיטב המסורת האמריקאית היה קצר. רוריו חבר לשני אנשי עסקים נוספים בינהם בוב מירוביץ'(כי בכל זאת , חייב יהודי בעסק ) שמעבר לעובדת היותו יהודי היה גם נשיא חברת SEG – תאגיד תקשורת המתמחה בשידור לפי צפיה בארה"ב , המפגש בניהם הוליד תינוק חדש ודי מופרע , נקרא לו UFC שנולד בשנת 92 . ב 12 לנובמבר 1993 לעיני 2000 צופים בלבד עלה לזירה הגרייסי המפורסם מכולם – רוייס. הלפיד שנישא מאב לבנו, חצה יבשות ותקופות הגיע למשכנו החדש, המקום ממנו יופץ לכל רחבי תבל באחת ממערכות השיווק היעילות בעולם . אז בשביל להבין איך ספורט של 2000 צופים הופך להיות ענף הספורט הגדל בקצב המהיר ביותר בעולם כיום תצטרכו לחכות לפוסט הבא.

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 13 תגובות

  1. אדיר אדיר אדיר. ספורט הלחימה המצליח ביותר בארה״ב. אין באר ספורט שלא ישדר קרב אליפות בפיי פר וויו.
    אחד מהלוחמים הטובים מאז ומעולם (ושהכי כיף לראות) הגיע מהאיזור שלך- ג׳ורג׳ סנט פייר.
    תקופת השיא היתה לדעתי לפני 5 שנים ככה עם צ׳אק לידל ומרק יוז והזקן הזה רנדי קוטור. איזה קרבות מטורפים היו.
    היום יש קצת ירידה בענף דווקא מבחינת רמה

  2. סט פייר הכי כייף לראות??? הפוך גוטה.

    לוחם גדול עם רקורד מנופח מאוד, המון המון נצחונות לא מרשימים ומעט מאוד יריבים ראויים במחלקה.

    אבל בכללי מחלקה חלשה, אני עד היום המום איך הנדריקס לא קיבל את הניצחון נגדו.

    1. בטח אם אתה קצת מתעניין בטכניקה ולא רק בלמי יש את האגרוף הכי חזק. ג׳ו ג׳ונס לדוגמא הרבה פחות מעניין לי לראות למרות שהוא לוחם אדיר. סנט פייר היה לו הכל מכל אמנות לחימה והכל ברמה הכי גבוהה

  3. סיינט פייר הוא אחד הלוחמים הגדולים בתחום של השילוב בין לחימת הקרקע לעמידה, ראיתי את הקרב שלו מול הנדריקס בבר במונטריאול, זו הייתה חוויה מיוחדת. בכלל לא הפתיע אותי שנתנו לו את הקרב- אם זה לא נוקאאוט לרוב הניצחון ילך לאלוף המכהן, מי שראה לפני כמה שנים את הקרב של מצ'ידה נגד שוגון, זו דוגמא קלאסית

  4. פוסט נהדר מוש. אני מחכה לחלק השני.
    אני לא מתבייש להודות שהתחלתי לצפות ב UFC רק לאחר שצירפו לשם את ברוק לזנר. הוא כבר הספיק לפרוש, אבל נוסף ל UFC צופה נוסף.

    1. בכיף, אל תתבייש.. ברוק לסנר אתלט אדיר, מפלצת אמיתית, הוא היה מתאבק division 1 בקולג', לצערו קיין ולסקז עמד מולו

  5. אותי דוקא מעניין התהליך שעובר על העולם ועולם הבידור ביחס לספורט הזה. כמו שאמרת, אנשים היכו אחד את השני כמעט עד מוות מאז ראשית האנושות. אז מה גורם לספורט האלים הזה להיות פופולארי היום?
    לדעתי בעיקר עודף בגירויים, קשה לרגש אנשים, או במילים אחרות, רוצים לראות דם.
    לא הצלחתי לצפות במכות הנוראיות שאנשים סופגים שם אך ורק לשם שעשוע וכסף, בעיני זהו שפל חדש.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט