היכרות הופס – E-Sports / דן רוזנבלום

שלום לגולשיי וצוות אתר הופס!

מי כמוכם יודעים שישנם הרבה ענפיי ספורט שלא משוחקים עם כדור!

בקטע הבא, אעשה לכם היכרות קצרה עם ענף ספורט גדל ומתפתח…אשר כמעט ולא מצריך את התנועה של הגוף! 

כיום, השוק השלישי בגודלו בעולם…הוא "משחקיי מחשב" או "משחקיי ווידאו".

בסביבות 2015 ענף המשחקים עבר את המוסיקה, הטלוויזיה הסרטים במחזוריו העסקיים וכיום, רק שוק מזון ומשקאות, התרופות והקוסמטיקה הם גדולים מזה של משחקיי המחשב! ענף שכיום מגלגל כ- 180 מיליארד דולר בשנה! הנ.ב.א למשל מגלגל %5 מזה בסכום של 10 מיליארד "פעוטים" בשנה!

ענף משחקיי המחשב הפך לאומנות ברת מעשה אשר מעסיקה מליוני אנשים מוכשרים העוסקים במלאכה.
מקודדים, מעצבים גרפיים (ציירים), שחקני קול ותנועה (מוזיקאים וכוריאוגרפים), עורכים, כותבים ועוד…

ישנם כיום משחקים, אשר החוויה שלהם גורפת תחושות, מחשבות והשראות אשר עולות בהרבה על "אומנות" אחרת. אם זהו אלבום של כוכב ראפ, התבוננות בציור יקר ערך או "תוכן נצפה" בטלוויזיה.

חוויה אשר לעיתים מחדירה אדרנלין וסרוטונין גבוה משל פעילות פיזית במוח! (ע"פ מחקרים מוכחים!). כאשר סרטים וסדרות רבות שיוצאים לקהל הרחב מבוססים הם על משחקיי מחשב. כמו הסרט החדש Uncharted בכיכובם של טום הידלסטון ומארק וולברג או סדרת ה-Witcher בנטפליקס.

כגיימר מגיל קטן, אני יודע יחסית הרבה על התחום אך המון השתנה בעולם מאז שהחזקתי את שלט הנינטנדו במרתף הבית בקווינס בגיל 3, להיכן שהדברים נמצאים היום וגם לי…יש המון להשתנן.

בשנת 2021 חולקו לבערך 50 מליון דולר פרסים, לכלל המשתתפים בתחרויות מגוונות, של מגוון משחקים.

כמובן, שישנם אליפויות עולם בפיפ"א, בנ.ב.א 2K וMadden החדש, אך המשחקים המובילים בענף הם דווקא משחקים שלא קשורים ל"ספורט" (כדורי) למעשה.

אחד המשחקים האלה והמוביל בעולם היום מבחינת סכומיי זכייה, הוא Dota2. משחק שאני אספר לכם, אם בבישנות או גאווה, שצברתי בו מעל 2300 שעות משחק לאורך השנים. 

הענף התחיל בזחילה וכמו כל דבר שהיה פעם קשור למחשבים, שוייך מיידית לחנונים ולפלפים. משקיעים רבים צחקו על הרעיון שענף זה יכול להצליח ולהניב רווחים. הו, כמה שהם טעו. כמו כל דבר שפעם היו משייכים ל"חנונים". כי הרי האנשים העשירים והחזקים בעולם היום כמו ג'ף בזוס וביל גייטס…הם כולם נקראו ככה.

עם זאת, לא הרבה האמינו שמשחק מחשב, יוכל למלאות אולם של 20 אלף איש…וגם הם טעו!

אפילו עד אילת, הגיע בשנה שעברה גמר של IESF (אחד הארגונים של תחרויות) במשחקים מגוונים וביניהם Tekken ההתקיים במלון הרודס.

באמצעות פלטפורמות כמו Steam של חברת Valve וכניסה של ספונסרים אמיצים כמו Lenovo, LG וחברת Asus. ישנם כיום אליפויות גיימינג במאות משחקים מג'אנרות מגוונות! משחקיי מכות, כמו Street Fighter וMortal- Kombat, משחקיי אסטרטגיה כמו Starcraft והמשחק המוכר Fortnite.

טוב לציין גם שמשחקיי "קופסא" מסורתיים יותר כמו שחמט, דמקה, גו הסיני, שש-בש ומשחקיי קלפים מצאו את מקומם מול המסך ומגלגלים עשרות מליוני דולרים בחודש. חברת Zynga אשר בבעלותה משחקים לכאורה "מטופשים" כמו Candy Crush ו Farmville נמכרה לאחרונה ב-12 מיליארד דולר.

אך כאמור, את גולת הכותרת תופסים משחקי ה- MOBA שזה קיצור ל- Multiplayer Online Battle Arena ומשחקיי FPS (שזה First Person Shooter) מוכרים כמו Counter Strike ו-Call of Duty. 

יש כאלו שעדיין שואלים : מה ספורט בזה? זה בכלל בריא? ויש לנו כאן בארץ נציג נהדר שיוכל לענות על השאלות האלו. קוראים לו טל אייזיק והוא אחד השמות המוכרים בדוטה2 בעולם, בכינויו המקוון Fly.

טל הוא לא רק אלוף במשחקים, אלא גם לוחם ומדריך קרב מגע. מה שמוכיח שאפשר להיות תותח במשחקיי מחשב ולא להיות "רכרוכי" לרגע אחד! כיום הוא קצת פחות פעיל בתחרויות, כי מן הרווחים, כבר הפך למשקיע בעל ממון.

טל, כמו צעירים (ולא כל כך צעירים) אחרים הבינו שענף הספורט הדיגיטלי הוא לא נושא לבדיחה. הוא דורש אימון כמו כל ספורט אחר ואף לעיתים…קשה יותר מאחרים, כי בעיקר דורש יכולת מאיבר אחד בגוף והקשה ביותר לשליטה. המוח.

בכדי להשתייך לטובים ביותר, בכל משחק או פלטפורמה (מחשב, אקס-בוקס, פלייסטיישן, נינטנדו סוויצ' ועוד) צריך באמת להנחן ביכולת יוצאת דופן והתמדה רצינית באימון, אסטרטגיה ותמיד להיות בקו העניינים בנוגע לעדכונים של חומרה, תכנות, אביזרים ועוד…

בשנה שעברה, מקום 10 בתחרות הגדולה לקח הביתה כמעט מיליון דולר! מקום עשירי! כאשר המקום הראשון גורף לחיקו 18 מיליון דולר! (שמחולק בין 5 שחקנים). הורים שפעם רצו לקחת מהילדים את המשחקים שלהם ולהרחיקם מן המסך כיום מתגלים למציאות כזו שיכול להיות ויהיה אף חכם להשקיע בהם…אם הם באמת מוכשרים ורציניים. כי גיימינג תחרותי יכול להיות רווחי הרבה יותר מעריכת דין, רפואה והנדסה! ההכנסה החודשית הממוצעת לגיימר מקצועי כיום נאמד בכ-$5000 בחודש!

למי שזו הפעם הראשונה שהוא שומע ומתוודה לענף הזה, שמחתי להכיר זאת עבורכם. יכול להיות שזה חדש לכם, אבל עבור למי שכבר מכיר את הספורט, יודע שזה לא חדש בכלל. הענף הזה רק הולך להמשיך ולגדול…ואם הייתי מתעסק בבורסה, הייתי חכם להשקיע בנושא היום. כמו בחברת NVIDIA אשר התחילה עם משחקים, אך כיום הופכת למעצמה טכנולוגית מוחלטת עם חוזים חתומים מול משרד ההגנה האמריקאי.

כי מה שבטוח, זה כבר "לא משחק"…

קישורים בנושא לעיונכם להלן :

תקציר לסדרת נטפליקס בנושא גיימינג : https://www.youtube.com/watch?v=N29w7aldHpM 

גמר אליפות דוטה האחרונה (קישור של 11 שעות הכולל סרט ותיעוד) : https://www.youtube.com/watch?v=ecHbnqUuqeE

סיפורו של אלוף גיימינג: https://www.youtube.com/watch?v=YCt_5gt1o9U 

לפוסט הזה יש 19 תגובות

  1. תודה דן על הצוהר לעולם הגיימינג. זה מטורף לגמרי המימדים שהעניין הזה צומח ועוד ייצמח. כמורה שעובד עם בני ובנות נוער אצל רבים מהם ובמיוחד הבנים החלום זה להפוך את הגיימיניג למקצוע .

  2. בס"ד
    תודה רבה דן.
    בהחלט ענף שצומח במהירות.
    במזרח הרחוק, שחקן מקצועיים הם כוכבי תרבות כמו כוכבי קולנוע.

  3. תודה רבה דן
    זה לא פחות ממכר מספורט רגיל, כשחקן טוקיי המשחק מאוד מרגיע אותי מהשגרה האוניברסיטאית הנינוחה והיומיומית שלי. יש כאן סכומים מטורפים ושווה להשקיע בזה אבל יש לזה מחירים גדולים

    1. תודה על התגובה יהלי.
      אתמול הלכתי לחבר ושיחקתי בנ.ב.א 2K העדכני על אקס בוקס. ממש התלהבתי מאיך שהמשחק השתפר. הגרפיקה פשוט מדהימה, אפשר לזהות שחקנים מרחוק! גם ה"משחקיות" השתפרה קצת למרות שעדיין קורים דברים מעצבנים מאוד מבחינת ה-AI.

      זה אחלה תחביב וגם בריא למוח במתכונת נכונה.
      כן, כמו כל דבר בחיים…יש לו השלכות…
      אם התחביב הופך להתמכרות לא בריאה או השמא הופך למקצוע של ממש שצריך לעבוד בו ברצינות והתמדה על מנת להגיע להישגים.

      תמשיך להנות מהכל במיתון ובאיזון! זה הכי טוב!
      בהצלחה בלימודים!

  4. דן, תודה רבה. מעניין מאוד.
    לפני הרבה שנים אהבתי לשחק ב-"סטריט פייטר" (אהבתי את השוטר בעל הרגל הארוכה ואת ויקטור זנגייב) וב-"מריו". נהניתי גם מ-"טקן 3", שבו לחצתי על כל הכפתורים בשלט, באופן אקראי למדי, והדמויות הגיבו בכל מני מכות מעניינות.

    באופן מעניין למדי, מעולם לא התחברתי למשחקי ספורט.

    1. אהלן אלכס, תודה על התגובה.

      נחמד לשמוע על גיימרים "בוגרים" כמוך. זה מעלה חיוך על פניי.

      אכן, הייתי ילד שעמדתי בתור בקיוסקים מסביב לבית ספר בניו-יורק עם 25 סנט כדי לשחק בסטריט-פייטר. עוד לפני שיצא למכשיר הביתי.
      לבסוף האלופים הכי גדולים היו ילדים אסיאתיים צנומים, שלרגעים בודדים היו חזקים יותר מאפרו-אמריקאים מנופחי שרירים.
      תופעה של ממש שרק הלכה והתקדמה.

      תמיד כיף לשחק משהו מעניין. בין אם זה עם הגוף או עם המוח והאצבעות.
      משחקיי הספורט הממוחשבים יכולים להיות מעצבנים מאוד…כי השחקן לא בשליטה מוחלטת.
      ייתכן שלא התחברת לזה בצדק 🙂

        1. חחחחח, מגניב ביותר.
          עולם המכונות הלך ונעלם בשל המחשבים, הקונסולות והנייד…אך עדיין אפשר למצוא כמה ברחביי העולם.
          לפני שבועיים חברת SEGA סגרה את בניין מכונות המשחק שלה בטוקיו, בשל מיעוט הכנסות.

  5. תודה רבה, בתור חובב לא קטן לא היה פה הרבה חדש עבורי אבל פוסט חשוב ומעשיר.
    אני שרוף על סטארקראפט, שהיה לדעתי המשחק הראשון שבאמת שוחק בקני מידה אדירים.והוא עדיים על תקן דת בדרום קוריאה שהיא מעצמת גיימינג

    1. חחחח, תודה על התגובה פילי.

      כן, אין ספק שמי שמעורב בעולם הזה…יודע עד כמה הוא עמוק ומהנה…אך אם הייתי קופץ ישר להסברים על MMR של Support אני חושב שהייתי מאבד את רוב הקוראים 🙂

      סטארקראפט משחק ענק. לא הייתי מבין החורשים שלו…אבל משחק מהנה ביותר שמחדד את המחשבה.

  6. זה כבר לדור הבא אחרי. אני יודע, קצת מכיר, אבל דבר שהחלטתי כבר מזמן לא להיכנס אליו כי עם אישיותי האובססיבית זה היה ממכר אותי לחלוטין.
    תודה דן שעלית על נושא חשוב ביותר.

  7. תודה רבה דן
    כן, E ספורט זה ממכר ברמה גבוהה. הייתי מכור כמוך בילדות והיה לי אטארי בקופסא…
    חחחחחחחחחחחחח
    בטיפש עשרה כבר הייתי משחק משחקים יותר משוכללים וקצת אחרי הצבא שיחקתי קצת בדמואים אבל פה זה נגמר מבחינתי. אי שם בסוף השמונים נכבתה לי האדיקציה כמו שבתחילת התשעים זרקתי גם את העישון.
    אבל, יש לי חבר שמכור עד היום וכל פעם שהייתי מגיע לביקור הוא היה עם צינגלה חשיש או גראס ואחד ממאות משחקים.
    הבחור כבר עבר את ה 55 ובכל זאת המשחקים האלה ממלאים אותו.
    כפי שציינת. המשחקים הפכו גם לסדרות בנטפליקס וכדומה כמו המכשף. סדרה לא רעה בכלל אגב אבל כל עונה מעט פרקים ואין רציפות בעונות.
    יש סדרות לא רעות בכלל של מעט פרקים. למשל המנדלוריאן, וגם המשכיהן עם מיעוט פרקים.
    העיקר שאתה נהנה, כי זה מה שחשוב.

    1. חחחח, תודה על התגובה רזי.
      גיימר סטלן בן 55? המממ…לא הדבר הכי גרוע בעולם…
      🙂

      המנדלוריאן הייתה סדרת מופת בעיניי. התבאסתי שהסתיימה. הוויצ'ר גם טוב אבל כמו שאמרת, לא מספיק.

      תודה על התגובה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט