תשובות לשאלות הטניס וקצת מזה וקצת מזה / גור גולן

קצת מכל דבר – טניס מאת גור גולן

בעקבות הפוסט הראשון שלי בנושא הטניס,  העלו הרבה שאלות ודיונים שלמים בעקבות זה החלטתי לקחת על עצמי את מדור הטניס באתר ואתחיל בזה שיענה על כל השאלות והיו הרבה :

1 . מה קרה לאנדי מארי לאחר הקפיצה הגדולה,  שהיה נראה שהוא הופך לאחד הגדולים ?

זהו בהחלט נושא מעניין ולא ברור , אז בואו נתחיל מההתחלה : אנדי מארי התחיל לפני שלוש שנים , להראות יכולת מדהימה ועלה לרביעייה הראשונה . חוץ מכמה גמרים מכובדים בגמרי גראנד סלאם, ההישגים המשמעותיים ביותר שלו הם :הוא התחיל עם זכייה במדליית זהב באוליפידה מול הקהל הביתי ביחידים, וכסף בזוגות המעורבים , לאחר מכן זכה באותה שנה בארצות הברית הפתוחה, וב 2013 זכה בווימבלדון בזכייה היסטורית של אנגלי, יחד עם המאמן החדש ישן שלו -איבן לנדל  .

שם היה נראה שהוא נועד לגדולות ! אבל מאז הוא נעצר, כרגע הוא מקום שישי בעולם ולא מראה יכולת טובה כלל , נראה שהוא רק יורד ברמה ולפני חודש פיטר את איבן לנדל, זה שאומרים שבזכותו זכה בווימבלדון . הסיבה שנראית לי לעין כרגע היא שאף פעם הוא לא היה כל כך טוב , מספיק בשביל להיות מהגדולים ואני אסביר:

הוא אכן הראה יכולת מדהימה ובהחלט שווה חמישייה, אבל לא מעבר צריך להגיד. הזכייה באולימפידה זו זכייה שנויה במחלוקת כי לא כולם מגיעים במיטבם והזכייה בוויבלדון גם שנויה במחלוקת בגלל שפדרר ונדאל הודחו ,בסיבובים הראשונים והמדורגים הגבוהים חוץ מדגוקוביץ לא הגיעו לסיבובים האחרונים . אין לזלזל בהישגים אבל הוא לא שווה מעבר .

2. מה קרה לטניס האמריקאי ?

השאלה שעולה בנושא הזה היא מה קרה לאימפריה בתחום הטניס בו הם היו כל כך טובים? השמות הגדולים בהיסטוריה של ארצות הברית ובכלל של הטניס העולמי הם : מקנרו , אגאסי וסמפרס כמובן .

מאז הטניס האמריקאי נחלש והשחקנים הבולטים, שהיו מאז הם אנדי רודיק וגיימס בלייק שעד לפני 8 שנים בערך היו בעשירייה .

 וכיום נמצא רק גון איזנר שנמצא במקום 10 – גם על זה היה שאלה והתשובה היא שהוא הגיע למקום הזה בזכות  זה שהוא שיפר את משחק השדה שלו, ויחד עם הסרבים המטורפים זה יוצר שחקן מצוין . חוץ ממנו המקום הבא של האמריקאים הוא סם קווארי שנמצא רק מקום – 62 העלוב . מעבר אליו המצב עגום ולא מבשר טובות.

אז הסיבה היא – הטניס אמריקאי נמצא בדור לא מדהים בכלל וחוץ מאיזנר והאחים בראין, אין אף אחד .

אפשר להגיד שהאמריקאים הפסיקו להשקיע בספורט הזה ואפשר להגיד שהם לא עמדו בקצב ההשתפרות של הטניס העולמי , בה ספרד שולטת מעל כולם עם לא פחות מ8 שחקנים ב40 הראשונים ! .

3 . מה מפריד בין שחקנים גדולים באמת לשחקנים עם המון פוטיציאל ?

זוהי שאלה שקיימת בכל ספורט, אבל בטניס זה שונה בגלל שזהו ספורט יחידני . התשובה לזה היא לא ברורה וזה יכול לבוא מכיוון מנטלי ומכיוון שהשחקן שרואים בו כל כך הרבה פוטינציאל לא כזה טוב .

העלו את המקרה של אחרי התקופה של סמפרס שהיו את פדרר , רודיק , ספין , יואיט ועוד שמות שהיו אז – בתקופה הזאת כולם יצאו שחקנים גדולים וכולם היו ראשונים בעולם צריך להגיד, מה שנתן לפדרר לבסוף את השליטה שהוא היה דרגה אחת מעל כולם כי אין מה לעשות הוא השחקן הכי גדול אי פעם [ לא בטוח .. ].

4. היריבות בין שני הגדולים בכל הזמנים –

אני רוצה להעלות בחלק הזה את השאלה מיהו הגדול בכל הזמנים ?..

הנתונים :

גראנד סלאם – 17 של פדרר לעומת 13 של נדאל . [ הכי הרבה אי פעם ]

מאסטרס – 26 של נדאל נגד 21 של פדרר . [ הכי הרבה אי פעם ]

מאזן – 23 של נדאל לעומת 10 של פדרר שמתחלקים ל:

חימר – 13 נגד 2

דשא – 2 נגד 1 לטובת פדרר

קשה – 8 נגד 6 לטובת נדאל .

דיוויסים – 4 לנדאל 0 לפדרר . [ הכי גדול אי פעם ]

טורנירים– 77 נגד 61 לטובת פדרר . [ הכי גדול אי פעם ]

מקום ראשון – 302 לעומת 128 של נדאל .[ הכי גדול אי פעם ]

אולימפיאדות – 1 לנדאל 0 לפדרר .

מאזן נגד דגוקוביץ : פדרר שוויון 16 , נדאל 22-17 לנדאל.

לנדאל יש את התואר של היחידי שזכה ב4  גראנד סלאם ואוליפיאדה יחד עם אגסי .

תכריעו אתם ותנמקו ואני יגיד מה אני חושב בפוסט מיוחד וחגיגי לתואר השחקן הגדול אי פעם !

מנחם לס

הזקו והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 17 תגובות

  1. אחלה פוסט, ובקשר לשאלתך-פדרר גדול יותר מנדאל. בשיאו הוא היה שחקן טוב יותר, ובנוסף לכך במשך שנים התמודד שווה לשווה מול נדאל, כאשר השור הספרדי צעיר יותר. רוג'ר לדעתי אחד הספורטאים הגדולים בהיסטוריה, אם לא הגדול שבהם.

  2. אחלה פוסט, לדעתי פדרר, הסיבה היא גם התשובה לגבי ההבדל בין שחקנים טובים לעילויים וזו תשובה מאוד פשוטה – עקביות, יכול להיות שמבחינת כשרון הרמה זהה, אבל היכולת לתת תצוגות שקרובות לרמה המקסימלית, משחק אחרי משחק מיחדות את השחקנים האמת ענקיים..

  3. 1. סמפרס ניצח את פדרר פעמיים במשחקי ראווה במדיסון סקוור גארדן. הייתי בשניהם. אמנם "ראווה" אבל היו 19,000 איש, ופדרר לא רצה להפסיד לזקן שפרש לפני שנתיים (המשחק הראשון) ו-חמש שנים (המשחק השני).
    במסיבת העתונאים הוא אמר שכמובן הוא עשה הכל כדי לנצח "אבל קשה לו מאד לשחק מול המשחק של סמפרס".
    אילו היית שם את כולם בשיאם, אני הייתי שם כספי על סמפרס.

    2. האמריקאים "לא הפסיקו להשקיע" כי הם אף פעם לא 'השקיעו'. זה לא סין או רוסיה כאן. כאן המדינה לא מזיזה אצבע. הכל בא מהעם עצמו – כמובן הספורטאים עצמם. בינתיים לאיש אין תשובה מה קרה לטניס האמריקאי. פשוט כמה שנים רעות מאד. אבל ישנם כמה שחקני נוער בני 14 ו-15 שמדברים עליהם במילים גבוהות מאד. זה כמו גיאות ושפל, והשנים האלה הן שנות שפל, זה הכל. שום עניין של 'השקעה' ושום בטיח.

  4. זה כן הכי הרבה אי פעם לדעתי 77.
    משחקי ראווה זה שטויות לדעתי – זה לא בודק שום דבר ועדיין סמפרס לא גדול מפדרר ( לגבי נאדאל אני אביע את דעתי בכתבה הבאה )
    לגבי האמריקאים אני מסכים שזה לא הפסקה של השקעה אבל יש כאלה שחושבים כך , אני מסכים שזו תקופה ! אין מה לעשות וסיבה נוספת זה קצב ההשתפרות של הטניס העולמי כמו שכתבתי .

  5. גור יופי של פוסט.
    נהדר שהאתר מתרחב גם לטניס. פדרר הוא השחקן הכי גדול גם בגלל היציבות וגם בגלל האלגנטיות שלו, למרות שבשנים הראשונות לא באמת היו לו מתחרים. נאדל הגיע אח"כ, ולג'וקוביץ' לקח כמה שנים להתייצב. נאדל הוא כנראה הלוחם הכי גדול, כזה שלעולם לא מוותר, וגיוון את משחקו שהיה חד מימדי, והוא ישפט בסיום הקריירה. סמפרס התבסס בעיקר על הגשות אדירות ומדוייקות שהצילו אותו לא פעם ברגעים קשים.
    תודה גור

  6. אני מאוד אוהב את פדרר, אבל לדעתי, ברגע שנדאל יעבור אותו במס' הזכיות בגראנד סלאמים, יותר אנשים יקבלו את העובדה שהוא הגדול מכולם.

    היום, כשברור שפדרר כבר מעבר לשיא, זו לא חוכמה להשוות ביניהם, אבל לפני כמה שנים, כשפדרר עוד היה בשיאו, נדאל הצליח להתעלות עליו, ואף גבר עליו במגרש ה"ביתי" של פדרר בווימבילדון, באחד המשחקים הגדולים ביותר בכל הזמנים.

    הטניס של נדאל מעולם לא היה ולא יהיה יפה לצפייה כמו של פדרר, והוא כנראה גם לא מוכשר כמוהו, אבל בסופו של דבר, בטניס, שהוא ענף אינדיבידואלי, אתה נמדד בעיקר לפי כמות ההישגים שלך, ואם הברכיים של נדאל לא יתפרקו, אין סיבה שהוא לא יעבור את השוויצרי.

    בנוסף, בתקופת ה"פדרר אקספרס" , לא היה לו יריב מר כמו דג'וקוביץ, שהוא באמת חתיכת עילוי.

  7. תודה רבה גדולה על פוסט אדיר. תענוג.

    כמה הערות:
    1. ג'ים קורייר היה גם טניסאי אמריקאי בולט ולקח כמה סלאמים לדעתי.
    2. אם סמפרס התבסס על מכת פתיחה, מה תגיד על פדרר שדפק 50 אייסים ! בגמר נגד אנדי רודיק.
    3. אי אפשר להתעלם מהעובדה שנדאל טוחן את פדרר פעם אחר פעם.
    המאזן בינהם מטעה משום שחלק מהזכיות של פדרר היו כשנדאל היה בן 18-19 ופדרר היה בשיאו. כלומר המצב בינהם אפילו חמור יותר לרעת פדרר.
    4. לעניות דעתי, הטורניר שמראה את הטניס בהתגלמותו הוא רולאן-גארוס. שם יש פחות אייסים בגלל המשטח האיטי ואז ניתן לראות מי טוב יותר. שם בעימות ביניהם אין לפדרר סיבה לעלות על המגרש בכלל.
    5. אני זוכר את סמפרס נשחט ברולאן-גארוס פעם אחר פעם משום שמכת הפתיחה, עליה התבסס, איבדה מעוקצה על משטח זה.

    1. אורי כשאמרתי שסמפרס התבסס בעיקר על חבטות פתיחה התכוונתי שזה היה הנשק הקטלני ביותר שלו ומזה הוא ניצח המון מנקודות מכריעות, או הציל את עצמו משבירות. אצל פדרר המאפיין הבולט לדעתי הוא הגיוון המדהים שלו, והיופי והסטייל שבמשחקו.

      אני אגב מאד אוהב את נדאל וחושב שגם משחקו מתאפיין ביופי בדרכו שלו. המשחק ההוא בגמר ווימבלדון שבו הוא גבר על פדרר ב 5 מערכות היה המשחק הכי גדול שראיתי. שניהם התעלו לרמה הכי גבוהה שאפשר על גבול הבלתי אפשרי, וכל חבטה הייתה יפה יותר מקודמתה. אתה צודק שאחת מנקודות החולשה של רוג'ר היא המאזן מול נדאל. אולי גור יכול להסביר מה בדיוק לא עבד לו שם מול רפאל ?גם במשחקים גדולים של רוג'ר הוא בד"כ לא הצליח לנצח אותו.

      את קורייר שכחתי באמת. הוא פרץ עוד לפני שסמפרס השתלט על הסבב, וזכה בכמה טורנירים באוסטרליה ורולאן גארוס ואולי ארה"ב. משום מה הוא נעלם פתאום מהסבב אולי מישהו זוכר למה ?

      אני אגב גם מעדיף את הרולאן גארוס על וימבלדון. המשחקים שמתפתחים שם הם ארוכים וטקטיים יותר עם נקודות ארוכות וזה קצת כמו משחק שחמט לתמרן את היריב למקום שאתה רוצה שיהיה בו.

  8. מבחינתי אין בכלל שאלה זה ברור פדרר האלגנטיות,היופי הקלאסה,העקביות.נדאל אמנם שיפר את המשחק שלו אבל עדיין זה כוח,כוח,סיבולת,סיבולת,משחק לטעמי מכוער ,אפשר להשוות את זה למשל לג'ורדן (פדרר) מול לברון (נדאל).
    נקודה נוספת למרות שאין שום הוכחות,אני מתקשה להאמין שלנדאל אין עזרה לא חוקית.ה"פציעות" המוזרות,ההעיעדריות הארוכות,החזרה המטורפת מכל פציעה.(מוש השור יש לי אתגר בשבילך פוסט על הפציעות של נדאל ואיך חוזרים מפציעות כאלה לכושר כל כך מהר וכל כך טוב).
    בכל אופן לי זה לא מריח טוב.
    נקודה נוספת זה שאצל פדרר מתחיל משחק תמיד ייגמר אין פרישות,אין בכייה של כואב לי קשה לי בגלל זה הפסדתי (קלאסה כבר אמרנו)נדאל רק בגמר האחרון באוסטרליה נשאר עד הסוף ולא פרש.

  9. פדרר עף מטורניר מיאמי. הפתעה !
    הוא נמצא בתקופה טובה ומשחק "כמו פעם". כנראה היפני נתן את משחק חייו. לא ראיתי.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט