מכבי גוברת על ריאל בקרב דרמטי במיוחד – סיקור והדיון שלפני המשחק / צוות הופס כדורסל אירופי

מכבי תל-אביב (13- 11) – ריאל מדריד (18- 8) 75- 74:

מכבי עלו עם החמישייה שהתקבעה לאחרונה של אוונס, ווילבקין, נאנלי, וויליאמס וזיזיץ', ואילו ריאל עלו עם ההרכב הרגיל שלהם של וויליאמס-גוס, האנגה, דק, יבוסלה וטבארס. יבוסלה פתח עם שלשה, אבל וויליאמס ענה באחת משלו ונאנלי הביא למכבי את היתרון. וויליאמס-גוס דייק פעמיים מהקו, ולנקודות הבאות היו אחראים ווילבקין אל מכבי ויבוסלה אצל ריאל, כש-5- 4 לזכות הצרפתי של ריאל הביאו להם יתרון 10- 9.

גבריאל דק דייק גם הוא מחוץ לקשת, אבל וויליאמס, ווילבקין וריינולדס שהחליף את זיזיץ' הגיבו בריצת 7- 0 שהביאה למכבי יתרון 3. יבוסלה הגיב בשלשה נוספת, ריינולדס ואחריו וויליאמס-גוס קלעו 2 לכל צד ושלשה נוספת של יבוסלה, הרביעית במשחק, הביאה אותו ל-14 נקודות תוך 8 דקות ו-20 שניות. בשלב הזה, ההתקפות התקשו לייצר נקודות, וקינן אוונס קבע את תוצאת הרבע הראשון – 21- 20 לאורחים ממדריד שעמדו על 5/9 לשלוש לעומת 2/11 ל-2 נקודות ו-0/2 מהקו בשלב הזה.

מכבי הלכו לריינולדס שקלע את 4 הראשונות בלבן ברבע השני, כשוויליאמס-גוס הגיב בין לבין עם שלשה, אבל חטיפה של זיו סידרה לקלויארו סל ויתרון 26- 24 למכבי. פורייה והאנגה ענו עם 5 נקודות, אבל אוונס קבע שוב שוויון בשלשה. נאנלי וטבארס הביאו 2 נקודות לכל צד ואוונס הוסיף מהלך של 3 נקודות, אבל טבארס נכנס לעניינים וקלע עוד 4 שהחזירו את היתרון לאורחים.

וויליאמס ונאנלי קלעו 2 כל אחד והחזירו למכבי יתרון 3, אבל סרחיו יוי ניצל את העובדה שיפתח זיו כבר לא שומר עליו כדי לתפור שלשה על הפנים של זיזיץ' ופרננדס החזיר את היתרון לריאל. נאנלי עם שלשה קבע שוב יתרון נקודה למכבי, אבל הצהובים-כחולים ששיחקו שוב בלבן לא קלעו יותר עד סוף המחצית, כך ששני סלים של אדם האנגה קבעו 44- 41 לריאל במחצית.

מכבי עלו עם ריינולדס במקום זיזיץ' בחמישייה שפתחה את המחצית השנייה, והוא קלע את הנקודות הראשונות של החצי. האנגה הגיב עם 2 משלו ועבירה של ווילבקין ששלחה את השופטים למוניטור העירה את הבלאגן של מכבי, וריאל הגיבו עם איבוד וצמד איירבולים כשוויליאמס, ווילבקין וריינולדס הביאו למכבי שוב יתרון 3. בשלב הזה, פאבלו לאסו עשה חילוף ששינה את המשחק והכניס את הרטל.

הרטל קבע שוויון 49, ואחרי שאוונס הגיב ב-2, הרטל ירה 2 שלשות רצופות ומצא את דק במתפרצת, ופתאום ריאל ביתרון שיא של 6 ופסק זמן בהול של אבי אבן. מכבי ניסו ללכת אל זיזיץ' אחרי פסק הזמן, ויחד עם נאנלי הוא צמצם את הפער ל-2, אבל הרטל תפר עוד שלשה והגיע ל-11 נקודות ברבע ושליטה של פורייה בריבאונד התקפה הביאה את ריאל ליתרון שיא של 9, לפני שנאנלי קבע 66- 59 לריאל בסיום הרבע השלישי.

פורייה פתח את הרבע עם סל, ואחרי כן שתי הקבוצות התקשו לקלוע עד שהגיעה המתפרצת של מכבי בסרטון שבפסקה הבאה. את פורייה זה לא עניין והוא הגיב בעוד סל שהגדיל שוב את הפער ל-8. אחרי יותר מדקה ריקה מנקודות, אוונס תפר שלשה וצמצם, אבל דק ופורייה המשיכו את השליטה של ריאל בצבע ו-5:41 לסיום הצרפתי העלה את האורחים ליתרון 74- 65.

אחרי עוד דקה ריקה מנקודות, אבי אבן החליט להמר על כל הקופה וללכת על הרכב נמוך כשמי שנשלח לשמור על פורייה ואחרי זה טבארס היה אנג'לו קלויארו. אוונס עצר כמעט 3 דקות ללא נקודות של מכבי עם שלשה שצמצמה ל-6, והוא גם קלע את 3 הנקודות הבאות במשחק, 1/2 מהקו וליי-אפ, וצמצם ל-74- 71, 3 דקות לסיום, וכאן ברור שיש עוד משחק.

מי שהיה אחראי למהלך הבא המשמעותי של מכבי היה וויליאמס שחסם ניסיון שלשה וסיים בצד השני, כך שדקה ורבע לסיום ריאל היו ביתרון נקודה בלבד. ריאל לא הספיקו לייצר זריקה בשעון ה-24 ומכבי הלכו לווילבקין בצד השני. סקוטי סחט עבירה, דייק פעמיים מהקו והשלים מהפך. 37 שניות לסיום והיתרון של מכבי.

הרטל ניסה לקחת על עצמו והחטיא שלשה, אבל טבארס לקח ריבאונד התקפה נוסף והביא ליוי את הכדור. ווילבקין עצר את המהלך בעבירה שמכבי יכלו לתת, ויוי לקח על עצמו את הכדור האחרון. הגנה נהדרת של ווילבקין הביאה לזריקה קשה, והפעם טבארס נתקל במאבק קשה מצד קלויארו במאבק על הריבאונד.

ההחלטה הייתה כדור ביניים, שבו טבארס גבר על קלויארו, אבל הכדור הגיע ליבוסלה שנאלץ לאלתר זריקה בלתי אפשרית עם 2 שומרים עליו והיא הלכה החוצה. הפעם לריאל כבר לא נותר זמן לעוד ניסיון ומכבי סוגרים את המשחק בלי לספוג ב-5:41 הדקות האחרונות ועם ניצחון גדול, חשוב ודרמטי ביותר על היריבה המיתולוגית.

קינן אוונס הוביל את קלעי מכבי עם 19 נקודות ב-7/9 מהשדה, 3/4 לשלוש ו-1/2 מהקו, ווילבקין ונאנלי קלעו 14 כל אחד, כשהראשון עושה זאת ב-5/13 מהשדה והשני ב-5/11, שניהם עשו זאת ב-2/6 לשלוש וחילקו 4 אסיסטים כל אחד, אבל נאנלי גם ליקט 8 ריבאונדים, ריינולדס קלע 12 ב-6/9 מהשדה עם 7 ריבאונדים ו-2 חטיפות, וויליאמס קלע 11 ב-5/10 מהשדה, זיזיץ' התקשה וסיים עם 3 נקודות ב-1/5 מהשדה וקלויארו דייק בזריקה היחידה שלו והגיע ל-2 נקודות. תומאס, זיו ודיברתולומאו קיבלו דקות ולא הצליחו לקלוע.

אצל ריאל, יבוסלה נשאר עם 14 הנקודות מ-8:20 הדקות הראשונות של המשחק, כשבסך הכל הוא עושה זאת ב-5/13 מהשדה, יחד עם 7 ריבאונדים ו-3 חטיפות, הרטל קלע 11, כולן ברבע השלישי, וחילק 5 אסיסטים, דק קלע 10 עם 6 ריבאונדים וטבארס סבל קשות מההגנה של מכבי כשהוא הגיע ל-6 נקודות ב-3/6 מהשדה ו-0/3 מהקו, יחד עם 8 ריבאונדים בהתקפה ו-4 בהגנה, כלומר 12 בסך הכל, ו-2 חסימות.

אנשי המשחק:

קינן אוונס – כאן זה ברור. האיש שקלע 9 מתוך 16 הנקודות של מכבי ברבע האחרון, שהן יותר מה-8 של ריאל ברבע. אוונס החזיר בכוחות עצמו את מכבי מפיגור 9 למרחק נגיעה, ולכל אורך המשחק הוא קלע כשהיה צריך.

אנג'לו קלויארו – האיש של מכבי בהגנה היום. יבוסלה קלע 14 בדקות הפתיחה, אבל כל זה קרה לפני שקלויארו עלה על הפרקט, כי מאז הוא היה עם 0/5 מהשדה. עם זאת, הסיפור הזה מתנקז ל-4:16 הדקות האחרונות, אז קלויארו נכנס לעמדה 5 כשהוא צריך לשמור על פורייה הלוהט וה-2.13 שלו, ואחר כך טבארס הענק וה-2.22 שלו. קלויארו הסתדר עם שניהם והיה החלק העיקר בכך שריאל לא מצאו את הסל בדקות הסיום, כשבראש עומד כמובן המאבק שלו על הכדור שכפה ביניים בשניות הסיום.

במקרה של שניהם, מכבי היו בפלוס 9 בדקות של כל אחד מהם, כשמדובר בנתון הטוב ביותר במשחק הזה.

הדיון:

אתר היורוליג

כמו בכל שבוע יורוליג כפול, גם הפעם התכנס הצוות לדיון עם כמה שאלות על מכבי לקראת המשחק השני של השבוע, הפעם משחק הבית נגד ריאל מדריד הערב בשעה 21:05. איתנו בצוות היום (לפי סדר ה-א'-ב') – אהרון שדה, דרור פישר, עמיחי קטן ותומר גבעתי.

שאלה 1: אחרי 6 משחקי יורוליג של קיירי תומאס במדי מכבי, איך לדעתך הוא השפיע על מכבי?

אהרון: תומאס טרם השפיע באופן ממשי, אך זה יכול לקרות בהמשך.

דרור: אפשר להסביר את ההשפעה של קיירי תומאס על מכבי בסיפור קצר: במהלך המשחק מול מילאנו, כשהאיטלקים החלו לנגוס שוב בהפרש באמצע הרבע השלישי, נאנלי עשה שתי פעולות מטופשות אחת אחרי השנייה. הדבר הראשון שאמרתי זה "שיכניסו את קיירי תומאס". הוא הפך להיות השחקן הזה שאתה מעלה מהספסל, לא תורם יותר מדי אבל יודע מה המקום שלו – לעשות הגנה ולהוות איום תמידי מכל טווח. הוא אמנם לא רגיל לסגנון המשחק הזה ולא הצליח לבלוט בו, אבל אם הוא יתן את השקט הזה מהספסל בידיעה שיש שחקן שישי שאפשר לסמוך עליו כשצריך, ההשפעה שלו רק תגדל והעתיד יכול להיות ורוד יותר.

עמיחי: בהיבט המקצועי, תומאס בעיקר שומר על הגארד העיקרי של היריבות ומהווה איום גדול יותר מקודמיו עם או בלי הכדור. עם זאת, נדמה לי שההשפעה העיקרית שלו לאחרונה בהגברת האינטנסיביות ההגנתית, משהו שמאוד חסר למכבי מאז פיטוריו של ספרופולוס, וראינו באופן משמעותי אצל אבי אבן השבוע לראשונה.

תומר: תומאס מוסיף למכבי מימד נוסף של קשיחות, הגנה עם גוף גדול וידיים זריזות, ויכולת להוריד כדור על הרצפה בדקות שיש צורך להוריד עומס מסקוטי.

שאלה 2: מה לדעתך השינוי העיקרי שעשה אבי אבן מאז שהוא נכנס לתפקיד המאמן?

אהרון: נתן יותר שמחת חיים וביטחון לשחקנים וגם בא פחות מקובע למשל אתמול לא הלך עם ווילביקין אז לא מתעקשים.

דרור: אבי אבן כבר הצהיר שהוא עומד לרוץ, אבל השינוי הגדול באמת הגיע עם החוצפה שלו להוציא את הכדור מהידיים של ווילבקין בכל מחיר. במשך כל התקופה שלו במכבי, ווילבקין היה המוביל הכדור הראשי של הקבוצה והתרגילים התבססו על היכולת שלו לעלות לזריקה מכדרור. זה לא טוב ולא נכון. אבי אבן שם את כל מבטחו בקינן אוואנס שיוביל כדור ברוב הזמן ויניע את ההתקפה. אם זה מסתיים בקאץ' אנד שוט של ווילבקין – הרווח כולו שלנו.

עמיחי: לשחק יותר משוחרר ולתת לשחקנים יותר חופש לפעול בעצמם. תחת אבן, מכבי מאוד יציבה התקפית עם 77, 94 נגד ההגנה החלשה של באסקוניה, 77 ו-75, בעיקר כי הוא "זורם" עם חופש הפעולה לשחקנים ועם דברים שעובדים טוב, ופחות מחפש לנצל יתרונות טקטיים.

תומר: אבן שינה את השיטה בצד ההתקפי ונתן לשחקנים יותר חופש בהתקפה. משחקים יותר פתוח ״ומבולגן״ ופחות סכמתי. קבוצה כמו מכבי בהיכל חייבת לרוץ וזה דבר שאבן הבין מהר מאוד.

שאלה 3: מי השחקנים שהרוויחו החלפת המאמן?

אהרון: בעיקר דיברתולמאו וזיו ובטווח הרחוק יותר נדמה לי שרוב השחקנים 9 ומטה ברוטציה.

דרור: נאנלי, נאנלי ונאנלי. לא יודע איך, לא יודע למה, אבל נאנלי מצליח לשחק יותר טוב תחת אבי אבן. על שאר השחקנים קשה יותר להגיד, אבל אם נתייחס למשחק האחרון כנראה שיפתח זיו לא היה רואה דקה. בכללי, הרוטציה ביורוליג הייתה מורכבת מכל הזרים + ג'ונדי ומדי פעם הבלחות של בלייזר, אבל עכשיו הרוטציה התקצרה בעוד שחקן והצברים משמשים רק כתפאורה.

עמיחי: קודם כל נאנלי שסומן כנפגע העיקרי מהגישה ההגנתית יותר של ספרופולוס. אפשר להוסיף לזה את דיברתולומאו וזיו שמביאים בלאגן, וקצת ג'ייק כהן עם היכולות ההתקפיות על חשבון רומן סורקין עם היכולות ההגנתיות, אבל זה כבר בשוליים.

תומר: בראש ובראשונה ג׳יימס נאנלי שקנה כבר כרטיסים במקלחת תיירים חזרה הביתה ופתאום שב לחייך.

שאלה 4: האם הכושר הטוב של יפתח זיו יכול להכניס אותו לרוטציה באופן קבוע, או שזו הבלחה מקרית והוא ישוב לקושש שאריות כשדיברתולומאו יחזור לסגל או במשחקים קריטיים יותר?

אהרון: שאלה טובה אני חושב שמתחילה זיו הוא לא שחקן שיכול להצטוות נכון עם ווילביקין כי שניהם יותר מדי דומיננטים במובן זה דיברתולומאו שחקן יותר מתאים בהשלמה לסקוטי אבל ככל שסקוטי ישחק פחות וככל שהמאמן לא יתעקש בכל מצב על סקוטי הרי שזיו יוכל לתרום את חלקו.

דרור: בהמשך לשאלה הקודמת, יפתח זיו קיבל הזדמנות וניצל אותה כי הוא שיחק בשיטה שקצת יותר מתאימה לו מבחינת קצב המשחק – יותר לרוץ ויותר לצופף בהגנה. הבעיה היא גודל הרוטציה, כי אין מספיק דקות לכולם וכבר ראינו את אוואנס משחק 6 דקות מול הכוכב האדום ואת ג'ונדי וסקוטי מתחלקים בהובלת כדור. קשה לדעת אם המשחק האחרון ישפיע, בעיקר כי הוא לא היה בסגל מלא. היום נדע להעריך זאת יותר טוב.

עמיחי: זיו הוא השחקן עם הכי הרבה תכונות של רכז טבעי במכבי. אוונס תפס את עמדת הרכז הפותח בתור קומבו גארד שיכול לשחק גם ב-1, דיברתולומאו שיחק לפעמים כרכז, אבל הוא מוביל כדור מפוזר יותר מווילבקין, ואילו זיו יכול לשחק כרכז מחליף שבאמת מחפש את המסירה. הוא יצטרך כמובן להוכיח שזו לא הבלחה רגעית, אבל לא לחינם מכבי הביאו אותו.

תומר: לדעתי צריך לקחת את ההופעה של יפתח זיו בעירבון מוגבל. יפתח שחקן נהדר לליגה, אך עליו להוכיח שההופעה אמש לא הייתה מקרית. קבוצות שיבינו מוכנות אליו יהמרו בכוונה על הקליעה שלו ושם הוא יצטרך להוכיח את עצמו.

שאלה 5: על פי הסטטיסטיקה, ההתקפה של מכבי העונה היא הטובה ביותר מאז 2014, לעומת ההגנה הרעה ביותר מאז 2018. האם לדעתך מדובר בשינוי קונספט מקצועי או פשוט סגל שחקנים שונה?

אהרון: לדעתי זהו גם שינוי קונספט מבני בכללו בוודאי ביחס ל-2014. ככל שיש יותר משחקים ויותר שבועות עם מחזורים כפולים אזי האינסטנסיבות בהגנה פוחתת. בגדול, מכבי קבוצה עם יכולות התקפיות לא רעות ביחס לשנים אחרונות, ומצד שני קבוצת הגנה רעה, וזה רק מראה שיאניס שיחק לא נכון עם השחקנים הללו שבנויים למשחק ריצה ולא למשחק עומד.

דרור: בתיאוריה, ורק בתיאוריה, חומר השחקנים נשאר אותו דבר. במציאות, זה עניין של סגנון משחק – יש הרבה יותר מודעות לקליעת שלשות היום, וגם היכולת של ז'יז'יץ' בתוך הצבע תורמת לכך שמכבי מתפנה יותר לזריקות לשלוש במקביל להפעלה שלו בצבע במשך 25-30 דקות. מצד שני, עד שקיירי תומאס הגיע לא היה במכבי הנוכחית מישהו שמוגדר כסטופר הגנתי מוכח. טיילור ניסה להיות כזה ולא הצליח, זוסמן מילא את החלל מאז אותה עונה וההתפרקויות של מכבי, שאפיינו אותה בתקופה שלפני גל הקורונה בסיום 2021, היו גדולות מדי כדי להיות שוליות בסטטיסטיקה.

עמיחי: יש למכבי שני יתרונות עיקריים ביחס לשנים קודמות בהתקפה. הראשון הוא זיזיץ' בעונה נהדרת של 13.1 נקודות למשחק באחוזים טובים מאוד, כשהוא הופך לגבוה הטוב והדומיננטי ביותר של מכבי בצד ההתקפי מאז סופו וזה שקולע הכי הרבה בממוצע למשחק מבין הסנטרים מאז דיאור פישר ב-2009. הדבר השני הוא 82.9% מקו העונשין למכבי כקבוצה, הפעם הראשונה של מכבי עם 80% ומעלה בעידן היורוליג, כשלפני כן היה עשור שלם שבו מכבי לא הגיעו אפילו ל-73% מהקו.
לגבי ההגנה, מכבי בנו קבוצה עם פחות שחקני הגנה, חלק מזה מתוך אמונה שספרופולוס יצליח להרכיב הגנה סבירה גם מזה. גם קצת עם ספרופולוס, ועוד יותר אחריו, זה לא ממש עובד, גם אם פה ושם יש משחק מוצלח הגנתית, כמו זה שהיה שלשום נגד מילאנו.

תומר: צריך להתייחס לנתון הזה עם קמצוץ של מלח. התקפית אנחנו רואים שמכבי מתקשה לייצר נקודות במשחק עומד ולכן אני לא בטוח שהיא תשאר בצמרת בתחום זה. אבן יהיה חייב למצוא דרך לגרום לשחקנים נוספים מלבד סקוטי להוריד כדור לרצפה וליצור מצבים.
הגנתית אנחנו רואים שהסגל של מכבי השנה לא מורכב משומרים גדולים ולכן ההגנה לא מנקודות החוזקה של הקבוצה. בנוסף לקבוצה אין מגן טבעת ברמה מספקת כרגע.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 31 תגובות

  1. בשאלה 4 נשאל אם המשחק הקודם היה הבלחה מקרית של יפתח זיו. אותו הדבר אפשר לשאול לגבי אבי אבן אחרי שעשה בית ספר לאטורה מסינה.

  2. לא פייר לשפוט את אבי אבן בפרמטרים מקצועיים, הוא הרי נמצא שם רק בכדי לחסוך כסף. אין לי שום דבר נגדו כמובן, אבל זה יותר מזילות של המקצוע, זה זילות של הקבוצה האהובה עליי. מבחינתיב זה שקול להחלטה להמשיך לשחק את העונה עם שחקני נוער.
    זהו, שיחררתי את הלחץ.
    תודה רבה על הדיון המעניין ובהצלחה למכבי (אם כי וואחד משוכה)

  3. מכבי עלו עם חולצות no war אף על פי ששמעון מזרחי מתקשר כל יום לפוטין לוודא שהמלחמה ממשיכה, לפחות עד יום לאחר פתיחת הפלייאוף.

            1. חחחח… תפשת אותי על חם!

כתיבת תגובה

סגירת תפריט