סמכו על התהליך – על ההצלחה של פילי בזכות אמביד והפוטנציאל של הקבוצה יחד עם הארדן/ רותם אלרן

מתחילת עונת ה-NBA ועד לטרייד דדליין האחרון התבצעו בליגה 20 טריידים בסך הכל, אך דווקא האחרון שהתקבל מביניהם היה המשמעותי ביותר, כשדקות ספורות לפני תום חלון הטריידים הברוקלין נטס העבירו את ג'יימס הארדן ופול מילסאפ לפילדלפיה תמורת בן סימונס, סת' קרי, אנדרה דראמונד ובחירות. לאחר מעט יותר משנה במדי הנטס, הארדן היה מתוסכל ממצב הקבוצה ולפי דיווחים בעיקר מקיירי אירווינג, וחוסר שביעות רצון זה היה זה שגרם לטרייד להתבצע ולהארדן לחבור מחדש אל ה-GM דאריל מורי. ההתאמה של הארדן לצד אמביד בסיקסרס יכולה להניב פירות רבים, אבל השאלה הגדולה היא האם השילוב ביניהם מסוגל להניב לשניהם אליפות ראשונה בקריירה, ואם כן – כיצד?

פילי הייתה קבוצה טובה מאוד עוד לפני הגעתו של הארדן אליה, וניתן לראות זאת בכך שניצחו ב-32 מ-54 משחקיהם, מאזן טוב בפני עצמו ובמיוחד כשמתחשבים בכך שהקבוצה שיחקה ללא השחקן השני בטיבו בסגל לאור השביתה של סימונס. מרבית הקרדיט על הרמה שהסיקסרס הציגו העונה מגיע לאמביד, שלאחר עונה נהדרת בשנה שעברה רק ממשיך להראות סימני שיפור ולהביא את המשחק שלו לרמות הגבוהות ביותר. אמביד מוביל את הליגה בממוצע הנקודות העונה עם 29.7 למשחק, ואותן הוא משיג בדרכים מגוונות, כשהבולטת ביותר מדרכים אלו היא המשחק בצבע.

הנפיל הקמרוני הוא ככל הנראה שחקן הפוסט הטוב ביותר שראינו בליגה מאז ימי הזוהר של שאק, ולמרות שגם ניקולה יוקיץ' דומיננטי בצבע ומסוגל להשיג באיזור זה נקודות בסיטונאות וביעילות מצוינת, אמביד גובר עליו בהיבט הדומיננטיות בקרבת הסל. אמביד נמצא במקום השלישי בליגה ביעילות במהלכי פוסט אפ, כשמלפניו נמצאים יוקיץ' ודוראנט בלבד, אך יש לקחת בחשבון שהוא מתבסס עליו יותר במשחקו – אמביד זורק 5.3 פעמים בממוצע למשחק בפוסט אפ, והפער בינו ובין יוקיץ', השני ברשימה, שווה ליחס בין יוקיץ' לדונצ'יץ', השחקן ה-15 ברשימה זו. גם בכמות הנקודות למשחק אמביד מחזיק בכמות גדולה באופן ניכר מכל שחקן אחר בליגה עם 8.7, כשיוקיץ' שני עם 5.4. יכולת סחיטת העבירות של אמביד גם היא משמעותית במשחקו, ומעבר ל-8.7 הנקודות שלו ממהלכי גב לסל הוא מחזיק גם ב-9.6 נקודות למשחק מקו העונשין, הנתון הגבוה בליגה.

אמנם אחוז השלשות העומד על 35.1% לא מראה קליעה יוצאת דופן אצל אמביד, אך בפועל הקליעה ויכולת יצירת הנקודות מטווחים שונים פותחים עבורו את הצבע, ויכולת קליעה זו מתבטאת באחוז מצוין מהמיד ריינג' הרחוק העומד על 44.7% העונה, ובעונה שעברה נתון זה הגיע ללא פחות מ-50.4%. השילוב של הקליעה עם כך שהוא בלתי ניתן לעצירה בצבע מובילים לכך שאמביד הוא מהשחקנים ההתקפיים הגדולים שראינו בשנים האחרונות, והם גם הסיבה שהשילוב שלו עם הארדן עובד ומסוגל להמשיך לעבוד בצורה אידיאלית.

במספר השנים האחרונות ביוסטון ראינו את הארדן מחזיק בכמה מעונות הסקורינג הגדולות בהיסטוריה, ומעונת 2017/18 ועד ל-2019/20 קלע 33.7 נקודות למשחק ב-54.1% אפקטיבי. למרות פרק הזמן הקצר שעבר מאז, ניכר כי הארדן הוא כבר לא אותו השחקן, אך ייתכן שזה לחיוב – בשנותיו ביוסטון ראינו אותו הופך למנהל משחק מהטובים שיש, כשבעונת 2016/17 הוא מסר 11.2 אסיסטים בממוצע למשחק, אבל היה ברור שהסקורינג וצבירת הנקודות היו בראש סדר העדיפויות עבור הקבוצה ועבורו, דבר הגיוני לאור כך שהוא היווה אופציה ראשונה באופן מובהק והקבוצה הסתמכה עליו בהיבט זה.

כרגע נראה שהדומיננטיות שלו כסקורר וכמוסר הגיעו לאיזון מסוים, וזה דבר שראינו גם בנטס, שם בעונה שעברה הוא קלע 24.6 ומסר 10.9 אסיסטים למשחק, כשבנוסף לכך גם סיים את עונת 2020/21 עם כמות הזריקות הנמוכה ביותר עבורו זה שנים. בנטס השימוש בו כמוסר עבד בצורה מצוינת בעונה הסדירה, במיוחד כשדוראנט ואירווינג היו זמינים, ובסיקסרס הוא מתאים אף יותר כשהוא משמש כשחקן שני מובהק ולא כאחד משלושה שמשחקים עם הכדור ביד. מעבר לכך, בפילי הוא עושה זאת לצד שחקן שמשלים את סט הכישורים שלו בצורה כמעט מושלמת – אמביד מסוגל לסיים בסל כחוסם, למסור מהצבע או לשמש כאיום מחצי מרחק, ותכונות אלו מסוגלות להוציא את הטוב ביותר מהארדן הנוכחי ולאפשר לו לשחק כקלעי בסיטואציות מסוימות או כיוצר בלבד באחרות.

מעבר להתאמה המצוינת של הצמד, היכולת של הסיקסרס מסביבם מעלה את הסיכויים של הקבוצה ללכת עד הסוף עוד יותר – הקבוצה ממוקמת בטופ 10 העונה באחוזים משלוש, ועם שחקנים כמו טייריס מקסי, דני גרין וג'ורג'ס ניאנג יש לה ריווח מצוין מסביב לאמביד והארדן. בנוסף לריווח המצוין, לסיקסרס גם יש בסגל את טוביאס האריס, שאמנם מספק עונה בינונית, אך ברגעי הצורך שחקן שמסוגל לשים נקודות על הלוח וליצור לעצמו אף פעם לא מהווה חיסרון.

בנוסף לריווח וליכולת ייצור הנקודות, תכונה בולטת במיוחד של הסיקסרס שסייעה להם העונה היא היכולת ההגנתית, כשהקבוצה מדורגת במקום התשיעי בליגה במדד הרייטינג ההגנתי עם 109.1. מדדים הגנתיים בפני עצמם לא אומרים הכל, אך גם ללא מדד זה ניתן לראות שיש להם קבוצה הגנתית מצוינת, ולא מעט בזכות מטיס ת'ייבול, שמספק הגנת עילית בפרימטר ומעמיד מעל חסימה למשחק ממרום 196 סנטימטריו. הימצאות של שומר אישי וקבוצתי ברמתו מראה את חשיבותה בפלייאוף, כשבלא מעט אלופות אפשר למצוא בולדוג הגנתי שמספק את התרומה ההגנתית הדרושה לקבוצה ומסוגל להאט את כוכבי היריבות, דבר שעשוי להוכיח את עצמו כמשמעותי במזרח מול פורוורדים דוגמת דוראנט, טייטום, דרוזן או לאבין.

בסופו של דבר, פילי עשויה להיתקל בלא מעט קשיים או בעיות, בין אם בבריאות של אמביד והארדן שהחמיצו לא מעט משחקים בשנתיים האחרונות, ביכולת של דוק ריברס לנצח סדרה גם אם הוא מוביל בה 3-1 או ביכולת הסגל המשלים לספק את התפוקה הנדרשת ממנו, וייתכן מאוד שנראה כמה מסימני שאלה אלו מתבהרים כאשר יגיע הפלייאוף, ובינתיים נשאר לנו רק להתרווח אחורה ולראות מה יצא מהקבוצה בעתיד הקרוב – לטובה או לרעה.

לפוסט הזה יש 13 תגובות

  1. תודה על הפוסט
    דווקא אתמול כלום לא נכנס והבסד בייתי דואב אבל כמו שאמר פעם פיני גרשון –
    עדיף להפסיד עכשיו…..
    🤣

  2. תשמע, פילי קיבלו צ'אנס שני להפוך לקבוצה רצינית בעקבות המשבר עם סימונס.
    לפני זה הם עשו את כל הטעויות האפשריות בהימור עליו ובנייה סביבו.
    אז במקום לנצל את זה ולהביא שחקנים מועילים עם גישה בריאה לקבוצה שהחלה להביא, הם הביאו את אחד הרעלים הגדולים בליגה.
    שחקן שהכי רחוק ממקצוענות, שמשחק רק עם הכדור בשיטה שלו, צ'וקר סדרתי, ולא קיים בהגנה.
    תוך כדי כך הם ויתרו על 2 שחקני רוטציה חשובים (מילא סימונס, הוא גם ככה לא שיחק ולא היה פקטור).
    במקום להשיג שחקנים ונכסים, הם גם איבדו בחירות.
    בנוסף, עד שאמביד התינוק המגודל שמתעסק בשטויות התחיל להראות סימני רצינות, הביאו לו את הדמות לחיקוי הכי גרועה בשבילו.
    פילי פספסו את הצ'אנס האחרון שקיבלו מההפקר, ושוב חיסלו את עצמם.

    1. מסכים עם צביקה.
      כשמכוונים לאליפות חייבים לקחת הימורים אול אין,עם הסגל הקודם פילי הייתה קבוצת פלייאוף נחמדה אבל עם תקרה ברורה עכשיו התקרה היא אליפות ללא ספק ומנגד הם יכולים ליפול חזק.
      זה גם אחד היתרונות של להיות שוק גדול,במקסימום גם אם לא ילך עדיין יהיו לא מעט סטארים שירצו להגיע בכל מקרה.

  3. אשכוס, הם באמת יכולים לגמור כפלופ, אבל הפוטנציאל ההתקפי של השניים הוא קטלני ברמה הכי גבוהה שניתן להשיג.

  4. תודה,
    הם קבוצת עונה רגילה סבבה, אבל אמביד יתעייף ברבע רביעי בפלייאוף, הארדן צ'וקר ידוע גם בימיו הגדולים, ואין סביבם מספיק מי שיפצה.
    לא חושב שיעברו יותר מסדרת פלייאוף משמעותית אחת, גג

  5. מעניין מאוד
    מצחיק לקרוא על פילי אחרי ההפסד אתמול, אבל הוא לא באמת מעיד על היכולות העתידיות שלהם בפלייאוף.
    בסוף הפיק אנד רול הזה מפרק קבוצות. וכשיש לך את הארדן ואמביד שאין שום קומבינציה שהם לא יכולים להוציא מהשיתוף הזה ביניהם, בפלייאוף זה יהיה קטלני.
    האריס נראה קצת אבוד והופך להיות פי גי טאקר שמחכה בפינה שמישהו ימסור לו. צריך טיפה לתת לו לשחק. גם ירוויחו את היכולות ההתקפיות המצוינות, וגם טיפה יותר מנוחה לצמד.
    טייבל ענק בהגנה ואתמול ניסה להגן בשביל כל הבקבוצה כולה. הוא עושה גם עבודה מצוינת בהתקפה בחיתוכים ונמנע יפה מלקבל כדור בשלוש ולזרוק איירבולים. הרבה יותר קל שאין את סימונס איתך על המגרש

  6. פילי כבר שנים משחקת בלי גארד סקורר בכיר. כשסקוררים הבכירים שלך הם סנטר ופורוורד כמו האריס ומסביבם משלימים שלא יכולים ליצור לעצמם התוצאה היא צרות בפלייאוף כשצריך לקלוע במאני-טיים ולכן בדיעבד די ברור לי למה פילי הפסידו בפלייאוף שעבר להוקס עם יאנג ובוגדנוביץ. הסגל של פילי לפני הטרייד על הזקן היה בינוני – אמביד, מקסי המשופר, קצת האריס וסת׳ וחבורת משלימים. זה סגל פחות טוב מהבאקס, הנטס, ההיט ואפילו הבולס והסלטיקס ועם זה לא לוקחים אליפות. הארדן עונה בדיוק על הצורך של פילי. הוא ממש לא צ׳וקר (עד מתי הייטרים יעלוזו..) ולא קרוב לכך והנוכחות שלו מורידה לחץ התקפי מאמביד ובעיקר מסדרת מבטים פנויים לקלעים בינתיים. הוא שחקן התקפה עצום אבל פילי רחוקה מלהיות מושלמת בעיקר בקליעה הבינונית של האריס טייבול וקורקמאז שלא פוגע ומלטון וגרין גם בחזקת נעלמים. מול הנטס והבאקס בסגל מלא אני לא מהמר על פילי, אבל כרגיל הכל תלוי באיזה מצב הקבוצות יגיעו לפלייאוף ומה יהיו המצ׳אפים. תודה רותם

כתיבת תגובה

סגירת תפריט