כוח סיג'יי – על הפליקנס והשינוי שיכולה לגרום התוספת של סי ג'יי מקולום/ רותם אלרן

רוב הדיבורים סביב הניו אורלינס פליקנס בתקופה האחרונה עסקו בעיקרם בסאגת הפציעות הבלתי נגמרת של זאיון וויליאמסון ומחויבתו למועדון, אך בשקט בשקט, סי ג'יי מקולום מציג יכולת נהדרת מאז הגעתו לקבוצה ומשדרג אותה במימדים אשר היו חסרים לה. אמנם זאיון ככל הנראה לא יחזור העונה, אבל ההתאמה של מקולום ושאר הסגל המשלים לצידו היא דבר ששווה מבט לקראת העתיד הקרוב של הקבוצה, וכאן אבחן את הנושאים האלו ואת התוספת הייחודית אשר מקולום מהווה בניו אורלינס.

ב-2013 מקולום נבחר על ידי הפורטלנד טרייל בלייזרס עם הבחירה העשירית בדראפט, וב-9 השנים האחרונות הגארד היה אחד מהשחקנים הבולטים במועדון כששימש כשחקן שני לדמיאן לילארד. דריכה במקום של פורטלנד, פריחה של אנפרני סיימונס וניקוי תקרת השכר במועדון גרמו לכך שבטרייד דדליין האחרון מקולום הועבר אל הפליקנס, למרות הרמה שהציג בקבוצה בשנותיו בה והנאמנות שהציג אליה ואל העיר. מקולום הועבר אל הפליקנס יחד עם לארי נאנס ג'וניור וטוני סנל בעבור בחירת ג'וש הארט, ניקיל אלכסנדר-ווקר (שהועבר בטרייד המשך לג'אז), תומאש סאטורנסקי (שהועבר בטרייד המשך גם הוא), דידי לוזאדה, בחירת סיבוב ראשון ושתי בחירות סיבוב שני.

 דבר בולט במיוחד בשנותיו של מקולום בפורטלנד היה כך שהוא שימש בעיקר כמנהל משחק ויוצר שני לצד לילארד, ולרוב הוא לא הריץ את ההתקפה או ריכז, דבר שלא איפשר לו להביא את סט הכישורים ההתקפי המגוון שלו לשולחן באופן מלא. אפילו עם פציעה שהשביתה את דמיאן לילארד לחלק נרחב מהעונה, מקולום מוקם במקום ה-36 בליגה בממוצע הפוזשנים כמוביל כדור בפיק נ' רול, בעוד הוא החזיק ביעילות השישית בטיבה. לשם השוואה, שחקנים כמו קול אנתוני, קאריס לברט או קווין פורטר ג'וניור שיחקו כמות פוזשנים גבוהה ממנו במהלך העונה.

לעומת פורטלנד העמוסה בגארדים, בפליקנס היה קיים מחסור חמור בעמדה, כשאל עזיבתו של לונזו בול בקיץ הצטרפה העובדה שהרכז המוביל של הקבוצה היה דבונטה גראהם – אחד מהפינישרים החלשים בליגה, שלמרות הסטטוס שלו כצלף קולע ב-34.0%  משלוש העונה, דבר המוביל ל-47.8% אפקטיבי (כ-5% מתחת לממוצע הליגה). אמנם מדובר במדגם זעום, אך ב-8 משחקים במדי הפליקנס מקולום קולע 26.6 נקודות יחד עם 6 אסיסטים בממוצע למשחק, כשבנוסף לכך במשחקים אלו הקבוצה מחזיקה ברייטינג ההתקפי השלישי בטיבו בליגה, לעומת 21 בעונה כולה.

אחת מהתכונות שהפכו את מקולום לשחקן שהתאים ללילארד, לפחות מבחינה התקפית, הייתה היכולת שלו לשחק ללא הכדור ביד, כשהעונה הוא קולע ב-42.3% משלוש ב-3.8 זריקות ממסירה. קליעת השלוש המצוינת שהגארד בן ה-30 מביא לשולחן משפיעה לטובה על התקפת ניו אורלינס, במיוחד לאור כך שהיא מדורגת במקום השני מהסוף בליגה באחוזי השלוש. יש להכיר בכך שההגעה של מקולום בפני עצמה לא תפתור את בעיית הריווח, אך עצם כך שהוא מסוגל להוות איום ולמשוך מגנים אליו פותחת את המשחק עבור שאר הקבוצה, ובמידה ונראה חזרה של זאיון וויליאמסון לקראת תחילת העונה הבאה, ריווח זה יכול לסייע רבות ולהקפיץ באופן משמעותי את התקרה של הפליקנס.

תכונה נוספת שמקולום מספק ותהיה חשובה במיוחד לצד וויליאמסון היא יכולת היצירה מכדרור באיזור חצי המרחק. כפי שציינתי קודם, מקולום הוא אחד מהיוצרים היעילים בליגה בפיק נ' רול, וחלק משמעותי מיעילות זו במהלך מגיעה כתוצאה ממסוגלותו לספק נקודות בקביעות וביציבות מהמיד ריינג' – מקולום הוא קלעי של 49% בקריירה מאיזור המיד ריינג' הקצר (10-16 פיט מהסל) ו-45.8% מהארוך (16 פיט מהסל ועד לקו השלוש), ויכולת יצירה זו מאפשרת לו להוות איום כמעט מכל טווח ומסייעת לפצות על מימדיו הקטנים ועל הסיומת הבינונית שלו. יכולת זו בשילוב עם יכולת ניהול המשחק והמסירה תאפשר לו להיות התאמה התקפית מושלמת עבור וויליאמסון, שראינו שהרוויח מהימצאות מנהל משחק טוב לצידו, כשלתפקיד הזה נכנס בצורה רחבה לונזו בול.

אמנם מקולום הוא נוכחות חיובית על המגרש ובחדר ההלבשה, אך יש בקבוצה גם בעיות לא מעטות שספק אם הימצאותו תוכל לפתור. קודם כל, השאלה הגדולה והמשמעותית ביותר המטילה צל על הפרנצ'ייז כולו היא בנוגע לבריאות ולמחויבות של זאיון וויליאמסון, אשר טרם עלה על המגרש העונה. ברוב הקבוצות הטובות בליגה יש סופרסטאר או לפחות כוכב ברמות הגבוהות, וכשוויליאמסון שיחק בעונה שעברה הוא הראה מסוגלות להיות מוביל קבוצה כשנתן את אחת מעונות הסקורינג הדומיננטיות בתולדות הליגה והיה נראה בלתי עציר בצבע. אם הוא יצליח להישאר בקו הבריאות ולהישאר על המגרש, לזאיון יש פוטנציאל כמעט בלתי מדיד, אך המצב הנוכחי יוצר סקפטיות לגביו ולגבי עתיד הקבוצה.

מעבר לסוגיית וויליאמסון, בעיה נוספת שמקולום עשוי רק להחמיר היא ההגנה המפוקפקת של הקבוצה. הפליקנס נמצאים בחציה התחתון של הליגה במדד הרייטינג ההגנתי ובהגבלת אחוזי השדה של היריבות, ובסגל כולו לא ניתן למצוא שחקן אחד שמסוגל להחזיק את הקבוצה על כתפיו בצד זה של המגרש, אף על פי שברנדון אינגרם מחזיק בנתונים הפיזיים לעשות כן, אך למרות שאינו מזיק הוא גם לא תורם באופן מיוחד בצד האפור של הפארקט.

יש לניו אורלינס סגל מוכשר בהובלת שחקנים כמו ולנצ'יונאס ואינגרם, ועם התוספת של מקולום הם מסוגלים להישאר באיזור הפלייאין בו הם נמצאים כעת ואולי אף לעלות לפלייאוף במערב הבינוני להחריד של העונה, אך עדיין יש סביב הקבוצה שאלות ובעיות המעיבות על הפוטנציאל הגבוה בו היא מחזיקה. במצב אידיאלי, וויליאמסון משחק והקבוצה הזו יכולה להיראות כקבוצה שמסוגלת לעשות רעש בקונפרנס המערבי, אך ניו אורלינס עוד רחוקה משם ועל מנת להראות שאיפות אמיתיות צריכים להיפתר ולהגיע לסדרם, וכולי תקווה שנוכל לראות את הקבוצה הזו בגרסתה הטובה ביותר בעתיד הקרוב.

לפוסט הזה יש 9 תגובות

  1. מצוין רותם, תודה רבה. נראית לי עסקה טובה לשני הצדדים.
    .
    סתם מחשבה – דמיאן לשקנאים עבור זאיון, משלימי שכר, ומיליון בחירות (לשקנאים יש המון, שלהם, של הלייקרס ועוד). השקנאים מקבלים קבוצת התקפה קטלנית עם דמיאן, מקולום ואינגרם. פורטלנד מקבלים בחירות וסיכוי שזאיון יממש, מתישהו, את הפוטנציאל שלו בליגה.

  2. אני בספק רב אם ניתן למצות את הפוטנציאל של ציון.
    עוד שהיה בקולג' הבעיה הבסיסית שלו (יחס מסה/גובה) היתה ידועה. האתלטיות והאקספלוסיביות שלו הם מדהימים, אבל הפיזיולוגיה וחוקי המשיכה היו מקצרים את תוחלת המשחק שלו ללא פציעות.
    בארקלי הצליח להישאר בליגה כשחקן 12 עונות אפקטיביות. כשהוא הרבה יותר רזה. שחקנים כמו לארי ג'ונסון ובלייק גריפין גבוהים ורזים הרבה יותר נטו לפציעות משמעותיות.
    נוסיף על כך שיש בעיה של ממש הקשורה לאופי של השחקן (מחויבות ושמירה על אורח חיים ספורטיבי) ונגלה שתחת הצל שלו לא יצמח שום דשא.
    הדבר הכי טוב שהפליקנס יוכלו לעשות זה להכשיר אותו לשנה הבאה ולבצע אקזיט עליו תמורת מקסימום תמורה.

  3. קודם כל שאפו על הניתוח המצויין. מסכים עם כל מילה.
    מקולום הוא דוג לאיך אפשר להיות שחקן אנדרייטד גם אם אתה מרוויח 33 מיליון. בגלל שהוא היה כינור שני ללילארד, הוא לא נספר כאולסטאר למרות שהוא משחק בlevel הזה כבר כמה שנים. בעיניי השחקן הכי טוב בעשור האחרון שלא הגיע לשם.
    העובדה שהבלייזרס המטומטמים העבירו אותו בלי תמורה של ממש (עם כל הכבוד להארט ובחירת אמצע סיבוב 1) מראה בדיוק בגלל מי הקבוצה נכשלה כל השנים האחרונות (רמז, לא הכוכבים)
    אם (וזה אם ענק) ציון חוזר שנה הבאה בפורמה של שנה שעברה והם משיגים רכז שומר, יש שם פוט' למקומות 1-4 במערב בקלות.

  4. תודה רבה רותם אחלה ניתוח, לגבי ההגנה של הקבוצה שגם בחלק הזה יש שיפור והאחראי העיקרי לדבר הוא הרב גונס, ה דרימונד גרין של הפליקנס (לא מגוון כמוהו באסיסטים אבל שר ההגנה של הקבוצה.
    הרב פשוט נמצא בכל מקום במגרש ומראה שהוא אחד השומרים הטובים בליגה למרות שהוא בעונת הרוקי שלו.
    החמישייה שהקבוצה מריצה כרגע עם הייז ב4 אמורה לקלוט בקלות את זאיון במידה ויחזור.
    מקולם הרב גונס אינגרם זאיון יונאס
    התוספת של סנל וננס שיחזור גם מצויינת ונותנת עמוק וניסיון לקבוצה.
    מקולם עשה שינוי של ממש בקבוצה ונראה כמו פגיעה בול של גריפין של כוכב עם ניסיון שיודע לתרום גם מחוץ למגרש.
    העתיד נראה הרבה יותר ורוד מי שהגיע לקבוצה.

  5. אחלה מאמר ובהחלט מתבקש.

    היו לי חששות מסויימות כאשר סי.ג'יי יצא מן החממה שלו בפורטלנד. לא ידעתי בדיוק איך הוא יגיב ויתאקלם במקום חדש…
    אך הוא עונה על הציפיות ממנו ואף התעלה עלייהם. סי.ג'יי מראה לכולם למה הוא שחקן מעולה ומיוחד.
    ניו-אורלינס משחקת הרבה יותר טוב מאז שהגיע והוא מציג מספרים נהדרים.

    שיהיה שבוע טוב.

  6. מעולה רותם, תודה רבה
    סי ג'יי תמיד היה אהוב עליי, משחק המיד ריינג שלו אנדרייטד והוא שיפר קצת את הפליימייקינג שלו לאורך השנים הרבות בפורטלנד. פתח את העונה הקודמת בסערה והיה מגיע לו אולסטאר מוצדק. אם הוא יכול לשמר את הרמה הזו של קליעה מהכדרור ומרחוק הוא חוזר למעמד אולסטאר מוצדק. הבעיה איתו היא כמובן הגנתית אך היא פחות בולטת אם יביאו רכז הגנתי טוב שיעזור שם (אחחחח לונזו איך הלכת). דבונטה גראהם היה טעות בחוזה סביר יחסית שאפשר להעביר, היכולות שלהם די דומות אבל סי ג'יי טוב הרבה יותר בסך הכל. אם היו עושים את הטרייד עליו מוקדם יותר ומשאירים את בול זו הייתה יכולה להיות קבוצה מאוזנת ואפילו בינונית בהגנה עם זו, ג'יי וי והרוקי הנפלא הרברט ג'ונס. מצד שני, בקיץ האחרון המחיר על מקולום היה גבוה יותר ולא בטוח שהם היו הולכים על זה. עוררת את גלגלי השיניים במוחי רותם, ואת זה אני הכי מעריך.

    1. את בול לא היה מה להשאיר סתם זבל. סי גי הוא דחקן על גבול האולסטאר הוא לא אולסטאר אבל קרוב לזה כמו מידלטון.
      יונאס סי גיי אינגראם בסיס טוב מאד. עכשיו הם צריכים שוטונג גארד/פוינט גארד גבוה וחזק ושחקן סבבה בעמדה 4.
      אני במקומם נותן את ציון אם אפשר להשיג עליו 2 שחקנים טובים או סבבה אפילו.

      1. לונזו היה אחד משני השחקנים שהחזיקו את שיקגו הגנתית העונה, ועם הקליעה המשופרת שראינו עוד בשנה שעברה הוא היה התאמה מושלמת לשחקן כמו מקולום בקו האחורי. בחוזה שהוא קיבל הם היו חייבים להשאיר אותו, במיוחד לאור זה שמדובר השחקן שהיה הכי קרוב לוויליאמסון במועדון.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט