דילמת היורוליג של הפועל ירושלים / אלעד אייל

אולם ספירידום שרלרואה בלגיה, השנה היא  2004. זכייתה של הפועל ירושלים  לפני רגעים ספורים בגביע יול"ב קאפ על חשבונה של ריאל מדריד,  הכתה גלים בעולם הכדורסל של היבשת הישנה. ירושלים נתנה תצוגה נדירה בראשותם של ויל סולומון, קלי מקארתי ודורון שפר וניצחה בקלות מפתיעה את הקבוצה המעוטרת ביותר ביבשת 72:83, והשמפניה נשפכת כמים. דני קליין יו"ר הקבוצה חוגג באקסטזה את החלום האירופי שהתגשם זה עתה, אך רגע לפני שהוא שוקע לזרועות השיכרון המוחלט, מהדהד בראשו קול שפוי אחרון – "כן יורוליג ? לא יורוליג ? הפועל ירושלים לאן  …….?"

הקטע הנ"ל הוא פרי דמיוני הקודח בלבד, אבל הדילמה הזו הייתה מציאותית בהחלט. ירושלים השיגה הישג חסר תקדים עבור קבוצה ישראלית שאינה מכבי ת"א, אבל איך אומרים אצלנו בשכונה "ילדים גדולים = צרות גדולות". טראומת ההשתתפות הבוסרית במפעל היורוליג בעונת הפיצול 2000-01 עדיין הייתה טרייה והתבוסות שחטפה הקבוצה עדיין גרמו התכווצויות בבטן. ירושלים נדרשה להכרעה קשה. מצד אחד זה נראה כמו זכייה בפיס ! כרטיס הגרלה זוכה שהתגלגל לידיים של הקבוצה ברגע אחד מופלא. הקבוצה הירושלמית שהצליחה לשים יד באמצע העונה על יהלום נדיר – קלי מקארתי שהתברר כאיש שחיבר את הפאזל ליחידה קומנדו מנצחת הגיעה רחוק בהרבה מכפי שתכננה, ועכשיו כאב הראש הטורדני באיזה ערוץ להשקיע ? מניות (יורוליג) או אג"ח סולידי (יולב).  ההכרעה של קליין באותה עונה הייתה ללכת על בטוח ולהישאר ביולב, והדעות חלוקות עד היום האם הייתה אפשרות להשיג יותר בסיכון גבוה – קרי מעבר למשחק ביד אליהו, והגדלת תקציב באופן משמעותי בלי ביטחונות ראויים לכיסוי. קליין כיו"ר אחראי לקח החלטה שקולה בנושא וזו כבר היסטוריה רחוקה.

דני קליין רגע אחרי הזכייה ביולב קאפ. כאן החלה ההתלבטות

צלצול פעמון מחזיר אותנו  לעונת 2013-14. ירושלים מארחת הערב את נובוגרוד ניז'ני (לא יכלו למצוא שם יותר קליט ?) ברבע גמר היורוקאפ, כשתוצאה טובה הערב ובשבוע הבא, עשויה להשתלם מאד לירושלים ולהעלות את הקבוצה לחצי גמר הגביע האירופי. נובגורוד קבוצה חדשה יחסית, חסרת ניסיון אירופי, חימקי הקבוצה החזקה במפעל כבר בחוץ, היריבה הצפויה בחצי היא ולנסיה – לא קל אבל גם לא אבוד מראש, וקאזאן הקבוצה השניה הכי חזקה בצד השני של ההגרלה. בהחלט יתכן שלירושלים נפתח שביל זהב להגעה לגמר, ואולי אפילו זכייה נוספת בגביע שתהיה שווה כרטיס חופשי ליורוליג, אבל גם אם לא תזכה ירושלים בהחלט עשויה לקבל זימון למוקדמות המפעל, ושוב עולה השאלה האם לקחת את הצ'אנס ?

הסיטואציה הפעם שונה לגמרי – הארינה בשלבים מתקדמים ואמור להיות מוכן לקראת פתיחת העונה הבאה, ההנהלה סימנה מראש כמטרה להעפיל ליורוליג, אבל היא האם זה לא מוקדם מדי בשלב הזה של ההתפתחות האבולוציונית של המועדון ?

אני משאיר את השאלה פתוחה כרגע ואשמח לשמוע דעותיכם בנושא..

אורי אלון, מבעלי הפועל ירושלים. מה הייתם מייעצים לו לעשות?

מנחם לס

בעל האתר ועורך ראשי

לפוסט הזה יש 25 תגובות

  1. פוסט מצוין ונושא חם (אם כי קשה לי להאמין שהפועל תזכה ביורקאפ בחי קשר למשחק היום).
    בעיניי הפחד של דני קליין ב2004 לשחק ביורוליג היה יריה ברגל של עצמו. הפועל קיבעה עצמה כמי שלא מתכננת להיאבק ברמה גבוהה יותר ושמה את יהבה בקריאת תיגר על מכבי רק בליגה המקומית. ההיסטוריה בעיניי הוכיחה שזו הייתה טעות כי גם בליגה הישראלית היא חדלה להיות אלטרנטיבה עד השנה. מקווה שאורי אלון וחבר מרעיו שעושים את הדברים הפוך מדני קליין (ונכון…) ישכילו לא לפספס הזדמנות לקחת את המועדון קצת יותר ברצינות.

  2. בינתיים ירושלים ניצחו במשחק צמוד ביותר וטוב מאד על פי דעתי אחרי שלשת באזר בפוקס של יותם הלפרין שהיה טוב עם 17 נקודות ושישה אסיסטים אך מי שהחזיק את ירושלים במהלך רוב המשחק הוא פרחוסקי הנהדר שקלע 18 נקודות

  3. אני דווקא לא מסכים עם יאיר קודם כל לגבי דני קליין אין ספק שהוא לקח את ההחלטה הנכונה ךהפועל אז לא היו משאבים ולשחק בתל אביב בכלל היה מרסק את המועדון. עכשיו המצב שונה כי זה לפחות נראה שיש גב כלכלי ותהיה הארנה בירושלים אבל עדיין אני הייתי מחכה לפחות עוד עונה לראות האם הפרויקט מקבל צורה שהם חשבו שיהיה ואז קופץ למים העמוקים

  4. לגבי היורוליג, לדעתי התשובה היא כן. גם השנה הפועל יכלה להשיג כמה ניצחונות בשלב הבתים ובשנה הבאה, עם ׳תואר׳ קבוצת יורוליג, אולם חדש שהוא הגדול בישראלו(כנראה) הישגים מרשימים ביורוקאפ, הם יוכלו להתחזק בשם גדול אחד וכמובן לגייס עוד כסף.

  5. קודם כל, הם צריכים לנצח בחוץ (או להפסיד בפחות מ-3 הפרש), אחר-כך תתחיל לדבר על דילמות…
    בכל מקרה הם בונים משהו יפה לטווח ארוך, ואין סיבה לא ללכת ליורוליג ברגע שיתאפשר.

  6. לדעתי אין שאלה בכלל מצטער יניב אני בגדול בצד של יאיר .
    ואנסה להסביר בקצרה.
    יש הבדל בין קבוצה "סתמית "שמגיעה "במקרה " ליורוליג לבין קבוצה שהיא מצהירה בקול רם ונשא אנחנו "אלטרנטיבה " למכבי
    הפועל ירושלים ודני קליין הצהירו כל הזמן שהם הם האלטרנטיבה למכבי .כשאתה מתיימר להיות אלטרנטיבה אתה לא יכול לפספס את היורוליג.

  7. לצביקה ולכולם
    "השמועות אומרות "שאורי אלון רוצה להשתלב ביורוליג בכל מחיר.
    עדיף בדרך המקובלת (קרי זכייה ביורוקאפ ) \אבל גם אם הוא לא ינצח את הטורנרי הוא כבר נפגש עם הנהלת היורוליג וניסה להשיג כרטיס.
    להזכיר יש בשנים האחרונות איזה שהוא כרטיס חופשי
    (אשתקד קיבלה אותו אלבה והשנה מינכן ).
    בנוסף ישנם משחקי מוקדמות (בשנתיים האחרונות 8 קבוצות התמודדו על כרטיס אחד).

  8. יאיר ואהרון בדיעבד תמיד קל יותר לשפוט את דני קליין על ההחלטה ההיא, אבל הדילמה הייתה גם כלכלית וגם מקצועית לא פשוטה. כלל לא בטוח שהפועל הייתה מרוויחה כלכלית ממהלך כזה, ויתכן גם שהייתה מתפרקת מקצועית כפי שקרה 3 שנים קודם. זה נכון שהפועל סימנה את עצמה אז כאלטרנטיבה למכבי, ולשם היא כיוונה אבל איש לא האמין אז שהקבוצה באמת בשלה להתמודד ברמה הגבוהה של היורוליג, ובהחלט נראה היה אז שאולי עדיף להיבנות לאט אך בטוח דרך היולב. לדעתי ההתרסקות המקצועית קרתה אז דווקא ראשית בגלל ההשושלת הגדולה של מכבי, ואח"כ בגלל המעבר לשיטת הפיינל פור שנתנה תחושה שאפשר לזכות בכל הקופה גם אחרי זיוף של עונה שלמה כפי שכמעט קרה ב2007. הפעם הקבוצה נראית בשלה ומוכנה יותר לקפוץ למים של היורוליג, גם כלכלית – הארינה, גם מקצועית ומנטלית וזה נכון עבור המועדון אם לא בשנה הקרובה אז בשנה לאחר מכן בתקווה שזה יתאפשר.

  9. אהרון קודם כל אין מה להצטער אפשר לא להסכים 🙂 אני עדיין בידיעה כמו של אלעד ההתמודדות אז הייתה מרסקת אותם בייחוד כלכלית קשה לי להאמין שהם היו ממלאים את יד אליהו ואל תשכחו שירושלים בתקופת דני קליין חיה מגיוס הכספים שדני קליין היה מצליח לגייס ותחשבו מה היה קורה אם הוא לא היה מצליח לגייס כמות מספיקה בשביל להעמיד קבוצה ליורוליג. לגבי עכשיו אז אני מסכים שהם יכולים אולי. להעמיד קבוצה שלא תתרסק גם כלכלית וגם מקצועית אבל עדיין אני חושב בייחוד שהם טוענים שהם באים לבנות משהו לטווח ארוך אז להמתין שנה לחזק עוד יותר את הקבוצה לאו דווקא מקצועית אלא יותר מסחרית קשרים עם הקהילה ואז לבקש את הכרטיס החופשי

  10. אלעד לא הייתה בהיסטוריה למעט כמדומני קבוצה איטלקית לפני שנתיים שקיבלה כרטיס ליורוליג וויתרה עליו . רק ירושלים כשמדובר בקבוצה שהתיימרה כ״כ הרבה שנים להציג עצמה כאלטרנטיבה למכבי זו פשוט בדיחה . אני גם לא מוכן לקבל שהפועל הייתה מתפרקת . להזכירך בשנת 00-01 היא שיחקה ולא התפרקה .

  11. יניב אני מסכים איתך לגמרי.
    אהרון הפועל התפרקה ב2000-1 ביורוליג מבחינה מקצועית. אם אני זוכר נכון היא סיימה עם 2 ניצחונות ו12 הפסדים ביניהן תבוסות רבות. ומה בדיוק הפועל הייתה משיגה מהופעה חד פעמית ביורוליג ? הרי הכרטיס היה רק לעונה אחת, וההוצאות היו רבות מאד על סגל איכותי שיתאים להופעה טובה, אבל בינינו הפועל לא הייתה זוכה ביורוליג והייתה חוזרת ליולב עם חור בכיס ובלי שום המשכיות אמיתית. אני הצטערתי בזמנו על הוויתור אבל היום נראה לי שזה היה נכון יותר. בהקשר של האלטרנטיבה אני לא חושב שהמשמעות האוטומטית היא רק יורוליג או כלום. הופעל זכתה בפיס אבל לא הייתה לה אפשרות אמיתית לממש את כרטיס הזכיה. גם קבוצה כמו ריטאס וילנה לא השתדרגה מקצועית מהופעות ביורוליג ולא הצליחה לייצר עקביות למרות אולם מרשים וקהל אוהדים מצוין. זה לא פשוט כפי שזה נראה, ולדעתי הדילמה היא אמיתית

  12. הפועל סימה את עונת 2000-2001 עם מאזן של 8-2.
    אלעד הוויתור של הפועל גרם לכל הכישלונות של הפועל מאז ואילך.
    כל עיוור רואה זאת .ברגע שאתה מוותר על הכי טוב אתה בעצם בינוני.
    הפועל כשלה כישלון אסטרטגי ענק בזה שהיא וויתרה על כך היא וויתרה על מקומה כאלטרנטיבה למכבי וזה למעשה היווה את הסוף של דני קליין בקבוצה (למרות שתרם לה רבות מאד).
    נקודת הזמן הזו גרמה לכל יתר הכישלונות ולחשיבה של חובבנים ולא מקצוענים.
    לזכות אורי אלון ייאמר שהוא מבין זאת ופועל בהתאם.
    אתה גם טועה לחלוטין בעניין ריטאס וילנה : קיטאס בהחלט השתדרגה מקצועית ,הבעיה של ריטאס הייתה שהיא לא הצליחה להשיג את הכרטיס באופן עקבי וזה משהו ששווה מאמר בפני עצמו.
    בשורה התחתונה מה שבעצם אתה ויניב אומרים :
    שאם אתם בעלים של קבוצת נ.ב.א אתם בורחים לשחק ביורוליג זאת המשמעות.
    גם עסק צריך לדעת להתרחב .נכון יש לעיתים סיכון בעסקים לכן אם איזו הפועל אילת הייתה במקרה זוכה או אפילו קבוצת צעירים כמו הגליל הייתי מבין את הסירוב .אך כשאתה כל תכלית קיומך זה להוות אלטרנטיבה למכבי וסוף כל סוף לאחר כ"כ הרבה זמן אתה מקבל כרטיס בזכות ולא בחסד כרטיס למפעל היוקרתי ביותר ואתה בועט בדלי אתה מחטיא את עצם קיומך בטח במקרה של הפועל ירושלים.(ואגב ב2000-2001 היא זכתה בכרטיס בחסד ולא בזכות עקב העונה המפוצלת ).
    בנוסף כמדומני הסיבה המרכזית לוויתור של דני קליין על כל התענוג הייתה העובדה שלא נתנו לו לארח במלחה ולא "התחשק לו " לנסוע לנוקיה …זה חובבני והאמינו לי אני הייתי מאלו ששמרו לדני קליין אמונים עד יומו האחרון וגם היום אני עדיין חושב שהוא עשה קסמים בקבוצה…אך ההחלטה הזו הייתה הטעות הגדולה ביותר שלו במועדון היות וזו לא טעות נקודתית אלא טעות אסטרטגית ממדרגה ראשונה .

  13. כמה דברים:
    1. אאל"ט המאזן היה 7-3 (2 ניצחונות על קבוצה מפורטוגל וניצחון ביתי על אולימפיאקוס (או קבוצה אחרת?) בתצוגת שיא של קייבו סטיוארט. זה היה בעונת תקציב גבוה מאד עם צביקה שרף על הקווים, שחקן העונה בליגה הטורקית (ג'יימס בלקוויל), טוני דורסי (בריטי נפלא עם הפייד-אווי הכי טוב שנראה בליגה) וקרנף כמו קייבו סטיוארט. ואם ככה הקבוצה נראתה עם כזו השקעה זה באמת היה סיכון לא קטן ללכת ליורוליג. אני גם לא בטוח איך האוהדים היו מקבלים עונה אירופאית ביד נוקיהו (רגשות יריבות הן מול הקבוצה שמשחקת שם והן בין הערים).
    2. הזלזול בוולנסיה מאד מפתיע אותי. הם מדורגים מקום 2 בספרד, אחרי הקבוצה הטובה ביבשת, כלומר מעל ברצלונה, טאו (או איך שלא קוראים להם היום), מאלגה וכיו"ב. וספרד היא הליגה החזקה באירופה. אני לא חושב שהם נופלים מחימקי (למרות שהתקשורת בארץ מטפטפת שכן), אבל בטח שהם לא נופלים מקאזאן.
    3. יש משהו שלא הבנתי כי היו לגביו דיווחים סותרים ואודה למי שיענה אם הוא בטוח – אם יותר לא קולע, האם הולכים להארכה? אם כן, אני חושב שזה היה שווה את הסיכון.

    1. כן, הולכים להארכה. אני לא חושב שעדיף היה לחכות. מאזן הבית חוץ של הפועל כמעט זהה, ויתרון 3 זה יתרון גדול.

  14. התשובה היא כן
    ראוי שתהיה עוד קבוצה לישראל ביורוליג
    ראוי גם שיהיה שוב פליאוף בגמר הליגה בישראל!
    זו דעתי הבלתי מנומקת.

  15. שניכם מעליי טועים .אם הלפרין לא קולע לא הולכים להארכה .
    לכן טוב עשה כשקלע….
    באשר לולנסיה אתה צודק ואני כתבתי זאת בתגובות באריכות כולל באתר זה . כתבתי שולנסיה במאזן 3-20 בליגה הקשה באירופה (למעט היורוליג ) במאזן של 2-5 מול קבוצות יורוליג ספרדיות.
    כולל 0-2 על מאלגה וקאחה שכזכור משחקות בטופ 16.
    כולל 1-1 מול ברצלונה ויתרון במאזן הפנימי (נוצחה בנקודה וניצחה ב 2 ).
    ריאל אמנם ניצחה אותה בולנסיה 82-75 .אך היא הוכיחה שהיא קבוצה גדולה מה שנקרא "קבוצת יורוליג טיפוסית "
    חייבים לציין בהגינות שחימקי מחזיקה במאזן מושלם של 0-16 בליגה הצפון אירופאית והיא נמצאת בבית עם צסק"א .(חימקי גברה עליה ).
    אך זה רק בית מוקדם לפני הפליאוף ובאירופה אנו זוכרים שהיא הודחה בבושת פנים במוקדמות היורוליג.

    אשר לעונת היורוליג כיוונת לדבריי
    דני קליין היקר חשש באופן נקודתי מתגובת אוהדים לשחק בהיכל נוקיה ולכן ויתר על כל האסטרטגיה הכוללת של המועדון בגלל בעיה נקודתית.

  16. למען הדיוק להלן הנתונים על עונות היורוליג של הפועל ירושלים:
    1. ירושלים השתתפה ביורוליג בעונת 2000-1 (יש לציין שהיורוליג באותו שנה היה רק חצי יורוליג בגלל הפיצול של פיב"א ויול"ב – הפועל נהנתה מן הספק). מאזן הקבוצה עמד על 7-3 בבית של 6 קבוצות (אולימיפיאקוס, ריאל מדריד, לובליאנה, בנטון טרוביזו ואוברנסה מפורטוגל) כמו שמתן זכר היטב, היא ניצחה פעמיים את אוברנסה ופעם אחת את אולימפיאקוס במשחק האחרון (שהיה לפרוטקול במלחה בתוצאה 70-83. ברוב המשחקים היא הובסה כולל 40 הפרש 104-64 מול ריאל במדריד. הפועל סיימה את הבית חמישית ולא עלתה…
    2. שנה אחר-כך הפועל השתתפה במוקדמות היורוליג (שכבר הייתה ליגה מאוחדת). היא עברה בסיבוב השני את לה מאן, שסירבה להגיע לארץ בגלל המצב הביטחוני והפסידה טכנית) והפסידה פעמיים בסיבוב המכריע לשרלואה.
    3. בעונת 1997/8 הפועל שיחקה במפעל הבכיר באירופה – ליגת האלופות בשל הישגי הישראלית בגביעים המשניים.
    את שלב הבתים הראשון שכלל את קינדר בולוניה, ברצלונה, פרטיזן בלגרד, פו אורטז ואולקר היא סיימה במאזן 8-2 (נצחונות ביתיים על אולקר ועל פרטיזן). הפועל סיימה אחרונה.
    בשלב הבתים השני (כולם עלו וגררו תוצאות), הפועל הפסידה את כל ששת משחקיה לאא"ק אתונה, ציבונה זאגרב וטים סיסטם בולוניה, סיימה אחרונה והודחה.
    למרות שזו הייתה למעשה העונה היחידה שבה הפועל הייתה בבמה המרכזית של כולם, לא נרשמו בשנה הזו תבוסות יוצאות דופן (הכי הרבה 22 הפרש לקינדר בחוץ).

    לגבי המשחק אתמול, אהרון צודק, בשום מקרה לא הייתה הארכה.

  17. יאיר תודה על הנתונים, הזיכרונות שלי מאותה תקופה כבר קהו. האמת בכלל לא זכרתי שהפועל השתתפה בעונת 97/8 בליגת האלופות.
    תודה לכולם על התגובות והדיון

  18. דרך אגב, תמורת הלחץ הציבורי המתאים אני מוכן לפרסם את כל הנתונים של הישראליות באירופה מאז ומעולם (יש לי אקסל של זה…)

    1. אני מתנדב ללחוץ במלוא כובד 67 הק"ג שלי אם זה יעזור במשהו. אשמח אם תשלח לי למייל, ואולי שווה לעשות פעם דירוג של כל הישראליות עפ"י אוחזי הצלחה. זה יכול להיות מעניין

  19. תודה על טור מושקע אלעד (שגריר לענייני הפועל).
    ראיתי את המשחק אתמול של ירושלים מול הקבוצה עם השם המסובך באירופה אתמול בערב וזה היה קשה לצפייה, ירושלים של השנה טוב אבל חסר שם משהו שנראה לי שזה קשיחות, ללחימה והקרבה, בשביל לעשות את הצעד הבא הם צריכים איזה שחקן או שתיים בסגנון של קלי מקארתי.

  20. תודה. לא ראיתי את המשחק אתמול, אבל מהשידור ברדיו דווקא הבנתי שהיה משחק אגרסיבי משתי הקבוצות. להפועל יש כמה שחקנים אגרסיביים כמו קיצ'ן ודופרי, והבנתי שגם יותם שיחק חזק אתמול, אבל שחקנים כאליהו ודאנקן מתקשים מול הגנה קשוחה.
    מקארתי היה מאלה שהעלו את החשיבות של הסמול פורוורד באירופה כשחקן שמחבר קבוצה ותורם משמעותית מעמדה 3 הוא היה ה- פארקר של הפועל באותה עונה. אח"כ לצסקא היה את לנגדון, ולפאו את שישקאוסקס בעמדה הזו שעשו את ההבדל בין קבוצה טובה לזכיה בגביע.

    1. במשחק הייתה אגרסיביות של נובוגוד מצד אחד ושל פראחובסקי מצד שני. אם זה הספיק לניצחון בשלוש בבית, אני מאמין שבשבוע הבא אחרי שטיפה הגונה מגרינברג זה יספיק לחמש בחוץ.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט