על חילופי מאמן – פריוויו למשחק החוץ של מכבי נגד אנדולו / צוות הופס כדורסל אירופי

אתר היורוליג

19:30 אנדולו אפס (12- 12) – מכבי תל-אביב (11- 12):

הערב, בשעה קצת מוקדמת מהרגיל, תתארח מכבי באיסטנבול אצל אנדולו אפס, אלופת אירופה, במסגרת המחזור ה-27 של היורוליג, אם כי לטורקים יש שני משחקים להשלים ולמכבי יש שלושה כאלה. הערב, מי שיעמוד על הקווים של מכבי, במקומו של יאניס ספרופולוס שפוטר, הוא הסקאוט אבי אבן. מכבי תגיע למשחק בלי רומן סורקין וקינן אוונס החיוביים לקורונה, בעוד ג'ייק כהן יהיה בסגל, אבל ישחק כבר מחר עם נבחרת ישראל נגד גרמניה בתל-אביב.

היום, ננסה להסתכל על מכבי בכל המקרים הקודמים בהם הקבוצה החליפה מאמן באמצע עונת היורוליג, כשטווח השנים שלנו הוא רק בעידן היורוליג, כלומר במילניום הנוכחי. מבין 8 מקרים שנמצאו, נבחן את המשחק הראשון עם מאמן חדש בכל אחד מהמקרים.

בכל אחד מהמקרים בטבלה כדלקמן, הנתון מימין יהיה זה של מכבי באותם משחקים והשמאלי יהיה של היריבות, ומדובר כמובן בנתונים בממוצע למשחק.

משחקים8
מאזן2 – 6
נקודות81.3 – 85.4
ריבאונד הגנה23.3 – 21.1
ריבאונד התקפה11.5 – 9
ריבאונדים סה"כ34.8 – 30.1
אסיסטים18.1 – 19.3
איבודים14.5 – 12.4
אחוזי 249.2% – 56.4%
אחוזי 343% – 36.2%
אחוזי עונשין78.2% – 72.1%
מדד משוקלל84 – 98.5

כמה מסקנות:

  1. למעט המשחק הראשון ברשימה, מכבי ספגו 80 נקודות או יותר בכל המשחקים ברשימה. מי שמצפה שהאינטנסיביות תחת מאמן חדש תגבר על בניית שיטה הגנתית מסודרת, זה לא עובד ככה בכדורסל המודרני. שימו לב לאחוזים הגבוהים מאוד של היריבות ל-2 נקודות, לעומת אחוזים ממוצעים ל-3.
  2. למרות המשפט הקודם, יש תחום אחד עיקרי שבו האינטנסיביות המוגברת הזאת דווקא כן עוזרת, וזה בריבאונד. זה נכון גם לגבי ריבאונד הגנה ועוד יותר לגבי ריבאונד התקפה, הגם ששם ייתכן שמדובר גם בתוצאה של ירידה באחוזים.
  3. בצד ההתקפי, יש כמות גדולה מאוד של זריקות עונשין של מכבי (יותר מ-20 בממוצע למשחק), ובעוד שהאחוזים מהעונשין די ממוצעים, האחוזים מחוץ לקשת מעולים ורעים ל-2 נקודות. יכול להיות שזה מעיד על יותר לחץ בפעולות הקלות יותר לכאורה, ופחות לחץ על שחקן שזורק שלשה, ויכול להיות שאני סתם ממציא ואין לי מושג.

בקיצור – יש מיתוס לפיו פיטורי מאמן מועילים בטווח הקצר בדרך כלל, גם אם לטווח הארוך זה לא יועיל. צריך להיעשות מחקר רציני יותר סביב השאלה הזאת באופן כללי, אבל ההתרשמות מהמקרה של מכבי מעידה על חוסר הצלחה גם בטווח הקצר.

מעניין לשים לב שגם המשחק הראשון וגם האחרון ברשימה עד כה הם נגד אנדולו אפס (פילזן), כאשר המשחק נגד אפס פילזן בעונת 2008 היה היחיד שבו מכבי ספגו פחות מ-80 מהרשימה הזאת (68). זה גם המקרה היחיד שבו היה המשך טוב לעונת היורוליג של מכבי, כשצביקה שרף הצליח להביא את הקבוצה עד לגמר גביע אירופה, בפעם השלישית בקריירה שלו, וזה הסתיים בהפסד, כמו בכל המקרים הקודמים.

בקיצור – פיטורי מאמן זו דרך נוחה להתמודדות עם בעיות מקצועיות, ולפעמים גם מתבקש ברמה כזאת או אחרת, אבל בין אם זה המהלך הנכון או לא, בדרך כלל מדובר בבעיות עמוקות יותר מאשר מאמן, גם בטווח הקצר של המשחק הראשון בלי המאמן, ובוודאי בטווח הארוך של מבט על עונה שלמה.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 24 תגובות

  1. תודה רק נציין שמכבי חצי החליפו מאמן
    זאת אומרת לפטר הם ידעו למנות הם לא מצאו
    בתור אחד שצידד בפיטורי יאניס ממש מתחילת העונה ( אבל רצה בו בקיץ )
    וגם כתב זאת כאן ונימק לא פעם
    אני מציין שהתנגדתי להחליפו בשלב בו זה נעשה לא כי זה לא היה מחייב המציאות אלא כי לא מונה לו מחליף של ממש
    אם למכבי לא היה מאמן שהיא שלמה איתו לשנה הבאה ולהמשך העונה הנוכחית אז לא היה לה להחליף את יאניס בטח לא בידי עוזרו

    1. העניין הוא לזעזע את המערכת כי יאניס היה אחד שאהבו ואז רואים שאף אחד לא חסין וזה אולי יזיז את השחקנים
      הם לא באמת מחפשים מאמן קבוע עכשיו כי בקיץ מאמנים טובים מסיימים חוזה(טרינקיירי ,פסקוואל)
      הם ויתרו על העונה באירופה וחבל כי ברגע שהאוהדים יבינו הם יצביעו ברגליים ואז המועדון רק יפסיד ויגיע לאותו שפל שהיה לפני יאניס

  2. בינתיים נציין כאן את הסגל הסופי של נבחרת ישראל למשחקה החשוב מול גרמניה במנדו באסקט ישראל במאזן 0-2 וניצחון ביתי מחר (14.30) ייתן פוש גדול מאד לנבחרת
    להלן הסגל הסופי
    גל מקל ( אנדורה)
    ים מדר ( פרטיזן )
    בר טימור ( הפועל תל אביב )
    מקס היידיגר ( המתאזרח באולדסבורג גרמניה)
    שון דאוסון ( הרצליה)
    רפי מנקו ( חולון )
    גיא פניני ( חולון )
    נמרוד לוי ( גליל עליון )
    תומר גינת ( לבלואה )
    ג'ייק כהן ( מכבי ת"א יחזור בטיסה מטורקיה הלילה)
    עידן זלמנסון ( הפ ת"א)
    גבי צאצאשווילי ( גליל עליון )

    לנבחרת יש עומק לא רע
    וגם בלי יתר שחקני מכבי דוברתולמאו סורקין וזיו ניתן להצליח
    עוד שחקנים שלא יופיעו הם זוסמן ובלאט מאלבה שגב הפצוע מירושלים ומי ששוחרר
    היום
    קרביץ קפטן הרצליה מחזיקת הגביע
    אדם אריאל מירושלים
    ונתנאל ארצי
    גם דברת מירושלים נפצע ושוחרר
    שלא לדבר על דני אבדיה
    אבל הסגל בהחלט איכותי
    ומעניין

  3. הפרשן הישראלי אמר: "גם התורכים לא מבצעים עבירה שיש להם לתת…". אם התורכים היו מבצעים עבירה, מכבי היו מקבלים שעון חדש (14 שניות) ולתורכים לא היה נשאר זמן להתקפה נוספת.

  4. יכול להיות שיאניס לא מתאים למכבי הנוכחית כרגע, אבל הוא מאמן מהטובים באירופה, וזה בלי לציין את האישיות שלו שעשתה טוב למערכת של מכבי ולכל הסביבה בשנים האחרונות.

  5. אוסף של יחידים לא מתפקדים. אני אוהב לראות גם כדורסל רע אבל אחרי רבע התייאשתי כבר ממה שלא היה על המגרש שם. שכונה ברמח איבריה

כתיבת תגובה

סגירת תפריט