פנדלים לפני הארכה/מתן גילור

השיטה המוצעת בפוסט להלן מתבססת על מאמר על בנושא של June D. Carrillo.

*

כאשר מתקיים משחק בשיטת נוק-אאוט, אם לא נופלת הכרעה לאחר 90 דקות + תוספת זמן, כאשר שחקני הקבוצות עייפים, הם נדרשים לשחק עוד 30 דקות של הארכה. אם גם בהארכה לא נופלת הכרעה, המנצחת נקבעת באמצעות בעיטות עונשין, המוכרות יותר בכינוי "פנדלים".

באופן מסורתי, אורך ההארכה הינו 30 דקות ברוטו, אולם בעבר נסו מספר שיטות, שונות ומשונות, רובן ככולן בכדי להימנע מהכרעה בבעיטות עונשין, הנחשבת אכזרית במיוחד, וטומנת בחובה אלמנט רב של אקראיות ומזל (בכ-60% מהפעמים הקבוצה אשר בועטת ראשונה מנצחת.)

להלן עיקרי השיטות:

  1. שער הזהב/מוות פתאומי – כל שער שמובקע בהארכה הינו שער ניצחון והמשחק אינו מחודש לאחר כיבושו;
  2. שער הכסף – במקרה בו קבוצה מובילה במחצית ההארכה (15 דקות בתוך ההארכה – דקה 105.) היא מוכתרת כמנצחת המשחק; וכן
  3. (ADG (attacker Defender Goalkeeper – שחקן מתחיל מהלך 30 מטרים משער הקבוצה היריבה, כאשר לרשותו עמד זמן מוגבל של 5 שניות לצורך כיבוש שער. בדומה לפנדלים, לכל קבוצה יש 5 ניסיונות. השיטה מתבצעת בתום 90 דקות, ולא לאחר הארכה.

מרבית השיטות לעיל פסו מן העולם הישר לתהום הנשייה.

אז הגענו למסקנה שפנדלים זה אכזרי, אך טרם נמצאה שיטה טובה יותר.

נשאלת השאלה: האם ניתן לוותר על פנדלים מבלי לוותר על פנדלים?

*

השיטה המוצעת הינה שבעיטות העונשין יבעטו בתום 90 הדקות ולאחריהן תשוחק ההארכה.

על פי שיטה זו, הפנדלים יהיו, בדיוק כמו המצב הנוכחי, שובר שוויון רק במקרה בו אין הכרעה במהלך ההארכה, אולם לעומת המצב היום בו שובר השוויון משוחק בתום ההארכה, השיטה הזו מציעה לשחקו לפני ההארכה.

בשיטה זו, לקבוצה אשר תנצח בפנדלים (להלן: "המנצחת") יהיה תמריץ לשמור על התיקו בהארכה ולקבוצה שתפסיד (להלן: "המפסידה") יהיה תמריץ להפר אותו. (לטובתה כמובן.) בהתאם לזאת, ניתן להניח כי הקבוצה המנצחת תשחק הגנתי והקבוצה המפסידה התקפי, לעומת המצב שהיה שורר אלמלא שובר השוויון שוחק לפני ההארכה, אלא לאחריה.

*

חסרונות:

  1. בזמן הפנדלים השחקנים "מתקררים", זאת אחרי מאמץ עצים הדרוש עבור משחק כדורגל בן 90 דקות. להתחמם שנית, תוך זמן קצר יהיה פחות בריא ויגרור הרבה פציעות וכן יפגע בקצב של ההארכה. כמו כן, ההשוואה להפסקת מחצית אינה במקומה, הואיל וזו שנעשית בתוך חדר ההלבשה, נערכת לאחר 45 דקות משחק בלבד וכן מאפשרת חימום קל בסופה, במקרה הצורך.יצוין כי בכדי לפתור בעיה זו ניתן לקצר את ההארכה או לחילופין לאפשר ביצוע חילופים נוספים לכל קבוצה.
  2. סביר להניח כי יגרם מצב בו המנצחת תערך עוד לפני תחילת ההארכה לשחק הגנתי כמה שניתן, או כפי שמכונה בעגת האוהדים "בונקר". אין מדובר על מצב דומה להבקעת שער בהארכה, הואיל ותוך כדי משחק הרבה יותר קשה לשנות מערכים ולתדרך את השחקנים, בכדי ליצור "בונקר" יעיל.
  3. השיטה תגרום להארכתם של חלק ניכר מהמשחקים שמסתיימים בתיקו בשלבי נוק-אאוט. כיום משחקים 30 דקות הארכה ורק במקרה הצורך בועטים פנדלים. על פי שיטה זו, שניהם יבוצעו בכל משחק כאמור.

יתרונות:

  1. פנדלים זה מרתק ומותח. הסיבה שחלק גדול מאוהדי הכדורגל סולד משיטה זו, הינה שהיא נחשבת אכזרית במיוחד, הואיל והמתאם בינה לבין איכות המנצחת נמוך בהרבה מאשר במהלך 90 או 120 דקות של כדורגל. אם נפעל לפי השיטה כאמור בפוסט, נזכה לבעיטות הפנדלים הכה אהובות, אך נימנע מהאכזריות, הידועה לשמצה, הואיל ולקבוצה המפסידה יהיו 30 דקות לשנות את מר גורלה, כך שבסופו של דבר ההכרעה אכן תיפול במהלך משחק ולא בשיטה "מלאכותית".
  2. בחלק גדול מההארכות, הקבוצה הפחות איכותית/יותר עייפה/חסרה שחקן גם כך מתגוננת באופן חד יותר מאשר במהלך 90 הדקות. נניח לרגע שהסיכוי שלה לנצח בפנדלים הוא 50%. אם ניצחה, ההארכה תיראה בערך אותו הדבר.  אם הפסידה, אין לה ברירה אלא לתקוף, וכך נקבל הארכה אטרקטיבית יותר, תחת ההנחה שהקבוצה העדיפה/ערנית/ביתרון מספרי פחות ששה עלי קרב ל"בונקר".
  3. לא יהיה שום שלב בהארכה בו שתי הקבוצות רק מחכות לסיומה, הואיל ובכל מצב היתרון נמצאה באחד הצדדים.

*

שיטת ההכרעה של בעיטות העונשין היא הרע במיעוטו. כעת רק נותר לבחור – האם לפני ההארכה או שמא בסופה?

Subscribe
Notify of
15 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Yinon
Yinon
18 במרץ 2014 21:49

I would change it to what the Americans did – what you call here ADG: it involves much more skill from both the attacker and the goalkeeper compared to pendelim

מנחם לס
מנחם לס
18 במרץ 2014 22:09

השיטה האמריקאית שינון מדבר עליה היא יתרון על הפנדלים, אבל אני פעם הצעתי לפיפ"א הצעה שקבלתי עליה תשובה די מעודדת. הם שאלו כמה שאלות בקשר להצעתי, ועניתי, ומאז לא שמעתי מהם.

הצעתי בתום שוויון, להתחיל משחק על מגרש שלם עם שוער ו-5 שחקנים לכל קבוצה עד שמובקע שער, עם חילופים חופשיים, אבל כל שחקן מוחלף חייב להגיע בעצמו לקו החצי ולהכות כף עם השחקן שניכנס במקומו. חילופים חופשיים לחלוטין, אבל תמיד צריכים להגיע לקו האמצע ולדפוק יד כמו במרוץ שליחים. משחקים ככה עד שמישהו תוקע גול.

מנחם לס
מנחם לס
18 במרץ 2014 22:10

ניסיתי זאת עם קבוצת הכדורגל שלי, ותמיד הוסקע שער בפחות מ-15 דקות.

etayle
etayle
18 במרץ 2014 22:43

לא הבנתי לגמרי איך זה עובד? היתרון זה המצב של תיקו?( היינו ניצחתי בפנדלים ואז נגמר 0-0 בהארכה מי לוקח )? ואם הפדתי 1-0?
מנחם רעיון מעניין אבל זה יהרוג שחקנים וישנה את זה בעיקר על מהירות.
מה שיש עכשיו לא כ"כ הוא

מתן גילור
19 במרץ 2014 6:11
Reply to  etayle

בצעם הניצחון בפנדלים שווה יותר מ-0, אך פחות משער אחד (נניח 0.5 שערים). ואז קבוצה אחת מתחילה את ההארכה ביתרון של חצי שער.

אהרון שדה
אהרון שדה
18 במרץ 2014 22:46

היי נמתן שמעתי את הרעיון הזה.
לדעתי באופן ספורטיבי נטו היתרונות עולים על החסרונות.
כאוהד ספורט זה קצת מוריד מהדרמה והמתח (לכאורה).
אני הייתי מעודד שנה שנתיים ניסיון שכזה בגביעים המקומיים בארצות השונות ואז מקבל החלטה.

אפלטון
אפלטון
18 במרץ 2014 23:45

הדבר היחידי שאני נהנה ממנו בכדורגל זה הפנדלים אחרי 120 דקות של שעמום והסתכלות על חבורת הבבונים (להלן: חברים שלי) זורקים גרעינים על הטלוויזיה, מה גם את זה תקחו ממני?

ido moria
19 במרץ 2014 0:34
Reply to  אפלטון

חופשי אפלטון – אבל אפשר יותר טוב. פנדלים במשך 90 דקות אם אין הכרעה אז פנדלים עוד 30 דקות ואז משחק כדורגל עד 5 שערים.

שיהיה קצת עניין מותר טאקלים וטראש טוק.

אפלטון
אפלטון
19 במרץ 2014 1:31
Reply to  ido moria

+1
הצעתך התקבלה ובנוסף צפצפת ווזבולה תסמן את קטע הריקוד שבו כל הבלרינות עם הרגליים המגולחות למשעי יתגלגלו על הדשא בצווחות אימה ומייד יעלו אחד על השני בתנוחות הומו אירוטיות המסמנות (כך על פי הסוציולוגים) שמחה גדולה

ido moria
19 במרץ 2014 7:07
Reply to  אפלטון

אפלטון אתה גאון!! השלישייה של מיאמי בספורט הלא נכון, בגלל זה אנחנו לא מעריכים אותם כמו שמגיע להם. אפילו שמות כבר יש לי בשבילהם. חמוס לה בון, D WIN וכריסטיאנו דה בושס.

יאיר
יאיר
19 במרץ 2014 1:11

פנדלים לא טובים לשחקנים ולאוהדים של מי מהקבוצות אבל לכל מי שניטראלי פחות או יוצר זה הדבר הכי טוב שמשחק כדורגל יכול לספק. יש בזה מתח בתמציתיות המתאימה, הכרעה וכל הרגשות שעל הסקאלה. אז זה אמנם לא ספורטיבי אבל למי אכפת מספורט..
אני לא הייתי מוותר על פנדלים בעד שום הון שבעולם. יתרה מזאת, הייתי מכניס פנדלים לענפים נוספים (יצא למישהו לראות פעם פנדלים בכדוריד? זה נדיר אבל זה יכול לקרות). תארו לכם את דוויט האוורד בפנדלים… הוא בועט לשמיים על בליינד ולברון? בועט למשקוף ומתלונן לשופט שהכדור עבר את השער במלוא היקפו ושהשוער זז לפני הבעיטה. אבל אם נוביצקי בועט לכם פנדל, חבל לכולם על הזמן…

נתן
נתן
19 במרץ 2014 10:06

היה מחקר בשנות ה 70 שנעשה בליגות התחתונות באנגליה והצליח מאד אבל משום מה מעולם הובא לביצוע בליגה הבכירה.
בתום 90 דקות ללא הכרעה פשוט שיחקו שם ללא שוער, כאשר לאף שחקן אסור לתפוס את הכדור. הדבר הביא תמיד להכרעה וניצול ההזדמנויות. היו כאלה ששקלו לוותר על השוער למשך כל המשחק עקב כך.

נתן
נתן
19 במרץ 2014 10:06

מעולם לא הובא

סתם אחד
סתם אחד
19 במרץ 2014 17:36

אני חושב שהרעיון לא ממש מוצלח מהסיבה הפשוטה שכמו שציין כותב הפוסט כל הארכה, אבל כל הארכה תיהפך פשוט לבונקר מפואר.

למרות שתיאורטית ניצחון בפנדלים מוקדמים הוא פחות חזק אפילו מהבקעת שער בדקה הראשונה של ההארכה (אז שער אחד של הקבוצה השניה יביא אותה לתיקו ואילו במצב כזה הוא יביא אותה לניצחון), מבחינה פסיכולוגית השחקנים יעלו למגרש בתודעה שכל מה שהם צריכים לעשות זה להחזיק מעמד עוד שלושים דקות.

אני מוכן להתערב שזה יביא לתפוקת שערים אפסית בהארכות.

ת'אנדר
ת'אנדר
22 במרץ 2014 20:12

השיטה לא טובה! אנו רוצים כמה שיותר להדחיק מצב של פנדלים, אבל אתה שם אותם בכל משחק (משחק נוק אאוט שלא מוכרע לאחר 90 דקות). צריך לזכור שיש הרבה הארכות שלא נגמרות בפנדלים, והרעיון הזה בעצם פוגע בתקווה היחידה שיש – שהמשחק יגמר בצורה ספורטיבית ושהטובה ביותר תנצח – (אני לא מבין איך אוהד כדורגל אמיתי יכול לאהוב מצב בו המשחק מוכרע בשיטה כל-כך אכזרית ולא הוגנת).