פריוויו לחצאי גמר הגביע / צוות הופס כדורסל אירופי

אתר מנהלת הליגה

שבוע הגביע חוזר אלינו, אחרי שבעונה שעברה גמר הגביע נדחה ב-3 חודשים כדי שיהיה קל, ואז עוד קצת בגלל מבצע "שומר החומות". הפעם, איגוד הכדורסל קיבל דרבי תל-אביבי בחצי בגמר והחליט להפריד בין שני המשחקים, מה שהוביל לכך שחצאי הגמר מתקיימים בהפרש של יותר מ-24 שעות ביניהם. הראשון בין הנציגה האירופית שנותרה מלבד מכבי ת"א, הפועל חולון, ובין מוליכת הליגה, בני הרצליה, והשני זה כמובן הדרבי בין הפועל למכבי תל-אביב.

איתנו בצוות בהרכב מלא היום – דרור פישר, שחר צ'קוטאי, אהרון שדה, מתנאל אלאשבילי, תומר גבעתי, החבר החדש (יחסית) בצוות הקבוע, ועמיחי קטן.

ראשון ב-18:45 הפועל חולון – בני הרצליה:

הפועל חולון:

סגל: סטיב זאק, ג'ו רגלנד, עידו רומי, אדם סמית' (לא ישחק), כריס ג'ונסון, איתן ינאי, פרדריק בורדיון, רפי מנקו, גיא פניני, מייקל קייזר, היידן דלטון (לא ישחק), אופק פוגלמן, עידן אלבר, טיירוס מגי, ניב משגב ועמית סנקר.

מאמן: גיא גודס.

הדרך לכאן: רק פעמיים העונה הצליחה חולוניה לנצח שני משחקים ומעלה ברצף. העונה התחילה בשלושה ניצחונות ואז הפסד ניצחון הפסד ניצחון וכו', עד שכעת היא עומדת על מאזן 6-8. המקום הרביעי-חמישי העניק לסגולים את המקום ברבע הגמר. ברבע הגמר נפגשו המקומות הרביעי והחמישי למשחק צמוד שהלך לשתי הארכות עד שפרדריק בורדיון התעלה ותפר שלשות מנצחות. 85-79 בסיום. ג'ו רגלנד היה הקלע הבולט עם 22 נק'.

חולון מגיעה למשחק אחרי ניצחון בליגת האלופות, ובאופן כללי מאז החלפת המאמן, הקבוצה בסגול מצליחה לנצח במשחקים מכריעים. זה התחיל בשני ניצחונות בפלייאין של ליגת האלופות, בניצחון על חיפה ברבע הגמר ובמשחק צמוד מאוד מול מכבי תל אביב.
הסגולים נפרדו מסטיבן גריי ומאוגדן. במקומם הגיעו סטיב זאק ואדם סמית'. לאחרונה גם אקס הפועל חולון, טיירוס מגי, שוחרר מבורגוס וחולון החזירה לשורותיה את מגי שכבר הספיק לקלוע 22 בניצחון בליגת האלופות.
ניב משגב נפצע ויעדר ממשחק חצי הגמר וגם הגמר, במידה ויגיעו לשם.

בני הרצליה:

סגל: סנדי כהן, שמארקוס קנדי (לא ישחק), יאיר קרביץ, דורי סהר, שון דאוסון, מוריס קמפ, אנדי ואן-וליט, עידו פוגל, נועם וינברג, עומרי קופרמן, כריס באב, קווינטון הוקר, צ'ינאנו אונואקו, דור ענבי.

מאמן: אורן אהרוני.

הדרך לכאן: תאמינו או לא, אבל לשבוע הגביע הזה מגיעה בני הרצליה בתור מוליכת הטבלה עם מאזן של 10 ניצחונות ו-5 הפסדים. השרוניים פתחו עם 3 ניצחונות לפני שחטפו 30 הפרש ממכבי ביד-אליהו, ולאחרונה ניצחו 6 מתוך 7 המשחקים האחרונים, כולל 71- 59 הגנתי במיוחד על מכבי תל-אביב, כשההפסד היחיד של הרצליה בחודשיים האחרונים היה בנקודה נגד נס ציונה.
אונואקו מוביל את הליגה בריבאונדים ומדד, כריס באב בצמרת הקלעים והוקר בצמרת מחלקי האסיסטים, ובמדדים הקבוצתיים ההתקפה מדורגת שלישית, מתחת לירושלים ומכבי ת"א, במקום ה-3 באסיסטים ובמיעוט איבודים, ראשונים בחסימות ובמיעוט עבירות, ובסך הכל ראשונים במדד המשוקלל.

בגביע, הרצליה גברו ברבע הגמר על נס ציונה בתוצאה 86- 70 במשחק חוץ, בעיקר בזכות רבע אחרון של 24- 13 ו-26 נקודות של כריס באב. מדובר בחצי הגמר הראשון של השרוניים מאז 2010, אז הם הפסידו למכבי ת"א 77- 70 בגמר, במה שהיה הגמר ה-3 וחצי הגמר החמישי שלהם, אז תחת השם בני השרון, בתקופה של 8 שנים בין 2003 ל-2010.

מאזן עבר בין הקבוצות בגביע: 2- 0 להרצליה. 88- 77 בגמר המיתולוגי של 1995, המשחק שבגללו עד היום אסור להכניס בקבוקי פלסטיק למשחקים, וזה שבו הנשיא עזר ויצמן איים ללכת לפני טקס הנפת הגביע, ואחריו ניצחון כפול של הרצליה בשמינית הגמר של 1996 – 81- 70 בחוץ ו-97- 92 בבית.

מפתחות מרכזיים:

ההגנה של חולון. החבורה של גודס היא כוח לוחם חזק במיוחד, וכעת עם הצטרפותו של מגי הלחץ ההגנתי רק ישתפר. לחץ שוטף על כל המגרש כבר מהדקות הראשונות במשחק יתן להם את היתרון וע"י זה הם יצליחו ליצור בהתקפה.

ההאסל של הרצליה. החבורה של אהרוני מדורגת שנייה בחטיפות וראשונה בחסימות בפער משמעותי, ומצד שני רק נס ציונה מאבדת באחוז נמוך יותר של ההתקפות. היכולת שלהם לגרום ליריבות לאבד ולהיחסם יותר יצמצם את הפער שקיים על הנייר בכישרון של השחקנים.

הימור:

דרור: הרצליה מגיעה בכושר הטוב יותר, אבל אי אפשר ללכת נגד גודס במשחקי נוקאאוט. חולון במשחק צמוד.
שחר: חולון מנוסה יותר, ולכן היא תיקח.
אהרון: חולון מנוסה יותר והרצליה מוכנה יותר. יהיה צמוד, אבל הניסיון של חולון יכריע.
מתנאל: אלך הפוך מהתחושה – הרצליה תנצח את חולון שלא תצליח להתמודד עם אונואקו, בעיקר בזכות מחצית ראשונה טובה יותר.
תומר: הרצליה תפתיע ותנצח ב-5. החיסרון היחיד של חולון הוא בעמדות הפנים. הרצליה יטחנו אותם. קייזר החביב לא מדגדג את אונואקו.
עמיחי: הרצליה בכושר טוב יותר מחולון לדעתי, ובא לי להמר על הפתעה. הרצליה בתום קרב צמוד.

שני ב-21:00 הפועל תל-אביב – מכבי תל-אביב:

הפועל תל-אביב:

סגל: ג'יי פי טוקוטו, גיל בני, לוטן אמסלם, בר טימור, ג'יימס יאנג, רז אדם, עידן זלמנסון, ג'וש אואנס, אופק גול, גל גילינסקי, מתן חכמו, אבנר דרור, גידי שיפר, ג'ייקובן בראון, איגור קולשוב.

מאמן: דני פרנקו.

הדרך לכאן:

הפועל התחילו את העונה רע עם ניצחון אחד על ראשל"צ האחרונה ו-4 הפסדים. מאז, הם ניצחו את חולון ופעמיים את מכבי בליגה, בזמן שהם מפסידים רק לירושלים ופעמיים לבאר-שבע. התוספת המשמעותית הייתה הניצחון בגביע נגד הפועל ירושלים שהעלה אותם לדרבי בחצי הגמר, עם הזדמנות יוצאת דופן להשלים 3 ניצחונות בדרבי, הישג שאותו לא רשמו האדומים שנים רבות מאוד.

מי שמובילים את הפועל הם בעיקר הצמד ג'יימס יאנג את ג'ייקובן בראון שמחברים יחד 33 נקודות למשחק כשיאנג מוסיף 6 ריבאונדים ובראון מחלק 4.4 אסיסטים למשחק. מבחינת הישראלים, הבכירים של הפועל הם בעיקר עידן זלמנסון, שחגג מהספסל גביע אירופה של מכבי בעבר והיום הוא סנטר פותח לגיטימי בליגה, ובר טימור, שרושם שיאים שליליים מחוץ לקשת ושיאים חיוביים מהעונשין, אבל בעיקר מוסיף שקט לניהול המשחק.

עם כל אלו, היתרון המשמעותי ביותר של הפועל תל-אביב העונה הוא בצד ההגנתי. הפועל מובילה את הליגה ברייטינג הגנתי של 103.5 מרשים, וכרגע נדמה שאנחנו בדרך לעונה הראשונה מאז 2017 שהמובילה בתחום היא לא מכבי ת"א. הפועל גם משחקים בקצב הכי מהיר בליגה ומובילים באחוז הריבאונדים בהגנה, מה שמאפשר להם לצאת להרבה התקפות מעבר.

מכבי תל-אביב:

סגל: סקוטי ווילבקין, קינן אוואנס, עידו מנצ'ל, אנג'לו קלויארו, דריק וויליאמס, ג'יילן ריינולדס, רומן סורקין, עודד ברנדווין, ג'ון דיברתולומיאו, קיירי תומאס, עוז בלייזר, ג'ייק כהן, ג'יימס נאנלי, אנטה ז'יז'יץ', יפתח זיו.

מאמן: יאניס ספרופולוס.

הדרך לכאן: כמו הפיג'מות, גם החבורה של יאניס ספרופולוס הגיעה לאן שהגיעה בדרכים עקלקלות. הקבוצה שכבר ראתה את עצמה מתמודדת על הביתיות בפלייאוף היורוליג חוותה חודשיים קשים, בהם הפסידה שמונה משחקים ברציפות באירופה בנוסף לעוד כמה הפסדים במסגרת המקומית. השיא מבחינתם היה ההפסד השני ליריבה העירונית העונה, שקבע את פתיחת העונה (אם עדיין אפשר לקרוא לזה ככה) הנוכחית לגרועה בתולדותיה בליגה.

במסגרת הנוכחית, מחזיקת הגביע יצאה לכפר בלום למשחק שהציג את כל העונה שלה עד כה, בו הצליחה לספוג 18 נקודות בתוך 3:30 נקודת מפתיחת המשחק וירידה בפיגור במחצית, עד לספיגת 21 נקודות בלבד במחצית השנייה במשחק שנגמר בתצוגת תכלית. הקבוצה, שחוותה על בשרה את הקורונה גם בגל הדלתא בקדם העונה וגם בגל האומיקרון הנוכחי, יצאה מהפגרה הכפויה כמו שנכנסה אליו – קבוצה בלתי צפויה.

מאזן עבר בין הקבוצות בגביע: 24- 3 למכבי. הדקו חגורות:

זה מתחיל ב-13 מפגשים בגמר – מכבי ניצחו ב-1956, 1958, 1963, 1964, 1965, 1966, 1970, 1977, 1978, 1983 ו-1994. הפועל ניצחו ב-1962 וב-1969.
8 מפגשי חצי גמר – מכבי ניצחו בכולם בשנים 1961, 1971, 1980, 1981, 1989, 1990, 1998 ו-2003.
5 מפגשי רבע גמר – מכבי ניצחו במפגש הכפול של 1991 ו-2005, כאשר במקרה הראשון היה תיקו במשחק הראשון, וגם בכל המפגשים הרגילים מכבי ניצחו – 2015, 2018 ו-2021.
המפגש היחיד שנערך בשלב מוקדם יותר, זה שהיה בשמינית הגמר של 1988, היה דווקא היחיד שהפועל ניצחו בימיו של שמעון מזרחי כיו"ר מכבי, והוא הסתיים בתוצאה 88- 82.

מפתחות מרכזיים:

כפיית איבודים ושמירה על הכדור וריבאונד מצד שני. שתי הקבוצות רוצות לצאת להתקפות מעבר, אבל שתיהן חוששות לאפשר ליריבה לרוץ. לכן, שתי הקבוצות ירצו מאוד ללחוץ את היריבה ולכפות עליה איבודי כדור מצד אחד, אבל לשמור בעצמן על הכדור מצד שני. לכך מתווסף נושא הריבאונד, בעיקר לאור הנתון לפיו הפועל היא הטובה ביותר בריבאונד הגנה ומכבי היא בין הטובות בליגה בריבאונד התקפה.

ווילבקין. כעיקרון יכולתי לבחור בהרבה מאוד אופציות, כמו אולי אפקט החולצה הלבנה בהיכל (3/3 ביורוליג, 2 הפסדים בלעדיה מאז הושקה) או אולי הדומיננטיות של ז'יז'יץ', אבל כמו שאמר יאניס – "אנחנו נקום וניפול עם ווילבקין". במשחקי הדרבי האחרונים הגארד החטיא את הזריקות שיכלו להביא את הניצחון למכבים, אך סבל מיום קליעה חלש מחוץ לקשת (2/8 בהיכל ו-1/8 בדרייב אין). משחק טוב שלו, כמו שהוא נוטה לתת על בסיס קבוע מול יריבה מרה אחרת שלובשת אדום, ומכבי ת"א תנסה להביא עוד תואר בחמישי לארון התארים המפוצץ ביותר בעולם.

הימור:

דרור: פעם שלישית גלידה? כנראה שלא, אבל הפועל ת"א הופכת לקבוצה אחרת כשהיא מגיעה להיכל, לטוב ולרע. או חגיגה צהובה או הכרעה בשנייה האחרונה, לא באמצע.
שחר: הפועל רעבה יותר ודווקא העונה היא יכולה לגנוב ניצחון.
אהרון: קשה לנצח קבוצה 3 פעמים ברציפות, בוודאי כאשר אתה האנדרדוג. לכן, קשה להאמין שהפועל תנצח. אני הולך על ניצחון משמעותי של מכבי, דו-ספרתי גבוה ואולי אפילו 20+.
מתנאל: מכבי תנצח בזכות יכולת טובה של הגארדים וערב קליעה טוב יותר. יהיה צמוד כמיטב המסורת, אבל מכבי תסגור טוב את ג'יימס יאנג, דבר שיוביל לניצחון.
תומר: מכבי תנצח ב-15+ בזכות הניסיון והעומק בסגל לצד הלחץ של הפועל מהמעד שישפיע עליהם. סטטיסטית זה לא אפשרי לנצח את מכבי 3 פעמים רצוף.
עמיחי: יהיה צמוד ובסוף מכבי תצליח לנצח בקושי.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 32 תגובות

  1. יופי של פריוויו. תודה לצוות . חולון היום במתחת ל-5 , אולי אפילו הארכה. וכאוהד הפועל ,חבר בעמותה מיום הקמתה ומנוי די קבוע יכול להגיד שהתחושה שזו ההזדמנות הכי קרובה שהקבוצה הגיעה אי פעם לתואר ושזה יכול לקרות.. אני יהיה מחר ביציע.

    1. מאדום ירושלמי לאדום תל אביבי מאחל לכם הצלחה רבה. לצערי לאורך 20+ השנים האחרונות שאני במגרשים למדתי על בשרי לא להמר נגד מכבי בבית במשחקים על תואר. לפרנקו יש השנה קבוצה נהדרת

  2. כרגע אני די צודק בהימור. אונואקו טוב? יש. מחצית ראשונה טובה של הרצליה? מסתמן. איזה מטווח ברבע הזה, הגנה רצחנית של הרצליה בנוסף. הנקודות של חולון מפרצות קטנות מאוד בהגנה

  3. סגל חולון: לא מכיר, לא יודע מי זה, מעולם לא שמעתי עליו, גיא פניני עוד משחק!, עוד אמריקאי שמעולם לא שמעתי עליו.

    סגל הרצליה: מי זה? מה זה? מאיפה הביאו אותו? זה אמריקאי אבל יש לו שם יהודי? זה דווקא נשמע לי ישראלי אבל מעולם לא שמעתי עליו 1, זה נשמע לי ישראלי אבל מעולם לא שמעתי עליו 2, זה דווקא לא נשמע ישראלי אבל זה לא הבן של דאוסן?

    1. אוי כדורסל ישראלי, איזו צרה צרורה. ליגה שהפכה למחסן של חלקי חילוף לג'י ליג. השאלה היחידה היא למה להטיס את כל האמריקאים סוג זין האלו עד חולון, שיארגנו להם בועה באיזה טנסי או לואיוויל ויחסכו את הגזי חממה ומחיר כרטיסי הטיסה.

    2. כן כן ילדים בני פחות מ35, פעם היתה אשכרה ליגה ישראלית, עם עניין, קהל ענק, וכן, אפילו ישראלים בהרכב.

      זהו, הוצאתי הכל מהמערכת. סליחה על ההטרלות.

      1. למה שאתה רואה כיום אתה קורא כדורסל ישראלי?
        .
        לא יודע מה הפתרון אבל אני מעדיף לראות את ליגת העל בתיכונים מאשר ליגת חלקי חילוף לג'י ליג כפי שרשם אברי.

  4. ברכות להרצליה והפועל ת"א. שתיהן שיחקו נהדר והשיגו ניצחונות מוצדקים ביותר.
    אם שתי המעפילות לגמר ישחזרו את היכולת שלהן יהיה משחק נהדר. עם זאת, יש לי תחושה שיהיה משחק אנטי-קליימקס, לפחות עבור אחת מהן.

  5. לכל המגיבים החמוצים:
    משחקי חצי הגמר נכנסו שניהם לפנתיאון הכדורסל הישראלי.
    שתי קבוצות נפוחות הובסו ושתי קבוצות נהדרות ומאומנות לעילא ניצחו.
    גיל בני, זלמנסון, בר טימור וקולשוב לא צריכים את הקשקשת של ממורמרים כמוכם – יש להם יסודות, אופי וכשרון.
    הרצליה מאומנת על ידי צוות ישראלים מעולה והיה תענוג לראות את המשחקים, הרמה והקהל.
    ת ע נ ו ג

  6. אתמול הייתי בדרבי, בכל זאת אוהד הפועל וחבר בעמותה מיום ההקמה שלה (וגם מנוי קבוע בשנים האחרונות).
    מעבר לאווירה הבאמת יוצאת דופן מצטרף למה שנכתב מעלי בהקשר של הישראלים בהפועל ת"א. יש שם רביעייה משמעותית וגם אמסלם ג'וניור ורז אדם יודעים להכנס ובדק' הקצובות שלהם לתת עבודה. אתמול בראון הראה למה על אף סיכון הפציעות שלו הפועל הימרה עליו, פשוט פירק את מכבי במחצית השנייה לגורמים בסלים חשובים וקבלת החלטות מצוינת. הרצליה- הפועל יהיה גמר מצוין, גם שם נבנה משהו טוב ובריא העונה עם תלכיד מצוין ישראלי וזרים במחיר מציאה שמשדרגים את העסק.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט