יוטה ג'אז והצעד החסר / הגולש ירון קישינובסקי

ירון קישינובסקי, בן 36, אבא לנועם, רואה חשבון ועכבר ספורט לא קטן.

מעוניינים לכתוב להופס? צרו איתנו קשר! ניתן לפנות בתיבת הפניות באתר, דרך המייל Hoopsil2020 בג'ימייל או בחשבון הפייסבוק שלנו.

*

העונה של יוטה ג'אז הייתה טובה ומדויקת מבחינתה, עד לפני מספר שבועות. הג'אז היו נגיעה ממובילות המערב, ניצחו הרבה משחקים, נראו טוב, היו מאוזנים ועברו מתחת לרדאר של הקונטנדריות האחרות. אז הגיעה מכת קורונה בקבוצה, יכולת מדהימה של ג'ה מוראנט והעדרותו של רודי גובר. הג'אז מצאו את עצמם במקום הרביעי במערב, קרובים יותר לפליי-אין מאשר למקום הראשון בקונפרנס (בו היו בשנה שעברה).

אחרי חצי עונה ניתן להעריך שהפלייאוף הקרוב של הג'אז יהיה דומה לזה שהיה בארבע השנים הקודמות מאז בחרו בדונובן מיטשל בדראפט: יציאה מכובדת בסיבוב הראשון של הפלייאוף או לכל היותר בסיבוב השני שלו. האמנם?

יוטה הנוכחית היא היוטה השלמה ביותר מאז הגעתו של מיטשל. מצד אחד, היא יכולה לנצח משחקים עם ארבעה וחצי שחקנים שיכולים לייצר מצב מכל טווח ומול כל שומר (מיטשל עצמו, מייק קונלי, ג'ורדן קלארקסון, בויאן בוגדנוביץ' ולעתי םג'ו אינגלס). מצד שני, הם יכולים לנצח משחקים דרך ההגנה כשרודי גובר מאיים על כל כדור שנזרק מתוך הצבע של הג'אז ולוקח ריבאונדים. יחד עם רויס אוניל ומייק קונלי קשה לקלוע מול יוטה, וזה בלט גם כשגובר שיחק.

השנתיים האחרונות של יוטה היו רכבת הרים. בפלייאוף 2020 הם עלו ליתרון 1:3 ואיבדו אותו מול דנבר במהפך שהציג לעולם את ניקולה יוקיץ' וג'מאל מארי. בפלייאוף העוקב, ב-2020/21, הם הגיעו כפייבוריטים לחצי גמר המערב מול הקליפרס בלי קוואי לנארד וקרסו.

הקליפרס הצליחו להוציא את רודי גובר מהסדרה בעזרת סמול-בול והוציאו את הג'אז מאיזון. הסדרה הזאת העלתה כמה סימני שאלה בקשר לג'אז, שסיימו את העונה עם המאזן הטוב בליגה ולא הגיעו לגמר המערב. הראשון שעמד במבחן הוא קווין סניידר, מאמן מוערך, שלא מצא את הפתרונות ואת ההרכבים הנכונים מול הקליפרס הפצועים. אם הסיטואציה הזאת תחזור, ניתן להניח שהוא יעשה עבודה טובה יותר.

השאלה השנייה והמעניינת היא נוכחתו של רודי גובר, שנחשב לשחקן השני בחשיבותו בקבוצה ונותן לה יתרון יחסי. ניתן לראות את ההשפעה שלו בימים אלה, כאשר הם משחקים בלעדיו וההגנה מתקשה מאוד. למרות זאת, לא צריך מצב שבו גובר פצוע כדי לנטרל אותו. הקליפרס הדיחו אותו מהפלייאוף בעזרת סמול-בול, בדומה למה שקרה עם יוסטון ב-2019.

זה חשף בעיה מובנית בסגל של סניידר, אבל יוטה לא צריכ הלוותר עליו. הוא לא הסנטר הטוב בליגה, אבל הוא אחד הטובים שבהם ובאופן עקבי נותן ספרות כפולות בנקודות ובריבאונדים. הוא נותן להם מטרייה אווירית שמעט סנטרים בליגה נותנים. מה שכן, יוטה צריכה להפנים הוא שהאליפות לא תגיע דרך הסנטר שלה אלא דרך הכוכב הראשי בקבוצה, ספיידר דונובן מיטשל, שנכנס לליגה רק לפני 5 שנים.

לעונה הנוכחית יוטה נכנסה עם הרגשה שהם אנדר-אצ'יברים ובצדק. הקוף על הגב התחיל להיות גדול וכבד, במיוחד על הגב של מיטשל שמרגיש שהזמן שלו הוא כאן ועכשיו במיוחד כאשר הוא מביט בדור הצעיר של השחקנים שהגיעו אחריו לליגה, שהדיבור סביב הליגה הוא שהם עדיפים עליו כבר עכשיו, כמו ג'ה מורנט ודונצ'יץ' במערב וטריי יאנג במזרח.

יש אמרה שקובעת כי הקבוצה תגיע בפלייאוף עד לאן שהכוכב הגדול שלה ייקח אותה. בשנתו החמישית בליגה מיטשל סומן מהר מאד כסופרסטאר. התצוגות שלו בחלק ממשחקי הפלייאוף אישרו זאת ועוד, אבל היו מקרים שפגש סופרסטאר יריב שהצליח להתעלות על ההתעלות שלו, או שהוא לא הצליח לסחוב את יוטה לנצחון, גם כששיחק טוב.

כמה מיצ'ל היה טוב?
בפלייאוף הראשון של מיצ'ל בעונת 17-18 הוא עמד על ממוצע נק' של 24.4 נק' למשחק (51.2% טרו שוטינג) ב-11 משחקים.
בפלייאוף השני של מיצ'ל בעונת 18-19 הוא עמד על ממוצע נק' של 21.4 נק' למשחק (42.3% טרו שוטינג) ב-5 משחקים.
בפלייאוף השלישי שלו, עונת 19-20 שנערך בבועה, הגיעה הפריצה עם ממוצע נק' של 36.3 נק' למשחק (69.6% טרו שוטינג) בשבעה משחקים.
בפלייאוף של העונה שעברה, עונת 20-21 עמד על ממוצע נק' פנטסטי של 32.3 נק' למשחק (60.2% טרו שוטינג) ב-11 משחקים. 

לא צריך לצפות ממנו לקלוע יותר, זה לא הוגן או נכון. ניתן לצפות לשיפור בתחומים אחרים, היכולת לסגור משחקים. לקלוע סלי ניצחון, ההחלטות הנכונות שיבואו ניצחון. להפוך לשחקן שמספיק טוב כדי לנצח סדרות פלייאוף. ברמות האלה זה עניין של החלטה נכונה אחת שמשנה סדרות שלמות, זריקה אחת לכאן או לשם.

נראה שיוטה בירידה וצריכה בוסט. הם קבוצה מאוזנת ואיכותית עם שישה שחקנים שקולעים בספרות כפולות, אבל הם מתקשים מאוד בצד ההגנתי. אולי הם מרחק חתיכה אחת – כוח אש בצד ההתקפי, שיהיה במקביל כוח הגנתי יחד עם ויתור על אחד משחקני המשנה, ישים את הג'אז בנקודה בה מיטשל צריך לעשות את השיפור הקטן והמיוחל כדי שהם יוכלו להגיד שהם קונטנדרים ושאין אף קבוצה שעדיפה עליהם בליגה.

לפוסט הזה יש 20 תגובות

  1. טור מעולה ירון. אני חושב שהם קצת באמצע: אין להם אופציה לנצל את גובר מבחינת אזורית למשל כשכולם נמוכים מדי מסביבו (וההגנה באמת יותר מדי תלויה בו), גם ההתקפה קצת חד מימדית וצריכים עוד יוצר או להשתמש בגובר עצמו בצבע. השנה הליגה מאוד פתוחה וזה אולי הזמן לאול-אין, כי לכו תדעו מי ישארו שם בשנה הבאה

  2. תודה רבה טור מצוין! אני מסכים שיוטה לא צריכה לוותר על גוברט, אנחנו לפעמים שוכחים כמה מיטשל, קונלי ובוגדנוביץ הם לא שומרים גדולים או ריבאונדרים מצוינים וכמה הם תלויים הצרפתי הגדול למטה. אבל הם כן צריכים למצוא אלטרנטיבה, תוכנית חלופית, לפלייאוף כשקבוצות כמו הקליפרס יפתחו עם מרקוס מוריס בחמש. ניסו לשחק קצת העונה עם רודי גיי כסנטר עם הצלחה חלקית

  3. אחלה ירון. אני מסכים עם רועי שהג'אז חייבים עוד יוצר. זה היה אמור להיות בוגדן (שאותי מאכזב מאוד) וקלרקסטון נותן יופי של תצוגות, אבל חייבים איום נוסף רצוי מאיזה ווינג טוב. אינגלס נראה על האדים, אוניל נגר וגיי מביא מעט מדי וככה הם באמת לא יעלו עוד מדרגה

  4. טור מעניין
    יש פיל קטן בחדר שהתעלמת ממנו…. המצב בחדר ההלבשה.
    אחדות קבוצתית היא אחד הבסיסים ההכרחיים כדי ללכת עד הסוף.
    ממה שאני מבין חדר ההלבשה של יוטה לא נחמד במיוחד ויש הרבה יריבויות.
    עד שלא יסגרו את הסיפור הזה הם לא ישתפרו
    🤷🏼‍♂️

  5. עוד דבר שקפץ לי אחרי שהטור שוחרר ומעיד על האפסייד של יוטה וזה שהאיש החזק במועדון זה טריידר דני (איינג') שידוע כעושה קסמים.
    יוטה עוד עלולים להפתיע את כולם

  6. חגי "התותח" ניסני

    תודה ירון (במקרה אתה קרוב של עידית?)
    .
    אני לא ממש מסכים לגבי המצב של יוטה. ליוטה יש יוצר אחד ברמה גבוה. קונלי, בוגי ובטח אינגלס הם לטעמי לא ממש כאלו. ליוטה גם אין אפשרויות לעשות מהלכים גדולים. חלק מהבחירות שלהם משועבדות אחרי שכבר עשו טריידים, ואין להם צעירים פוטנציאליים.
    לא רואה אותם מצליחים לעשות את הקפיצה

  7. תודה על הניתוח. יש תחושה של זלזול כללי ביוטה. אני חושב שאפשר להעריך איך נבנתה קבוצה טובה מאד בשוק זניח. יש נטייה לזלזל בגובר שהוא אולי לא העפרון הכי מחודד בתחום הקורונה אבל שווה לטעמי כל דולר בחוזה שלו למרות שהרמתי גבה כשקיבל אותו.
    יש נטייה דרך אגב גם לזלזל בפיניקס חמרות שהם הכי טובים בנ. ב. א היום
    אומרים שהפלייאוף הוא אופרה אחרת וזה נכון. נדמה לי ששני הארגונים הם ארגונים לומדים ואנטליגנטיים ושבניגוד ללייקרס למשל יש להםקריאת מציאות מפוכחת שתסייע להן להשתפר בפלייאוף הנוכחי.

  8. תודה.
    מצחיק לחשוב שהם היו רחוקים משחק פוסט של גובר מגמר מערב.
    הם סמל ודוגמא לקבוצה יציבה ועקבית שיודעת להתנהל נכון, מבחינתי ארבעת העונות האחרונות של יוטה שוות הרבה יותר מאלו של הלייקרס למרות האליפות.

    1. זה אגב חלק מההבדל בעיניי בין שוק קטן לשוק גדול. יש הרבה קבוצות שוק קטן שישמחו להצלחה עקבית, אבל בשוק גדול יודעים שתמיד מגיע עוד כוכב אז שם שנה של אליפות ו-3 עונות מאכזבות זה אולי פחות גרוע. אני לא יודע מה משניהם אני מעדיף

  9. נהנתי לקרוא את הפוסט.
    כמו שכתבת – גובר נותן יתרון יחסי. אבל הוא נותן גם חיסרון מול סמול בול. הבעיה היא שכשמגיעה יריבה שהופכת את היתרונות שלו לחסרונות – אז קשה מאוד להושיב 35 מיליון דולר על הספסל להרבה מסדרת הפלייאוף או בדקות ההכרעה. לך תסביר את זה לכל מי שעוקב או ל-35 מיליון הדולר.

  10. תודה על הטקסט, לא האמנתי ולא אאמין בהם כקונטנדרית, מקרה קלאסי של קבוצת עונת סדירה טובה, אם זאת יש לי רק דברים טובים להגיד על הפרנצ'ייז הזה שמצליח למרות היותו שוק קטן ולא אטרקטיבי לשחקנים חופשיים להיות תחרותי כמעט 40 שנה ברצף

  11. יופי של טור, לדעתי יש אחלה צוות מסיע, יופי של כוכב אבל לעצרנו אם אתה לא לברון ג'יימס שעושה הכל על המגרש אתה לא יכול לנצח עד הסוף שהסנטר זה השחקן השני הכי טוב בקבוצה. חייבים 2 גארדים ברמה או גארד ופפורוורד איכותיים. הרי בדקות מכריעות לא יתנו את הכדור בצבע לרודי או לאינגלס לשחק איתו בפינה. לעומת זאת קלארקסון מצויין אבל על תקן לו וויס, גמאל קרופורד- סיקס מן אז חייבים עוד כוכב בחמישיה

  12. תודה ירון. טור מעולה
    לי מרגיש כבר כמה עונות שחסר להם שחקן כנף שיצליח לעצור את הכוכבים היריבים. רויס אוניל זה נחמד אבל הוא לא מספיק.

  13. תודה ירון על טור טוב מאד. המשך לכתוב. יש לך את זה.
    לדעתי הבעייה של יוטה, ראשית כל ואחרי הכל, היא בעייה אישית/חברתית. הסכסוך בין מיצ'ל לגובר עדיין מפריע, ועתה יצאו כמה פוסטים על העוןבדה שמיצ'ל הוא טיפוס דומיננטי. עדיין לא ג'ורדן אבל כנראה שבדרך להיות 'האיש' של הקבוצה, הוא דרך להרבה שחקנים על האצבעות, ועתה אפילו מדובר על רצונו לעזוב את הקבוצה.
    אולי הכל שטויות וזה רק בראשי כתבים הייטרים, אבל ישנם יותר ויותר דו"חות בעניין 'מיצ'ל נגד כולם'.
    לך תדע

  14. תודה ירון,
    הם קבוצה קלאסית של צמרת אבל צריך עוד משהו בשביל הצעד הנוסף .
    מקווה בשבילם שלמדו מהעונה שעברה ויש להם דרך לעבוד מול סמול בול, כי את הקליפרס הם היו צריכים לעבור.
    בוא נראה אם הם הולכים על טרייד בשבוע הקרוב או שמאמינים בסגל הנוכחי.

  15. קבוצה שחייבת שינוי. דורכים באותו מקום 5 עונות
    עונה שעברה נחשפו הגנתית. גובר לבד לא מספיק
    צריכים וינג דיפנדר כמו דורט אולי לנסות אפילו את גרנאט בטרייד ליין

  16. תודה ירון.
    האמת? כמו כולם כן גם אני חושב שזו קבוצה טובה וכל זה (זהו גמרתי עם החובות) אבל תכלס זו אחת הקבוצות קבוצה הכי משעממת בליגה. סוג של מוות קליני כזה כולם שם יושבים בפסטיבלים של מורמוניה משועממים. זו קבוצה שאין לה הרבה כשרון היא פשוט משחקת קבוצתי באוקיינוס שמקדש את האינדיבידואליזם ולכן משיגה הרבה יותר ביחס לכשרון הגולמי שלה.
    זו הקבוצה היחידה שהייתי זורק אליה את ראס אם הייתי יכול. שיעיר אותם קצת מהשלווה המדומה שלהם.
    לגבי סיכויי האליפות שלהם (מכיר את זה ? "כן זו קבוצה טובה אבל רק לעונה הרגילה הם תמיד עפים בפליאוף".. מצקצק בלשון וממשיך הלאה) – אז זהו כשאומרים על קבוצה שהיא קבוצת עונה רגילה זה בעצם דרך אחרת לאמר שבעצם – אין שם באמת כשרון. סתם קבוצה. וזה נכון זו קבוצה שחסר לה בטירוף עוד איזה סטאר אחד שיבוא עם פוזות ועניינים שיכניס בה קצת וידה.
    ועוד משהו . זה לא שהקבוצה הזאת לא יכולה בתנאים מסוימים עד הסוף. היא יכולה. גם על יאניס אמרו ש…
    בקיצור תמיד יש סיכוי

  17. ירון, החלום

    בס"ד
    תודה רבה.
    גובר צריך לעבוד על משחק הפוסט שלו, וסניידר צריך לפתח הגנה שתהיה יעילה גם נגד סמול בול.

כתיבת תגובה