תעיות ותהיות של רביעי בצהריים/ רותם אלרן

*הטקסט והנתונים בו נכונים ל-25 בינואר.

לברון בסנטר ובעייתיות הסגל של הלייקרס

כשהם מחזיקים במאזן של 23 נצחונות ו-24 הפסדים, הלייקרס לא חווים את העונה שצופתה מהם, בין אם בגלל סגל בעל איכות מפוקפקת, פציעה של אנתוני דיוויס שאיפשרה לו לשחק ב-27 משחקים בלבד השנה או חוסר כימיה מובהק, אך הדבר הברור הוא שדברים לא עובדים כפי שהם אמורים לעבוד במועדון המעוטר. למרות העונה החלשה של הלייקרס, אחת מנקודות האור הבולטות היא היכולת של לברון ג'יימס שבגיל 37 סוחב את הקבוצה על הגב וקולע את ממוצע הנקודות הרביעי בטיבו מבין 19 העונות שלו בליגה עם 29.0 למשחק, ולקראת החזרה הקרובה של AD הסתכלות על הדקות ששיחק כסנטר לאחרונה וההשפעה שלהן על הרמה של הקבוצה היא מעניינת, כשעם דיוויס הקבוצה לא תיאלץ לשחק עם לברון בעמדה לא לו ותוכל להיעזר בדקות הסנטר שלו כמותרות ולא כהכרח.

הבעיה המרכזית של הקבוצה העונה היא החמצת המשחקים של דיוויס, השחקן השני בטיבו בקבוצה גם ביכולת הקליעה המזעזעת איתה פתח את העונה (17.9% משלוש יחד עם 72.7% מהעונשין – שניהם הנתונים הנמוכים ביותר בקריירה עבורו) -ב-27 המשחקים של דיוויס העונה הוא סייע לתפקיד ההגנתי של הקבוצה, כפי שמצופה מאחד מהמגנים הגדולים שעלו על המגרש בשנים האחרונות, ועד פציעתו, אשר השביתה אותו לאורך 17 המשחקים האחרונים, הלייקרס החזיקו ברייטינג הגנתי 107.1 שהציב אותם במקום התשיעי בליגה במדד. ברצף 17 משחקים זה הקבוצה מעמידה רייטינג הגנתי של 115.1 המציב אותם במקום ה-24 בליגה במהלך תקופת זמן זו. ההשפעה ההגנתית של דיוויס היא עצומה, וגם בהתקפה (אף על פי היכולת הירודה ביחס למה שאנו רגילים ממנו) הסיומת והאיום שלו בטבעת לצד ג'יימס הם שני דברים משמעותיים שחסרים לקבוצה מאז פציעתו.

כתוצאה מההיעדרויות של דיוויס, לצד מצב בעייתי בעמדת הסנטר כשדיאנדרה ג'ורדן ודוויט הווארד הם קו קדמי פחות מבינוני בימינו, לברון משחק השנה כמות דקות גדולה בעמדת הסנטר, כשהחמישייה המשוחקת ביותר של הלייקרס העונה היא זו שלברון נמצא בה בסנטר כשלצידו ראסל ווסטברוק כרכז, מאליק מונק ואייברי בראדלי בכנפיים וסטנלי ג'ונסון כפאוור פורוורד. באופן טבעי, ההגנה של חמישייה כזו היא לא מיטבית, במיוחד לאור כך שיש בה שני שחקנים בלבד מעל 2 מטרים, אך ההתקפה שלה מצוינת עם רייטינג התקפי העומד על 123.6.

חובה לציין כי אמינות נתונים אלו היא לא עצומה לאור כמות הדקות הקטנה שמהווה מדגם לא מספק באופן מלא, אך עצם העובדה שלברון מסוגל לספק דקות יעילות ואיכותיות אשר גם משפרות את הקבוצה מעמדת הסנטר היא חיובית לקראת ההמשך ולקראת חזרתו של דיוויס – לברון לא ישחק כסנטר בחמישיות לידו, אך חמישיות ניסיוניות אלו יכולות לסייע לקבוצה בשלבים מתקדמים של העונה שבהם יש לעיתים קרובות צורך בגיוון שיטת משחק במפגש מול יריבה לאורך סדרה שלמה. ג'יימס לא אמור לשחק כסנטר במשרה מלאה וככל הנראה גם לא ישחק כזה מרגע חזרתו של דיוויס, אך האפשרות לכך בדקות מסוימות יכולה להתגלות כנהדרת עבור הקבוצה בשלב מאוחר יותר של העונה.

הקבוצה נמצאת במצב בעייתי שאין ספק שטוען שיפור, אך הכושר של לברון לצד חזרתו הקרובה של דיוויס, יחד עם הניסיון שהסגל רוכש יחד ככל שמתקדמת העונה יכולים להיות חיוביים. הלייקרס עוד ייתקלו בקשיים וייתכן שאף יישארו בסיטואציית פלייאין, אך עוד אין לוותר לחלוטין על העונה שלהם בשלב זה, לפחות בעיניי.

השיפור והמומנטום של המאבריקס

המאבריקס נמצאים כרגע במקום החמישי במערב, לא מעט בזכות תקופה נהדרת לאחרונה אשר מתבטאת ה-11 נצחונות ב-14 משחקיהם האחרונים, וכעת הם נמצאים במרחק 2.5 משחקים מהג'אז במקום הרביעי, כך שיתרון ביתיות במערב הוא יעד סביר עבורם העונה, במיוחד לאור הרמה שהם מציגים ברצף 13 משחקים זה.

ההתקפה הייתה נקודת המשען של הקבוצה בשנים האחרונות, והימצאותו של לוקה דונצ'יץ', אחד מהכישרונות ההתקפיים הגדולים בליגה, בטח לא הפריעה לכך. השנה היוצרות התהפכו, וקבוצת ההתקפה הנהדרת נמצאת כעת במקום ה-21 במדד הרייטינג ההתקפי בעונה כולה, ובמקום ה-23 במהלך 13 המשחקים האחרונים. להזכירכם, זוהי אותה קבוצה אשר לפני שנתיים בלבד הובילה את הליגה ברייטינג ההתקפי, במה שהייתה באותה עת העונה עם הנתון הגבוה בהיסטוריה במדד זה.

דווקא בהגנה הקבוצה מצטיינת השנה וזה מתבטא ברייטינג הההגנתי הרביעי בטיבו בליגה, כשלפני המאבס נמצאות שלוש קבוצות בלבד – הווריורס, פיניקס וקליבלנד, ובמהלך 13 המשחקים האחרונים הקבוצה מובילה את הליגה במדד עם ספיגה של 99.0 נקודות בממוצע ל-100 החזקות כדור, מה שתורם לנט רייטינג כולל של 10.5 במהלך התקופה הזו, הנתון הטוב ביותר בליגה במהלכה, וזאת למרות שההתקפה ממשיכה לדשדש. אחת מהסיבות להתקפה החלשה היא ההתאקלמות של לוקה דונצ'יץ', כשהגארד הסלובני חזר מקורונה ופציעת קרסול אשר השביתו אותו, וב-11 המשחקים ששיחק מאז חזרתו למגרשים הוא מעמיד 25.5 נקודות, 10.5 ריבאונדים ו-9.2 אסיסטים, אך גם 41.5% מהשדה ו-21.5% משלוש. הזריקות מבחוץ לא נכנסות, ולמרות זאת הוא מצליח להגיע לסל, לסחוט עבירות ולמסור ברמה גבוהה, כך שהקליעה לא מגבילה אותו באופן דרסטי, וסביר להניח שהנתונים יעלו ויחד איתם תעלה הרמה ההתקפית של דאלאס כולה.

השינוי המרכזי בצידו ההגנתי של הפארקט הוא היכולת של קריסטאפס פורזינגיס והמחויבות שלו – העונה הוא מגביל יריבים לאחוז נמוך ב-10.0% מהממוצע שלהם באיזור הטבעת, לעומת 5.7% אשתקד. לשם השוואה, ב-2017/18, עונת השיא הבלתי מעורערת שלו שנקטעה עקב פציעה, הוא הוריד יריבים ב-10.8% באיזור זה. היכולת ההתקפית שלו לא מתקרבת לכושר השיא שלו, אך המחויבות ההגנתית, לצד אגרסיביות משופרת המתבטאת במספר זריקות העונשין הממוצע למשחק הגבוה ביותר מאז 2017/18 עבורו הם סימנים של התקדמות ופיתוח של תחומים חשובים במשחקו, והקבוצה יכולה רק להרוויח משיפורם של אלו.

מן הסתם, לא הכל ורוד בקבוצה – ההתקפה מקרטעת, דונצ'יץ' נותן את העונה החלשה בקריירה מבחינת יעילות ואין מספיק מובילי כדור במועדון מעבר לדונצ'יץ' וג'יילן ברונסון. למרות החסרונות והקשיים, הקבוצה מצליחה למצוא נקודות בהן היא מצטיינת ודרכן היא משיגה נצחונות, והתקווה היא שככל שהעונה תתקדם כך הרמה תעלה, מכיוון שדונצ'יץ' ופורזינגיס הם בסיס טוב לבניית קבוצה טובה במידה והברכיים והקרסוליים של השניים יוכלו להחזיק לאורך עונות שלמות.

לפוסט הזה יש 10 תגובות

  1. לברון ישאר לברון, כך שאם דיוויס חוזר בכושר קליעה טוב זו צרה גדולה לשאר הליגה. בהתקפה הם מספיק אינטליגנטים להבליט את היתרונות שלהם ביחד, ובהגנה לא תהיה בעיה כי לברון מעדיף להימנע שם מטעמים אידאולוגיים.
    השינוי במאבס מעניין מאוד. אם את הירידה של לוקה אפשר לקשור לחוקים החדשים ולמשקל, למה אפשר לקשר את השינוי ההגנתי? כל הקרדיט צריך ללכת לג'ייסון קיד? באמת, בטוחים שאין דרך להימנע מזה?
    תודה רבה על הטור

  2. תודה רותם,
    הרבה בלייקרס תלוי בטריידים עכשיו.
    עם הסגל הזה, במקרה הכי טוב הם מספסלים את ראס ועוברים סדרה או שתיים.
    טרייד שמביא להם מישהו כמו גראנט יכול לשנות

  3. מתחת לצלו המפוקפק של להפלופ, דיוויס מתגלה כאכזבה גדולה
    ==
    משחקן צעיר ומבטיח, אשר בקלות ניתן להשוות ליאניס הפריק מיוון
    ==
    הוא הפך לשחקן משלים בקבוצת כוכבים מזדקנת,
    כזה שלעולם לא יהפוך למנהיג הקבוצה, לא MVP וגם לא מוביל בפלייאוף.
    ==
    אישיות רכרוכית שתגשים את הסיבוב השני גג לאגמים.
    ==
    פשוט שחקן מבוזבז

  4. פוסט מעניין אבל שברת אותי עם "ואין מספיק מובילי כדור במועדון מעבר לדונצ'יץ' וג'יילן ברונסון."…..
    שיגידו תודה
    שיספרו צרות כאלה לקליבלנד, קליפרז, יוטה, לייקרס ועוד רבים וטובים
    🤣🤣

  5. פוסט מעניין מאד,
    כמה עצוב יהיה לגלות ששוב דאלאס בונה על הברכיים של החד קרן הלאטבי.
    עם ההגעה לפליאוף, הוא ישבוק ואיתו כל התקוות של הקבוצה לסיבוב שני.
    כל כך הרבה קבוצות וכל כך הרבה עונות, ועדיין אל למדו דבר.

  6. רותם, הפוסט שלך מלא בנקודות הגיוניות. מה שהפריע לי הם הפרגרפים (קטעים) ארוכים כאורך הגלות. כמה מהמשפטים שלך כל כך ארוכים שהאוויר נגמר לפני סוף שסוף סוף אתה מסיים עם נקודה ועושה סוף למשפט. אני מתפלא שבבית הספר המורים לא עלו על זה.
    קח זאת כבקורת בונה! יש לך את זה, אבל קצר את המשפטים הארוכים בעתיד.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט