נשק חם- מאחורי ההצלחה של מיאמי היט / תומר גבעתי

המנטליות של המועדון, בעל הבית שראה הכל, כוכב סורר אחד שמצא את מקומו, המאמן שצמח מלמטה, הצעירים הרעבים והשילוב עם וטרנים שהיו שם וזכו בכל הקופה- לאחר פתיחת עונה מהוססת ההיט מתחילים להתחבר וחולמים על אליפות ראשונה מאז ימי הביג 3.

נתחיל בווידוי, לפני תחילת העונה הימרתי על מיאמי היט כאלופה לעונת 21/22. לאחר חצי עונה אני עומד מאחורי הימור זה למרות היעדר יציבות ופתיחת עונה מהוססת.

הוא עוד ישוב

מעטים השחקנים שמזוהים עם מועדונים בספורט המודרני. בעולם שהכסף הגדול מדבר ומונחים כמו ערכים, נאמנות וכבוד לסמלים הפכו מושא לצחוק ולנחלת  העבר קיימים מספר שחקנים שנותרו מזוהים עם מועדון מסוים גם לאחר קריירה ארוכה וענפה. אחד השחקנים האלו הוא דווין וויד. הילד משיקגו שגדל כמעריץ מושבע של מייקל ג'ורדן הפך ברבות הימים לאגדת כדורסל בעצמו ולאיש שהוביל את מיאמי לאליפות הראשונה בתולדותיה ולאבן הפינה ביצירת השלישיה הגדולה של ההיט לצד חבריו בטופ 5 במחזור הדראפט ב 2003, לברון ג'יימס וכריס בוש.

לאחר פירוק המשולש גם וויד עזב לראשונה בקריירה שלו את מיאמי ויצא לקדנציות קצרות ולא מוצלחות במיוחד בשיקגו וקליבלנד עד שחזר הביתה למיאמי במדיה פרש בסוף עונת 18/19.

מחפשים כוכב

לאחר פרישתו של וויד חיפשו במיאמי את האיש שיוביל את המועדון בעתיד.

ביולי 2019 חתם ג'יימי באטלר בשורות מיאמי ההיט במסגרת עסקה סיבובית שכללה ארבע קבוצות.

באטלר, אולסטאר בעברו היה ועודנו חידה. בעידן שבו הזריקה משלוש לוקחת חלק מרכזי ומשנה את המשחק, ג'יימי, סקורר מוכח ושחקן הגנה משובח העדיף להתרחק מאלמנט זה של המשחק.

באטלר, כמו וויד, בוגר מארקט, הוא הדוגמה לסיפור ההצלחה כנגד כל הסיכויים שהאמריקאים כל כך אוהבים לאהוב. הילד מטקסס שאביו עזב את הבית כשהיה תינוק וסולק על ידי אמו מהבית בגיל 13, הפך מהומלס לאולסטאר כשבדרך נבחר  בבחירה ה 30 בדראפט 2012 ולשחקן המשתפר של הליגה בשנת 2015 בזכות מוסר עבודה חסר פשרות ורצון עז להצליח. אותם התכונות בדיוק הן אלה שהובילו את באטלר לסכסוכים מתוקשרים ולמעבר שלוש קבוצות בשלוש עונות.

מעברו של באטלר למיאמי הפתיע לא מעט אנשים בליגה. לאחר שבע עונות בליגה ג'יימי היה סוף סוף שחקן חופשי ויכל לבחור לאן ללכת. לאחר חוויות לא פשוטות במינסוטה שכללו ריבים עם הכוכבים הצעירים (והעצלנים?) שלה  וסיום עונה טרגי בפרויקט השאפתני שקרס בפילדלפיה בגלל סל ניצחון על הבאזר של אחד, קוואי לנארד, במשחק מספר 7 של סדרת חצי גמר המזרח בזריקה בלתי אפשרית שכנראה עד היום מקפצת על הסל באיר קנדה סנטר ומתלבטת האם להיכנס.

לאחר התלבטות קצרה בחר ג'ימי בקבוצה מסאות' ביץ' כיעד הבא שלו. מיאמי שסיימה עונה בינונית במקום העשירי במזרח הייתה יעד אטרקטיבי לחובבי השמש, החופים וחוקי המס המקלים, אך לא לשחקן כדורסל לא צעיר בפיק של הקריירה המקצוענית שלו.

את עונת 2019/20 פתחה מיאמי בצורה מרשימה אודות לקיץ יעיל וטוב במהלכו הצטרפו לקבוצה מספר שחקנים חדשים בדמות ג'יי קראודר ואנדה איגוודלה שהוסיפו לקבוצה ניסיון לצד הגנה קשוחה וחוכמת משחק בשילוב הרוקי הנהדר טיילר הירו, בוגר קאנטקי הגדולה, שהגיע לקבוצה בזכות הטלת מטבע שזיכתה את מיאמי בבחירה ה 13 בדראפט, ושחקן השנה השניה בעל סיפור החיים המרתק, דאנקן רובינסון, שהגיע כל הדרך מליגת המכללות השלישית עד לגמר הפלייאוף וזכה לחוזה של 90 מיליון דולר בקיץ האחרון.  

שלב נוסף בהתפתחות של מיאמי קשורה לפריצתו של הסנטר באם אדבאיו. באם, בוגר קאנטקי נוסף נלקח על ידי מיאמי בבחירה ה 14 בדראפט 2017 מהווה עוד דוגמה ליכולת של ההיט לצוד כישרונות במקומות לא צפויים.

אדבאיו, שחקן נהדר בשני צידי המגרש, יכול להוליך כדור לאורך המגרש ולחלק מסירות אומן כמו רכז לצד יכולתו להתגלגל בפיק אנד רול ולשמור על הטבעת כמו רים פרוטקטור אמיתי( תשאלו את גייסון טיטום שקיבל ממנו חסימה יוצאת דופן בבועה שעזרה למיאמי לגבור על הסלטיקס בסדרה בינהן)

באם, שבראשית דרכו הוגדר על ידי העיתונאים כתואם מרקיף מוריס או טריסטן תומפסון, שיחק בשתי עונותיו הראשונות בליגה כמחליפו מהספסל של חסן וויטסייד, בשנים שהאחרון היה נחשב סנטר בכיר בליגה(באופן מפתיע היו ימים כאלה) לאחר שליחתו בטרייד לפורטלנד הבמה התפנתה לאדבאיו הצעיר שלא אכזב ורשם עונת שיא אישית בכל המדדים.

מגפת הקורונה העולמית ששתיקה את העולם וגמרה לעצירה מוחלטת של החיים כפי שהכרנו ושל הספורט העולמי כחלק מזה גרמה לדחיית עונת המשחקים למועד לא ידוע. חדשות אלו נפלו על עולם הכדורסל כמו על מיאמי כרעם ביום בהיר.

ההיט רשמו עונה טובה ודורגו במקום החמישי במזרח כשאדם סילבר הודיע על עצירת הליגה.

פורמט הבועה שכינס 22 קבוצות במתחם דיסני באורלנדו היטיב עם מיאמי. בעוד שקבוצות רבות נאבקות לחזור לקצב ושחקנים לא מעטים נעדרים מהבועה או מתקשים לחזור לכושר החבורה ממיאמי בהובלת ג'ימי באטלר יצאה לריצת פלייאוף מרשימה שהסתיימה רק בגמר בהפסד ללייקרס של לברון ודייויס.

העונה העוקבת הייתה מאכזבת עבור מיאמי שסיימה את העונה הסדירה במקום השישי ונגמרה בסוויפ כואב למילווקי בסיבוב הראשון של הפליאוף. למרות הציפיות והתקוות הגדולות לאחר ההתעלות בבועה החבורה של ספולסטרה שאיבדה בקיץ שחקן חמישיה חשוב בדמות קראודר לפיניקס חוותה את האפקט העונה השניה או האלבום השני שמוכר מעולמות הטלוויזיה והמוזיקה ומדבר על התרסקות מול הציפיות לאחר הפתעה נעימה ללא ציפיות בהתחלה.

תוצאות ההדחה הכואבת למילווקי שנקמה בהיט על ההדחה בבועה שלחו את המועדון מפלורידה לקיץ של חשיבה מחדש.

ריילי וספולסטרה הבינו שעליהם לפתור את בעיית חוסר היציבות של החבורה הצעירה ומוכשרת שלהם בנוסף לבור שהשאיר אחריו קרואדר בעמדות 3-4.

ההיט טיפלו בחוסר היציבות בקיץ שקט בהחתמת שחקנים מוכחים ומנוסים שהיו במעמדים הגדולים ולקחו אליפות.
שילוב של ותיקים בדמות לאורי,טאקר ובאטלר לצד צעירים מוכשרים כדוגמת טיילר הירו ושחקני כדורסל שפעם נחשבו לכוכבים והיום בעיקר פצועים(ידעתם שויקטור אולידפו בסגל הקבוצה?) יוצרים להם מאצ אפ טוב עם כמעט כל קבוצה בליגה.

מבית ומחוץ

מיאמי היא מועדון מיוחד בנוף הכדורסל האמריקאי. הסיפורים על יחס קר לכוכבים, דרישה לעבודה קשה ובלתי מתפשרת מכל עובדי המועדון מקטן ועד גדול, ביטחון ואמונה באנשי המערכת וניהול מקצועי של "הסנדק" פט ריילי, האיש שמנהל את ההצגה במועדון משנת 1995 וזכה בשמונה טבעות אליפות בשנותיו כשחקן, עוזר מאמן, מאמן וגנרל מנגר ומתחתיו אריק סלופסטרה, בשר מבשרה של המערכת שעשה את הדרך הארוכה מאיש עריכה וניתוח ווידאו במועדון ועד לזכייה בשתי טבעות כמאמן ראשי בעידן המפלצת התלת ראשית.

ההיט מחזיקים באחת ממחלקות הסקאוטינג ופיתוח השחקנים המשובחות בליגה שזיהתה ופיתחה בשנים אחרונות מספר רב של כישרונות מהדראפט ומליגת הפיתוח. בין השמות הבולטים ניתן למצוא את באם אדבאיו, טיילר הירו, דאנקן רובינסון, קנדריק נאן, מקס סטרוס, גאבי ויסנט, עומר יורצבן והמצטרף החדש לחבורה בחוזה לעשרה ימים קייל גיא שהראה ניצוצות ושלח אנשים לחפש את שמו בויקיפדיה.

מובלים דרך הגנה

בעונה שבה אנו רואים קבוצות רבות שמות דגש על הפן ההגנתי, החבורה של ספולסטרה בראשות הכוכב ושר ההגנה בחצי משרה, ג'יימי באטלר, ממוקמת במקום ברביעי בליגה בדירוג ההגנתי, מגבילה את היריבות שלה ל 104.2 נקודות בממוצע למשחק ומדורגת שביעית בליגה בחטיפות למשחק.

השחקנים של מיאמי לא מפחדים להתלכלך ומנצחים משחקים דרך הפעולות הקטנות וכך למרות ההתקפה ה 15 בלבד בליגה בנקודות למשחק הם מנצחים דרך ההגנה ורושמים נט רייטינג חיובי של + 4.3, מקום חמישי בליגה.

מיאמי במקום השישי של הליגה בהשגת כדורים אבודים למשחק, במקום הראשון בסחיטת עבירות תוקף למשחק ובמקום הראשון בליגה מאסיטים דרך חסימות מוצלחות בהתקפה, נתון שמוביל אותם למקום השלישי בליגה באחוזים משלוש.

מחפשים גיבור

כוח האש העיקרי של מיאמי לא נמצא בחמישיה אלא על הספסל.

טיילר הירו רושם העונה 20.6 נקודות למשחק מהספסל, נתון המדרג אותו במקום שני בקבוצה בנק למשחק.

להבדיל משחקנים צעירים שנשתלבים לאט בליגה, הירו הראה מהרגע הראשון שהוא לא בא לבזבז זמן והתחיל להשפיע על הקבוצה. הירו הציג שילוב מרשים של יכולות התקפיות, ביטחון עצמי בקליעה וסוואג של כוכב אמיתי.

אם ימשיך ביכולת זו הירו יהיה מועמד בכיר לתואר השחקן השישי של העונה.

העוגן של מיאמי העונה בהעדרם של באטלר ובאם הוא קייל לאורי הותיק שמוביל את הקבוצה בדקות משחק עם 34.3 בממוצע למשחק ומנווט את משחק ההתקפה עם 8.4 אסיסטים למשחק שממקמים אותו במקום החמישי בליגה בקטגוריה זו.

שחקן נוסף שראוי לאזכור הוא קיילב מרטין הנהדר שמוסיף להיט אנרגיות ומלחמה בשני צידי המגרש.

רק בריאות

גימי באטלר שנחשב בצדק לאחד השחקנים הטובים והקשוחים בליגה אך למעשה אחד השחקנים השבריריים בליגה.                 

באטלר החמיץ העונה 17 משחקים מתוך 40 של קבוצתו, אחוזים גבוהים בהרבה מהאחוזים שלו לשלוש.

הפעם האחרונה שבה השלים הכוכב עונת משחקים מלאה הייתה לפני עשור מאז הוא מתקשה להישאר בריא ורושם 54.6 משחקים בממוצע בעונה.

לאחר חצי עונה מהוססת עם פציעות של שחקנים בכירים אפשר לקבוע שעונת 2021/22 של מיאמי תקום ותיפול על היכולת של כוכביה להישאר בריאים ולעשות את הדבר שבשבילו משלמים להם- לשחק כדורסל.

האם זה יספיק בשביל אליפות ראשונה מאז ימי לברון וניצחון בהתערבות בשביל כותב שורות אלה? זמן יגיד

בונוס באסקטבול

במסגרת פרוייקט מחצית העונה כתבתי על שנים משחקני ההיט שהרשימו אותי העונה ושווה לשים עין עליהם.

מקס סטרוס

הצלף של מיאמי מגלם את אחד הסיפורים היפים בספורט בשנים האחרונות.

שחקן שצמח מלמטה והתקדם דרך עבודה קשה וידית קטלנית כל הדרך מליגת  המכללות השניה לסגל של מיאמי הפך לשחקן הראשון בהיסטוריה של הפרנצ'ייז שקולע 100+ נקודות עם +20 שלשות ברצף של ארבע משחקים.

סטרוס, שחווה עונת שיא בקריירה בגיל 25 עם שיפור בכל המדדים, עם רצף משחקים של 32,24,18,26 נקודות למשחק וממוצעים של 11.0 נקודות, 3.4 כדורים חוזרים ב 40% לשלוש העונה מהספסל, מייצג את סיפורים השחקנים שלא נבחרו בדראפט ועברו את המסלול המפרך של ארבע עונות במכללות ומלחמה על הכרה וחוזים בליגת הפיתוח.

לאחר קדנציה קצרה של שני משחקים בשיקגו במהלך עונת 19-20 עבר סטרוס לליגת הפיתוח שם שיחק בקבוצת הבת, ווינדי סיטי בולס, רשם מספרים יפים של 18.2 נקודות למשחק לצד 5.9 כדורים חוזרים ו 3.2 אסיסטים למשחק ב 12 משחקים. תצוגות אלה צדו את עיניהם של אנשי מחלקת הסקאוטינג ופיתוח השחקנים המופלאה של מיאמי ששלפה אותו החוצה לשורותיה.

מיאמי, שהחתימה בקיץ את דאנקן רובינסון על הארכת חוזה בשווי 90 מיליון דולר לחמש שנים מצאה לעצמה תואם רובינסון, יותר יעיל העונה ובמחיר מציאה/

 עומר יורצבן

הסנטר הטורקי של ההיט הוא עוד דוגמה לעבודת מחלקת הסקאוטינג ופיתוח השחקנים המופלאה של מיאמי בשנים האחרונות שזיהתה את הפוטנציאל והכישרון הגלום בענק הטורקי בשני צדי המגרש.

יורצבן בן ה-23, בוגר אוניברסיטת ג'ורג'טאון שיודעת דבר על שנים על טיפוח גבוהים, יצא לדראפט 2020 אך לא נבחר.

הסנטר החל את מסעו בדרך לחוזה בליגת הפיתוח במדי קבוצת הבת של אוקלהומה סיטי, אוק בלו, שם רשם מספרים מרשמים של 15.2 נקודות, 9.3 כדורים חוזרים, 1.5 אסיסטים, 1.4 חסימות ב-62.6% מהשדה ו-38.1% מהשלוש ב-21 דקות משחק בלבד.

יורצן פתח את העונה כגבוה שלישי של ההיט, ממתין לתורו על הספסל, כשלפניו משחקים האולסטאר באם אדאביו והסנטר הוותיק והיעיל דווין דדמון.

לאחר פציעתם של השנים הוקפץ יורצן לחמישיה של ספולסטרה וסיפק את הסחורה כשבששת משחקיו האחרונים הוא רושם מספרים יפים של 8.8 נקודות ו-13.0 ריב ב-25.2 דקות משחק. מוקדם יותר השבוע, הוא רשם משחק שיא בקריירה של 22 נקודות ו-16 כדורים חוזרים בהפסד לסקרמנטו. משחק זה היה הדאבל דאבל הרביעי ברציפות שלו והמשחק השמיני ברציפות עם 10+ כדורים חוזרים בממוצע למשחק.

שילוב של יד טובה מבחוץ שעוזרת בריווח המשחק, בנוסף להגנה נהדרת על הטבעת ויכולת לרוץ את המגרש מצד לצד במהירות, עונים על כל הדרישות מסנטר מודרני בליגה ונותנים למיאמי שקט גם בתקופה שבה באם מושבת בשל פציעה

לפוסט הזה יש 20 תגובות

  1. תודה תומר,
    מיאמי זו דוגמא לשלם שגדול מסך חלקיו. את זה משיגים על ידי גיבוש, אירגון, אימון.
    הם משיגים הרבה כאשר על הנייר יש במזרח הרבה קבוצות עם שחקנים שנראים מוכשרים יותר.
    את המפגש הכי חזק הם חוו בשתי סדרות הגמר מול סן אנטוניו. שני מועדונים שהוציאו מעצמם יותר מסך החלקים באותם שני פלייאופים. היה חזק ביותר.
    מאחל למיאמי הצלחה, אחלה מועדון בעיני

  2. עוד פוסט מעולה תודה תומר … אתה מרגיל אותנו לטוב 🙂
    אני חשבתי שמיאמי יסיימו ראשונים במזרח – אתה מהמר עליהם כאלופים – לא הרחקתי לכת עד כדי כך כי יש השנה כמה קבוצות מורעבות ויהיה קרב קשה מאוד בפליאוף.
    מיאמי קבוצה חריגה בליגה. היא בהחלט נמצאת באיזור חיוג שמובל על ידי הלוחמים – האנשים החושבים של הליגה. אצל מיאמי זה מתבטא בהמון דברים בעיקר בהגנה ובסקאוטינג הזה שמוצא דברים מעניינים כל הזמן במקומות שהם לא אמורים להיות בהם.
    פוסט מעולה מעניין וקולח תודה תומר.

    1. תודה רבה רבה, מעריך מאוד. בתור חובב סיפורי אנדרדוג גם בהימורי ספורט אני הולך עם הסיפור ולא עם ההיגיון. מבחינתי דזמונד ביין אלוף השלשות ולונזו בול שחקן ההגנה של העונה זה סיפור ספורטיבי יותר מעניין ומרגש מרודי גובר שוב

  3. פט ריילי עושה עבודה מצוינת בהנחלת התרבות: מיאמי היא עוף ייחודי ברחבי הליגה, ששחקנים מיליונרים צריכים לבצע בדיקות כושר גופני למשקל כדי להיות חלק מהרוטציה, וגם המרקם החברתי שם מיוחד
    תודה רבה תומר

    1. תודה רבה יהלי. ההקפדה על אחוזי שומן היא דוגמה נהדרת להתנהלות ודרישה למקצוענות שמאפיינת את התרבות של מיאמי

  4. אם פי ג'יי טאקר החליט להוביל אותם בתור האלוף הבין יבשתי מה יגידו אזובי הקיר…..
    אחלה סקירה לקבוצה שאף אחד לא רוצה לפגוש
    🤣

  5. כפי ששחר כתב למעלה. ריילי וספולסטרה מצליחים להוציא ממיאמי הרבה יותר ממה שהם שווים. כל הזמן הם מצליחים לפתח שחקנים משלימים משום מקום.
    הסגל עמוק ועם פוטנציאל, עכשיו נשאלת שאלת הבריאות של באטלר ואדאביו.

  6. בס"ד
    תודה רבה.
    קבוצה נהדרת ולוחמת.
    מקוה שיגיעו רחוק, אם כי קשה לי לראות אותם מגיעים מעבר לגמר איזורי.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט