פיל ג'קסון: אני שלם ומאושר עם חיי / ראיון לב ללב

ראיון מיוחד במינו, לב ללב, עם פיל ג'קסון

(תרגום לאינסיידרס מ-USA TODAY)

פיל ג'קסון  בן ה-68 ישב עם סם אמיק מ-USA TODAY לראיון שנישלח לכל מינויי העתון.

כיצד אתה מרגיש בימים אלה, אתה שסבלת מבעיות בברכיים, בירך, ובגב?

אני מרגיש טוב. עלי לעבוד ולהתאמן. יש לי מאמן אישי שהוא פיזיוטרפיסט, וכן כירופרקט. אני מתאמן יומיים בשבוע. לא מסוגל לרוץ אבל יכול לעשות דברים אחרים בחדר הכושר.

האם ישנן אופציות רפואיות שיכולות לעזור?

החלפתי שלוש פעמים את מפרק הירך ופעם את מפרק הברך. בקשר למפרק הברך השנייה הרופאים הם, כאילו, "נראה אותך בקרוב; אין לך סכוי להתחמק". אני לא מחכה לזה. החלפת מפרק הברך לא היתה קלה ונעימה כלל וכלל.

עזרת לדטרויט פיסטונס בתפקיד 'מדריך'. האם קיימות אפשרויות אחרות עבורך בכדורסל לעזור ולהציע?

ישנן אפשרויות והצעות אבל איני יכול להיכנס לזה עכשיו. כן, ישנן הצעות כי בליגה תמיד יהיו מנצחים ומפסידים המנסים לשנות את תרבות הקבוצה, או איך שלא תקרא לזה. היו לי כמה פגישות, ובמקרים אחרים זה היה יותר "FEELERS", כגון 'האם אתה מעוניין?', דברים כאלה. אני ישבתי בעונה שעברה עם נשיא דטרויט ג'ו דומארס, אבל בינתיים נראה לי שלא הצלחנו במה שניסינו לעשות. אבל אני המלצתי לבעל הקבוצה  תום גורס שעליו לתת לדומארס יד חופשית לבחור מאמן כרצונו. דומארס רצה את מוריס צ'יקס. ברור שזה לא עבד כפי שהם ציפו. כואב לי על מוריס צ'יקס. בעל דטרויט גר באל.איי ויצרנו יחסי ידידות. אנחנו משוחחים.

האם אתה ממשיך לייעץ לדטרויט?

אני משמש כמין "ADVISER". אתה יכול להגדיר זאת כפי שאתה מבין.

אם מדברים על מקצוע האימון, מי לדעתך הם המאמנים שלא מאמנים, שצריכים לאמן?

שאלה מעניינת. זה עתה ראיתי את הקטע ב-HBO על לארי בראון בתכנית "REAL SPORTS". הוא אמר שהכסף לא מעניין אותו יותר. אני מאמין שהוא עוד יאמן ב-NBA.  אחד מעוזרי לשעבר בשיקגו, ג'והני באק, אימן אל תוך אמצע שנות ה-80 והיה חד כתער. אתה יודע, מאמנים מאמנים. זה מה שהם עושים. ב-NBA ישנו מספר סופי של מאמנים – 30. ואז נניח 90 עוזרי מאמנים. ישנם הרבה מאמנים שלא מאמנים היום עם ידע רב כג'ורג' קרל, אבל אני לא יודע בקשר למצבו הבריאותי. אני מאמין שיחזור. אני מאמין גם שאברי ג'ונסון וביירון סקוט יחזרו. ישנם עוד אבל אני משאיר אותם בחוץ לעת עתה.

מה דעתך לאחרונה על מה הולך בלייקרס ולאן פניהם מועדות?

אומר לך מה. השוק לשחקנים חופשיים העונה הוא די דל. לו דאנג ופאו גאסול…אני מאמין שהקבוצות יציעו להם חוזים אך נראה לי שהם יעדיפו לשחק במקומות אחרים. מצד שני פאו אוהב לגור באל.איי ואוהב את האוהדים. לך תדע. מי עוד ישנו? מלבד לואל אף אחד אחר לא קופץ לי לראש! (הייתי מציע לו לקרוא את מאמרי…)

אתה יודע את המצב הנזיל במיאמי עם לברון, דוויין, וכריס בוש. לשלושתם ישנה חופשיות הקיץ לחפש שדות זרים.

כן, אבל אני מאמין שהם נשארים עוד שנה לפחות. תלוי גם מה כרמלו יחליט לעשות בניקס. ישנן כל כך הרבה אופציות שממש לא ניתן לנבא מה יקרה. אם כרמלו עוזב את הניקס, מתפתח מצב שונה לחלוטין מאשר אם הוא חותם איתם. TOO MANY OPTIONS OUT THERE!

אם אתה היום סתם אוהד לייקרס, אתה מאמין שישנה דרך לצאת מהתסבוכת כפי שהפרנצ'ייז תמיד מצא דרך לצאת ממשברים?

תהיה להם בחירת דראפט בטופ 5. אולי בחירה רביעית? כולם מסתכלים על הסכויים ומה הם אומרים. הם יצטרכו להסתמך על בן 19, ובן ה-19 האחרון שהסתמכנו עליו – אנדרו ביינום – לא עבד טוב במיוחד, אבל בכ"ז הצלחנו להוציא ממנו כמה עונות. זה לא קל כי זה כולל לא רק הוראת כדורסל אלא גם זמן לתרפיה. איתו הבעייה היתה לכלכל בזהירות את זמן המשחק שלו. אז אולי הם יצליחו לבחור שחקן שיצליח, ואז אולי אחד מהשלושה ממיאמי. לך תדע. לדעתי מיאמי היא עדיין הקבוצה הטובה ביותר שם.

אתה לדעתי הוא ה-GAME CHANGER היחידי בנמצא. אתה היחידי שאם תחזור לאמן, לברון אולי יסכים להגיע ללייקרס. זה יכניס את כל עולם הכדורסל לשוק, וישנה דברים על המקום.

תראה. ישנן כל מיני אפשרויות. זה נכון. אבל הוא נמצא באותה קבוצה עם חבריו והם משחקים ברמה הגבוהה ביותר כבר עונה רביעית. זוהי הרגשה טובה לשחק ברמה גבוהה ערב-ערב, ואם אתה עוזב מצב כזה, אתה תמיד תשאל את עצמך מה הצ'אנס להגיע למצב כזה בסיטואציה אחרת. לדוויין היו כמה עונות קשות עד שזכה באליפות אחת עם שקיל, ואז שוב עונות קשות עד שהגיע לברון. גם לכריס בוש היו שנים קשות מאד בטורונטו, ועתה שניהם נמצאים במקום טוב. אתה לא ממהר לעזוב מקום כזה ומצב כזה. אתה לא ממהר לעזוב ולומר "הדשא יותר ירוק אצל השכן". איש מהם לא עוזב כל כך מהר.

האם ישנו איזה שהוא SCENARIO (מצב, מ.ל) בו אתה חוזר ללייקרס?

אני לא חושב. ישנם לי יחסים טובים עם סגן הנשיא (ג'יני באס, שהיא חברתו,מ.ל), או לפחות היו לי יחסים טובים (אני לא מבין בדיוק למה התכוון בכך!). היא רובה ככולה בעד שהמשפחה תמשיך להריץ את הביזנס. עברה רק שנה מאז אביה ניפטר והם עדיין מגששים מעט באפילה, מנסים להבין ולהחליט לאיזה כיוון בדיוק הולכים. מיץ' קופצ'אק הוא ביחסים טובים מאד עם ג'ימי (אחיה של ג'יני, ומנכ"ל הקבוצה) עוד מ-2004. אני לא רואה כל שינוי דראסטי בהנהלה, במאמן, או בקבוצה. I DO NOT SEE THAT HAPPENING.

אתה ממש ברגע זה הוצאת את כל הרוח ממפרשי אוהדי הלייקרס.

אני יודע. אני לא רוצה לפתח כל ציפיות. אני אפילו לא הולך למשחקי הלייקרס.  אני מנסה לעודד אותם כמה שאני יכול כאוהד. הם לא רגילים להיות במקום, או במצב, בו הם נמצאים. זהו מצב מאד לא נעים לכולם!

האם היית חלק מהכיוון בו הם בחרו ללכת כשהם שכרו את מייק ד'אנטוני ב-2012?

אתה יודע, זה היה אז כמו כדור המקפץ ממקום למקום. כשעזבתי את הפגישה עם ג'ימי הוא היה די מבסוט. נדמה לי שהוא כבר החליט על ד'אנטוני עוד בחדר בבית החולים כשד"ר באס היה עדיין בחיים. אולי אפילו ד"ר באס היה זה שהחליט עבור ג'ימי ואמר לו "מייק ד'אונטוני". לי אין בעייה עם זה. אני מאד COMFORTABLE עם ההחלטה שהיתה אז. לך תדע. אולי יישו יכול היה לאמן את הקבוצה הזאת. אולי מוחמד. אולי גנדי…מישהו ברמה הזאת.

עם כל ההצלחה שהיתה לך כמאמן, איש מעוזריך אף פעם לא זכה ל-"שטיח אדום" בדרך לקבלת ג'וב מעולה. מה הסיבה לכך?

המשחק היום שונה. אנליטיקס לקח את מקום האימון. זריקת השלוש הפכה ל…(כאן ג'קסון לא חפץ להמשיך ולסיים את משפטו). האנליטיקאים החלו לומר שהזריקה הגרועה ביותר במשחק היא ג'אמפ מ-20 רגלים (6 מטרים, מ.ל)…אני לא מבין בדברים האלה.  האנליטיקים אומרים שהזריקה הטובה ביותר היום היא הזריקה ל-3 מהפינה. כולם מדברים  בשפה של OER, PER (אופנסיב אפישיינסי רייטינג)…כמה יעילות באה מכל זריקה… אני בא מבית ספר אחר. יש כל כך הרבה מלבד האנליטיקה הזאת. THERE IS SO MUCH MORE TO THE GAME!

אבל בקונפרנס של MIT (סלואן ספורטס אנליטיקס) היית מאד חיובי בקשר לכל האנליטיקה הזאת.

אני אוהד אנליטיקס. תמיד היינו בין המובילים בשטח. אבל מה שקרה לאחרונה הוא שבעלי קבוצות העבירו את ההחלטות לאנשי סטטיסטיקה אנליטית, ולא להירככיה של אנשי כדורסל. זו היום הגישה. זה ה-PATTERN הקיים בכל הקבוצות. הם מדברים בשפה שלהם. הם מדברים על מניות וכמה המניות של הקבוצה עלו. אני מרגיש שאני כבר לא חלק מזה, אם כי אני מבין את הנטייה הזאת לעבר המודרניזציה והאנליטיקס.

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 17 תגובות

  1. Q: Did you ever get complete clarity on whose decision it was to
    back out of what seemed like an agreement (when the Lakers hired Mike
    D'Antoni in Nov. 2012 after it appeared Jackson was returning)?

    A: You
    know, it was something that has bounced from spot to spot. When I left
    (the interview), Jimmy was pretty happy about it and Mitch was still
    saying, "We're going to keep interviewing people," and I think the
    ultimate (decision) kind of rested with Dr. Buss and he made the
    decision in the hospital the day after. I haven't chosen to bite on
    that. I've just let that go. I'm real comfortable with it. I don't have
    any trouble. I think Jesus could probably coach this team pretty well,
    but outside of him maybe Mohammed, maybe Gandhi, someone like that.

  2. נראה לי שאחד הדברים הכי בעייתים בשביל הלייקרס הם מלחמות הירושה וחוסר הוודאות לגבי העתיד. כפי שגם אמרתי פעמים רבות ואוהדי הלייקרס ממש לא הסכימו שזה מציאותי, אני חושב שדווקא לברון ימצא את עצמו בלייקרס בסוף, אבל באמת הכל תלוי בהנהלה והאם יופיע שם מישהו שאפשר להאמין בו וללכת אחריו דוגמת פט ריילי במיאמי

  3. אני כ"כ שמח שהוא דיבר על נושא האנליטיקס הזה.
    מדובר במגמה חולה שפוגעת באיכות של משחק הכדורסל.
    מקווה שמתישהו המגמה תשתנה ויחזרו להסתמך על אנשי מקצוע מהענף ולא על סטטיסטיקות ומספרים…

    1. הוא אולד פאשן
      אני מסכים שכל הדיבורים על סטטיסטיקות מסובכות שדורשות תואר שני בסטטיסטיקה מעצבנות
      בעקרון כמה גאונים עם תואר במנהל עסקים שיפרו את השיטה והיום הספורט מבוסס יוצר מבעבר על סטיסטיקה ( צפה בסרט מאניבול שעוסק בשיטה של אוקלנד אייז המבוססת לא מעט על סטיסטיקה )

      יש מאמנים שחיים את הסטיסיטקה תוך כדי משחק ואין להם צורך בדפים , קוראים לזה ניהול משחק . שום per לא יחליף מאמן שחי את המשחק .

      בתור מי שמגדיר את עצמו כפריק של סטיטסטיקה יש עדיין דברים שלא רואים בסטטיסטיקה , לראייה קבוצה כמו הסאנס של דאנטוני שהמספרים של שחקניה נופחו כי הקבוצה הייתה קולעת 110 נקודות למשחק מול ממוצע ליגה של 98

    2. אגב המגמה רק תלך ותתעצם
      אפשר להישען על נתונים ולנתח אחוזי קליעה לפי מיקום , יתרונות וחסרונות של מגן ותוקף , ושילוב של שחקנים מסיומים האחד עם השני

      מצד שני אם תאפשר לשחקן שלא קולע טוב מצד שמאל לזרוק בחופשיות הוא כנראה ישפר את הסטיסיטקה 🙂

      1. ברור שהמגמה תתעצם.
        אבל איכות המשחק יורדת, לא?

        לנסות לראות את המשחק דרך נתונים סטטיסטיים זה כאילו לשים כיסוי על העיניים ואז לעשות עוד חור ועוד חור כדי לראות יותר טוב… זה אף פעם לא יהיה כמו פשוט לראות בלי הכיסוי.
        או כמו לנסות לבנות רובוט דמוי-אדם… תוסיף לו עוד אלמנט ועוד אלמנט, כל פעם תתקרב טיפה לדבר האמיתי אבל אף פעם לא תהיה לך את תפיסת השלם של מה זה להיות אדם… זה פשוט מגוחך העניין הזה, להשתמש בזה כתוספת מהצד זה דבר אחד, להסתמך על זה כדבר ראשי זה פשוט טימטום!

  4. אם זה היעוץ שבוא נותן לפיסטונס מוטב לו להשאר בבית 🙂

    מנחם איפה אתה מדרג את ג׳קסון במבחן הזמן ?
    כמובן ש 11 טבעות ערכן לא יסולא בפז , שיטת המשולש הייתה של טקס ווינטר והיו לו קצת פאשלות ( מי שלא עושה לא טועה )
    זן מאסטר האם המאמן הגדול בכל הזמנים ?

    1. אני לא אובייקטיבי לגביו. לא סבלתי אותו עוד כשהיה שחקן ספסל בניקס וכבר אז סנוב שדיבר בשפה 'גבוהה'; מין סנוב תרבותי שניגרר אז אחרי ביל בראדלי. היו לו זרועות ארוכות והולצמן אהב להכניס אותו יותר כדי לעצבן את היריב מאשר לשחק. הוא אף פעם לא היה נחמד לעתונאים, וגם הסטודנטים שלי שעבדו שם ועשו סטאז' אמרו עליו שהוא מאד 'קר' ומתבודד, בשעה ששאר השחקנים התבדחו איתם וכו'.
      כנראה שזה גרם לי לא לאהוב אותו כמאמן.
      אני תמיד מזכיר שהיה לו את מייקל ועוזרו היה ווינטרס (גם בלייקרס), ואז היה לו את שקיל וקובי.
      אבל – – עם תוצאות אין להתווכח. הוא חייב להיחשב המאמן הגדול מכולם, יחד עם רד אורבך, אבל אני – אישית – לעולם לא אודה בכך.

    2. אני לא יודע אם הוא המאמן הטוב בעולם, אבל הוא בהחלט המאמן שיודע להתמודד עם אגואים ועם לחצים הכי טוב, ולהפוך קבוצות טובות על הנייר, לקבוצות אלופות שתמיד מרגישים שינצחו לא משנה מה.

      בסוף הבן אדם לקח אליפויות עם 3 שושלות!!! האם מישהו אחר יכל להוציא כל כך הרבה מסגל מלא אגו שם שאקיל וקובי? או סגל מלא אגו עם ג'ורדן, פיפן, רודמן וקוקוץ?? לי לא נראה

      רק תנסו להיזכר אפילו לשנתיים של שהלייקרס זכו באליפות עם גאסול, ואז הגיעה השנה אחרי שהפסידו לדאלאס. גם שהיה 3-0 אף אחד לא היה בטוח שהם לא יחזור…

  5. הלייקרס הוציאו אתמול את אקסבייר הנרי בחזרה מקבוצת הדי ליג(שם הוא שיחק כמה משחקים כדי לבחון את הברך אחרי הפציעה במניסקוס).

    זה כבר לא צחוק, ביחד עם החזרה של פארמר וגאסול יש קו אחורי ויש קבוצה שיכולה לחבר לא מעט נצחונות ממה שנשאר.

    אני מקווה שישביתו כמה שחקנים, הנרי הוא מהבודדים בסגל שכן מסוגל לנצח משחקים.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט