מגדלים באוויר – מאחורי ההצלחה של קליבלנד / הגולש תומר גבעתי

תומר, בן 22, אוהד את הפועל ירושלים בשלל ענפיה וחובב מובהק של סיפורי וקבוצות אנדרדוג ב-NBA.

*

החיים בצילו של המלך

לחיות בצילו של מישהו מוצלח זה אף פעם לא דבר קל, בטח כשמדובר במלך הבלתי מעורער של הליגה בעשור האחרון ובשחקן שכל כך מזוהה עם המועדון. לאחד שלברון ג'יימס עזב את קליבלנד, הקאבלירס התחילו בצניחה חופשית לתחתית וחיפשו במשך כמה שנים מחליף.

מאז שג'יימס עזב המועדון החליף ארבעה מאמנים ולא הצליח להגיע פעם אחת לפלייאוף. ממועדון שהגיע ל-4 גמרים וזכה באליפות לא נשאר דבר והם הלכו לבנייה מחדש. יש בסגל של קליבלנד רק שני שחקנים ששיחקו ב-2017/18, קווין לאב וצ'די אוסמן.

את 2018/19 הם סיימו עם 19 ניצחונות בלבד, את 2019/20 עם כמות זהה (בפחות משחקים) ואת 2020/21 עם 22. לשם השוואה, אנחנו עדיין בדצמבר והם במאזן של 14:20. השינוי המהותי ביותר הגיע בפברואר 2020, כאשר ג'יי בי בייקרסטאף, עוזר המאמן, הפך למאמן הראשי.

Go Big or Go Home

בייקרסטאף הבין שהדבר הכי חשוב למועדון שלו הוא שיטה ודרך עצמאית, בשונה ממה שהם ניסו לעשות לפני כן. בעוד שעולם הכדורסל דהר במשך שנים לכיוון של סמול בול, בעיקר בזכות יוסטון וגולדן סטייט שהציבו שחקנים בגובה 1.96 מ' כסנטרים, קליבלנד הלכה בכיוון ההפוך.

הם הפתיעו כשהשיגו את ג'ארט אלן בטרייד והפכו לקבוצה עם כמה סנטרים מובילים, כולל אנדרה דראמונד שהיה כזה בעבר. לאחר מכן בקיץ הם הפתיעו פעם נוספת כאשר האריכו את החוזה של אלן, בחרו בדראפט את אוון מובלי, החתימו את לאורי מרקנן והשאירו את קווין לאב – הרבה מאוד גבוהים ומעט דקות לכולם.

בכל אופן, הם מצליחים להסתדר. אלן רושם עונת שיא אישית בכל המדדים עם 16.8 נקודות ב-70% מהשדה, 10.8 ריב' ושני אסיסטים, כולם שיאים כאמור, לצד 1.4 חסימות במשחק. אלן הצעיר, שכבר מתחילת הדרך הראה יעילות טובה ליד הטבעת בשני צדדי המגרש, החל להפוך לשחקן אגרסיבי יותר ומגוון יותר בהתקפה.

בייקרסטאף פתח איתו כסנטר כשלידו עוד שני גבוהים – אוון מובלי, הבחירה השלישית בדראפט ופאוור/סנטר, ולאורי מרקנן שהפך לסמול פורוורד. השניים פתחו לצד קולין סקסטון, שכבר נפצע וגמר את העונה, ודריוס גרלנד.

השינוי הזה מבוסס על כמה שנים ובחירות לוטרי: סקסטון, גרלנד, מובלי ואייזק אוקורו נבחרו בבחירות 5-8, ונראה שלפחות במקרה של גרלנד ומובלי הם פגעו. שינוי מרענן לקבוצה שבחרה את אנתוני בנט ראשון בדראפט.

מעבר לכך, אחד השינויים הגדולים העונה הוא השילוב של לאורי מרקנן. הוא הוסיף לקבוצה עוד גודל על המגרש ותורם השנה, כשהוא מנצל את המהירות היחסית לגובה ובקליעה. בסגנון המשחק הוא הזכיר יותר שחקן כנף מביג-מן לאורך הקריירה, בייקרסטאף זיהה זאת והפך אותו לסמול פורוורד בגובה 2.13 מ'.

החתיכה האחרונה ואחת המעניינות מכולן היא אוון מובלי. מובלי (20, 2.13 מ') הוא הדוגמא המובהקת ביותר למהפכה שעבר הענף בעשור האחרון. הוא יכול לעשות הכל בשני צדדי המגרש: שומר על הטבעת ועל גארדים זריזים כאחד. לי הוא מזכיר משהו את קווין גארנט בהגנה ואת דירק נוביצקי או קריסטפס פורזינגיס בהתקפה.

עד כמה ההשפעה של מובלי עצומה? אפשר לראות בנתונים היבשים. הם במקום השני בליגה בדירוג ההגנתי עם 101.4 נקודות למשחק, כשהם סופגים 98.9 בלבד כשהוא משחק. השילוב של שלושת הענקים שלהם, שיכולים לשמור כמעט על כל עמדה ולהתמודד גם גארדים זריזים בפיק-נ'-רול, קטלני בהגנה ובהתקפה.

כוכב נופל

אין הרבה קבוצות שיכולות להגיד שהן יותר טובות בלי אחד הסקוררים המרכזיים שלהן. ב-7.11, באמצע משחק חוץ נגד הניקס, קולין סקסטון נפצע. בבדיקה לאחר המשחק הוא אובחן עם קרע במיניסקוס וגמר את העונה, אבל זה עשה טוב לקליבלנד.

סקסטון נודע כסקורר יציב, יחסית, אבל לא יעיל ולא אחד שמשפר את הקבוצה. הוא נאלץ לשחק כרכז בהתחשב בגובהו, 1.85 מ', וזה יצר בעיה – הוא רכז, סקורר, אבל לא עושה משחק. לאחר הפציעה בייקרסטאף פתח עם ריקי רוביו (שהספיק גם הוא לגמור את העונה מאז) לצידו של דריוס גרלנד, וגרלנד מחזיר עם עונת שיא בקריירה. ב-22 המשחקים שעברו מאז הפציעה הוא נהדר עם 21.1 נקודות ו-7.2 אסיסטים (על 3.6 איבודים) למשחק.

תגידו כן לזקן

בשבוע האחרון יש קולות שממליצים לתת לקווין לאב את השחקן השישי של העונה. הוא קולע העונה 42.6% מהשלוש וכבר הגיע לחמישה משחקים של 20 נקודות העונה, לעומת שניים בכל העונה שעברה. גם ריקי רוביו, ששיחק עם לאב במינסוטה, פרח עד לפציעתו. שני הווטרנים תרמו ועדיין תורמים לא מעט.

אחרי שליש עונה וקורונה קליבלנד עדיין בצמרת ונאבקת על מקום בפלייאוף, כנגד כל הסיכויים. לקבוצה נשאר אחד מלוחות המשחקים הקלים בליגה והיא יכולה להמשיך להפתיע, הרבה בזכות מאמן עם שיטה טובה, הגנת ברזל, שלושה ענקים, שני ותיקים ופציעה אחת שסידרה הרבה דברים מחדש.

*

מעוניינים לכתוב בהופס? שלחו מייל ל-Hoopsil2020 בג'ימייל או הודעה לעמוד הפייסבוק של האתר.

לפוסט הזה יש 20 תגובות

  1. תודה תומר. פוסט בכורה מצוין.
    אני לא כל כך אופטימי לגבי האפשרות שקליבלנד תישאר בצמרת המזרחית, אבל גם זה הרבה מעבר למה שציפו מהם.
    נשמח שתמשיך לכתוב לנו.

  2. אחלה ניתוח לאחלה קבוצה, תודה רבה תומר, תמשיך לכתוב לנו. חבל מאד על רוביו, מקווה שימשיכו לככב בלעדיו. את לאב הייתי מטריד – הוא משחק טוב והחוזה שלו קצר מבעבר 😉 עבור צעירים ובחירות. יכול לעזור ליוטה, אולי לבוסטון? חזרה למיניסוטה?

  3. היי עמיחי, בשמחה תודה רבה. מבין למה אתה לא אופטימי והאמת שגם אני לא הייתי מהמר עליהם בטח עכשיו שרוביו גמר את העונה. יחסית לקבוצה בלי ציפיות שלא ניצחה יותר מ 22 משחקים מאז שלברון עזב הם מפתיעים ועולים על כל התחזיות המוקדמות. האם זה יספיק לעוד 50 פלוס משחקים אני בספק אבל מהפכת הגבוהים שלהם היא שינוי מרענן בליגה. נמשיך לעקוב

    1. גם אם זה ייגמר ב-35-40 ניצחונות והפסד בפליי-אין זו תהיה הצלחה גדולה ויהיה הרבה לאן להתקדם לשם. קשה לי לראות אותם מסיימים בטופ 4-5 במזרח, אבל מתחת לזה אפשרי

  4. תודה תומר, פוסט בכורה נהדר
    .
    קבוצה נהדרת, אחרי עונה שעברה ציפיתי שביראקף יפוטר אבל הפתעות קורות.
    מארקנן מראה סוף סוף קצת מהפוטנציאל

  5. אני לא אופטימי כמוכם. מדובר בשחקנים בינוניים ומטה שהשנה בזכות הגנה הביאו נצחונות כי היריבים לא התכוננו אליהם או ציפו להתנגדות מהם. אני חושב שילמדו אותם ויתייחסו קצת יותר ברצינות הם יחזרו לתחתית. אני לא רואה שם הרבה כשרון. אני מתבסס על קטעי משחקים מעטים כי לא באמת ראיתי אותם ככה תחושתי

  6. תודה תומר, פוסט מעמיק ואיכותי.
    קליבלנד אכן המרענן הרשמי של החורף, זו עונה שבה 20-25 מהקבוצות עדיין לא מחוברות או לא ממצות פוטנציאל, או סתם בתחתית אז ההצלחה של הקאבס עוד יותר בולטת.
    יש להם לאן ללכת העונה ובעונות הקרובות. השאלה אם הם ידעו לבחור להשאיר את השחקנים הנכונים לטווח יותר ארוך

  7. תודה רבה חברים, שמח מאוד שאהבתם את הטקסט. לדעתי העונה של קליבלנד תקום ותיפול על היכולת של גארלנד לקחת עכשיו עוד צעד קדימה בהיעדרם של רוביו וסקסטון והיכולת של מארקנן להצליח לשמור על שחקני כנף דומיננטים לאורך זמן. המזרח השנה מאוד עמוק וקשוח אבל אני מאמין שהקאבס יכולים להילחם על מקומות שמובלים לפליי אין

  8. תודה תומר אחלה פוסט.
    אני חושב שהסיפור שם אמיתי לגמרי אותי הם לא הפתיעו השנה בכיוון אולי יותר באמפליטודה כלומר השתפרו אבל יותר ממה שציפיתי.
    זו לא קבוצה נטולת כשרון.
    הבעיה שנכון לרגע זה הם ממש בלי גארדים סקסטון ורוביו לא ישחקו כבר העונה וגארלנד בקוביד.
    אבל… השחקן הכי חשוב שם לדעתי זה גארלנד. כל עוד הוא משחק והוא יחזור בקרוב מהפרוטוקול אנחנו נראה מהם דברים טובים.
    זו קבוצה טובה קדימה עם עתיד מבטיח.
    סקסטון טרח להיפצע בשנת החוזה שלו אז הם יכולים לקבל פרספקטיבה אמיתית על הנחיצות שלו לפני שמתפרעים עם החוזה שלו.
    מארקנן זה שחקן עם מלא פוטנציאל רק שיהיה בריא כבר סוף סוף וישחק ברציפות.
    מובלי בדרך ל ROY.
    יהיה טוב.
    תודה 🙂

  9. היי,
    תודה רבה על הסיקור. לדעתי קליבלנד צריכים לא להסתנוור ולרוץ להפסד בסיבוב הראשון בפלייאוף אלא להשתמש בפריחה המחודשת של לאב ובאי ההתאמה של סקסטון כדי להשיג נכסים, גם אם זה בא על חשבון המיקום (במקרה של טרייד על לאב). על סקסטון הייתי מנסה להביא את ברוגדון או את מקולום + בחירה/ות (מקולום טוב יותר מסקסטון אבל הוא מבוגר יותר ואין לפורטלנד מה לעשות איתו אם הם הולכים לריבילד)

  10. פוסט מעולה
    תלכיד משובח נבנה שם בקליבלנד. תענוג לראות את זה קורה.
    מקווה שהם סיימו עם הפציעות לעונה כדי שנראה אם זה מתפתח
    🙏

  11. אני חושב שלרוביו יש חלק גדול בהצלחה. יש שחקנים שפשוט מוסיפים דברים שלא בסטטיסטיקה ורוביו הוא כזה שגורם לכולם להיות טובים יותר.
    שכל אי אפשר לקנות במכולת, ולרוביו יש אחד עצום כזה.
    גארלנד גם ככה מוכשר ולעשות קפיצה, אבל אני חוש שהעובדה שרוביו היה שם ללמד אותו כמה דברים עזרה לו מאוד להגיע למקום שהוא נמצא בו היום.
    בנוסף, הם זכו בלוטו עם אוון מובלי, שחקן גבוה וסופר חכם שפשוט הגיע להם בבחירה בדראפט כמו מתנה. אני לא בטוח שהקאבס ידעו כמה הוא טוב ואיזה השפעה תהיה לו.
    בנוסף, אני חושב שהפציעה של סקסטון דווקא הייתה לטובה על התלכיד. סקסטון בעונת חוזה וממה שיצא לי לראות אותו, אני חושב שתפקיד השחקן השישי הוא קלאסי עבורו כי הוא פשוט גאנר שלא ממש מסוגל לסחוב קבוצה כמו גארד עלית בליגה. הפתיעה של סקסטון פינתה כדורים לכל השאר, וגארלנד ורוביו ניהלו את זה מצויין

  12. תודה רבה תומר יופי של פוסט.
    .
    מובלי נראה כרגע השחקן הכי טוב בדראפט. הוורסטיליות ההתקפית שלו נותנת את האפשרות לקאבס לשחק את הביג בול שלה ולהיות קטלניים בהגנה.החתיכה השניה זה כמובן גרלנד שהופך לנו מול העיניים לאולסטאר

כתיבת תגובה

סגירת תפריט